پيوند وثيق اعضای خانواده
آیت الله العظمی جوادی آملی:
نظام خانواده در اسلام اصيل است، از اين رو پيوند اعضای آن تا پايان عمر با يكديگر برقرار مي ماند. از طرفی اين ارتباط ميان فرزند با والدين، جد و جدّه و جدّ عالی و اعلا و هر چه بالاتر رود و از سويی پيوند ميان پدر و مادر با فرزند، نوه، نبيره و هر چه پايين تر رود همگی استوار مي ماند.
اين دو سلسله، افزون بر آنكه به يكديگر محرم اند، حقوق متقابل مالی، تربيتی، اجتماعی و... نسبت به يكديگر دارند؛ مثلاً واجب النفقه يكديگر هستند: اگر هر يك از اين دو سلسله محتاج شود، بر ديگری واجب است در صورت امكان نفقه او را بپردازد؛ و همچنين فرزند و نوه و هر چه پايين تر رود، موظف است به پدر، جد، جده، جدّ اعلا و هر چه بالاتر رود احترام بگذارد و نيز همان گونه كه بين فرزند و پدر و مادر، حرمت عقوق و وجوب اطاعت از والدين مطرح است، بين فرزند و نوه و نبيره با جدّ و جدّ عالی و جد اعلا نيز اين حرمت عقوق و وجوب اطاعت برقرار است. افزون بر آنكه پدر و جدّ را قيّم و سرپرست فرزندان و نوادگان قرار داده است.
تسنیم ج۱۷ ص۲۷۶
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«سالک در طول روز همواره مانند شخصی که مراقب جلسه آزمون است و برای جلوگیری از تقلب دانش آموزان گردن میکشد، باید از نفس خود مراقبت و
سرکشی کند و همه اعمال و اقوالش را پیش از صدور با مقصد رفیع خود که جلب رضا و محبّت خداست بسنجد و در صورت عدم احراز انطباق آن عمل را رها کند و چنان نسبت به نفس خود مواظبت کرده و بر آن سخت بگیرد که اجازه ندهد هیچ رفتار و گفتاری بدون طی کردن این گزینش و پالایش از او صادر شود.
بیداری و معرفت وامدار مراقبت است و هر کس دلش را از غفلت و نفسش را از شهوت و عقل نظری را از جهل علمی و عقل عملی را از جهالت عملی نگه دارد در دیوان بیداردلان درآمده است.»
سلونی قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) ج۴ ص۵۲۶
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
35.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آیت الله جوادی آملی قرآن را به عرصه زندگی میبرد
🔻حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت الله جوادی آملی و رئیس بنیاد بینالمللی اسراء در گفتوگو با ایکنا درباره تفسیر تسنیم میگوید: بعد از انقلاب اسلامی تفسیر المیزان پرده دیگری را به همت آیتالله جوادی آملی به نمایش گذاشت و آن این بود که انقلاب کاملا" چهره مردمی و اجتماعی داشت و تمام تلاش ایشان بر آن بود که منابع وحیانی را به عرصه #جامعه، #نظام و #مباحث_مختلف_اجتماعی اعم از بحثهای تربیتی، اخلاقی، رویکردهای گوناگون مسائل اجتماعی و سیاسی وارد کند و قرآن را به عرصه زندگی ببرد.
iqna.ir/00HsKi
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اين حسد از آن بدترين #بيماريها و ويروسهای درونی است كه اگر كسی آن را در اوايل درمان نكند معالجه اش در اواخر بسيار مشكل است.»
درس تفسیر سوره یوسف جلسه۸
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
#تسنیم_فی_تفسیر_القرآن
✅تفسیر گرانسنگ تسنيم جلد ۲۹ به زبان #عربی به زودی منتشر خواهد شد.
🌐nashresra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
22.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
توجه به محتوای سخن یا گوينده آن؟
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
كتاب نجات بخش
معاذ بن جبل مي گويد: كنّا مع رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فى سفرٍ فقلت يا رسول الله: حدّثنا بما لنا فيه نفع. فقال: «إن أردتم عيش السّعداء وموت الشهداء والنّجاة يوم الحشر والظّل يوم الحرور والهُدی يوم الضلالة فادرسوا القرآن فإنّه كلام الرّحمن وحرز من الشيطان ورجحان فى الميزان»[۱]
در سفری ملازم پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) بوديم. به آن حضرت عرض كردم برای ما سخن سودمندی بگوييد.
آن حضرت فرمودند: اگر زندگی سعادتمندانه، مرگ شهيدانه، نجات روز حشر، سايه روز سوزندگی و هدايت روز گمراهی مي طلبيد، به درس قرآن بپردازيد كه آن، سخن خدای رحمان و سپری در برابر شيطان و مايه سنگينی كفّه عمل در ميزان عدل است.
[۱]جامع احادیث الشیعه ج۱۵ ص۹
تسنیم ج۱ ص۲۴۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطف الهی به تائبان
آیت الله العظمی جوادی آملی:
ما در دنيا اگر نسبت به كسی بد كرديم يا كسی نسبت به ما اسائه ای كرده است حداكثر آن است كه اگر ما نسبت به كسی بد كرديم و بعد عذرخواهی كرديم، او عذر ما را ميپذيرد و چون خيلی كريم و بزرگوار است به روی ما نميآورد كه ما بد كرديم نه در غياب ما، نه در حضور ما، آن بدرفتاری ما را ذكر نميكند، از زشتي ما صرف نظر ميكند، نسبت به ما روی خوشی نشان ميدهد و به ما احسان ميكند، كه حداكثر همين است و ديگر بيش از اين از دست او بر نميآيد او اگر بخواهد اين رنج دروني ما را برطرف كند قادر نيست و هر اندازه او بيشتر #بزرگواری ميكند ما شرمنده تر ميشويم كه نسبت به او ما آن سابقه سوء را داريم و بد كرديم. نه از ما برميآيد كه اين شرم و عذاب درونی را برطرف بكنيم و نه از آن لطيف و بزرگوار برميآيد كه اين عذاب درونی را از ما برطرف كند كاری است كه مقدور هيچ كس نيست؛ اما نسبت به ذات اقدس اله اين چنين است كه اگر كسی بد كرد و توبه کرد و مشمول عنايت الهی شد و خداوند از او گذشت،[در بهشت] كاری ميكند كه انساء ميكند و او اصلاً يادش نيست كه بد كرده است تا خجالت بكشد.
درس تفسیر سوره مائده جلسه ۱۳۲
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹تفسیر «تسنیم تبیین» حیات کریمانه است.
🔻حجتالاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت الله جوادی آملی و رئیس بنیاد بینالمللی اسراء در گفتوگو با ایکنا درباره تفسیر تسنیم میگوید: حیات کریمانه نیازمند به تبیین است، یعنی ضمن اینکه تفسیر میخواهد، تبیین هم میخواهد و تفسیر تسنیم یک پله بالاتر از تفسیر است و به سمت تبیین حرکت میکند، یعنی حقایق الهی را از پردههای قرآنی باز و روشن میکند و یک بیانی را برای بشر ایجاد میکند که بشر نوع دیگری از زیست را تجربه کند.
iqna.ir/00HsKn
#باز_نشر_از_رسانه_ها
#ایکنا
#همایش_تسنیم
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
17.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جامعه بهشتی
📹آيت الله العظمی جوادی آملی
«خدايا در دلهای ما کينه هیچ مؤمنی را قرار نده...»
۹۵/٩/١٧
👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجونی منفور كه گويا با زهر افعی آميخته شده مي بيند و می فرمايد:
«وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر...» [۱]
شگفت آورتر از اين سرگذشتِ كسی است كه نيمه شب ظرفی سرپوشيده نزد ما آورد، ولی در آن ظرف معجونی بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قی مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده ای تا مرا بفريبی؟ آيا رشته عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان می گويي؟....
اين سخنان، تشبيهی شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتی است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود.
حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگری از اين حقايق را تبيين میکند.
حضرت رسول اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) در معراج گروهی را مشاهده كردند كه با داشتن غذايی نيكو، گوشت مُردار می خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، درباره آنان گفته شد: اينان كسانی هستند كه در دنيا با امكان دستيابی به طعامی حلال، به غذای حرام آلوده شدند.[۲]
[۱]نهج البلاغه خطبه ۲۲۴ بند۸
[۲]بحارالانوار ج۶ ص۲۳۹
تسنیم ج۱ ص۴۸۲،۴۸۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli