✳️انسان، لوح نانوشته نیست!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔶گوش شنوای مشترک همه مردم جهان همان «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ یعنی انسان، لوح نانوشته خلق نشده است و خداوند در وجود او این حقیقت را به ودیعه نهاده است، در نتیجه:
🔹اول باید بفهمیم صاحب خانه ای در درون خود داریم که «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛
🔹دوم آنکه مهمانی دعوت کنیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد، این که در این آیه مبارکه سه مرتبه «ها» تکرار می شود؛ یعنی ای انسان! تو، رها نیستی! همه هویت تو با این سه «ها» تامین می شود؛ «فَأَلْهَمَهَا»، «فُجُورَهَا»، «وَتَقْوَاهَا» لذا علمی بیاموزیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد؛
🔹مرحله سوم آن است که همواره اهل «استخاره» باشیم، نه با قرآن بیرون بلکه با قرآن درون!؛ حضرت امیر علیه السلام که دنیا در چشم او کوچک و خار است درباره یکی از یاران خود فرمود این شخص در چشم من مرد بسیار بزرگی است، چون در کنار سایر فضائلی که دارد همواره با قرآن درونی خود استخاره می کند؛ یعنی همه کارهای خود را به صحیفه دل خود عرضه می کند، اگر مطابق هوا و هوس و فجور بود از آن پرهیز می کند و اگر مطابق تقوا بود به آن عمل می کند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️انسان، لوح نانوشته نیست!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔶گوش شنوای مشترک همه مردم جهان همان «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ یعنی انسان، لوح نانوشته خلق نشده است و خداوند در وجود او این حقیقت را به ودیعه نهاده است، در نتیجه:
🔹اول باید بفهمیم صاحب خانه ای در درون خود داریم که «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛
🔹دوم آنکه مهمانی دعوت کنیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد، این که در این آیه مبارکه سه مرتبه «ها» تکرار می شود؛ یعنی ای انسان! تو، رها نیستی! همه هویت تو با این سه «ها» تامین می شود؛ «فَأَلْهَمَهَا»، «فُجُورَهَا»، «وَتَقْوَاهَا» لذا علمی بیاموزیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد؛
🔹مرحله سوم آن است که همواره اهل «استخاره» باشیم، نه با قرآن بیرون بلکه با قرآن درون!؛ حضرت امیر علیه السلام که دنیا در چشم او کوچک و خار است درباره یکی از یاران خود فرمود این شخص در چشم من مرد بسیار بزرگی است، چون در کنار سایر فضائلی که دارد همواره با قرآن درونی خود استخاره می کند؛ یعنی همه کارهای خود را به صحیفه دل خود عرضه می کند، اگر مطابق هوا و هوس و فجور بود از آن پرهیز می کند و اگر مطابق تقوا بود به آن عمل می کند.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔷مراحل پنج گانه تعالی انسان
🔷 تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور:
🔸شما عزیزان، آنچه در مسیر علم و عمل به دست آورده اید، بدون افراط و تفریط در مسیر پرورش و ترقی خود قرار دهید و همواره شاکر باشید و تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید.
🔸قرآن و عترت برای تعالی، پنج مرحله را به ما نشان دادند و از ما خواستند در این پنج مرحله گام بگذاریم تا خود و جامعه را دریابیم؛
🔺 اول، معرفت؛ یعنی خود را بشناسیم که از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت؛
🔺دوم، حرکت؛ یعنی از خودخواهی، منیت و غرور و دیگر رذائل به ترک آنها هجرت کنیم؛
🔺سوم، سرعت گرفت در مسیر تعالی، چون این مسیر وسیع و باز است و در آن برخورد و تزاحمی وجود ندارد؛
🔺چهارم، سبقت گرفتن؛ این سبقت گرفتن نظیر سبقت در امور دنیایی نیست که فخر کاذب بیاورد به این دلیل که شخص می فهمد از جانب خدا و در مسیر خداست؛
🔺پنجمین مرحله که مهمترین مرحله است، امام المتقین شدن است؛ یعنی الگوی خوبان جامعه باشیم و مورد قبول و پذیرش انها باشیم، این مرحله نشانه این است که چهار مرحله قبلی را نیز به درستی پیموده ایم.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل خرید و فروش
🔸️ مسئله ۲۲۵۰ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقیهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠مرز عرفان از اخلاق جدا خواهد بود
🔹 بحث های اخلاقی، بحث های تزكیه نفس است كه انسان متخلّق بشود، عادل بشود، بافضیلت بشود و اهل بهشت بشود. مسئله عرفان، جهاد اكبر است او دیگر حالا رسیده به جایی كه یقیناً اهل بهشت است حالا می خواهد بهشت را ببیند .
فاضل ترین مردم كسی است كه عاشق نماز باشد و با نماز معانقه كند دست به گردن كند، چون باب مفاعله است نماز هم با او معانقه می كند، چنین است! راه مرحوم آیت الله قاضی و امثال آیت الله قاضی این است كه واقعاً صلات یك حقیقت است، خب اینها نماز را می بینند و با آن معانقه می كنند! حضرت فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ».(۱)
[1] . الكافی، ج2، ص83.
بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی رحمة الله علیه تاریخ: 1391/03/17
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران
با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله
و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با موضوع رابطه "عرفان و سیاست"
مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب -سالن امام موسی صدر
زمان:چهارشنبه 15 بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲
پخش زنده از طریق:
https://online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs/
🔷 همچنین سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی از صفحه اینستاگرام استاد نیز به صورت زنده پخش خواهد شد.
https://instagram.com/m_vaezjavadi
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️سزاوارترین مردم به عفو کردن، قادرترین مردم به انتقام هستند
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه قصار پنجاه و دوم از کلمات حکیمانه نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام:
🔰أوْلَی النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَی الْعُقُوبَةِ
🔹یک وقت است انسان میخواهد حق دین را حفظ کند، در این خصوص جا برای عفو نیست، اما کسی به انسان ستم کرده، بد گفته، حق آدم را گرفته؛ حضرت در این موارد می فرماید، اُولی و سزاوارترین مردم به عفو کردن، قادرترین مردم به انتقام هستند،
🔹عفو، کفّاره قدرت و برکت الهی است.
🔹 زکات قدرت در عفو کردن از دیگران است که اگر کسی نسبت به آدم بد گفت، آدم اصلاً به ذهن نیاورد.
🔹اگر ذات اقدس الهی «إن الله یحب الغفار، یحب العفوّ» است، چرا با گذشت از دیگری محبوب خدا نشویم.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️دلهای مردم با ادب، عدل و عقل سکینت می گیرد
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه قصار پنجاهم از کلمات حکیمانه نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام:
🔰قلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیهِ
🔹دلهای مردم از یکدیگر فاصله دارد، تنها چیزی که این دلها را جذب میکند الفت، محبت و ادب است.
🔹دلهای مردم را ادب و دین جذب میکند و بس! هیچ چیزی جز اینها، نمیتواند دلهای مردم را رام کند، انسان سکینت و آرامش میخواهد، دل به غیر نام الهی نمیآرمد و آرام نمیگیرد، حضرت فرمود: دلهای مردم با ادب، عدل و عقل سکینت میگیرد.
🔹منظور از ادب تنها آداب ظاهری نیست، عقل و عدل، ادب است؛ ما به هر کسی که عادل و عاقل باشد، می گوییم ادب دارد، ادب به این معناست. البته آداب ظاهری هم حُسن خود را دارد. حضرت امیر در اینجا تاکید می کند تنها چیزی که دلهای مردم را جذب میکند عقل، ادب و الفت دینی است و دیگر هیچ.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل خرید و فروش
🔸️ مسئله ۲۲۵۱ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ مستحب است فروشنده چند چیز را رعایت کند: ۱. بین خریداران در نرخ گذاری فرق نگذارد؛ ۲. در قیمت کالا سختگیری نکند؛ ۳. پشیمانی خریدار و پس دادن کالا را بپذیرد؛ ۴. سوگند یاد نکند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ارزش هر کسی به اندازه همت اوست
✳️صدق هر کسی به قدر مردانگی اوست
✳️غیرت از پرفضیلتترین فضایل نفسانی است
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته به شرح کلمه چهل هفتم از کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند:
🔰«قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ»: ارزش هر کسی به اندازه همت اوست و هر کسی به اندازه همّتش میارزد. همت یعنی چیزی که انسان به آن اهتمام میورزد و آن را اصل میداند و سایر امور را نسبت به او فرع میداند و فدای آن میکند.
🔰«و صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ» ؛ مردانگی هر کسی در صدق اوست. صدق تنها در قول نیست؛ اگر شخص فعلش با قولش مطابق باشد صادق است. اگر فعل با نیت مطابق باشد صادق است و اگر قول با نیت و اگر قول با فعل مطابق باشد شخص صادق است. لذا حضرت میگوید صدق هر کسی به قدر مردانگی اوست و شجاعت هر کسی به قدر انفیت اوست.
🔰«وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ»؛ این کلمه غیرت از آن واژههای کمنظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم. غیرت از پرفضیلتترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر میفرماید به اینکه عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژهای است که از سه عنصر دقیق تشکیل میشود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمیکند. غیرت یعنی آدم در حریم غیر دخالت نکند، غیر را به حریم خود دخالت ندهد و مجموع این جمعها هم متفرع است بر اینکه حریمشناسی کند. این سه عنصر که جمع شد، این مرد میشود اهل غیرت.
🔷اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه دارد غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد. این است که حضرت در نهج البلاغه فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را نگاه نمیکند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز میکند. اینکه حضرت فرمود ارزش هر کسی به اندازه غیرت اوست، شخص تا سه این اصل را نشناسد غیور نیست و اگر غیور نبود، از بسیاری فضایل که برای غیرتمندان است محروم خواهد شد.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹معاد از مهمترین عوامل تربیتی ماست
🔹ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است
👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹کلمه چهل و سوم از کلمات قصار نهج البلاغه این است که حضرت امیر علیه السلام، فرمود: «طُوبَی لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِی عَنِ اللَّهِ»؛ طیب بودن زندگی برای آن گروه از مردم است که همواره به یاد معاد هستند.
🔹معاد از مهمترین عوامل تربیتی ماست، مشکل اساسی جاهلیت انکار معاد است؛ یعنی آنها خیال میکنند انسان که میمیرد میپوسد، در حالی که دین آمده بگوید انسان که میمیرد از پوست به در میآید و یک موجود ابدی است. این موجود ابدی میتواند خلیفه موجود ابدی بالذات باشد. در نتیجه برای چنین موجود ابدی کالای ابدی، رهتوشه ابدی و راحله ابدی لازم است، لذا در سوره «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾
🔹 ریشه تمام مشکلات جامعه ما، فراموشی معاد است؛ برای همین وجود مبارک حضرت امیر فرمود طوبی مال کسی است که به یاد ابدیت خود باشد، وقتی که وجود ابدی را پذیرفت کار ابدی میکند، کار ابدی با آن نیت است؛ مثلاً کسی مدرسه، مسجد یا بیمارستان میسازد اینها ابدی نیست، برای اینکه بیمارستان بر فرض صد سال بماند، اما «اخلاص العمل لله» ابدی است، «قربة الی الله» ابدی است، چون این مال روح است، و این روح است که نمیمیرد؛ چیزی که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، به الله ازلی ابدی مرتبط است که از بین رفتنی نیست. عمده اینکه گفته شد: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیات وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَی»، و امثال ذلک، برای آن است که این جان وقتی برای جانان کار کرد میشود ابدی و همیشه آثارش نیز ابدی خواهد شد.
🔹حضرت در ادامه این کلمه می فرماید نه تنها یاد معاد باشید، «وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ» بلکه به روزی حلال قناعت کنید و از ذات اقدس الهی راضی باشید، چون خدای سبحان گاهی ما را امتحان میکند به بیماری، گاهی امتحان میکند به سلامت؛ مستحضرید که در سوره «فجر» فرمود بعضی مبتلا به سلامتاند، بعضی مبتلا به مرض. مبتلا یعنی ممتحَن. این طور نیست که ما فقط به بیمار بگوییم مبتلا به بیماری است. در سوره مبارکه «فجر» این است: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ٭ كَلَّا﴾، یعنی بعضی مبتلا به ثروت هستند بعضی مبتلا به فقر. بعضی مبتلا به سلامتاند بعضی مبتلا به مرض، چیزی در عالم نیست که امتحان الهی نباشد. جایی که جای امتحان نیست فقط بهشت است، آن وقت کسی از بلوای الهی و امتحان الهی سربلند بیرون بیاید «طوبی له».
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli