eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.2هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
ان مجلس بزم و محفل ميگساري و نامحرم بيني، ندا كننده است، به طوري كه ناديه امروز همان زبانيه فرداست! فردا ظهور مي‌كند نه آنكه حادث گردد. 🔹بنابراين، همان گونه كه توحيد، بهشت و جهنّم در چند بخش در قرآن كريم ارائه شده، اخلاق نيز چنين است. عبادات در سفيدرو كردن و روسفيد شدن انسان سهم موءثّري دارد؛ در اين زمينه قرآن مي‌فرمايد: (يوم تبيضّ وجوه و تسوّد وجوه) برخي در قيامت روسفيد و سفيدرو و عدّه اي ديگر روسياه و سياه رو هستند. 🔹در روايتي از امام صادق (عليه السلام) آمده است كه وقتي حَضرت آدم (عليه السلام) به سراغ درخت ممنوع رفت و چيزي را خورد كه نبايد بخورد، در اثر آن، لكّه سياهي در صورتش پيدا شد، امّا پس از چندين نماز، اين لكّه سياه به تدريج زايل شد. 🔹ائمّه (عليهم السلام) با اين تشبيه معقول به محسوس به ما آموختند كه خطيئه و گناه، مايه سيه رويي و روسياهي در قيامت است و نماز سهم موءثري در تبديل روسياهي به روسفيدي دارد. 🔹مهمترين عضو ظاهري انسان صورت اوست، به همين جهت، انسان هنگامي كه شرمنده مي‌شود، صورتش عرق مي‌كند و سرخ مي‌شود؛ نه دست و پاي او، ارتباط ويژه اي بين صورت و جان آدمي وجود دارد، حيا نيز در چشم ظهور خاصّي دارد. در اسلام، دستور داده شده است كه حتّي صورت حيوان را نزنيد! در قيامت، ممكن است همه بدن انسان تبه كار سياه باشد ولي قرآن فقط از سياهي صورت او خبر مي‌دهد. قرآن نمي فرمايد: عدّه اي در قيامت، سياه پوست محشور مي‌شوند، بلكه مي‌فرمايد: سياه روي محشور مي‌شوند. به اين ترتيب مي‌بينيم ذات اقدس اله، مسائل اخلاقي را به اين برمي گرداند كه باطن اخلاق بد، جهنّم است و حقيقت اخلاق خوب، بهشت است. 📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۶۹الی ۱۷۳ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌺روز پرستار گرامی باد. 💠 پاداش پرستاری از بیمار : 🔰 رسول خدا( صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس یک شبانه روز از بیماری مراقبت کند ، خدا او را با ابراهیم خلیل سلام الله علیه برانگیزد ، آنگاه از صراط همچون برق جهنده تابان بگذرد. 📚 کتاب مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۶۸ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🌺 روز پرستار گرامی باد. 💠 پاداش اطعام بیمار : 🔰 رسول خدا ( صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: هرکس به بیماری غذایی دهد که بدان رغبت دارد ، خدا به او از میوه های بهشتی می خوراند. 📚 کتاب مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۳۶۹ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔷️ از سنتهای يلدا 🔷️ 🔶️ بهره  گيري علمي از فرصت آن با بيان مسايل علمي و تاريخي ، خواندن اشعار به ويژه شعر حافظ  و تفأّل به اشعار حافظ و . . . سنت ديگر آن است . مناسب است مؤمنان در چنين فرصت  هايي با زواياي زندگي و سيره معصومان  ( عليهم السلام ) در جهت رشد و كمال  علمي و معنوي آشنا شوند . 🔷️ برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات صفحه ۷۶۸ ، اثرارزشمند حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) . ✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠جهنّم منقول! 🔰با اين توضيح، روشن مي‌شود كه چگونه جهنّم را در قيامت مي‌آورند! ما معتقديم جهنّم در قيامت و هم اكنون نيز وجود دارد و داراي حركاتي است. در اين زمينه ذات اقدس اله مي‌فرمايد: (وجي ءَ يَوْمئِذٍ بجهنَّم) : آن روز، جهنّم آورده مي‌شود. بر اين اساس جهنّم جزو منقولات است. امكان دارد دو جهنّم يا جهنّمهاي متعدّد وجود داشته باشد و هيچ دليلي بر حصر آن در رقم معيّن نيست، ولي در هر صورت، جهنّم منقول است. در ذيل اين كريمه، روايتي است كه هنگام ظهر، جهنّم را با زنجيرهايي كشان كشان مي‌آورند، در حالي كه آن روز، سخن از زوال و طلوع و غروب نيست. چون در آن روز، بساط آسمان و زمين برچيده مي‌شود: (وَالأرضُ قبضتُه يَوم القيامَة والسَّماواتُ مطويّاتٌ بيمينه) ؛ بلكه شمس و قمر برچيده مي‌شود: (اِذَا الشَّمس كوّرت وَاِذا النّجومُ انكدَرت) 🔹 بنابراين، ديگر سخن از زمين نيست كه به دور آفتاب بگردد وسالي پيدا شود يا به دور خويش بگردد و شب و روزي پديد آيد. 🔹تحليل قرآن كريم در تهذيب روح و مسائل اخلاقي، مانند كتاب اخلاقي ساده نيست كه ما را به موعظه دعوت كند؛ بلكه نخست ما را با معارف عميق ديني آشنا مي‌كند، رابطه توحيد را با اسماي حسنا و رابطه آن را با مظاهر و رابطه مظاهر را با بهشت و جهنّم ذكر مي‌كند؛ دركات جهنّم و درجات بهشت را شرح مي‌دهد، رابطه آن دو را با انسان و اخلاق تبيين مي‌كند، و انسان بايد ببيند كه مشغول حرير و پرنيان بافي است يا آبياري درخت خار؟!: 📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۷۴ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 تعامل با مومنان : # لزوم اجتماع مومنان : محور ایمان مومنان ،خدا، پیامبر ( صل الله علیه و آله و سلم ) و اهل بیت علیهم السلام اند. 🔹 از همین رو خدا در قرآن فرمود: همگی به ریسمان الهی ( قرآن و پیامبر) که شما را به خدا پیوند می دهند ، چنگ زنید و از اختلاف و پرا کندگی بپرهیزید.( سوره ال عمران آیه ۱۰۳) 🔹 امام باقر علیه السلام فرمود: گرد هم آیید و با هم گفتگو کنید که فرشتگان ،شما را احاطه می کنند،خدا رحمت کند کسی که امر ما را زنده کند. 📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۷۹و۲۸۰ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توضیح المسائل _ پرداخت دَین با لحاظ تورّم 🔹 شماره تماس واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر معظم له ☎️ ۰۲۵۳۷۸۴۱۸۴۱ _ داخلی ۱ 📩 سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۷۲۳۳ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠خلود: 🔹خدا عدّه اي را به جهت كفر، شرك ونفاق، در دوزخ ابدي و برخي ديگر را به جهت ايمان در بهشت، مخلّد مي‌داند. اين اصلي قرآني است و درباره اهل بهشت سؤال برانگيز نيست كه چگونه انسانِ موءمن در مدّت كوتاهي در دنيا با ايمان و عمل صالح به سر مي‌برد و براي ابد در بهشت خُلد، جاودان است. چون بهشت، بر اساس فضل و لطف الهي است و اين مشكلي ندارد كه ذات اقدس اله تفضّل كند و در قبال عمل محدود، پاداش نامحدود عطا كند؛ چنانكه درباره انفاق يا مسائل خير ديگر در مرحله اول مي‌فرمايد: (مَنْ جاءَ بالحَسَنَة فَلَهُ خيرٌ منها) و در مرحله دوم: (مَنْ جَاءَ بالحَسَنة فَلَهُ عَشرُ أمثالِها) و در مرحله سوم: (مَثَلُ الَّذينَ يُنفِقونَ أموالَهُم في سبيل الله كمَثَلِ حَبَّةٍ أنْبتت سَبع سَنابِل في كُلِّ سُنبُلَةٍ مِائةُ حَبَّة): مَثَل كسي كه در راه خدا انفاق مي‌كند، مثل آن بذرافشاني است كه بذري را در زمين مستعدّ بپاشد تا به صورت هفت خوشه درآيد و هر خوشه، داراي صد حبّه باشد كه به اين ترتيب، بازدِه يك حبّه، هفتصد حبّه خواهد بود؛ آنگاه مي‌فرمايد: (وَالله يضاعِفُ لِمَن يشاء) اگر (يُضاعِف) به معناي دو برابر باشد، يك حبّه هزار و چهارصد برابر مي‌شود و اگر به معناي چند برابر باشد قابل شمارش نيست. آنگاه در ذيل آيه مي‌فرمايد: (وَالله واسعٌ عليم) معلوم نيست وسعت الهي، چه اندازه پاداش، به دنبال دارد، چون گاهي پاداشي كه خدا مي‌دهد، بهشتي است به پهناي نظام كيهاني: (عرضُها السَّماواتُ وَالأرض) ولي اينها بالاءخره محدود است، اگر به اندازه نظام كيهاني كنوني هم خدا به كسي عطا كند، از نظر امتداد زماني يا آنچه به منزله زمان است، محدود است. 