eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
471 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
امام در 13 جلسه در يک ماه ( بهمن 48 ) بحث را مطرح کرده بود : اسلام هم حکومتي است . اسلام هم سلطنتي است و قواعد دارد ، بايد از صفر شروع کرد ... منتظري هم سال 49 تدريس ولايت فقيه در نجف آباد و از ضروريات مي داند . شريعتمداري هم درس ولايت را مطرح کرده بود . در واقع طرح نظريه حکومت اسلامي ، نوعي آلترناتيو براي رژيم سلطنتي بوده و سخت مورد استقبال مبارزان قرار گرفت . زيرا نمي دانستند پس از سقوط رژيم به دنبال چه حکومتي باشند . ( ص277 ) ص ۱۳
بعد از 80 روز وقتي رباني شيرازي مطالعه مي کند ، اشکالات بحث را با طرح سؤال مطرح مي کند . بحث جهان بيني، جهان گيري ، جهان داري را پيش مي کشد . بحث خبرگان ( زبده گان ) براي انتخاب رهبري را مطرح مي کند که خود مختاري فقها پيش نيايد . ص ۱۴
امام بحث را پيگيري مي کند و به انجمن هاي اسلامي کانادا و آمريکا براي طرح حکومت اسلامي پيشنهاد مي دهد . آنان در نشست ساليانه شان ، سرفصل هايي که براي سمينارهاي آتي بايد مورد بحث قرار گيرد ، مشخص مي کنند. بحث سيستم حکومت در اسلام ، سيستم اقتصادي ، تعليم وتربيت ، قضا در اسلام که جزئي از همان طرح کلي بود. ص ۱۵
طالقاني "مالکيت در اسلام" ، بازرگان با نوشتن کتاب "بعثت و ايدئولوژي" در فصلي از آن به موضوع حکومت اسلامي پرداخته است ص ۱۶
ريشه طرح بحث حکومت اسلامي از مشروطه به بعد است . افرادي نظير شهيد بهشتي در سال 38 در مورد حکومت اسلامي قلم مي زنند . شهيد چمران 1346، برخي از شاگردانش را بر آن داشت تا درباره حکومت اسلامي تحقيق کرده و سه سخنراني درباره آن ارائه نمايد . ( سهراب پور ) ص ۱۷
سال 44 حيدر علي قلمداران ضرورت حکومت اسلامي را در چهار صد صفحه مي نويسد. اين نظريه ، بيش از آنکه بر مبناي ولايت فقيه باشد ، نوعي دولت اسلامي غير ولايت فقيه را مطرح مي کرد و البته محور اصلي آن تشکيل يک دولت ديني اخواني بود . انديشه حکومت اسلامي به سبک آنچه قلمداران مطرح مي کرد ، عمدتاْ برگرفته از آثار سيد قطب ، قبل از آن رشيد رضا و بعد از آن ابوالاعلي مودودي و اسد الله خرقاني است. يحيي نوري کتابي با عنوان حکومت اسلامي مي نويسد و در کتاب به راس قدرت اشاره نمي کند .( ص 287 ) سيد صادق روحاني نظام حکومت در اسلام را نوشته و منتشر مي کند . شيخ علي تهراني کتاب طرح کلي نظام اسلامي را مي نويسد. (ص 287 تا 288 ) ص ۱۸
5.پديده روحانيون انقلابي در حالي که حوزه علميه در سال 45 هفت هزار طلبه در حال تحصيل داشت، امام جريان نويني را در برخورد مرجعيت با سياست پايه گذاري کرد . در آن مقطع دو گروه از روحانيون حرکت امام را حمايت و دنبال مي کردند که در نهايت منجر به پيروزي سال 57 شد .
گروه اول کساني که ساواک آنان را افراطي يا ناراحت مي ناميد که علاوه بر فعاليت هاي علمي ، از جهت سياسي عمل گرا بودند . در رأس آنها آيه الله منتظري و رباني شيرازي بود . در اسناد ساواک از رباني شيرازي به عنوان مخ و مغز نهضت روحانيت ياد شده . ص ۲۰
اين طيف روحانيت که از مبارزه هراسي نداشتند ، بيشتر سال هاي جواني خود را در زندان و تبعيد گذراندند و محور فعاليت هايشان اقدامات امام و پذيرش رهبري ايشان بود . افراد ديگر اين طيف شهيد سعيدي ، هاشمي رفسنجاني ، محلاتي ، مهدوي کني ، خزعلي ، يزدي ، اندرزگو ، مرواريد ، فاکر و سيد علي خامنه اي ( ايشان در صحنه تفکر جهادي براي نسل جوان مشهد واقعاْ تنها ، کارآمد ، نقش آفرين و موجب خشم ساواک بود. ) ( ص 292‌) پديده اي که بعدها به عنوان جامعه مدرسين حوزه علميه قم ناميده شد و اولين موضع گيري جمعي آنها در سال 49 تاکيد بر مرجعيت آيه الله خميني طي يک بيانيه 12 نفري بود . ص ۲۱
گروه دوم نيروهايي بودند که پس از سال 44 نقطه ثقل فعاليتشان روي تشريح مباني فکري اسلام متمرکز و به کارهاي فرهنگي پرداختند و ايجاد نهادهاي فرهنگي اسلامي ، پاسخ گويي به شبهات ضد دين و تلاش فکري غير مستقيم براي نامشروع نشان دادن حکومت پهلوي در محور فعاليتشان قرار داشت که در راس آنها مطهري بود . ص ۲۲
۶ - استاد مطهري و نظر ساواک طبعاً اين سياست فرهنگي به معناي فاصله گرفتن از ميدان مبارزه و سياست از سوي مطهري نبود بلکه خود، اقدامي فکري و تئوريک براي شکل دادن به فلسفه مبارزه بود . با نگاهي به آثار مطهري مي توان دريافت که بيشتر آثار و نيز موضوعات سخنراني وي مسائلي بود که جامعه ما به ويژه جوانان در بعد عقيده و اجتماع و سياست با آن درگير بودند . ص ۲۳
جلسات مداوم با روحانيون مبارز تهران از ديد ساواک پنهان نبود .( دو جلد پرونده ) در گزارش ساواک آمده است : مطمئن هستم که سخنراني اخير ايشان بر يک مبناي مشخص و معلوم انتخاب شده است . و در لفافه مسائل ديني همان شعارها و مسائل مورد توجه خميني و پيروانش را ابراز مي کند . در گزارش ديگر : مشاراليه از سال 42 تا کنون تناوباً در جلسات مذهبي مختلف مطالب تحريک آميز ، گمراه کننده و اهانت آميزي را در لفافه مسائل مذهبي و تاريخ اسلام بيان مي کرده و مي نمايد . ص ۲۴