۲۰۶
#تفسير_سوره_انعام
*ادامۀ شرح آیۀ ۸۷*
🔹۴. «وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» و اینها را به صراط مستقیم که همان صراط توحید است هدایت کردیم.
یک نکتۀ لطیفی را مطرح میکنند. مثلاً شریعت موسی با شریعت نوح فرق داشته، شریعت نوح با شریعت داود فرق داشته، در شریعت موسی یک سختگیریهایی است که در زمان داود این سختگیریها نبوده (کل شریعت سهل است، سخت نیست) سختگیری زمان موسی به دلیل بیادبیهای مردم زمان خودش بوده. مردم آن زمان بیادبی میکردند، خداوند حکمهای سخت برایشان نازل میکرد. ولی اصل شریعت یک چیز است چه نوح باشد چه موسی و چه عیسی و چه ایوب و چه یوسف باشد اصل شریعت رسیدن به صراط مستقیم است. اصل شریعت رسیدن به حق و جدا شدن از نفس است. پس اصل شریعت به تعبیری قرار گرفتن در مسیر فطرت است. فطرت همۀ ما یکی است، حال زمان حضرت نوح قانونها به شکلی بود و زمان حضرت عیسی به شکل دیگر شد همه در طول هم بود نه در عرض یکدیگر.
🔹۵. مرحوم علامه نکتۀ جالبی را ذکر میکنند که لبّ کلام است. «وَهَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» صراط ابراهیم صراط توحید بود و ما همه اینها را فقط سراغ توحید بردیم و از شرک، جدا کردیم.
در صراط مستقیم کوچکترین شرکی وجود ندارد و فقط حق به چشم میآید. دیگران به عنوان جلوۀ حق حضور دارند. به عنوان وجود مستقل به چشم آمدنی نیستند. صراط مستقیم همان صراط توحید، صراط فطرت، صراطی که انسان از اول بر همان خمیره خلق شده است.
🔹۶. نکتۀ دیگر که خیلی قابل توجه است، ما دائم میگوییم: «اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ» خدا میگوید ذریۀ ابراهیم را سراغ صراط مستقیم بردیم.
«هَدَيْنَاهُم» وقتی خدا کسی را سراغ صراط مستقیم ببرد دیگر انحراف عارضش نمیشود. وقتی خدا کسی را وارد صراط مستقیم بکند مگر کسی میتواند بر خدا غالب بشود؟! خداوند میفرماید: امنیت این گروه را خودمان به عهده گرفتیم. شیطان هم نمیتواند بر این گروه مسلط بشود. «إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ» (اسراء/۶۵) وقتی ما کسی را زیر پوشش خودمان گرفتیم، دیگر شیطان نمیتواند بر اینها سلطهای داشته باشد بنابراین اینها در یک راهی قرار گرفتند که تصور ضلالت بر آنها وجود ندارد. اگر ما هم هر چه از دستمان بربیاید توحیدمان را تقویت کنیم، ایمنی کاملی برای نسل و ذریۀ ما ایجاد میشود که کسی نمیتواند بر این نسل مسلط شود، چون خدا نسل توحیدی را «هَدَيْنَاهُمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» هدایت کرده است.
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۸/۲۳
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#حدیث_روز
💠 *«روز فرهنگ عمومی»*
🔷 اگر روزگاری پیش در عصر کشاورزی، منبع قدرت و حرکت، «زور بدنی و نیروی بازو» بود، و اگر در دوران اولیۀ صنعتی و مدرن، عامل تعیینکنندۀ سرنوشت بشر، «پول و ثروت و قدرت اقتصادی و قدرت نظامی» بود، درجهان کنونی، دیگر نه از زور برای نقشآفرینی بنیادین کاری ساخته است و نه از زر؛ بلکه آنچه میتواند منشأ و پایۀ تمام تحولات بشری واقع بشود «فرهنگ» است.
🔶 چشم ریزبین و ژرفانگر امام خمینی(ره) نیز بهعنوان یک «روحانی سیاستمدار» و یک «سیاستمدار روحانی» از همان ابتدا بر «فرهنگ و نقش بیبدل آن» در پیشرفت جامعه افکنده شده بود. از نظر ایشان، بهرغم نقش مؤثری که اقتصاد و سیاست میتواند در تحول جامعه ایفاء کند، هرگز قابل مقایسه با نقش محوری و بنیادینی که فرهنگ در این مورد دارد، نیست.
🔷 از نظر امام خمینی(ره) اهمیت فرهنگ نخست بهدلیل جایگاهی است که در هویت و موجودیت جامعه دارد و دیگر به.سبب نقشی است که در پیشرفت یا انحطاط جوامع ایفا میکند.
🔶 بیشک بالاترین و والاترین عنصری که در موجودیت هر جامعه دخالت اساسی دارد، فرهنگ آن جامعه است. اساساًً فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل میدهد...
🔷 استقلال و موجودیت هر جامعه از استقلالِ فرهنگ آن نشأت میگیرد.فرهنگ، مبدأ همه خوشبختیها و بدبختیهای یک ملت است.
فرهنگ... بزرگترین مؤسسهای است که یک ملت را به تباهی میکشد یا به اوج قدرت و عظمت میکشد.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_کمیل۴۴
🔆 *«وَ بِعِزَّتِكَ الَّتى لا يَقُومُ لَها شَىْءٌ»*
🔆 *«و به عزّتت كه چيزى در برابرش تاب نياورد.»*
✍🏼 اگر «باء» در «بِعِزَّتِک» زائد باشد؛ یعنی دعا کننده در جستجوی عزت بینهایت خداوند است، عزتی که بیپایان است و همۀ موجودات درمقابل او خاضع هستند.
🔹 ۱. *عزیز به کسی گفته میشود که عِدل و همتا و شبیه ندارد.*
🔰 داعی در این فراز با توجه به بیهمتایی و بینظیری خداوند، تمام نیازها و درخواستهای خود را اعلام میکند:
❇️ خدایا! بینظیری تو را واسطه قرار میدهم که بینظیر شوم، مانند اصحاب ابا عبدالله، سلمان فارسی، فضه، عمار و... که بینظیر بودند.
❇️ خداوند بدون درخواست انسان، معرفی عزت خود و پیامبرش را داشته است. مسلماً خداوند عزت و بینظیری را برای خودش و پیامبر و اولیائش قرار داده است؛ بنابر این بهمیزانی که به آنها پیوست داشته باشیم، بینظیر میشویم.
🔹 ۲. *عزت آن عزیزی است که غالب و غیر مغلوب است.*
🔰 داعی بیان میکند: ای خدایی که بر هر چیز غالبی و هرگز مغلوب و مقهور کسی نمیشوی، صفت مقهوریت تو را واسطه قرار میدهم و از تو درخواست مغلوبیت را دارم؛ یعنی هر آنچه غیرخداست، مانند نفس امارۀ بالسوء و دنیا و معصیتها و مشکلات غالب بر وجودم نشود.
💢 گاه انسان آنقدر در نعمات غرق است که در فضای نعمت مست میشود و از بندگی غافل!
❇️ خدایا! میخواهم فقط تو بر من غالب شوی و غیر تو بر من غلبه نکند. در واقع داعی فضایی را تقاضا دارد که فقط بندگی بر او غالب شود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۴۸
🔆 *«قالَ أَراغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِی يا إِبْراهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِی مَلِيًّا»*
🔆 *«گفت: اى ابراهيم! آيا از خدايان من بيزارى؟ اگر از (اين روش) دست برندارى قطعاً تو را سنگسار خواهم كرد و (اكنون) براى مدّتى طولانى از من دور شو.»*
📗 سوره مریم، آیه ۴۶
🔷 حضرت ابراهیم گفتار عموی خود را میشنود که متعجبانه در مقابل اِعراض ابراهیم موضعی بسیار خشن اتخاذ میکند و هرگز طاقت مشاهدۀ ابراهیم را ندارد. در واقع گویا عموی حضرت، تصور اعراض ابراهیم از معبود خود را ندارد و زمانی که با این واقعیت مواجه میشود، از نگاه او ابراهیم امر غیرموجهی انجام داده است.
🔷 اهل شرک به این حقیقت واقف میشوند که اگر فردی از بادۀ توحید مست شود؛ هرگز هیچ امری را بر توحید ترجیح نمیدهد و از موحد بودن جدا نمیشود.
🔷 اگر آزر احتمال جدایی حضرت ابراهیم را میداد، قطعاً او را تطمیع و تشویق میکرد تا به معبود او گرایش پیدا کند؛ اما تهدید آزر از این امر حکایت میکند که موحدین، لذت توحید را با هیچ لذتی معاوضه نمیکنند.
🔷 عبارت «يا إِبْراهِيمُ» در گفتار عموی حضرت ابراهیم دلیل بر عطوفت نداشتن اوست. از گفتار او هیچ رحمت و محبتی استشمام نمیشود؛ بدین جهت در مقابل حضرت ابراهیم که تمام جملات و گفتارش بسیار مؤدبانه بود او با استفهام انکاری ابراهیم را توبیخ میکند.
⬅️ گفتار عموی حضرت ابراهیم بهعنوان یک بتپرست نمایانگر سطح تفکر یک انسان غیرالهی است که اولاً: هیچ گونه منطقی ندارد؛ ثانیا: از تازیانۀ قدرت برای اعلام خواستههای خود استفاده میکند و از عاطفه و محبت بیبهره است.
⬅️ *آیه به این نکته اشاره دارد که اهل باطل وسعت وجودی ندارد و هرگز حتی ملاقات با اهل حق را نمیتوانند پذیرا شوند.*
✍🏼 بعضی از مفسرین میگویند: عموی ابراهیم باعبارت «وَ اهْجُرْنِی مَلِيًّا» درخواست فاصله فیزیکی بین خود و حضرت ابراهیم را دارد. یا در خواست فاصلۀ گفتاری را دارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️
📣 *اطلاعیه مربوط به سخنرانی استاد محترم سرکار خانم بروجردی در ایام فاطمیه ۱۴۰۳*
*السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ*
🔷🔹شروع وپایان مجالس حضوری ایام فاطمیه : از روز شنبه ۱۹/آبان تا روز سه شنبه ۲۰/آذر ماه
🔷🔹 ساعت برگزاری مراسم حضوری:
۱۴/۴۵ تا ۱۶/۳۰
🏴 مراسم شامل:
🔹قرائت حدیث کساء: ۱۴/۴۵ تا ۱۵
🔹مرثيه سرايي سرکار خانم مداحی: ساعت:۱۵ تا ۱۵/۳۰
🔹 سخنرانی استادمحترم سرکار خانم بروجردی: ساعت:۱۵/۳۰ تا ۱۶/۳۰
✅کلیه کاربران محترم میتوانند در جلسات حضوری شرکت فرمایند.
🔸موسسه از ساعت ۱۴/۱۵ دقیقه در خدمت شما خواهد بود خواهشمند جهت حضور همکاری لازم را بفرمایید.
▫️*مكان مراسم: موسسه علميه السلطان عليبنموسيالرضا عليهالسلام*
▫️آدرس: تهران: خيابان كلاهدوز(دولت سابق)، بلوار كاوه، خيابان شهيد اخلاقي شرقي، خيابان بهرام، كوچه محبوبه دانش پلاك ١٢
-----------------------
♦️قابل توجه:
مجالس فاطمیه هر روز در فضای مجازی اسکای روم برای کلیه ثبتنام کنندگان کلاس های ترم اول پخش می شود.
تاریخ از یکشنبه : ۲۰ آبان ماه
ساعت :۱۳ تا ۱۴
لینک مربوط به مراسم:👇
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
📚 واحد پشتيباني
🌐 emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این دعای رفع بلا روز اول ماه
با صدای بلند در خانه یا خودتان بخوانید
یا بگذارید تا صدا در خانه پخش شود
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#زندگی_خردمندانه۱۹
💠 *«کرامت خاص خداوند بر بنیآدم»*
❇️ خدای سبحان انسان را در وضعیتی قرار داد که حتی شیر خوردن او در دوران نوزادی نیز با کرامت خاص انجام میشود؛ نوزاد انسان -برخلاف حیوانات- به گونهای است که در نهایت اکرام در آغوش مادر قرار میگیرد و مادر در ضمن این که فرزند را در آغوش قرار داده است، به او شیر میدهد.
🔶 حتی نحوۀ شیردهی و رزق مادی که قرار است از انسانی به انسان دیگر منتقل شود، در نهایت تکریم و احترام صورت میگیرد، چه رسد به الطاف معنوی که کریمانه برای انسان منظور شده است.
✍🏼 امام(ره) اشاره میکند به اینکه این همه نعمت و لطف الهی باید از ناحیۀ انسان به چشم بیاید و اگر فردی انعام و احسان خدا را نمیبیند، فیالواقع کوردل است و دل او نابیناست!
⁉️ اگر سوال شود که دیدن این همه لطف، موجب چه چیز میشود؟ ایشان پاسخ میدهد:
🔶 «دیدن الطافی که ما بدون هیچ خدمتی از خدای سبحان دریافت کردیم، نهتنها موجب ناامیدی نیست؛ بلکه موجب امیدواری بیشتر ما به رحمت خدای سبحان میشود؛ چراکه آن زمانی که ما به خدا توجه نداشتیم، او انواع الطاف و توجه را به ما داشته است. حال هر زمان، گرچه با تعدد گناهان، متوجه او شویم، قطعاً الطاف بیشتری را دریافت خواهیم کرد.»
🔶 ایشان می فرماید که جهنم، باطن و ملکوت گناهانی است که انسان خودش انتخاب کرده است. خدا برای بنده جهنمی را نساخته و بنده را از رحمتش محروم نکرده است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شرح_دعای_یستشیر۶۳
🔆 *«كَبِیرُ الْكُبَراءِ»*
🔆 *«سروَر سروران»*
❇️ خدایا! به هر کبیری تو کبریایی میبخشی.
✍🏼 فرق کبیر با عظیم در این است که در کبیر، بزرگی مطرح است، در عظیم، گستردگی. گستردگی با بزرگی متفاوت است.
🔰 در خطبۀ قاصعه از لسان مطهر امیرالمؤمنین میخوانیم:
🔆 *«الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْكِبْرِیاءَ لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْكِبْرِیاءَ وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ»*
🔆 *«سپاس مخصوص آن خدایی است که لباس عزت و کبریایی را تن کرد. این لباس کبریایی را برای خودش انتخاب کرد، نه برای دیگری.»*
🔷 درگیری خدا با شیطان در همین کبریایی است. خدای سبحان به بنده میگوید اگر در مقابل من خضوع کنی من خودم تو را کبیر میکنم؛ اما آن کبریایی که از طریق من به تو منتقل میشود، بندگیِ تو را افزون میکند و مثل شیطان، طاغی نخواهی شد.
🔷 نتیجه انتقال کبریایی از خدای سبحان به بنده افزایش خضوع و خشوع بنده است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🟩🍃🟩🍃🟩🍃🟩🍃🟩🍃
*باسلام واحترام*
💠 *بازپخش سخنرانی سه روز آخر ماه صفر استاد محترم سرکارخانم بروجردی با موضوع سوره مبارکه حمد «اهدنا الصراط المستقیم ...» در فضای مجازی اسکای روم.*
🔶 *زمان :پنج شنبه ۱۷/آبان ماه*
🔶 *ساعت ۱۳ تا ۱۵*
⏪️ *کلیه کاربران محترم میتوانندبا ورود به لینک زیر از سخنرانی استاد گرامی بهره مندشوند*.👇
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
🔴 * توجه:مراسم بازپخش است و فقط در فضای مجازی اسکای روم برگزار می شود*.
📚 واحد پشتيباني
🌐 emamraoof.com
🟩 *همراه با حضرت زينب تا ولادت*
🟩 *«سیره عبادی اخلاقی حضرت زینب سلاماللهعلیها»۲*
🔶🔸 *در حالات معنوی، سه مقام است که میتوان آن سه را از درجات و مراحل اعلای ایمان و از پایههای عظیم تکامل و معراج انسانی دانست که عبارتند از مقام صبر، رضا و شکر.*
✅ انسان پس از مرحلۀ صبر کامل، به مرحلۀ رضا به رضای الهی میرسد و پس از این مرحله میتواند به مقام بسیار ارجمند شکر نائل شود.
◻️ حوادث تلخ و شکنندۀ بسیار غمباری که برای زینب در طول سالها رخ داد، مانند: غم فراق جدش رسول خدا و شهادت جانسوز مادرش زهرای مرضیه، شهادت جگرخراش پدرش امیرالمؤمنین، شهادت برادرش امام حسن مجتبی به زهر و جفا و ماجرای شهادت امام حسین و مصائب خونبار کربلا و اسارت خاندان نبوت، که *هر کدام کافی بود زینب را از پای در آورد، از این رو به و «ام المصائب» (مادر مصیبت ها) گفتند.*ولی او آنچنان صبر و استقامت کرد که از قول او نقل کردهاند که گفت:
🔆 *«سَاَصبِرُ حَتّی یَعجز الصَّبر عَن صَبری»*
🔆 *«آن چنان صبر و استقامت کنم که، خود صبر از صبر من، ناتوان شود!»*
✅ پس از مقام صبر، مقام رضا است که بالاتر از مقام صبر است، زینب این مقام را نیز با بهترین وجه به پایان رسانید و از این مدرسه نیز فارغ شد، او جز رضا و خشنودی خدا، چیز دیگری نمیخواست.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#درخواستها_در_صحیفه_سجادیه۷
🔆 *«وَ وَفِّقْنَا فِي يَوْمِنَا هَذَا وَ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ فِي جَمِيعِ أَيَّامِنَا لِاسْتِعْمَالِ الْخَيْرِ... وَ انْتِقَاصِ الْبَاطِلِ»*
🔆 *«ما را در این روز و شبمان و در همۀ روزگارمان برای این امور موفّق بدار: به کارگیری خیر... و نقص وارد كردن به یك امر باطل.»*
📙 صحیفه سجادیه، دعای ششم
❇️ خدایا! این توفیق را به من عطا كن كه نهتنها در جوّ باطل قرار نگیرم؛ بلكه بطلان باطل را شناسایی كنم و آن را ناقص بدانم. به عبارتی دیگر باطل از نگاه من ناقص جلوه كند و این ناقص بودنش را اعلام كنم.
🔷 ما باید توانایی نقص وارد كردن به كارهای بیهوده، بطالتها و كسالتها را داشته باشیم. مثلا فردی فلان مقدار كار خیر كرده است در حال حاضر متوقف شده و میگوید: كار خیر زیادی انجام دادم و دیگر كافی است! این سخن باطل است.
🔷 *در امور باطل افراط و تفریط وجود دارد. گاهی فردی در اموری عبادی افراط دارد و در امور زندگیاش، دچار كمكاری میشود.*
🌀 برای مثال برخی زنسالاری را هنر میدانند در حالیکه در زندگی نه زنسالاری هنر است نه مردسالاری، حقسالاری و خداسالاری هنر است.
🔷🔹 *خداوند به زن وظایفی محوّل کرده است و به مرد، وظایفی دیگر که باید هر دو به وظایف خود عمل كنند.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🍃▪️🍃▪️🍃▪️🍃▪️
📣 *اطلاعیه مربوط به سخنرانی استاد محترم سرکار خانم بروجردی در ایام فاطمیه ۱۴۰۳*
*السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ، السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ*
🔷🔹شروع وپایان مجالس حضوری ایام فاطمیه : از روز شنبه ۱۹/آبان تا روز سه شنبه ۲۰/آذر ماه
🔷🔹 ساعت برگزاری مراسم حضوری:
۱۴/۴۵ تا ۱۶/۳۰
🏴 مراسم شامل:
🔹قرائت حدیث کساء: ۱۴/۴۵ تا ۱۵
🔹مرثيه سرايي سرکار خانم مداحی: ساعت:۱۵ تا ۱۵/۳۰
🔹 سخنرانی استادمحترم سرکار خانم بروجردی: ساعت:۱۵/۳۰ تا ۱۶/۳۰
✅کلیه کاربران محترم میتوانند در جلسات حضوری شرکت فرمایند.
🔸موسسه از ساعت ۱۴/۱۵ دقیقه در خدمت شما خواهد بود خواهشمند جهت حضور همکاری لازم را بفرمایید.
▫️*مكان مراسم: موسسه علميه السلطان عليبنموسيالرضا عليهالسلام*
▫️آدرس: تهران: خيابان كلاهدوز(دولت سابق)، بلوار كاوه، خيابان شهيد اخلاقي شرقي، خيابان بهرام، كوچه محبوبه دانش پلاك ١٢
-----------------------
♦️قابل توجه:
مجالس فاطمیه هر روز در فضای مجازی اسکای روم برای کلیه ثبتنام کنندگان کلاس های ترم اول پخش می شود.
تاریخ از یکشنبه : ۲۰ آبان ماه
ساعت :۱۳ تا ۱۴
لینک مربوط به مراسم:👇
https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
📚 واحد پشتيباني
🌐 emamraoof.com
#اشتباهات_زندگی_از_نگاه_نهجالبلاغه۲۳
💢 *«نگرانی بدون عمل»*
🔆 *«وَ مَنْ هَالَهُ مَا بَيْنَ يَدَيْهِ نَكَصَ عَلى عَقِبَيْه»*
🔆 *«و هر كه از كارهايى كه در پيش دارد، بترسد، واپس ماند و به مقصود نرسد.»*
📙 نهج البلاغه،حکمت ۳۱، فراز ۷
💢 یکی از اشتباهات زندگی، نگرانی صِرف نسبت به آینده است. همۀ انسانها بدون هیچ گریزی، آیندهای محتوم به نام مرگ و قبر و قیامت در پیش دارند. حال فقط نگرانی صِرف نسبت به این آینده اشتباه است.
ا🔷 لبته به طور متعارف همۀ افراد قبل از مرگ، آیندهای به نام پیری دارند؛ اما هیچکس نمیداند به سن پیری خواهد رسید یا در سنین دیگری با مرگ مواجه میشود!
🔷 گاهی انسان در مواجهه با چنین آیندهای فقط نگران است. فقط از پیری، مرگ، قبر، قیامت و از اینکه پروندۀ اعمال سوء او نزد دیگران برملا شود وحشت دارد. این نوع طرز تفکر یکی از اشتباهات بزرگ است؛ زیرا موجب عقبگرد میشود و رشدی در آن مشاهده نمیشود.
⬅️ این نوع نگرانی مانع پیشرفت است. عُقلا معتقدند باید از فرصتها بهرهبرداری و موانع پیشرفت را مرتفع کرد. انسان باید از نگرانی عبور کند.
💢 *احساس نگرانی بهتنهایی، هنر نیست. به جای نگرانی باید تدابیر صحیح را بهکار گرفت.*
💢 در نتیجه، یکی از اشتباهات در زندگی این است که بدون هیچ اقدام صحیحی تنها از آینده نگران باشیم. به جای نگرانی برای دورۀ کهنسالی بایستی در دوران جوانی اقدامات لازم را انجام داد و از تواناییهای خود نهایت استفاده را داشته باشیم.
⬅️ این نگرانی، مذموم است و ما را از انجام وظیفه دور میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
پرس لاین دوشنبه ۱۴/آبان ماه
https://survey.porsline.ir/s/65ZogHB
کلاس دستاوردهای ماندگار👆
-------------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/FUKRLwh
کلاس راهکارها👆
------------------------------------
🔶🔶پرس لاین سه شنبه ۱۵/آبان
https://survey.porsline.ir/s/YfuUrNn
کلاس مثنوی👆
#شرح_دعای_کمیل۴۵
🔆 *«وَ بِعِزَّتِكَ الَّتى لا يَقُومُ لَها شَىْءٌ»*
🔆 *«و به عزّتت كه چيزى در برابرش تاب نياورد.»*
✍🏼 عزیز به وجودی گفته میشود که همه در مقابل او ذلیل و خاضعاند. داعی اسم «عزیز» خداوند را واسطه قرار میدهد که خدایا تو را به این صفت قسم میدهم، صفتی که کل کائنات در مقابل تو رام و تسلیماند.
✍🏼 «باء» در بعزتک بهمعنای قسم است؛ خدایا! تو را قسم میدهم و درخواستم این است که کائنات در تسخیرم باشد؛ البته من تحت تسلط و تسخیر دائمی تو باشم.
🍃 خداوند می فرماید:
🔆 *«سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مِنْهُ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»*
🔆 *«و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه براى شما رام نمود، همانا در اين تسخير براى كسانى كه فكر كنند، قطعاً نشانههايى است.»*
📗 سوره جاثیه، آیه ۱۳
🍃 و در حدیث قدسی میفرماید:
🔆 *«عَبدِی اَطِعنِی حَتّی اَجعَلَکَ مِثلِی»*
🔆 *«بندهام اگر مطیع من شوی، تو را مثل خودم قرار میدهم.»*
📙 کلیات احادیث قدسی، ص ۷۰۹
🔷 من خدای عزیزم، تو را عزیز میکنم و همۀ نظام عالم تحت تسخیرم است؛ از این رو عالم را تحت سلطۀ تو قرار میدهم .
🔷 ناگفته نماند برای وصال به عزت خداوند، باید عبودیت بنده در تمام مراحل نمایانگر باشد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#كمك_به_حزب_الله_لبنان
💠 باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
⬜️ *به اطلاع میرساند شماره های زیر جهت *كمك به مردم مظلوم ومقاوم لبنان است*.
🔘 شماره کارت : 5022297000229661
🔘 شماره حساب : 223.115.15292699.4
🔘 شماره شبا : IR300570022311515292699004
◻️ نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع
⛔️ *موسسه شماره حساب ديگری جهت این امر ندارد.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام