🔸️ مسئله ۱۴۳۰ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ ملاک سفر شرعی، پیمودن هشت فرسخ با شروط دیگر است. آسانی سفر و سرعت و مانند آن، سبب تغییر حکم نمی شود.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی:
💠 نجات از دشمن داخلی
🔹 ما گرفتار یك دشمن داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می كند، خوب را بد نشان می دهد, بد را خوب نشان می دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی یعنی ابلیس هم همین كار را می كند, چندتا راه داریم: راه اوّل شناخت و علم است كه علم سهم تعیین كننده ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است و چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است و چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است و چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است و چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, ایمان و اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حَقٌ لاَ رَیبَ فِیهِ» است. راه سوم این است كه ما باطن اشیاء را بفهمیم.
🔹 برای ائمه (علیهم السلام) گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می گوید؛ برای اینكه باطن كار را می دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است.
🔹 وجود مبارك حضرت امیر وقتی به مقام خلافت رسید كلّ خاورمیانه در اختیار او بود, حضرت در برابر این حكومت وسیع خاورمیانه گفت این «عَفْطَةِ عَنْز»[1] است؛ اینها راحت هستند برای اینكه نه تنها می دانند باطن گناه بد است, نه تنها ایمان دارند كه خدا فرمود: باطن گناه بد است, باطن كار را هم می بینند؛ لذا زرق و برق دنیا نمی تواند درباره اینها اثر كند. این است كه خدا فرمود شما اگر زنده بشوید یا می فهمید یا باور دارید یا می بینید. اگر كسی به این مقام رسید؛ آن وقت راحتِ راحت است؛ ﴿اسْتَجیبُوا﴾[2] ما هم به اندازه خودمان می توانیم, حوزه ابتلای ما مگر چقدر است؟ ما در محدوده خاص، زندگی محدودی داریم، ما به همین اندازه می توانیم بفهمیم فلان کار باطن آن چیست یا بفهمیم یا باور كنیم یا ببینیم; اینها «مانعة الخلوّ» است, جمع را شاید.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه3.
[2]. سوره انفال، آیه24؛ ﴿اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما یحْییكُمْ﴾.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/15
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ضرورت معرفت و تأسی به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها)
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم، آنگاه در ماتم آن حضرت هم اشك بريزيم و ثواب ببريم.
عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل مشكل عملي نداشت. انسان يك بخشي به نام انديشهٴ دارد، يك بخشي هم به عنوان انگيزه؛ نه بيش از اين دو بخش براي بشر هست و نه كمتر از اين. اگر انديشهٴ يك ملّتي سائد بود و انگيزهٴ يك ملّتي صالح بود، اين ملّت باتقواست.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️لزوم محبّت و مودّت اهل بيت(ع) و راهکار دستیابی به آن
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی :
خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئوليت تو اين است كه بايد عبادت كني و مسئوليت شما در برابر خلفاي من و جانشينان من اين است كه به اينها علاقه داشته باشي:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات ديني من اين است كه شما دوست اينها باشيد، حالا ما چطور دوست اينها باشيم يعني چون اينها مثلاً مظلوماند ما براي مظلوميت اينها گريه بكنيم؟! اينكه از غير ما هم ساخته است!
🔷لذا علاقه يك مبادي علمي دارد و اگر آدم به آن مبادي رسيد علاقه پيدا ميشود اگر آن مباني را پيدا نكرد علاقه حاصل نميشود؛
محبت بدون معرفت ممكن نيست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه ميشود عقلي، در حد وهم باشد علاقه ميشود وهمي، در حد خيال باشد علاقه ميشود خيالي، در حد حس باشد علاقه ميشود حسي، اينچنين نيست كه علاقه عميق عقلي با معرفت خيالي و وهمي و حسي حاصل بشود؛
طرح خطبه نوراني حضرت زهرا(سلام الله عليها) بر اين بود كه معرفت ما را عقلي بكند قهراً محبت ما هم ميشود عقلي. امید است با شناختی صحیح از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۳۱ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ کسی که نماز واجب خود را در وقت آن انجام نداده، باید قضای آن را به جا آورد، اگرچه در تمام وقت نماز خواب مانده؛ یا با بیماری یا مستی نماز نگزارده باشد؛ ولی نمازهای یومیه ای را که زن در حال حیض یا نفاس به جا نیاورده، قضا ندارد؛ همچنین نمازهای فوت شده در حال بیهوشی غیر اختیاری قضا ندارد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهل بیت(علیهم السلام)؛ سرچشمه های رحمت الهی/درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهرباني بيمنت را بايد از مكتب آنان آموخت
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
اهلبيت (عليهمالسلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمين» هستند. لذا چشمههاي رحمت در خانههايشان ميجوشد و از آنجا جاري شده، به ديگران ميرسد.
🔷بنابراين، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهرباني بيمنت را بايد از مكتب آنان آموخت؛ زيرا احسان و انعام انسانها به يکديگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، ليكن ترحم و تفضّل اهلبيت (عليهمالسلام) صرفاً براي خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدير از هيچ كس ندارند، يعني همان گونه كه خداي سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خويش موجودات را خلق كرده، نيازمنديهاي آنها را برآورده ميكند و از كسي انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نيز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوايج مادي و معنوي مخلوقات الهي را برآورده ميكنند و از كسي انتظار پاداش و تشكر شخصي ندارند.
🔷نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم عليه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نيز ميگويند: ﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط براي رضاي خدا شما را اطعام ميكنيم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داريم و نه انتظار تشكر و تقدير.
🔷يعني همانگونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت ميكنند، ساير اعمال و افعالشان را نيز فقط «حباً لله» انجام ميدهند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تاثير اصلاح رابطه انسان با خدا در روابط با ديگران
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله):
براي اينكه هويت انسان و قلمرو هستي هر كسي مشخص شود يك بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) دارد كه اينها همه در روانشناسي اسلامي و معرفت نفس ديني ما هم سهم تعيينكننده دارد،
فرمود: «مَن أَصلَحَ مَا بَينَهُ وَبَينَ اللهِ أَصلَحَهُ اللهُ بَينَهُ وَ بَينَ النَّاسِ»
فرمود اگر كسي رابطه خودش با خدا را درست كند، رابطه او با مردم هم درست ميشود،
مگر نه آن است كه مردم قلوب آنها در دست خداست؟! مگر نه آن است كه مردم جنود و سپاه و ستاد الهي هستند؟! چه كسي بر دلهاي مردم مسلط است؟! چه كسي بر زبانهاي مردم مسلط است؟!
فرمود: «ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ»،
مردم سپاه خدا هستند، ستاد الهي میباشند، اگر ستاد الهي هستند، بين ما و خداي ما، صلح و صفا بود، نه بيراهه رفتيم، نه راه كسي را بستيم، ذات اقدس الهي بين ما و جامعه اصلاح ميكند، نه كسي بدِ ما را ميخواهد، نه با ما بد ميكند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۲۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ مستحب است مسافر پس از هر نمازی که شکسته می گزارد، سی مرتبه بگوید: (( سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ )) و در تعقیب نماز ظهر و عصر و عشاء بیشتر سفارش شده است، بلکه بهتر است در تعقیب این سه نماز شصت بار بگوید.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️خود را به غیر بهشت نفروشید که ضرر خواهید کرد!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹روايت لطيفي را مرحوم كليني از امام هفتم (سلام اللهعليه) نقل فرموده، كه حضرت فرمود:«إنّ أبدانكم ليس لها ثمن إلاّ الجنّة، فلا تبيعوها بغيرها» بدن شما به اندازه بهشت مي ارزد؛ آن را به غير بهشت نفروشيد كه ضرر خواهيد كرد.
مرحوم محقق داماد مي فرمايد: اين روايت ناظر به آن است كه روحتان فوق بهشت است. روح را بايد به «جنّة اللّقاء» بدهيد. روحتان بايستي به ﴿عند مليكٍ مقتدر﴾ برسد و بهترين راه براي عنداللهي شدن روزه گرفتن است .
باطن روزه به صورت لقاي خدا ظهور مي كند و براي انسان، همتي بالاتر از لقاي حق فرض ندارد. چون انسان موجودي ابدي است كه هرگز از بين نمي رود، بلكه در نهايت از عالَمي به عالَم ديگر منتقل مي شود. و اگر باطن روزه نصيب او شد، پيوسته در محضر حق است.
📚حکمت عبادات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی
👇👇👇👇
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۲ ساعت ۱۰ صبح
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند.
🔷محمد بن منكدر ميگويد: روزي يكي از بزرگان قريش (امام محمد بن علي بن الحسين سلام الله علیه) را ديدم كه در پي كسب مال دنيا بود. به او گفتم: اگر هم اكنون اجل تو فرا رسد چه ميكني؟ گفت: من در حال اطاعت خدا هستم، زيرا به اين وسيله نياز خود و خانوادهام را تأمين ميکنم و از تو و مردم بينياز ميشوم.
📚مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️مهمترين عامل انکار معاد!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹مهمترين عامل انکار معاد يا غفلت از معاد، اين آزادی کاذب است، چون اگر معاد را قبول بکند، ميداند مسئول است. هر چيزی را که گفته، هر چيزی را که خورده، هر چيزی را که گرفته، بايد جواب بدهد.
📚درس تفسیر؛7فروردین98
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️آیا بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است؟!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: در پاسخ به این مطلب که «بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است» بیان داشتند:
🔷عبد محض که نمیتواند داعی ربوبیت داشته باشد. عبد باید عبد باشد. آزادی عبد در کمال عبودیت اوست. ما را آوردند، ما را میبرند، زمانی هم که هستیم در اختیار خودمان نیستیم. هیچ نفَسی از ما برنمیآید مگر به اذن او. ما که از یک مشت خاک بودیم، بعد هم خاک میشویم، ما را آوردند، ما را میبرند، آن که ما را آورد و ما را بُرد، باید در صراط او باشیم. این معنی آزادی است و ما برای اینکه راحت باشیم، ببینیم او از ما چه میخواهد تا جلو بیفتیم؛ بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که در ظهرهای ماه پُر برکت شعبان آن را می خوانیم این است که «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق»، آن که با شماست، در کنار شماست، تابع شماست، او به مقصد میرسد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۳۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ در قضای نمازهای یومیه لازم نیست به ترتیب گزارده شود؛ برای مثال، کسی که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نگزارده، لازم نیست اول نماز عصر و سپس نماز ظهر را قضا کند، مگر در قضای نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشاء از یک روز که ترتیب در قضای آن ها لازم است.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
جلد 57 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
جلد 57 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد 57 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 78 تا آخر سوره مبارکه انبیاء و تفسیر سوره آیات 1 تا 37 سوره مبارکه حج اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند
🔹️ مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند
🔹️ مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵استعانت به «صبر» یعنی چه؟
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 ما در قرآن آنچه آموختيم، اين است که استعانت منحصر به خداست، از خدا فقط بايد کمک بگيريم. ولی در آياتي از قرآن کريم هست که: ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾، ما اين استعانت به صلات را ميفهميم که از نماز کمک بگيريد؛ اما استعانت به صبر چيست؟ صبر که کار ماست. ما از کار خودمان کمک بگيريم؟! يعني خودکفا باشيم؟ يعني از خودمان عون بگيريم؟!
🔶اين آيه﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾ با کمک آيه سوره مبارکه «مدثر» ﴿وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ﴾ حل ميشود:؛ آن وقت اين صبر، مثل صلات ميشود، آن وقت صبري که «لله» است و «بالله» است و «في سبيل الله» است، اين کار صلات را انجام ميدهد. آن وقت آن آيه دارد که ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ﴾، معنايش درست ميشود. و اگر يکي از مصاديق اين صبر را روزه دانستند، اين هم درست است، مصداق آن است، نه تفسير مفهومي! آن وقت اين صبري که انسان براي رضاي خدا انجام ميدهد، عبادت است. اين عبادت وسيله است، استعانت است، چيز خوبي است! انسان با قرآن استعانت ميکند، با اهلبيت استعانت ميکند، اينها مظاهر قدرت پروردگار هستند.
🔹جلسه درس تفسیر؛1398/1/28
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰منتظر واقعی امام زمان!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸منتظِر واقعي امام زمان كسي است كه اهل رزم، جنگ، مبارزه، نبرد و خلاصه مسلّح و بسيجي باشد. كسي كه كاري با جنگ و مبارزه با طاغي ندارد هرگز منتظِر واقعي امام زمان (عليه السلام) نيست؛ چون آن حضرت با نبرد مسلحانه نفسگير جهان را اصلاح ميكند.
📚عصاره خلقت، ص 62
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۴۷ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ کسی که چند نماز مثلا صبح یا ظهر از او قضا شده و شماره آن ها را نمی داند _ مثلا نمی داند چهار نماز بوده یا پنج نماز _ چنانچه مقدار کمتر را اقامه کند که به آن یقین دارد، کافی است؛ همچنین اگر شماره آن ها را می دانسته و فراموش کرده، اگر مقدار کمتر را که مورد یقین است به جا آورد، کفایت می کند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️ امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹سخنان امام سجاد (سلام اللهعلیه) كه بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می دهد كه حضرات معصومین (علیهمالسلام) به حكمت عبادات رسیده اند.
در بخشهایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی كه باید در مكه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینكه من فرزند سرزمین مكه و منا هستم.
آنان كه در منا زندگی می كنند و اهل آن سرزمین اند فرزند منا نیستند؛ آنكه قربانی می دهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینكه در این مسافرت حسین بن علی(سلام اللهعلیه) از مكّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نكرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (علیه السلام) هم به منا نرفت و قربانی نكرد، با این وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم.
🔹آن كسی كه حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار كند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی ؛
❇️خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است
❇️ياد معاد بهترين عامل سازندهٴ انسان
🔰خدای سبحان دنیا را راه و قیامت را منزل و خانه پایانی می داند، وقتی روح و روان انسان براساس یاد قیامت پرورش یابد و ﴿ذكری الدّار﴾ در نظرش باشد، چنین باوری «ضمانت اجرایی» می شود كه همه عقاید و اخلاق و كردار و رفتار خود را براساس این ویژگی پایه ریزی كند.
🔰 اگر انسان یاد قیامت را فراموش كند، دلیلی ندارد كه مقید به ضابطه و قانون باشد و به هر جنایتی دست می زند و چون یاد معاد همان یاد مبدأ است، با نسیان یاد مبدأ جریان معاد هم فراموش می شود، در حالی كه انسان می تواند در پرتو سازندگی یاد قیامت، گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی، رفتاری آتش را بالعیان بنگرد: ﴿كلّا لو تعلمون علم الیقین ٭ لترونّ الجحیم﴾
🔰یاد قیامت به معنای علم به قیامت است، و اگر كسی علم حقیقی به قیامت داشته باشد حتماً جهنّم و جهنّمیان را خواهد دید و چنین انسانی گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دیگر معصیت نمی كند؛ زیرا خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است. یاد قیامت حضور دائم قلبی است
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۴۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ کسی که می داند یک نماز چهار رکعتی نگزارده، اما نمی داند نماز ظهر یا عصر یا عشاء است، اگر یک نماز چهار رکعتی به نیت قضای نمازی که بر عهده دارد، انجام دهد، کافی است.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️برای ابديّت، علم ابدی نياز است
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹حرمت و ارزش علم به اندازه معلوم است، اگر معلوم, عالِم را بعد از مدتی رها کند، علم هم رهاشدنی است و اگر معلوم همراه عالم به جهان ديگر هجرت کند و همسفر او باشد بلکه بعد از هجرت شکوفاتر شود اين علم، نافع است. زمينشناسی، زمانشناسی، آسمانشناسی، درياشناسی، سنگشناسی، طلاشناسی، نفتشناسی و گازشناسی همه اينها علومی است که سودمند است؛ اما تا صبغه دينی پيدا نکند و تا در اثر آن صبغه پايدار نباشد، سودمند نخواهد بود چرا که بعد از مرگ نه نفت و گازی هست نه آسمان و زمينی و نه دريا و صحرايی!
اگر بعد از مرگ اين معلوم وجود ندارد در نتيجه علم آن هم نخواهد بود؛ آنگاه انسان در آن عالَم، عالِم نخواهد بود و افسوس او اين است که من چيزي تهيه کردم که مرا در اين جهان همراهی نکرده است.
🔹امام معصوم فرمود: علم اصلی تان آيه محکمه است؛ يعنی خدا، اوصاف خدا، اسمای خدا، افعال خدا، اقوال خدا، آيات خدا، در حقيقت جهان را توحيد پُر کرده است.
🔹بايد همواره توجه داشت که ماييم و ابديّت ما و برای ابديّت، ما يک علم ابدی لازم داريم.
🆔@daftar_ayatollah_javad
❇️ هر حرفی را به حرمِ امن دلتان راه ندهید!
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه 71 از کلمات قصار #نهج_البلاغه حضرت امیر علیه السلام؛
🔰«إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ نَقَصَ الْكَلَامُ»؛
🔷اگر عقل کامل شد سخن کم خواهد بود. آدم هر چیزی را که نمیخواند، هر حرفی را که نمیزند!
🔷بزرگان ما در اهل حکمت حرفی زدند که خدا مرحوم آخوند صاحب کفایه را غریق رحمت کند که مشابه این را در کفایه آورده؛ گفته بعضی از کارهاست که اصلاً جلوی فضیلت و واجبات را میگیرد. مثالی ذکر کرده و میگوید: اگر کسی یک مقدار آب شور پای این درخت بریزد، این درخت با این آب شور کمکم بیمار میشود، راهی برای ترمیم او نیست! مگر او چقدر آب میخواهد؟ قدری آب میخواهد که شما از آب شور به او دادی! ذهن هم همینگونه است، مگر ذهن چقدر ظرفیت دارد؟ مدام این قصه را بخوان، آن روایت را بخوان، آن حرف را گوش بده، پر از این جنجالها میشود و جا برای علم نیست.
🔷 گفتند این صندوق درون را، این راز درون را، این محکمه درون را برای شرح صدر حفظ بکنید هر حرفی را نزنید هر حرفی را نخوانید هر حرفی را گوش ندهید
🔷 اگر معارف بلند توحید بود، علم بود، استدلال بود، نفع جامعه بود، آنها را هم بگویید و هم بشنوید؛ اما حرفهایی که سودآور نیست بذله است، خنده است، قصّه است، کذب است، فرمود اینها را به حرمِ امن دلتان راه ندهید.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli