eitaa logo
آیت الله العظمی جوادی آملی
16.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
209 فایل
کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) 💬 تلفن دفتر قم: 02537841841 🗨 سامانه پیامکی سوالات شرعی 100007233 💻ایمیل : daftar@esra.ir ارتباط با ادمین @ad_javadi_amoli کانال ما در تلگرام https://t.me/+VXIEqclS3sGLHASk
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی: باید ساخت یک واحد، هماهنگ و غنی براساس یک مدیریت کلان در مراکز تخصصی آموزشی اتفاق بیافتد. 🔸 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضور در این نمایشگاه تخصصی حوزوی از غرفه های مختلف این نمایشگاه بازدید نمود. وی در جریان بازدید خود از این نمایشگاه تخصصی حوزوی، طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء به بیان دیدگاه خود در خصوص این نمایشگاه پرداخت. لینک خبر: https://b2n.ir/b62692 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 جلد سوم مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» به زیور طبع آراسته شد 🔸 مجلد سوم از مجموعه ارزشمند «سَلُونِی قَبْلَ أَن ْتَفْقِدُونِی، تحریر نهج البلاغه» تالیف حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، به زیور طبع آراسته شد. لینک خبر: https://b2n.ir/t71799 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤١ . غصبي بودن لباس، گاهي به سرقت آن است و گاهي با باطل بودن معامله؛ مانند آنكه خريدار يا مستأجر, لباسي را با عين پول حرام بخرد يا اجاره كند يا در حين معامله كه آن را به ذمّه مي خرد, يا قرض مي گيرد, قصد پس ندادن آن يا نپرداختن بهاي آن را داشته باشد يا قصد داشته باشد كه بهاي آن را از مال حرام بدهد يا اصلاً جز مال حرام, مال ديگري ندارد تا قصد مال حلال كند; در همه اين موارد تا بهاي آن را از مال حلال نپردازد, تصرف در آن حرام است; همچنين حرام بودن مال, گاهي به سرقت، رشوه، ربا و مانند آن است و زماني به نپرداختن حقّ خمس يا زكات و ادا نكردن نذر مالي كه عين آن صدقه قرار داده شده، نه آنكه تصدّق به آن نذر شده باشد http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
2️⃣3️⃣5️⃣ ✅ تمام گريه يك ساله کودک حق است. 🔸او (بچه) علوم حوزوی و دانشگاهی را نمی‌فهمد ... وَ اللّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً (۱) این «شیئاً» که نکره در سیاق نفی است، ناظر به علوم حوزوی و دانشگاهی است. 🔸او بدیهی‌ترین بدیهیات را نمی‌فهمد؛ مثلاً نمی‌فهمد که آتش می‌سوزاند، بله این را نمی‌فهمد؛ اما آن روایتی که قبلاً از توحید (۲) مرحوم صدوق نقل کردیم که سیدنا الاستاد می‌فرماید (۳) این جزء غرر روایات ماست، در آن روایت دارد که بچه که گریه می‌کند تا یک سال او را نزنید، برای اینکه تمام گریه یک ساله او حق است. 🔸در سال، فصل اول یک حکم دارد، فصل دوم یک حکم دارد، فصل سوم یک حکم دارد و فصل چهارم هم یک حکم دارد. 🔸در فصل اول گریه او شهادت به وحدانیّت حق است. 🔸در فصل دوم؛ یعنی سه ماهه دوم، گریه او شهادت به رسالت و نبوّت انبیاست. 🔸در فصل سوم؛ یعنی سه ماهه سوم، ناظر به شهادت اهل بیت و مانند آن است. 🔸در فصل چهارم؛ یعنی سه ماهه چهارم، دعا برای پدر و مادر است. 🔸فرمود در طی این یک سال او را نزنید، برای اینکه او یا دارد شهادت به وحدانیّت می‌دهد، شهادت به رسالت می‌دهد، شهادت به امامت می‌دهد و یا دعا در حق پدر و مادر می‌کند. 🔸این روایت تأیید می‌کند که «مَا مِنْ مَوْلُودٍ وُلِدَ إِلَّا عَلَی الْفِطْرَةِ» و مهم آن است که این توحید گرفته نمی‌شود، این فطرت انسانی از بین نمی‌رود. 🔹درس خارج تفسیر قرآن آیت‌الله العظمی جوادی آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۱ الی ۱۸ ↙️ پی نوشت ها: ۱- سوره نحل, آیه۷۸ ۲- التوحید(صدوق), ص۳۳۱؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم)‏: لَا تَضْرِبُوا أَطْفَالَکُمْ عَلَی بُکَائِهِمْ فَإِنَّ بُکَاءَهُمْ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الصَّلَاةُ عَلَی النَّبِیِّ وَ آلِهِ وَ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ الدُّعَاءُ لِوَالِدَیْه». ۳- تفسیر المیزان، ج۱۶، ص۱۸۸ 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: 🔸 همایش برخط «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی لینک ورود به همایش https://www.skyroom.online/ch/motahariphil/c1 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٢ . مال غصبي كه محمول در حال نماز است , نه ساتر عورت و نه لباس ديگر نمازگزار است؛ مانند چيز غصبي كه در جيب يا كيف همراه اوست و هيچ جزئي از اجزاي نماز , موجب تصرّف در آن به تحريك،جابه جا نمودن و مانند آن نباشد, نماز او صحيح; وگرنه باطل است @daftar_ayatollah_javadi_amoli
🔰 تهران به برکت او، بزرگ شد 💠 این قصه را بارها به عرضتان رساندیم؛ این بی خود بزرگ نشد! اول وجود مبارک به عنوان یک ولیّ ای از به آمد، بعد بسیاری از ها به برکت ایشان وارد ری شدند که در خود تهران و حومه، امامزاده های فراوانی آرمیده اند و تهران به برکت اینها تهران شد! می دانید حضرت عبدالعظیم (رضوان الله تعالی علیه) که معاصر بود و عرض ارادت کرد که در فضیلت او بحثی نیست؛ بزرگان سعی می کردند به برکت حضرت عبدالعظیم به ری بروند. ✅حضرت آیت الله العظمی ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۰/۲۷ 🔷️ چهارم ربیع الثانی. سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
✅ بررسی فعل خدا، #علم دینی نیست؟ 🔸در بحث های قبلی که گفتیم علم، دینی است ... 🔸یک وقت علمِ انسان در
2️⃣3️⃣6️⃣ ✅ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد. 🔸خدا به دو نحو حرف می زند: یک نحو حرف آفرینش زمان و زمین و آسمان و مانند آن است، یک نحوه حرف هم به عنوان آیات قرآنی است، همه کلمات الهی هستند. 🔸بر اساس فلسفه الهی و توحید الهی چیزی در جهان نیست مگر حرف خدا که یا حرف تکوینی است یا حرف تشریعی. 🔸فعل خدا یا تشریع است که دستور می دهد که فلان کار را انجام بدهید، فلان کار واجب است، فلان کار حرام است. 🔸یا آسمان و زمین را خلق می کند؛ بحث درباره فعل خدا فرض ندارد که دینی نباشد؛ هرچه در عالم هست، اگر کسی بخواهد موجودی از موجودات نظام آفرینش را بفهمد، این علم، علم دینی است، حالا عالِم یا کافر است یا غیرکافر. 🔸مثل اینکه درباره قرآن کسی حرف می زند، این علم، علم دینی است ولو عالِم کافر باشد. 🔸یک مسیحی «صوت العدالة» می نویسد، این حرف، حرف شیعه است ولو نویسنده آن غیرشیعه باشد. 🔸علی شناسی تشیّع است ولو آن عالِم، کافر یا مسیحی یا یهودی باشد. 🔸عالِم یعنی عالِم، علم یعنی علم؛ دینی است یا نه؟ تمام حرفش را معلوم تعیین می کند نه عالِم. 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات 11 الی 18 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پیام تصویری همایش «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش پیام تصویری آیت‌الله العظمی جوادی آملی با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/7oqNG 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی و مراسم تودیع و معارفه مدیردفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی ـ شهرری پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم جشن میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مراسم تودیع و معارفه مدیر محترم دفتر مرجعیت دینی و علمی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مدظله الشریف شهرری - تهران با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این مراسم، ضمن تقدیر از زحمات جناب حجت الاسلام والمسلمین عامری مدیر سابق دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر ری، برای حجت الاسلام و المسلمین محمد نژاد در این سنگر آرزوی توفیق نمودند. 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٣ . نماز در لباسي كه اجرت دوختن يا شستن و اطو كشيدن آن داده نشده, يا با پول حرام داده شده، در صورتي كه عيني از مال ديگران مانند نخ، دكمه، آستر و ... كه خياط آن ها را به عهده مي گيرد در آن نباشد، اشكال ندارد ; نيز در لباسي كه با آب غصبي شسته شده و پس از خشك شدن، نماز خوانده شود، @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
🔸 پیام تصویری همایش «آیندۀ فلسفه در ایران» چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ • ساعت ۱۳:۳۰ | آغاز همایش با پخش
همایش «آینده فلسفه در ایران» با پیام آیت الله العظمی جوادی آملی روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه به صورت برخط (آنلاین) به همت گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری برگزار گردید. آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: سرّ اینکه الهیات فلسفه ارتباط کاربردی و عملیاتی با جامعه ندارد این است که الهیات فلسفه با جامعه کار ندارد با مردم کار ندارد، با علوم کار دارد و چون با علوم کار دارد پیوندش با فرد و جامعه مع الواسطه است بدون واسطه نیست. حکمت عملی کوشش و تلاشش این است که جامعه را مسلمان کند فرد را مسلمان کند و آثار اسلامی در جامعه ظهور پیدا کند و مانند آن اما الهیات فلسفه الهی تمام تلاشش این است که علم را اسلامی کند و خرد و دانش را عقلانی و اسلامی کند تا مع الواسطه، علمِ اسلامی شده، افراد را و جامعه را به خردورزی عقلانی و دینی راهنمایی کند. ایشان بیان داشتند: بنابراین ریاست فلسفه الهی در این است که تمام علوم را اسلامی میکند. اسلامی شدنِ دانشگاه به این نیست که ما نمازخانه داشته باشیم این وظیفه همه ماست، عکس امام و رهبری را داشته باشیم و آرم جمهوری اسلامی را داشته باشیم اینها جزء سنن ملی ماست، دانشگاه را دانش اداره میکند اگر دانش اسلامی شد دانشگاه اسلامی است و اگر معاذالله از این فیض و فوز محروم ماند، دانشگاه اسلامی نیست. آن وظایف فردی است در حکمت عملی نقش دارد نماز خواندن همه ما و مانند آن در حکمت عملی نقش دارد نه در حکمت نظری. در حکمت نظری، الهیات فلسفه امتی دارد امت الهیات فلسفه علوماند نه جوامع. این ارتباط تنگاتنگ با دانش دارد و می خواهد دانش را اسلامی کند. متن کامل پیام 👇👇👇 news.esra.ir https://b2n.ir/d29772 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٤ . لباس نمازگزار نبايد از اجزاي حيوان مردار شد هاي باشد كه اگر رگ آن بريده شود, خون از آن مي جهد; خواه آن حيوان حلال گوشت باشد, مانند گوسفند يا حرام گوشت, مانند گربه . احتياط مستحب , آن است كه از اجزاي مرداري كه داراي خون جهنده نيست, در نماز اجتناب شود. 💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم : ☎️ 02537841841 📩سامانه پیام کوتاه : 100007233 💻ایمیل :office@esra.ir 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 زینت انسان طبق بیان والای قرآن کریم چیست؟ 🔹 انسان اگر به جایی برسد كه مالك آسمان ‌ها هم شود، قرآن این هشدار را به او می ‌دهد كه بر فرض آسمان‌ ها هم مِلك شما شود این ستاره ‌ها, این شمس و قمر زینت شما نیست، كلّ زمین را هم شما بگیرید «ما علی الأرض» زینت شما نیست؛ اگر برجی داری, خانه ‌ای داری, فرشی داری این «زینة الأرض» است اگر باغ خوبی ساختی, خانه خوبی ساختی, قصری ساختی مواظب باش این زینت تو نیست، بلکه آن زمین را مزین كردی! ﴿إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأَرْضِ زینَةً لَها﴾[1] نه «لكم»! 🔹 آسمان بروی شمس و قمر را هم بخری این زینت تو نیست، زینت تو آن است که در سوره «حجرات» آمده است كه فرمود: ﴿حَبَّبَ إِلَیكُمُ الْإیمانَ وَ زَینَهُ فی‏ قُلُوبِكُمْ﴾؛[2] آنچه در دل شماست زینت شماست, آنچه در آسمان است زینت آسمان است, آنچه در زمین است زینت زمین است؛ بر فرض آسمان بروی و شمس و قمر را هم بخری خودت را مزین نكردی، این بیان والای قرآن كریم است. [1]. سوره کهف, آیه7. [2]. سوره حجرات, آیه7. 💬حضرت آیت الله العظمی تاریخ: 1392/12/07 🆔️ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی ✳ الهیات فلسفه می خواهد علوم و علم را مسلمان کند  ✳ برخی از علوم با مردم کار دارد و برخی دیگر از علوم مستقیماً با فضا در ارتباط است، برخی علوم با عمق آسمان ها و برخی از علوم با عمق دریا و مانند آن مرتبط است، برخی علوم هستند که با جهان بیرون کار ندارند، با آسمان و زمین و صحرا و دریا و مردم و جامعه کاری ندارند، بلکه با علوم کار دارند، یعنی این علم با دانش ها کار دارد، نه با دانشمندان و نه با مردم عادی؛ علوم تجربی و ریاضی و مانند آن سفره تعلیم و تربیت را یا درباره آسمان و زمین گشوده اند یا درباره دریا و سایر، اما الهیات فلسفه هیچ ارتباط مستقیمی با مردم و آسمان و زمین ندارد؛ الهیات فلسفه با علوم کار دارد یعنی اگر حکمت عملی برای تربیت مردم و برای اسلامی کردن جامعه است، الهیات فلسفه برای اسلامی کردن علوم است و باید علم را مسلمان کند . @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✳ برترين عمل امّت ✳ امام عسكري (عليه السلام) در اين نگاشته ، پس از سفارش شيعيان به تكاليف فردي و  اجتماعي ، مانند برپايي نماز و دادن زكات و فهم عميق دين و عمل به آموزه هاي قرآن و  همكاري و تلاش در اصلاح امور ديگران و احياي امر به معروف و نهي از منكر و . . . ،  آنان را به انتظار و پايداري در دوران غيبت و حُزن پيوسته براي رسيدن فرج ظهور  فراخوانده است . ✳ برگرفته از کتاب ادب فناي مقربان جلد 9 اثرارزشمندحضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی(دام ظله) ✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
حضرت آیت الله العظمی مسأله ١٤٥ . چيزي از اجزاي مردار كه در زمان حيات حيوان، روح داشته است؛ مانند گوشت، پوست و ... به احتياط واجب, نبايد همراه نمازگزار باشد, هر چند لباس او شمرده نشود. @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💐🔶سفارش از یازدهمین امام همام (سلام الله علیه) این است که 🔸 «أورع الناس من وقف عند الشبهه وأعبد الناس من أقام علی الفرائض وأزهد الناس من ترک الحرام وأشد الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ 👈پرهیزگارترین مردم کسی است که وارد کار مُشتَبه، سخن مُشتَبه و عقاید مُشتَبه نشود؛ مطلبی که مبرهَن نیست آن را نپذیرد تا ورع فکری داشته باشد؛ 🔻سخنی که مستدل نیست نگوید تا ورع در گفتار و نوشتار داشته باشد و کار مشکوک نکند تا در مقام کردار و عمل متورع باشد، فرائض الهی را انجام بدهد تا جزء عابدترین مردم عصر خود باشد، از محرّمات بپرهیزد تا جزء زاهدترین مردم عصرش باشد [و] بکوشد که از گناه نجات پیدا کند. 🌐🔸 قدرتِ اراده بدون قدرتِ روح میسّر نیست و قدرت روح در پرتو ارتباط با خداست، ارتباط هم یا ارتباط علمی است یا ارتباط عملی؛ اگر کسی علمش لله و عملش لله باشد این ربط قوی است و هر چه ربط به خدای علیمِ قدیر قوی‌تر بود علم و قدرت انسان افزوده‌تر و روح قوی‌تر می‌شود و از روحِ قوی اراده ی قوی نشأت می‌گیرد، لذا امام حسن عسکری(سلام الله علیه) فرمود: «وأشدّ الناس اجتهاداً من ترک الذنوب»؛ کسی که همه ی گناهان را ترک کند از دیگران شدیدتر و مقتدرتر و توانمندتر است. همه ی اینها از برکات قرآن کریم است که به ما فرمود: (وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ)؛هم از دشمنِ بیرون اعلا بوده و بر او پیروز هستید و هم از دشمن درون اعلا و بر او پیروز هستید: (إِن کُنْتُم مُؤْمِنِینَ) 🌐 💐سخن بلند امام حسن عسکری(سلام الله علیه) این است که «من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه» اگر کسی خیری به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛ نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا. 👈 ضرر و نفع به دست کسی است که تقدیر جهانیان به دست اوست؛ اگر انسان نه خود را ببیند نه دیگری را راحت است چرا که نه برای خود ارزش قائل است نه در برابر دیگران خضوع می‌کند. انسان که باید خضوع بکند و احترام بگذارد، چرا خدا را احترام نگذارد و چرا در برابر خدا خضوع نکند؟!❓❗️ 🔮🎙 بخشی از بیانات حضرت آیت الله العظمی در سالروز ولادت @daftar_ayatollah_javadi_amoli