eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
471 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
اين طيف روحانيت که از مبارزه هراسي نداشتند ، بيشتر سال هاي جواني خود را در زندان و تبعيد گذراندند و محور فعاليت هايشان اقدامات امام و پذيرش رهبري ايشان بود . افراد ديگر اين طيف شهيد سعيدي ، هاشمي رفسنجاني ، محلاتي ، مهدوي کني ، خزعلي ، يزدي ، اندرزگو ، مرواريد ، فاکر و سيد علي خامنه اي ( ايشان در صحنه تفکر جهادي براي نسل جوان مشهد واقعاْ تنها ، کارآمد ، نقش آفرين و موجب خشم ساواک بود. ) ( ص 292‌) پديده اي که بعدها به عنوان جامعه مدرسين حوزه علميه قم ناميده شد و اولين موضع گيري جمعي آنها در سال 49 تاکيد بر مرجعيت آيه الله خميني طي يک بيانيه 12 نفري بود . ص ۲۱
گروه دوم نيروهايي بودند که پس از سال 44 نقطه ثقل فعاليتشان روي تشريح مباني فکري اسلام متمرکز و به کارهاي فرهنگي پرداختند و ايجاد نهادهاي فرهنگي اسلامي ، پاسخ گويي به شبهات ضد دين و تلاش فکري غير مستقيم براي نامشروع نشان دادن حکومت پهلوي در محور فعاليتشان قرار داشت که در راس آنها مطهري بود . ص ۲۲
۶ - استاد مطهري و نظر ساواک طبعاً اين سياست فرهنگي به معناي فاصله گرفتن از ميدان مبارزه و سياست از سوي مطهري نبود بلکه خود، اقدامي فکري و تئوريک براي شکل دادن به فلسفه مبارزه بود . با نگاهي به آثار مطهري مي توان دريافت که بيشتر آثار و نيز موضوعات سخنراني وي مسائلي بود که جامعه ما به ويژه جوانان در بعد عقيده و اجتماع و سياست با آن درگير بودند . ص ۲۳
جلسات مداوم با روحانيون مبارز تهران از ديد ساواک پنهان نبود .( دو جلد پرونده ) در گزارش ساواک آمده است : مطمئن هستم که سخنراني اخير ايشان بر يک مبناي مشخص و معلوم انتخاب شده است . و در لفافه مسائل ديني همان شعارها و مسائل مورد توجه خميني و پيروانش را ابراز مي کند . در گزارش ديگر : مشاراليه از سال 42 تا کنون تناوباً در جلسات مذهبي مختلف مطالب تحريک آميز ، گمراه کننده و اهانت آميزي را در لفافه مسائل مذهبي و تاريخ اسلام بيان مي کرده و مي نمايد . ص ۲۴
نصيري : اين دو نفر ( مطهري و يکي از همفکران ) را بايد هميشه مراقبت نماييد . عناصري غير صالح و هميشه در جبهه منحرفين قرار گرفته اند .( ص301 ) در سال 1348 و 1349 حسابي مشترک به نام مطهري ، علامه طباطبايي و سيد ابوالفضل زنجاني براي فلسطين افتتاح شد و ساواک حساسيت زيادي روي آن نشان داد . برخي علماء مخالفت و شايع کرده بو دند که در مسجد الجواد اشهد انّ علياً ولي الله نمي گويند. برگزاري مجلس ختم براي جمال عبدالناصر به طور مشترک از طرف مطهري و طالقاني در مسجد هدايت ص ۲۵
مورد اعتماد امام خميني ، الويري سال 56 از امام مي پرسد در مسائل فکري از چه کسي استفاده کنم ؟ امام مي فرمايد:" مطهري يا کسي را که او معرفي کند" و او تعجب مي کند . ( ص303 ) مطهري 18/7/48 در ارشاد : با زنده باد و مرده باد نمي توان آزاد شد . آزادي معنوي با آزادي اجتماعي همراه است . اسلام گفته هيچ کس در اجتماع بالاتر از ديگري نمي تواند باشد .بنابراين قرآن حق داده که اگر کسي در مقام قدرت قرار گرفت و به ضعيف ستم نمود و قوانين اسلام را در نظر نگرفت او را از قدرت به زير بکشند و حق خود را از او بگيرند ... استاد شهيد به روايت استاد (ص 303 ) ص ۲۶
تاسيس مدرسه دين و دانش در قم توسط شهيد بهشتي در سال 1330 يکي از اقدامات مهم فرهنگي بود . آقاي مصباح که تا سال 44 سخت مشغول فعاليّت سياسي مطبوعاتي بود ، به کار فرهنگي روي آورد . مفتح از ديگر چهره هاي فرهنگي اين دوره نوشتن مقالات ، تشکيل جلسات اسلام شناسي ، در تشييع جنازه شريعتي در سوريه هم شرکت کرد و فرقاني هاي طرفدار شريعتي او را کشتند ! مصطفي زماني نويسنده حوزوي عمومي نويس که آثارش به وفور در دست علاقمندان به مذهب قرار مي گرفت کتاب هاي «ابراهيم بت شکن »، «بسوي اسلام يا آيين کليسا» و کتاب «شيعه و زمامداران خودسر» و«کودک نيل يا مرد انقلاب » که بعد ها با «ابراهيم بت شکن» ممنوع الانتشار شد . ( ص 306 ) ص ۲۷
۷ - حرکت هاي فرهنگي –سياسي حوزه قم پيشرفت در امر توسعه نفوذ اسلام در جامعه ايران لزوم پيراستن و به روز کردن اسلام در ميان فرهيختگان روحاني مطرح مي شد و يکي از پايه هاي اساسي آن مکتب علامه طباطبايي بود که به تدريج در دايره اي از شاگردان وي اين جريان فرهنگي نفوذ يافت. ص ۲۸
الف ) مؤسسات فرهنگي - آموزشي ۱ - دار التبليغ اسلامي بحث از ايجاد مدرسه اي براي تربيت مبلغ از آرزوهاي ديرين در تهران و قم بود . از دهه 20 در مجله آئين اسلام مقالاتي نوشته شده بود . طرح مسأله از زمان بروجردي بود و با درخواست اطرافيان شريعتمداري و موافقت ايشان به نتيجه رسيد . دارالتبليغ از سال 43 با سخنراني دواني و شريعتمداري شروع به کار کرد . ص ۲۹
چون روحانيون انقلابي ، انتظارات خود را از آقاي شريعتمداري برآورده نمي ديدند و ترديد داشتند ، استقبال چنداني از آن نشد . حتي آقاي فلسفي که قول داده بود فن و خطابه تدريس کند به بعدها مؤکول کرد . تأسيس مرکزيتي با اين گستره و توجه به امور بين المللي، موافقت دستگاه امنيتي را طلب مي کرد . اين مسئله باعث حفظ رابطه محدود با رژيم بود و اينکه توصيه آنان را بپذيرد .همچنين تأسيس آن در بحبوحه انقلاب و ايام دستگيري امام براي طلاب انقلابي و حتي برخي غير انقلابيون هم قابل تحمل نبود . تلقي برخي اين بود که شاه در انديشه نفوذ در حوزه علميه بود و پس از سال 1243 به فکر تأسيس يک دانشگاه اسلامي به سبک و سياق مورد علاقه خود بود و پس از با ناکامي به انديشه تقويت دارالتبليغ اسلامي افتاد ... ميان ساواک و شريعتمداري گفتگوهاي زيادي درباره دارالتبليغ مطرح بوده که بخشي از اسناد آن را حميد روحاني آورده است . خاطره رودررو شدن شريعتمداري با شاه در مدرسه طالبيه تبريز ... تلقي اين بود که اين حرکت، انحرافي در مسير مبارزه است . ص ۳۰
امام نفياًْ و اثباتاً چيزي نمي گفت و فرموده بود اگر ببينم به جايي وابسته است مي دهم آجرهاي آن را بکنند . امام مي فرمود در حال مبارزه سبب مي شود که يک عده در آن مسير قرار گيرند. نسبت به انجمن حجتيه هم ، چنين ديدي وجود داشت . نهايت آنکه دارالتبليغ، حوزه را به بخش انقلابي و غير انقلابي تقسيم کرده بود و بين مراجع اختلاف ايجاد کرد، در حالي که قبل از آن چنين نبود . مقام معظم رهبري : امام جداْ مخالف دارالتبليغ بود . اولين کسي که پرچم ضديت را به دوش گرفت شهيد محمد منتظري بود و با مهدي هاشمي اطلاعيه برضد دارالتبليغ پخش کردند . ص ۳۱
در زندان بين آقايان محمد جواد حجتي و رباني شيرازي بر سر اين مسأله اختلاف بود . رباني در برابر دارالتبليغ موضع گرفت . علامه طباطبايي بين امام و شريعتمداري وساطت کرده بود . امام فرموده بود : اگر ايشان مقصودش چيزي نيست که دستگاه بخواهد اسم دارالتبليغ را عوض کند . آقاي مطهري که همکاري محتاطانه اي با دارالتبليغ داشت بعدها در نامه اي به شريعتمداري ضمن انتقاداتي نوشته بود لازم بود که آن موقع اقدام نشود . ص ۳۲