28.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀 شناخت حضرت زینب (س) در چهار جمله
#وفات_حضرت_زینب_س
#دکتررفیعی
◾ ۱۵ رجب سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد 🖤
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
♦️امام خامنه ای حفظه الله تعالی:
اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ و الّا خون در کربلا تمام شد. حادثهی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصهی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است.
♦️ این حادثه نشان داد که زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثهی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است.
♦️ زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ ♦️
۱۳۸۹/۰۲/۰۱
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
💠 تغییر قبله در سال دوم هجری قمری 💠
واقعهای که در آن قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به سمت کعبه تغییر یافت. این واقعه در رجب سال دوم هجری و پس از نزول آیه ۱۴۴ سوره بقره رخ داد.
بنابر نقل بیشتر تاریخ نویسان، تغییر قبله در مسجدی در مدینه که بعد از تغییر قبله نامش مسجد ذو قبلتین شد در بین نماز ظهر انجام گرفته است. چگونگی تغییرِ بیش از ۱۶۰ درجهای قبله در بین نماز جماعت، از مسائل در خور توجه این واقعه است.
قَدْ نَرَي تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِي السَّمَاء فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوِهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّهِمْ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ
(اى پيامبر!) همانا مى بينيم كه تو (در انتظار نزول وحى، چگونه) روى به آسمان مى كنى، اكنون تو را به سوى قبله اى كه از آن خشنود باشى، برمى گردانيم. پس روى خود را به جانب مسجدالحرام كن. و (شما اى مسلمانان) هر جا بوديد، روى خود را به جانب آن بگردانيد و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، (به خوبى) مى دانند كه اين فرمان به حقّ است كه از ناحيه ى پروردگار صادر شده و خداوند از اعمال آنها غافل نيست.
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
دارالقرآن الکریم زنجان
💠 تغییر قبله در سال دوم هجری قمری 💠 واقعهای که در آن قبله مسلمانان از مسجد الاقصی به سمت کعبه تغیی
👌 پیامهای آیه شریفه:
اين آيه حاكى از آن است كه پيامبر صلى الله عليه وآله منتظر و مشتاق نزول وحى در جهت تغيير قبله بود و اين تغيير قبله از بيت المقدّس به كعبه، وعده ى خداوند به پيامبرش بوده است، ولى آن حضرت در موقع دعا، بى آنكه چيزى بگويد، به سوى آسمان نگاه مى كرد تا اينكه آيه نازل شد و دستور داد كه رسول اكرم صلى الله عليه وآله و همه ى مسلمانان در موقع عبادت، روبه سوى مسجدالحرام وكعبه نمايند. اهل كتاب و يهود با آنكه حقّانيّت اين تغيير را مى دانستند و قبلاً در كتاب هايشان خوانده بودند كه پيامبر اسلام به سوى دو قبله نماز مى گزارد، امّا اين حقيقت را كتمان نموده و يا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخريبى ايفا مى كردند و خداوند با جمله ى «و ما اللّه بغافل عمّا يعملون» آنان را تهديد مى نمايد.
❄️ رضايت رسول اكرم صلى الله عليه وآله از قبله بودن كعبه، دلائلى داشت از جمله:
الف: كعبه، قبله ى ابراهيم عليه السلام بود.
ب: از زخم زبان، تحقير و استهزاى يهود آسوده مى شد.
ج: استقلال مسلمانان به اثبات مى رسيد.
د: به اوّلين پايگاه توحيد يعنى كعبه، توجّه مى شد.
چون مسئله ى تغيير قبله يك حادثه ى مهمّى بود، لذا در آيه، دوبار در مورد توجّه به كعبه، فرمان داده شده است: يك بار خطاب به پيامبر با لفظ؛ «وجهك» و يك بار خطاب به مسلمانان با كلمه؛ «وجوهكم»
-----
تفسير مجمع البيان.
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
دارالقرآن الکریم زنجان
👌 پیامهای آیه شریفه: اين آيه حاكى از آن است كه پيامبر صلى الله عليه وآله منتظر و مشتاق نزول وحى در
♦️ نکات آیه شریفه:
- آسمان، سرچشمه ى نزول وحى ونظرگاه انبياست. «نرى تقلّب وجهك فى السماء»
- خداوند به خواسته انسان ها آگاه است. «فلنولّينّك قبلة ترضاها»
- تشريع و تغيير احكام، از طرف خداوند است و پيامبر از پيش خود، دستورى صادر نمى كند. «فولوّا...»
- ادب پيامبر در نزد خداوند به قدرى است كه تقاضاى تغيير قبله را به زبان نمى آورد، بلكه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مى نمايد. «قدنرى تقلب وجهك»
- خداوند رضايت رسولش را مى خواهد و رضاى خداوند در رضاى رسول اوست. «قبلة ترضاها»
- قرآن، دانشمندانى كه حقيقت را مى دانند، ولى باز هم طفره مى روند، تهديد و نكوهش مى كند. «ليعلمون انّه الحقّ... و ما اللّه بغافل عمّا يعملون»
- نبايد دستورات دين را به مردم سخت گرفت. «شطر» به معنى سمت است. يعنى به سمت مسجدالحرام ايستادن كافى است ولازم نيست بطور دقيق روبه كعبه باشد. «فوَلّوا وجوهكم شطره»
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
🌟 آیت الله میرزا احمد سیبویه از آقای شیخ حسین سامرایی که از اتقیای اهل منبر در عراق بودند نقل کردند:
💠 در ایامی که در سامرا مشرف بودم در روز جمعه ای طرف عصر به سرداب مقدس رفتم دیدم غیر از من احدی نیست حالی پیدا کردم و متوجه مقام حضرت صاحب الامر (عج) شدم.
در آن حال صدایی از پشت سر شنیدم که به فارسی فرمود:
« به شیعیان و دوستان بگویید که خدارا به حق عمه ام حضرت زینب (س) قسم دهند که فرج من را نزدیک گرداند »
ستاره درخشان شام ص ۳۳۰
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
🏴 کربلا عصاره ی بهشت است و عاشورا آبروی عشق...
🔘 اگر کربلا نبود هیچ گلی از زمین نمی رویید و مشام هیچ انسان آزاده ای، حقیقت را استشمام نمی کرد.
🔘 اگر کربلا نبود عاشورا نبود و اگر عاشورا نبود، امروز عشق بر سر هر کوی و برزنی بیگاری نمی کرد.
🔳 حسین آمد و عشق را آبرو بخشید و عباس با دستان بریده و لبان خشکیده با مشکی زخمی عشق را سیراب کرد تا حرف و حدیثی باقی نماند.
🛑 زینب، عشق را تداوم بخشید و آن را در گستره زمین و آسمان منتشر کرد تا از آن پس تمام عاشقان وام دارِ حماسه ی عاشورا باشند.
♣️ کربلا قبله الهام عاشقان شد و عاشورا میعادگاهی برای آنان که می خواهند نماز عشق را در محرابی به بلندای تاریخ بپا دارند.
♦️ از آن روز زندگی معنا یافت که حسین (علیه السلام) بر کتیبه ی دل ها نقش بست و عاشورا - این راز نهفته - مضمون تمام ناگفته ها شد...
زینب [سلاماللهعلیها]
فقط صبر نیست...
تفسیر دعای عهد است؛
عهدی با امام زمانش، «وَالمُمتَثلینَ لِاَوامره وَالمُحامینَ عنه».
#تسلیت 🏴
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
19.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استاد_عالی
وفات حضرت زینب(س) تسلیت باد 🖤
کربلا دارالنعیم زینب است
کعبه خود تحت حریم زینب است
🌴 به لحظات ملکوتی اذان ظهر به افق زنجان نزدیک میشویم 🌴
#التماس_دعا
🍃 اَللّهُــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🍃
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
❣ #تدبر_در_قرآن
📢 آرامش و امنیت پایدار، تنها در سایه دینداری و ولایتمداری محقق میشود! به اندازهای که قرآن در جامعه اجرا شود، آرامش و امنیت هم ایجاد میگردد.
🌴 سوره مبارکه بقره آیه شریفه ۳۸ 🌴
🕋 قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْها جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدىً فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ «38»
🌟 گفتيم: همگى از آن باغ به زمين فرود آييد، اگر هدايتى از طرف من براى شما آمد، پس هر كه از هدايت من پيروى كند، نه برايشان بيمى است و نه غمگين خواهند شد.
- گاهى يك حركت، دامنه ى تأثيرات خوب وبدش در همه ى عصرها و نسل ها گسترده مى شود. «اهبطوا منها جميعاً»
- با يك لغزش و خطا، نبايد كسى را طرد كرد، زيرا انسان قابل ارشاد و هدايت پذير است. «يأتينكم منّى هدىً»
- براى راهنمايى بشر، آمدن انبيا قطعى است. «يأتينّكم»
- هدايت واقعى تنها از طرف خداست. «منّى هدىً»
- امنيّت و آرامش واقعى، در سايه ى پيروى از دين و دستورات خداوند حاصل مى شود. «فمن تبع هداى فلا خوف عليهم و لا هم يحزنون»
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 تلاوت زیبایی از استاد عبدالباسط
💠 تلاوت بسیار زیبای سوره عادیات
🌸 اگر میخواهی روز قیامت از رفیقای امام علی علیه السلام باشی 🌸
🍃 امام صادق(ع) فرموند:
🌸 هر کس سورهی «عادیات» را بخواند و بر آن مداومت کند خداوند متعال او را در قیامت با امیرالمؤمنین(ع) مبعوث مینماید و در جمع او و از رفقای حضرتش خواهد بود
📚وسائل جلد ۴
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🌴 امام خمینی رحمت الله علیه قرآن را از چنان ظرفیت و جامعیتی برخوردار می داند که می تواند تأمین کننده جامع نیازهای مادّی و معنوی بشریت در مسیر تدارک زندگی سعادتمندانه در همة زمان ها و مکان ها باشد.
🌲 از دیگر سو، قرآن در دیدگاه امام خمینی صرفاً کتاب اخلاق و تربیت و معرفت فردی نیست بلکه ایشان قرآن را در بردارنده آموزه های اجتماعی و سیاسی در امور مدیریت و حاکمیت جامعه بر مبنای استقلال، آزادی، استکبارستیزی و ظلم ناپذیری می داند. از همین روی در باور ایشان، قیام های اسلامی در طول تاریخ از جمله قیام عاشورا، برای تجدید حیات قرآن بوده که ملت شریف ایران نیز با تأسی از آن نهضت اسلامی خویش را برای حاکمیت قرآن و تشکیل حکومت قرآنی بر پا نموده است و با اتکا و اعتصام به قرآن و استمداد از رمز قرآنی شهادت طلبی، پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت طاغوت را فراهم آورده است که می تواند به عنوان سرمشقی مطمئن و جاودانه برای سایر ملل مستضعف اسلامی معرفی گردد.
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinchat/659161329Cbffc411324
#تدبر_در_قرآن
#نکات_بسیار_مهم_اخلاقی
#تربیت_دینی
🌴 سوره مبارکه شوری 🌴
اللَّهُ لَطِيفٌ بِعِبَادِهِ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْقَوِيُّ العَزِيزُ(۱۹)
مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (۲۰)
خداوند نسبت به بندگانش با مهر و لطف رفتار مى كند، هر كه را بخواهد (و صلاح بداند) روزى مى دهد و اوست تواناى غالب.
آن كه كشت آخرت بخواهد براى او در كشتش مى افزاييم و آن كه كشت دنيا بخواهد از آن به او مى دهيم و در آخرت هيچ نصيبى ندارد.
- بر خلاف مخلوقات كه لطيف آنها قوى نيست و قوى آنها لطيف نيست، خداوند هم لطيف است و هم قوى. «لطيف... القوى»
- قدرت خداوند هرگز شكست نمى پذيرد. «القوى العزيز»
- رزق الهى برخاسته از لطف خداست. «لطيف بعباده يرزق»
- قدرت و لطف خدا ضامن روزى رسانى به مردم است. «لطيف بعباده يرزق... و هو القوى»
- انسان در انتخاب راه آزاد است. «من كان يريد... من كان يريد...»
- ارزش كار انسان وابسته به اهداف دور و نزديك و نيّت اوست. «يريد حرث الاخرة - يريد حرث الدنيا»
- همه داده ها از خداست. «نزد له - نؤته منها» و عطاى خدا متناسب با نيّت و انتخاب انسان است. «من كان يريد.... من كان يريد»
- نقش انسان تنها در انتخاب و تصميم است، مقدار كاميابى مربوط به اراده خداست. «نزد له - نوته منها»
- هدف قرار دادن دنيا سبب محروميّت كامل از آخرت است. «يرث حرث الدنيا... ما له فى الآخرة من نصيب»
🌙 شبتان در پناه قرآن و عترت 🌙
🌟 کانال دارالقرآن الکریم زنجان 🌟
https://eitaa.com/joinch