eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
943 دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
444 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
و سبب النبض الموجی: إمّا ضعف القوّه فلایمکن لها أن تبسط الآله الأشیاء بعد شی ء، أو لین الآله، فلایتحرّک أوّلها بتحرّک آخرها لشدّة قبولها للانفصال ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در داروی مسهل باید دارو دارای قوت و مزاج یکسانی باشد، یعنی نباید داروی قوی العمل را با داروی بطیء العمل ترکیب کنند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
داروی مسهل نباید با داروی مدر ترکیب شود، چون می تواند اخلاط زائد را به سمت مثانه ببرد. ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
داروی قابضی چون هلیله که استفراغ آن به عصر است، را با داروی لزج که عمل او به لغزانیدن است، ترکیب نکنند. اگر چنین کنند، که نخست قابض عصر کند، و بعد او لزج خلط را بجنباند. چه در این صورت خوف آن است که قابض به سبب عصر، مجاری را تنگ ساخته باشد، و لزج که خلط را بعد او بلغزاند راه خروج نیابد و باشد که در عضو بماند و ورم آرد یا سده، بلکه چنان باید داد که نخست دوای لزج خلط را لغزانیدن گیرد، پس قابض عصر کند تا خلط زود دفع شود به قوت تمام. و این معنی به تنقیص مقدار قابض و تکثیر مقدار لزج یا به تقدم شرب لزج حاصل آید. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
استفاده از مصلحات در داروی مسهل می تواند موجب نقص عمل داروی مسهل شود. پس هر چند کمتر باشد به نهجی که صلاح بدهد و تنقیص کثیر نکند، بهتر است. ـــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
عمل ادویه مسهل به چند گونه است: 1⃣🔹 بعضی اسهال می کنند به تحلیل مع الخاصیه، مثل تربد. 2⃣🔹 بعضی به عصر مع الخاصیه، مثل هلیله 3⃣🔹 بعضی به تلیین مع الخاصیه چون شیرخشت 4⃣🔹 بعضی اسهال می نمایند به ازلاق، چون اجاص و لعاب اسپغول ــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 مرارت و حرافت دارو اعانت می کند بر تحلیل. 🔹👈عفوصت اعانت می کند بر عصر. 🔹👈 حموضت بر تقطیع که معد است بر ازلاق. ✅ و برودت معین قوی است مسهل بالعصر را ✅ و حرارت مضعف آن است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
وقتی شما داروی مطلق مصرف می کنید، بدانید که جرم دوا در تن نفوذ نمی کند، و به موضع خلط نمی رسد، بلکه قوت وی می رسد، و نفس دوا در معده یا امعاء می ماند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 پرستاران غزه ◽️خبر رسیده خبر ضجه پرستاری است که از تنفس گل‌های پرپر آمده است ▫️مجری طرح: موسسه هنری نسل آفتاب ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
236-34.mp3
23.71M
⚪️دروس فلسفه 👤علامه مصباح یزدی رحمه الله 🔰جلسه سی‌‌و‌‌ چهارم ◽️قوه و فعل ▫️سوال آیا همه چیز قابل تبدیل و تغییر به چیز دیگری هست ؟4:45 ▫️پاسخ 5:43 ▫️آیا هیچ جسمی داریم که قابل تبدیل و تغییر به جسم دیگر نباشد؟6:25 ▫️پاسخ 7:50 ▫️نظر مشایین 9:55 ▫️معانی «قوه» 15:09 ▫️فرق قوه و امکان استعدادی 21:53 ▫️معانی «فعل» 24:38 ▫️تقسیم موجود به بالقوه و بالفعل تقسیم نفسی یا قیاسی؟ 25:40 ▫️شواهدی بر ماهیت نبودن امکان استعدادی 39:30 ▫️نسبت موجود بالقوه به موجود بالفعل 42:47 لینک دانلود 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره) @PhilosophyofAyatollahMesbah
236-31.mp3
22.51M
⚪️دروس فلسفه 👤علامه مصباح یزدی رحمه الله 🔰جلسه سی‌‌و یکم ◽️ماده و صورت ▫️برهان مشائیان در اثبات ماده(هیولی) 6:05 ▫️مناقشه در تعمیم برهان 24:25 ▫️مناقشه در خود برهان 26:37 ▫️نظر استاد مصباح در مورد براهین مطرح شده در این موضوع 50:25 ▫️نتیجه 52:50 لینک دانلود 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره) @PhilosophyofAyatollahMesbah
🔰حصول شروط ثلاثه سوءالمزاج: 1⃣🔹توفّر مقدار السبب الفاعل 2⃣🔹 ثانیها، طول ملاقاته البدن 3⃣🔹ثالثها، استعداد البدن لقبوله ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
enc_16863267749794294114487.mp3
1.82M
به نماز صبح و شبت سلام ـــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
عَنْ جَعْفَرِ بنِ مُحمَّدٍ عليهماالسلامأنَّهُ قالَ: فَسادُ الْجَسَدِ فى كَـثْرَةِ الطَّعامِ، وَفَسـادُ الـزَّرْعِ فى كَسْبِ الآثـامِ، وَفَسادُ الْمَعْرِفَةِ فى تَرْكِ الصَّلاةِ عَلى خَيرِاْلاَنامِ. امام صادق عليه السلام فرمود: تباهى بدن در پرخورى است، تباهى زراعت در اثر ارتكاب گناهان است، و تباهى شناخت و معرفت در درود نفرستادن بر بهترين انسانها يعنى پيامبر است. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مقابله با بردگان دین صهیون سازمان بهداشت جهانی چه ارتباطی با صهیونیست ها دارد؟ خبر داری برادر بسیجی؟ یادتان می آید در زمان فتنه کرونا چقدر فریاد می زدیم، هنوز هم فریاد می زنیم تا در حافظه تاریخی ما بماند، و سال 1918 تکرار نشود؟ اما تعدادی از روی عدم معرفت با دشمنان هم صدا شدند، و گفتند سازمان بهداشت جهانی،پشتیبان سلامت مردم جهان است. از بین بردن آثار دین بردگان صهیون یک وظیفه جهانی است که بر دوش همه سنگینی می کند. ــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تکوّن الشعر: و كيفية تولده أن البخار الدخاني المنفصل من الأخلاط بتأثير الحرارة ، إذا صادف مسلم البدن ، معتدلة في السعة والضيق ، ارتبك فيها ، وتلبد ، و تحلل ما فيه من الأجزاء المائية . التركب البخار الدخاني من الأجزاء المائية والأرضيّة والهوائية والنارية ، التي تصعدها ولم يبق فيه من المائية ، إلا القدر الذي به تماسك أجزائه ، وانعقد الباقي بحرارته و بحرارة البدن على هيئة المسام ، و على قدر سعتها . ثمّ لايزال يستمد ذلك المنعقد ، بتواتر ما يصل إليه من الأبخرة الدخانية ؛ و تدافع ما قد انعقد في الداخل للخارج ، فيتكون من ذلك الشعر. ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰قوانین کلی بر علاج قلب در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه : 1⃣🔹 منع از استنشاق روائح کریه 2⃣🔹 منع مصرف از غذاهای بخارزا 3⃣🔹پوشیدن لباس معطر 4⃣🔹وسواس و فکر به خود راه ندهد. 5⃣🔹غضبناک نشود. 6⃣🔹با داروهای قلب باید چیزی که موجب قوت روح شود، ترکیب شود. 7⃣🔹فصد را تدبیر کنند، و افراط در آن نکنند، تا موجب ضعف قوت قلب نشود. 8⃣🔹در زمان هر استفراغی قلب را باید تقویت کنند. 9⃣🔹اخراج خون در قلب با دارو امکان پذیر نیست، و بهتر است با فصد انجام شود، اما باید رعایت و تدبیر لازم جهت اخراج خون زاید انجام شود. اما در امتلای دم باید از فصد باسلیق بهره ببرند، و در امتلای بخار دخانی باید از باسلیق چپ بهره ببرند. اگر در فصد مانعی باشد، حجامت عام باید انجام شود. 🔟🔹 در داروهای قلبیه جهت اخراج خلط بهتر است از داروهایی که موجب تقویت قلب می شود هم استفاده بشود، مثل داروهایی که خاصیت پادزهری داشته باشد(تریاقیت پادزهریه)، چون موجب می شود داروهای استفراغی نفوذ کنند به سوی قلب و ورود داروهای دیگر را به قلب باز می دارد. 1⃣1⃣🔹در سرد کردن سوءمزاج گرم قلب، حتما باید بهمراه داروهای سرد مزاج، اندکی هم از داروهای گرم استفاده شود، چون قلب منبع روح حیوانی است، و منبع حرارت است، و ذاتا جوهر حاری دارد، و نباید کاملا سرد شود. 👈پس تعدیل حرارت قلب و تقویت حرارت غریزی در درمان قلب مهم است✅ دوای معتدلی که تقویت قلب می کند،«گل گاوزبان» است. 👈بهمین خاطر بیان شده در تمامی جوشونده ها از «گل گاوزبان» هم بهره بگیرید. چون هم تعدیل کننده مزاج قلب و هم تقویت کننده قلب است. 2⃣1⃣🔹عرق کیوره و طارونه و بیدمشک و صندل و گلاب در امراض قلب بسیار موثر است. 3⃣1⃣🔹خوردن سیب و به و انار مفید است، اما نباید زیاده روی شود که مزاج قبض شود. 4⃣1⃣🔹 در درمان امراض قلب باید شکم همیشه نرم باشد، اما در امراض قلب باید ترک داروهای مسهل نمایند. چون داروهای مسهل موجب ضعف قوت قلب است. ـــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢 مقویات اعضای اربعه: (مغز و قلب و کبد و معده) 1️⃣. مقویات مغز(دماغ): گلابی، آمله، بهار به، بهار سیب، بهار گلابی، گل سرخ، نارنج، فندق، بالنگو، زنجبیل، سعد، سنبل الطیب، مشک و عود عنبر، میخک، کندر، مغز حیوانات، گوشت مرغ های محلی، شیر میش 2️⃣. مقویات قلب(دل) : گلابی، سیب، انار شیرین، آمله، تمرهندی، صندل، طباشیر، ریباس، کهربا، کافور، گل گاوزبان، گشنیز خشک، گل سرخ، مروارید، نیلوفر، نارنج، هلیله، یاقوت، ورق نقره، ورق طلا، اسطوخودوس، ابریشم، بهمنین، بسفایج، بالنگو، بادروج، جدوار، دارچین، زرنباد، زعفران، سنبل، سعد، سلیخه، شقاقل، عود عنبر، فرنجمشک، نعناع 3️⃣. مقویات کبد(جگر) : کاسنی، انار، اشنه، جوز، هل، حب بلسان، دارچین، میخک، کشوث، مصطکی، 4️⃣. مقویات معده: آمله، اناردانه، هلیله، سماق، به، طباشیر، گل سرخ، هلیله، مربای اذخر، پوست ترنج، بالنگو، جوز، دارچین، زرنباد، سعد، سلیخه، میخک، کندر، شاه زیره، مصطکی، کاکوتی، نعناع ـــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم eitaa.com/daralhakim
جناب جالینوس در کتاب نبض للمتعلمین می فرماید : و الجذام هو انتشار المره السوداء فی جمیع البدن، و المرّه السوداء نوعان 1⃣🔹 احدهما عکرالدم و هذا النوع هو اقل رداه و لیس بالحاد و لا یحدث عن تأکل الأعضاء و تساقطها 2⃣🔹و النوع الآخر یتولد عن احتراق المره الصفراء و هو حاد یحدث عنه تأکل الأعضاء و تساقطها و الجذام الحادث عن هذا النوع من السوداء ردی خبیث. 🔹👈و نبض اصحاب جذام یكون صغیراً ضعیفاً بطیءً متواتراً. 👈و السبب صِغَر النبض، ضعف القوّه و القلّه الحاجه لان هذا المرض البارد، 👈و سبب فی ضعفه ضعف قوّه 👈و السبب فی ابطایه، ضعف القوّه ایضاً و قلّه الحاجه، 👈و السبب فی تواتره لیس للنبض عظم یتم به الحاجه و السرعه. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 از نظر «حکمای اشراقی»، مادهٔ نخستینِ جهان که مادة المواد و هیولای أولی نام دارد، همین صورت جسمیه است، که متصل واحد آن است. 🔹👈ولی از نظر «مشائیان» صورت جسمیه غیر از ماده اصلی جهان است. ماده نخستین و اصلی جهان حقیقتی بی تعیّن تر و نامشخص تر از صورت جسمیه است. 🔹👈وجود ماده اولی را می توان با دلیل عقلی اثبات کرد، ولی هرگز نمی توان آن را از سایر اشیاء یعنی از صورت هایی که به خود می گیرد، عریان کرد و تنها تماشا نمود. 🔹👈 به قول شیخ الرئیس هیولی مانند زن زشتی است که نمی خواهد چهره اش هویدا گردد، و همواره چهره اش را با جامهٔ خویش می پوشاند و تا جامه را عقب بزنی، آستین پیش می آورد و چهره اش را پنهان می کند. ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بیماری های تابع سوء هیئت ترکیب یا امراض ترکیب  در طب سنتی ایرانی اختلال در اعضای مرکب را گویند. که خود به چند دسته کلی به شرح زیر تقسیم می شود : 1⃣🔹امراض خلقت الف)امراض شکل: تغییر شکل طبیعی مثل انحنای غیر طبیعی استخوان و... ب)امراض مجاری: مجرا فضایی در داخل عضو است که ماده سیالی در آن جریان دارد. امراض مجاری به سه دسته تقسیم می شوند: انسداد: مانند انسداد عروق کرونر و سایر عروق، سده جگر یا یرقان انسدادس که می تواند بر اثر انسداد عروق و یا مجاری صفراوی باشد. تنگی (ضیق): مانند تنگی مجاری تنفسی،خناق، آسم. گشادی (اتساع): مانند گشادی مردمک (انتشار)، واریس (دوالی)، بواسیر. ج) امراض اوعیه : وعاء فضایی در داخل عضو است که حاوی چیز ساکنی باشد. امراض اوعیه به چهار دسته تقسیم می شوند: بزرگی فضا (کبر): مثل هیدروسل، فتق. کوچکی فضا (صغر) :مثل تنگی معده، تنگی بطن های مغز ذر صرع. انسداد و امتلاء: مثل انسداد بطن های مغز در سکته. خالی شدن: مثل خالی شدن ناگهانی حفرات قلب از خون و روح در هنگام شادی زیاد (مرگ ناگهانی یا فجاه یا شادی مرگ). د) امراض سطوح اعضاء شامل: خشونت: مثل خشن شدن نای یا تراشه (خشونت قصبه الریه). ملاست: مثل ملاست معده (از بین رفتن پستی بلندی های طبیعی مخاط معده) که در عملکرد آن اختلال ایجاد می کند. 2⃣🔹امراض مقدار شامل بزرگی یا کوچکی غیر طبیعی است که می تواند همه بدن یا عضوی خاص را مبتلا کند، مانند چاقی و لاغری مرضی یا ماکروسفالی و میکرو سفالی. 3⃣🔹مرض تعداد در این نوع از امراض ترکیب، افزایش یا کاهش تعداد در بدن یا اعضای آن، به صورت طبیعی یا خارج از طبیعی، به چهار گونه زیر پدید می آید: افزایش چیزی که به طور طبیعی در بدن وجود دارد مانند شش انگشتی (پلی داکتیلی) افزایش چیزی که به طور طبیعی در بدن تندرست وجود ندارد مانند سنگ های کلیه و کیسه صفرا،سلعه،زگیل. کاهش طبیعی (مادرزادی) عضوی از اعضای بدن مانند چهار انگشتی کاهش عارضی عضوی از اعضای بدن مانند قطع انگشت 4⃣🔹امراض وضع : مرض وضع یعنی خارج شدن عضو از هیات و جایگاه طبیعیش، به نحوی که وضعیت عضو در موضع خودش و یا در موضعش نسبت به اعضای مجاور آن دگرگون شود که به انواع زیر تقسیم می گردد: الف) تغییر محل عضو نسبت به خودش: خلع:عضو کاملا از موضع خود خارج می شود، مثل دررفتگی کامل مفصل. زوال:عضو به طور نسبی از محل خود خارج می شود،مثل فتق امعاء یا نیمه در رفتگی مفصل. حرکت غیر طبیعی عضو: مثل مرض رعشه (لرزش یا ترمور) سکون غیر طبیعی عضو(ثبوت): مثل خشکی مفصل (تحجر مفاصل یا آنکیلوز). ب)تغییر محل عضو نسبت به عضو مجاور: نزدیکی بیش از حد به عضو مجاور: مانند افتادگی پلک یا شل شدن پلک (استرخاء جفن) دوری بیش از حد نسبت به عضو مجاور: مثل رشد تومور در زیر بغل که باعث دور شدن دست از تنه شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب درع الصّحه(رساله ای کهن در فصد و حجامت) 🔰🔹در خلط خونی از ریه و خون دماغی مفرط، و قطع خون بواسیر و حیض، نضج اصلا معتبر و شرط نیست. 🔰🔹 اما نضج در سیاتیک و نقرس و درد مفاصل و صرع و سکته و مالیخولیا و اورام احشا معتبر و شرط است. 💢🔹👈 در سیاتیک و درد مفاصل به دو جهت نضج معتبر است : 1⃣🔹 اگر ماده دو علت(منظور سیاتیک و درد مفاصل است)، خلط گرم باشد، البته باید صفرایی به او مخلوط باشد، چون «خونِ محض» سبب این دو مرض نیست، و استفراغ صفرا بدون نضج ممکن نیست. 🔹اگر ماده دو علت(منظور سیاتیک و درد مفاصل است) خلط سرد باشد، انتظار نضج به طریق اولی باید داشت. و بعد از نضج، باید اسهال خلط سرد، به مسهل انجام شود نه به فصد. 2⃣🔹اگر ماده محصور در عضو باشد، بدون نضج دفع نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 📚 آموزش دارالحکیم 💠 بیماری های مغز و اعصاب 💢 کابوس 🔹💫 اکثر بخار اخلاط غلیظ که در حال بیداری به تحلیل می رفتند، در حالت خواب به واسطه فقدان اسباب تحلیل یکبارگی متصاعد میشوند، و در جلوی مغز گرد می آیند، و جرم مغز را می فشارند و مسالک روح مسدود می شود، و بالضرور اخلاط محصور می شوند، و روح کثیف می شود و کابوس شکل می گیرد. 🔹💫کابوس 1️⃣. یا از بخار خون(علامتش سرخی بدن و چشم است) 2️⃣. یا از بخار بلغم(علامتش بلادت و کندی حواس است، زیادی آب دهان و بینی و کسلی است) 3️⃣. یا از بخار سوداست(علامتش فکر زیاد است،بی خوابی است،گودی چشم هاست)، 4️⃣. و از بخار صفرا نیست. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مقدمه سازی ظهور امام زمان - @Maddahionlin.mp3
5.22M
مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) سخنرانی بسیار شنیدنی حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
نبض موجی دلالت بر رطوبت دارد. 🔹👈در استسقاء و لیثرغس و رطوبت مستوی، نبض موجی است، و آلت لین است(یعنی قوام الت لین است). 🔹👈در زمان استحمام بعلت رطوبی بودن بدن، نبص موجی می شود. در زمان استحمام رطوبت نه طبعی است، و نه مرضی است، بلکه عارضی است. 🔹👈هرگاه حمام به آب شیرین و به اعتدال استعمال شود، جرم شریان رطب می شود، و نبض موجی می شود. 🔹👈 و کلا در ابدان رطوبی که مرطب طبعیّه با غذاست، به قول علامه شیرازی در شرح قانون، که هر گاه جرم شریان به غذا اغتذا کند، چون رطوبت ایجاد می کند، مهیا به تمدد و قبول انغماز می گردد و همین موجب لین شدن رگ می شود. 🔹👈در استسقای لحمی ترطیب بدن ظاهر است، اما در استسقای زقی(زقی در لغت به معنای خیک و مَشک است)، با وجود رطوبت محصور غیر عام، بدن خالی از بورقیت نیست. 📕 بورقیت معرب بوره است. منظور از بورقیت در اینجا رطوبت بورقی است که با وجود رطب بودن ایجاد خشکی در بعض اعضای دیگر بدن می کند. ✅ در استسقای زقی با وجود تجمع آب در میان صفاق و مراق ممکن است اعضای دیگر دچار خشکی شوند. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim