eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
470 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
در واقع تنگ‌نظری در برداشت از مفهوم توحید که با بی‌ادبی و بی‌پروایی در هم آمیخته بود، «فحّاشی» و «تکفیر» را به یکی از بارزترین ویژگی‌های او تبدیل کرده بود. ص ۱۹
به عنوان نمونه، او عرفاي نامداري چون ابن عربي، عفيف تلمساني و ابن‌سبعين را سخت دشنام مي‌داد و به سبّ غزالي و فخر الدين رازي تصريح مي‌کرد و نجم الدين کاتبي معروف به «دَبيران» را که داراي تأليفات ارزشمندي در منطق است، براي تحقير «دُبَيران» مي‌خواند و ابن‌مطهر حلّي از علماي نامدار شيعه را «ابن‌منجّس» مي‌ناميد (12) و ابن سينا را كافر مي‌دانست! (13) اين«فحّاشي» و «تکفير»، همان شيوهي زشت و نامبارکي است که امروز وهابيان (و البته شیعیان نادان تکفیری) به تبعيّت از پيشواي خود ابن تيميه در پيش گرفتهاند. ص ۲۰
🚫 ابن تيميه و خشونت خشونت را بايد ميراث ديگر ابن تيميه براي وهابيان دانست؛ چراکه اين ويژگي در وي برجستگي خاصّي داشته و حتي در زمان خود او نيز براي مردم قابل تحمّل نبوده است. ص ۲۱
چنانکه شاگرد وي ذهبي، به «درشتي»، «تند خويي»، «بد زباني» و «برخورد گريهآور» او اعتراف کرده (14) و شاگرد ديگرش ابن‌کثير نيز نمونه‌هايي از شکايات مردم که از دست وي فرياد داشتهاند را آورده و البته با تعصّب مخصوص به خود، همه را از سر حسادت دانسته است! (15) در حالیکه به عنوان نمونه، نمی‌توان شکایت از وی به خاطر اجرای خودسرانه‌ی حدود و تعزیرات، آن هم با دست خودش و بدون حکم قاضی را از سر حسادت دانست! ص ۲۲
شلاق زدن مردم در کوچه و خیابان به بهانه‌ی اجرای حدود و تعزیرات که قاعدتاً نه در صلاحیّت او بوده است و نه در اختیارات او، به هیچ روی قابل توجیه نیست. برخی شکایات مردمی نیز به خاطر اقدام عجیب او به «تراشیدن سر کودکان مردم» بوده که معلوم نیست به چه صورت و با چه توجیهی انجام می‌شده است! (16) ص ۲۳
بدون شک اين روش ابن تیمیه همان روش بربهاری بود که توسط او إحياء و نهادينه شد و بعدها به وهابیت منتقل گردید. از این رو، خشونت امروز يکي از عيانترين و غير قابل تحمّلترين مشخّصههاي وارثان ابن تيميه است که متأسفانه چهرهي زيبا و دلرباي اسلام را در چشمان بهانهجوي غرب، خشن و پردافعه نمايانده است. ص ۲۴
‼️ ابن تيميه و ديدگاههاي شاذ فقهی ديدگاههاي فقهی شاذ و مخالف با اجماع علماي اسلام نيز يکي ديگر از مواريث ابن تيميه براي وهابيان بوده است. مي‌گويند او در 60 مسأله بر خلاف اجماع علمای اسلام سخن گفته است! (17) ص ۲۵
بدون ترديد در رأس اين مسائل 60گانه، حرام دانستن سفر براي زيارت قبر پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) و حرام دانستن توسّل به آنها بوده که به تعبير تقي الدين سُبکي (د.756ق) از عالمان نامدار اهل سنت، پيش از ابن تيميه سابقه نداشته است (18). ص ۲۶
با توجه به مجموع آنچه گفتيم، شايد بتوان وهابيان را گروهي از اهل سنت دانست که عملاً پيروي از ابن تيميه را جايگزين پيروي از امامان چهارگانه (ابوحنيفه، مالک، شافعي و ابن حنبل) کردهاند و خواسته يا ناخواسته مذهب تازهاي بر ساختهاند که به طور کامل نميتواند زير مجموعهي هيچ يک از مذاهب چهارگانه باشد.
البته اين در صورتي است که نقش محمد بن عبد الوهاب را به عنوان بنيانگذار اصلي وهابيت در نظر نگيريم و او را هم صرفاً مقلّد ابن تيميه بدانيم، با اين تفاوت که در برخي مسائل، به درستي از عهدهي تقليد بر نيامده و از پيشواي خود پيش افتاده است! ص ۳۰