🔹بنابراين، اگر خدا بخواهد در برابر ايمان و عمل صالح، بهشت جاودان مرحمت كند، سوءال برانگيز نيست؛ ولي مسئله كيفر، سؤال برانگيز است كه چگونه انسان كافر، مشرك يا منافقي كه در مدّت كوتاه عمرِ دنيايي به تبهكاري تن در دهد، در قيامت براي هميشه و ابَد كيفر مي‌بيند. از امام صادق (عليه السلام) سوءال شد: چگونه مرداني كه در دنيا با عمر محدود گناه كردند در دوزخ به شكل نامحدودي كيفر مي‌بينند؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: چون نيّت تبهكاران و دوزخيان اين بود كه هر اندازه كه در دنيا بمانند، گناه كنند و از طرفي خداوند هم بر اساس نيّت، كيفر مي‌دهد، نه صرف عمل خارجي. درباره بهشتي ها نيز چنين است؛ يعني، درباره بهشتي ها فرمود: چون قصد آنان اين بود كه هر اندازه در دنيا بمانند، اطاعت كنند. 🔹اين سخن معصوم (عليه السلام) شايد در نظر اول براي حلّ مشكل، كافي به نظر برسد، ولي براي محقّق پژوهشگر، باز سوءال ديگر توليد مي‌شود كه در اين جواب، دو اشكال يا نقد مي‌تواند وجود داشته باشد: نخست آنكه: نوع فقيهان نامدار اماميّه فتوا داده اند كه عزم بر گناه، گناه نيست و كسي را به علّت عزم بر گناه كيفر نمي كنند. ديگري اينكه: اگر عزم بر گناه، گناه باشد، اين اشكال بر خود عزم هم هست؛ يعني اشكال اوّل دوباره برمي گردد كه اين عزم محدود است و نمي شود گفت عزم محدود و موقّت، كيفر نامحدود دارد. زيرا با عقل و عدل و قسط الهي هماهنگ نيست. 📚مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۷۵و ۱۷۶ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 اخلاق اجتماعی : 🔰 عفو از لغزش مومن : 🔹 رسول گرامی ( صل الله علیه و آله و سلم) فرمود: در راه خدا برادران یکدیگر باشید ، چنان که خدا به شما فرمان داده است ، از هم نفرت نداشته باشید ، و به یکدیگر ستم نکنید و کینه نورزید و به همدیگر پشت نکنید،همچنین آن حضرت در دعایی از خدا چنین خواست : خدایا ! با کسانی که با امت من مدارا می کنند، مدارا کن و بر هر کس که بر آنها سخت می گیرد ، سخت بگیر. 📚مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۲۹۱و ۲۹۲ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توضیح المسائل _ استفتائات 🔰 پرداخت غرامت در تاخیر دَین : 🔹 سوال : اگر طلبکار از بدهکار چک دریافت کند و در موعد وصول آن ، موجودی بانکی بدهکار کافی نباشد و بدهکار پس از مدتی تاخیر به طلبکار بگوید : سود یا غرامت بابت تاخیر را پرداخت میکنم ، سودی که می دهد شرعا چه حکمی دارد ؟ 🔸 جواب : ۱_ اگر از اول شرط نکرده باشند و بدهکار داوطلبانه سود یا غرامت را پرداخت کند ، اشکالی ندارد. ۲_ بهتر است که شخص طلبکار این را هم نگیرد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠معيار مؤاخذه و كيفر الهي: 🔹امام صادق (عليه السلام) پس از پاسخ مذكور، اين آيه نوراني قرآن را تلاوت كردند كه: (قُل كلٌّ يَعملُ عَلي شاكِلَتِه) : اي پيامبر ص در جواب مردم بگو كه هر كسي بر اساس سيرت خود عمل مي‌كند؛ همان طور كه در ساير روايات آمده: «أصلُ الإنسانِ لُبُّه» : اصل و ريشه حقيقي هر انساني را قلب و روح او تشكيل مي‌دهد و هر سنّتي كه در قلب و روح نفوذ كند، به منزله فصل مقوّم جوهر هستي مي‌شود به گونه اي كه خدا درباره كافران مي‌فرمايد: (سَواءٌ عليهم أَأنذرتهمْ أمْ لَمْ تُنْذِرهم لايُؤمنون) يا مي‌فرمايد: قوم عاد به پيغمبرشان حضرت هود (عليه السلام) گفتند: (سواءٌ علينا أوعظْتَ أمْ لَمْ تَكن مِنَ الواعظين) 🔹بنابراين، با توجّه به اينكه ملكات نفساني، نخست، «حال» و سپس «ملكه» و پس از آن به منزله فصل هويّت و نحوه وجود است، عمل صالح و فاسد، نشانه اين اصل هويّت انسان است و از اين رو، هركسي را بر همان سريرت، نهان و نهاد او اخذ مي‌كنند و كيفر مي‌دهند. اگر در فقه اين مطلب نيامده، در كلام آمده است. به علاوه، در فقه گفته شده: عزم بر گناه، گناه نيست؛ امّا كفر و انكار واقعيّت و نپذيرفتن حقايق ماوراي طبيعت، امر دروني و عمل قلب است؛ نه عمل بدن و اين خود معصيت بزرگ و جاودانه است و معصيت جاودانه، كيفر جاودانه طلب مي‌كند؛ يعني هر كسي بر اساس نحوه هستي و حقيقت خود كه او را ساخته عمل مي‌كند، اگر خوب باشد، پاداش خوب ابدي و اگر بد باشد، كيفر تلخ ابدي دارد. همان گونه كه خداي سبحان بر اساس اعمال بدني محاسبه مي‌كند، اعمال، معارف و حقايق قلبي را نيز محاسبه مي‌كند: (اِن تُبدوا ما في أنفسكُم أوْ تُخْفوه يحاسِبكُم بِهِ الله) : آنچه را در نهان و نهاد خود داريد، چه اظهار كنيد و چه آن را مخفي داريد، خداوند حسابرسي مي‌كند. از اين جا رمز حديث «القُرآنُ يُصدّق بعضُهُ بعضا» روشن مي‌شود؛ امام صادق (سلام الله عليه) علّت خلود دوزخيان را در دوزخ و بهشتيان را در بهشت، به استناد آيه: (قُل كُلُّ يَعمَلُ عَلي شاكِلَته) حل كرده و اين آيه، مفسّر، مبيّن و شارح آيات «خلود» است و از همين جا نحوه تهذيب روح مشخص مي‌شود كه اگر كسي خواست روحش را مهذب كند بايد شاكله اي بهشت آفرين فراهم سازد. 📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ۱۷۷ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 ارزش و اهمیت مدارا : 🔰 در فرهنگ اسلامی ، مدارا با مردم جایگاه والایی دارد و معصومان سلام الله علیه بر آن تاکید کرده و آن را اساس عقل دانسته اند. 🔹 پیامبر خدا ( صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اساس عقل پس از ایمان به خدا ، مدارا کردن با مردم است . مدارایی که به وانهادن حق نینجامد ، همچنین فرمود: خدای سبحان همان گونه که مرا به ادای واجبات فرمان داد ، به مدارا کردن با مردم وا داشت . 📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۵۲۶ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توضیح المسائل _ استفتائات 🔰 پرداخت غرامت در تاخیر دَین : 🔹سوال: اگر شخصی وجهی را به عنوان قرض به کسی بدهد و تاخیری در دریافت وجه به عمل آید ، آیا شخص طلبکار مجاز است مبلغی را به عنوان تاخیر مطالبه نماید ، یا دریافت وجه اضافه ربا و حرام است ؟؟ 🔸 جواب : ۱_ درصورتی که تاخیر ادای دَین برای عدم قدرت بدهکار باشد و در اولین فرصت آن را تادیه کند، طلبکار حق دریافت مبلغ زائد را ندارد. ۲_ در صورتی که تاخیر ادای دَین عمدی بوده و سبب خسارت طلبکار شود وی حق دریافت مبلغ زائد را از بدهکار دارد. ۳_ صِرف تاخیر در ادای دَین ، خسارت برای طلبکار محسوب نمی شود. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠خشم و بردباري: 🔹اميرالمؤمنين علي (عليه السلام) در باره مسلّح شدن انسان به صبر و حلم، مي فرمايد: «وَ احتَرِزوا من سورة الغضب و أعِدّوا لَهُ ما به تُجاهِدونَه مِن الكظم والحِلم» از شدّت غضب، احتراز كنيد و خود را با فرونشاندن خشم و حلم، آماده سازيد تا در جنگ با غضب، پيروز بشويد. نيز مي فرمايد: «الغَضَبُ نارٌ موقَدة» غضب، آتش افروخته است. كسي كه اين آتش را مهار كند، از سوخت و سوز، مصون است و اگر آن را رها كند: «كانَ أوّل مُحترقٍ به» اولين چيزي كه سوخته مي شود خود انسان است. البته اين اختصاصي به مسئله غضب ندارد؛ زيرا شهوت و جهالت نيز چنين است و به همين جهت گفته‌اند بالاترين مالكيّت، مالكيّت نفس در حال غضب است: «أفضَلُ المِلك مِلكُ الغَضَب» . كسي كه هنگام خشم، مالك اعضاي خود است و كاري نمي كند يا حرفي نمي زند كه مايه ندامت باشد، او داراي «أفضل المِلك» است؛ بالاترين دارايي، دارايي نفس است كه انسان بر خود مسلّط باشد؛ نه اين كه غضب بر او سلطه داشته باشد. براي صبر و بردباري، فضايل و براي غضب، رذايلي ذكر شده، مانند: «لا أدَب مَعَ غضب» انسان غضبناك، مؤدّب نيست؛ «أحضَرُ النّاسِ جواباً مَن لَم يَغْضِب» ، «أقدَرُ النّاس علي الثواب من لم يغضِب» يعني در مناظرات، مُصاحبات، مجادلات و بحثهاي علمي، كسي كه عصباني نمي شود حاضر جوابتر و صوابگوتر از ديگران است. غضب و شهوتِ كساني كه خود را ساخته و تهذيب كرده‌اند زير نظر عقل آنان رهبري مي شود. نيز اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي‌فرمايد: «العاقِلُ من يَملِكَ نفسَهُ إذا غَضِبَ وَإذا رَغِبَ وإذا رَهِبَ» 🔹 عاقل كسي است كه خود را در حال غضب و خشم، رغبت و رهبت حفظ كند. علاقه شديد، راه عقل را مي بندد و موجب مي شود كه انسان در تصميم گيري عجولانه فتوا دهد؛ يا اگر ترس، شديد وعقل، ضعيف شود، انسان در حال ترس، خود را مي بازد. البته مقصود از اين عقل، عقل عملي است. پس عاقل، كسي است كه مالك خويشتن خويش باشد. عاقلتر از همه، انبيا و اوليا و معصومين (عليهم السلام) هستند. آنها كساني هستند كه غضب يا مهرورزي و اشتياقشان براي خداست. وقتي در محضر رسول اكرم ص سخن از مسائل علمي مطرح مي شد، اصحاب مأمور بودند آن را يادداشت كنند. روزي يكي از صحابه از رسول اكرم ص پرسيد: ما هرچه از شما مي شنويم، حتي اگر در حال رضا و غضب باشد، آن را يادداشت كنيم؟ فرمود: «آري حتّي در حال رضا و غضب» 🔹 علّت آن سؤال و اين جواب آن است كه انسان وقتي خيلي راضي و خوشحال باشد، گاهي حرفهاي غير عاقلانه و غير منطقي مي گويد، وعده هاي بيجا مي دهد و مدح و ثناي بيجا مي كند و هنگامي هم كه خمشگين شود، وعيدهاي ناروا و قدْح و هجاي بيجا دارد؛ ولي رضا و غضب معصوم، حساب شده است، همه سخنان او صواب و حقّ است. هر كسي به ميزان همت خود بايد اين راه را تعقيب و خود را تعديل كند. 🔹از بيانات نوراني اميرالمؤمنين (عليه السلام) است كه: «رَدعُ الشهوة والغضب جهاد النُبَلاء» افراد «نبيل»، فرزانه و عاقل، كساني هستند كه در جنگ با شهوت و غضب، آنها را رام و منع مي كنند، بر شهوت و غضب لگام مي‌زنند نه اين كه زمام آنها به دست شهوت و غضب باشد. 📚مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۸۱و۱۸۲ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 جزای نیکی با نیکی : 🔰 رسول خدا ( صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود : چون کسی به شما نیکی کرد ، آن را با نیکی جبران کنید. اگر نداشتید سپاسگزار او باشید ، زیرا سپاسگزاری گونه ای از پاداش است. 💠 نیکی به همه : 🔰 رسول خدا ( صل الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اوج خرمندی پس از ایمان به خدا دوستی با مردم و نیوکاری نسبت به هر نیکوکار و بدکار است . 📚 مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۵۳۰ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸 روز نهم ماه جمادی الاول 1442 🔹 آیت جهانی 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت جهانی.mp3
1.26M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸 روز نهم ماه جمادی الاول 1442 🔹 آیت جهانی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠راه غلبه بر غضب: 🔹به ما گفته‌اند: اگر غضبناك شديد، بنشينيد و اگر نشسته‌يد بيارميد تا خشمتان فرو بنشيند؛ چنانكه به ما گفته اند: اگر سگي به شما حمله كرد بنشينيد؛ زيرا آن سگ وقتي مي بيند شما قصد مقابله نداريد، پس از چند بار صدا كردن، شما را رها مي كند؛ امّا وقتي ايستاده‌يد احساس مي‌كند قصد مقابله داريد و حمله مي كند. قدرت بدني، سلامت، داشتن اعصاب سالم، قدرت غضب و خشم و انتقام، نعمت الهي است. به ما دستور داده‌اند غضب را در صحنه هاي درون مرزي بر عليه دوستانتان بكار نبريد و اگر در داخل منزل يا محلّ كار، عصباني شديد، اين غضب را اعمال نكنيد؛ امّا اگر با دشمنان دين در افتاديد، آن را اعمال كنيد اين دو بيان از اميرالمؤمنين (عليه السلام) است. آن حضرت، نسبت به بي مهري و ايذايي كه از ناحيه دوستان به انسان مي رسد مي فرمايد: «وقتي قدرت انتقام نداريم، صبر و حلم و آنگاه كه قدرت انتقام داريم، گذشت و بخشايش، بهترين نعمت است». 🔹و بيان آن حضرت نسبت به دشمنان دين و نظام اسلامي اين است كه: «مَن أحدَّ سِنانَ الغضب لله سُبحانه قَوِي عَلي أشدّاء الباطل» كسي كه دندان غضب را براي رضاي خدا تيز كند، مي تواند دشمنان دين را از پا در آورد. علي (عليه السلام) كه نسبت به صحنه هاي درون مرزي، اين همه دستور صبر، حلم و بردباري و گذشت مي دهد نسبت به جبهه هاي جنگ با دشمن برون مرزي مي فرمايد: آن قدر غضبناك شويد كه دندانها را به هم بفشاريد تا خشم و قدرت شما دو چندان شود. 📚 مبادی اخلاق در قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ص ۱۸۳ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 راه آزادی 🔸 ما از چه راهی آزاد می ‌شویم؟ چه چیزی ما را در بند می ‌كند؟ ما می‌ خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ‌ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می ‌بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2] 🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی ‌بینند اینها «مُقمح» ‌اند، سر به هوا‌ هستند و جایی را نمی ‌بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی ‌آید. [1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9. [2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8. 📚 سخنرانی معظم له در جامعة الزهرا تاریخ: 1374/02/12 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سیره اهل بیت(علیه السلام) و آموزه های ایشان 🔶: 🔹امام صادق(ع) نیز فرمود: سلامتی نعمتی پنهان است؛ هرگاه باشد، فراموش شود و هرگاه از دست رود به یاد آید 🔶 🔹 رسول خدا(ص) می‌فرماید: ای انسان! طهارت و پاكیزگی را بیشتر رعایت كن تا خدا بر عمرت بیفزاید. 🔶 🔹رسول خدا(ص) در احادیثی می‌فرماید: هیچ كس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین كرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نكند. 🔹هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینكه سه بار دستانتان را بشویید... 🔹امام صادق(ع) می‌فرماید: هركس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی می‌كند 🔶 در مورد 🔹رسول خدا(ص) می‌فرماید: هنگام عطسه كردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه كنید. 🔶 🔹 امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: هر كس بیماری خود را از پزشكان كتمان كند به بدنش خیانت كرده است. 📚مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۱۲۲ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تازه های نشر؛ جلد سی و سوم کتاب «رحیق مختوم» منتشر شد جلد 33 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم» شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، منتشر شد. جلد سی و دوم از مجموعه مجلدات کتاب رحیق مختوم، به شرح بخش 3 از جلد ۸ کتاب شریف اسفار می پردازد. علاقه‌مندان به تهیه آثار آیت‌الله العظمی جوادی آملی می‌توانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
تازه های نشر؛ انتشار جلد یازدهم کتاب «ادب فنای مقربان» اثر آیت‌الله العظمی جوادی یازدهمین جلد از کتاب «ادب فنای مقربان» اثر آیت‌الله العظمی جوادی آملی از سوی مرکز بین المللی نشر اسراء چاپ و منتشر شد. این اثر، شرح زیارت جامعه کبیره امام هادی(علیه السلام) می باشد و بیانگر ویژگی های ممتاز و مقامات منیع امامان معصوم علیهم السلام است که برای زائران آن ذورات قدسی، زمینه ساز معرفت برتر و بیانگر آداب حضور در آستان و پیشگاه آن مقربان درگاه الهی است. معارف فراوان و سودمند این زیارت نامه، به شرح و تفسیر عمیق نیاز دارد تا هم حقیقت مقامات آن بزرگواران و هم میزان اثرگذاری آنان در همه عوالم هستی، هم چیستی بهره مندی زائران از ولایت ایشان به درستی تبیین و روشن گردد. علاقمندان جهت تهیه این اثر می توانند به سایت مرکز بین المللی نشر اسراء به آدرس www.nashresra.ir مراجعه نمایند. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️چگونه موقعیت خود را مستحکم کنیم تا در پیشامدهای مختلف نلغزیم؟! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹کار خیر یک اثر فقهی دارد که همان ثواب آن عمل است و یک اثر کلامی دارد که بهشت است، اما یک اثر برتر اخلاقی دارد که در سوره بقره به آن اشاره می کند و می فرماید «وتَثبیتًا مِن اَنفُسِهِم»؛ هر کار خیری که انجام می دهید موقعیت خود را مستحکم می کنید تا در حوادث و پیشامدهای مختلف نلغزید. 🔹 اخلاق غیر از موعظه و سخنرانی است، اخلاق یک علم است و بار یافتن به آن جان کندن و تلاش فراوان می خواهد؛ کار خیر، آب ریختن انسان پای درخت وجود خود است تا این درخت خشک نشود و ریشه‌اش محکم تر شود تا در ناملایمات و سختی‌های دنیا نشکند و خم نگردد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰سبک زندگی ❇️چگونه دوست دیگران باشیم؟! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹ما در جامعه زندگی می کنیم و موجودی اجتماعی هستیم، بدون ارتباط با دیگران زندگی میسور نیست و از طرف دیگر ارتباط بدون پیوند قلبی سازنده نخواهد بود در نتیجه برای اینکه شما دوست دیگران باشید و دیگران دوست شما باشند، گشاده رویی، تحمل و ادب، آن توری است که در اقیانوس عظیم جامعه، دل های افراد را صید می کند! 🔹 ما یک «محبت» داریم و یک «مودت»؛ مودت، پاک تر و منزه تر از محبت و به عشق نزدیکتر است لذا در رابطه با اهل بیت علیهم السلام فرمود «قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فی القربی»، از طرف دیگر این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که شما پیروان قرآن و عترت باید دو اصل را رعایت کنید؛ یک مودت داشته باشد و دوم اینکه مودت شما تنها در این خاندان استقرار داشته باشد چراکه دوستی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند، دوستی اهل بیت(ع) را بسیاری از افراد که شیعه نیز نیستند در دل دارند، اما مودت یعنی تمام دوستی و دوستی تمام! و دیگر علائق نیز باید در این مسیر باشند. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
◾️ فرار رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را محضر اراتمندان به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام تسلیت عرض می نماییم. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli