eitaa logo
دردمندی
71 دنبال‌کننده
2 عکس
1 ویدیو
0 فایل
✍️«دردمندی؛ به قلم علی تقوی» سعی میکنم اینجا از حقیقت بنویسم و از عدالت دفاع کنم...
مشاهده در ایتا
دانلود
/ 📎ارزش ارزشها چیست؟ 🔰 سوال جالبی است! ارزش ارزش ها در انسان چیست؟! نماز؟ تقرب به خدا؟ .....؟! کدامیک؟! پاسخ این است که همه ی اینها ارزش اند اما ارزش ارزشها در انسان و یا به عبارتی صاحب درد بودن است...انسان دردمند هدف را ادراک میکند، مسیر را میفهمد، از حصار تن و خویشتن فراتر میرود، او به دنبال دوای درد انسانیت میگردد و اینجاست که هر ارزشی مسیر حقیقی خویش را میابد...تمامی ارزش ها در ظاهر میتوانند هم در مسیر خوب و هم در مسیر نادرست به کار روند..همین نماز، گاهی برای وصال به محبوب خوانده شده و گاهی ممکن است در اوج ریا.....خدمت به خلق هم همینگونه است، گاهی برای خداست و گاهی برای نمایش و ریا و در مسیر غیر خداست.... اینجا ارزش ارزش ها به داد انسان میرسد، ریل و مسیر زندگی اش را به سوی معبود حقیقی خویش تعیین میکند، می جوید خدای خویش را و در حد وسعش خود را به معبود شبیه و نزدیک می کند، می بخشد، چون معبودش میبخشد، می دود برای گره گشایی چون معبودش گره گشای عالم است، می گرید چون از معبود خویش شرمسار است، آرام و قرار ندارد چون معبودش لحظه ای کار خلق را فرو نمیگذارد....دردمند است و خویشتن و نفس خود را در این درمندی غرق می گرداند...این انسان همان انسان ناب است.نمازش طواف فرشتگان و حضورش مایه آرامش خلق خداست و به تعبیر حضرت مولوی: هر که او بیدارتر پر دردتر هر که او هوشیارتر رخ زرد تر 🔰برداشت هایی از @dardmandi
/ چند بیت از غزل «خموشی رمز عاشقی» گفته بودم که به عشق از تو سخن خواهم گفت عشق خود آمد و بین لب، که سخنوار نشد حکمت مسئله در چیست بگو ای عارف این چه سری است که عشق با سخنی یار نشد 🔰برداشت هایی از @dardmandi
عده ای در پی انکار اند و مجال اندیشیدن به آن نمی دهند، تا آنجا که قوای بی رحم جهل ، لشگریان عقل را لگدکوب می کنند و شمع بی جان هدایت در خویش را به کلی محو و خاموش می گردانند و حال اینجا آدمی مانده با دنیای تاریک ذهن خود که ستارگان عقلانیت در آن بی فروغ اند و اهریمنان درون و بیرون قلاده به گردنش آویخته و او را به سوی جنون بی پایان و ضلالت ابدی می کشانند.... 📚بُت های۲۲ | ✍ eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
🔰 یک درس از یک فراز کوتاه که می تواند انسان را آسمانی کند... 📌..أَوْهِنْ قُوَّتَنَا عَمَّا یسْخِطُک عَلَینَا..../ دعای نهم... و از قدرتمان بر امری که سبب خشم توست بکاه 🔹گذشته از همه ی نکات مثبت که در راس آن دلدادگی به ولایت است، کاش همه ما و مسئولین و همه خواصی که از رییس جمهور شهید میگویند، همین یک درس ولایت مداری را او بیاموزند...ترجیح رضای الهی به جای رضایتمندی های نفسانی و ... نشستن او در خانه فقیر...اینکه یک خانواده فقیر و بی پناه بگویند رییس جمهور مهمانمان بود خیلی حرف است.... البته آنان که از این مسیر دورند خود ضرر میکنند، چرا که فرجام کارشان غیر از ماندگاری در قلب هاست.... برای دوربین ها کار نکنیم....بلکه برای چشم بینای خدا بپا خیزیم....اعمالمان را برایش خالص کنیم... «دعای زیبای امام سجاد(ع) که میفرمایند: خدایا توان ما را از انجام عملی که تو را بر ما خشمگین می کند سست گردان...» یک عمل گاه ممکن است زیبا و نیک باشد اما چون برای غیر خداست شر مطلق است...بنابراین این دعای کوتاه و جامع ما را از یک جهت از طغیان و ستم میرهاند و از جهت دیگر از ریا که همان شرک مطلق است. مثلا یک گل زیبا اما به شدت بدبو، آیا شما حاضر هستید به آن ظاهر زیبا اما بدبو نزدیک شوید؟! نیت و مسیر درست و الهی نیز به عمق یک مسئله و در کالبد ظاهر و بی جان آن حیات می بخشد، عمل به آن می تواند انسان را آسمانی کند. 🔰برداشت هایی از @dardmandi
🔰یک سوال؟ / آیا نقد برخاسته از محبت است یا...... ✍ 🔹این روزها دیدیم که در سوگ رییس جمهور شهید همه ناراحتند خصوصا آنهایی که نسبت به عملکرد برخی از اعضای هییت دولت نقد داشتند چرا که بعد از چند دهه پا گذاشتن شخصی را به میدان اداره کشور دیدند که امیدها برای تجلی حیات طیبه در دولت انقلاب اسلامی را زنده کرد. اما آیا نقد و جدیت در مطالبات جهت حفظ دولتی که برای احیای انقلاب و بعد از یک دهه خسارت پا به میدان گذاشته به معنای آن است که رییس جمهور را عزیز خود ندانسته اند؟! پاسخ این است که خیر..چرا که ما احادیث هم داریم که برترین دوست کسی است که عیب های انسان را به اون هدیه کند اما این عمل باید با حسن نیت و قربت الی الله انجام شود و هدف اصلاح راستین باشد نه اینکه خدایی ناکرده با تغییر مسیر اصلی، جای خود را به تهمت و دروغ بدهد چرا که در این صورت نمیتوان دیگر عنوان مطالبه، نقد و...بر آن گذاشت. دلسوزان انقلاب به برخی اقدامات برخی اعضای دولت نقد میکردند که هدف از آن را کمک به رییس دولت جهت شناسایی آسیب ها میدیدند و خود رییس جمهور شهید نیز از آن استقبال میکردند و بر مقابله با هر کجی و کاسته مستحکم به پا میخاستند و این تعامل مردمی بود که تحقق گام‌دوم انقلاب را در چهره ی عدالت خواه، ظلم ستیز و مردمی شهید میدیدند. در دنیای پر اشتباهِ امروز کمتر کسی را می توان یافت که اشتباه رفتاری نداشته باشد. همه می دانیم که انسان با خطاهایی که انجام می دهد انسان می ماند وگرنه جزء فرشتگان محسوب می شد. پس وجود اشتباه در رفتار اشخاص امری کاملا طبیعی است ولی با توجه به اینکه ذات انسان به دنبال ارتقای شخصیت خود است و همیشه در تلاش است تا بهترین ها را در هر حوزه ای به دست آورد، ممکن است گاهی از سوی اطرافیان مورد نقد و انتقاد قرار بگیرد به خصوص از سوی کسانی که به شخص مورد انتقاد اهمیت می دهند. در قرآن کریم هم به وضوح به این موضوع اشاره شده و در آیات ۳۰ تا ۳۵ سوره بقره فرشتگان خداوند را مورد انتقاد قرار می دهند که خدای متعال با اشاره به فلسفه آفرینش انسان، فرشتگان را نسبت به کوتاهی اندیشه خود برای فهمیدن این مطلب آگاه میکند. نقد و انتقاد پذیری موجب تعالی روح و شخصیت انسان می شود چرا که برای رسیدن به کمال ابتدا باید عیوب و ضعف های خود را برطرف کنیم. نکته ی حائز اهمیت اینجاست که انتقاد باید سازنده باشد و نه مخرب! امید میرود که این حادثه تلخ و عروج رییس جمهور شهید سبب رشد جایگاه ریاست جمهوری و قرار گرفتن دولتمردان در جهت تراز دولت اسلامی واقع شده تا هر چه زودتر پیش از پایان چله دوم انقلاب شاهد تحقق به عنوان مهمترین امر و خواسته مقام عظمای ولایت باشیم... 💠 روابط عمومی و WWW.BEYTOSAJJAD.ORG eitaa.com/BEYTOSAJJAD
📚 آیه های آسمانی 🔰 ضرورت نگاه جامع هدفمند و تعالی بخش در دعاها بخشی از تعالیم ❇️ دعایی زیبا برای 🔹 در فرازهایی از دعای نهم صحیفه سجادیه، حضرت امام زین العابدین(ع) میفرمایند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صَیرْنَا إِلَی مَحْبُوبِک مِنَ التَّوْبَةِ، و أَزِلْنَا عَنْ مَکرُوهِک مِنَ الْإِصْرَارِ، اللَّهُمَّ وَ مَتَی وَقَفْنَا بَینَ نَقْصَینِ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِی أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً» «بارالها بر محمد و آلش درود فرست و ما را به سرمنزل توبه که محبوب توست برسان و از پافشاری بر گناه که نمی‌پسندی دور ساز. بارخدایا هنگامی که در وضعی قرار می‌گیریم که به ناچار مستحق خسارت در دین یا ضرر در دنیا می‌شویم، پس کاهش (نقص) را بر دنیای ما که زود فانی می‌شود وارد ساز و عفو و بخششت را در دینمان که بادوام‌تر است قرار بده» این فرازهای دعا انسان را متحیر میکند و بعد از تدبر در آن درسهایی به ما می دهد، نخست آنکه دعا باید جامع و هدفمند باشد یعنی اینکه یک هدف عالی را دنبال کند که در پناه آن انسان میتواند به سایر هدفها و خواسته های مطلوب نیز دست پیدا کند درست مانند همان مثال مصرع معروف چون که صد آید نود هم پیش ماست... در این فراز مبارک انسان روند زندگی مطلوب را از خدای خود خواهان است و با خدای خویش به نوعی معامله سودمند انجام میدهد. از خدا میخواهد که ضرر را متوجه کم ها کند، ضرر را متوجه چیزی کند که رفتنی است و ماندنی ها را برای ما در کمال صحت و سلامت قرار دهد، خب این نگاه یک نگاه اولا جامع است و ثانیا یک نگاه هدفمند چرا که سرانجام زندگی انسان نهایتا باید به عاقبت بخیری او منجر شود بنابراین مسیر این سعادت را از خدا استمداد میکند که پروردگارا با توبه پاکمان کن و از اصرار بر گناه حفظمان کن، چون گاهی اوقات توان شخص در برابر حفاظت از گناه بسیار ضعیف است و اینجا اگر لطف خدا نباشد و یا اگر لطف خدا در پاکسازی انسان از گناه یا همان توفیق توبه نباشد انسان خسران میبیند کما اینکه قرآن کریم درباره حضرت یوسف(ع) میفرماید:«كَذَٰلِكَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَالْفَحْشَاءَ ۚ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ / ولی ما این چنین کردیم تا قصد بد و عمل زشت را از او بگردانیم که همانا او از بندگان برگزیده ما بود.» بنابراین باید از خدا نیروی کمکی طلبید گرچه همین نیروی بالقوه آدمی نیز از خداست بلکه مقصود اینجا آن عنایت ویژه خداوند در جهت حراست از حریم ایمان است و با این فرازها مسیر رشد معنوی زندگی را برای خودمان به ارمغان می آوریم... نکته دوم اینکه این فراز اعمال آدمی را پالایش میکند، خب وقتی انسان به خود یادآوری نماید که هر کاری انجام میدهد آیا به نفع دین و آخرت اوست یا فقط دنیا، این پرسش مدام و بررسی جهت خسارت سبب تقویت در او میشود، رضای حق و طلب آن را در او تقویت میکند، این پرسش بر جامع حالت او سایه می افکند و اینجا با این فراز دعا و توجه به آن زندگی انسان توحیدی میشود چرا که مدام باید متوجه این باشد که اعمالش در جهت نفع کدام قسمت حیات اوست و اینگونه یک تلنگر دائمی دریافت میکند... بنابراین دعای ما باید در عین اختصار جامعیت داشته باشد و اصل ها را برای انسان به ارمغان بیاورد و تعبیر مادی محض را از خواسته های خود دورگرداند. نکته سوم این فراز سیر اصلاحی و تربیتی آن است. با دعا میشود روح را پرورش داد. آنجا که حضرت میفرماید:«صَیرْنَا إِلَی مَحْبُوبِک مِنَ التَّوْبَةِ» یعنی تربیت روح خویشتن را از خدای بزرگ طلب میکند و چه کسی برتر از خداوند در جهت این تربیت که هیچ اراده ای بی اذن او مجال ظهور و بروزش نیست. از خدا تربیت روح در جهت پاکسازی از گناه و تکرار بر توبه در این مسیر یک حرکت در جهت کمال انسانی است و چون مسبب الاسباب خداست وقتی در خواسته ای اصرار و اخلاص باشد و البته تلاش، خداوند با توفیق خویش در جهت تکمیل و کمال آن انسان را هدایت میکند. 📚 آیه های آسمانی؛ برداشت هایی از @dardmandi
/ 📖 نقش تربیتی دعا در جهت دهی تلاش و سمت دهی عقلانیت و تفکر 🔰 از ویژگی های بارز کتاب صحیفه سجادیه آگاه نمودن انسان به ضعف در خواستن هایش و یا به عبارتی ضعف در جامعیت خواستن های اوست. دعا تجلی گاه عمق باور انسان است، گذشته از مراتب دعا، عبارت دعا یعنی قلیان و عطش خواستن های انسان چنان شعله ور است که تنها نیروی خود را برای تحقق کافی نمیشمارد و نیاز به امدادی فراتر از حدود عادت و فراتر از قوای خویش را احساس میکند. گاه انسان به خطا برای دست یافتن به این امر به ساحران و جادوگران مراجعه می کند و گاه در تمنای همچون خویشتنی راه را به بی راهه میرود. در صحیفه سجادیه خواستن ها با خاستگاه عمیق عقلانیت عجین است. اینکه نخست آدمی میفهمد که ضعف اندیشه اش و یا ضعف عقلانیتش در پی بردن به کمال خواسته ها در چیست. شخصی که حداقل ها را تمنا کرده اینجا با دریایی از خواسته ها و با اصولی از نیایش ها که همه سلاحها و ابزارهای سعادت را در برمیگیرد مواجه میشود و این لزوما مربوط به آخرت نیست. آنجا که امام سجاد(ع) در فرازی از دعای نهم میفرماید: «اللَّهُمَّ وَ مَتَی وَقَفْنَا بَینَ نَقْصَینِ فِی دِینٍ أَوْ دُنْیا، فَأَوْقِعِ النَّقْصَ بِأَسْرَعِهِمَا فَنَاءً، وَ اجْعَلِ التَّوْبَةَ فِی أَطْوَلِهِمَا بَقَاءً» دعا می کند که خدایا اگر قرار است نقصانی در دین و دنیای من باشد، آن را در آنی قرار بده که کوتاه تر است، حضرت در این فراز برای جریانسازی فکر و وادار نمودن انسان به تفکر و در افتادن با خویش یک آدرس زیبا و قابل لمس به او می دهد، می فرماید: نقصان را در فانی قرار بده، نمی فرماید در دنیا!! چرا؟! چون میخواهد این انسان تفکر کند، تلنگر بخورد، اندکی با خود فکر کند که چرا و برای چه خود را خرج چیزی کند که ماندگار نیست، انسانی که میل به بقا و جاودانگی دارد در این دو راهی انتخاب که حاصل نگاه به حقیقت دعاست قرار میگیرد و میفهمد و درک میکند که باید آنچه که باقی و فناناپذیر است را انتخاب کند و البته لازمه ی این انتخاب را نیز ادراک میکند، یعنی همان تلاش و قدم نهادن در مسیری که صاحبش رهروان آن را بشارت داده است. بنابراین برخلاف تفکر مرسوم که گاه دعا را با بی عملی و صرفا یک امر روحانی محض جلوه می نمایند، حقیقت دعا یعنی دمیدن روح اراده در کالبد جسم و قانع نمودن تفکر برای رهنمون کردن اراده به مسیر سعادت است..... 📚 آیه های آسمانی؛ برداشت هایی از @dardmandi
/ کیمیای انسان سازی ❇️ دوستان، برادران....قرآن میفرماید: ﴿وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعىٰ۳۹/نجم﴾ «..و اینکه برای انسان بهره‌ای جز سعی و کوشش او نیست،» یعنی برای انسان چیزی نیست جز تلاش....تلاش..تلاش...انسان با تلاش قدر و منزلت پیدا میکند و اگر این تلاشها برای اهل بیت باشد نور علی نور است....تلاش برای برپایی جشن در حقیقت تلاش بزرگی است که مصداق توفیق الهی است و وجود انسان را طلا می کند... این را دسته کم نگیریم..با قصد قربت انجام دهیم..تلاش کنیم...مثل یک فرد مضطر و بی قرار برای حضرت بدویم....این حرکتها کیمیاست...قدر بدانیم برادران..... را دریابیم.... گویند روی سرخ تو سعدی چه زردکرد اُکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم @dardmandi
/ با خدا بودن یک نمایش نیست.... ❇️ به عقیده بنده اعمال خوب خود را باید محک زد، چرا که آدمیزاد اگر کار خوب را برای غیر خدا انجام دهد سرعت سقوطش در وادی ضلالت بیش از گنهکاری است که خدا را نافرمانی میکند... 🔹 همه ما می دانیم که خدایی بودن و مردمی بودن به تظاهر نیست، چرا؟ چون چیزی که درون زا نبوده و از یک باور عمیق منشا نگیرد سرانجام یک جایی کم می آورد و زوال و ذات غیر اصیل خود را نشان میدهد.... تصور کنید مقایسه یک آبشار طبیعی و طبیعت اطراف آن را با یک آبنمای مصنوعی... یک جریان طبیعی رود نه تنها هرگز راکد نبوده و نمی گندد، بلکه به اطراف خود نیز حیات می بخشد اما یک آب ساکن گرچه آب است اما چون اصالت نداشته و از یک سرچشمه اصیل منشا نگرفته می گندد و اطراف خود را چون مرداب غیر قابل تحمل می گرداند.... سعی کنیم با اخلاص، خدا ترسی و رسیدن به حقیقت بندگی، خود منشا اثر بوده و برای اطرافمان احیاگر حقیقت و انسانیت باشیم... @dardmandi
🔰 بعداز رحلت پیامبر اسلام(ص)، حضرت زهرا(س) علاوه بر شوق رفتن به سوی پدر، نگران سرنوشت امت اسلام بود.... پروردگار لوح محفوظ را به او نشان داد...عاقبت و سرانجام مسلمانان..تحلیل خودم است...زهرای مرضیه(س) در آن لوح هم شهادت امیرالمومنان(ع) را دید و هم خبر یافتن از شهادت جانگداز ۱۰ فرزندش را و هم غیبت طولانی آخرین ذخیره الهی حضرت صاحب الزمان(ع).... اما میگویند قلب حضرت زهرا(س) آرام گرفت...قطعا در ظهور آخرین فرزندش آنقدر عظمت، آنقدر سعادت، آنقدر حال خوش نهفته است که این ها همه مقدمه ی آن است...تنها میماند سعادت درک آن، آنهم در رکاب حضرت..... چقدر خوب است با ایمان و عمل صالح قلب ما نیز مانند ام الائمه همیشه صبور و آرام و پرتلاش باشد.... این سالها نیز میگذرد...همانند سالها و قرنهای پیش... بنگریم برای ظهور چه اندوخته ایم که شایستگی سعادت ابدی را داشته باشیم..... برادران این دنیا است....دیر یا زود میفهمیم، برای اصل موضوع قیام کنیم.. (س) @dardmandi
/ 🔰 بایدهای هییتی بودن 🔰‌ دیروز امکاناتی چون تبل و شیپور و نیروهای جارچی داشتند و در شهرها میچرخیدند و حقیقت را وارونه به گوش مردم میرساندند....تا آنجا که همه میدانیم چه بر سر اسرا و خاندان شریف آوردند... امروز نیز یزیدیان زمان ما با هزینه های کثیف و دستان یهودی مسلک پشت پرده رسانه ها را در دست گرفته و بی شرمانه علیه حقیقت لجن پراکنی میکنند، دروغ را راست می انگارند، تهمت را چنان بزک میکنند که اگر اهل نباشیم، خودباختگان این لشگریان شیطان خواهیم بود.... باید شیعه امام حسین(ع) سرباز جنگ نرم باشد، برای جامعه اطرافش امام به سوی حقیقت طلبی باشد، باید با هر بار سینه زدن حقیقت بر قلبش الهام شود و با هر قطره اشک سیلی بر دروغ و کذب عمروعاص های زمان شود..... بودن مشی و مرام کاملا مشخصی دارد، آنجا که امام حسین(ع) برای زدودن کفر و از بین بردن خطر استحاله در دین جدش بپا خاست و جان خود را فدای احیای آن کرد.... حال برخی ها مدعی وار حتی حال و حوصله آن را ندارند که با جماعتی اندک برای تبیین حقیقت صحبت کنند و این جای تاسف دارد.... @dardmandi
❇️ امام سجاد(ع) در خفقان‌آورترین شرایط عَلَم امامت را به دوش کشید. 🔹 در عصر غم انگیز عاشورا که تلخ ترین حادثه عالم تا ابد رقم خورد، فرزند حسین بن علی(ع)، حضرت سجاد(ع) امامت را به دوش گرفت. غم های کربلا و جنایت های وحشتناک روز عاشورا کافی است که هر انسانی را از پای درآورد، اما علی بن الحسین(ع) در این شرایط اسفبار، می باید ۳۵ سال هدایت جامعه اسلامی و احیای دین جدش را بر عهده بگیرد آن هم در شرایطی که طبق نقل تاریخ حتی اجازه سخن گفتن با یارانش را به او نمیدادند.... او در دوره خونریزترین حاکمان بنی امیه با امامت خویش شیعه را از تلخ ترین و سخت ترین برهه تاریخ، به سلامتی عبور داد و نگذاشت گردنکشان عالم با زور و استبداد دین محمد(ص) را به بیراهه بکشانند. حضرت سجاد(ع) با استقامت‌ عاشورا را تا ابد زنده کرد، گریه ها و روضه های او چون سیلی بنای جباران را ویران نمود و سجـ❤️ده های او حقیقت نماز را تا ابد زنده نگه داشت. او با هنر امامت خود شیعه را مفتخر به تاریخ کرد و با خطبه ی خویش کاخ یزید زمان را لرزاند و با قدرت روحی خویش ذخیره ی امامت را تا قیام قیامت برای اهل سماوات و زمین به امانت نهاد. ایام امامت او غم بارترین دوره در بین امامت معصومین علیهم السلام بوده اما به ما یاد داد و دهان ما را به روی تمام بهانه ها بست و آن هم اینکه برای خدا باید از همه ی هستی خویش گذشت و دم نزد و این اوج اخلاص، مردانگی و بندگی در طول تاریخ است. eitaa.com/BEYTOSAJJAD 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاییز، حیاط خانه پدری با آن درخت انار کهنسالش دیدنی است.... برگ ها کم کم زرد شده و خود را به دست باد می‌سپارند...... انارها دهان باز کرده و یاقوت‌های نهفته در قلب خود را نشان می دهند.... بوی دفتر و کتاب بچگی در آسمان حیاط پُر از خاطره پَر میکشد.... دعواهای خواهری و برادری سر دفتر و مداد و پاک کن..... گویا پیش از سرآمدن عمرمان، ما را از یک دنیای دیگر گرفته و به واپسین سرای مبهم گمارده اند.... دنیای پیش از اندرویید!!به حقیقت دنیای قشنگی بود....با خودم می‌گویم کجایی دهه هشتاد....همچون بی تابی این برگهای رو به خزان دلتنگت هستم... ناخودآگاه یاد این فراز از دعای بیستم افتادم: اللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِكَ أَجَلِي ، وَ حَقِّقْ فِي رَجَاءِ رَحْمَتِكَ أَمَلِي ، وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاكَ سُبُلِي ، وَ حَسِّنْ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِي عَمَلِي 🤲بار خدايا به سر رسيدن عمرم را با گذشت خود به پايان رسان، و آرزويم را در اميد به رحمت خويش پابرجا نما، و راههايم را براى رسيدن به خشنوديت آسان فرما (توفيق عطا كن تا به طاعات تو بى‌رنج قيام نمايم) و كردارم را در هر حال (تندرستى، بيمارى، خشنودى، اندوهناكى، بردبارى، خشم و مانند آنها) نيكو گردان‌ @dardmandi
⁉️چرا طرف از خدا بی خبره، ظلم میکنه، دروغ میگه، اهل فریب و نیرنگه و....، ولی از مال دنیا و... همه‌چی داره؟! 🔹پاسخ: جواب این سوال را می توان با آیات۱۵ و ۱۶ سوره مبارکه هود پاسخ داد. «مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ. کسانی که طالب تعیّش مادی و زینت دنیوی هستند ما مزد سعی آنها را در همین دنیا کاملا می‌دهیم و هیچ از اجر عملشان در دنیا کم نخواهد شد./۱۵هود» «أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ إِلَّا النَّارُ ۖ وَحَبِطَ مَا صَنَعُوا فِيهَا وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ولی هم اینان هستند که دیگر در آخرت نصیبی جز آتش دوزخ ندارند و همه اعمالشان در راه دنیا (پس از مرگ) ضایع و باطل می‌گردد.۱۶/هود» 📌 خب از ویژگی های زندگی در دنیای خاکی این است که آدمی برای کسب معرفت و کمال باید به خود سختی دهد تا بتواند به حقیقت عاقبت و صلاح خویش آگاهی یابد. بی شک کسانی که دنیا و حقیقت خلقت را در این چند روز عمر خلاصه کرده اند و تمام تلاش خود را برای آن به کار برده اند، از درک حقیقتی به نام آخرت و زندگی ابدی و بی ممات در آن عاجزند، درست مانند طفلی که در شکم مادر است و هنگام پا نهادن به دنیا گریه می کند، چرا که حقیقت را تنها همان فضای بسته و...می پندارد. این دسته افراد تنها با پایان عمر و رفتن به سرای آخرت متوجه حقیقت امر میشوند، ولی آن فهم شهودی دیگر فایده ندارد، چون زمان برای اصلاح گذشته است، فهم موثر برای عاقبت بخیری، فهمی است که انسان پیش از عقوبت امر و با دیدن آثار خلقت به خدای خویش پی ببرد و با به کار بستن قوه ی عقلانی، اعمالش را در جهت رضای الهی به کار ببند که این حقیقت بندگی و خلقت است. 📕 @dardmandi