eitaa logo
دارالحکیم
967 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
885 ویدیو
437 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣🔹مسالک بخارات معده و مراق و مثانه و رحم و حجاب از طریق منافذ عصب است. 2⃣🔹 مسالک بخار قلب و کبد و طحال ، عروق و شرائین پس گوش و گردن است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401 ـــــــــــــــــــــ 💢 کیفیت ذاتی بطن های دماغ، به نسبت سرد و تری ذاتی دماغ، چگونه است؟ 1⃣🔹 بطن مقدم دماغ ارطب(رطب تر) 2⃣🔹 بطن اوسط دماغ احر(گرم تر) 3⃣🔹 بطن موخر دماغ ایبس(خشک تر) ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401 ـــــــــــــــــــــ 💢چرا مقدم مغز باید رطب تر و موخر مغز باید خشک تر باشد، با آنکه هر دو مشترک هستند در آنکه قابلند؟ 1⃣🔹چون مقدم مغز، قبول صور از حواس پنجگانه ظاهره می نماید، باید که قبولش اسرع و نشستن نقش در آن آسان باشد، تا اینکه چیزی از آن با کثرت از بین نرود، لهذا باید ارطب از موخر باشد. چون در اشیای رطب پذیرش و قبول اشکال بهتر است. 2⃣🔹و از آنجا که مقبول موخر معانی است، و معنی از صورت، اشرف است، باید که موخر خشک تر باشد، تا بتواند معانی را حفظ کند. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401 ـــــــــــــــــــــ 💢چرا مقدم مغز باید رطب تر و موخر مغز باید خشک تر باشد، با آنکه هر دو مشترک هستند در آنکه قابلند؟ 1⃣🔹چون مقدم مغز، قبول صور از حواس پنجگانه ظاهره می نماید، باید که قبولش اسرع و نشستن نقش در آن آسان باشد، تا اینکه چیزی از آن با کثرت از بین نرود، لهذا باید ارطب از موخر باشد. چون در اشیای رطب پذیرش و قبول اشکال بهتر است. 2⃣🔹و از آنجا که مقبول موخر معانی است، و معنی از صورت، اشرف است، باید که موخر خشک تر باشد، تا بتواند معانی را حفظ کند. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
کتاب medical terminology ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استخوان پروانه ای یا استخوان شب پره ای(sphenoid bone) 🔹👈استخوانی است که سنگینی سایر استخوان ها بر اوست و مقر مغز است. 🔹👈در سخت آفریدن آن دو هدف منظور بوده است: 1⃣🔹نخست اینکه سختی آن در تحمل سنگینی مغز مددکار است. 2⃣🔹 دوم اینکه اگر سختی کمتر باشد، به علت داشتن مواد زائد فساد می پذیرد، و این استخوان در محلی قرار دارد که ریختنی ها بر آن می ریزد، و رعایت در سخت بودن از همین جهت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
برشی از کلاس مسیر طبابت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈جالینوس حکیم گفته است که خُردی سر، دلیل بر قباحت هیأت دماغ است، چون قوتش ضعیف است. 🔹👈 و اگر علاوه بر کوچکی سر، بد شکل هم باشد، در غایت ردائت است. 🔹👈 و اگر نیکو شکل بود ردائت کمتر بود. ✅ بهمین خاطر است که اسباب فراست گفته اند: این شخص آدمی لجوج و بد دل است. و در کارها متحیّر و سرگردان است. 🔹👈اما بزرگی سر اگر با آن نیکویی شکل و ستبری گردن و فراخی سینه جمع شد، در غایت جودت و نیکویی است. ـــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بارون فقط تو حرم میچسبه ... این لحظات قسمتت بشه ان شاالله. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
برشی از کلاس مسیر طبابت ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
نزد شیخ الرئیس مراد از «وزن نبض»، مقایسه مقدار زمانی است که در آن حرکت بود، نسبت به زمانی که در آن سکون باشد، نه مقایسه زمان حرکت به زمان حرکت، و زمان سکون به زمان سکون(که آن از جنس استوا و اختلاف است). زیرا که مقایسه زمان یک حرکت به حرکت دیگر، به اعتبار استوا و اختلاف آنهاست در سرعت و بطوء، و مقایسهٔ زمان سکونی به سکون دیگر به اعتبار استوا و اختلاف آنهاست در تواتر و تفاوت. و مراد از زمان حرکت، زمان حرکت انبساطی است فقط، و مراد از زمان سکون، زمان واقع بین الانبساطین که حرکت در آن محسوس نشود(نه زمان حرکت انقباضی و سکون مرکزی لعدم احساسها) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢به رأی شیخ الرئیس در نبض ردئ الوزن، 1⃣🔹 اگر نقصْ در احوال زمان سکون باشد، سبب او زیادتی حاجت به ترویح است. 2⃣🔹 و اگر در احوال زمان حرکت باشد، پس سبب او زیادتی ضعف است یا عدم حاجت، به شرطی که نقص زمان حرکت به سبب قصر مسافت حرکت بود و الا، نقص زمان حرکت، که به سبب سرعت انبساط باشد از وزن ردئ نیست، بلکه او محمود است(بنابر دلالت او بر قوت) ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
کتاب رکن اعظم «بحران در بیماری ها» اثر حکیم محمد اعظم خان چشتی ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
طبیبان گرامی حتما این کتاب را مطالعه کنند.
فهرست کتاب رکن اعظم ـــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
کتاب تاریخ پزشکی ایران. اثر سیریل الگود. ایشان می گوید آخرین میخ تابوت طب سنتی ایران را در سال 1911 کوبیدیم. و درست یک سال قبل از آن، در سال 1910 در آمریکا، طب طبیعی، توسط ترفندهای فریبکارانه راکفلر و اندرو کارنگی به کلی به محاق می رود. این دو نفر سراغ بازار درمانی و پولساز چین هم می روند، ولی در چین بدلیل اصالت طب طبیعی، موفق نمی شوند، که بطور کامل طب طبیعی را به محاق ببرند. ـــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
چرا سلامت به شدت سیاسی است؟ پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله نِعْمَتَانِ مَكْفُورَتَانِ اَلْأَمْنُ وَ اَلْعَافِيَةُ . رسول خدا(ص)فرمود: ارزش دو نعمت از نظر مردم پوشيده است: امنيت و تندرستي. پیامبر اشاره به مجهول بودن این دو نعمت دارند. فلسفه حکومت این است که باید مهمترین نیاز مردم که سلامت و امنیت است را برطرف کند. متاسفانه مهمترین نیاز مردم در کتاب های درسی ما خوراک و پوشاک است، در حالیکه این یک انحراف است برای روبرو نشدن مردم به اصلی ترین نیاز خود. بنابراین حوزه سلامت یک حوزه به شدت سیاسی است. و کشورها برای به خطر انداختن دشمنان خود حتما روی مقوله سلامت کار می کنند. در این زمینه شک نکنید. اینکه چگونه غذاهای سمی و سرطانی بر جامعه تحمیل می شود یک موضوع سیاسی است نه علمی. یک جنگ است نه یک موضوع علمی آنتی اکسیدانی و... اینکه چگونه روغن بازاری و نوشابه و...، در سفره مردم جای دارد یک موضوع سیاسی است. یک جنگ است. ما باید این را بفهمیم، و دولت و مردم، باید به افرادی مسئولیت بدهند، که سواد سیاسی دقیقی نسبت به حکومت داری داشته باشند، و سیاست را در سیاست زدگی اصولگرا و اصلاح طلب نبیند. مردم بزرگوار به نمایندگان در تراز فهم حکومت داری توجه کنند، نه نماینده ای که هنوز نمی فهمد FATF چیست، نمی فهمد فلسفه حکومت چیست، بعد وارد گود سیاسی می شود. مهمترین محوری که تا کنون نتوانسته است ایران را زمینگیر کند همین طب ایرانی بوده است که به پشتوانه حکومت آمده است. طب ایرانی متکفل حیات ایران، متکفل سبک زندگی، متکفل حاکمیت و بقای تمدن ایرانی است. اگر دشمن بتواند با امنیت و سلامت درافتد، با کل تمدن ما درافتاده است. مهدی خانی فراشبندی
طبیبان طب سنتی، تاریخ پزشکی ایران قبل از 1918 میلادی را مطالعه کنند. در این سال عملیات بزرگی بنام «تنظیم جهانی جمعیت» در ایران و جهان، با برنامه هایی منظم که سالها قبل از سال موعود انجام می شود، آغاز می شود. از جمله این فعالیت ها کوبیدن آخرین میخ تابوت طب طبیعی است.
✅موجب ازدیاد قوّه در نبض 1⃣🔹انعاش حرارت غریزی 2⃣🔹تفتیج مسام(چرا که مسهل تحلیل فضول مثقله علی القوه است 3⃣🔹 تزیّد حاجت، که باعث تزیّد حاجتْ سخونت آب و هوا است. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
طبیبی که تاریخ پزشکی را نخواند. طبیبی که از سیاست سلامت بی خبر باشد. طبیبی که مقوله سلامت را از سیاست سلامت جدا بیند. طبیبی که مقلد محض باشد. طبیبی که سازمان های ذینفع سلامت را نشناسد. طبیبی که دشمن شناس نباشد. طبیبی که نگاه سیاسی به سلامت نداشته باشد(چون دشمنان سلامت،و دشمنان انسان، این نگاه را دارند). ✅👈 این طبیب یک مصرف کننده است، و تمام علمش وارداتی است، و در زمان حساس نمی تواند مسائل سیاست سلامت را تبیین کند. هم خودش اسیر سیاست ها می شود، همه افرادِ در دایره نفوذش را. در دورانی قرار داریم که باید علاوه بر رصد نظرات متخصصین، پژوهش های جداگانه ای را پیرامون اهداف سیاسی سلامت داشته باشیم. اگر فقط بخواهیم نظرات متخصصین را رصد کنیم، و در نگاه «سکولاری سلامت» حبس شویم، حتما خسران خواهیم دید. فقط شاگرد و استادِ محتقن و محصورِ در درس و بحث تخصصی نباشیم، حتما نگاه سیاسی هم به مسئلهٔ سلامت داشته باشیم.
در انواع نبض ترکیبی مرکب ثنایی به اعتبار «عظیم و صغر»، نبض ابدان قضیف(باریک اندام)، اعظم و اقوی از ابدان فربه است. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim