📚احادیث موضوعی📚 📝 #کد_شماره 99
✅ #موضوع : #امتحان
🌷مقدار و کيفيت امتحانات الهی
#تمثيل کفه ميزان
حضرت صادق(علیه السلام) در این راستا چنین فرموده اند:
اِنَّمَا الْمُؤْمِنُ بِمَنزِلَهِ کَفَّهِ المیزانِ، کُلَّما زیدَ فی ایمانِهِ زیدَ فی بَلائِهِ.
بحارالانوار، ج 67 ، ص 210
براستی که مؤمن بمنزله کفه ترازوست، هر اندازه ایمان او افزون شود، امتحان او نیز سنگین تر می شود.
اِنَّ اَشَدَّ بَلاءً اَلاَنْبِیاءُ ثُمَّ الَّذینَ یَلُونَهُمْ ألاَمْثَلُ فَألاَمْثَلُ.
بحارالانوار، ج 15 ، ص 56
سخت ترین بلا برای پیامبران است و در درجه بعد کسانی که از حیث فضیلت بعد از ایشان قرار دارند، و سپس هرکس که با فضیلت تر است به ترتیب از بالا به پائین.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) راجع به آزمایش پیامبران می فرمایند:
وَ کانُوا أقواما مُسْتَضْعَفینَ، قَد اِخْتَبَرَهُمُ اللّهُ بِالْمَخْمَصَهِ وَ ابْتَلاهُمْ بِالْمَجْهَدَهِ، وَ امْتَحَنَهُمْ بِالْمَخاوِفِ مَخَضَهُمْ بِالْمَکارِهِ.
- نهج البلاغه، خ 234 ، فیض الاسلام، ص 789
انبیاء گروه مستعضف بودند، خداوند آنها را با گرسنگی آزمایش نمود و به مشقت و ناراحتی مبتلا ساخت، با امور ترسناک امتحان کرد و با سختی ها و مشکلات خالص گردانید تا از بوته امتحان بیرون آمدند.
پیغمبران نگر که چه محنت کشیده اند
هریک به مسکنی دگر اندر غریب وار
یونس به بطن ماهی و یوسف میان چاه
موسی میان تیه(سرگردانی) و محمد (ص) میان غار
آثار سازنده امتحان و ابتلاء(بلاها) 🌷نعمت برخورداری از #امتحانات_الهی
در روایات اسلامی می خوانیم که حضرت صادق(علیه السلام) فرمود:
اِنَّ اللّهَ اِذا اَحَبَّ عَبْدا بِألبلاءِ غَتّا.
📚- بحارالانوار، ج 15 ، ص 55
خدا زمانی که بنده ای را دوست بدارد او را در دریای شدائد غوطه ور می سازد.
#تمثيل مربی شنا
یعنی همچون مربی شنا که شاگرد تازه کار خود را وارد آب می کند تا تلاش کند و دست و پا بزند، و در نتیجه ورزیده شود و شناگری را یاد بگیرد، خدا هم بندگانی را که دوست می دارد و می خواهد به کمال برساند بوسیله امتحان در بلاها و سختی ها، غوطه ور می سازد.
#حدیث🔆#احاديث🔆#روايات
💐🍃🌿🌸🍃🌼
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat
📚احادیث موضوعی📚 📝 #کد_شماره 100
✅ #موضوع : #امداد
#امداد_الهی
حضرت علی ع فرمود:
🔺عنْدَ تَنَاهِي الشَّدَائِدِ يَكُونُ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ.
🔹هنگامی که سختي ها به اوج خود می رسد، توقّع گشايش و فرج است.
📚تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 101، ح 1769
♦️اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ شِدَّةَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا وَ وُقُوعَ الْفِتَنِ وَ تَظَاهُرَ الْأَعْدَاءِ وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا،
🔸فافْرَجْ ذَلِكَ يَا رَبِّ عَنَّا بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ نَصْرٍ مِنْكَ تُعِزُّهُ وَ إِمَامِ عَدْلٍ تُظْهِرُهُ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ.
📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص 414
#حدیث🔆#احاديث🔆#روايات
💐🍃🌿🌸🍃🌼
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat
فهرست🍎🌹🌺 🔰بنام خدا
✍️ ياد آوری می شود، شما اينجا هستيد.
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/4
🌷راهنمای دو طرح کوتاه مدت و طولانی مدت
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/368
🌷فهرست الفبائی فرهنگ هزار موضوعی
✍️ طرح کوتاه مدت فشرده از اينجا شروع می شود.
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/118
✍️ و طرح طولانی مدت، تفکیل و جداسازی موضوعات همراه با بازنگری
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/370
💠یادآور می شود نوع دیگری از موضوع بندی روایات نیز در دست انجام است که تحت برنامه های خاص ارائه می گردد از قبیل :
1 - برنامه نکته های #دانستنی و #هشداری
https://eitaa.com/jcjvjv/107
2 - برنامه #علت ها #حکمت ها #راهکارها
https://eitaa.com/hugifig/662
3 - برنامه #پرسمان روائی
https://eitaa.com/bvcfjdaa/230
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat
📙حرف ح
💠موضوع : حدیث
#راهکارها
💎 راه مقابله با نفوذ دشمن در قلب و دل فرزندان
🔻امام صادق علیهالسلام:
بَادِرُوا أَوْلاَدَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ اَلْمُرْجِئَةُ
✳️ در آموزش حدیث [گفتار و سخنان رسول خدا و ائمه علیهمالسلام] به فرزندانتان شتاب کنید پیش از آنکه منحرفان زودتر از شما به سراغ آنها بروند.
📚 کافی، ج 6، ص 47
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ 📚https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat📚
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
👈 نقش آگاهی از محیط صدور سخن (آیه، حدیث) در فهم معنای آن
👈 یکی از مباحث مهم حدیثشناسی، آگاهی از مکان و زمان صدور حدیث است. برای اینکه نقش آگاهی از جغرافیای صدور حدیث در فهم معنای آن آشکار شود، مطلب را در ضمن دو مثال توضیح میدهم:
👈 مثال 1: داستان بشار مکاری
از بشار مکاری نقل شده است که گفت: زمانی که امام صادق- علیه السلام- در کوفه بودند. به حضورش رسیدم. طبقی از خرمای طبرزد پیش رو داشت و از آن میل می نمود. چون مرا دید فرمود: ای بشار نزدیک شو و از این خرما بخور.
گفتم: خدا گوارایت کند و مرا فدایت گرداند از چیزی که در راه خود به این جا دیده ام. سخت ناراحتم و دلم را به درد آورده است.
امام علیه السلام فرمود: به حقی که به گردن تو دارم نزدیک شو و از این خرما بخور.
نزدیک شدم و قدری خوردم. آنگاه امام علیه السلام (با این که از آنچه بشار دیده بود آگاهی داشت) فرمود: چه ماجرایی این چنین تو را رنجانده است ؟
گفتم: یکی از ماموران حکومتی (باتازیانه یا چوب دستی) بر سر زنی می کوفت و او را به سوی زندان می برد و آن زن فریاد می زد: از خدا و پیامبرش یاری می طلبم اما هیچ کس به مدد خواهی او پاسخ نمی داد.
امام پرسید: چرا آن مامور حکومتی با او چنین می کرد؟
بشار پاسخ داد: مردم می گفتند که آن زن به زمین خورده و گفته: خدا لعنت کند آنانی که در حق تو ای فاطمه (سلام الله علیها) ظلم کردند. و به همین دلیل با او چنان رفتار می شد.
بشار میگوید: امام صادق علیه السلام از خوردن دست کشید و چنان گریست که محاسن، سینه و دستمال او از اشک تر شد. آنگاه فرمود: ای بشار! برخیز تا به مسجد سهله برویم و به درگاه خدای عزوجل دعا کنیم و آزادی آن زن را از حضرت احدیت بخواهیم.
بشار میگوید: آنگاه امام علیه السلام یکی از شیعیان خود را به کاخ حکومتی فرستاد و به او فرمود: تا پیک من نزد تو نیامده آنجا را ترک مکن (یعنی منتظر باش و ببین با آن زن چه میکنند) و اگر برای آن زن پیشامدی رخ داد ما را مطلع کن.
به همراه امام صادق علیه السلام به مسجد سهله رفتیم و هریک دو رکعت نماز گزاردیم سپس امام علیه السلام دست به سوی آسمان بلند کرده به درگاه احدیت عرضه داشت: انت الله لا اله الا انت…(ودعا را تا آخر خواند). آنگاه سر به به سجده نهاد و در آن حال جز صدای نفس کشیدن از او شنیده نمی شد. سپس سر از سجده برداشت و فرمود: برخیز که آن زن آزاد شد. هر دو از مسجد بیرون شدیم و در میانه راه مردی که امام علیه السلام او را به ماموریت فرستاده بود به مارسید.امام به او فرمود: چه خبر؟گفت: حاکم آن زن را آزاد کرد.حضرت پرسید : آزادی او به چه صورت بود؟
گفت: نمیدانم. اما هنگامی که کنار درب دارالحکومه ایستاده بودم. حاجب حاکم آن زن را خواست و از او پرسید: چه چیزی بر زبان رانده ای؟زن گفت: چون به زمین افتادم. گفتم: خدا لعنت کند آنانی که در حق تو ای فاطمه (سلام الله علیها) ظلم کردند. و بر سرم آمد آنچه آمد.
حاجب دویست درهم به آن زن داد و بدو گفت: این را بستان و امیر را حلال کن.
زن از گرفتن درهم ها خودداری کرد. حاجب امیر را از واکنش زن باخبر کرد. سپس بازگشت و به زن گفت: به خانه ات برگرد (تو آزاد هستی) و زن به سوی خانه خود روان شد.
امام صادق علیه السلام پرسید:آن زن ازگرفتن دویست درهم خودداری کرد؟
گفت: در حالی از گرفتن آن مبلغ خودداری کرد که به خدا سوگند بدان محتاج بود.
امام صادق علیه السلام کیسه ای حاوی هفت دینار از جیب خود در آورد و به آن مرد داد و به او فرمود: به خانه آن زن برو و سلام مرا به او برسان و این دینارها را به او بده.
بشار میگوید: هر دو روانه خانه آن زن شدیم و سلام حضرتش را به او رسانیدیم.
زن گفت: شما را به خدا سوگند آیا جعفر بن محمد علیه السلام مرا سلام داده است؟
به او گفتم: خدا تو را رحمت کند به خدا سوگند جعفر بن محمد تو را سلام داده است.
زن گریبان چاک داد و بی هوش بر زمین افتاد. کمی درنگ کردیم تا به هوش آمد و از ما خواست تا گفته خود را تکرار کنیم وبه درخواست او سه بار سلام امام را تکرار کردیم. آنگاه دینارها را به او داده.
گفتیم: بستان که اینها را نیز حضرت برای تو فرستاده است و به آن شادباش.
زن کیسه دینارها را گرفت گفت: از حضرت بخواهید تا برای این کنیزش از خدا طلب عفو و بخشش کند. زیرا کسی را نمی شناسم که چون او و پدرانش وسیله توسل به سوی خدا باشند.
راوی گوید: نزد امام صادق علیه السلام برگشتیم و وقایعی را که رخ داده بود را به حضرت بازگو کردیم. حضرت هم گریستند و در حق او دعا کردند.
توضیح:
اگر کسی صرفا با توجه به متن این حدیث بخواهد قضاوت کند، ممکن است به این نتیجه برسد که دعا و عرض حاجت در مسجد سهله نسبت به مسجد کوفه به استجابت نزدیکتر است؛ زیرا حضرت در آن مقطع حساس به جای مسجد کوفه، مسجد سهله را انتخاب کرد.
این استنتاج - فارغ از درستی یا نادرستی آن - مشکل است؛ زیرا احتمالاتی موجب میشود علت یاد شده (انتخاب مسجد سهله
به دلیل نزدیکتر بودن به استجابت دعا) انحصاری نباشد؛ توضیح اینکه:
- احتمال دارد مسجد سهله به خانه حضرت نزدیکتر بوده باشد و چون حضرت برای آزادی آن زن عجله داشتند، نزدیکترین مسجد را انتخاب کرده اند.
- چون دارالعماره پشت مسجد کوفه است و احتمالاً مسیر مسجد کوفه و دارالعماره یکی بوده، حرکت حضرت به سوی مسجد کوفه (با توجه به این که افراد بسیاری به سوی دارالعماره حرکت میکردند) ممکن بوده این توهم را ایجاد کند که حضرت به سوی دارالعماره میروند، و بسا حضرت با انتخاب مسجد سهله از چنین توهمی احتراز کرده باشند.
با توجه به دو احتمال فوق استنتاج فوق تمام نیست؛ البته اهمیت مسجد را گزارش میکند. مسجد سهله از مساجد بسیار مهم قدیمی در شهر کوفه است که در حدود دو کیلومتری مسجد کوفه و در جهت مخالف قبله قرار دارد.
_______________________________
(1) الطبرزد: نوع من التمر سمی به لشدة حلاوته تشبیها بالسکر الطبرزد. (2) الجلواز: الشرطی الذی یحف فی الذهاب و المجیء بین یدی الامیر جمع جلاوزة. بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج47، ص: 379؛ https://masomiye-shahreza.kowsarblog.ir/
👈 مثال 2: روایات تمجید یا تقبیح از کوفه و ری
اگر - مثلاً - از امام باقر ع در باره امتیاز شهر کوفه روایتی نقل شده باشد، با توجه به این که در آن زمان هنوز شهر نجف وجود نداشته، باید به طور طبیعی احتمال مشمول بودن یا حتی مراد بودن شهر نجف را بدهیم، ولی اگر همین روایت مثلاً از امام حسن عسکری ع باشد، با توجه به آشکار شدن مرقد حضرت علی ع در زمان امام صادق ع و سپس آباد شدن تدریجی اطراف آن مضجع مطهر، احتمال اینکه نجف مراد نباشد و همان کوفه مراد بوده باشد، زیادتر میشود.
همین احتمالات را باید در مورد روایات مربوط به ری نسبت به تهران (که به آن پیوسته است) داد؛ زیرا در دوران حضور امامان معصوم ع تهران وجود نداشت؛ از این رو احتمال میدهیم آنچه در باره ری آمده، شامل تهران نیز بشود.
💠14ذوق و سلیقه بین مردم هست شما چگونه اید؟
💠اول قرآنی با انواع و اقسام مطالب قرآنی صفا می کنند؟
💠دوم حدیثی از انواع و اقسام مطالب حدیثی لذت می برند؟
💠سوم سخن بزرگان به انواع و اقسام مطالب از زبان عشق می ورزند؟
💠چهارم شعر و ضرب المثل و انواع تمثیل که برای آنان لذت بخش است؟
💠پنجم داستان طنز لطیفه ها را خوب می خوانند و گوش می گنند؟
💠خصوصا اگر بصورت راحة الحلقوم یعنی موضوعی و دسترسش آسان باشد؟
✅ «#هزار موضوع #معارف اسلامی با تمام این ویژگی ها همراه با #علت ها #حکمت ها و #راهکارها اینجاست👇👇👇
https://eitaa.com/manabe_eslami/159
🔴حرف مردم و دگرگونی روزگار
#نهج_البلاغه
◽️مَا قَالَ النَّاسُ لِشَيْءٍ طُوبَى لَهُ، إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ يَوْمَ سَوْءٍ.
💠مردم چيزى را نگفتند خوش باد، جز آن كه روزگار، روز بدى را براى او تدارك ديد.
🖊همه چيز دنيا در حال دگرگونى و زوال است؛ امروز ممكن است همه درباره شخص معينى تعريف و تمجيد كنند و نعمت هاى الهى را براى او كامل بدانند و بگويند: خوشا به حال او كه مشمول چنين نعمتهايى است؛ اما چيزى نمى گذرد كه دگرگونى هاى طبيعت دنيا، دامان او را مى گيرد، ثروت از ميان مى رود، قدرت رو به افول مى گذارد و جوانى و سلامت به پيرى وبيمارى منتهى مى شود و اينجاست كه ستايش كنندگان سابق انگشت حيرت به دندان مى گزند.
📘#حکمت_286
حرف ظ
موضوع: ظرفیت
#تمثیل روائی
#آموزش
💠امام علی علیه السلام
🔹كلُّ وِعَاءٍ يَضِيقُ بِمَا جُعِلَ فِيهِ، إِلَّا وِعَاءَ الْعِلْمِ، فَإِنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ
🔸«هر ظرفی با آنچه درونش می گذراند (یا می ریزند)، تنگ (و پُر) می شود؛ مگر ظرف دانش که هرچه در آن جای دهی، وسعتش بیشتر می شود».
📗نهج البلاغه، حکمت 205
⬅️از هر چیزی باید به اندازه ظرفیتش انتظار داشته باشی؛ مثلاً اگر بخواهی یک پارچ آب را در یک لیوان کوچک خالی کنی، حتماً آب سرریز می شود یا مثلاً هیچ وقت نمی توانی یک قابلمه بزرگ آبگوشت را در یک کاسه کوچک جای دهی.
⬅️فقط یک ظرف جادویی در این دنیاست که هرچه دوست داری، می توانی داخلش بریزی و باز هم پر نمی شود! ظرف علم و دانش را می گویم. تا آخر عمر هم اگر بخوانی و بیاموزی، این ظرف پر نمی شود و باز هم می توانی چیزهای جدیدی برای یادگرفتن پیدا کنی؛ پس سعی کن ظرف بزرگ دانش را با علوم قشنگ و مفید پُر کنی!
#عکس_نوشته_حکمتهای_نهج_البلاغه
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ 📚https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat📚
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
فهرست🍎🌹🌺 🔰بنام خدا
✍️ ياد آوری می شود، شما اينجا هستيد.
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/4
🌷راهنمای دو طرح کوتاه مدت و طولانی مدت
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/368
🌷فهرست الفبائی فرهنگ هزار موضوعی
✍️ طرح کوتاه مدت فشرده از اينجا شروع می شود.
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/118
✍️ و طرح طولانی مدت، تفکیل و جداسازی موضوعات همراه با بازنگری
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat/370
💠یادآور می شود نوع دیگری از موضوع بندی روایات نیز در دست انجام است که تحت برنامه های خاص ارائه می گردد از قبیل :
1 - برنامه نکته های #دانستنی و #هشداری
https://eitaa.com/jcjvjv/23
2 - برنامه #علت ها #حکمت ها #راهکارها
https://eitaa.com/hugifig/662
3 - برنامه #پرسمان روائی
https://eitaa.com/bvcfjdaa/230
https://eitaa.com/danestanyhayrevaiat