🌺نکته تفسیری صفحه ۱۷:🌺
نَسخ:
دانش آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آنها می گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشتهایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می گوید: از امسال، کسی با مداد نمی نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می کند، و در هر پایه، دانش آموزان باید کارهایی کنند که سالهای گذشته از آن منع می شدند. نظر شما در باره ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان دهنده ی ضعف مدرسه است؟ بی شک جواب شما منفی است. بلکه اگر قوانین از پایه ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش آموزان با مشکل روبه رو می شود.
جهان، یک مدرسه ی بزرگ است، و همه ی انسان ها، دانش آموزان آن هستند، و دوره های تاریخی، مانند پایه های تحصیلی است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آنها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آنها آمده است.
به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی اسرائیل، بسیاری از خوراکی هایی را که بر آنها حلال بوده،
حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آنها شد. جالب توجّه اینکه با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقیمانده ی آن قوانین سخت نسخ شد.
حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت المقدس نماز می خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می کند، از آن که به جاهلیت گذشته اش بر می گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه ای از قرآن نسخ می شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه ی قرآن آمده بود، با آیه ای دیگر نسخ می شد. همه ی اینها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5]
[1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249
[2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل
[3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران
[4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف
[5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🍂 دوره آمـوزش مجـازۍ
امـر به معـروف و نهـی از منکر 🍂
📖 با تدریـس استاد توانمنـد کشوری #دکتر_علی_تقوی
🇮🇷 در تمام پیـام رسانهـاۍ ایرانـی
برای عضویت در کانال آموزشی
در لینک زیر ثبت نام کنید
💥 amrn.ir/c 💥
💥 amrn.ir/c 💥
💥 amrn.ir/c 💥
ID: @aamerin_ir
#هر_روز_یک_صفحه_قرآن
#جزء_اول
#سوره_مبارکه_بقره
#صفحه_هجده
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5992431774032987020.mp3
1.75M
🔸ترتیل صفحه 18 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 18
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۚ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (113)
و يهوديان گفتند: نصارى بر چيزى ]درست [استوار نيستند، و نصارى گفتند: يهوديان بر چيزى ]درست [استوار نيستند با اينکه آنان کتاب ]خدا [را مى خوانند. کسانى که شناخت ندارند ]نيز [همين گونه مانند سخن آنان را گفتند; پس خدا ميان آنها در مورد آنچه بر سرش اختلاف مى کنند حکم مى کند. (113)
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ (114)
و کيست ستمکارتر از کسانى که از ذکر نام خدا در مساجد او جلوگيرى مى کنند؟ اينان برايشان روا نيست که در آنها درآيند جز در حال ترس; براى آنان در دنيا ذلّتى در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود. (114)
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ ۚ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (115)
و براى خداست مشرق و مغرب، پس به هر طرف روى کنيد آن جا وجه خداست، همانا خدا گشايشمند و داناست. (115)
وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا ۗ سُبْحَانَهُ ۖ بَلْ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ كُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ (116)
و گفتند: خدا فرزند بر گرفته است. منزّه است او. بلکه آنچه در آسمان ها و زمين است ملک او است، و همه فرمانبردار او هستند. (116)
بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (117)
به وجود آورنده آسمان ها و زمين است، و هرگاه ]ايجاد [چيزى را اراده کند فقط به آن مى گويد: باش پس بى درنگ به وجود مى آيد. (117)
وَقَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ لَوْلَا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينَا آيَةٌ ۗ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ ۘ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ ۗ قَدْ بَيَّنَّا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ (118)
و آنان که نمى دانند گفتند: چرا خدا با ما سخن نمى گويد يا آيتى (معجزه اى) براى ما نمى آيد؟ کسانى که پيش از آنان بودند ]نيز [سخنى مانند سخن اينان گفتند، قلب هايشان شبيه يکديگر است. براستى ما اين آيات را براى مردمى که اهل يقين اند بيان کرده ايم. (118)
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۖ وَلَا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِيمِ (119)
همانا ما تو را به حق فرستاديم در حالى که بشارت دهنده و اخطار کننده اى، و از تو درباره اهل جهنّم سؤال نخواهد شد. (119)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۸:🌺
خدا کجاست؟:
نهال اسلام، هر روز بیشتر رشد می کرد و مسلمانان از میوه های نورس آن بهره می بردند. حوادث گوناگون، یکی پس از دیگری رخ می نمود و خدا به سبب آنها، مطالب مهمّی را برای مردم بیان می کرد. پس از ماجرای تغییر قبله از بیت المقدّس به کعبه، یهودیان از مسلمانان ایراد گرفتند که مگر می شود قبله را تغییر داد و روزی به یک سمت و روز دیگر به جهت دیگر نماز خواند. همچنین در تاریخ آمده است که پیامبر صلوات الله علیه گروهی از مسلمانان را به یکی از میدان های جنگ فرستاد. شب هنگام که تاریکی همه جا را فرا گرفت، آنها نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهی به سویی نماز خواندند. پس از آنکه آفتاب طلوع کرد، فهمیدند که هیچیک به سوی قبله نماز نخوانده اند. هنگامی که از سفر بازگشتند، ماجرا را برای پیامبر بازگفتند.[1] این حوادث باعث شد که خدا این مطلب مهم را برای مردم بیان کند که خدا جای مشخّصی ندارد و همه جای جهان برای اوست.
هر جا که چیزی وجود دارد، خدا در آنجا هم هست، و اصلاً خدا جسم نیست که بتوان به سمت او اشاره کرد. خدا با همه چیز هست؛ ولی خودش چیز دیگری است. مادّه بودن، خاصیّت ما آفریدگان محدود است، و خدای نامحدود، مادّی نیست، و اگر به ما دستور داده که به سَمتی مشخّص نماز بخوانیم، نه به این علّت است که او در آن سمت است؛ بلکه بدین سبب است که ما یکپارچه و هماهنگ باشیم و دچار هرج و مرج نشویم. همچنین آن جهت مخصوص، یکی از قدیم ترین پایگاههای توحید و یگانه پرستی است و توجه به آن، خاطرات مهمّی از بندگی خدا و دشمنی با شیطان را به یاد می آورد. آری، اگر زمانی خدا صلاح می دانست که بندگانش به سوی بیت المقدّس نماز بخوانند و زمانی دیگر مکّه را قبله ی ما قرار داد، همه به سبب مصلحت ما بندگان بوده است و نه چیز دیگر. آری، خدا با این آیه به همه ی ما پیام داده که به هر سمتی و با هر حالتی می توانیم با او راز و نیاز کنیم و خواسته هایمان را با او در میان بگذاریم. ایستاده و نشسته و خوابیده، به این سو و آن سو، فرقی نمی کند؛ مهم این است که پنجره ی دل را به یاد او بگشاییم و خانه ی قلبمان را از عطر نامش خوشبو کنیم. به همین سبب، امامان ما از این آیه استفاده کرده و به ما یاد داده اند که حتّی در زمانی که بر مرکبی سوار هستیم، می توانیم با حالت اشاره، نماز مستحب بخوانیم؛ زیرا ما انسان هستیم و ناچاریم به جهت های متفاوت حرکت کنیم. البتّه به یاد داشته باشیم که رو به قبله بودن در نمازهای واجب و برخی از احکام دیگر مانند دفن مرده ها و ... لازم است و در غیر آنها واجب نیست.
[1] . اقتباس از تفاسیر تبیان، مجمع البیان و نمونه ذیل آیه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛
امروز سالگرد شهادت آیت الله دستغیب هست.
این خانم ۲۱ساله به اسم «گوهر ادب آواز» به خودش بمب میبنده و به عنوان یک زن باردار وانمود میکنه که باید مسئلهی مهمی رو با شهید دستغیب درمیون بذاره و اینجوری از حلقه محافظان شهید عبور میکنه. وقتی نزدیک شده با کشیدن ضامن خودشو هلاک و آیتالله دستغیب و ۱۲ نفر دیگه رو به شهادت میرسونه.
تروریست میتونه یه دختر با قیافه معصوم باشه...
🆔 @darolquran_mahalat
#هر_روز_یک_صفحه_قرآن
#جزء_اول
#سوره_مبارکه_بقره
#صفحه_نوزده
به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عج)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓ @darolquran_mahalat
┗━━━♥️═🍃━━━┛