eitaa logo
در حرم یار
1.4هزار دنبال‌کننده
573 عکس
34 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است
مشاهده در ایتا
دانلود
ما وقتی در مشهد در کربلا یا اماکن زیارتی دیگر در محضر امام هستیم یا وقتی در محضر اولیاء خدا هستیم یا وقتی در مجلس عزای اهل بیت هستیم یک ارتباطی برقرار کردیم و حال مساعدی پیدا میکنیم اما بیرون از محضر امام با درون محضر امام برای من وشما متفاوت است یکی نیست یعنی آن حال ادامه دار نیست از دست میرود ادامه آن نیست وصل نیست یکساعت بود و تمام شد چرا؟؟ چون برنامه زندگی ما بگونه ای چیده شده که ادامه همراهی با امام نیست لذا چیزی گیرمان نمی آید چون ما نمی رویم محضر امام که دیگر برنگردیم سمت دنیای قبلی خودمان إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ باید هجرت داشت، کوچ کرد ما وقتی فرضا میرویم به مشهد هدفمان کوچ به سمت امام نیست هجرت به سوی امام نیست نکته در کوچ کردن است وقتی می‌گوییم اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة یا می‌گوییم زیارت امام، سوگواری برای امام گناهان را ذوب میکند یعنی شما کوچ کنید و سوار آن کشتی نجات بشوید و دیگر از آن کشتی پیاده نشوید وگرنه فایده ندارد دوباره غرق میشوید به سمت امام کوچ کردن چه معنایی دارد ؟ درست است که ما تصمیم میگیریم برویم مثلا مشهد خدمت امام رضا ع چند روزی بمانیم و از محضر امام بهره ببریم اما برنامه زندگی را طوری چیدیم که فلان روز که برگشتیم طوری بیاییم که سر فلان ساعت برسیم و مشغول زندگی قبلی خودمان باشیم عین قبل هیچ فرقی در برنامه ریزی بین قبل رفتن و بعد رفتن نداریم وقتی می‌رویم مصمم هستیم که برگشتیم برویم سراغ همان روال قبل زندگی همان مسیر قبل آنچه در محضر امام لحظه ای بدست می آید یا‌ آنچه در موقع گریه برای امام بدست می آید سایه سر زندگی قرار نمی‌گیرد والا انسان هر وقت زیارتی می‌رود یا مجلس عزای امام میرود باید یک تحولی در زندگیش ایجاد شود معنی کوچ کردن همین است معنی هجرت و کوچ کردن این نیست که انسان برگردد به سمت خانه اش معنی کوچ این است که ای امام رئوف من می آیم به سمت شما و نمیخواهم برگردم سمت زندگی قبلی که داشتم و میخواهم با همراهی شما برگردم با نور شما از این به بعد زندگی کنم و در جامعه راه بروم با هدایت شما زنگی کنم لذا ما که می‌رویم زیارت و برمیگردیم محیط زندگی مان غیر از محیط محضر امام است مسجد که می رویم مراسم سوگواری اباعبدالله ع که می‌رویم، محضر اولیاء خدا که می‌رویم همه این محیط ها با آنچه در بیرون داریم متفاوت است ادامه آن نیست اما کسی هم ممکن است باشد که بین مسجد و منزلش باطنا فاصله ای نباشد منزلش ادامه مسجدش باشد معنی اقامه نماز هم همین است یعنی زندگی دنیوی انسان، بازارش مدرسه اش، منزلش، اداره اش، همه خیمه نمازش هست نمازش عمود آن خیمه است از نماز هرگز بیرون نمی آید زندگیش رنگ نماز میگیرد بازارش براساس نمازش چیده شده اخلاقش در منزل بر اساس نمازش چیده شده یعنی هیچ گاه فارغ از نمازش نیست زمانی هم نه زندگی را طوری چیده که با حرم امام، با مسجدش، با نمازش، با عزاداری اش و.... فاصله دارد بنابراین نحوه چینش زندگی باید براساس ذکر باشد نه غفلت براساس محبت به امام باشد و چیزی که در مجلس بدست آورده از دست ندهد آنوقت بله آثارش همان است که در روایات شنیدید که آمرزش گناهان را در پی دارد وگرنه خیر اگر انسان رابطه اش را با شیطان قطع کرد بله برایش چیزی میماند والا چیزی نمیماند که نجاتش بدهد ممکن است حسنه ای و ثوابی برای خودش نوشته باشد ولی نجات بخشش نیست یک نسیمی برایش میدهند ولی نجات پیدا نمیکند زندگی ما متاسفانه طور دیگری مهندسی شده براساس دنیا و دلبستگی به دنیا چیده شده نه دلبستگی به امام نه حب به امام... Eitaa.com/darharameyar
07.mp3
16.06M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب هفتم ماه مبارک رمضان (خشم و غضب قسمت آخر ) استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۱ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
سستى، كسالت، و بطالت، و به تعبيرى، به غفلت گذرانيدن، از رذايل اوصاف و اخلاق، و از موانع بسيار مهم و خطرناك در مقام عبوديت براى سالك است كه بايد در كنار زدن اين رذيله كمال مجاهدت را داشته باشد، و اين مانع را كوچك نشمارد. او بايد على الاتصال با سستى و كسالت و بطالت به مقابله بپردازد، و قدم به قدم، و لحظه به لحظه سستى و كسالت را از خود دور كند، و به طلب و عبادت بپردازد. و او بايد به مجاهدت خود در اين باب ادامه دهد. و مراقبت نمايد كه سستى نكند، كسالت او را نگيرد، و بطالت به سراغ وى نيايد. هر وقت ديد قيام به عبادت و اقبال به ذكر و فكر براى او سخت مى‏آيد، اين حالت را بشكند، و با پناه بردن به خداى متعال از شر شيطان و از شر نفس، به ذكر و فكر روى بياورد و قيام به عبادت كند، و سعى نمايد ذكر و عبادت را با حضور قلب و انقطاع انجام دهد. در اين صورت شيطان دور مى‏شود، نفس خاموش مى‏گردد، و آن حالت مى‏شكند، و ذوق و حال ديگرى جايگزين آن مى‏شود. اگر در همه اوقات به اين روش ادامه دهد و بر آن مراقبت كند، رذيله سستى و كسالت را از خود دور مى‏سازد، و اين حجاب را مى‏شكند، و در سلوك خود موفق خواهد بود، باذن الله تبارك و تعالى. سالك بايد از همان وقت كه سر در ميدان طلب نهاد، سستى و كسالت در طلب را كنار بگذارد، و غير از ذكر و فكر حق هر ذكر و فكرى را از خود دور كند. Eitaa.com/darharameyar
بهترين وسيله براي آرامش انسان توحيد است نه عصمت میخواهد نه نبوّت میخواهد نه امامت میخواهد نه فقاهت میخواهد همان ايمان و عمل صالح شرط است و استقامت می فرماید ﴿أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ دلها با یاد خدا و ذکر او به آرامش و طمانینه می رسد اما به چه معنا ؟ نکته ای دارد اینطور نیست که هر کس به خدا توجه کرد قلبش آرام شود اگر اینطور معنا کنیم که بیراهه رفتیم اینطور نیست که من فاعل باشم و بگویم آرامش اثر فعل من بوده بلکه آیه میفرماید يعني آگاه باشيد اگر خدا به ياد کسي بود قلب او آرام ميشود اوست که مقلب القلوب است نکته اینجاست که اگر خدا ما را یاد کند دل ما به آرامش میرسد فاعل اوست نه انسان مسئله توحید است او باید انسان را یاد کند تا انسان به آرامش و وقار و سکینت برسد فرمود ﴿أَنزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ﴾ و خدا چه زمانی شما را یاد میکند ؟ زمانی که شما او را یاد کنید در نتیجه میفرماید أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ یعنی زمانی اين ذکر شما مؤثر است که باعث بشود شما مذکور خدا شوید یعنی یاد شما از خدا، علتی بشود بر اینکه خدا شما را یاد کند تا در اثر یاد خدا از شما، شما به آرامش برسید آنوقت معلوم میشود که ذکر شما به جایش افتاده بعد حاصل آن آرامش و سکینت شماست این یاد کردن شما از خدا هم فقط ذکر زبانی نیست مراعات جانب او در تمام افعال و حرکات است ما براي اينکه بفهميم اين ذکر ما واقعي است یا بفهمیم ذکر ما مقبول بوده یا خیر باید ببینیم مذکور خدا شديم یا نه يعني از ذاکر بودن به مذکور بودن رسيديم آرامش پیدا کردیم یا خیر آنوقت معلوم ميشود خدايي که ما در تمام افعال وحرکات یادش کردیم حالا او هم ما را یاد کرده حالا او ذاکر ما شده معلوم میشود این ذکر مقبول افتاده چون در قرآن وعده فرمود ﴿و اذکروني اذکرکم﴾ اینجاست که (أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ﴾ معنا پیدا میکند Eitaa.com/darharameyar
با عرض پوزش جلسه هشتم ماه مبارک جهت ارسال آماده نیست لذا جلسه شب نهم ارسال خواهد شد
9.mp3
7.64M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب نهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۳ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
(ره) قرآن در خصوص شب زنده‌داران می فرماید: شب زنده‌داران، صاحبدلان هستند، آن‌ها که شب را به رکوع و قیام و سجود می‌گذرانند این‌ها می‌دانند، این‌ها می‌فهمند، این‌ها اولی الالباب هستند، این‌ها دل دارند. وقتی گناه را ترک کردید خدا با اسم محیی به سراغ شما می آید و دل شما زنده خواهد شد، کم کم حیات پیدا خواهد کرد، خواهد فهمید، دیگر شب برای شما حساب خاصی خواهد داشت. می فرماید صاحبان دل شب را به سجود و قیام و رکوع می‌گذرانند، می‌ترسند از آخرت و امید دارند به خدای متعال، این‌ها با آن‌ها که نمی‌فهمند یکی نیستند. نمی‌دانم شب خود را چگونه می‌گذرانید؟ لذّتی دارد. آن‌ها که صاحبان دل هستند وقتی شب می‌رسد واقعاً کأنّه عید آن‌ها شروع می‌شود، چون روز که مشغولیت‌ها می‌آید کأنّه در جهنّم هستند، مجبور هستند با این و آن سر و کار داشته باشند. ولی وقتی شب خلوت می‌شود از همه‌ی شرور به اذن الله ایمن می‌شوند. آن وقت خلوت می‌کنند کأنّه تازه متولّد شده‌اند. ان شاءالله اوّل گناه را ترک کنید تا حیات پیدا کنید،و به موازات ترک گناه همان چیزهایی که در ردیف بعدی دل را از کار می‌اندازد آن‌ها را هم شروع کنید ترک کنید. نمونه آنها را گفتم مانند علاقه شدید داشتن به دنیا ، مدام خودتان را کنترل کنید، یعنی مدام تعلّقات را محدود کنید. یعنی روز به روز کم بکنید از خوش بودن و دائماً به دنیاپرداختن کم کنید با اینها مقابله کنید از خواب زیاد کم کنید، زیاد خوردن‌ها را ترک کنید البته حفظ سلامتی جسم در حدّی لازم است باید بخوابیم باید بخوریم ولی فعلاً تکلیف من و شما این است که گناه را ترک کنیم و این حرف‌ها را فعلاً نشنیده بگیرید. نروید برعکس برداشت بکنید، فوری بگویید من کم می‌خورم کم می‌خوابم بعد بیمار بشوید. یعنی افراط نکنید. اصل مسئله که دل‌ها را از کار انداخته روی آن کار بکنید و آن گناهان بود، آن وقت ببیند دل شما زنده می‌شود یا نه؟ واقعاً هم زنده می‌شود. Eitaa.com/darharameyar
ميدانيد اگر كسي قرار باشد به سوي خدا حركت كند و به خدا برسد بي ولايت نشدني است بالاخره باید وارد وادی ولایت حضرات معصومین ع بشود راه دیگری نیست ، ملائكه هم كه تقرب پيدا كردند با سجده بر آن حقيقتي كه در وجود آدم ع بود یعنی تواضع و پذیرش حقیقت محمدیه و انوار وجودی حضرات معصومین ع و ولایت انسان کامل تقرب پيدا كردند وگرنه مانند شیطان كه تمرد كرد رانده میشدند و هر چه داشتند از دست میدادند بنابراين اگر انساني بخواهد رابطه با خدا پيدا كند تقرب به او پیدا کند از آثار رحمت الهی بهره مند بشود و از آثار دوری از خدا که جز ظلمات و وحشت وغضب نیست در امان باشد راهی جز خضوع و تواضع عملی در برابر معصوم و وارد ولایت آنها شدن ندارد ، بايد با اولياء خدا پيوندش برقرار بشود واین خضوع و تحت ولایت قرار گرفتن یعنی حب و بغضش، خواستن ها ونخواستن هایش، محبت ها وعداوتهاش، غصه ها وشاديهايش گره بخورد وپیوند داشته باشد با غم و شادي اولياء خدا ، همسو با آنها باشد والا اتحادي نيست ، دیگر تا آخرش را بخوانید ، قلبش بايداز دنیا خارج شود وقتي هم که خارج شد غصه های بزرگ تری در دلش می آید، شادی‌های دیگری جایگزین می شود جهت غم و شادی‌ها تغییر می کند غصه های اولیای خدا غصه های بزرگی است، اگر شخصی همدل با اولیای خدا شود، آنچه که در دل آن ها می گذرد آنوقت دل آن شخص را هم تصرف می کند، خوشحالی آن ها، او را خوشحال و غصه هایشان، وی را غصه دار می کند. این مقام، مقام بسیار بلندی است، انسان باید در تعلقاتش به معصوم گره خورده باشد، اگر دل من با ولی خدا ، با رسول اکرم ص ، و انوار وجودی ایشان ، به یک راه نمی رود و آنچه که مرا مسرور و خوشحال میکند ایشان را خوشحال نمی کند بلکه محزون میکند ، پس در تضاد هستیم باید خيلي احساس خطر كنيم یعنی پیوندی و اتحادی به معنی کلمه نیست . تجربه كنيد و فكر كنيد كه وقتی دل دو نفر از هم جدا می شود ، باطنشان و حقیقتشان از هم جدا باشد خوشحالی ها و غصه هایشان هم جدا می شوند، فرق ميكند ، مثلا دو فردی که قبلاً با هم در يك مسير وجهت فكري و عقيدتي بدي بوده اند هر دو از فسادشان لذت میبردند هردو را قمار خوشحال میکرد شرب خمر خوشحال میکرد ثروت و مال اندوزی خوشحال میکرد نبود اینها محزون میکرد غم وشاديهايشان وجه مشترك دارد ، وقتي یکی توبه میکند و در یک مسیر وجهت دیگری قرار میگیرد و اتحاد باطنیش با او قطع می‌شود ، دیگر چیزهایی که او را خوشحال می کند این یکی را خوشحال نمی کند. مواردی كه اورا خشنود ميكند دل اين را محزون ميكند اشخاصی که واقعا دلشان سر سفره ائمه اطهار ع وسعت پیدا می کند دیگر شادی های گذشته شادشان نمی کند و غصه های گذشته نیز غصه دارشان نمی کند، انسانی که در گذشته العیاذ بالله با گناه لذت میبرده دنبال هوا وهوس بوده غم وغصه دنیا امانش را بریده بوده اگر با امامش گره خورده باشد و مطهر شده باشد دیگر نباید حالات گذشته را داشته باشد حتی هوس هم نمی کند گناه بكند.... Eitaa.com/darharameyar
10.mp3
7.36M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب دهم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی مدت زمان ۳۲ دقیقه Eitaa.com/darharameyar
در روايات آمده که در فرصت‌هاي مناسب مانند شب‌هاي مبارك, روزهاي مبارك, شب‌هاي جمعه, روزهاي جمعه, فراغت‌هاي مناسب كه دستورهاي خاص در مورد آن رسيده است، خدا خواسته‌هاي ما را برآورده مي‌كند. در جريان تحويل سال هم طبق برخي از روايات به ما دستور دادند كه بگوييم اي خدايي كه همه شب‌ها و روزها را تدبير مي‌كني و همه حال‌ها را تو تغيير مي‌دهي, قلب‌ها و چشم‌ها را تو زير و رو مي‌كني, حال ما را به بهترين وجه منقلب كن! «يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ يَا مُدَبِّرَ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ يَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَي أَحْسَنِ الْحَال» نكته اساسي آن است كه در بسياري از اين دعاها كلمه جمع به كار برده مي‌شود؛ يا مي‌گوييم مشكل ما را حل كن يا مي‌گوييم هر كسي مشكلي دارد حل كن. اين دعاهاي ماه مبارك رمضان که دارد «اللَّهُمَّ اكْسُ كُلَّ عُرْيَان» «اللَّهُمَّ رُدَّ‌ كُلَّ غَرِيب»، «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيض» و.... اين دعا آن‌قدر عام است كه می فرمايد خدايا هر كسي مشكلي دارد مشكلش را حل كن! يا مي‌گوييم خدايا «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَنَا, اللَّهُمَّ اقض ديننا, اللَّهُمَّ اقض حوائجنا»...... ما از آن جهت كه مسلمانيم يا از آن جهت كه انسانيم هر مشكلي كه داريم تو مشكل (همه) ما را حل كن حال (همه) ما را منقلب كن نه يعني تنها اعضاي خانواده ما را يا همشهريان ما را يا كشور ما را؛ بلکه يعني جامعه اسلامي, امّت اسلامي; بلكه جامعه انساني، همه اينها را متحوّل كن. ما اگر بخواهيم خوب زندگي كنيم بايد اهل جامعه ما خوب باشند؛ اگر همه‌شان اهل صلاح و فلاح بودند, اهل حجاب و عفاف بودند ما مشكلي نداشتيم؛ اگر همه امين بودند و در امانت زندگي مي‌كردند ما راحت بوديم؛ زمانی ما راحت خواهیم بود که جامعه راحت باشد. مسئله تحويل سال فرصت مناسب و بسيار خوبي است كه از خدا بخواهيم همه ما را اصلاح كند. آن وقت است که ما ديگر مشكلي از نظر اعتقادی، از نظر ایمانی، از نظر امانت, از نظر امنيت, از نظر بيكاري و از نظر بي‌شغلي و.... نخواهيم داشت؛.... اما اهل حق را خبری دیگر است اگر چه در نوروز ، روز ، نو شده و طبیعت نو شده ، اما سالکین الی الله در پی آن هستند که نفخه ای رحمانی از عرش الهی در صحرای دلشان بوزد و رستاخیزی پرشور و قیامتشان را در همین دنیا بر پا کند تا که وجود خود را نو کرده و از روزهای تیره و ظلمانی نَفْس خود به در آیند و روزهای آفتابی و زیبا در درون خود ظاهر سازند نوروزهای بسیاری پی درپی بر ماگذشت و تجربه کردیم  اما دریغ که نوروز اَنفسی هرگز در نَفْس ما بر پا نشده و هرگز شاهد نو شدن روز وجودمان نبوده ایم ! هرگز از ظلمات نَفْس بدکاره خارج نشده و به افقهای نورانی روح خود وارد نشده ایم ! ان شاءالله سال جدید به میمنت ماه مبارک سالی باشد که ابرهای متراکمی که روی آسمان قلبمان را فرا گرفته و مانع رسیدن نور زیبای خورشید الله بر صفحۀ قلبها شده کنار رود و این نور الهی و توحیدی بر سرزمین تاریک قلب‌مان بتابد و باران های رحمت الهی بر آن ببارد... عید نوروز من این است که ببینم رویت   عید قربان من آن دم که شوم قربانت Eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره): صله رحم از راههاي نزديك بسوي خداست طيب نفس حالتي است كه وقتي سالك اين خصوصيت را داشت ، در اذكارش ، در عباداتش ، در حضورش ودر همه موفق است . يعني راه را باز مي بيند . يكي از آرزوها ودردهايي كه سالك برايش مطلوب است طيب نفس است . يعني راه را براي خود در سر وجود با ببينيد ، قلب را باز ميبيند كه خدا قبول ميكند و حركت ميدهد ، جذب ميكند ، پيش ميبرد ..... صله رحم از سلسله عواملي است كه موجب طيب نفس ميشود مسئله صله رحم خيلي اسرار آميز است . درروايت ها اينطور بيان فرمودند كه رحم چيزي است كه هميشه ندا ميكند كه خدايا تووصل كن با كسي كه با من وصل كند و قطع كن با كسي كه با من قطع ميكند گاهي ميفرمايند رحم در عرش معلق است ، حالا يعني چه ؟ ما نميفهميم وصل بودن انسان به خدا يا خدا به انسان ، يعني اينكه به خدا مرتبط باشد و حركتش بسوي خدا به نتيجه ميرسد امام صادق (ع) ميفرمايند اين رحم حضرت رسول اكرم (ص) است، رحم حضرت زهرا (س) است و ائمه اطهار (ع) تا سادات و كلا رحم هركسي نسبت به رحم خود او معمولا پدر ومادرها اينگونه هستند كه نميخواهند در پيري ناتوان شوند و دعا هم ميكنند كه قبل از اينكه به اين روز بيفتند از دنيا بروند لذا اگر پدرومادري داريد كه خيلي پير شده اند يا به اين وضع افتاده اند ، اين يكي از بهترين راههاست براي بنده خوب خدا كه با حوصله وادب خدمت كند اگرچه تحملش سخت است و سعه صدر ميخواهد اما كمال است و براي آن كسي كه شب وروز رضوان حق را ميخواهد اين بهترين ونزديكترين راه براي جلب رضوان حق است . امام صادق (ع) به فردي كه پدرش خيلي پير شده بود فرمودند : فرصت بسيار خوبي است اگر توانستي تنها خودت او را براي قضاي حاجت حمل كن و فرصت را از دست نده ، لقمه را با دست خود به دهان او بگذار ،‌اگر اين كارها را بكني فردا سپري از آتش براي تو ميشود ، اينجا هم سپري از غضب حق ميشود.... Eitaa.com/darharameyar
ارسال فایل شب هشتم با پوزش از تاخیر
08.mp3
17.87M
دروس مجازی سال ۱۳۹۹ شب هشتم ماه مبارک رمضان استاد سیدعلی سیدعربی (اخلاص) مدت زمان ۳۵ دقیقه Eitaa.com/darharameyar