eitaa logo
دارالادیان-بنیاد شرق شناسی
304 دنبال‌کننده
268 عکس
172 ویدیو
71 فایل
💎نخستین مرکز آموزشی زبانهای عبری، سریانی، پهلوی، اوستایی، سنسکریت، لاتین و... در ایران 💎 همراه با برگزاری کارگاههای آموزشی در شناخت ادیان جهان توسط استادان مجرّب ارتباط با ما 👇 @hasanasef
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 ریشه‌یابی فسادهای اجتماعی بنی‌اسرائیل ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت دوم فسادهای اجتماعی - بخش 3 ⚡️شرایط پیروی اولین درس این است که ما وقتی با فسادهای اجتماعی روبه‌رو می‌شویم ابتدا باید ببینیم ریشه‌ی این فساد از کجاست و آن را آسیب‌شناسی کنیم. حضرت موسی (ع) ابتدا این کار را کرد، و گفت: ریشه‌‌ی این درخواست این است که شما عقل‌تان را به کار نمی‌گیرید. شما در اثر یک گرایش جاهلانه‌ای که عقل آن را تأیید نمی‌کند، هوس کرده‌اید که شما هم آن‌ کار را بکنید؛ این کار هیچ دلیل عقلی ندارد. اما اگر می‌گویید نتیجه‌ای دارد و مطلب صحیحی است، خب بگویید کجای این کار که بت را پرستش کنید، صحیح است؟! این رفتار شما جاهلانه و غیرعاقلانه است. بنابراین برای مبارزه با فساد ابتدا باید ریشه‌اش را پیدا کنیم. هم‌چنین سعی کنیم سطح فکر و عقل مردم بالا برود و بهتر بفهمند. عادت کنند که وقتی می‌خواهند دست به کاری ببرند، ابتدا به نتیجه‌اش بیاندیشند و آثار و عواقب آن را حساب کنند. تبعیّت در جایی صحیح است که انسان بداند آن کسی که از او تبعیّت می‌کند، شخص حکیمی است و رفتار صحیحی دارد، اما به چه دلیل از رفتاری که نه دلیل عقلی و نه حجّت شرعی بر آن دارید، پیروی می‌کنید؟! اگر جامعه‌ای امتیازاتی مثل صنعت، تکنیک، علم و پیشرفت دارند، خب از این امتیازاتشان یاد بگیرید؛ اگر صفت خوبی دارند، اگر پیشرفت علمی هم حتی در امور مادی دارند، آن‌ها را یاد بگیرید؛ اما چرا از رفتارهای دیگرشان پیروی می‌کنید که ربطی به این امتیازات ندارد؟! یک مبحث مهم این است که آیا ما باید از فرهنگ‌های دیگر و از آراء و افکار دیگران پیروی کنیم یا نه؟ پاسخ این سؤال هم مثبت است و هم منفی؛ پیروی از چه کسانی و در چه رفتاری؟ اگر از چیزی است که موجب خیر دنیا و آخرت است، البته باید به‌دنبال آن رفت و آن را یاد گرفت و استفاده کرد. هیچ‌کس از این کار منع نکرده است. پیغمبر اکرم (ص) اسیران جنگی را به شرط این‌که به مسلمان‌ها خواندن و نوشتن یاد بدهند آزاد می‌کرد. فرمودند: اطلبوا العلم و لو بالسین؛ چین در آن زمان از دورترین کشورها به شمار می‌رفت. می‌فرماید: به دنبال علم بروید حتی اگر برای آن می‌بایست به دورترین شهر‌ها بروید. این کار در اسلام ممنوع نیست، اما به شرط این‌که سخن حق یا کار مفیدی باشد. اما از چیزی که می‌بینید باطل است و هیچ فایده‌ای ندارد، به چه دلیل پیروی می‌کنید؟! در کنار این تقلید کورکورانه شما راه حق خودتان را زیر پا می‌گذارید و اصلاً فراموش می‌کنید که خداوند به شما چه چیزی داد و چه حقّی بر شما دارد. اصلاً فراموش می‌کنید که او شما را بر همه برتری داده است؛ و هو فضّلکم علی العالمین. 5 بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️ 🆔 @daraladyan
⚡️تقلید کورکورانه از هالووین در عربستان بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
⚡️برتری‌های بنی‌اسرائیل قرآن این تعبیر را فقط درباره‌ی بنی‌اسرائیل به کار برده است و در چند سوره آن را تکرار کرده است. درباره این فضیلت که با آن خداوند بنی‌اسرائیل را بر همه‌ی اقوام دیگر برتری داده است، اقوال مختلفی است. بیشتر مفسّران این فضیلت را مربوط به همان زمان می‌دانند، اما با توجه به آیه‌ی ۲۰ از سوره مائده می‌توان این فضیلت را توسعه داد. قرآن درباره‌ی ملاک‌های فضیلت بنی‌اسرائیل می‌فرماید: إِذْ جَعَلَ فِیكُمْ أَنبِیَاء وَ جَعَلَكُم مُّلُوكًا، بنی‌اسرائیل در میان همه‌ی اقوام عالم، بیشترین انبیاء را داشته‌اند، و از سوی دیگر همین قوم که روزی در نهایت ذلّت زندگی می‌کردند به سلطنتی هم‌چون سلطنت حضرت سلیمان رسیدند. خداوند به بعضی از بنی‌اسرائیل سلطنتی داد که به هیچ سلطان دیگری داده نشد، که علاوه بر انسان‌‌ها، جن و وحوش و طیور همه مطیع او بودند. روشن است که جا دارد به چنین قومی که این عزّت مادی و آن عزّت معنوی را دارد، بگویند: فضّلکم علی العالمین. اما آن‌‌ها در مقابل این نعمت‌های خدا چه کردند؟! زمانی که تازه از قوم فرعون نجات پیدا کرده‌اند و کمی احساس راحتی می‌کنند، به پیامبر خود می‌گویند: إجعل لنا إلهاً کما لهم آلهة! می‌خواهند بت‌پرستی کنند! 🔺پایان قسمت دوم🔺 👈🏿 .... 6 بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️ 🆔 @daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روضه‌خوانی سیدحسن نصرالله برای سیدالشهدا(ع) ⚫️ بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️ 🆔 @daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 نقش تقلید کورکورانه و ضعف مبانی فکری در انحراف بنی‌اسرائیل https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21779/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت سوم - بخش 1 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 نقش تقلید کورکورانه و ضعف مبانی فکری در انحراف بنی‌اسرائیل https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21779/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت سوم - بخش 1 اشاره داستان بنی‌اسرائیل در قرآن کریم مقاطع مختلفی دارد که ویژگی‌های هر مقطع دارای درس‌‌ها و عبرت‌هایی برای ماست؛ البته به شرط آن‌که درست دقت کنیم و از آن‌ها استفاده کنیم. «مقطع اول» مربوط به پیداش بنی‌اسرائیل و اقامت آن‌ها در مصر بود؛ مقطعی که در آن‌ مورد آزار و شکنجه فرعونیان بودند. هر روز که می‌گذشت نشانه‌ای از آیات الهی برای قوم فرعون ظاهر می‌شد و هر سال یکی از عذاب‌های الهی اتفاق می‌افتاد و گرایش مردم آرام آرام به طرف حضرت موسی بیشتر می‌شد. این بود که فرعونیان به فرعون گفتند: اگر بخواهی با موسی این‌طور مدارا کنی، دیگر از تاج و تختت اثری نخواهد ماند. فرعون در مقابل، آن‌ها را دلداری داد و گفت: سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءهُمْ وَ نَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ؛ [اعراف، ۱۲۷] نترسید! اگر کار سخت شد، همه‌ی فرزندان‌شان را می‌کشیم. ما بر آن‌ها مسلط هستیم و هیچ جای نگرانی نیست. این‌جا بود که بنی‌اسرائیل نزد حضرت موسی آمدند و گفتند: أُوذِینَا مِن قَبْلِ أَن تَأْتِینَا وَ مِن بَعْدِ مَا جِئْتَنَا؛ [اعراف، ۱۲۹] ما امیدوار بودیم که خداوند با آمدن شما، مشکلات ما را حل کند و ما را از دست فرعونیان نجات دهد، اما اکنون نه‌تنها آن وضع ادامه دارد، بلکه بدتر هم شده است. حضرت موسی در مقابل تهدیدهای فرعون به بنی‌اسرائیل این‌‌گونه سفارش کرد: اِسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ یُورِثُهَا مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَ الْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ؛ [اعراف، ۱۲۸] از خداوند کمک بخواهید! خداوند پیروزی را نصیب کسانی خواهد کرد که اهل تقوا و صبر باشند. گفتند: آخر دیگر چه جای صبر است؛ با این همه آزار و شکنجه دیگر چه صبری؟ ⚡️پیروزی؛ زمینه‌ساز امتحانی بزرگ حضرت موسی با بیانی که متضمّن وعده‌ی خیری برای بنی‌اسرائیل بود، فرمود: عَسَى رَبُّکمْ أَن یُهْلِک عَدُوَّکمْ وَ یَسْتَخْلِفَکمْ فِی الأَرْضِ فَیَنظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ؛ [اعراف، ۱۲۹] امید است که خداوند دشمن شما را نابود کند و شما را در زمین جانشین آن‌ها سازد. سپس بر نکته‌ای بسیار آموزنده اشاره می‌کند که از جمله درس‌هایی است که ما باید از این بیانات بگیریم. می‌فرماید: فَیَنظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ؛ تا ببیند شما چه‌کار می‌کنید. در چند آیه‌ی دیگر از قرآن نیز این لحن کلام وجود دارد که خداوند اقوامی را نابود می‌کند و قوم دیگری را جای آن‌ها قرار می‌دهد تا ببیند آن‌ها چه‌کاره هستند. به دیگر سخن، مقطع دیگری از تاریخ برای آن‌هایی که پیروز شدند، شروع می‌شود. این وعده تحقق پیدا کرد؛ فَلَمَّا آسَفُونَا انتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِینَ؛ [زخرف، ۵۵] وقتی کار سخت شد و بندگان شایسته خدا را ناراحت کردند، ما از آن‌ها انتقام گرفتیم و همه‌ی آن‌ها را غرق کردیم. در بعضی از آیات خطاب به بنی‌اسرائیل می‌فرماید: ما آن‌ها را غرق کردیم در حالی‌که شما تماشا می‌کردید؛ جلوی چشم شما فرعونیان را با آن قدرتشان غرق کردیم. فَیَنظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ؛ اکنون مقطع دیگری از تاریخ برای شما شروع شده است. باید شما امتحان دهید که در مقابل نعمتی که خداوند به شما داد چقدر شکر او را به‌جا می‌آورید و به وظایف‌تان را عمل می‌کنید. 1 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
🕎 غرق شدن فرعونیان در حضور بنی‌اسرائیل بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
⚡️جامعه ما و تحقق وعده الهی جامعه ما چنین مقطعی از تاریخ را گذراند. بیشتر شما جوانان، دهه‌های پیش از انقلاب را درک نکرده‌اید و ندیده‌اید که فرعون زمان ما با متدیّنین و کسانی که به‌دنبال احیای دین خدا بودند، چه می‌کرد. زمانی بود که ما مصداق این آیه بودیم: عَسَى رَبُّکمْ أَن یُهْلِک عَدُوَّکمْ وَ یَسْتَخْلِفَکمْ فِی الأَرْضِ. آن روز نیز بسیاری از مردم هیچ امیدی نداشتند که وضع برگردد و اسلام در جامعه مطرح و حکومت اسلامی تشکیل شود. بسیاری این‌ها را خواب و خیال می‌دانستند، اما آن کسی که در جامعه‌ی ما جانشین انبیاء بود، می‌‌گفت: عَسَى رَبُّکمْ أَن یُهْلِک عَدُوَّکمْ وَ یَسْتَخْلِفَکمْ فِی الأَرْضِ. این وعده در طول تقریباً دو دهه نهضت تحقق پیدا کرد. فَیَنظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ؛ آن مقطع تاریخی بر شما هم گذشت؛ شما امتحان خوبی دادید. انصافاً مردم ما در آن مقطع تاریخی خوب درخشیدند. خدا هم خوب پاداششان داد؛ پاداشی که هیچ‌کس آن‌را پیش‌بینی نمی‌کرد و نظیرش هم در تاریخ بسیار نادر بود. امروز در جامعه اسلامی چند کشور دیگر هستند که مخاطب این آیات هستند. بحرین، عراق، سوریه و یمن نیز از مخاطبان این آیه هستند. البته آن شرط قبل در این‌جا هم هست؛ اِسْتَعِینُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ؛ اگر از خدا کمک بخواهید، نه از دشمنان خدا و شرق و غرب. آن‌ها اکنون مخاطب این آیه هستند و این درس را باید از داستان بنی‌اسرائیل و آیاتی که برخی از آن‌ها را اشاره کردیم، بگیرند. ⚡️نقش ضعف مبانی فکری در انحراف «مقطع دوم» از هنگامی شروع می‌شود که بنی‌اسرائیل از مصر بیرون آمدند و به امر حضرت موسی به طرف ارض مقدس روانه شدند. در این مسیر بود که امتحان جدیدی برای بنی‌اسرائیل روی داد که در آن رد شدند. قومی بت‌پرست با آداب و مناسکی خاص دیدند و نزد حضرت موسی آمدند و گفتند: اِجْعَل لَّنَا إِلَهًا کمَا لَهُمْ آلِهَةٌ؛ بُتی مثل این‌ها برای ما درست کن که آن را پرستش کنیم. حضرت موسی در پاسخ گفت: إِنَّکمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ؛ أَغَیْرَ اللّهِ أَبْغِیکمْ إِلَهًا وَ هُوَ فَضَّلَکمْ عَلَى الْعَالَمِینَ. [اعراف، ۱۴۰] در جلسه گذشته به تحلیل این گفت‌وگو که بین بنی‌اسرائیل و حضرت موسی رخ داده است و درس آن برای ما پرداختیم. مردمی که در همان مصر -برخلاف اکثریت مصریان که بت‌پرست و مشرک بودند- به خداپرستی معروف بودند، کسانی که افتخار می‌کردند ‌که از فرزندان پیغمبران هستند، چه شده حال که از دست فرعونیان نجات پیدا کرده‌اند، می‌گویند ما هم می‌خواهیم بُت بپرستیم؟ چه شد که این‌ها به این فکر افتادند؟! گفتیم از همین پاسخ حضرت موسی که به آن‌ها می‌فرماید: إِنَّکمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ، تحلیل این جریان روشن می‌شود. تجهلون، چه از جهل باشد و چه از جهالت، چه مربوط به فکر و نظر باشد و چه مربوط به عمل و رفتار، روشن می‌سازد که بنی‌اسرائیل علی‌رغم همه‌ی آن ویژگی‌ها، از لحاظ فکری و رفتاری قوی نبودند. به عبارت دیگر دین موروثی داشتند. 👈🏿 ادامه دارد…. 2 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
غرق شدن فرعونیان در دریا با اعجاز حضرت موسی بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️السلام على المخفۍ قبرها، المجھول قدرها... السلام علی اُمُنا الزهرا سلام الله علیها بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 کلیپ تصویری: 💢 معرفی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از ولادت تا شهادت ... در تلگرام 👇 🆔 https://t.me/daroladyan 👇👇 🆔 https://eitaa.com/daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 نقش تقلید کورکورانه و ضعف مبانی فکری در انحراف بنی‌اسرائیل https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21779/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت سوم - بخش 2 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 نقش تقلید کورکورانه و ضعف مبانی فکری در انحراف بنی‌اسرائیل https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21779/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت سوم - بخش 2 اکنون نیز در دنیا مردمانی هستند که دین‌شان دین پدر مادری و شناسنامه‌ای است و هیچ‌گاه درباره‌ی چراییِ پذیرفتن این دین تحقیق نکرده و به‌دنبال پاسخ به شبهات آن برنیامده‌اند. روشن است که اگر مسایل فکری و رفتاری انسان بر مبانی عقلی و محکم مبتنی نباشد به آفت بسیار بزرگی مبتلا می‌شود و در جایی ضربه‌ی‌ آن را می‌خورد. درسی که باید از این‌جا بگیریم این است که بکوشیم مبانی فکری و اعتقادی خود را بهتر و محکم‌تر بیاموزیم؛ دلایلش را خوب یاد بگیریم و پاسخ شبهاتش را پیدا کنیم؛ به‌خصوص در این زمان که دشمنان از راه‌های مختلف لجن‌پراکنی می‌کنند و بر فکر جوان‌های ما اثر می‌گذارند. ⚡️نقش تقلید کورکورانه در انحراف یکی از ویژگی‌های انسان «تقلید» است. البته اصل گرایش به تقلید را خداوند در نهاد انسان قرار داده است و حکمت‌هایی دارد، اما انسان‌‌ها گاه از آن بهره‌برداری غلط می‌کنند. این‌که انسان در چیزی که نمی‌داند و تخصّص آن را ندارد، به متخصّص آن کار مراجعه کند، قریحه‌ای خدادادی است. هرکسی در هرچه نمی‌داند، به‌دنبال کسی می‌رود که از او یاد بگیرد. این قریحه ریشه عقلانی دارد و خداوند آن را در وجود ما قرار داده است که از آن استفاده کنیم؛ اما برخی از انسان‌ها در آن افراط یا تفریط می‌کنند و بی‌جا از کسی تقلید می‌کنند. همه‌ی ما در طول زندگی این مسئله را آزموده‌ایم که وقتی در کسانی ویژگی‌های خوبی را می‌بینیم می‌خواهیم مثل آن‌ها رفتار کنیم. این کار به ‌خودیِ خود خوب است، اما به جاهایی می‌رسد که عقلائی نیست. ابتدا تقلیدهای بچگانه است؛ کودکان در منزل از پدر و مادر و افراد بزرگ‌تر خانواده تقلید می‌کنند. این تقلید کودکانه‌ای است. این تقلید برکاتی دارد و اگر نبود، انسان حرف زدن و کارهای خوب را هم یاد نمی‌گرفت. اما انسان باید بفهمد که کجا باید تقلید کرد و کجا نباید. یکی از تقلیدهای انسان، تقلید از بزرگ‌ترهاست. ابتدا از پدر و مادر است، سپس در جامعه کسانی حکم پدر و مادر را پیدا می‌کنند. در هر جامعه‌ای -به حق یا ناحق- چنین کسانی وجود دارند که به‌خاطر موقعیت محترمی که در جامعه دارند، دیگران می‌خواهند مثل آن‌ها باشند. یکی از عوامل نشان‌دهنده‌ی موقعیت برتر، ثروت است. معمولاً عموم مردم پول‌دارها را طبقه‌ی ممتاز می‌دانند و از‌ آن‌جا که آن‌ها بهره‌های مادی‌ بیشتری دارند، از آن‌ها تقلید می‌کنند. در تاریخ، بزرگ‌ترین انحرافات در دین از این‌جا سرچشمه گرفته است. این انحراف درباره‌ی قوم حضرت ابراهیم‌ (ع) نیز بیان شده است. ایشان ابتدا تا پانزده- شانزده سالگی در کوهی زندگی می‌کرد. وقتی وارد جامعه شد دید مردم به بتکده‌ای می‌روند و در آن‌جا بت‌هایی را می‌پرستند. از عمویش پرسید: این چیست که پرستش می‌کنید؟ این چه وضعی است؟! عمویش پاسخ داد: نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاکفِینَ؛ [شعراء، ۷۱] این‌ها بت‌هایی است که ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم و در مقابل‌شان خضوع می‌کنیم. حضرت ابراهیم پرسید: هَلْ یَسْمَعُونَکمْ إِذْ تَدْعُونَ أَوْ یَنفَعُونَکمْ أَوْ یَضُرُّونَ؛ [شعراء، ۷۲-۷۳] آیا وقتی این‌ها را صدا می‌زنید، می‌فهمند چه می‌گویید؟! آیا این‌ها نفع و ضرری برای شما دارند؟! آن‌ها پاسخی برای این سؤال نداشتند، اما گفتند: بَلْ وَجَدْنَا آبَاءنَا کذَلِک یَفْعَلُونَ؛ این سنّت آباء و اجدادی ماست، پدران ما این‌طور می‌کردند ما هم می‌کنیم. قرآن در آیه‌ی دیگری می‌فرماید: أَوَلَوْ کانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئاً وَلاَ یَهْتَدُونَ؛ [بقره، ۱۷۰] این‌که می‌گویید چون پدران ما این‌کار را می‌کردند، ما هم می‌کنیم، منطقی ندارد. اگر پدرانتان به راه گمراهی ‌رفتند، شما هم باید به‌دنبال آن‌ها بروید؟! این همان تقلید کورکورانه است. این تقلید ادامه پیدا می‌کند و به تقلید از کسانی می‌رسد که دارای موقعیت اجتماعی هستند و قرآن از آن‌ها به‌عنوان کُبَراء نام می‌برد؛ إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کبَرَاءنَا. [احزاب، ۶۷] 3 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
🔯 نقاشی تمثیلی از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل توسط هوش مصنوعی بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
بنی‌اسرائیل بت‌خانه زیبایی را دیدند که گویا در موقعیت جغرافیایی خوبی نیز قرار داشت. این‌ها از این‌که یک عده‌ی ممتازی چنین کاری را می‌کردند خوششان آمد و گفتند خوب است ما هم همین کار را بکنیم. این همان تقلید کور است. البته ابتدا خود اقدام نکردند، بلکه نزد حضرت موسی آمدند و به او گفتند تو این کار را برای ما بکن! بالاخره موسی بود که این‌ها را نجات داده بود و به طرف ارض مقدس هدایت می‌کرد. به‌طور طبیعی این اندازه حرف‌شنوی داشتند، ولی پیشنهاد کردند که ما دلمان می‌خواهد معبودی مثل آن‌ها داشته باشیم. این خدایی که نمی‌بینیم و صدایش را نمی‌شنویم برای ما ارزشی ندارد! نکته‌ی دیگر این‌که بنی‌اسرائیل در طول اقامتشان در مصر همیشه با همین بت‌ها و بت‌خانه‌ها سروکار داشتند و برایشان تازگی نداشت. اکثریت مردم مصر بت‌پرست بودند و این‌کار برای آن‌ها زننده نبود. تدبیر حضرت موسی برای جلوگیری از انحراف در مقابل حسّ تقلید کورکورانه، انسان می‌بایست فکر کند که آیا این کار درست است یا نیست. حضرت موسی به بنی‌اسرائیل فرمود: إِنَّ هَؤُلاء مُتَبَّرٌ مَّا هُمْ فِیهِ وَ بَاطِلٌ مَّا کانُواْ یَعْمَلُونَ؛ [اعراف، ۱۳۹] درست است که شما می‌بینید این‌ها این کار را می‌کنند، اما هر کاری را که نباید تقلید کرد! فکر کنید، ببینید آیا کار درستی است؟ برای چه این کار را می‌کنند و چه نتیجه‌ای دارد؟ إِنَّکمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ؛ رفتار شما رفتار نابخردانه‌ای است. اگر عاقل باشید باید فکر کنید ببینید کار این‌ها کار درستی است یا نه؟ و اگر خوب است شما هم آن را انجام دهید. اما آخر این‌کار چه خوبی‌هایی دارد؟ شما می‌خواهید در مقابل موجود پستی که به دست خودتان و امثال خودتان ساخته شده، به خاک بیفتید و اظهار ذلّت ‌کنید؛ چیزهایی که هیچ برتری بر شما ندارد و شما خودتان هزار بار بر آن‌ها برتری دارید. این چه کاری است که می‌کنید؟! قَالَ أَغَیْرَ اللّهِ أَبْغِیکمْ إِلَهًا وَ هُوَ فَضَّلَکمْ عَلَى الْعَالَمِینَ؛ سپس به عوامل فطری که در انسان است، اشاره می‌کند. خداوند است که این همه خوبی‌ها را به شما داده است، او شما را از دشمنی نجات داد که صدها سال بر شما مسلط بود. آیا آن خدا را باید پرستش کنید یا این بُتی که هیچ فایده‌ای ندارد؟! چرا این کار را می‌‌کنید؟ به هر حال حضرت موسی آن‌ها را توبیخ کرد و نگذاشت این کار را بکنند. این بنی‌اسرائیل همان قومی هستند که خداوند درباره‌ی آن‌ها می‌فرماید: وَإِذْ أَنجَیْنَاکم مِّنْ آلِ فِرْعَونَ یَسُومُونَکمْ سُوَءَ الْعَذَابِ یُقَتِّلُونَ أَبْنَاءکمْ وَ یَسْتَحْیُونَ نِسَاءکمْ وَ فِی ذَلِکم بَلاء مِّن رَّبِّکمْ عَظِیمٌ. [اعراف، ۱۴۱] حضرت موسی هم خطاب به آن‌ها گفت: أَغَیْرَ اللّهِ أَبْغِیکمْ إِلَهًا وَهُوَ فَضَّلَکمْ عَلَى الْعَالَمِینَ؛ [اعراف، ۱۴۰] خداست که شما را بر دیگران برتری داد، آن وقت شما می‌خواهید خدا را رها کنید و بُت بپرستید؟! اگر شما می‌خواهید از کسی قدردانی کنید و شکر نعمتی را به‌جا بیاورید، باید خدا را پرستش کنید. او این نعمت‌ها را به شما داد. او شما را بر همه‌ی جهانیان برتری داد. فَیَنْظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ این آیات چه درسی برای ما دارد؟ باید بدانیم همان‌طور که خداوند نسبت به بنی‌اسرائیل دست از امتحانش برنداشت، ما هم مشمول این امتحان هستیم. ما که الحمدلله امتحانات دوره طاغوت را پشت سر گذاشتیم و به فضل شهدایمان و کسانی که فداکارانه برای اسلام خدمت کردند دین‌مان باقی ماند، و عزّت‌مان در دنیا افزوده شد، تازه مخاطب این آیه هستیم: فَیَنْظُرَ کیْفَ تَعْمَلُونَ. خداوند می‌فرماید: حالا نوبت شماست که امتحان شوید؛ ببینم شما چه می‌کنید؟ آیا قدر نعمت‌های خدا را می‌دانید یا از روی هوای نفس نسبت به بعضی از آن‌ها دهان‌کجی می‌کنید؟ آیا از این نعمت‌ها و عزّتی که خداوند به شما داده، در مقابل دشمنان خدا استفاده می‌کنید یا در مقابل کفار سر خم می‌کنید و با آن‌ها قرارداد مخفیانه امضا می‌کنید؟! خداوند احکامی را برای شما نازل کرده است؛ آیا اکنون که قدرت پیدا کرده‌اید، به این دستورات عمل می‌کنید؟! آیا رباخواری را کنار می‌گذارید یا به نام هدیه و مجعولات دیگر احکام خدا را زیر پا می‌گذارید؛ چیزی که گناه یک درهمش بیشتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانه خداست. اگر احکام خدا را رعایت نکردید شما هم مثل بنی‌اسرائیل هستید که از پیغمبران‌شان درخواست بت کردند. 4 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
🔯 نقاشی تمثیلی از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل توسط هوش مصنوعی بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
🔯 تصویری از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل و نقاشی تمثیلی توسط هوش مصنوعی بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
آن‌ها گفتند: یَا مُوسَى اِجْعَل لَّنَا إِلَهًا کمَا لَهُمْ آلِهَةٌ، شما هم می‌گویید ما می‌خواهیم مثل آمریکا باشیم؛ آن‌ها قدرت، ثروت و تکنولوژی پیشرفته دارند، ما هم می‌خواهیم مثل آن‌ها باشیم، و برای رسیدن به این هدف باید رفتارمان را مثل آن‌ها کنیم! بعضی این‌گونه توجیه می‌کنند که حلال و حرام کدام است؛ این‌ها برای یک وقت دیگری بود، و در آن زمان فوایدی داشت؛ اما حالا که دوران ۱۴۰۰ سال پیش نیست! دنیا عوض شده و شرایط جدیدی به وجود آمده است. اکنون دیگر دختر و پسر باید با هم دوست باشند! و زمان آن گذشته که خداوند این کار را قسیم زنا معرفی می‌کرد و می‌گفت: وَلاَ مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ. [نساء، ۲۵] ⚡️ناسپاسی و مؤاخذه‌ی ناگهانی خدا باید بدانیم که خداوند با هیچ‌کس خویشاوندی ندارد؛ «لیس بین الله و بین احد قرابة». [الکافی، ج۲، ص۷۴] هم‌چنین احکام الهی تاریخ مصرف ندارد؛ فَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَحْوِیلاً. [فاطر، ۴۳] ما باید در داستان‌هایی که قرآن نقل می‌کند، تأمل بیشتری بکنیم و درس‌هایی که امروز باید از آن‌ها برای زندگی‌مان بگیریم، بیشتر برجسته کنیم. هم خودمان درباره‌ی آن‌ها بیشتر فکر کنیم و هم به دیگران یادآوری کنیم، و آن‌ها را از روزی که قدردان نعمت‌های خدا نشوند، بترسانیم؛ روزی که خداوند نعمتش را از ما بگیرد. قرآن درباره‌ی این سنّت خداوند بیان بسیار رسایی دارد، و می‌فرماید: وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِّن نَّبِیٍّ إِلاَّ أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاء وَ الضَّرَّاء لَعَلَّهُمْ یَضَّرَّعُونَ. ثُمَّ بَدَّلْنَا مَکانَ السَّیِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّى عَفَواْ وَّ قَالُواْ قَدْ مَسَّ آبَاءنَا الضَّرَّاء وَ السَّرَّاء؛ [اعراف، ۹۴-۹۵] هر پیغمبری را فرستادیم، چاشنی آمدنش گرفتاری‌هایی برای مردم بود تا به خدا توجه و تضرّع کنند؛ اما نه‌تنها تضرّع نکردند، بلکه گفتند این جریان طبیعی است؛ یک روز خوشی است یک روز ناخوشی؛ گذشتگان ما هم یک سال خشکسالی داشتند و یک سال باران فراوان؛ مهم نیست. فقط باید تلاش کنیم، و هیچ کار دیگری لازم نیست. ابرهای مصنوعی ایجاد می‌کنیم و باران می‌آید! ثُمَّ بَدَّلْنَا مَکانَ السَّیِّئَةِ الْحَسَنَةَ؛ امسال باران خوبی آمد و خشکسالی نیست و همه خوشحال هستند؛ فَأَخَذْنَاهُم بَغْتَةً وَ هُمْ لاَ یَشْعُرُونَ؛ وقتی ناسپاسی کردند؛ قدر نعمت‌های ما را ندانستند و نافرمانی کردند، ما هم ناگهانی آن‌ها را مؤاخذه کردیم. اصلاً نفهمیدند که چه شد؛ صبح بلند شدند و دیدند همه‌جا خراب و ویران شده است! چرا خدا این جریان‌ها را با این تأکید برای ما نقل می‌کند؟! باید بدانیم که ما از این جریان‌ها استثنا نیستیم. ما تافته‌ی جدابافته نیستیم. اگرچه شکل امتحانات و ویژگی‌هایش تغییر می‌کند، اما روح امتحانات یکی است. شرایطی پیش می‌آید که ما باید در آن به احکام و وظایف شرعی خودمان عمل کنیم؛ اگر پشت گوش بیاندازیم ما هم دچار عذاب الهی می‌شویم: فَأَخَذْنَاهُم بَغْتَةً وَ هُمْ لاَ یَشْعُرُونَ. برگرفته از دروس اخلاق آیت‌الله مصباح یزدی (رحمةالله‌علیه) در دفتر مقام معظم رهبری – سال ۱۳۹۵ 🔺پایان قسمت سوم🔺 👈🏿 ادامه دارد…. 5 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daroladyan
🔯 نقاشی تمثیلی از گوساله‌پرستی بنی‌اسرائیل توسط هوش مصنوعی بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 فتنه سامری و اهمیت حفظ وحدت https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21810/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت چهارم - بخش 1 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
💠 یهود در قرآن و روایات 🔰 فتنه سامری و اهمیت حفظ وحدت https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jews-in-quran/21810/ ⚡️عوامل ترقی و انحطاط انسان در آینه داستان‌های قرآن از بنی‌اسرائیل 🔸 قسمت چهارم - بخش 1 ✅ قرآن و توجه به اولویت‌ها قرآن کریم در بیان داستان‌ها همانند تاریخ‌نویسان نیست که جزئیات داستان را از آغاز تا انجام بیان کند. بالاتر این‌که گاهی خود قرآن اشاره می‌کند که در نقل این داستان اختلافاتی هست، ولی شما به این اختلافات کاری نداشته باشید و به این‌ نکته درس‌آموزَش توجه کنید. برای نمونه در داستان اصحاب کهف می‌فرماید: سَیَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ کلْبُهُمْ وَ یَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ کلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَیْبِ وَ یَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَ ثَامِنُهُمْ کلْبُهُمْ. می‌فرماید: این اختلافات در نقل وجود دارد، ولی شما به این‌ها کار نداشته باشید. تعداد اصحاب کهف هرچه باشد برای شما تفاوتی نمی‌کند. باید ببینید نکته‌ای که باید از آن استفاده کنید، چیست و به آن توجه کنید. ⚡️اربعین کلیمیه و امتحان بنی‌اسرائیل سفر بنی‌اسرائیل از مصر به بیت‌المقدس مدتی طول کشید. در این مسیر یکی از قضایای مهم تاریخی که اتفاق افتاد، مسئله نزول تورات بود. مردم فهمیده بودند که خدایی هست و حضرت موسی از طرف خدا برای نجات‌شان مبعوث شده است. کمابیش هم ایشان را به‌عنوان بزرگ‌تر قوم و کسی‌که باعث نجات‌شان شده، قبول داشتند، ولی هنوز دستورالعملی رسمی و شریعتی برایشان نازل نشده بود. خداوند متعال وعده داد که تورات را برای آن‌ها نازل کند که باعث هدایت‌شان باشد و راه زندگی را پیدا کنند. ابتدا خداوند به حضرت موسی دستور داد که یک ماه در کوه طور مشغول عبادت باشد؛ وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِینَ لَیْلَةً. [اعراف، ۱۴۲] در روایات متعددی آمده است که این یک ماه، همان ماه ذی‌القعده بود. وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ؛ آخر ماه خدای متعال به او فرمود ده روز دیگر نیز به آن اضافه کن. این ده روز همان دهه اول ذی‌الحجه است که در روایات ما برای عبادت در آن تأکید شده است و اذکار توحیدی و تهلیلات مخصوصی برای آن وارد شده و اصل اعمال حج نیز برای همین ده روز است. تقریباً بین محدثان اتفاق است که این چهل روز همان چهل روزی است که در اسلام نیز به نام «اربعین کلیمی» معروف است و روایات و علمای بزرگ اهتمام خاصی به آن دارند. پس از آن چهل روز، خداوند متعال تورات را به‌صورت الواحی بر حضرت موسی نازل کرد. در همین ایام بود که خداوند از حضرت موسی پرسید: وَ مَا أَعْجَلَک عَن قَوْمِک یَا مُوسَى؛ [طه، ۸۳] چرا شما زودتر آمدی؟ از قومت چه خبر؟ گفت: هُمْ أُولَاء عَلَى أَثَرِی؛ [طه، ۸۴] آن‌ها هم پشت‌سر من هستند، می‌آیند. وحی شد که آن‌ها مورد فتنه و امتحان قرار گرفتند و سامری آن‌ها را گمراه کرده و بت‌پرست شده‌اند؛ قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَک مِن بَعْدِک وَ أَضَلَّهُمُ السَّامِرِیُّ. [طه، ۸۵] حضرت موسی از شنیدن این خبر خیلی ناراحت شد. الواح را برداشت و به طرف مردم برگشت. مکان استقرار بنی‌اسرائیل و فاصله آن‌ها از کوه طور دقیقاً مشخص نیست ؛ البته شاید بتوان از آیه ۸۰ سوره طه استفاده کرد که از کوه طور خیلی فاصله نداشته‌اند، چون می‌فرماید: وَ وَاعَدْنَاکمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَیْمَنَ؛ در مسیری که می‌رفتند در طرف راست کوه طور ساکن شده بودند تا حضرت موسی برگردد. 1 بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
⚡️نزول تورات و ده فرمان در شاووعوت بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
🔸حضرت موسی و معرفی جانشین هنگامی‌که حضرت موسی می‌خواست به کوه طور برود جناب هارون را خلیفه خودش قرار داد و به او سفارشاتی کرد؛ وَ قَالَ مُوسَى لأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ [اعراف، ۱۴۲] شما جای من باش، دستوراتی که شما می‌دهید مردم باید اطاعت کنند. هم‌چنین مواظب باش کار این گروه به فساد نکشد و طوری نشود که وضع‌شان به هم بخورد و به جان هم بیفتند؛ اصلاح‌شان بده. ⚡️فتنه سامری در این غیبتی که حضرت موسی داشت، سامری که از نزدیکان حضرت موسی بود و با ایشان نسبت فامیلی داشت، دست‌به کار شد. در روایات آمده است که او در جریانی حضرت جبرئیل را سوار بر اسبی دیده بود و از آن‌جا که از آثار خارق‌العاده خاک پای این اسب باخبر بود مقداری از این خاک برداشته بود. وقتی غیبت حضرت موسی از سی‌روز گذشت، شایعه درست کردند که بنا بود موسی یک ماه بماند، الان بیشتر شد و نکند که رفته باشد؛ و سامری فرصت را غنیمت شمرد و گوساله‌ای درست کرد. از آیات قرآن فی‌الجمله می‌توان استظهار کرد که بنی‌اسرائیل هنگام خروج از مصر طلاها و زیورآلاتی همراه‌شان بود. سامری گفت: این‌ها را بیاورید تا من برای شما بت قشنگی درست کنم. آن‌ها زیورآلات را آوردند و او با حرارت زیادی این‌ها را ذوب کرد و بالاخره به‌صورت گوساله‌ای در آورد. هم‌چنین آن خاکی را که از زیر پای اسب جبرئیل گرفته بوده بر آن طلاها پاشید، و این طلاها وقتی به صورت گوساله درآمد، صدای گوساله می‌کرد. درباره علت تولید این صدا نیز بین مفسّران اختلاف است؛ برخی گفته‌اند: امری غیرعادی مثل سِحر بوده است، اما برخی دیگر گفته‌اند: امری غیرعادی نبوده است بلکه سامری از قواعد فیزیکی استفاده کرده بود و گوساله را طوری ساخته بود که وقتی باد می‌آمد در آن می‌پیچید و صدایی شبیه صدای گوساله از آن در می‌آمد. این‌ها نیز از اختلافاتی است که در داستان‌ها نقل شده و روشن نیست که کدام درست و کدام نادرست است، اما استفاده‌ای که ما می‌خواهیم از بیان این داستان ببریم، متوقف بر دانستن این مطالب نیست. سامری گوساله را ساخت و گفت: هَذَا إِلَهُکمْ وَ إِلَهُ مُوسَى؛ منتظر موسی نمانید! او رفت ولی این همان خدایی است که موسی می‌گفت. این هم خدای موسی است و هم خدای شما، همین را باید بپرستید. ببینید که چه صدایی می‌کند! ملّت هم در مقابل این گوساله به سجده افتادند. در روایت آمده است که هفتاد هزار نفر در مقابل گوساله سجده کردند. جناب هارون آن‌ها را توبیخ کرد که دست بردارید، این‌ کارها چیست که می‌‌کنید. خجالت بکشید. خداوند تازه شما را نجات داده است. اکنون حضرت موسی به کوه طور رفته است که برای شما تورات را که کتاب شریعت شماست بیاورد. آن وقت شما بُت می‌پرستید؟! در پاسخ گفتند: لَن نَّبْرَحَ عَلَیْهِ عَاکفِینَ حَتَّى یَرْجِعَ إِلَیْنَا مُوسَى؛ [طه، ۹۱] ما از این رابطه دست برنمی‌داریم تا موسی بیاید و ببینیم که باید چه کار کنیم. 2 👈🏾 ادامه دارد .... بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan
⚡️بنی‌اسرائیل در حال ساخت گوساله طلایی زیر نظر سامری بنیاد شرق شناسی دارالادیان 👇👇 💎 @daraladyan