eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
17.1هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ضرورت معرفت و تأسی به سنت و سيرت حضرت زهرا(سلام الله عليها) 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: گراميداشت سالگشت شهادت سيدهٴ نساء عالميان(سلام الله عليها) براي آن است كه به آن حضرت تأسي كنيم، آن‌گاه در ماتم آن حضرت هم اشك بريزيم و ثواب ببريم. عمده آن است كه به سيرت و سنّت آن حضرت آشنا بشويم و عمل كنيم. سيرت و سنت آن بانو در توحيد او و در استقامت او است يعني او موّحد كامل بود و پايدار تام؛ هم در مسئلهٴ ديني خود مشكل علمي نداشت، هم در مسئلهٴ منش و گرايش و عمل مشكل عملي نداشت. انسان يك بخشي به نام انديشهٴ دارد، يك بخشي هم به عنوان انگيزه؛ نه بيش از اين دو بخش براي بشر هست و نه كمتر از اين. اگر انديشهٴ يك ملّتي سائد بود و انگيزهٴ يك ملّتي صالح بود، اين ملّت باتقواست. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️لزوم محبّت و مودّت اهل بيت(ع) و راهکار دستیابی به آن 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئوليت تو اين است كه بايد عبادت كني و مسئوليت شما در برابر خلفاي من و جانشينان من اين است كه به اينها علاقه داشته باشي:﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات ديني من اين است كه شما دوست اينها باشيد، حالا ما چطور دوست اينها باشيم يعني چون اينها مثلاً مظلوم‌اند ما براي مظلوميت اينها گريه بكنيم؟! اينكه از غير ما هم ساخته است! 🔷لذا علاقه يك مبادي علمي دارد و اگر آدم به آن مبادي رسيد علاقه پيدا مي‌شود اگر آن مباني را پيدا نكرد علاقه حاصل نمي‌شود؛ محبت بدون معرفت ممكن نيست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه مي‌شود عقلي، در حد وهم باشد علاقه مي‌شود وهمي، در حد خيال باشد علاقه مي‌شود خيالي، در حد حس باشد علاقه مي‌شود حسي، اين‌چنين نيست كه علاقه عميق عقلي با معرفت خيالي و وهمي و حسي حاصل بشود؛ طرح خطبه نوراني حضرت زهرا(سلام الله عليها) بر اين بود كه معرفت ما را عقلي بكند قهراً محبت ما هم مي‌شود عقلي. امید است با شناختی صحیح از خاندان عصمت و طهارت رهرو همیشگی ایشان باشیم. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۳۱ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ کسی که نماز واجب خود را در وقت آن انجام نداده، باید قضای آن را به جا آورد، اگرچه در تمام وقت نماز خواب مانده؛ یا با بیماری یا مستی نماز نگزارده باشد؛ ولی نمازهای یومیه ای را که زن در حال حیض یا نفاس به جا نیاورده، قضا ندارد؛ همچنین نمازهای فوت شده در حال بیهوشی غیر اختیاری قضا ندارد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اهل بیت(علیهم السلام)؛ سرچشمه های رحمت الهی/درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهرباني بي‌منت را بايد از مكتب آنان آموخت 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : اهل‌بيت (عليهم‌السلام) مظاهر كامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمين» هستند. لذا چشمه‌هاي رحمت در خانه‌هايشان مي‌جوشد و از آنجا جاري شده، به ديگران مي‌رسد. 🔷بنابراين، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهرباني بي‌منت را بايد از مكتب آنان آموخت؛ زيرا احسان و انعام انسان‌ها به يک‌ديگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشكر و... همراه است، ليكن ترحم و تفضّل اهل‌بيت (عليهم‌السلام) صرفاً براي خداست و انتظار مقابله به مثل، تشكر و تقدير از هيچ كس ندارند، يعني همان گونه كه خداي سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خويش موجودات را خلق كرده، نيازمندي‌هاي آنها را برآورده مي‌كند و از كسي انتظار پاداش و تشكر ندارد،آنان نيز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوايج مادي و معنوي مخلوقات الهي را برآورده مي‌كنند و از كسي انتظار پاداش و تشكر شخصي ندارند. 🔷نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلكم عليه أجراً﴾ است، بلكه در مورد اِطعام و احسان نيز مي‌گويند: ﴿إنما نُطْعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاءً ولا شكوراً﴾؛ فقط براي رضاي خدا شما را اطعام مي‌كنيم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داريم و نه انتظار تشكر و تقدير. 🔷يعني همان‌گونه كه «حبّاً لله» خدا را عبادت مي‌كنند، ساير اعمال و افعالشان را نيز فقط «حباً لله» انجام مي‌دهند. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️تاثير اصلاح رابطه انسان با خدا در روابط با ديگران 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (حفظه الله): براي اينكه هويت انسان و قلمرو هستي هر كسي مشخص شود يك بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) دارد كه اينها همه در روانشناسي اسلامي و معرفت نفس ديني ما هم سهم تعيين‌كننده دارد، فرمود: «مَن أَصلَحَ مَا بَينَهُ وَبَينَ اللهِ أَصلَحَهُ اللهُ بَينَهُ وَ بَينَ النَّاسِ» فرمود اگر كسي رابطه خودش با خدا را درست كند، رابطه او با مردم هم درست مي‌شود، مگر نه آن است كه مردم قلوب آنها در دست خداست؟! مگر نه آن است كه مردم جنود و سپاه و ستاد الهي هستند؟! چه كسي بر دل‌هاي مردم مسلط است؟! چه كسي بر زبان‌هاي مردم مسلط است؟! فرمود: «ضَمَائِرُكُمْ عُيُونُهُ وَ خَلَوَاتُكُمْ عِيَانُهُ»، مردم سپاه خدا هستند، ستاد الهي‌ میباشند، اگر ستاد الهي هستند، بين ما و خداي ما، صلح و صفا بود، نه بيراهه رفتيم، نه راه كسي را بستيم، ذات اقدس الهي بين ما و جامعه اصلاح مي‌كند، نه كسي بدِ ما را مي‌خواهد، نه با ما بد مي‌كند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۲۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ مستحب است مسافر پس از هر نمازی که شکسته می گزارد، سی مرتبه بگوید: (( سُبْحانَ اللهِ، وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَ لا إلهَ إلاّ اللهُ، وَ اللهُ أکْبَرُ )) و در تعقیب نماز ظهر و عصر و عشاء بیشتر سفارش شده است، بلکه بهتر است در تعقیب این سه نماز شصت بار بگوید. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️خود را به غیر بهشت نفروشید که ضرر خواهید کرد! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : 🔹روايت لطيفي را مرحوم كليني از امام هفتم (سلام‏ الله‌عليه) نقل فرموده، كه حضرت فرمود:«إنّ أبدانكم ليس لها ثمن إلاّ الجنّة، فلا تبيعوها بغيرها» بدن شما به اندازه بهشت مي‏ ارزد؛ آن را به غير بهشت نفروشيد كه ضرر خواهيد كرد. مرحوم محقق داماد مي‏ فرمايد: اين روايت ناظر به آن است كه روحتان فوق بهشت است. روح را بايد به «جنّة اللّقاء» بدهيد. روحتان بايستي به ﴿عند مليكٍ مقتدر﴾ برسد و بهترين راه براي عنداللهي شدن روزه گرفتن است . باطن روزه به صورت لقاي خدا ظهور مي‏ كند و براي انسان، همتي بالاتر از لقاي حق فرض ندارد. چون انسان موجودي ابدي است كه هرگز از بين نمي‏ رود، بلكه در نهايت از عالَمي به عالَم ديگر منتقل مي‏ شود. و اگر باطن روزه نصيب او شد، پيوسته در محضر حق است. 📚حکمت عبادات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۲ ساعت ۱۰ صبح 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : 🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند: 🔷 امام صادق (سلام الله علیه) مي‌فرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند. 🔷محمد بن منكدر مي‌گويد: روزي يكي از بزرگان قريش (امام محمد بن علي بن الحسين سلام الله علیه) را ديدم كه در پي كسب مال دنيا بود. به او گفتم: اگر هم اكنون اجل تو فرا رسد چه مي‌كني؟ گفت: من در حال اطاعت خدا هستم، زيرا به اين وسيله نياز خود و خانواده‌ام را تأمين مي‌کنم و از تو و مردم بي‌نياز مي‌شوم. 📚مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️مهم‌ترين عامل انکار معاد! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : 🔹مهم‌ترين عامل انکار معاد يا غفلت از معاد، اين آزادی کاذب است، چون اگر معاد را قبول بکند، مي‌داند مسئول است. هر چيزی را که گفته، هر چيزی را که خورده، هر چيزی را که گرفته، بايد جواب بدهد. 📚درس تفسیر؛7فروردین98 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️آیا بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است؟! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: در پاسخ به این مطلب که «بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است» بیان داشتند: 🔷عبد محض که نمی‌تواند داعی ربوبیت داشته باشد. عبد باید عبد باشد. آزادی عبد در کمال عبودیت اوست. ما را آوردند، ما را می‌برند، زمانی هم که هستیم در اختیار خودمان نیستیم. هیچ نفَسی از ما برنمی‌آید مگر به اذن او. ما که از یک مشت خاک بودیم، بعد هم خاک می‌شویم، ما را آوردند، ما را می‌برند، آن که ما را آورد و ما را بُرد، باید در صراط او باشیم. این معنی آزادی است و ما برای اینکه راحت باشیم، ببینیم او از ما چه می‌خواهد تا جلو بیفتیم؛ بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که در ظهرهای ماه پُر برکت شعبان آن را می خوانیم این است که «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق‏»، آن که با شماست، در کنار شماست، تابع شماست، او به مقصد می‌رسد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۳۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ در قضای نمازهای یومیه لازم نیست به ترتیب گزارده شود؛ برای مثال، کسی که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نگزارده، لازم نیست اول نماز عصر و سپس نماز ظهر را قضا کند، مگر در قضای نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشاء از یک روز که ترتیب در قضای آن ها لازم است. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli