eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
208 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹 شرف انسانی در دفاع از مرز و بوم _ حماسه ۶ بهمن سال ۶۰ آمل 🆔@hayatetayebejavadiamoli
❇️"عفیف بودن" فضیلتی است هم برای مرد و هم برای زن! 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه 68 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰«الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَی»؛ 🔷 عفيف و عفاف، تنها برای زن‌ها و اينها نيست. عفيف بودن فضيلتی است هم برای مرد است هم برای زن که در بعضي از تعبيرات نورانی حضرت امير است که «لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَة»، يک انسان عفيف فرشته‌ای به صورت انسان است، که گويا عفت يک ملکه ملکوتی است و انسان عفيف فرشته‌ای از فرشتگان است. 🔹در اينجا فرمود اگر کسی فقير بود، برای اينکه عزيزانه زندگی کند، اين عفت و عدم تعرّض و قناعت، زينت اين حالت فقر اوست؛ چه اينکه زينت غنا و داشتن شکر و سپاسگزاری است. 🔹شکر هم اين است که انسان نعمت را در جای خود مصرف بکند و به داد ديگران برسد. 🔹 کمک به فقرا جزء برنامه‌های بين‌المللي اسلام است، اختصاصی به مسلمان‌ها ندارد، چه اينکه اختصاصی به مسئله زکات و خمس و اينها ندارد. هر انسانی که قدرت داشته باشد به فقير کمک بکند و نکند، در قيامت معذّب است. چه مسلمان باشد چه يهودی و مسيحی و زرتشت باشد و چه ملحد و مشرک باشد، 🔹 در قيامت وقتی از عده‌ای سؤال می‌کنند که چطور به جهنم افتاديد؟ اينها چند دليل ذکر می‌کنند، می‌گويند ما در محکمه قيامت به چند چيز محکوم شديم: يکی اينکه منکر قيامت بوديم؛ اين معلوم است که در اثر کفر عذاب مي بيند. بعد ﴿لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ﴾ و ﴿لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ﴾، ما به فقرا کمک نمي‌کرديم. ببينيد در قيامت می‌گويند حالا کافر بودی باش، ولی کمک به فقير وظيفه هر انسانی است؛ چون کفّار هم به فروع مثل اصول مکلّف‌اند. هم عِقاب می‌بينند که چرا اصول دين را منکرند هم عقاب می‌بينند که چرا به فقرا نرسيدند؟ کمک به فقرا جزء برنامه‌های بين‌المللی اسلام است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️اختلاف، دوست‌ آدم را از آدم می گيرد! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه 65 از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰 «فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ»؛ 🔷 آدم دوستان خودش را از دست بدهد تنها می شود، اختلاف دوست‌های آدم را از آدم مي‌گيرد. 🔹رعايت نکردن آداب و سنن انسانی دوست را از آدم مي‌گيرد و انسان تنها می شود. انسانِ تنها غريب است. 🔹 حالا لازم نيست که اين به مرگ احبّه منتهی بشود. با اختلاف احبّه که بدترين مرگ است انسان احساس غربت می ‌کند. انسان غريب هرگز به مقصد نمی ‌رسد. تنها و راه‌گم کرده به مقصد نمی ‌رسد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ارزش تذکر دادن اشتباهات 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه پنجاه و نهم از کلمات قصار حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰«مَنْ حَذَّرَكَ كَمَنْ بَشَّرَكَ»؛ 🔶کسی که شما را از عواقب کار بد ترساند، مثل این است که به شما مژده داده باشد. 🔹اگر کسی شما را تحذیر کرد و به شما گفت معتاد نشو، رفیق بد نگیر، حرف بد نزن، یعنی گفت: ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ﴾؛ و به شما گفت هوشتان و عقلتان را بگیرید و با چراغ عقل حرکت کنید؛ مثل آن است که به شما مژده داده است، برای اینکه وقتی با چراغ عقل حرکت کردید، قطعا به مقصد می‌رسید. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
◾️13 جمادی الثانیه؛ سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهداء 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️13 جمادی الثانیه؛ سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها و روز تکریم مادران و همسران شهداء 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔰شهید هرگز از بین نمی رود و هرگز فراموش نمی شود و هرگز ما را فراموش نمی کند؛ در مقابل وظیفه ما آن است که شهدا را فراموش نکنیم و این امر، هم با برگزاری بزرگداشت برای آنها و هم با طی کردن راه آنها مقدور است معظم له مادران و خانواده های معزز شهدا را مورد خطاب قرار دادند و اظهار داشتند: 🔰شما بزرگوران و خانواده های شهداء سرمایه های کشور هستید و می توانید این کشور را از هر خطری مصون سازید، چرا که خدا مهمان دلهای شکسته است و خانواده های شهدا از دلشکستگان هستند لذا همه سعی کنید مهماندار خدای سبحان باشید و از خدا برای این کشور رفع مشکلات را بخواهید 🔹آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی به مصائب حضرت ام البنین و فداکاری آن بانو اشاره کردند و بیان داشتند: 🔰 بعد از جریان عاشورا، وقتی خبر به مدینه رسید، اول كسی كه امّ‌البنین درباره او سؤال كرد وجود مبارك سیدالشهداء(ع) بود، یعنی نام مبارك قمر بنی‌هاشم(ع) را نمی‌برد گفت، فرزندان من فدای حسین‌بن‌علی(ع). ایشان ادامه دادند: 🔰 بعدها كه قدری فضای مدینه باز شد، ایشان می‌رفتند قبرستان بقیع، در بقیع به نام چهار پسرشان چهارتا قبر نمادین درست می‌كردند، زن‌های مدینه را در آنجا جمع می‌كردند، امّ‌البنین مرثیه می‌خواند و می‌گفت زن‌های مدینه از این به بعد مرا امّ‌البنین صدا نزنید، امّ‌البنین یعنی مادر پسران! روزی من امّ‌البنین بودم كه فرزندان من زنده بودند، از این به بعد مرا امّ‌البنین نگویید «لا تدعونی ویك امّ البنین كانت بنون لی اُدعا بهم و الیوم أصبحت و لا من بنین» 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️مال حرام تا آبروی آدم را نبرد انسان را رها نمی‌کند 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه قصار پنجاه و هشتم از کلمات حکیمانه حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰 «الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ» 🔷 مال را مال گفتند چون طبع به آن میل دارد، نه چون عقل به آن مایل است. وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) فرمود: عقل را عقل گفتند برای اینکه دو زانوی سرکش شهوت و غضب، را عقال می‌کند. مال که ماده شهوت است، را عقل عقال می‌کند و نمی‌گذارد طغیان کند که ﴿إِنَّ الْإِنْسانَ لَیطْغی ٭ أَن رَآهُ اسْتَغْنَی﴾. اما اگر انسان آن را در راه خیر صرف کند یا از راه حلال به دست بیاورد ولو اندک، این عقال شده است وگرنه مال حرام تا آبروی آدم را نبرد انسان را رها نمی‌کند. 🔷هرگز خیال نکنیم حرفی که زدیم، مال حرامی که گرفتیم و یا آبرویی کسی را بردیم، گذشته، خیر! چیزی نمی‌گذرد! هر کاری که کردیم بالاخره ثمر آن را می بینیم مگر اینکه با توبه آن را ترمیم کنیم. چون نظام عالم طبیعت، جای تغییر و تبدیل است، شما ببینید بدبوترین کود وقتی تحت تدبیر کشاورز قرار بگیرد، می‌شود گل یاس یا می‌شود سیب و گلابی. اینجا جای تبدیل و تغییر است. کار توبه، اِنابه و توجه همین است؛ «إِذَا مَاتَ ابْنُ آدَمَ انْقَطَعَ عَمَلُهُ» اما تا زنده‌ایم جای تغییر و تبدیل است. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ۱۳ جمادی الثانی ◾️حضرت ام البنین سلام الله علیها 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
لینک سامانه مجازی سلسله مباحث اخلاقی استاد حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi 🔸 پنج شنبه ۹۹/۱۱/۹- ساعت ۱۰ صبح 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
: 🔹تفاوت فن اخلاق و فن عرفان در پرورش انسان | (ع) 🔸«فن اخلاق» براي پرورش مجاهد نستوهِ جهاد اوسط است تا از كمند هوا برهدو از كمين هوس نجات يابد و به منطقه امن قسط و عدل برسد و «فنّ عرفان» براي پرورش سلحشورِ مقاومِ جهاد اكبر است تا از مرصاد (کمین گاه) علم حصولي برهد و از رصد برهان عقلي رهايي يابد و ازمحدوده تاريك مفهوم و باريك ذهن ‏نجات پيدا كند و به منطقه‏اي‏كه مساحت آن بيكران است بار يابد و از طعم شهود طرفي ببندد و از استشمام رايحه مصداقِ عيني متنعّم شود. 🔹(منبع : صفحه 26) _________________ http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
✳️انسان، لوح نانوشته نیست! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : 🔶گوش شنوای مشترک همه مردم جهان همان «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ یعنی انسان، لوح نانوشته خلق نشده است و خداوند در وجود او این حقیقت را به ودیعه نهاده است، در نتیجه: 🔹اول باید بفهمیم صاحب خانه ای در درون خود داریم که «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ 🔹دوم آنکه مهمانی دعوت کنیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد، این که در این آیه مبارکه سه مرتبه «ها» تکرار می شود؛ یعنی ای انسان! تو، رها نیستی! همه هویت تو با این سه «ها» تامین می شود؛ «فَأَلْهَمَهَا»، «فُجُورَهَا»، «وَتَقْوَاهَا» لذا علمی بیاموزیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد؛ 🔹مرحله سوم آن است که همواره اهل «استخاره» باشیم، نه با قرآن بیرون بلکه با قرآن درون!؛ حضرت امیر علیه السلام که دنیا در چشم او کوچک و خار است درباره یکی از یاران خود فرمود این شخص در چشم من مرد بسیار بزرگی است، چون در کنار سایر فضائلی که دارد همواره با قرآن درونی خود استخاره می کند؛ یعنی همه کارهای خود را به صحیفه دل خود عرضه می کند، اگر مطابق هوا و هوس و فجور بود از آن پرهیز می کند و اگر مطابق تقوا بود به آن عمل می کند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️انسان، لوح نانوشته نیست! 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : 🔶گوش شنوای مشترک همه مردم جهان همان «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ یعنی انسان، لوح نانوشته خلق نشده است و خداوند در وجود او این حقیقت را به ودیعه نهاده است، در نتیجه: 🔹اول باید بفهمیم صاحب خانه ای در درون خود داریم که «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» است؛ 🔹دوم آنکه مهمانی دعوت کنیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد، این که در این آیه مبارکه سه مرتبه «ها» تکرار می شود؛ یعنی ای انسان! تو، رها نیستی! همه هویت تو با این سه «ها» تامین می شود؛ «فَأَلْهَمَهَا»، «فُجُورَهَا»، «وَتَقْوَاهَا» لذا علمی بیاموزیم که با صاحبخانه هماهنگ باشد؛ 🔹مرحله سوم آن است که همواره اهل «استخاره» باشیم، نه با قرآن بیرون بلکه با قرآن درون!؛ حضرت امیر علیه السلام که دنیا در چشم او کوچک و خار است درباره یکی از یاران خود فرمود این شخص در چشم من مرد بسیار بزرگی است، چون در کنار سایر فضائلی که دارد همواره با قرآن درونی خود استخاره می کند؛ یعنی همه کارهای خود را به صحیفه دل خود عرضه می کند، اگر مطابق هوا و هوس و فجور بود از آن پرهیز می کند و اگر مطابق تقوا بود به آن عمل می کند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔷مراحل پنج گانه تعالی انسان 🔷 تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور: 🔸شما عزیزان، آنچه در مسیر علم و عمل به دست آورده اید، بدون افراط و تفریط در مسیر پرورش و ترقی خود قرار دهید و همواره شاکر باشید و تلاش کنید هم خود و هم جامعه را به مقصد برسانید. 🔸قرآن و عترت برای تعالی، پنج مرحله را به ما نشان دادند و از ما خواستند در این پنج مرحله گام بگذاریم تا خود و جامعه را دریابیم؛ 🔺 اول، معرفت؛ یعنی خود را بشناسیم که از کجا آمده ایم و به کجا خواهیم رفت؛ 🔺دوم، حرکت؛ یعنی از خودخواهی، منیت و غرور و دیگر رذائل به ترک آنها هجرت کنیم؛ 🔺سوم، سرعت گرفت در مسیر تعالی، چون این مسیر وسیع و باز است و در آن برخورد و تزاحمی وجود ندارد؛ 🔺چهارم، سبقت گرفتن؛ این سبقت گرفتن نظیر سبقت در امور دنیایی نیست که فخر کاذب بیاورد به این دلیل که شخص می فهمد از جانب خدا و در مسیر خداست؛ 🔺پنجمین مرحله که مهمترین مرحله است، امام المتقین شدن است؛ یعنی الگوی خوبان جامعه باشیم و مورد قبول و پذیرش انها باشیم، این مرحله نشانه این است که چهار مرحله قبلی را نیز به درستی پیموده ایم. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل خرید و فروش 🔸️ مسئله ۲۲۵۰ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقیهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠مرز عرفان از اخلاق جدا خواهد بود 🔹 بحث‌ های اخلاقی، بحث‌ های تزكیه نفس است كه انسان متخلّق بشود، عادل بشود، بافضیلت بشود و اهل بهشت بشود. مسئله عرفان، جهاد اكبر است او دیگر حالا رسیده به جایی كه یقیناً اهل بهشت است حالا می ‌خواهد بهشت را ببیند . فاضل ترین مردم كسی است كه عاشق نماز باشد و با نماز معانقه كند دست به گردن كند، چون باب مفاعله است نماز هم با او معانقه می‌ كند، چنین است! راه مرحوم آیت الله قاضی و امثال آیت الله قاضی این است كه واقعاً صلات یك حقیقت است،  خب اینها نماز را می ‌بینند و با آن معانقه می ‌كنند! حضرت فرمود: «أَفْضَلُ‏ النَّاسِ‏ مَنْ‏ عَشِقَ‏ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ‏ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ‏».(۱) [1] . الكافی، ج2، ص83. بزرگداشت حضرت آیت الله حاج سید علی آقا قاضی رحمة الله علیه تاریخ: 1391/03/17 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
همایش بین المللی نقش اندیشه های عرفانی حضرت امام خمینی رحمت الله علیه در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله و سخنرانی اساتید حوزه و دانشگاه سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی با موضوع رابطه "عرفان و سیاست" مکان: دانشگاه ادیان و مذاهب -سالن امام موسی صدر زمان:چهارشنبه 15 بهمن از ساعت ۹ تا ۱۲ پخش زنده از طریق: https://online.urd.ac.ir/bbb-room/adyan-webs/ 🔷 همچنین سخنرانی استاد مرتضی جوادی آملی از صفحه اینستاگرام استاد نیز به صورت زنده پخش خواهد شد. https://instagram.com/m_vaezjavadi @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️سزاوارترین مردم به عفو کردن، قادرترین مردم به انتقام هستند 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه قصار پنجاه و دوم از کلمات حکیمانه نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام: 🔰أوْلَی النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَی الْعُقُوبَةِ 🔹یک وقت است انسان می‌خواهد حق دین را حفظ کند، در این خصوص جا برای عفو نیست، اما کسی به انسان ستم کرده، بد گفته، حق آدم را گرفته؛ حضرت در این موارد می فرماید، اُولی و سزاوارترین مردم به عفو کردن، قادرترین مردم به انتقام هستند، 🔹عفو، کفّاره قدرت و برکت الهی است. 🔹 زکات قدرت در عفو کردن از دیگران است که اگر کسی نسبت به آدم بد گفت، آدم اصلاً به ذهن نیاورد. 🔹اگر ذات اقدس الهی «إن الله یحب الغفار، یحب العفوّ» است، چرا با گذشت از دیگری محبوب خدا نشویم. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️دل‌های مردم با ادب، عدل و عقل سکینت می گیرد 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه قصار پنجاهم از کلمات حکیمانه نهج البلاغه حضرت امیر علیه السلام: 🔰قلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیهِ 🔹دل‌های مردم از یکدیگر فاصله دارد، تنها چیزی که این دل‌ها را جذب می‌کند الفت، محبت و ادب است. 🔹دل‌های مردم را ادب و دین جذب می‌کند و بس! هیچ چیزی جز اینها، نمی‌تواند دل‌های مردم را رام کند، انسان سکینت و آرامش می‌خواهد، دل به غیر نام الهی نمی‌آرمد و آرام نمی‌گیرد، حضرت فرمود: دل‌های مردم با ادب، عدل و عقل سکینت می‌گیرد. 🔹منظور از ادب تنها آداب ظاهری نیست، عقل و عدل، ادب است؛ ما به هر کسی که عادل و عاقل باشد، می گوییم ادب دارد، ادب به این معناست. البته آداب ظاهری هم حُسن خود را دارد. حضرت امیر در اینجا تاکید می کند تنها چیزی که دل‌های مردم را جذب می‌کند عقل، ادب و الفت دینی است و دیگر هیچ. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 مسائل خرید و فروش 🔸️ مسئله ۲۲۵۱ از توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹️ مستحب است فروشنده چند چیز را رعایت کند: ۱. بین خریداران در نرخ گذاری فرق نگذارد؛ ۲. در قیمت کالا سختگیری نکند؛ ۳. پشیمانی خریدار و پس دادن کالا را بپذیرد؛ ۴. سوگند یاد نکند. 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ارزش هر کسی به اندازه همت اوست ✳️صدق هر کسی به قدر مردانگی اوست ✳️غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است 💠حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته به شرح کلمه چهل هفتم از کلمات قصار نهج البلاغه پرداختند: 🔰«قَدْرُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ هِمَّتِهِ»: ارزش هر کسی به اندازه همت اوست و هر کسی به اندازه همّتش می‌ارزد. همت یعنی چیزی که انسان به آن اهتمام می‌ورزد و آن را اصل می‌داند و سایر امور را نسبت به او فرع می‌داند و فدای آن می‌کند. 🔰«و صِدْقُهُ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِهِ وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ» ؛ مردانگی هر کسی در صدق اوست. صدق تنها در قول نیست؛ اگر شخص فعلش با قولش مطابق باشد صادق است. اگر فعل با نیت مطابق باشد صادق است و اگر قول با نیت و اگر قول با فعل مطابق باشد شخص صادق است. لذا حضرت می‌گوید صدق هر کسی به قدر مردانگی اوست و شجاعت هر کسی به قدر انفیت اوست. 🔰«وَ عِفَّتُهُ عَلَى قَدْرِ غَیرَتِهِ»؛ این کلمه غیرت از آن واژه‌های کم‌نظیر است که ما در فارسی هیچ معادلی نداریم. ما غیر را هر چه بخواهیم معنا کنیم ناچاریم سه چهار کلمه بیاوریم تا کلمه غیرت را معنا کنیم. غیرت از پرفضیلت‌ترین فضایل نفسانی است و حضرت امیر می‌فرماید به اینکه عفت هر کسی به اندازه غیرت اوست، غیرت یک واژه‌ای است که از سه عنصر دقیق تشکیل می‌شود؛ یعنی تا این سه عنصر پیدا نشود معنای غیرت ظهور نمی‌کند. غیرت یعنی آدم در حریم غیر دخالت نکند، غیر را به حریم خود دخالت ندهد و مجموع این جمع‌ها هم متفرع است بر اینکه حریم‌شناسی کند. این سه عنصر که جمع شد، این مرد می‌شود اهل غیرت. 🔷اگر کسی بیگانه را به داخل منزل راه دارد غیرت ندارد و اگر خود از حریم خود تجاوز کرد غیرت ندارد. این است که حضرت در نهج البلاغه فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؛ هرگز آدم باغیرت نامحرم را نگاه نمی‌کند. این یعنی چه؟ یعنی دارد از مرز خودش تجاوز می‌کند. اینکه حضرت فرمود ارزش هر کسی به اندازه غیرت اوست، شخص تا سه این اصل را نشناسد غیور نیست و اگر غیور نبود، از بسیاری فضایل که برای غیرتمندان است محروم خواهد شد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست 🔹ریشه مشکلات جامعه، فراموشی معاد است 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔹کلمه چهل و سوم از کلمات قصار نهج البلاغه این است که حضرت امیر علیه السلام، فرمود: «طُوبَی لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْكَفَافِ وَ رَضِی عَنِ اللَّهِ»؛ طیب بودن زندگی برای آن گروه از مردم است که همواره به یاد معاد هستند. 🔹معاد از مهم‌ترین عوامل تربیتی ماست، مشکل اساسی جاهلیت انکار معاد است؛ یعنی آنها خیال می‌کنند انسان که می‌میرد می‌پوسد، در حالی که دین آمده بگوید انسان که می‌میرد از پوست به در می‌آید و یک موجود ابدی است. این موجود ابدی می‌تواند خلیفه موجود ابدی بالذات باشد. در نتیجه برای چنین موجود ابدی کالای ابدی، رهتوشه ابدی و راحله ابدی لازم است، لذا در سوره «بقره» فرمود: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾ 🔹 ریشه تمام مشکلات جامعه ما، فراموشی معاد است؛ برای همین وجود مبارک حضرت امیر فرمود طوبی مال کسی است که به یاد ابدیت خود باشد، وقتی که وجود ابدی را پذیرفت کار ابدی می‌کند، کار ابدی با آن نیت است؛ مثلاً کسی مدرسه، مسجد یا بیمارستان می‌سازد اینها ابدی نیست، برای اینکه بیمارستان بر فرض صد سال بماند، اما «اخلاص العمل لله» ابدی است، «قربة الی الله» ابدی است، چون این مال روح است، و این روح است که نمی‌میرد؛ چیزی که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، به الله ازلی ابدی مرتبط است که از بین رفتنی نیست. عمده اینکه گفته شد: «إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّیات‏ وَ لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَی»، و امثال ذلک، برای آن است که این جان وقتی برای جانان کار کرد می‌شود ابدی و همیشه آثارش نیز ابدی خواهد شد. 🔹حضرت در ادامه این کلمه می فرماید نه تنها یاد معاد باشید، «وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ» بلکه به روزی حلال قناعت کنید و از ذات اقدس الهی راضی باشید، چون خدای سبحان گاهی ما را امتحان می‌کند به بیماری، گاهی امتحان می‌کند به سلامت؛ مستحضرید که در سوره «فجر» فرمود بعضی مبتلا به سلامت‌اند، بعضی مبتلا به مرض. مبتلا یعنی ممتحَن. این طور نیست که ما فقط به بیمار بگوییم مبتلا به بیماری است. در سوره مبارکه «فجر» این است: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلاَهُ فَقَدَرَ عَلَیهِ رِزْقَهُ فَیقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ ٭ كَلَّا﴾، یعنی بعضی مبتلا به ثروت هستند بعضی مبتلا به فقر. بعضی مبتلا به سلامت‌اند بعضی مبتلا به مرض، چیزی در عالم نیست که امتحان الهی نباشد. جایی که جای امتحان نیست فقط بهشت است، آن وقت کسی از بلوای الهی و امتحان الهی سربلند بیرون بیاید «طوبی له». 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💢 در جلسه درس اخلاق ۹۵/۱۱/۱۴حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی بیان شد: 💠تمام خدماتي كه در ايران شده و مي‌شود اوّلين ثواب آن را در نامه عمل امام و شهدا و جانبازان خواهند نوشت. 👇👇👇👇👇👇👇
💠 حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دامت برکاته) در جلسه پنج شنبه ۹۵/۱۱/۱۴ ضمن تبريك ايام الله دهه فجر اظهار داشتند: ✅ اين نظام اسلامي كه مستقر شد به بركت خون‌هاي پاك و ايثارگران و مدافعان بود، اينها هيچ عاملي نداشتند مگر براي دين، امام (رضوان الله عليه) به چيزي دعوت نمي‌كرد مگر به قرآن و عترت. ✅ اگر كسي اوضاع قبل از انقلاب را مي‌ديد الان شبانه‌روز شكر مي‌كند؛ چرا که آن زمان درهاي بهشت واقعاً بسته بود، درهاي جهنم در تمام كوي و برزن باز بود، بهشت رفتن خيلي سخت بود، مخصوصاً زمان رضاخان، تمام اين حسينيه‌ها را يكجا ويران كردند، تمام موقوفات را مِلكي كردند. يك نسل از حوزه‌ها تقريباً قطع شده بود، حالا در حوزه‌هاي رسمي مثل مشهد و قم ممكن بود چندتا طلبه مخفيانه پرورش پيدا كنند ،ولي شهرستان‌ها اين نسل وسط قطع شده بود. ✅ انقلاب براي ما هزارها بركت آورد، درهاي بهشت باز است اگر كسي نخواست برود به سوء اختيار خودش است، درهاي جهنم بسته است اگر كسي بخواهد گناه بكند بايد مخفيانه به جهنم برود، اينها بركت انقلاب است و تمام خدماتي كه در ايران شده و مي‌شود اوّلين ثواب را در نامه عمل امام و شهدا و جانبازان نوشته مي‌شود، بعد در نامه مسئولين محترم نوشته مي‌شود، اين‌طور نيست كه حالا اگر شما يك فداكاري ببينيد اينها اساس كار باشند و آنها سهمي نداشته باشند. 🗓 95/11/14 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli