فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیام #روز_جهانی_فلسفه با عنوان «فردای بهتر با معنویت و عقلانیت بیشتر»
آپارات:
https://aparat.com/v/aSls3
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 پیام #روز_جهانی_فلسفه با عنوان «فردای بهتر با معنویت و عقلانیت بیشتر» آپارات: https://aparat.com
💠 مراسم گرامیداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «فردای بهتر با معنویت و عقلانیت بیشتر» با پیام تصویری حضرت #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در محل نمایشگاه بین المللی اکسپو دبی، سالن جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.
🔸 آیت الله العظمی جوادی آملی در این پیام اظهار داشتند: بشر را #اندیشه_های_صائب و #عمل_های_صالح اداره می کند که نه کسی بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد؛ نه جنگ جهانی اول و دوم و مانند آن رخ بدهد و نه جنگ های نیابتی مقطعی در گوشه و کنار جهان ظهور کند. خدای جهان آفرین و بشر آفرین و هماهنگ کننده بشر و جهان، این دو قدرت را به انسان داد که با یک قدرت، خوب بیندیشد و با قدرت دیگر خوب کار کند؛ آن یکی به نام عقل نظر و این یکی به نام عقل عمل.
متن کامل پیام:
http://news.esra.ir
https://b2n.ir/j37843
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
استفتائات
#احکام_خمس
❓ فردي منزل خريداري كرده به مبلغ ده ميليون و هفتصد هزار تومان كه دو ميليون تومان آن وام است و بايد قسطي پرداخت كند و اصلاً حساب سال نداشته و در حال حاضر هم هفتصد هزار تومان پول نقد دارد ميخواهد حساب سال خمسي تعيين كند؛ حكم چيست؟
📝 1. اگر كسي به قصد خريد منزل پول جمع كند و منزل در شأن او باشد، سال بگذرد خمس ندارد.
📝 2. هفتصد هزار تومان خمس دارد.
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
یکنواختی بهشت، ملالآور نیست؟
◀️ پرسش: استاد ببخشید! قرآن بارها از نعمات بهشتی صحبت کرده؛ منتها اشتغال بهشتیان در بهشت به چیست؟
🔸پاسخ: آنها به یاد حق و حضور الهی و اذکار الهی مشغول هستند.
🔸ما اگر بتوانیم بین ثبات و سکون فرق بگذاریم خیلی از این سؤالها حل می شود، این یک مشکل جدّی برای همه ما که به هر حال آدم می رود آنجا يك ميليون سال بخورد و بخوابد که چه؟ این که نیست.
🔸چون میدانید این بحثها در حوزه اصلاً مطرح نمی شود که در بهشت آدم چطور میشود؛ حالا ممکن است ده سال، بیست سال بگذرد؛ گاهی چنین سؤال مطرح شود که آدم می رود آنجا چه کار می خواهد بکند؟ مدام بخورد؟ خواب هم که نیست ...
🔸ما تا بین ثبات و سکون فرقی نگذاریم، همیشه با این غُدّه رو به رو هستیم، چه ما بخواهیم چه نخواهیم این سؤال در درون ما هست که آنجا برویم چه کنیم؟
🔸خسته می شود آدم يك ميليون سال يک جا برود، یک میلیون سال نیست، یك میلیارد سال نیست، هزار میلیارد سال نیست، آن جا چه کنیم؟
🔸بعضی از این مؤمنینی که جدّی هم متدیّن هستند، سؤال آنها همین است که ما آنجا رفتیم چه کنیم؟ کار ما آنجا چیست؟ ...
🔸الآن میشود ثابت کرد که عمر زمین چقدر است، عمر منظومه شمسی چقدر است، عمر راه شیری چقدر است، بالاخره اینها مادی هستند، عمر دارند، روزی هم بساط آنها جمع می شود.
🔸اما اگر از ما سؤال کنند دو دو تا چهار تا چند سال دارد؟ میگوییم این ثابت است، ساکن نیست؛ آنکه ساکن است خسته می شود، اما آنکه ثابت است که خسته نمیشود.
🔸شما بگویید علم چند سالش است؟ هر معلولی علّت دارد چند سال است؟ این سال و ماه برنمیدارد، نه متزمّن است نه متمكّن؛ روح به نشئهای میرسد که ثابت میشود.
🔸تعبير نَمَكين «دارُ القرار» همین است؛ انسان آرام میشود، ثابت میشود، نه ساکن بشود.
🔸وقتی ما فرق گذاشتیم بین ثبات و سکون، اصلاً این سؤال به ذهن ما نمیآید، این غدّه رفع میشود و درمان میشود.
🔸ثابت خسته نمیشود، ساکن است که خسته میشود ... بالاخره ما هستیم و اعتقاد به آنچه ائمه فرمودند.
🔸بسیاری از اسرار عالم است که چون بحث نشده برای ما روشن نیست؛ ما وظیفه داریم بگوییم آنچه قرآن و اهل بیت گفتند حق است و ما به آن ها ایمان داریم.
🔹درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۹ الی ۲۲
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
💠 جلد سی و پنجم کتاب #رحیق_مختوم آماده انتشار شد
🔸 جلد 35 کتاب ارزشمند «رحیق مختوم»؛ شرح حکمت متعالیه، اثر گرانقدر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی، با همکاری پژوهشگاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسراء، آماده انتشار شد.
جلد سی و پنجم از مجموعه مجلدات کتاب #رحیق_مختوم، به شرح بخش پنجم از جلد هشتم کتاب شریف اسفار اربعه #ملا_صدرا می پردازد. در این مجلد به «ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻣﺨﺘﺺ ﺑﻪ ﻧﻔﻮﺱ ﺣﻴﻮﺍﻧﻲ» پرداخته شده است.
علاقهمندان به تهیه آثار آیتالله العظمی جوادی آملی میتوانند به سایت www.nashresra.ir مراجعه کنند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ چگونه در بهشت، غصّه نیست؟
🔸الآن چشم ما کاری را به عهده دارد، گوش ما هم کاری به عهده دارد، هر کدام کار خودشان را انجام میدهند؛ گوش هرگز غصّه نمیخورد که من چرا نمیبینم، ای کاش من هم میدیدم! چشم غصّه نمیخورد که من چرا نمیشنوم، ای کاش من میشنیدم! هر کدام کار خودشان را دارند.
🔸انسان به جایی میرسد که راضی است به آنچه ذات اقدس الهی به او داد و هرگز طمع در غیر آن نمیکند و چون طمع نمیکند همیشه راحت است؛ اگر طمع در آنجا باشد، آرزو در آنجا باشد، تازه اول عذاب است ...
🔸بهشت عالمی است که اصلاً نمونه آن را ما در دنیا نداریم ... اگر در اثر داشتن فرزند صالحی، یک اثر خوبی، گناهکاری بدون توبه مُرد و مورد عنایت حق شد، وارد بهشت شد، این اصلاً یادش نیست که معصیت کرده، اصلا حُر (سلام الله علیه) یادش نیست که آن کار را کرده وگرنه برای او اول جهنّم بود، مگر یادش است؟
🔸مثل سایر بهشتیها اصلاً یادش نیست که جلوی حضرت را گرفته؛ اگر یادش باشد که برای او هر لحظه جهنم سوزان است؛ آن جا «لَا لَغْوٌ فِیهَا وَلَا تَأْثِیمٌ» است، «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ» است.
🔸چقدر این روایت شیرین است؛ وقتی از وجود مبارک حضرت سؤال میکنند که نوح در بهشت و پسرش در آتش است، این چه بهشتی است؟ فرمود اصلاً یادش نیست ...
🔸یادش نیست یعنی چه؟ ... سؤالهای خوب را همه نمیکردند؛ در ذیل آیه سوره مبارکه «هود» که در جریان «إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِین» آمده است، آنجا از حضرت سؤال میکنند که این چه عشقی است که پدر در بهشت است، پسر در جهنم دارد میسوزد و او باکی ندارد؟
🔸فرمود: اصلا یادش نیست؛ یعنی چه یادش نیست؟ ... اگر کسی نسبت به ما بد کرد ما نهایت احسانی که میتوانیم نسبت به او کنیم چیست؟ این است که برای کسی نگوییم، به روی او هم نیاوریم، تا آنجا که ممکن است نسبت به او احسان کنیم، پیش از این که دیگر از دست ما بر نمیآید.
🔸اما در درون او این مطلب نهادینه است که او هر وقت به یادش بیاید که نسبت به ما بد کرده شرمنده میشود؛ اگر ما بخواهیم این شرم را از او پر داریم مقدور ما نیست.
🔸ما که «مقلُب القلوب» نیستیم و امّا خدا چون «مقلّب القلوب» است کلاً از قلب حُر (سلام الله علیه) برمیدارد، اصلاً یادش نیست که معصیت کرده، از قلب مطهّر نوح بر میدارد که فرزندی داشت.
🔸این کار خداست، چون این کار هیچ مقدور ما نیست، درک آن هم برای ما آسان نیست و گرنه آنها که اگر - معاذ الله - حُر یادش باشد که چه کار کرد که اول عذاب است برای او؛ همه آنها این طور هستند.
🔸خلاصه این وضع بهشت است.
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۹ الی ۲۲
http://eitaa.com/joinchat/3022651405Cffcc23207c
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احکام_خمس
❓آيا ممكن است به جاي تعيين يك روز معيّن براي احتساب خمس (سال مالي)، هر يك از اموالي را كه ممكن است مشمول خمس شود جداگانه در نظر گرفت؛ مثلاً روغني كه وارد منزل ميشود را در نظر گرفت و چنانچه يكسال باقي ماند، خمس باقيمانده آن را حساب و جدا كرد؟
📝 1. گرچه ميتوان براي هر درآمد، سال مالي جداگانه تعيين كرد، ليكن براي مجموع آنها تعيين كردن آسانتر است.
💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم :
☎️ 02537841841
📩سامانه پیام کوتاه : 100007233
💻ایمیل :office@esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Ers-124 ss.mp3
4.74M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 124
تاریخ: 1400/08/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
Ers -0124 - 1400-08-16-p1.pdf
297.4K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 124
تاریخ: 1400/08/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ رسوم جاهلی
✳ بیانات حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی (دام ظله)
✳ @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 دیدار رئیس سازمان صدا و سیما با آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با حضور در بیت #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی با معظم له دیدار و گفتگو کرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 لزوم توجه برنامه های صدا و سیما به انعکاس مشکلات مردم/ باید مردم را با #عمل، امیدوار کرد نه با حرف!
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی در دیدار با رییس سازمان صدا و سیما با اشاره به رسالت های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هر چه بیشتر برنامه های این سازمان به انعکاس مشکلات مردم و دغدغه های آنان به ویژه در بخش #معیشت_و_اقتصاد شدند.
▫️ ایشان خاطرنشان کردند: این مملکت به لطف الهی همه چیز دارد، با وجود این همه منابع و #سرمایه_های_مادی_و_معنوی فراوانی که در این کشور وجود دارد، مردم را کمیته امدادی اداره کردن ننگ است!
▫️ معظم له همچنین با اشاره به رسالت های فرهنگی و اجتماعی سازمان صدا و سیما، خواستار توجه هر چه بیشتر برنامه های این سازمان به انعکاس #مشکلات_مردم و دغدغه های آنان به ویژه در بخش #معیشت_و_اقتصاد شدند.
▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی ابراز داشتند: #فرهنگ_دین به ما می گوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی (علیه السلام) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. این چنین فرهنگی باید به وسیله #صدا_و_سیما اشاعه یابد.
▫️ایشان تاکید داشتند: نباید انتظار داشت با چند برنامه طنز، جامعه شاداب و بانشاط شود، باید بدانیم جامعه گرسنه با برنامه طنز شاداب نمی شود، گرچه وجود این برنامه ها مانعی ندارد لکن اگر مشکلات اساسی مردم برطرف شود قطعا #امید_و_نشاط به جامعه باز خواهد گشت.
▫️معظم له خاطرنشان کردند: باید مردم را با #عمل، امیدوار کنید نه با حرف، حرف بی عمل نتیجه ای جز ناامیدی جامعه در پی ندارد، هرگز بدون تفکر، کاری را شروع نکنید و همواره خود را #امانت_دار_مردم بدانید.
مشروح خبر:
http://news.esra.ir/
https://b2n.ir/f96819
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احکام_وقف
❓ واقفي قطعه زميني را وقف مدرسه كرده، وقف نامه را نوشته و امضاء نيز كرده است؛ اما اكنون پشيمان شده است و ميگويد: من زمين ديگري را واگذار ميكنم، حال آنكه زمين مورد نظر وي از نظر ارزش از زمين اول كمتر است؛ آيا اين انتقال جايز است؟
📝 1. اگر صيغه وقف جاري و زمينِ وقف نيز قبض شده، تغيير آن جايز نيست.
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ پای چوبین هرگز انسان را بلند نمیکند!
🔸در جهاد اکبر نه تنها توصیه میکنند "پای استدلالیان چوبین بُوَد/ پای چوبین سخت بیتمکین بُوَد" بلکه میگویند "اگر کوتهی پای چوبین ببند/ که در چشم طفلان نمایی بلند"
🔸این پای چوبین هرگز انسان را بلند نمیکند؛ انسان باید روی پای خود بایستد، پای دار باشد تا بزرگوار بشود.
🔸پای چوبین فقط به درد خردسالان میخورد و دیگر هیچ!
🔸حسینبن علیبن ابیطالب در آن قلّه شهود شهادتش به حکیمان میگوید این پای چوبین را از پا بردار.
🔹سخنرانیحضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی با موضوع «پیام های نهضت عاشورا»/ رادیو معارف/ برنامه بر کرانه فرات، ۱۴۰۰/۵/۲۳
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
#استفتائات
#احکام_خمس
❓ شخصي مقلد حضرتعالي است و 10/23 حساب سال خمسي او ميباشد و مبلغ 3.500.000 تومان موجودي در حساب دارد و قصد دارد براي خود ماشين بخرد. آيا خمس تعلق ميگيرد يا نه؟
📝 اگر ماشين جزو هزينه زندگي و ضروريات باشد، خمس ندارد؛ ولي چنانچه براي تشريفات و افزون بر هزينه باشد، خمس تعلق ميگيرد.
💠 واحد پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مرکزی _ قم :
☎️ 02537841841
📩سامانه پیام کوتاه : 100007233
💻ایمیل :office@esra.ir
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
✅ رابطه تنگاتنگ بین خوبی جامعه و نزول باران
🔸فرمود اگر - خدای ناکرده - بیراهه رفتید ما برای شما باران نمیفرستیم یا اگر آبهایی در زیر زمین هست دستور میدهیم یک مقدار پایینتر برود.
🔸الآن این چشمههایی که هست یا مثلاً گاز و نفتی که هست، اگر ذات اقدس الهی دستور بدهد که اینها چند کیلومتر پایینتر بروند، دیگر این سرزمین، سرزمین بیآب و علف و خشک میشود؛ فرمود: «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُکُمْ غَوْرًا فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِمَاءٍ مَعِینٍ» (۱) اگر ما دستور بدهیم اینها قدری پایین بروند، یک دو سه کیلومتر پایینتر بروند، شما وسیله ندارید این را استخراج کنید.
🔸از آن طرف هم فرمود: «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا» (۲)، درست است که نماز استسقاء خوب است، درست است ما موظّف هستیم دعا کنیم، اولین وظیفه ما این است که نه بیراهه برویم نه راه کسی را ببندیم، این وعده خداست، فرمود اگر شما اهل اختلاس نباشید، دروغ، تهمت، خلاف، معصیت و بیحجابی نباشد، من به اندازه کافی باران برایتان میفرستم؛ «وَأَن لَوِ استَقاموا عَلَى الطَّریقَةِ لَأَسقَیناهُم ماءً غَدَقًا».
🔸«و من أصدق من الله قیلا؟» (۳)، این صریح قرآن است؛ حالا دعای باران که میخوانیم، نماز استسقاء که می خوانیم، ناله هم که میکنیم ضجه هم که میزنیم، اما باز می بینیم که مُدام خشکسالی است ...
🔸مرحوم بوعلی می گوید مبادا روشنفکری بگوید که چه ارتباطی بین نماز استسقاء و آمدن باران است «دع هولاء المتشبهة بالفلاسفه» (۴)؛ آن ها را رها کن، ببین فیلسوف الهی چه می گوید.
🔸میگوید من رسالهای هم نوشتم درباره «برّ و ایمان» که رابطه تنگاتنگ است بین خوبی جامعه و نزول باران؛ جامعهای که ده دوازده میلیون پرونده زد و خورد در دستگاه قضایی دارد، این جامعه انتظار دارد که باران مناسب بیاید؟!
🔸این ها برای همین جامعه است که یا اختلاس است یا کم فروشی است یا گران فروشی است یا چک بیمحل است یا تهمت است، همین است ...
🔸ولی خدا أرحم الرّاحمین است، امیدواریم برابر لطف خود با ما رفتار کند.
🔹درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره مبارکه «زمر»، آیات ۱۹ الی ۲۲
↙️ پی نوشت ها:
1️⃣ سوره ملک، آیه ۳۰
2️⃣ سوره جن، آیه ۱۶
3️⃣ سوره نسا، ایه ۱۲۲
4️⃣ الشّفاء (الهیات)، ۴۸۴
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
#آثار_جدید
#ادب_فناء_المقربین
✅ تازه های نشر ✅
📚 « ادب فناء المقربین الجزء العاشر – 10 »
♦️ به زودی منتشر می شود.
🏷خرید اینترنتی: به زودی
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
💠 درک حضور
🔸 هفته مبارك #بسیج را گرامی می داریم. یك بیان نورانی از وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود وقتی می خواهی نماز بخوانی ـ چون نماز عمود دین است و اگر نماز قبول شد سایر اعمال مقبول است ـ «صَلِّ صَلَاةَ مُوَدِّعٍ»؛[1] طرزی نماز بخوان كه گویا آخرین نماز توست، گویا داری #وداع می كنی. خب اگر هر نمازی كه ما می خوانیم آخرین نماز ما فرض بشود خیلی با اخلاص و با حضور قلب خواهد بود و اینكه گفته شد مثل كسی كه آخرین نماز است برای آن نیست كه خیال بكند حالا كه من دارم می میرم دست به كار بزنم، بلكه برای آن است كه حالا كه من دارم می میرم تلاش و كوشش بكنم به جامعه ام خدمت بكنم، چون اولین چیزی كه بعد از مرگ از من سؤال می كنند این است كه عمرت را در چه راهی صرف كردی؟ خب اگر به من گفتند شما بیش از نیم روز فرصت نداری خب در همین دو سه ساعتی كه هستم #بار_مردم را بردارم و مشكل جامعه را حل كنم یا از من این را می خواهند و اصلاً من را برای این خلق كردند كه زمین را آباد بكنم؟! ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[2] این كه بار مردم است بدترین انسان است[3] این كه بار مردم را بر می دارد انسان شریفی است. اگر به ما گفتند ببینید شما بیش از یك روز زنده نیستید خب ما تلاش می كنیم که #مشكل_مردم را حل كنیم، چون اولین چیزی كه از ما سؤال می كنند «عُمُرِكَ فِیمَا أَفْنَیت»،[4] این هم یك مطلب.
🔸 حالا ما بنایمان بر این است كه نمازی كه می خوانیم نماز «مُودِّع» باشد؛ با #نماز_وداع كنیم، چه طوری با نماز وداع كنیم؟ فرمود: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ یرَاكَ»،[5] حالا می خواهی وداع كنی، عبادتی را كه وداع می كنید با معبود هم باید بالأخره یك ارتباط داشته باشی؛ طرزی نماز بخوان كه گویا خدا را می بینی، این هم دو مطلب.
🔸 خدا را كه ﴿لا تُدْرِكُهُ اْلأَبْصارُ وَهُوَ یدْرِكُ اْلأَبْصَارَ﴾[6] با چشم كه نمی شود دید، اینکه گویا خدا را می بینی خب اگر ـ معاذ الله ـ با چشم می شد ببینی، خب این دیدنش بی اثر است، چه رسد به گویا! آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست، او جسم است، او موجود مادی است، او مثل انسان است، مثل حیوان است، یك روزی نبود و یك روزی هم نیست می شود. آن كه با چشم دیده می شود كه كاری از او ساخته نیست! فرمود خدا را طرزی #عبادت كن كه گویا او را می بینی، یعنی چه؟ یعنی گویا شاگرد علی بن ابی طالب هستی كه آن حضرت فرمود: «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ»؛[7] من آن نیستم كه خدا را با چشم دل نبینم و بپرستم. فرمود: «لَا تُدْرِكُهُ الْعُیونُ فِی مُشَاهَدَةِ الْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِیمَان»؛ طوری نماز بخوان كه گویا #شیعه علی بن ابی طالب هستی، این خلاصه حرف!
🔸 شیعه كه نیستیم، ولی گویا شیعه حضرت علی هستیم. ما ادعا داریم كه شیعه علی بن ابی طالب هستیم وـ ان شاء الله ـ افتخار آن را داریم كه #بسیجی هستیم؛ زمان جنگ همین مطلب مشكل كشور را حل كرد، زمان سازندگی همین مطلب مشكل را حل كرد. اینها كسانی نیستند كه خدایی ناكرده شما در تلویزیون اینها را با دستبند ببینی كه فلان اختلاس كردند یا رانت خواری كردند. آن چیزی كه دستِ دستبند را می بندد این #نماز_با_اخلاص است، آن چیزی كه دست دزدی و رانت خواری و رشوه خواری را می بندد همین نماز با اخلاص است. #بسیج دست رشوه را می بندد، نه رشوه دست او را ببندد! این راه با نماز و مسجد حل می شود. اگر خدایی ناكرده مسجد و حسینیه در این راه كامیاب نبود، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و زندان اوین و مانند اینها ده در صد را حل می كند، چه اینكه می بینید، آنها چقدر مگر موفق اند؟! یك مأموری باید برای خود مأمور بگذارند! تنها چیزی كه مشكل مملكت را حل می كند، #درك_حضور خداست.
[1]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص261.
[2]. سوره هود, آیه61.
[3]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص12؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى كَلَّهُ عَلَى النَّاسِ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ ضَیعَ مَنْ یعُولُ».
[4]. تحف العقول، ص249.
[5]. مصباح الشریعة، ص8.
[6]. سوره انعام, آیه103.
[7]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص98.
#هفته_بسیج
#شیعه
#نماز_وداع
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/09/05
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli