eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
341 عکس
23 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مراحل تمسک به دلیل شرعی و جایگاه عرف در آنها: 1️⃣ مرحله اول: فهم معنای کلام در مقام خطاب: این مرحله همان ظهور می‌باشد و به واگذار شده است. 2️⃣ مرحله دوم: تشخیص موضوع: به طور مثال، در دلیل «رجل شک بین الثلاث والاربع»، معنای رجل از حیث لغت و عرف «مرد» است، حال آیا همین «رجل» به معنای مذکر موضوع دلیل است؟ پاسخ می‌دهند که با توجه به الغای خصوصیت و تناسب حکم و موضوع، «رجل» برای مثال در کلام ذکر شده است و موضوع «انسان» است و مرد بودن موضوعیّت ندارد. این مرحله نیز به واگذار شده است. 3️⃣ مرحله سوم: تطبیق موضوع بر مصادیق: در مورد اینکه در این مرحله شارع، و یا مرجع است، اختلاف وجود دارد، اما نظری که با تحقیق به آن رسیده‌ایم این است که مرجع در این مرحله نیز عرف است. به طور مثال، دلیل می‌گوید: «الدم نجس»، حال اگر رنگ خونی که روی لباس بوده و آن را شسته‌ایم، بر لباس باقی بماند، آیا موضوع دلیل بر این رنگ نیز تطبیق می‌شود یا خیر؟ می‌گوییم با دقت عقلی کاری نداریم که کسی بگوید: «این عرض است و هنوز جرم خون موجود است»، بلکه نظر عرف را می‌پذیریم که ‌می‌گوید: «این دیگر خون نیست». بنابراین دلیل نجاست خون بر این مصداق منطبق نمی‌شود. البته بحث در مخترعات شرعیّه مثل «صلاة» نمی‌باشد، بلکه بحث در مفاهیم عرفیّه است. 📚 ر.ک: فقه بورس و اوراق بهادار، استاد ، ج1، ص 17 ـ 18. 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 آداب تعلیم و تعلم (20) 🔻 آداب مختص به استاد (آداب استاد نسبت به طلاب) 4️⃣ ادب چهارم: اینکه حریص در آموزش طلاب باشد قال الشهید الثاني: 🔹 «أن يكون حريصا على تعليمهم‏ باذلاً وسعه في تفهيمهم و تقريب الفائدة إلى أفهامهم و أذهانهم ... و لا يعطيه ما لا يحتمله ذهنه و لا يبسط الكلام بسطا لا يضبطه حفظه و لا يقصر به عما يحتمله بلا مشقة و يخاطب كل واحد منهم على قدر درجته و بحسب فهمه ... و يكررها لمن لا يفهمها إلا بتكرار و يبدأ بتصوير المسألة ثم يوضحها بالأمثلة إن احتيج إليه‏» 🔸 یعنی: «استاد باید در یاددادن به طلاب باشد و برای فهماندن آنان همه تلاشش را بکند و مطلب را به فهم و ذهن طلبه نزدیک کند ... و مطالبی نگوید که ذهن طلبه کشش آن را ندارد و کلام را نه آنقدر بسط دهد که قابل حفظ کردن نباشد و نه آنقدر کوتاه کند که طلبه بدون مشقت یاد نگیرد. با هر طلبه به اندازه فهمش صحبت کند و برای کسانی که بدون مطلب را نمی فهمند، مطالب را تکرار کند. ابتدا مسأله را به تصویر بکشد و سپس در صورت نیاز برای آن ذکر کند» 📚 منیة المرید، شهید ثانی، ص 196 👈 نکات بیشتر را از طریق کانال 👇دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 رهبر انقلاب خطاب به مبلغین محرم: را بیش از ، به دلها بدمید! 🔹 برای مخاطب معنویت ایجاد نکنید! خوف را همراه رجاء حتماً به دل‌ها بدمید؛ و خوف را بیشتر! این‌که ما آیات رحمت الهی را بخوانیم و یک عده‌ای را غافل کنیم و نتیجه‌اش این بشود که خیال کنند - با یک توهّم معنویت - غرق در معنویتند و از و ضروریات دین در عمل غافل بمانند، درست نیست. 🔸 در قرآن، بشارت مخصوص مؤمنین است؛ اما انذار برای همه است؛ مؤمن و کافر مورد انذارند. پیغمبر خدا گریه میکند، شخصی عرض میکند: یا رسول‌اللَّه! خداوند فرمود: «لیغفر لک اللَّه ما تقدّم من ذنبک و ما تأخر». این گریه برای چیست؟ عرض میکند: «أولا اکون عبدا شاکرا»؛ یعنی اگر شکر آن مغفرت را نکنم، پایه‌ی آن مغفرت سُست خواهد شد. 🔹 در همه حال، باید بر دل ما و مستمعان ما حاکم باشد. راه، راهِ دشواری است؛ بشر بایست خود را برای پیمودن این راه و رسیدن به آن سرمنزل آماده کند. 📚 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار روحانیان و مبلغان در آستانه‌ی ماه محرم 84/11/5 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در سیره عقلا دقیقاً چه چیزی توسط شارع امضا می‌شود؟ 🔹 اگر سیره‌ای در زمان صدر اسلام بوده و امضا شده، ولی در زمان حاضر متعلّق آن سیره، تغییر کرده است، آیا همان امضای صدر اسلام در مورد اصل این عمل با متعلّق دیگر کافی است و سبب مشروعیّت و حجیّت این سیره با متعلّق جدید نیز می‌شود یا خیر؟ به عبارت دیگر: وقتی بنای عقلائی امضا می‌شود، دقیقاً چه چیزی می‌شود؟ آیا فقط خود عمل خارجی امضا می‌شود و یا اینکه اگر آن عمل خارجی ناشی از و کبرای کلّی مرتکزی باشد، شارع مقدس آن کبرای کلّی مرتکز در ذهن عقلا را امضا می‌کند؟ 🔸 به طور مثال، شارع مقدس «» را امضا کرده است، ولی می‌بینیم که در زمان شارع، حیازت با تحجیر (سنگ چینی) و سختی فراوانی نسبت به مکانی با مساحت کم محقّق می‌شده، آیا همان نوع از حیازت، مشروع شده است و یا اینکه حتی حیازت در زمان ما که با اسباب مدرن به آسانی در زمان کوتاهی نسبت به مکانی بسیار وسیع محقّق می‌شود، نیز امضا شده است. به عبارت دیگر، امضای تحجیر که امری عقلائی است تنها در همان مصداق قدیمی آن منحصر است و یا اینکه شامل موارد جدید نیز می‌شود؟! 🔹 برای پاسخ به این سؤال باید به ادلّه حجیّت سیره عقلائیّه توجه کنیم؛ با توجه به ادلّه سیره عقلائیّه، در می‌یابیم که بسته به اینکه کدام دلیل را بر اعتبار سیره عقلائیّه اقامه کنیم، نتیجه متفاوت می‌شود؛ چون مفاد بعضی از ادلّه این است که تنها همان عمل خارجی امضا می‌شود . (الفائق في الاصول، ص21) 🔸 به نظر می رسد در جایی که سیره و عمل خارجی عقلا، نکته یا ارتکاز عقلائیّه داشته باشد، نمی‌توان پذیرفت که امضای سیره خارجی عقلا، امضای آن نکته و ارتکاز نیز بوده است، ولی در جایی که عقلا بین خودشان کبرای کلّی نانوشته‌ای داشته‌اند و بر اساس آن، سیره‌های خارجی متعدّد شکل می‌گیرد، در این صورت اگر شارع مقدس آن کبرای کلّی را نفرمودند، مشخص می‌شود که کبری نیز امضا کرده است. 📚 ر.ک: فقه بورس و اوراق بهادار، استاد ، ج1، ص 126 ـ 127 👈 نکات بیشتر را در این کانال ببینید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تبویب جدید فقه لازم است/ مباحثات شورای نگهبان فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل شود ✅ استاد شیخ محمد سند (حفظه الله) 🔹۳۰ سال قبل پیشنهاد دادم که مباحثات فیش‌بندی و به ابواب سنتی فقه تبدیل و به زبان عربی هم انجام شود؛ در این صورت عروه الوثقی زمان ما خواهد بود؛ زیرا تمامی مباحث در آن مورد توجه است. نوشتار و تبویب جدید فقه لازم است گرچه کار سختی است. 🔸ابزار دیگر آگاهی داشتن حوزویان از اخبار و روز دنیاست و خودبخود سبب می‌شود تا ما با مسائل روز درگیر و انسان سراغ ریشه‌های فقه برود و خواهیم دید کمبودی وجود ندارد و می‌توان با عالم شدن به زمانه مشکلات را حل کنیم. 🔹 جعفری در مشروطه به زبان فارسی نوشته شده است و اگر کانونی قانونمند در قم و نجف تشکیل داده شود و روحانیون و قانون‌دانها در آن باشند و همین قوانین به زبان‌های مختلف ترجمه شود، قوانین شیعه جعفری قابل ارائه به مجامع بین‌المللی و جهان اسلام خواهد بود. کما اینکه تاثیرپذیری قوانین فرانسه از آرای برخی عالمان شیعه را می‌بینیم. 📚 مطرح شده در نشست «فلسفه حقوق جزا از دیدگاه اسلام و غرب»: https://b2n.ir/u65587 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 از روز چه بهره ای برده ایم؟ 🔹 من از خودم و شما سؤال می‌کنم: ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به‌دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها کرده باشیم من به‌شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ 🔸روشن است که امام حسین(ع) الآن نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین(ع) در دستان ماست؛ کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم، ولی در عین حال برای تضعیف امام حسین(ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم، ولی به‌دشمنان کمک کنیم و به‌اختلاف و در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم، ولی گناهانمان بیش‌تر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم، ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم؛ زیرا تلاش می‌کنیم حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. ان‌شاء‌الله که ما از این دسته نیستیم. 📚 برگرفته از کتاب «سفرِ شهادت»، امام موسی 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تعارض مقرر و ناقل و مبیح و حاظر: 🔹 اگر دو خبر با هم کنند و یکی از دو خبر (موافق با اصل اولی در اشیاء [جواز] ) باشد و دومی (مخالف با اصل) باشد، اعم از اینکه دال بر وجوب یا حرمت باشد، اصولیون در این مساله اختلاف دارند و مشهور اصولیون خبر را مقدم می کنند. 🔸 از طرف دیگر اگر دو خبر با هم کنند، یکی از دو خبر (دال بر اباحه) باشد و دیگری (دال بر حرمت) باشد، همه اصولیون خبر را بر مبیح مقدم می کنند. 🔹بیان تنافی: اولا مساله اول اعم از مساله دومی است؛ زیرا اولی شامل وجوب نیز می شود. پس اختلاف در اولی باید شامل دومی نیز بشود، در حالی که در دومی وفاق است. ثانیا اکثر اخباری ها و اصولی ها، در بحث تعارض خبرین، هر دو قاعده را کنار گذاشته اند. یا حکم به تخییر کرده اند و یا به اصل اولی مراجعه کرده اند که اخباری اصل اولی را احتیاط و اصولی برائت می داند. 🔸رفع تنافی: نسبت به تنافی اول باید گفت دو مساله با هم فرق می کند. مساله اول مربوط به شبهات و مساله دوم مربوط به شبهات است. پس اشکالی ندارد که در یکی اختلاف داشته باشند و در دیگری اتفاق. نسبت به تنافی دوم نیز باید گفت قول به تخییر یا احتیاط به خاطر روایت است و الا طبق قاعده اولی باید ناقل و حاظر را مقدم می کردند. البته این حرف توجیه خوبی نمی تواند باشد؛ زیرا مقتضای ادله طرفین این است که از باب قاعده اولی قائل به تخییر یا احتیاط می شوند. 📚 ر.ک: رسائل، ج2، ص 117 و 118 📌 ارسالی از استاد (از اساتید کفایه مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 فلسفه تصحیح و اجازات، مصون ماندن کتاب های معارف از تحریف است 🔹 پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام در دریافت، نگهداری و بیان مطالب هستند، اما در مورد دیگران ممکن است که با گذر زمان پس از دریافت دچار و اشتباه شوند. 🔸 یکی از افتخارات علمای شیعه در این است که هیچگاه به کتاب های عربی علمای فارسی زبان شیعی ایرادی از جهت وارد نشده است. 🔹 فلسفه اجازات و تصحیح کتب، مصون ماندن از تحریفات است، منبر و تبلیغ، مداحی، امور حسبیه و نیز اجازه می‌خواهد که مهم‌ترین بخش اجازات، اجازه است، اما امروزه برخی خودشان را بدون اجازه به عنوان به جامعه معرفی می‌کنند. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت‌الله ، در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «اجازات العلما» 👈 نکات 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 حضرت آیت الله العظمی زنجانی: 🔹 منبر و مجلس سید الشهداء (ع) مکان آموزش افراد است و قسمت مهمی از مردم از همین مطالب اهل و اشعاری که خوانده می شود، شکل می‌گیرد. 🔸 لذا باید در انتخاب مطالب و اشعار دقت بیشتری شود و جنبه هدایتگری و اصلاح جامعه مدنظر قرار گیرد. 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اضول مدرسه شهیدین قم
روش تحصیل موفق در حوزه ـ استاد شب زنده دار.pdf
513.6K
📌 سخنان مهم آیت الله با موضوع «روش در مرحله سطح و خارج حوزه‌های علمیه» ـ فروردین 1400 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 الزامات تحصیل در خارج: 1️⃣سعی بلیغ و مجاهدانه: در کنار علاقمندی وافر به علم، باید سعی و بلیغی شود. ابن سینا با آن نبوغ علمی می‌گوید: «من بعضی از کتابها را بیست و پنج بار مطالعه کردم تا فهمیدم». اگر این دو باشد، ولو سایر امور ناقص باشد، شخص به جایی می‌رسد. چه بسیار افراد با استعداد که موفقیتی پیدا نکردند، و په بسیار افراد کم استعداد که کار کردند و به موفقیت‌هایی دست یافتند. 2️⃣انتخاب محدوده های درسی عمیق و پرچالش اولاً باید مبحث عمیق باشد. از حضرت امام (قدس سره) نقل شده که ایشان سفارش می‌فرمود خارج طهارت یا بیع بروید؛ چون باب طهارت روایات فراوان دارد و در باب بیع اِعمال قواعد بیشتر است. اگر هفت ـ هشت سال این ابواب را درس بروید، خودکفا می‌شوید. مباحث بکر نباید در درس مطرح گردد، موضوعات نو باید در های علمی بررسی گردد و سپس نتایج آن به کلاس‌ها منتقل شود. 3️⃣ بودن استاد مهمتر از بودن دقت استاد از وی مهمتر است. اگر استاد دقیق نباشد، خوش بیان هم باشد، طلبه فکر می‌کند مطلب آسان است و با قانع می‌شود. 4️⃣فکر قبل و فکر بعد و سپس نویسی قبل از حضور در کلاس در مورد موضوع فکر کنید ولو ظناً یک موقفی اتخاذ کنید. بعد از درس هم فکر کنید، سپس تقریر درس را بنویسید. البته تقریر غیر از است. در تقریر باید اتخاذ رأی شود، مطلب حلاجی شود، اگر استدلال نیاز به مقدمه یا تکمله دارد، اضافه شود. این تقریر است که به درد خود شخص و دیگران می‌خورد. 📚برگرفته از فرمایشات استاد 🔰 فقه و اصول شهیدین قم
💠 اسباب اشتراک راویان: 🔸 يكى از امور و اسبابى كه موجب به وجود آمدن اشتباه و ميان رُوات براى متأخرين شده، اين است كه گاهى افراد، سندى را از كتابى نقل مى‌كنند بدون اين كه به قرائن و شواهدى كه در آن كتاب براى تشخيص و روات آن سند ذكر شده، توجّه كنند. 🔹 مثلاً فرض كنيد كه كلينى در كافى، ۵ روايت كه در سند آن‌ها «محمد بن يحيى» وجود دارد، به ترتيب و پشت سر هم ذكر كرده است. وليكن او در سند روايت اول، مشخصه‌اى هم براى «محمد بن يحيى» ذكر كرده است. مثلاً محمد بن يحيى العطار. و بعد با اتكا و اعتماد به اين مشخصه، در چهار روايت بعدى، تنها نام «محمد بن يحيى» را آورده و طبعاً مراد او همان محمد بن يحيى العطار است. حال ممكن است كسى بدون توجه به اين قرينه در كلام كلينى، چون فقط به حديث سوم نياز دارد، آن را نقل كند و از اينكه مراد از محمد بن يحيى در سند حديث سوم - به طور مطلق نيست، بلكه مراد محمد بن يحيى العطار است، غفلت شود. 📚 ر.ک: مقالات (پرسش هایی از آیة الله زنجاني ـ حفظه الله) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اضول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب در نجف اصلاً خوانده نمی‌شود‼️ ♻️ استاد فرمودند: یک نفر برای ایشان نقل کرده است که آیت الله العظمی سیستانی - حفظه الله - با تغییر کتاب رسائل هستند و فرزندشان ایشان را آرام کرده‼️ 🔹 فرمایش ایشان باعث شد این موضوع را از طلاب محترم پیگیری کنیم. و در نهایت تعجب معلوم شد که کتاب مدت‌ها است از نظام آموزشی حوزه نجف کنار گذاشته شده و نه امتحان گرفته می‌شود و نه کسی تدریس می‌کند‼️ 🔸 در نجف بعد از اصول الفقه طلاب دو دسته می‌شوند. یک دسته حلقات و سپس کفایه و برخی مستقیم کفایه می‌خوانند. (برنامه امتحانی لجنه امتحانات نجف را در تصویر فوق 👆ملاحظه می‌فرمایید)🔥 ♻️ دو احتمال در کلام استاد قائنی وجود دارد: 1️⃣ ناقل این داستان برای ایشان نبوده است. 2️⃣ نظر آیت الله العظمی (دامت برکاته)، نظر کارشناسی بوده نه الزامی از مقام مرجعیت ایشان بوده و ایشان صلاح دیدند این امر را به اختیار اساتید و طلاب واگذار کنند و الا اعمال نظرشان در حوزه فعلی نجف سهل می‌بود. 👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
سخنان مهم استاد محمد تقی شهیدی: با اینکه بدیل اختیاری بشود موافقم ♻️ حضرت استاد شهیدی در جلسات متعدد فقهی خود راجع به موضوع برنامه درسی جدید آموزشی حوزه صحبت کرده بودند و لذا پس از کسب اجازه و تایید دقیق ایشان بر متن زیر، مجموعی از فرمایشات ایشان در چند جلسه را نقل می‌کنیم: ♻️ مهم این است که برنامه برای اساتید خوب توضیح داده شود! با این برنامه‌ حوزه که بدیل‌ها تخییری هستند مخالفتی ندارم. ♻️ اکنون که کتاب حلقات کنار کفایه آمده و طلاب مخیر هستند بین انتخاب کفایه و حلقات، به نظرتان مراجع با این مخالفند؟! یا این مدرسین محترم اگر به آنها درست انتقال داده شود که طلاب با خواندن حلقات بحثهای خارج را بهتر می‌فهمند، یا حداقل برخی اینطورند! آیا آنها مخالفت می‌کنند؟! ♻️ حتی من معتقدم در دروس مقدمات قبل پایه ۷ هم تحریرالوسیله امام یا منهاج الصالحین اگر به آن شرح استدلالی مختصری اضافه شود عدل تخییری می‌شود! چه لزومی دارد همه لمعه را بخوانند؟! اتفاقا منهاج الصالحین بزرگان زیادی روی آن کار کرده اند و کتاب خیلی خوبی است. ♻️ حلقات خیلی کتاب خوبی است، بسیاری از بحثهای بعد از کفایه در حلقات است که اگر کسی آن را بخواند چیزی از دست نداده است. بلکه به اعتقاد من نه تنها برای ورود به درس خارج خواندن حلقات طلبه را از رسائل و کفایه بی‌نیاز می‌کند، بلکه به تجربه طلابی که در درس خارج نظرات جدید را در مثل حلقات در سطح خوانده‌اند، در خارج موفق‌تر هستند. طلبه می‌تواند فرمایش‌های ایشان را مانند سایر بزرگان، در دروس خارج مراجعه و بررسی نماید. ♻️ بزرگوارانی که می‌گویند اگر کتاب روان باشد طلاب شل و بی علم بار می‌آیند، حداقل من این را قبول ندارم! طلاب سطح باید را یاد بگیرند و کم‌کم در خارج توان رجوع پیدا می‌کنند. ♻️ به هر حال ما می‌دانیم که طلاب عمومی نمی‌توانند تمام مطالب مکاسب را فقط در ۴ سال با استاد بخوانند. مسلما برخی بخش‌ها خوانده نمی‌شود و طلاب هم بعد از مدتی که متن شیخ را با دقت خواندند، می‌توانند بقیه بخش‌ها را خودشان درک کنند. 👈 نکات بیشتر 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
📣 قابل توجه کلیه اساتید و طلاب محترم مقطع سطح 2 و 3 حوزه های علمیه سراسر کشور 🔺 محدوده درسی پایه 7 تا 10 و تعداد صفحات و مقدار حذفیات را می‌توانید به صورت دقیق در عکس های بالا 👆 مشاهده فرمایید🔺 📌 نکته: کپی این پیام تنها به صورت بازارسال و همراه با لینک جایز است. 👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در (کانال در مسیر اجتهاد): 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
برنامه جدید سطح 2 و 3 حوزه های علمیه.pdf
89K
🔺 برنامه درسی سطح 2 و 3 حوزه های علمیه همراه با تعداد دقیق صفحات و مقدار حذفیات و ....🔺 👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
❌ استاد در کمال حیرت فرمودند که چون نصف حلقه ثالثه در ۳۶ روز نوشته شده، پس نمی‌تواند کتاب درسی موفقی باشد. ❌ استاد عزیز؛ شهید ثانی (ره) هم جلد اول شرح لمعه را در ۳ ماه نوشت، پس نصف الروضة البهیّة در ۹۰ روز نوشته شده (که حجم بیشتری از حلقه ثالثه دارد)، اگر موافق هستید آن هم حذف شود⁉️ ❌ شاید در مقایسه نوابغ جهان علم با افراد عادی نیاز به متانت بیشتری داشته باشیم. ❌ حاج آقای فرمودند: «مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی می گفتند ایامی که شهید مشغول نوشتن حلقات بودند روزی ۱۶ ساعت می نوشتند». این را بگذارید کنار نبوغ بالا، حافظه فوق العاده، فکر منظم و بیش از ۲۰ سال کار ممحض در علم اصول». ❌ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی (ره) چند بار فرمودند که جلد اول منهاج الصالحین آیت الله العظمی خویی (ره) را بعد از اولین چاپ به مرحوم شهید (ره) دادم. و فقط یک یا دو روز نزد ایشان بود. بعد به من دادند و فرمودند در صفحه آخر ۱۳ اشکال نوشتم که فتاوایی هستند که حسب مبنای خود آیت الله العظمی خویی (ره) صحیح نمی‌باشند. من هم بردم خدمت مرحوم آقای خویی (ره). ایشان هم کتاب را گرفتند و تک تک اشکالات را می‌خواندند و می فرمودند: عجب، با اینکه قبل از چاپ چند نفر از آقایان هم مطالعه کرده بودند، ولی عجیب است که این اشکالات علمی باقی مانده است. و فرمودند اگر ممکن است جلد دوم منهاج را قبل از چاپ، ایشان بازبینی کند 📌 واقعیت این است که فراتر از یک انسان عادی بود... 👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در: https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
استاد علی عندلیب: نظر مسوولین حوزه فصل الخطاب است. ♻️ حضرت استاد علی با سابقه بیش از سی سال تدریس خارج فقه و اصول و سالیان متمادی تدریس سطوح عالی و با تجربه‌ای طولانی در حل مسائل مورد ابتلای جامعه، نسبت به برنامه جدید آموزشی حوزه نکاتی را مرقوم فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم ♻️ در ارتباط با تغییر متون درسی باید عرض کنم که لزوم اصل تغییر امری واضح و است و تعصبی روی کتب درسی وجهی ندارد. مگر شیخ انصاری (ره) و صاحب جواهر (ره) و مرحوم آخوند (ره)، و مکاسب خوانده اند که شیخ وآخوند و صاحب جواهر شده اند⁉️ اما در مورد اینکه چه کتبی جایگزین شود و چه بخش‌هایی از کتب فعلی الزاماً با استاد خوانده شود، نظرات اساتید است و فصل الخطاب بعد از مشورت با صاحب نظران، تصمیم حوزه است. ♻️ لذا همراهی با مدیریت و شورای عالی حوزه امری لازم است که بهترین همراهی می‌تواند ارائه پیشنهادهای سازنده جهت تکمیل این برنامه جدید باشد. والسلام علیکم علی عندلیب 👈 جدیدترین اخبار و اطلاعیه های علمی ـ اجتهادی در (کانال در مسیر اجتهاد): 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیان شیوای حضرت آیة الله (حفظه الله) 🔹 در مورد ضمانت روزی طالب علم توسط امام صادق (سلام الله علیه) - اگر من (امام معصوم) بگویم تو دَرسَت را بخوان، تو کار علمی ات را انجام بده، هزینه ات با من، آیا آرام می‌شوی؟ - آری، یابن رسول الله. - همین وعده را خدا به شما داد. 👈 نکات بیشتر 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است در ۶ دقیقه آنچه را نمی‌دانستید ببینید‼️ ❌ : اختیار. آیا ما در تمام‌خوانی کتاب رسائل و مکاسب اختیار داریم؟ بله! چون این برنامه طوری طراحی شده که هرگز مشکل «نرسیدن به محدوده‌ها» به وجود نیاید. باور نمی‌کنید⁉️ پس کلیپ بالا ببینید👆 ❌ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در مجموعه کلیپ‌های برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه، پاسخی حرفه‌ای و دقیق به سوالات حوزویان عزیز می‌دهد. در این کلیپ‌ها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی می‌برید که تا کنون کمتر بیان شده بود💯 ❌ موضوعاتی که نشان می‌دهد ۴ سال کار علمی و برنامه‌ریزی، چه سنت‌های اصیلی را به حوزه باز می‌گرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد👌👌 @hawzahnews| حوزه‌نیوز ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه‌های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554