eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹 توضیح المسائل _ مسائل کفاره روزه 🔰 مسئله ۱۷۷۱= روزه های واجبی که باطل کردن آن ها کفاره دارد چنین اند: # روزه ماه مبارک رمضان # روزه قضای ماه مبارک رمضان # روزه نذر روز معین # روزه اعتکاف 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: غنا و توانگری در سایه مال نیست، بلکه در سایه یقین به قضا و قدر است. ممکن است کسی توانگر مالی باشد ولی چون دارای یقین نیست، در فقر شک و تردید و دلهره بسوزد و ممکن است کسی توانگر مالی نباشد، ولی بر اثر یقین، دارای روحی آرام و نفسی مطمئن باشد و چیزی او را نلرزاند. 🔺مراحل اخلاق در قرآن، ص353 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ استفتائات: فروش ملك رهنی چه حکمی دارد؟ پاسخ آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی 🔹 پرسش: شخصی ملك خود را كه در رهن بانك بوده، به دیگری می‌فروشد، بانك معامله را نه اجازه نموده و نه رد كرده و فقط اظهار داشته كه تنفیذ نمی‌نماید. آیا عدم تنفیذ، دلیل بر رد است یا اینكه رد باید صراحتاً اعلام شود؟ 🔸پاسخ: 1. مِلك رهن و منافع آن در مدت رهن متعلق به راهن (گرودهنده) است. 2. تصرّف مرتهن در عین رهنی بدون اذن رهن‌دهنده جایز نیست. 3. راهن (گرودهنده) می‌تواند در مدت رهن از منافع عین مرهونه استفاده كند. 4. راهن بدون اذن قبلی مرتهن حق فروش عین مرهونه را ندارد. 5. اگر راهن بدون اذن قبلی فروخت حتماً باید با اجازه و تنفیذ بعدی نافذ شود. 6. مادامی كه مرتهن (بانك) تنفیذ نكند مبیع در اثر تعلّق حقّ‌الرهانه آزاد نیست. 7. مرتهن تا هر وقت كه فكّ رهن نشد می‌تواند معامله را به هم بزند و ملك یا كالا را بفروشد. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️اگر شرافت را در قناعت بدانیم، راحتیم! 💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹ما اگر این هنر را داشته باشیم كه هر لباسی بر تن دیگران بود، هر فرشی در خانه دیگران و هر چیزی را كه در دست دیگران دیدیم نخواهیم، راحتیم. باید معیار ارزشها را هم خوب تشخیص بدهیم. حكما گفته‌اند: كسی كه لباس نو و فاخر بر تن كرده‌است و همه فكرش متوجه حفظ زیبایی آن است، او خدمتگزار آن لباس است نه لباس، خدمتگزار او. سایر لوازم زندگی نیز همین طور است. بعضی خدمتگزار لباس و فرش خود هستند ولی نمی‌دانند كه لباس و فرش و مانند آن، لذّت وهمی انسان را تأمین می‌كند و رفتن در پی لذات وهمی رفتن به دنبال سراب است؛ امّا او كار خارجی و عینی درباره آن كالاها دارد و تمام وقت خود را صرف می‌كند كه باغ وراغ را تزیین كند! 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی : ❇️خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است ❇️ياد معاد بهترين عامل سازندهٴ انسان 🔰خدای سبحان دنیا را راه و قیامت را منزل و خانه پایانی می‏ داند، وقتی روح و روان انسان براساس یاد قیامت پرورش یابد و ﴿ذكری الدّار﴾ در نظرش باشد، چنین باوری «ضمانت اجرایی» می‏ شود كه همه عقاید و اخلاق و كردار و رفتار خود را براساس این ویژگی پایه ریزی كند. 🔰 اگر انسان یاد قیامت را فراموش كند، دلیلی ندارد كه مقید به ضابطه و قانون باشد و به هر جنایتی دست می‏ زند و چون یاد معاد همان یاد مبدأ است، با نسیان یاد مبدأ جریان معاد هم فراموش می‏ شود، در حالی كه انسان می‏ تواند در پرتو سازندگی یاد قیامت، گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی، رفتاری آتش را بالعیان بنگرد: ﴿كلّا لو تعلمون علم الیقین ٭ لترونّ الجحیم﴾ 🔰یاد قیامت به معنای علم به قیامت است، و اگر كسی علم حقیقی به قیامت داشته باشد حتماً جهنّم و جهنّمیان را خواهد دید و چنین انسانی گذشته از بركات اعتقادی، اخلاقی و رفتاری، دیگر معصیت نمی‏ كند؛ زیرا خاستگاه گناه، فراموشی قیامت است. یاد قیامت حضور دائم قلبی است 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️ مفهوم علم از منظر دین 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔰آنچه علم است، همین است که انسان را به الله، به آینده، به محبت، به جامعه و به انسانیت نزدیک کند. این شده علم؛ لذا هیچ جا به نحو سالبه کلّیه، شما نمی‌بینید که از علم «بما أنه علم» قرآن حمایت کرده باشد. هر جا سخن از علم است یا مسبوق است یا ملحوق است؛ علم و عمل صالح؛ علم و ایمان؛ علم و آدمیت؛ علم و انسانیت. 🔰در قرآن کریم هر جا سخن از قرب الهی است، علم در کنار ایمان مطرح شده است و هیچ جا قرآن برای علم به تنهایی، ارزش قائل نیست. علم، مانند نردبان است که انسان می تواند از آن بالا برود و رشد کند یا برعکس، با آن به ته چاه برود و خود را تباه کند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 توضیح المسائل _ مسائل کفاره روزه 🔹 مسئله ۱۷۷۲: کفاره باطل کردن عمدی روزه ماه رمضان، یکی از سه کار است : ۱_ دو ماه روزه گرفتن ، که ۳۱ روز آن پیا پی باشد. ۲_ یک بنده آزاد کردن ۳_ سیر کردن ۶۰ فقیر # اگر کسی از انجام دادن آن عاجز باشد ، باید چیزی صدقه بدهد و استغفار کند. 🔸 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۸۵ 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 سلسله مباحث اخلاقی پنج شنبه 1400/1/19 ساعت 10 صبح لینک سامانه مجازی 👇👇👇👇 https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
❇️ زینت انسان، عقل است 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه 70 از کلمات قصار نهج_البلاغه حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰 «لَا تَرَی الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطاً»؛ 🔷 تُندروی و کج‌روی و کژراهه رفتن در اثر جهل است؛ حالا يا جهل به حکم است يا جهل به موضوع است؛ اين جهل در مقابل علم قابل درمان است؛ اما آن جهالت در مقابل عقل قابل درمان نيست. 🔷زينت انسان، عقل است. وقتي انسان عاقل شد، کارهای او حساب شده است . 🔷در جنگ‌های درونی از يک طرف جهل است از يک طرف عقل، از يک طرف ايمان است از يک طرف کفر، از يک طرف وهم و خيال است از يک طرف عقل. در بیانات نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) است که در جنگ داخلی اگر عقل پیروز شد، هرگز ستمی نسبت به قوای مادون نمی کند، بلکه آنها را تنظیم، تعدیل و حفظ می‌کند؛ نه رهبانيت می آورد نه عزوبت؛ ولی اگر وهم و خیال و شهوت و غضب پیروز شدند، عقل را به زندان می‌برند و زنجیر می‌کنند. 🔷اینها از بیانات نورانی حضرت امیر است. «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛ لذا این جهاد، جهاد اکبر شد. جهاد بیرونی کاری با جان آدم و عقل آدم و دین آدم ندارند؛ اما جنگ درون با دین آدم کار دارد، دين آدم را با اسلحه و شمشير نمی شود اداره کرد 🔷 در جنگ درون که آهن اثر ندارد، يک آه و ناله و گريه و اشک کنار سفره سحر اثر دارد، اگر اين شد آدم نجات پيدا می‌کند. 🔷اگر کسی ـ معاذالله ـ در محضر ائمه علیهم السلام نبود، يا تُند است يا کُند؛ فرمود جاهل يا مُفرِط است يا مُفَرِّط. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️"عفیف بودن" فضیلتی است هم برای مرد و هم برای زن! 💠 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در شرح کلمه 68 از کلمات قصار نهج_البلاغه حضرت امیر علیه السلام؛ 🔰«الْعَفَافُ زِينَةُ الْفَقْرِ وَ الشُّكْرُ زِينَةُ الْغِنَی»؛ 🔷 عفيف و عفاف، تنها برای زن‌ها و اينها نيست. عفيف بودن فضيلتی است هم برای مرد است هم برای زن که در بعضي از تعبيرات نورانی حضرت امير است که «لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَة»، يک انسان عفيف فرشته‌ای به صورت انسان است، که گويا عفت يک ملکه ملکوتی است و انسان عفيف فرشته‌ای از فرشتگان است. 🔹در اينجا فرمود اگر کسی فقير بود، برای اينکه عزيزانه زندگی کند، اين عفت و عدم تعرّض و قناعت، زينت اين حالت فقر اوست؛ چه اينکه زينت غنا و داشتن شکر و سپاسگزاری است. 🔹شکر هم اين است که انسان نعمت را در جای خود مصرف بکند و به داد ديگران برسد. 🔹 کمک به فقرا جزء برنامه‌های بين‌المللي اسلام است، اختصاصی به مسلمان‌ها ندارد، چه اينکه اختصاصی به مسئله زکات و خمس و اينها ندارد. هر انسانی که قدرت داشته باشد به فقير کمک بکند و نکند، در قيامت معذّب است. چه مسلمان باشد چه يهودی و مسيحی و زرتشت باشد و چه ملحد و مشرک باشد، 🔹 در قيامت وقتی از عده‌ای سؤال می‌کنند که چطور به جهنم افتاديد؟ اينها چند دليل ذکر می‌کنند، می‌گويند ما در محکمه قيامت به چند چيز محکوم شديم: يکی اينکه منکر قيامت بوديم؛ اين معلوم است که در اثر کفر عذاب مي بيند. بعد ﴿لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكينَ﴾ و ﴿لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ﴾، ما به فقرا کمک نمي‌کرديم. ببينيد در قيامت می‌گويند حالا کافر بودی باش، ولی کمک به فقير وظيفه هر انسانی است؛ چون کفّار هم به فروع مثل اصول مکلّف‌اند. هم عِقاب می‌بينند که چرا اصول دين را منکرند هم عقاب می‌بينند که چرا به فقرا نرسيدند؟ کمک به فقرا جزء برنامه‌های بين‌المللی اسلام است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠حکم روزه مستحب با فرض روزه واجب : مسئله 1762. کسی که روزهٔ قضای ماه رمضان یا روزهٔ واجب دیگری مانند روزه نذر و کفّاره برعهده دارد، نمیتواند روزهٔ مستحبی بگیرد، مگر اینكه نتواند روزه واجب بگیرد؛ مانند مسافر که نمیتواند روزهٔ واجب بگیرد؛ همچنین در مدینهٔ منوّره میتواند برای برآورده شدن حاجت، سه روز، روزهٔ مستحب بگیرد. مسئله 1763. کسی که روزهٔ واجب برعهده دارد و فراموش کند و روزهٔ مستحب بگیرد، چنانچه پیش از ظهر یادش بیاید، میتواند نیّت خود را به روزهٔ واجب برگرداند و اگر بعد از ظهر یادش بیاید، روزهٔ او باطل است و در صورتی که پس از مغرب یادش بیاید، روزهٔ او صحیح است. مسئله 1764. کسی که روزهٔ واجب برعهده دارد، میتواند نذر كند كه روزهٔ مستحب بگیرد و نذر او صحیح است؛ ولی وفا به نذر ـ که واجب است ـ باید پس از به‌جاآوردن روزهٔ واجب باشد. مسئله 1765. اگر كسی برای به‌جاآوردنِ روزهٔ واجب اجیر شده، احتیاط این است كه روزهٔ واجب آن مستأجر را اول انجام دهد و سپس روزهٔ مستحبی بگیرد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۸۳ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹توکل بر خداوند گذشته از آن که مایه تحقق مطلوب است، خود توکل نیز، صبغه عبادی دارد و خالی از ثواب نیست، و عزت و بی نیازی درموطن توکل می آرمد و هرگز متوکل را رها نمی کند. 📚مراحل اخلاق در قرآن، ص373 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دعای انبیاء 🔸 یک بیان نورانی از حضرت زکریا و ابراهیم (سلام الله علیهما) هست که اینها رابطه ‌شان را با خدا به ما آموختند. ما یک رابطه‌ های دستوراتی داریم؛ نمازی داریم، روزه ‌ای داریم، دعایی داریم، مناجاتی داریم، اینها را داریم؛ اما نزدیک ‌ترین دعا با خدا چیست که بخواهیم زمزمه کنیم؟ مخصوصاً در ماه شعبان. ما به هر حال به مهمانی خدا می‌ خواهیم برویم، با چه سرمایه ‌ای برویم؟ اینکه می‌ بینید مرحوم ابن طاووس و سایر بزرگان این أدعیه خودشان را از ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند، برای اینکه هم در روایات هم در أدعیه آمده است، از ماه مبارک رمضان به عنوان «رَأْسُ السَّنَة»،[1] یک؛ از ماه مبارک رمضان به عنوان «غرّة الشهور»،[2] دو، چون در روایات و در ادعیه از ماه مبارک رمضان به عنوان اوّل سال و اوّلین ماه با این دو تعبیر یاد شده است، افرادی مثل ابن طاووس (رضوان الله الیه) و دیگران تاریخ سال را از ماه مبارک رمضان شروع می ‌کنند. ماه مبارک رمضان اوّل سال است، ماه شعبان آخر سال. 🔸 اینکه می ‌بینید ماه شعبان یک عده زیاد تلاش و کوشش می ‌کنند، برای اینکه تمام بدهی ‌هایشان را بدهند. توبه می‌ کنند، استغفار می ‌کنند، قضاها را انجام می ‌دهند، برای اینکه آخر سال است و آخر سال انسان باید حساب‌ هایش را بررسی بکند. ابن طاووس ‌ها سیره و راه آنها این است. ما اگر بخواهیم با ذوات قدسی اهل‌بیت (علیهم السلام) آشنا بشویم، به زبان اینها، به زبان قرآن و به زبان انبیا با خدا حرف بزنیم، اینها هم دعای «مناجات شعبانیه» دارند، هم می ‌گویند مضطر خدا هستند «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْقَوِی وَ أَنَا الضَّعِیف‏»،[3] اینها سرجایش محفوظ است. خدایا یک مخلوقِ ضعیفِ عاجزِ فقیر آمده در خانه تو، اینها همه خوب است؛ اما ببیند دعای زکریا یا دعای ابراهیم (سلام الله علیهما) چیست؟ به خدای سبحان عرض می ‌کنند خدایا! من همان هستم که هر وقت خواستم دادی، ببینید! از خود مایه نمی ‌گذارد، نمی ‌گوید من فقیرم تو غنی هستی، من مخلوقم تو خالقی، من ضعیف هستم. وسیله را ضعف خود و عجز خود و مخلوق بودن خود و مقهور بودن خود قرار نمی ‌دهد. 🔸 به هر حال انسان یک وسیله می ‌خواهد. این دعای «أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ»، یک وسیله است؛ یعنی خدایا! من مخلوق بودنم را وسیله قرار دادم، من عجز خودم را وسیله قرار دادم، من ضعف خودم را وسیله قرار دادم، همین! به ضعف من کمک بکن! به هر حال خودش را مطرح می ‌کند. می‌ گوید من ضعیف هستم، به ضعف من کمک بکن! اما این دعای زکریا و ابراهیم این نیست، خیلی این دعا بلند است! در این دعا که ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾،[4] اصلاً نامی از خود او نیست. در می ‌زند، کیست؟ جواب: کسی است که هر وقت خواست، به او دادی، همین! به فعل خدا تمسک می ‌کند. نه اینکه من عاجز هستم، به عاجز کمک بکن. من مخلوق هستم، من ضعیف هستم! سؤال: چه کسی است دم در، در می‌زند؟ کسی است که هر وقت خواست به او دادی. در آن نام او نیست: ﴿وَ لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾، من هیچ وقت ناامید نشدم. ببینید تمام محور این حرف کَرم اوست. من چه کسی هستم؟ حالا هر کسی هست! چه کار داری که چه کسی هستم؟! هر وقت خواستم، دادی، همین! ﴿لَمْ أَكُنْ بِدُعائِكَ رَبِّ شَقِیا﴾ این خاصیت ماه پُر برکت شعبان است. [1]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص4؛ تهذیب الأحكام (تحقیق خراسان)، ج‏4، ص333. [2]. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ الوافی، ج‏11، ص364. [3]. إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏2، ص618. [4]. سوره مریم، آیه4 📚 سوره مبارکه مدثر جلسه 1 تاریخ: 1398/01/27 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 فرشته منش 🔸 «اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَی‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ»؛[1] دعاهای ماه شعبان این است که خدایا! اگر تاكنون ما مورد لطف تو نبودیم آمرزیده نشده بودیم از این به بعد دیگر ما را بیامرز! الآن اگر رفتیم, رفتیم. اگر ـ معاذ الله ـ مرگ پوسیدن بود و از بین رفتن بود حساب و كتابی نبود، اما مرگ از پوست به در آمدن است! اوّلین سؤالی كه از ما می ‌كنند این است که می‌ گویند عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ ما باید جواب نقد داشته باشیم! چون مرگ زندگی است و مرگ از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، باید جواب نقد داشته باشیم كه چه كار كردیم. این است كه بسیاری از بزرگان این «دهه آخر شعبان» كه می‌ شود تمام تلاش و كوشش آنها این است كه سود و زیانشان را مشخص كنند كه من این یك سال چه كردم، با چه وضعی می‌ خواهم مهمان خدای سبحان بشوم. 🔸 در ماه پربركت رمضان که ماه «ضیافت ‌الرحمان» است، انسان یا در آن زمین مهمان خداست به نام سرزمین وحی یا در این زمان مهمان خدا به نام ماه مبارك رمضان است. یا ما باید مهمان خدا باشیم در این دو مقطع یا میزبان خدای سبحان باشیم كه جمع هر دو را شاید. چه وقت ما میزبان خدا هستیم و چه وقت خدا مهمان ماست؟ فرمود: «أَنَا عِندَ المُنكَسِرَة قُلُوبُهُم»[2] كسی كه قلب شكسته دارد با خدا اهل مناجات است با خدا راز و نیاز دارد، ، به تعبیر شیخنا الاستاد حكیم الهی قمشه‌ای (رضوان الله علیه) می ‌گوید: «من الهی هو الله گویم»، با قلب شكسته همیشه در محضر اوست تا مظهر او بشود، این شخص میزبان خداست. اگر كسی این توفیق را داشت كه خدا مهمان اوست، یعنی لطف خدا و اگر این توفیق را نداشت لااقل در آن سرزمین یا در این زمان، خودش را دریابد، پایان ماه شریف شعبان چنین است و بهترین فرصت عمل به قرآن, قرائت قرآن و راهنمایی گرفتن از دستورات قرآن كریم است. 🔸 مرحوم ابن ‌بابویه قمی در كتاب شریف امالی از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نقل كرد كه «الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ‏ الْعَامِلُ‏ بِهِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ»[3] كسی كه قرآن را حفظ كند, به قرآن عمل می ‌كند او با فرشته‌ های الهی محشور می ‌شود، چون در قرآن دارد وحی كه نازل می‌ شود ﴿بِأَیدِی سَفَرَةٍ ٭ كِرَامٍ بَرَرَةٍ﴾[4] فرشته‌ هایی هستند كه وحی را می ‌آورند، چنین كسی در قوس صعود با آنها كه در قوس نزول قرآن را می ‌آورند هماهنگ می‌ شوند، چه بهتر كه ما فرشته ‌منش زندگی كنیم، یك جامعه فرشته‌ منش نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد. [1] . وسائل الشیعه، ج10، ص301. [2] . منیة المرید، ص123. [3] . الامالی(للصدوق)، متن، ص59. [4] . سوره عبس، آیات 15 و 16. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/03/29 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠مواردی که روزه قضا دارد ولی كفاره‌ ندارد و برخی موارد قضاندارد ولی‌کفاره دارد. مسئله 1788. اگر جُنُب با تصمیم بر غسل‌کردن بخوابد و پس از خواب اول یا دوم یا سوم بعد از اذان صبح بیدار شود، روزه او باطل است و فقط قضا دارد. مسئله 1789. کسی كه در ماه رمضان قصد روزه ندارد، امّا از اول صبح تا غروب چیزی که روزه را باطل میكند انجام ندهد، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفاره ندارد. مسئله 1790. شخصی که قصد روزه كرده، ولی در بین روز، از نیّت روزه برگردد، یا قصد كرده مثلاً آب بخورد، امّا آبی نخورده باشد، روزه او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. مسئله 1791. جُنُبی كه غسل جنابت را فراموش كند و چند روز در حال جنابت روزه بگیرد، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. مسئله 1792. كسی كه عادتش بر این است كه هنگام بازی کردن با همسر، منی از او خارج میشود و با انجام‌دادن چنین کاری منی از او خارج شود، روزه او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. مسئله 1793. كسی كه با اعتماد بر خبر دو عادل یا یک عادل، مبنی بر اینکه مغرب شده، روزه‌اش را افطار كند و سپس معلوم شود مغرب شرعی نبوده است، روزه او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. مسئله 1794. كسی كه بدون تحقیق از صبح شدن یا با اعتماد بر خبر شخص غیر کارشناس، مشغول خوردن سحری شود، یا بر اثر عواملی مانند نابینایی، متوجه طلوع فجر نشده، یا در آن شک داشته و مشغول خوردن سحری باشد و سپس متوجه شود که صبح شده، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی كفّاره ندارد. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۸۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳️آلودگی به دنیا از هر بیماری خطرناک تر است 💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: انسان از میزان علم ائمه متحیر می شود و این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت، ائمه علم شناخت دنیا را در اختیار داشتند. دنیا غیر از زمین و آسمان است، زمین و آسمان آیات الهی هستند و هیچ چیز درعالم نیست مگر خیر. اما دنیا یک امر اعتباری است نمی توان برای امر اعتباری برهان اقامه کرد یا آن را در آزمایشگاه با تجربه ثابت نمود، اینکه دنیا چیست و چگونه فریب می دهد؟! این علم را ائمه در اختیار داشتند. ائمه فرمودند نگذارید که دنیا شما را فریب بدهد، اکثریت مردم بنده دنیا هستند و چون دنیا یک امر اعتباری است در حقیقت بنده «هیچ» هستند، این آلودگی به دنیا از هر بیماری خطرناک تر است، این یک بیماری آبروبر است و حیثیت برای انسان نمی گذارد. باید بدانیم که بدتر از معاویه و یزید در درون همه ما هست و آن هوای نفس ما است لذا باید همواره مراقب هوای نفس خود که به تعبیر ائمه، اعدای عدوء ما است باشیم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹هیچ بهانه‌ای برای اصلاح نشدن نداریم! 🔸 در این صلوات شعبانیه كه هر روز عندالزوال خوانده می‌شود می‌بینید که ما هیچ بهانه‌ای برای اصلاح نشدن نداریم، ما در هر شرایطی باشیم این خاندان ما را می‌پذیرند و هر چه بخواهیم به ما می‌دهند، كَرَم اهل بیت علیهم السلام نامحدود است و این ماه‌ هم ماهِ خواستن است. امام سجاد(ع) در دعای عندالزوال دارد خدایا این پیغمبر(ص) كه علی(ع) تازه از دست‌پرورده‌های اوست را برای من یک راه باز و وسیع قرار بده! ما هر روز می‌توانیم از پیغمبر چنین خواسته ای داشته باشیم كه این طلیعه‌ای باشد برای ماه مبارك رمضان. غرض این است كه همین پیغمبر افراد بت‌پرست را به جایی رساند كه سلمان و اباذر و مقداد شدند پس ما نیز می توانیم به چنین مقامی برسیم و این شدنی است. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
❇️لذت عبادت ماه رمضان در گرو حسابرسی ماه شعبان است! 💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔹 کسانی كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاري‌هايشان را بدهند توبه‌اي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْن‌هاي حقّ‌اللهي و حقّ‌الناسي را در ماه شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا مي‌رسد اينها با سود همراه باشند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠آدابي دربارهٴ روزه و ماه رمضان مسئله 1829. از آداب افطار این است كه نماز مغرب پیش از افطار خوانده شود؛ ولی اگر گروهی منتظر روزه‌دار باشند، ابتدا با آن‌ها افطار کند و سپس نماز بگزارد. مسئله 1830. مستحب است در ماه رمضان در موارد زیر ـ که روزه صحیح نیست ـ از انجام دادن کاری که روزه را باطل میکند، خودداری شود: 1. مسافری که در سفر روزهٔ خود را باطل کرده و پیش از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد. 2. مسافری که بعد از ظهر به وطن یا به محل اقامهٔ ده روز برمیگردد. 3. بیماری که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد. 4. بیماری که بعد از ظهر خوب شود، هرچند تا آن ساعتْ چیزی نخورده باشد. 5. کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود. 6. خانمی که در میان روز از خون حیض و نفاس پاک شود. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۶ _ ۳۹۷ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پایان ماه شعبان 🔹 کسانی که کتاب های دعا نوشتند بر خیلی اصرار دارند که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «یدْأَبُ فِی صِیامِهِ وَ قِیامِه‏‏»؛[1] ... 🆔@daftar_ayatollah_javadi_amoli
احکام روزه (اصلی)_210409_233610.pdf
🔰 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 💠 پایان ماه شعبان 🔹 کسانی که کتاب های دعا نوشتند بر خیلی اصرار دارند که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «یدْأَبُ فِی صِیامِهِ وَ قِیامِه‌‏»؛[1] تمام شب ها را عبادت و تمام روزها را روزه می گرفت. اصرار این آقایان هم همین طور است و کتاب هایی هم که اینها درباره دعا می نویسند اول سال پیش آقایانی که اصحاب دعا هستند اول ماه مبارک رمضان است و ماه شعبان آخرین ماه سال است؛ سرّ آن دو تا دلیل است: یکی نصوص و یکی ادعیه. در روایات یک تعبیر دارد، در ادعیه تعبیر دیگر. مجموع تعبیرهایی که در روایات و در ادعیه است این است که از ماه مبارک رمضان به «رَأْسُ‏ السَّنَة»[2] یاد شده است، یک؛ از ماه مبارک رمضان به «غُرَّةُ الشُّهُور»[3] یاد شده است، دو؛ لذا آن آقایانی که اهل این حساب های معنوی هستند اول سالشان ماه مبارک رمضان است آخر سالشان ماه لذا تمام تلاش و کوشش را می کنند که توبه و چیزی اگر هست در همین ماه شعبان انجام بدهند چون به هر حال هر تاجری آخر سال بررسی می کند. اصرار آن آقایان این است که در این آخر سال حساب ها را بررسی کنند استغفار بکنند حقی از کسی بر عهده آنهاست حق را ادا کنند که این سال با طهارت پایان بپذیرد که با طهارت وارد سال جدید بشوند و مرحوم علامه هم این شعر را از حافظ با یک احترامی می خواندند. آن غزل معروف حافظ بر این ماه شعبان خیلی تکیه می کند: ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید خواهد شد[4] را از دست نده برای اینکه آخر سال است و عفو و گذشت و مانند آن در همین است. اگر ماه شعبان را از دست دادید وصال نصیب شما نمی شود تا لیله عید فطر، چون انسان خیال می کند که ماه مبارک ماه پُربرکتی است، بله ماه پُربرکتی است اما ماه راه است نه ماه نتیجه! نتیجه را «لَیلَةَ الْجَوَائِز»[5] می دهند در روز عید فطر می دهند، اینجا انسان باید شب و روز تلاش و کوشش کند. ماه شعبان منه از دست قدح کاین خورشید ٭٭٭ از نظر تا شب عید رمضان خواهد شد[6] [1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص829. [2]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ‏ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ». [3]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ‏ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‏ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن‏». [4]. دیوان حافظ، غزل164. [5]. الأمالی، شیخ مفید، ص232؛ «فَإِذَا كَانَتْ لَیلَةُ الْفِطْرِ وَ هِی تُسَمَّی لَیلَةَ الْجَوَائِزِ أَعْطَی اللَّهُ الْعَالَمِینَ أَجْرَهُم‏...». [6]. دیوان حافظ، غزل164. 📚 درس خارج فقه ارث جلسه 93 تاریخ: 1400/01/18 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🌙🌙🌙 ثابت شدن اول ماه 👇👇👇👇👇👇👇
🌙🌙ثابت شدن اول ماه مسئله 1839=ثبوت هِلال که به مشخص شدن اول ماه قمری گفته میشود، هنگامی است که اولین قوس نازک ماه پس از پایان ماه قبلی و در شب‏ اول ماه بعدی رؤیت شود یا رؤیت‌پذیر باشد و این هم به عوامل و شرایط مختلف نجومی، جوّی و مبانی فقهی بستگی دارد. مسئله 1840 =به لحاظ اینكه زمان حکم شرعی روزه‌داری و افطار آن، ماه و ثابت شدن آن است، اگر مکلّف واقعا هِلال ماه را دیده باشد، یا از راه‌های دیگری که در مسئلهٔ بعدی گفته میشود، برای او هِلال ماه ثابت شود، احکام مربوط به آن را انجام میدهد؛ خواه برای دیگران ثابت بشود یا نه و این مسئله، تقلیدی نیست. مسئله 1841= اول ماه از شش راه ثابت میشود که چهار مورد آن اعتبار عقلی و دو راه دیگر اعتبار تعبّدی دارد: 1. خود شخص، هِلال ماه را ببیند. 2. از راه تواتر ثابت شود، به گونه‌ای که همگان بگویند ماه دیده شده و در محاورات عقلاً قطع‌آور باشد. 3. از راه شِیاعِ قولی یا عملی ثابت شود، به گونه‌ای که مردم شهر بفهمند که فلان روز، اول ماه رمضان یا شوّال است برای مثال، وقتی در پایان ماه شعبان ببینند اغذیه‌فروشیها و کافه‌ها تعطیل است و کسی لب به غذا نمیزند، معلوم میشود که آن روز، آغاز ماه رمضان است. این شیاع، علم‌آور است و شیاع علم‌آور، حجیت دارد. 4. سی شب ـ یا سی روز ـ از اوّل ماه قبلی بگذرد. با هر یک از این چهار راه، یقین به اول ماه پیدا میشود. 5. دو فرد عادل شهادت بدهند که ماه را به چشم دیده‌اند، در صورتی که وصف کردن هر کدام از هِلال، برخلاف وصف کردن دیگری نباشد؛ همچنین اطمینانی برخلاف آن نباشد، بنابراین اگر در هوای صاف، افرادی همانند دو عادل برای دیدن ماه رفتند، ولی ماه را ندیدند، ادعای رؤیت دو عادل برای غیرخودشان حجّت نیست، چون اگر قابل رؤیت بود، باید دیگران هم میدیدند، پس اطمینان برخلاف در میان است. 6. حاکم شرع حکم کند که اول ماه است. دو راه پنجم و ششم، یقین‌آور هم نباشند، به حکم شرع حجّت‌اند. 📚 توضیح المسائل حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی _ ص ۳۹۸_۳۹۹ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آبادی زمین و زمینه.mp3
1.64M
💠 در محضر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله العالی: 🔸روز سی ام ماه شعبان 1442 🔹 آبادی زمین و زمینه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli