💠 یهود؛ دین یا قوم؟
🔰دهفرمان جنبش صهیونیسم (2)
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14933/
🔺 بخش دوم
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
🔰دهفرمان جنبش صهیونیسم (2)
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14933/
🔺 بخش دوم
البته بسیاری از این افراد پس از ورود به اسرائیل که گمان میکردند بهشت موعود! آنان است، با جوّی از بیعدالتی و ناامنی مواجه شدند و به ناچار فلسطین را ترک گفتند. [۹] ولی با تمام این احوال صهیونیستها همچنان از مسألهی مهاجرت بهعنوان برگ برندهای در برابر دیگر کشورها و تحقق اهداف و برنامههای داخلی خود استفاده کرده و حاضر به از دست دادن آن نیستند.
بنابراین، مسألهی مهاجرت در رأس اولویتهای اجرایی صهیونیستها و در راستای فرمان صهیونیسم قرار دارد که هرگز از آن دست برنداشته و فراموشش نمیکنند. مسألهی شهرکسازی در جبل ابوغنیم اولین و آخرین صفحه از کتاب مهاجرت و اسکان یهودیان در فلسطین نبود و نخواهد بود و این روند تا زمانی که صهیونیستها به قاعدهی طلایی دومین فرمان آباء و اجدادیشان یعنی «مهاجرت» پایبند بمانند، ادامه خواهد یافت. امری که ایجاد سرزمین ملی یهود در نقطهای امن و راحت از این کرهی خاکی را خود به خود توجیه میکند.
هرتزل، در مخیلهی خود فلسطین را بهعنوان همان وطن ملّی تصور میکرد، ولی معتقد بود اگر ورود به این سرزمین مقدور نباشد، میتوان جای دیگری را برگزید. بههمین خاطر جنبش خود را جنبش سیاسی صهیونیسم یعنی جنبش انعطافپذیر و واقعگرایانه صهیونیستی لقب داد. وی ابتدا تلاش کرد آرزوی خود را از طریق خرید زمین [۱۰]، دادن رشوه با حیله و نیرنگ محقق سازد، که با شکست مواجه شد.
پس از آن، امکان تأسیس وطن ملی را در نقطهای دیگر و صد البته با اجازهی قدرتهای بزرگ آن زمان مورد بررسی قرار داد. او و یارانش به قبرس، سینا، صحرای شرق لیبی، آفریقای مرکزی یا شرقی، و به آرژانتین سرزمین معادن، جنگلها، دشتها، چهارپایان، آب فراوان و زمینهای وسیع، فکر کردند. اما هرکدام را که اسم میبردند، موافقان و مخالفانی پیدا میکردند. تا اینکه ده سال گذشت و همه خواستار تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین شدند. یعنی همان برنامهی مندرج در کنگرهی بال که بر ایجاد دولت ملی یهود در فلسطین و تحت حمایت قانون تأکید داشت. زیرا:
۱- فلسطین، وعدهای بود که یهودیان گمان میکردند خداوند چهل قرن قبل وعدهاش را به قوم بنیاسرائیل داده [۱۱]، در نتیجه مهاجرت به آن در واقع بازگشت به اصول دینی یهود و تحق ارادهی خداوند بهشمار میرفت و رهبران صهیونیست قادر بودند، با برانگیختن احساسات اصولگرایان و مذهبیون یهود، خمیرمایهی اصلی مهاجرت را فراهم کنند.
۲- فلسطین سرزمین خیر و برکت، شیر و عسل و رودخانهها و سرچشمههای جوشان است.
۳- فلسطین قلب اُمّت عربی و شاهراه اصلی امپراطوریهای غرب و مستعمرات شرق بهشمار میرود. بنابراین هرکس که بر آن مسلط شود نهتنها قادر به ایجاد رابطه با ابرقدرتهای جهان خواهد بود، بلکه میتواند خود را در عرصههای بینالمللی وارد کرده و مطرح سازد.
۴- فلسطین بخشی از امپراطوری رو به احتضاری بود که نفسهای آخرش را میکشید که نهایتاً هر قسمت آن به دست یک قدرت بزرگ آن دوران میافتاد. بهویژه انگلستان که بیش از سایرین، از صهیونیستها و آمال و اهدافشان حمایت میکرد.
3
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر تبلیغاتی یهودی تشویق مهاجرت یهودیان به فلسطین (رومانی ۱۹۳۵)
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
۵- فلسطین بهرغم وسعت کم، برای میلیونها یهودی جا به اندازهی کافی داشت.
صهیونیستها در مورد وسعت فلسطین برای جذب یهودیان جهان آنقدر مبالغه نموده و دروغ گفتند تا قدرتهای بزرگ را نسبت به مشروعیت طرح خود و امکان تحقق آن قانع کنند، آنهم با این ادعای واهی که فلسطین خالی از سکنه است!! دروغی که یهودیان صد سال قبل عنوان کردند و برخی افراد سادهلوح و نادان آن را پذیرفتند. یعنی «سرزمینی بدون سکنه، برای ملتی بدون سرزمین» مهیا شود!!
اما نه فلسطین بدون سکنه بود و نه یهودیان جهان بدون مسکن. بلکه صهیونیستها خود ضرورت ایجاد مسکن برای ملت یهود را قبل از آنکه این ملت واقعاً آواره شود، مطرح ساختند و توطئهی اسکان یهود را پروراندند.
هرتزل تنها خواهان یک مسکن و مأوا نبود، بلکه او دولتی کاملاً مستقل میخواست. البته وقتی خواستههایش با مخالفت سلطان عبدالحمید روبهرو شد، به ایجاد وطن ملی یهود در نقطه ای دیگر رضایت داد.
ولی به هر حال او میدانست فلسطین از همهجا بهتر است! و این نتیجهای بود که هرتزل پس از سالها تماس با طرفهای خارجی و بینالمللی به آن دست یافت.
او همچنین درصدد بود با استفاده از «قوانین» و «منشورهای بینالمللی»، اشغال فلسطین را مشروعیت بخشد و بهاصطلاح از دنیا مجوّز بگیرد. بههمین دلیل این دو کلمه در تمام یادداشتها، نامهنگاریها و پیامهای هرتزل به چشم میخورد.
او پوششی بینالمللی برای طرح خود میطلبید و معتقد بود که این پوشش از موقعیت، مساحت، ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی سرزمینی که قرار است اسرائیل در آن بنا شود، بسیار مهمتر و أرجحتر است.
بههمین دلیل هرگز نباید فراموش کنیم صهیونیسم هرتزل جریانی برای یافتن یک مسکن و مأوای یهودی، که در آن انواع خدمات خیریه اجتماعی و اقتصادی به محرومین عبری ارائه شود، نبود بلکه توطئهای شوم برای غصب فلسطین بود.
4
🔖پینوشتها:
[۱] World Zionist Congress
[۲] این جمعیت به «هواداران صهیون» یا «عُشّاق صهیون» [Hovevei Zion] نیز معروفند.
[۳] Max Nordau (۱۸۴۹–۱۹۲۳)
[۴] World Zionist Organization
[۵] Mandatory Palestine
[۶] بنابر نظر بسیاری از محققین، یهودستیزی دوران جنگ دوم جهانی، بیشتر زائیدهی دستگاه تبلیغاتی صهیونیسم است تا وقوع یک حقیقت. برای اطلاع بیشتر در اینباره بنگرید به دو مقالهی ذیل:
۱) اسطوره پوگرومها
۲) رازهای پنهان صعود نازیسم
[۷] به یهودین مهاجر اتیوپیایی که به فلسطین آمدند، فالاشا/فالاشه/فلاشه اطلاق میگردد. در اینباره بنگرید به دو مقالهی ذیل:
۱) قبایل گمشده
۲) تبعیض رژیم صهیونیستی علیه یهودیان فالاشه
[۸] بنگرید به: اسطوره پوگرومها
[۹] بهعنوان نمونه بنگرید به: بازگشت یهودیان عراق
[۱۰] بنگرید به: آیا فلسطینیها زمینهای خود را فروختند؟
[۱۱] بنگرید به: فلسطین ملک ابراهیم و نسل موحّد او
منبع: أنیس صایغ؛ دهفرمان جنبش صهیونیسم، ترجمه سعید طبیعتشناس، تهران: انتشارات المعی، چاپ سوم.
🔻««« پایان »»»🔻
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر تبلیغاتی یهودی تشویق به گردشگری در سرزمین اسرائیل! (فلسطین)
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر اول از مجموعهی فوق (بالا سمت چپ) توسط یک صهیونیست اتریشی در سال ۱۹۳۶ با مضمون دیدار از فلسطین و تشویق به مهاجرت به آن طراحی شد. بهدنبال آن، هنرمندانی از سراسر جهان آن پوستر را با مضامینی در راستای جنایات صهیونیستها بازسازی کردهاند.
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
💠 یهود؛ دین یا قوم؟
صهیونیسم و ارتباط دائمی با ابرقدرتها
ده فرمان جنبش صهیونیسم (3)
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14978/
⚡️ فرمان سوم: ارتباط دائمی با ابرقدرتها 👇
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
📗کتاب «دولت یهود»
✍️نوشته «تئودور هرتزل»
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
🔰 ده فرمان جنبش صهیونیسم (3)
⚡️ فرمان سوم: ارتباط دائمی با ابرقدرتها 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14978/
💢 بخش اول
در قسمتهای قبل دیدیم که مقدار زیادی از مسیر ایجاد وطن ملی یهود در فلسطین توسط تئودور هرتزل و دوستانش طی شد. اینک آنان میبایست برای دستیابی به اهداف خود سومین فرمان را به مرحلهی اجرا درمیآوردند، یعنی: کسب حمایتهای بینالمللی از طرح تشکیل دولت یهود.
هرتزل نگرانی یهودیان از نداشتن مأوا و مسکن را به مسألهای سیاسی و سپس این مسألهی سیاسی را به موضوعی بینالمللی بدل ساخته و جنبش صهیونیسم همان پلی بود که این نقل و انتقال بر روی آن انجام پذیرفت و این امر تنها از شخصیت و طبیعت هرتزل بهعنوان فردی دسیسهچین برمیآمد.
او فردی توطئهگر، خبیث و پست بود که میدانست کجا بخوابد تا آب زیرش نرود. و چگونه با کمترین هزینه، اهدافش را متناسب با شرایط آنهم با بهترین نتیجه تحقق بخشد.
بنابراین هرکس هرتزل را فردی مبادی آداب، نظریهپرداز، متفکّر سیاسی و یک مصلح اجتماعی بداند سخت در اشتباه است. البته او فردی تحصیلکرده بود، ولی در اصل روباهی مکّار بود که در کمین شکارش، حساب و کتاب میکرد و بعد از پیشبینی تمام احتمالات، شکار را از هم میدرید.
او وقتی در برابر سلطان عثمانی کاری از پیش نبرد، دست به دامن قدرتهایی شد که بر سر میراث این امپراطوری با یکدیگر در ستیز بودند و سهم بیشتری از این میراث را برای خود میخواستند. بههمین خاطر هرگز ارتباط وی با قدرتهای بزرگ آن زمان اروپا یعنی انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتریش و روسیه متوقف نگردید.
هرتزل، تلاش کرد کالایش را در تمامیپایتختهای بزرگ اروپا در معرض نمایش گذارده و آن را به هر کس که مبلغ بالاتری پیشنهاد کند، بفروشد. این کالا، آرزوی صهیونیستها برای ایجاد یک وطن یا دولت ملی یهودی در فلسطین بود و بهای آن اطاعت محض فروشنده از خریدار، آنهم بدون دخالت سایر کشورها بهشمار میرفت.
آری، کالا و بهای آن یکی بود، اما مشتری بسیار. چرا که هرتزل تمام قدرتهای بزرگ را خریدار میپنداشت.
او با تمام آنها، به شکل مخفی یا علنی، از طریق گفتوگو، ملاقات، پیام، میانجی، رشوه و وعده و وعید، تماس گرفت. تلاشهای کم نظیر هرتزل که ۸ سال به طول انجامید، به او امکان داد که بر تمام رقبا و مخالفینش در کنگره بال و سازمان جهانی یهود، چیره شده و آنان را پشت سر گذارد.
پیروزی هرتزل فردی نبود، بلکه پیروزی یک جریان و خطمشی سیاسی بهحساب میآمد که جوهرهی فرمان سوم صهیونیسم را تشکیل میداد.
همچنین هرتزل در راه تحقق اهداف خود از ایدهی استعمارگران بزرگ اروپا که خود را پیامآوران تمدن و فرهنگ برای مشرقزمین میدانستند، حداکثر استفاده را برد و دولتش را عامل پیشرفت، تمدن، آسایش و رفاه در این منطقهی محروم معرفی میکرد!
1
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan