📚 #منشورات_دارالأدیان 📚
⚜️ کتاب ارداویرافنامه و - واژه نامه و فهرست ارداویرافنامه
✍️ #ویلیام_وست و #مارتین_هوگ
💢 #موجود_است
بازنشر: مرکز علمی، پژوهشی دارالادیان
🔰 @daroladyan
💠 یهود؛ دین یا قوم؟
دهفرمان جنبش صهیونیسم (2)
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14933/
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین 👇
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
🔰دهفرمان جنبش صهیونیسم (۲)
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین
🔺 بخش اول
همانگونه که در قسمت قبل عنوان شد، مضمون فرمان اول از دهفرمان جنبش صهیونیسم آن بود که ملت یهود برتر از تمام ملل جهان و ملت برگزیده و ممتاز است.
اما هدف یا بهعبارت بهتر فرمان دوم صهیونیسم نجات یهودیان از ظلم، ستم، فقر، محرومیت و خفت و خواری از طریق مهاجرت به مکانی امن بود که در آن حقوق، آزادی و احترام آنان رعایت شود.
البته تبعیض و ظلم و ستم بر ضد یهودیان را تنها نمیتوان بر عهدهی اروپائیان دانست، بلکه یهودیان خود بهدلیل نوع تفکرات و عقاید خودپسندانه و محدودکننده، در این امر مقصر بودند.
صهیونیستها در اولین مرحله برای اجرای فرامین دهگانه اقدام به زمینهسازی برای مهاجرت یهودیان از اروپای شرقی کردند و در این راه مبالغ هنگفتی پول از یهودیان ثروتمند گرفتند تا از طریق جمعیتها و گروههای مختلف، خانوادههای یهودی را در سرزمینی امن بهویژه فلسطین که در آن زمان جزء مناطق تحت نفوذ امپراطوری عثمانی بود، اسکان دهند. در سال ۱۸۸۰ میلادی جمعیت یهودیان ساکن در عثمانی بسیار اندک بود یعنی ۲۲هزار یهودی در مقابل ۴۰۰هزار عرب.
کمیِ جمعیت یهودیان در فلسطین بهعلت کمیِ مهاجرت، و عدم پیوند برخی از آنان با خانوادههای یهودی فلسطینی بود. بههمین دلیل مؤسسات خیریه یهود بهراحتی میتوانستند مقدار اندکی زمین برای سکونت یهودیان مهاجر خریداری کنند.
اما در اواخر دههی ۸۰ قرن نوزدهم، بهدلیل تقاضای گستردهی یهودیان برای مهاجرت به فلسطین، سلطان عثمانی دستور منع «مهاجرت گروهی» را صادر کرد و تنها به افراد اجازهی مهاجرت داده شد. بنابراین اکثر یهودیان تا قبل از کنگرهی بال در سال ۱۸۹۷ [۱] بهصورت قاچاقی به فلسطین میآمدند. که این امر مورد انتقاد شدید هرتزل قرار گرفت. زیرا هرتزل اعتقاد داشت، «مسافرت قاچاقی» راه مناسبی برای «بازگشت یهودیان به فلسطین» نیست. بههمین خاطر او ضمن انتقاد شدید از «دوستداران صهیون» [۲] که «سفر قاچاقی» را تشویق میکردند، بر سر این مسئله با «ماکس نوردو» (نورداو) [۳] یکی از نظریهپردازان و سیاستمداران مشهور صهیونیست اختلاف پیدا کرد.
تئودور هرتزل در اولین سالهای ایجاد «سازمان جهانی صهیونیسم» [۴] اعلام کرد: روند مهاجرت قاچاقی یهودیان به فلسطین باید به حرکتی گروهی، علنی، رسمی، مجاز و سازمان یافته تبدیل شود. بههمین دلیل او بارها از طریق مقامات دولت عثمانی، یهودیان بانفوذ و صاحبنام اروپا و برخی دوستانش با سلطان عثمانی تماس گرفت و تلاش کرد وی را قانع سازد که در برابر مقادیر متنابهی پول و بازپرداخت بدهیهای امپراطوری از طریق بانکها و مؤسسات بزرگ اروپا (که بیشتر تحت سیطرهی یهودیان قرار داشت)، اجازهی خرید مقدار زیادی زمین در فلسطین و اسکان در آن را برای یهودیان صادر کند.
اما تلاشهای هرتزل شکست خورد و سلطان عثمانی تا پایان قرن نوزدهم، با مهاجرت گروهی و انتقال مالکیت اراضی فلسطین به یهودیان مخالفت کرد. که البته شاید بتوان یکی از علل این مخالفت را رنگ و بوی سیاسی جنبش صهیونیسم در آن زمان دانست. زیرا ماکس نوردو و جمعیت دوستداران صهیون، قائل به بُعد خیریهای جنبش صهیونیسم بودند. در حالیکه هرتزل تنها به بُعد سیاسی جنبش توجه داشت.
1
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر پروپاگاندا یهودی تشویق مهاجرت یهودیان به فلسطین
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر پروپاگاندا یهودی تشویق مهاجرت یهودیان به فلسطین
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
مهاجرت، بخش اعظم فعالیت صهیونیستها در طول قرن جاری را تشکیل میداد. مهاجرتی که از دههی ۹۰ قرن نوزدهم تحت شعار هجرت به کوه صهیون بهعنوان سمبل مهاجرت به فلسطین آغاز شد و با حرکت کاروانهای بزرگ یهودی به فلسطین در قرن بیستم ادامه یافت.
روند مهاجرت با توجه به شرایط زمانی و مکانی یهودیان و عرصهی بینالملل، هر روز ابعاد تازهای به خود میگرفت و تا آنجا پیش رفت که در عرض کمتر از صد سال، جمعیت یهودیان فلسطین صدوپنجاه برابر شد!
برای درک بهتر میزان بالای مهاجرت یهودیان به فلسطین باید متذکر شویم ملت یهود جزء اقوام کم زاد و ولد است و افزایش تعداد آنان ربطی به میزان زاد و ولدشان ندارد.
از این پس صهیونیستها با استفاده از مسامحهکاری مسئولین قیمومیت [۵] انگلستان بر فلسطین (در سالهای ۱۹۱۸ تا ۱۹۴۸) نسبت به معضل مهاجرت یهودیان، مهمترین بند اعلامیه بالفور یعنی ایجاد سرزمین ملی یهود را به مرحلهی اجرا درآوردند. همچنین آنان تعداد زیادی از یهودیان را از طریق مؤسسات و جمعیتهای معلومالحال به فلسطین منتقل کردند.
مهاجران جدید شامل دو گروه قانونی و غیرقانونی میشدند که در واقع همهی آنان غیرقانونی بودند. تنها تفاوت میان این دو آن بود که مهاجران قانونی در چهارچوب مهاجرتهای رسمی و با تعداد افرادی مشخص وارد فلسطین میشدند. ولی مهاجران غیرقانونی خارج از آمارهای رسمی، خواه در خفا و خواه در برابر دیدگان مقامات قیمومیت به این سرزمین میآمدند. البته سیستم آمارگیری زیر سلطهی محاسبات و قوانین دولت انگلستان و نوع روابط این کشور با اعراب از یکسو و سازمان جهانی صهیونیسم و همپیمانش آمریکا (در دههی ۴۰ میلادی)، از سوی دیگر قرار داشت.
همچنین برخوردهای نازیها با یهودیان در آلمان یا کشورهای تحت اشغال یا متحد آلمان، خود بهانهای مناسب بهدست مهاجرین قانونی و غیرقانونی یهود داد. [۶] به این ترتیب در فاصلهی زمانی دههی ۳۰ تا پایان قیمومیت بریتانیا در سال ۱۹۴۸، هزاران یهودی از اروپای شرقی از طریق زمین، دریا و هوا، پا به سرزمین فلسطین گذاشتند.
صهیونیستها بیشرمی را از حد گذرانده و ضمن برانگیختن احساسات و افکار عمومی نسبت به جنایات نازیها و وارد کردن فشار بر دولت قیمومیت، در خفا از عملیاتهای تروریستی بر ضد اتباع انگلیسی مقیم فلسطین حمایت کردند که در جریان آن تعداد زیادی از افسران، سربازان، نیروهای پلیس، قضات، کارمندان و شهروندان عادی انگلیسی کشته شدند. این وضع آنقدر ادامه یافت که حکومت انگلستان با تسلیم در برابر این گروه فشار، دروازههای فلسطین را در مقابل سیل عظیم مهاجران یهودی اروپا گشود!
همزمان با این تحولات صهیونیستها با ایجاد جوّ ترور، وحشت و ناامنی علیه یهودیانِ سرزمینهای عربی بهویژه در عراق، یمن، سوریه، لبنان، مصر و مغرب (مراکش) آنان را وادار به مهاجرت به فلسطین اشغالی میکردند که این امر در اواسط ماه می ۱۹۴۸ میلادی بهوقوع پیوست.
اما این روند هرگز متوقف نشد و در سالهای بعد بهویژه در دوران جنگ سرد، موج عظیمی از مهاجران یهودی از اتحاد جماهیر شوروی سابق، و پس از آن از روسیه و جمهوریهای تازه استقلال یافته و اتیوپی [۷] وارد فلسطین شدند. [۸]
👈🏿 ادامه دارد ....
2
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
✡️ مستند #برنامه_شیطان، جامعترین مستند یهود و صهیونیسمشناسی
1️⃣ سریال مستند #برنامه_شیطان به همت مؤسسه مطلع فجر صادق و به سفارش آستان قدس رضوی، با موضوع «بررسی حرکت نظاممند جبهه باطل با محوریت صهیونیسم جهانی و مبانی پروتکلهای دانشوران صهیون» تهیه شده است.
2️⃣ این سریال با نگاهی کلان و استراتژیک به جریان #جبهه_باطل و اصیلترین ایادی حزب شیطان یعنی #صهیونیسم_جهانی، بندهای کلیدی #پروتکلهای_صهیون را بررسی میکند؛ پروتکلهایی که حاکی از یک برنامه مرموز و شیطانی برای جهان است.
3️⃣ بررسی صریح و بیپرده از این جریان منسجم شیطانی به منظور #دشمنشناسی عمیقتر و نیز تنوع عناوین و موضوعات، همراه با رویکرد قرآنی و غلبه جریان حق و نابودی جبهه باطل از دیگر خصوصیات این مستند است.
💢 بنیاد شرق شناسی دارالادیان مستند «برنامه شیطان» را در 50 قسمت به همراهان خود در آپارات تقدیم میكند 👇🏿
https://www.aparat.com/daroladyan
مرکز_دارالأدیان 👇👇
🆔 @daraladyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت نوزدهم:
👈 نبرد مکتبی - شیطانگرایی (٢)
🔮 چرا برجهای دوقلوی آمریکا تخریب شد؟
💢 بنیاد شرق شناسی دارالادیان مستند «برنامه شیطان» را در 50 قسمت به همراهان خود در آپارات تقدیم میكند 👇🏿
https://www.aparat.com/daroladyan
مرکز دارالادیان 👇👇
💎 https://eitaa.com/daraladyan
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡️ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت هجدهم:
👈 نبرد مکتبی - شیطانگرایی (١)
🔮 تعامل با اجنّه!
💢 بنیاد شرق شناسی دارالادیان مستند «برنامه شیطان» را در 50 قسمت به همراهان خود در آپارات تقدیم میكند 👇🏿
https://www.aparat.com/daroladyan
مرکز دارالادیان 👇👇
💎 https://eitaa.com/daraladyan
💠 یهود؛ دین یا قوم؟
🔰دهفرمان جنبش صهیونیسم (2)
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14933/
🔺 بخش دوم
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
🔰دهفرمان جنبش صهیونیسم (2)
⚡️مهاجرت یهودیان جهان به فلسطین 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14933/
🔺 بخش دوم
البته بسیاری از این افراد پس از ورود به اسرائیل که گمان میکردند بهشت موعود! آنان است، با جوّی از بیعدالتی و ناامنی مواجه شدند و به ناچار فلسطین را ترک گفتند. [۹] ولی با تمام این احوال صهیونیستها همچنان از مسألهی مهاجرت بهعنوان برگ برندهای در برابر دیگر کشورها و تحقق اهداف و برنامههای داخلی خود استفاده کرده و حاضر به از دست دادن آن نیستند.
بنابراین، مسألهی مهاجرت در رأس اولویتهای اجرایی صهیونیستها و در راستای فرمان صهیونیسم قرار دارد که هرگز از آن دست برنداشته و فراموشش نمیکنند. مسألهی شهرکسازی در جبل ابوغنیم اولین و آخرین صفحه از کتاب مهاجرت و اسکان یهودیان در فلسطین نبود و نخواهد بود و این روند تا زمانی که صهیونیستها به قاعدهی طلایی دومین فرمان آباء و اجدادیشان یعنی «مهاجرت» پایبند بمانند، ادامه خواهد یافت. امری که ایجاد سرزمین ملی یهود در نقطهای امن و راحت از این کرهی خاکی را خود به خود توجیه میکند.
هرتزل، در مخیلهی خود فلسطین را بهعنوان همان وطن ملّی تصور میکرد، ولی معتقد بود اگر ورود به این سرزمین مقدور نباشد، میتوان جای دیگری را برگزید. بههمین خاطر جنبش خود را جنبش سیاسی صهیونیسم یعنی جنبش انعطافپذیر و واقعگرایانه صهیونیستی لقب داد. وی ابتدا تلاش کرد آرزوی خود را از طریق خرید زمین [۱۰]، دادن رشوه با حیله و نیرنگ محقق سازد، که با شکست مواجه شد.
پس از آن، امکان تأسیس وطن ملی را در نقطهای دیگر و صد البته با اجازهی قدرتهای بزرگ آن زمان مورد بررسی قرار داد. او و یارانش به قبرس، سینا، صحرای شرق لیبی، آفریقای مرکزی یا شرقی، و به آرژانتین سرزمین معادن، جنگلها، دشتها، چهارپایان، آب فراوان و زمینهای وسیع، فکر کردند. اما هرکدام را که اسم میبردند، موافقان و مخالفانی پیدا میکردند. تا اینکه ده سال گذشت و همه خواستار تشکیل وطن ملی یهود در فلسطین شدند. یعنی همان برنامهی مندرج در کنگرهی بال که بر ایجاد دولت ملی یهود در فلسطین و تحت حمایت قانون تأکید داشت. زیرا:
۱- فلسطین، وعدهای بود که یهودیان گمان میکردند خداوند چهل قرن قبل وعدهاش را به قوم بنیاسرائیل داده [۱۱]، در نتیجه مهاجرت به آن در واقع بازگشت به اصول دینی یهود و تحق ارادهی خداوند بهشمار میرفت و رهبران صهیونیست قادر بودند، با برانگیختن احساسات اصولگرایان و مذهبیون یهود، خمیرمایهی اصلی مهاجرت را فراهم کنند.
۲- فلسطین سرزمین خیر و برکت، شیر و عسل و رودخانهها و سرچشمههای جوشان است.
۳- فلسطین قلب اُمّت عربی و شاهراه اصلی امپراطوریهای غرب و مستعمرات شرق بهشمار میرود. بنابراین هرکس که بر آن مسلط شود نهتنها قادر به ایجاد رابطه با ابرقدرتهای جهان خواهد بود، بلکه میتواند خود را در عرصههای بینالمللی وارد کرده و مطرح سازد.
۴- فلسطین بخشی از امپراطوری رو به احتضاری بود که نفسهای آخرش را میکشید که نهایتاً هر قسمت آن به دست یک قدرت بزرگ آن دوران میافتاد. بهویژه انگلستان که بیش از سایرین، از صهیونیستها و آمال و اهدافشان حمایت میکرد.
3
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر تبلیغاتی یهودی تشویق مهاجرت یهودیان به فلسطین (رومانی ۱۹۳۵)
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
۵- فلسطین بهرغم وسعت کم، برای میلیونها یهودی جا به اندازهی کافی داشت.
صهیونیستها در مورد وسعت فلسطین برای جذب یهودیان جهان آنقدر مبالغه نموده و دروغ گفتند تا قدرتهای بزرگ را نسبت به مشروعیت طرح خود و امکان تحقق آن قانع کنند، آنهم با این ادعای واهی که فلسطین خالی از سکنه است!! دروغی که یهودیان صد سال قبل عنوان کردند و برخی افراد سادهلوح و نادان آن را پذیرفتند. یعنی «سرزمینی بدون سکنه، برای ملتی بدون سرزمین» مهیا شود!!
اما نه فلسطین بدون سکنه بود و نه یهودیان جهان بدون مسکن. بلکه صهیونیستها خود ضرورت ایجاد مسکن برای ملت یهود را قبل از آنکه این ملت واقعاً آواره شود، مطرح ساختند و توطئهی اسکان یهود را پروراندند.
هرتزل تنها خواهان یک مسکن و مأوا نبود، بلکه او دولتی کاملاً مستقل میخواست. البته وقتی خواستههایش با مخالفت سلطان عبدالحمید روبهرو شد، به ایجاد وطن ملی یهود در نقطه ای دیگر رضایت داد.
ولی به هر حال او میدانست فلسطین از همهجا بهتر است! و این نتیجهای بود که هرتزل پس از سالها تماس با طرفهای خارجی و بینالمللی به آن دست یافت.
او همچنین درصدد بود با استفاده از «قوانین» و «منشورهای بینالمللی»، اشغال فلسطین را مشروعیت بخشد و بهاصطلاح از دنیا مجوّز بگیرد. بههمین دلیل این دو کلمه در تمام یادداشتها، نامهنگاریها و پیامهای هرتزل به چشم میخورد.
او پوششی بینالمللی برای طرح خود میطلبید و معتقد بود که این پوشش از موقعیت، مساحت، ویژگیهای جغرافیایی و طبیعی سرزمینی که قرار است اسرائیل در آن بنا شود، بسیار مهمتر و أرجحتر است.
بههمین دلیل هرگز نباید فراموش کنیم صهیونیسم هرتزل جریانی برای یافتن یک مسکن و مأوای یهودی، که در آن انواع خدمات خیریه اجتماعی و اقتصادی به محرومین عبری ارائه شود، نبود بلکه توطئهای شوم برای غصب فلسطین بود.
4
🔖پینوشتها:
[۱] World Zionist Congress
[۲] این جمعیت به «هواداران صهیون» یا «عُشّاق صهیون» [Hovevei Zion] نیز معروفند.
[۳] Max Nordau (۱۸۴۹–۱۹۲۳)
[۴] World Zionist Organization
[۵] Mandatory Palestine
[۶] بنابر نظر بسیاری از محققین، یهودستیزی دوران جنگ دوم جهانی، بیشتر زائیدهی دستگاه تبلیغاتی صهیونیسم است تا وقوع یک حقیقت. برای اطلاع بیشتر در اینباره بنگرید به دو مقالهی ذیل:
۱) اسطوره پوگرومها
۲) رازهای پنهان صعود نازیسم
[۷] به یهودین مهاجر اتیوپیایی که به فلسطین آمدند، فالاشا/فالاشه/فلاشه اطلاق میگردد. در اینباره بنگرید به دو مقالهی ذیل:
۱) قبایل گمشده
۲) تبعیض رژیم صهیونیستی علیه یهودیان فالاشه
[۸] بنگرید به: اسطوره پوگرومها
[۹] بهعنوان نمونه بنگرید به: بازگشت یهودیان عراق
[۱۰] بنگرید به: آیا فلسطینیها زمینهای خود را فروختند؟
[۱۱] بنگرید به: فلسطین ملک ابراهیم و نسل موحّد او
منبع: أنیس صایغ؛ دهفرمان جنبش صهیونیسم، ترجمه سعید طبیعتشناس، تهران: انتشارات المعی، چاپ سوم.
🔻««« پایان »»»🔻
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر تبلیغاتی یهودی تشویق به گردشگری در سرزمین اسرائیل! (فلسطین)
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
پوستر اول از مجموعهی فوق (بالا سمت چپ) توسط یک صهیونیست اتریشی در سال ۱۹۳۶ با مضمون دیدار از فلسطین و تشویق به مهاجرت به آن طراحی شد. بهدنبال آن، هنرمندانی از سراسر جهان آن پوستر را با مضامینی در راستای جنایات صهیونیستها بازسازی کردهاند.
🕍بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
💠 یهود؛ دین یا قوم؟
صهیونیسم و ارتباط دائمی با ابرقدرتها
ده فرمان جنبش صهیونیسم (3)
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14978/
⚡️ فرمان سوم: ارتباط دائمی با ابرقدرتها 👇
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
📗کتاب «دولت یهود»
✍️نوشته «تئودور هرتزل»
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
🔰 ده فرمان جنبش صهیونیسم (3)
⚡️ فرمان سوم: ارتباط دائمی با ابرقدرتها 👇
https://jscenter.ir/jewish-history/zionism/14978/
💢 بخش اول
در قسمتهای قبل دیدیم که مقدار زیادی از مسیر ایجاد وطن ملی یهود در فلسطین توسط تئودور هرتزل و دوستانش طی شد. اینک آنان میبایست برای دستیابی به اهداف خود سومین فرمان را به مرحلهی اجرا درمیآوردند، یعنی: کسب حمایتهای بینالمللی از طرح تشکیل دولت یهود.
هرتزل نگرانی یهودیان از نداشتن مأوا و مسکن را به مسألهای سیاسی و سپس این مسألهی سیاسی را به موضوعی بینالمللی بدل ساخته و جنبش صهیونیسم همان پلی بود که این نقل و انتقال بر روی آن انجام پذیرفت و این امر تنها از شخصیت و طبیعت هرتزل بهعنوان فردی دسیسهچین برمیآمد.
او فردی توطئهگر، خبیث و پست بود که میدانست کجا بخوابد تا آب زیرش نرود. و چگونه با کمترین هزینه، اهدافش را متناسب با شرایط آنهم با بهترین نتیجه تحقق بخشد.
بنابراین هرکس هرتزل را فردی مبادی آداب، نظریهپرداز، متفکّر سیاسی و یک مصلح اجتماعی بداند سخت در اشتباه است. البته او فردی تحصیلکرده بود، ولی در اصل روباهی مکّار بود که در کمین شکارش، حساب و کتاب میکرد و بعد از پیشبینی تمام احتمالات، شکار را از هم میدرید.
او وقتی در برابر سلطان عثمانی کاری از پیش نبرد، دست به دامن قدرتهایی شد که بر سر میراث این امپراطوری با یکدیگر در ستیز بودند و سهم بیشتری از این میراث را برای خود میخواستند. بههمین خاطر هرگز ارتباط وی با قدرتهای بزرگ آن زمان اروپا یعنی انگلستان، فرانسه، ایتالیا، آلمان، اتریش و روسیه متوقف نگردید.
هرتزل، تلاش کرد کالایش را در تمامیپایتختهای بزرگ اروپا در معرض نمایش گذارده و آن را به هر کس که مبلغ بالاتری پیشنهاد کند، بفروشد. این کالا، آرزوی صهیونیستها برای ایجاد یک وطن یا دولت ملی یهودی در فلسطین بود و بهای آن اطاعت محض فروشنده از خریدار، آنهم بدون دخالت سایر کشورها بهشمار میرفت.
آری، کالا و بهای آن یکی بود، اما مشتری بسیار. چرا که هرتزل تمام قدرتهای بزرگ را خریدار میپنداشت.
او با تمام آنها، به شکل مخفی یا علنی، از طریق گفتوگو، ملاقات، پیام، میانجی، رشوه و وعده و وعید، تماس گرفت. تلاشهای کم نظیر هرتزل که ۸ سال به طول انجامید، به او امکان داد که بر تمام رقبا و مخالفینش در کنگره بال و سازمان جهانی یهود، چیره شده و آنان را پشت سر گذارد.
پیروزی هرتزل فردی نبود، بلکه پیروزی یک جریان و خطمشی سیاسی بهحساب میآمد که جوهرهی فرمان سوم صهیونیسم را تشکیل میداد.
همچنین هرتزل در راه تحقق اهداف خود از ایدهی استعمارگران بزرگ اروپا که خود را پیامآوران تمدن و فرهنگ برای مشرقزمین میدانستند، حداکثر استفاده را برد و دولتش را عامل پیشرفت، تمدن، آسایش و رفاه در این منطقهی محروم معرفی میکرد!
1
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
⚡️حییم وایزمن رهبر سازمان صهیونیسم
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan
در این میان، رهبران صهیونیست در تمام مراحل برای اجرای فرمان سوم با هرتزل و جانشینانش همکاری کردند که اولین مرحلهی آن در دوران حیات هرتزل یعنی وقتی که او برای عقد قرارداد با مقامات یکی از کشورهای خارجی به آن کشور سفر کرد، به منصهی ظهور رسید.
هرتزل موافقت بیگانگان با طرحش را، تأییدیه مینامید و این اصطلاح در تمام یادداشتهای او به چشم میخورد. تأییدیه در واقع به معنای حمایت سیاسی، مالی و نظامی از ایجاد یک رژیم یهودی در فلسطین بود که در ازای آن، رژیم مذکور به تمام خواستهها و اهداف استعماری کشور تأییدکننده در عرصهی رقابت بینالمللی بر سر مناطق تحت نفوذ بهویژه مناطق عربی که در آن زمان تحت سیطرهی عثمانی قرار داشت گردن مینهاد.
در اینجا باید نکتهای بسیار مهم را یادآور شویم و آن اینکه هرتزل حمایت خارجیها از طرحش را نه فقط در برابر طرفهای بیگانه، بلکه برای تقویت موضع خود در قبال همکیشان خود یعنی یهودیان میخواست. زیرا تا آغاز جنگ جهانی اول تعداد زیادی از یهودیان یا با طرح هرتزل مخالف بودند و یا توجهی به آن نمیکردند. بههمین خاطر وی دریافت که جلب حمایت کشورهای بزرگی نظیر بریتانیا بهطور حتم موضعش را در برابر مخالفان تقویت خواهد کرد و به آن استحکام خواهد بخشید.
⚡️ سوار بر انگلیس
هرتزل قبل از مرگ به این نتیجه رسید که بریتانیا بهترین کشور برای صدور مجوز تأسیس دولت یهودی و عقد قرارداد با اوست. پس از هرتزل نیز حییم وایزمن (۱) که به مقام رهبری سازمان صهیونیسم رسید، به خواستهی سَلَفش عمل کرده و به تلاش خود برای تحقق آرمان هرتزل ادامه داد. تا اینکه سرانجام پس از ده سال تلاش خستگیناپذیر، رؤیای هرتزل در سندی تحت عنوان اعلامیه بالفور به تاریخ دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ میلادی به حقیقت پیوست.
در این اعلامیه دولت انگلستان به سازمان جهانی صهیونیسم تعهد داد که از ایجاد وطن ملی یهود در فلسطین حمایت کرده و تمام توان و امکانات خود را برای تحقق این هدف بکار گیرد و با اغماض به مسأله تأسیس دولت یهود بنگرد. این در حالی بود که سرزمین فلسطین همچنان جزء مناطق تحت نفوذ امپراطوری عثمانی بهشمار میرفت و انگلستان بر این منطقه سیطره نداشت. منطقهای که یهودیان تنها ۷% کل جمعیت آن را تشکیل میدادند.
همچنین دو سال قبل از این تاریخ، انگلستان به اعراب وعده داد، اگر علیه آلمانها و ترکها (عثمانیها) و به نفع انگلستان وارد جنگ شوند، پس از پایان جنگ، فلسطین را به عنوان بخشی از سرزمین مشرق عربی که متعهد به تشکیل آن شده بود، به رسمیت خواهد شناخت!!
این امر منجر به افزایش ارزش قانونی اعلامیه بالفور در سطوح منطقهای و بینالمللی و تبدیل آن به بندی مهم در سند قیمومیت انگلستان بر فلسطین از سوی جامعه ملل (۲) شد. یعنی در کمتر از پنج سال، صهیونیستها مجوزی را که از انگلیسیها و وزیرخارجه آنان گرفتند، تبدیل به سندی بینالمللی کردند!
آری، همانطور که هرتزل انتظار داشت، وایزمن موقعیت خود را در جنبش صهیونیسم و نزد یهودیان جهان بهوسیله این دستاورد عظیم بینالمللی مستحکم نمود و به این ترتیب اعلامیه بالفور در خدمت صهیونیستها قرار گرفت.
👈🏿 ادامه دارد ....
2
بنیاد شرق شناسی دارالأدیان ⬇️
🆔 @daraladyan