✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند.
🔷محمد بن منكدر ميگويد: روزي يكي از بزرگان قريش (امام محمد بن علي بن الحسين سلام الله علیه) را ديدم كه در پي كسب مال دنيا بود. به او گفتم: اگر هم اكنون اجل تو فرا رسد چه ميكني؟ گفت: من در حال اطاعت خدا هستم، زيرا به اين وسيله نياز خود و خانوادهام را تأمين ميکنم و از تو و مردم بينياز ميشوم.
📚مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️مهمترين عامل انکار معاد!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی :
🔹مهمترين عامل انکار معاد يا غفلت از معاد، اين آزادی کاذب است، چون اگر معاد را قبول بکند، ميداند مسئول است. هر چيزی را که گفته، هر چيزی را که خورده، هر چيزی را که گرفته، بايد جواب بدهد.
📚درس تفسیر؛7فروردین98
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️آیا بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است؟!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: در پاسخ به این مطلب که «بندگی خداوند هم یک نوع محدودیت است» بیان داشتند:
🔷عبد محض که نمیتواند داعی ربوبیت داشته باشد. عبد باید عبد باشد. آزادی عبد در کمال عبودیت اوست. ما را آوردند، ما را میبرند، زمانی هم که هستیم در اختیار خودمان نیستیم. هیچ نفَسی از ما برنمیآید مگر به اذن او. ما که از یک مشت خاک بودیم، بعد هم خاک میشویم، ما را آوردند، ما را میبرند، آن که ما را آورد و ما را بُرد، باید در صراط او باشیم. این معنی آزادی است و ما برای اینکه راحت باشیم، ببینیم او از ما چه میخواهد تا جلو بیفتیم؛ بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که در ظهرهای ماه پُر برکت شعبان آن را می خوانیم این است که «وَ اللَّازِمُ لَهُمْ لَاحِق»، آن که با شماست، در کنار شماست، تابع شماست، او به مقصد میرسد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۳۹ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ در قضای نمازهای یومیه لازم نیست به ترتیب گزارده شود؛ برای مثال، کسی که یک روز نماز عصر و روز بعد نماز ظهر را نگزارده، لازم نیست اول نماز عصر و سپس نماز ظهر را قضا کند، مگر در قضای نمازهای ظهر و عصر یا مغرب و عشاء از یک روز که ترتیب در قضای آن ها لازم است.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
جلد 57 «تفسیر تسنیم» آماده انتشار شد
جلد 57 تفسیر گرانسنگ تسنیم اثر مفسر بزرگ قرآن کریم، آیت الله العظمی جوادی آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بینالمللی نشر اسرا، آماده انتشار شد.
جلد 57 تفسیر تسنیم، به تفسیر آیات 78 تا آخر سوره مبارکه انبیاء و تفسیر سوره آیات 1 تا 37 سوره مبارکه حج اختصاص دارد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان کنفرانس اسلامی آیسیسکو در سال 1385 تفسیر تسنیم را به عنوان «تحقیق برتر در عرصه مطالعات اسلامی و قرآنی» برگزیده است.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند
🔹️ مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️کسب روزی حلال، همان اطاعت از خداوند است
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) :
🔹 در مورد نکوهش افرادی که برداشت نا صحیح از آیۀ ﴿ومَن يَتَّقِ اللهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجاً ٭ ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ )داشتند، مرقوم داشته اند:
🔷 امام صادق (سلام الله علیه) ميفرمايد: چون این آيهٴ فرود آمد، گروهي از اصحاب رسول خدا(صلوات الله علیه) با برداشتي نادرست از آيه، از كار دست كشيده، به عبادت و دعا پرداختند. چون اين خبر به پيامبر(صلوات الله علیه) رسيد آن حضرت فرمود: من دشمن دارم كسي را كه دهانش را به دعا بگشايد و بگويد: روزيم ده؛ ولي كار و کسب را رها كند
🔹️ مفاتیح الحیاه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
✅@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔵استعانت به «صبر» یعنی چه؟
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹 ما در قرآن آنچه آموختيم، اين است که استعانت منحصر به خداست، از خدا فقط بايد کمک بگيريم. ولی در آياتي از قرآن کريم هست که: ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾، ما اين استعانت به صلات را ميفهميم که از نماز کمک بگيريد؛ اما استعانت به صبر چيست؟ صبر که کار ماست. ما از کار خودمان کمک بگيريم؟! يعني خودکفا باشيم؟ يعني از خودمان عون بگيريم؟!
🔶اين آيه﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ﴾ با کمک آيه سوره مبارکه «مدثر» ﴿وَ لِرَبِّكَ فَاصْبِرْ﴾ حل ميشود:؛ آن وقت اين صبر، مثل صلات ميشود، آن وقت صبري که «لله» است و «بالله» است و «في سبيل الله» است، اين کار صلات را انجام ميدهد. آن وقت آن آيه دارد که ﴿وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ﴾، معنايش درست ميشود. و اگر يکي از مصاديق اين صبر را روزه دانستند، اين هم درست است، مصداق آن است، نه تفسير مفهومي! آن وقت اين صبري که انسان براي رضاي خدا انجام ميدهد، عبادت است. اين عبادت وسيله است، استعانت است، چيز خوبي است! انسان با قرآن استعانت ميکند، با اهلبيت استعانت ميکند، اينها مظاهر قدرت پروردگار هستند.
🔹جلسه درس تفسیر؛1398/1/28
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰منتظر واقعی امام زمان!
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔸منتظِر واقعي امام زمان كسي است كه اهل رزم، جنگ، مبارزه، نبرد و خلاصه مسلّح و بسيجي باشد. كسي كه كاري با جنگ و مبارزه با طاغي ندارد هرگز منتظِر واقعي امام زمان (عليه السلام) نيست؛ چون آن حضرت با نبرد مسلحانه نفسگير جهان را اصلاح ميكند.
📚عصاره خلقت، ص 62
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔸️ مسئله ۱۴۴۷ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی
🔹️ کسی که چند نماز مثلا صبح یا ظهر از او قضا شده و شماره آن ها را نمی داند _ مثلا نمی داند چهار نماز بوده یا پنج نماز _ چنانچه مقدار کمتر را اقامه کند که به آن یقین دارد، کافی است؛ همچنین اگر شماره آن ها را می دانسته و فراموش کرده، اگر مقدار کمتر را که مورد یقین است به جا آورد، کفایت می کند.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️ امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
🔹سخنان امام سجاد (سلام اللهعلیه) كه بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می دهد كه حضرات معصومین (علیهمالسلام) به حكمت عبادات رسیده اند.
در بخشهایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی كه باید در مكه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینكه من فرزند سرزمین مكه و منا هستم.
آنان كه در منا زندگی می كنند و اهل آن سرزمین اند فرزند منا نیستند؛ آنكه قربانی می دهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینكه در این مسافرت حسین بن علی(سلام اللهعلیه) از مكّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نكرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (علیه السلام) هم به منا نرفت و قربانی نكرد، با این وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم.
🔹آن كسی كه حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار كند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی ؛
❇️خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است
❇️ياد معاد بهترين عامل سازندهٴ انسان
🔰خدای سبحان دنیا را راه و قیامت را منزل و خانه پایانی می داند، وقتی روح و روان انسان براساس یاد قیامت پرورش یابد و ﴿ذكری الدّار﴾ در نظرش باشد، چنین باوری «ضمانت اجرایی» می شود كه همه عقاید و اخلاق و كردار و رفتار خود را براساس این ویژگی پایه ریزی كند.
🔰 اگر انسان یاد قیامت را فراموش كند، دلیلی ندارد كه مقید به ضابطه و قانون باشد و به هر جنایتی دست می زند و چون یاد معاد همان یاد مبدأ است، با نسیان یاد مبدأ جریان معاد هم فراموش می شود، در حالی كه انسان می تواند در پرتو سازندگی یاد قیامت، گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی، رفتاری آتش را بالعیان بنگرد: ﴿كلّا لو تعلمون علم الیقین ٭ لترونّ الجحیم﴾
🔰یاد قیامت به معنای علم به قیامت است، و اگر كسی علم حقیقی به قیامت داشته باشد حتماً جهنّم و جهنّمیان را خواهد دید و چنین انسانی گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دیگر معصیت نمی كند؛ زیرا خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است. یاد قیامت حضور دائم قلبی است
🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli