eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.9هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «کسی که علاقه‎مند به طهارت است، نه تنها گناه نمی‌ کند، فکر گناه هم نیست.» ٩۵/۶/٢٢ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تحلیل توسل توسل مسلمانان به معصومين (سلام الله علیهم) كه برای جلب نعمت های اِلهی صورت می گيرد، با توحيد عبادی منافات ندارد، چنان كه انسان تشنه برای رفع عطش به طرف چشمه سار می رود و اگر بنشيند و عمداً به طرف آب نرود و دعا كند كه تشنگی او برطرف گردد، سيراب نمی شود، زيرا تنها وسيله دفع تشنگی آب زلال است. پيامبر اكرم (صلی الله عليه و آله و سلم) و امير المؤمنين و ساير معصومين(سلام الله علیهم) در رفع حوايج انسان، مجرای نعمت و فيض اِلهی هستند و رجوع به آنان مانند رجوع به آب زلال برای رفع عطش است.  از اين رو، اميرالمؤمنين(سلام الله علیه) می فرمايد: هنگام دعا ابتدا بر اهل بيت(سلام الله علیهم) صلوات بفرستيد تا در اثر ريزش نعمت و رحمت اِلهی بر آنان به شما نيز نعمت برسد؛ «إذا كانت لك إلی اللّه سبحانه حاجةٌ فابْدأ بمسألة الصّلوة علی رسوله (صلی الله عليه و آله و سلم) ثم سل حاجتك فإنّ اللّه أكرم مِن أن يُسأل حاجتين فيقضی أحداهما ويمنع الاُخری»[نهج البلاغه حکمت ۳۶۱] اگر توسل درست تحليل شود، نه با توحيد ناب مخالف است و نه مستلزم شرك يا محظور ديگر، چون خواستن از اهل بيت سلام الله علیهم يعنی درخواست از خدا از مسير كسانی كه مجرا و مظهر فيض اويند. شمیم ولایت ص۴۵۱ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
امیر مؤمنان علی(سلام الله علیه) می فرمايد: «العلمُ مقرونٌ بالعمل فَمن علِم عَمِل؛ والعلم يَهتف بالعمل فإن أجابه وإلاّ ارتحل عنه»[۱]  علم بايد با عمل همراه باشد، پس آن كس كه دانست، بايد عمل كند و علم عَمل را می خواند، پس اگر عمل پاسخ داد، علم می ماند، وگرنه از او رخت بر می بندد. اگر انسان طبق علم عملی وظايف خود را انجام داد، آن علم باقی می ماند، وگرنه فراموشش می شود. برای مثال خطاط ماهری كه تكرار و تمرين نكند، هنر خطاطی از او گرفته می شود، بافنده ماهری كه مدتی كار را رها كند، بافندگی فراموشش می شود، سازنده ماهر پس از آن كه مدتی از ساختمان سازی صرف نظر كرد، آن فن و هنر به تدريج از يادش می رود. [۱]نهج البلاغه حکمت ۳۶۶ شمیم ولایت ص۶۰۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «جريان چهارشنبه‌ سوری يك كار لغوِ عاطلِ باطل كه صدر و ساقه‌ اش زشت و تلخ و غمبار و بی معنا و بی مغز است...خطرات فراوانی دارد، اعصاب عده‌ای را تخدير می‌کند، خطرات جانی دارد، خطرات مالی دارد؛ اين خطر جزء سيّئات به جا مانده از جاهليت است كه اين را بايد بردارند.» ۸۶/۱۲/٢۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «كام انسان وقتی شيرين می‌شود كه بيفتد در بحث عبادت ؛آن سجده و ناله‌ ای كه می‌کند،آن اشكی كه می‌ریزد، كام او شيرين می‌شود.» درس اخلاق ۹۳/۶/١٣ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پیام تسلیت حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت درگذشت آیت الله محمد امامى كاشانى ▫️
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، درگذشت آیت الله محمد امامى كاشانى را تسلیت گفتند. ◀️ متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون فقدان أسف بار درگذشت عالم بزرگوار حضرت آیت الله محمد امامى كاشانى مایه تألم عموم علاقه مندان به علوم الهى شد. این سانحه سنگین را به همه بهره مندان از مآثر آن روحانى راحل تسلیت و صبر جمیل براى بیت مكرم از خداى سبحان مسئلت مى شود. 14 اسفند 1402 جوادی آملی 📚 پیام تسلیت تاریخ: 1402/12/14 🌐 http://esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: «این خطر بخل دم دروازه است؛ یعنی انسان که می‌خواهد درِ دل را باز کند وارد صحنه دل بشود کار خیر را انجام بدهد این جلوگیری می‌کند.اینکه فرمود:«أُحْضِرَتِ الأنْفُسُ الشُّحَّ»[۱] یعنی این بخل همان جا دم درتان حاضر است. هر کاری که آدم می‌خواهد بکند می‌گوید به تو چه! دیگری بکند. می‌خواهد به دیگری سلام بکند، می‌گوید او باید سلام بکند. این همه فضیلتی که برای سلام ذکر شده است شما ببینید خیلی‌ها رد می‌شوند اصلاً سلام نمی‌کنند به هم. می‌گوید او باید سلام بکند. فرمود این مشکل دم در است، این ﴿أُحْضِرَتِ الأنْفُسُ الشُّحَّ﴾؛ یعنی شُح و بخل را همین جا دم در گذاشتند. این دم در دربان است و نمی‌گذارد آدم وارد بشود. آدم وقتی او را کنار بزند به سخا می‌رسد. شما در روایات سخا می‌بینید فرمودند سخاوت درختی است در بهشت، شاخه‌های فراوانی دارد که به خانه افرادی در دنیا وصل است هر کسی که سهمی از سخاوت دارد معلوم می‌شود شاخه‌ ای از درخت سخاوت بهشت در خانه او سبز شده است به خانه او رسیده است. سخاوت اصلاً محبوب خدا است.» [۱]نساء آیه ۱۲۸ درس تفسیر ۹۷/٢/١٩ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «خواندن شرح حال علمای بزرگ به ‌نوبه خودش يك درس اخلاق است؛ هر كدام از اینها كه به جايی رسيدند و اسمشان ماند در اثر ناله‌ هايشان است...شما می بينيد روزی هزارها بار گفته میشود «قال الشهيد(رحمه الله) » «قال الشيخ الانصاری(رحمه الله)»؛ كم است اين فخر؟! هزارها بار در روز در مراكز حوزه‌ های علمیه ايران و غير ايران می‌گویند:شهيد(رحمه الله) چنين گفت، شيخ انصاری(رحمه الله) چنين گفت. اين فخرها نصيب هر كس نيست.» ۷۹/٧/٢٩ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارک حضرت امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در نهج البلاغه فرمود: «فَلَمْ یَسْتَنْصِرْکُمْ‏ مِنْ ذُلٍّ وَ لَمْ یَسْتَقْرِضْکُمْ مِنْ قُل‏»؛شما باید بدانید مخازن آسمان و زمین در دست اوست، نظام سپهری هم در اختیار اوست، اگر فرمود یاری کنید! معنایش این نیست که من را یاری کنید، این مکتب را یاری کنید که به درد شما می‎خورد، نه به من قرض بدهید که من از قرض شما طرفی ببندم، این عمل را احیا کنید...» ۹۵/١١/٩ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی «لزوم رابطه مستمر با حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف» ۷۹/۴/٢۴ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «شايسته است مسلمانان نسبت به کاشتن و حفظ درخت کوتاهی نکنند، زيرا درختان در سالم‌ سازی و پاكيزگی هوا تأثير ويژه دارند. اهتمام اسلام به درختکاری و افشاندن دانه يا كاشتن شاخه ثمربخش، كاملاً در متون دينی مشاهده مي‌شود؛ به گونه‌ ای كه گاهی كاشتن درخت، در رديف بهترين و مقدس‌ ترين كارهای خير قرار می‌گیرد؛ چنان که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیثی آمده است که درختکاری را در کنار تعلیم دانش، ساختن مسجد، به ارث گذاشتن قرآن یا کتاب علمی سودمند دیگر و... قرار داده است[۱] که اهتمام آن حضرت به درختکاری را میرساند. در اسلام هم درباره نگهداری درخت و آبیاری آن دستور رسیده و هم از قطع آن نهی شده است. پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: هر کس درخت طلح و سدر [ درخت نیازمند به آب] را سیراب کند، گویا انسان مؤمن تشنه را سیراب کرده است.[۲]» [۱]کنز العمال ج۱۵ ص٩۵٣. ۹۵۴ [۲]تفسیر العیاشی ج۲ ص۸۶ مفاتیح الحیاة ص ۷۱۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
پيامبر بزرگ و گرامی اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: انّ الله تعالی طيّب يحبّ الطيّب، نظيفٌ يحبّ النظافة، كريمٌ يحبّ الكرم، جوادٌ يحبّ الجود، فنظّفوا أفنيتكم؛ يعنی خداوند پاك است و پاكی را دوست دارد. پاكيزه است و پاكيزگی را دوست دارد... پس فنا و آستان زندگی خود را پاكيزه نماييد. آن چه از اين حديث شريف استنباط می‌شود: ؛ اصول زيست محيطی از منظر رسول گرامی اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) صبغه ی ملكوتی دارد و رعايت طهارت و طيب در بدن و منزل و محل كار و ساحت خانه و دفتر و پيشگاه مراكز تحقيق و پژوهش و... برای آن است كه انسان خليفه ی خداست و خليفه بايد سنّت و سيرت مستخلف عنه را سريره‌ ی خود قرار داده، به پاكی و خوشبويی از آن جهت كه محبوب خداست، علاقمند باشد. ؛ بوی خوب و رعايت پاكيزگی، روح را تلطيف می كند. زيرا جان آدمی مجاور بدن اوست و تأثير و تأثّر متقابل آن دو در يكديگر، معقول حكيم و مقبول طبيب است و در پرتوِ طيب و طهارتِ تن، روح ملكوتی تقويت شده، توان پرواز برتر پيدا می كند.  ؛ فرمان مزبور با تحليل عريق حديث شناسی، با سه اصلِ عموم، دوام و اطلاق همراه است؛ يعنی همگانی، هميشگی و همه جانبه و فراگير است. به طوری كه تمام انسان ها، اعم از زن و مرد، پير و برنا، در تمام دوران زندگی و ايّام عمر و از هر جهت بايد بدن، منزل و محل كار را نظيف و پاكيزه نمايند و آن را آلوده نكنند و اگر در اثر رخدادهای پيش بينی نشده آلوده شد، به نظافت آن مبادرت كنند. رعايت اين اصول حقوق و وظايف متقابل تمام شهروندان نسبت به يكديگر و نيز دولت و ملت در برابر هم است.  ؛ نسيمِ سبك پا كه از كوی و برزن طيّب و معطّر می گذرد، نه تنها شامّه‌ ی شهروندان را به بوی خوش آشنا می كند، بلكه پيك دوستی و صفا و وفا خواهد بود. زيرا چنين فضای پاك و خوش بو، محبوب خدای جميل است كه جمال و طيب و عطر را دوست دارد. بخشی از پیام آيت الله العظمی جوادی آملی به سمینار محیط زیست ۱۳۸۰/٣/٢٧ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر بخواهيم جامعه به صلاح و فلاح بار يابد، بايد اين تبليغ را حفظ كنيم؛ زيرا بيش تر مردم به وسيله‌ی همين تبليغ از مسائل اسلامی آگاه می‌شوند و در اثر آشنايی با قرآن و نهج البلاغه و حديث است كه متعبّد و متأدّب به آداب الهی می‌شوند. اگر سيره‌ی اهل بيت(عليهم السلام) برای مردم روشن شود، بسيار به دين نزديک می‌شوند و در اين جهت بايد با تعليم، تحقيق و تبليغ هماهنگ باهم جريان سيّدالشهداء(عليه السلام) و نهضت عاشورا را كه بخش مهم سياست دين و سيره‌ی حماسی امام حسين(عليه السلام) در نهضت كربلاست، حفظ و احيا و از دين پاسداری كرد.» منبع:مهر استاد ص۱۸۵ 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
  لذت عارف از طبیعت

🔹 وقتی انسان به آب نگاه می کند یا به گیاه نگاه می کند یا به درخت نگاه می کند، این لذتش بیشتر از لذت عادی است؛ ولی نگاه ها فرق می کند. آن کسی که رهگذر عادی است، یک نحوه لذّت می برد؛ امّا اگر کسی مهندس کشاورزی باشد یا زمین شناس باشد، از کیفیت جوشش آب یا پرورش گیاه آشنایی کامل داشته باشد که ده ها علل و عوامل طبیعی هماهنگند تا یک چشمه ای بجوشد و یک گیاهی سبز بشود، لذت بهتری می برد. 🔹 امّا وقتی یک عارف نگاه می کند به این آب و به آن سبزه، او لذتش بیش از همه اینهاست. او را در آفریده اش مشاهده می کند، لذا می شود (آیه)؛ آیه یعنی ( علامت )، ( نشانه ). یک رهگذر عادی سبزه می بیند یا آب می بیند، آیت و علامت نمی بیند؛ امّا یک عارف می بیند، می بیند، نشان دوست می بیند، علامت آفریدگار می بیند؛ و این علامت پیام دارد، را به بیننده می رساند. 📚 مستند حدیث سرو ـ دماوند ـ تابستان ۱۳۸۶. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📚« عقلانیت شهود جلد ۷ » منتشر شد. http://www.nashresra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli