eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
370 عکس
28 ویدیو
28 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تاریخ حوزه [معاصر] را می توان به سه بخش تقسیم کرد: 1️⃣ دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و راحل بود و با اینکه آن زمان دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند. 2️⃣ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند. 3️⃣ دوره سوم حوزه، زمان است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر شوند. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت‌ الله (دام عزه) 👈 نکات ـ بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تأثر شهید (ره) از مکتب قم 🔹 به نظر ما مکتب فکری شهید صدر در موارد مختلفی از مکتب قم متأثر است و شواهد مختلفی هم بر آن وجود دارد، از جمله بحث ای که شهید صدر مطرح می کند و تلامیذ ایشان مدعی هستند که از ابداعات ایشان است، در کلمات محقق داماد آمده است. 🔸 این تأثیر و تأثر در موارد دیگر هم مشاهده می شود. از جمله اینکه مرحوم محقق داماد در تقریرات اصول شان (محاضرات 3: 52) می فزماید: شک تقدیری در استصحاب کافی است. دو بیان دارند. بیان اول، اینکه از ادله استصحاب استفاده می شود عدم یقین به خلاف، موضوع باب استصحاب است. یعنی یقین به خلاف نداشته باشیم، حال چه شک فعلی باشد، چه شک تقدیری و چه ظن فعلی و چه ظن تقدیری. این بیان همان بیان شهید صدر است. 🔹 ممکن است برخی از تلامیذ شهید صدر مدعی شوند که این کلمات به دست شهید صدر نرسیده بوده، ولی ما شواهدی داریم که اصول محقق داماد در دست شهید صدر بوده است. یعنی برخی دفاتر را آسید موسی صدر و دیگران نوشته بودند و برای شهید صدر برده بودند. لذا نباید تعصب داشته باشیم و این تأثیر و تأثر را انکار کنیم. 🔸 بله، شهید صدر جزو نوابغ است؛ افکار دیگران را می گیرد و تبدیل به می کند. اما در تأثر ایشان از مکتب قم هم در از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید و هم در اصول تأثرشان از مکتب جای تردیدی نیست. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله جواد در درس خارج اصول 👈 آشنایی با اجتهاد: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 جایگاه روحانیت از منظر امام خمینی (رحمةالله علیه): 🔹 ... و اینان و هر یک از صاحبان آرای باطله و گفتارهای ناهنجار، چون می‌دانند که تنها کسی که می‌تواند مشتِ آنها را در جامعه باز کند و دروغ پردازی آنان را روی دایره بریزد، هستند و دیگر مردم، یا تخصص در این میدان ندارند یا اگر هم کم و بیش اطلاعی داشته باشند، وظیفه خود را جلوگیری از افسار گسیختگی ها نمی‌دانند. 🔸 تنها چیزی را که برای پیشرفت مقاصد مسموم خود، مقدم بر هر چیز بر خود لازم می دانند، آن است که به هر وسیله ای شده است، با یاوه سرایی و دروغ پردازی و تهمت و افترا به ملّاها، دست توده را از آنها کوتاه کنند و آنها را پیش مردم خوار و کوچک جلوه دهند و از روحانی آنها، با هر جانفشانی هست، بکاهند؛ تا میدان تاخت و تاز برای آنها باز شود و با کمال آزادگی و دلگرمی بتوانند با جان و ناموس و مال یک مشت بیچاره ستمدیده بازی کنند. 🔹 و گر نه، به شهادت تواریخ معتبر از بعد رحلت پیغمبر اسلام تا امروز، تنها کسی که این مردم را نگاهداشته و جلوگیری از یاوه سرایی افسار گسیختگان کرده، و ملاها بودند و دیگران؛ یا وظیفه این کارها را نداشتند یا خود را وظیفه دار نمی‌دانستند. 📚 ر.ک: کتاب کشف الأسرار، ص ۸ - ۹ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔹 پولی که از تبریز برایم می‌آمد، دیگر نمی‌آمد. مشغول مطالعه، بی‌پولی حواسم را پرت کرد. در همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را «شاه حسين ولى» معرفی کرد و گفت: «مرا فرستاده‌اند که به تو بگويم اين ۱۸‌سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟!» این را گفت و رفت. 🔸 برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟ بعد از تأملی یافتم از زمان شدنم، ۱۸ سال گذشته! اما آن شخص را نشناختم تا زمانی‌که به تبریز برگشتم. روزی به زیارت قبور رفتم قبری نظر مرا به خود جلب کرد نامش شاه حسین ولی بود، متوفای ۳۰۰ سال قبل! 📚 برگرفته از خاطرات علامه 📌 24 آبان سالروز رحلت عالم فرزانه، حکیم متأله، علامه طباطبایی (ره) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 معرفی کتاب های بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
💠 فایل کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 آدرس کانال استاد واعظی «یادداشت های طلبگی»: 🌐 @yaddashhayetalabegi 👈 نکات بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 زهد بسیار بالای شیخ (رضوان الله تعالی علیه) 🔹 وقتی دختر مرحوم شیخ انصاری (متوفای 1281 ق) را عقد کردند، مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند. 🔸 تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت: برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده و آن اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاۀ آورده‌اند؛ روزه اش را تو بگیر، نمازش را من می‌خوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم. 📚 ر.ک: ما سمعت ممن رأیت، ص 494 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اضمار روایات: 🔻برای اثبات اینکه مسئول در روایات مضمره، امام ع است، چند وجه ذکر شده است: 1️⃣ وجه اول: برخی از روات اجل از آن است که از غیر امام ع سوالی کند و آن را برای دیگران نقل کنند. 🔹 فیه: در مورد زراره و محمد بن مسلم و ... این حرف را می توان پذیرفت، چون شان آنها این است که «لایسئلون الا الامام ع». البته آن هم در اواخر کار؛ اما در مورد بقیه این ادعا قابل پذیرش نیست. 2️⃣ وجه دوم (محقق ایروانی): در زبان عربی ذکر ضمیر بدون مرجع، مالوف و صحیح نیست. پس قطعا عهدی بوده که به آن تکیه شده است. از طرف دیگر غیر از امام معصوم ع کسی نمی تواند نزد روات باشد. پس متنی که در کتب روایت ذکر شده، مرجع معهودی داشته که همان امام ع است. 🔹 فیه: در کتب روایی عهد ذکری بوده و نام امام ع ذکر شده بود و سپس بخاطر تقطیع، مرجع ضمیر ذکر نشده است. همانطور که صاحب معالم در منتقی الجمان: تصریح دارد: علّت مضمره شدن بسیاری از روایات تقطیع و تبویب آنهاست. به عبارت دیگر وقتی راویان، روایات سماعه را از کتابی نقل می‌کردند، در روایت اول نام امام علیه السلام بوده و در روایات بعد به صورت ضمیر ذکر شده و راوی، روایت اول را نقل نکرده است. 3️⃣ وجه سوم: معنا ندارد فرد ثقه ای روایت را از غیر امام بپرسد و بدون ذکر نام به دیگران نقل کند. زیرا لازمه اش است. مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: این همه تقطیع و تلخیص هایی که در سندها و متن ها وجود دارد و از روات سر زده و هیچ کدام تدلیس نیست، دلیل بر عدم صحت این ادعاست. 4️⃣ وجه چهارم (آیت الله شبیری): اینکه این متن را به عنوان روایت در خود ثبت کرده و امثال شیخ طوسی و شیخ کلینی که متخصّصین این فن هستند با آن برخوردی همچون برخورد با روایات داشته‌اند، مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: اولاً: اگر بخاطر قراین یا طریقی معتبر برای امثال کلینی روشن شده مسئول، امام ع است، اجتهاد ایشان است که برای ما حجت نیست. ثانیاً: درست است که در کتب روایی نقل شده، اما دلیل نمی شود که آن را روایت بدانند. شاهدش هم این است که خود شیخ بر اضمار روایت اشکال می کند. ثالثا نقل متن به عنوان روایت بخاطر این بوده که برای آنها حجت بوده، ولی شهادت بر روایت بودن آن از طرف امثال شیخ نیست. 5️⃣ وجه پنجم: در مقدمه تصریح شده که آثار صحیحه از صادقین ع در این کتاب نقل شده است. 🔹 فیه: مقصود از آثار صحیحه این نیست که تک تک روایات آثار صحیحه است، بلکه مقصود این است که مجموع روایات در هر باب مشتمل بر آثار صحیحه است. پس نمی توان با استناد به این وجه حجیت مضمرات کافی را درست کرد. علاوه بر اینکه این وجه مختص کافی است. 6️⃣ وجه ششم: علّت اضمار روایات و تبویب آنهاست. بنابراین ما اصلا روایت مضمره نداریم. از طرف دیگر کتب و مجامع روایی برای جمع روایات است، نه فتاوای فقها. از طرف دیگر (به عنوان موید) در روایات ما شاید موردی نداشته باشیم که روایتی از غیر امام ع نقل شده باشد. ان قلت: شیخ صدوق در فقیه از پدرش مطالبی نقل کرده است. قلت: فرمایشات پدر شیخ صدوق روایاتی مرسله است، چون دأب فقها در آن زمان این بوده که در مقام فتوا، عین متن روایت را نقل می کردند. ✅ بنابراین تردیدی در حجیت روایات وجود ندارد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام ظله) در مدرسه شهیدین 👈 نکات ـ حدیثی بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 نقش علامه طباطبایی (ره) در موفقیت های ایشان: 🔹دختر یک خانواده ی ثروتمند در تبریز بود. با یک طلبه ساده ازدواج می‌کند و بخاطر ادامه ی تحصیل همان طلبه ی ساده راهی می ‌شود. گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به ایشان فرزندی می‌دهد. بعد این فرزند می‌میرد! بعد دوباره فرزند می‌دهد، دوباره در همان بچگی می‌میرد ! دوباره فرزند می‌دهد دوباره ... !! این در حالی است که مطلق بر زندگی شان حاکم است؛ تا حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشد . حتی رختخواب ! .... 🔸علامه درباره ایشان گفته بودند : «من نوشتن را مدیون ایشانم »! و نیز گفته اند : «اگر همسرم نبود من نمی‌توانستم ادامه ی تحصیل بدهم » صبر حیرت انگیز !!! نوشتن الميزان ... 🔺علامه نه تعارف داشته و نه اغراق می کند. علامه در جایی فرموده بودند : «ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه (سلام الله علیها ) می‌دادند، من جواب خانوم را می‌شنیدم ! و همچین هنگامی که زیارت عاشورا می خواندند من جواب سلام امام حسین ( علیه السلام ) را می شنیدم !» 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله (@albayann) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
♻️ مهم: آیت الله اعرافی: هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقه‌های را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیت‌های علمی در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است. ♻️ نظرات بلند - دام عزهم - و تأکیدات ایشان و همراهی اساتید معظم مهمترین سرمایه حوزه‌های علمیه در رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه می‌باشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت. ♻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت دراسی می‌باشد. ♻️ سال‌ها در به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنت‌های تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمی‌باشد. ♻️ معاونت آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود. 🔹 متن کامل سخنان مدیر محترم حوزه‌های علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇 🔗 yun.ir/v4tbq7 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در آستانه شماره دوم مجله «فقه و پژوهش» توسط دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 🔹در این شماره می‌خوانید 👇 1️⃣ مفهوم مخالف قید در آیات و روایات فقهی 🔸 نوشته امین کوخائی 2️⃣ بررسی چگونگی حل تعارض حکم واقعی وظاهری از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم آخوند و شهید صدر 🔸نوشته سید عبدالله عمادی اصل 3️⃣ تبیین و بررسی مقدمات حکمت از منظر علماء اصول (آخوند خراسانی، میرزای نائینی، علامه مظفر، آیت اللّه سبحانی) 🔸 نوشته مهدی تقی لو 4️⃣ نقش کاربردی بایسته حلم با محوریت نقش پدر درخانواده از منظر آموزه‌های دین 🔸نوشته سیدمحمد احمدی موسوی 5️⃣ تبیین ادلۀ حرمت درآمد از غنا و پاسخ به شبهات آن 🔸نوشته سید محمد مهدی شجاع‌الدینی 6️⃣ حکم بیع معاطاتی 🔸نوشته سیدمحمدحسین طباطبایی 7️⃣ بررسی بذل فدیه متبرع در طلاق خلع و فرق آن با جعاله 🔸نوشته سید مرتضی میری 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فقه و پژوهش2 - jeld.pdf
5.29M
✍️ فایل پی دی اف مقالات مجله «فقه و پژوهش» دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) ـ شماره دوم ✅ متن تک تک مقالات را در سایت مدرسه بخوانید 👇 🌐 http://shahidain.ir/fa/jurisprudence-methodology/research/fighh-va-pajoohesh/1112-2022-11-27-03-46-05 📌 ارسال مقالات جهت چاپ در مجله به آیدی (@feqhopajoohesh) 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین