ما ربُّ الارباب را رها و گم کرده ایم !
مردان الهی و تربیت شده که تربیت یافتگان حق هستند، به وسیله قوّۀ عاقله از همۀ مفاسد ونجاسات باطنی پاک هستند، و به سبب قوۀ عقل هیچ گاه به پلیدیهای نفسانی آلوده نمی گردند. انسان به وسیله تربیت الهی به جایی می رسد که حاکم بر هوای نفس می شود.
🔴👈 اگر انسان به این مقام رفیع نائل گردد و روحانی شود، بر همه طبیعت حاکم می شود. اراده مرد الهی و انسان کامل روحانی، همه تأثیر گذارنده های طبیعی و عوالم مادی را از کار می اندازد و تصرّف در ماده کائنات و طبیعت می کند. او حاکم است و طبیعت محکوم و تحت فرمان اوست. به برکت نورانیت و ولایت مطلقه حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) انسان، حاکم بر آتشهای دنیا و آخرت می شود و آتش، تحت فرمان او می گردد. تربیت، از مقام رحمت خداوند نشأت می گیرد، لکن انسان، ظلوم و جهول است.
🔵👈 متأسفانه ما انسانها ربُّ الاَرباب را، که ربِّ مطلق است رها و گم کرده ایم و به در خانه او نمی رویم و در عوض به در خانه دیگران مراجعه می کنیم. این هم از بی عقلی و جهل انسانهاست.
[ اکبر اسدی ، نردبان آسمان ( مجموعه درس های اخلاق آیت الله بهاء الدینی)، قدسیان ، چاپ دوازدهم ، ص19 و 20 ]
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت ششم 3 – رسوایى سخن چین : سخن چین به دنبال عیب ها و نقص هاى مردم مى
🍃🍃
#آفات_زبان #سخن_چینى
قسمت هفتم
پیامدهاى آخرتى سخن چینى
۱ – عذاب قبر:
سخن چین از آغاز ورود به جهان برزخ ، گرفتار عقوبت رفتار ناپسند خویش مى شود.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در وصیت به امیر مؤ منان على (علیه السلام ) فرمود:
یا على احذر…النمیمه فان …النمیمه توجب عذاب القبر.
اى على از سخن چینى بپرهیز که همانا موجب عذاب قبر مى شود.
امیر مؤ منان على (علیه السلام ) نیز مى فرماید:
عذاب القبر یکون من النمیمه .
عذاب قبر از سخن چینى است .
۲ – مسخ در محشر:
بسیارى از گناه کاران در صحراى محشر با چهره واقعى رفتار خویش برانگیخته مى شوند و در این میان ، سخن چینان به سبب نوع خاص رفتار خود، به صورت یکى از حیوانات محشور مى شوند.
معاذ بن جبل (از اصحاب رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) ) در منزل ابو ایوب انصارى نزدیک پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) نشسته بود. معاذ عرض کرد: اى پیامبر خدا! نظر شما درباره این آیه که مى فرماید: یوم ینفخ فى الصور فتاءتون افواجا،
چیست ؟ رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
اى معاذ! مطلب بزرگى را پرسیدى ؛ (آن گاه اشک از چشمانش جارى شد و فرمود: (ده صنف از امت من پراکنده محشور مى شوند و خداوند آنان را از دیگر مسلمانان جدا، و چهره هایشان را مسخ مى کند. برخى از آنان به صورت میمون ، برخى به صورت … و…آنان که به صورت میمون محشور مى شوند، سخن چینانند….
۳ – محروم شدن از بهشت :
سخن چینى موجب خشم و سخط خداوند شده ، سخن چین را از بهشت محروم مى سازد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمود:
لا یدخل الجنه قتات .
سخن چین وارد بهشت نمى شود.
امام باقر (علیه السلام ) نیز مى فرماید:
الجنه محرمه على القتاتین و المشاءین بالنمیمه .
بهشت بر غیبت کنندگان و سخن چینان حرام است .
از امام صادق (علیه السلام ) نقل شده است :
اءربعه لا یدخلون الجنه الکاهن والمنافق و مدمن الخمر و القتات و هو النمام .
چهار کس وارد بهشت نمى شوند: ۱ -کاهن ۲ – منافق ۳ – دائم الخمر ۴ – سخن چین .
۴ – عذاب آخرت :
رفتار زشت سخن چین ، موجب خشم خداوند مى شود و او را گرفتار عذاب الاهى مى سازد.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) در وصیت به ابوذر غفارى (ره ) فرمود:
…یا اباذر صاحب النمیمه لا یستریح من عذاب الله فى الآخره .
اى ابوذر! سخن چین در قیامت از عذاب خداوند راحت نخواهد شد.
✅✅ ادامه دارد...
اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان//استاد ایت الله مجتبی تهرانی
#آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 #آفات_زبان #سخن_چینى قسمت هفتم پیامدهاى آخرتى سخن چینى ۱ – عذاب قبر: سخن چین از آغاز ورود
🌸🌸🌸
🔵درس اخلاق #آفات_زبان #سخن_چینى
🔴👈 پیامد های آخرتی سخن چینی
🗓 قسمت 7⃣
موضوع:سر چشمه مشکلات #نماز
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
🗓 #حدیث_روز
🌺امام علی علیه السلام 🌺
الإعجابُ يَمنَعُ الازدِياد
َ
خودپسندى و غرور، مانع پيشرفت و كمال است.
📚 نهج البلاغه حکمت ۱۶۷
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
ادبِ حضورِ درگاه او !
سبب عدم حضور قلب ما در عبادات و غفلت از آن چیست؟ اگر ما مناجات حق تعالی و ولی نعم خود را به قدر مکالمه با یک مخلوق ضعیف اهمیّت دهیم، هرگز این قدر غفلت و سهو و نسیان نمی کنیم. و پر معلوم است که این سهل انگاری و مسامحه ناشی از ضعف ایمان به خدای تعالی و رسول و اخبار اهل بیت عصمت است، بلکه این مساهله ناشی از سهل انگاری محضر ربوبیّت و مقام مقدّس حق است؛ ولی نعمتی که، ما را به لسان انبیا و اولیا بلکه با قرآن مقدّس خود، به مناجات و حضور خود دعوت فرموده و فتح ابواب مکالمه و مناجات با خود را به روی ما فرموده، با این وصف ما به قدر مذاکره با یک بنده ضعیف ، ادبِ حضورِ درگاه او ، می شویم، گوئی فرصتی به دست آوردیم و مشغول افکار متشتته و خواطر شیطانیه می گردیم، کانّه نماز کلید دکان یا چرتکه حساب یا اوراق کتاب است. این را نباید جز، ضعف ایمان به او، و ضعف یقین، چیز دیگر محسوب داشت، و انسان اگر عواقب و معایب این سهل انگاری را بداند و به قلب بفهماند، البته در صدد اصلاح بر می آید و خود را معالجه می کند. انسان اگر امری را با اهمیت و عظمت تلقی نکند، کم کم منجر به ترک آن می شود، و ترک اعمال دینیّه به ترک دین، انسان را می رساند.
[ امام خمینی (ره) ، سرالصلوة، ص 24 ]
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
درس اخلاق
🍃🍃 🔵حکایت برخورد پیامبر (ص)با عایشه عده ای از یهودیان توطئه کردند که پیامبر اکرم صلی الله علیه و
🍃🍃
در مذمت و نکوهش بد زبانی همین بس که موجب شراکت شیطان در افعال انسان میشود؛ بدین صورت که از نظر عقلی و عرفی تَشَبُّه و تبعیت از افعال و صفات دیگری، موجب شراکت با او در آن افعال و صفات میشود، در نتیجه از آنجایی که بد زبانی و فحاشی از صفات شیطانی است، انسان بد زبان نیز شریک بیچون و چرای شیطان در این رذیلۀ اخلاقی بوده که شیطان او را در انجام این عمل یاری میدهد و شراکت شیطان در نطفه نیز به معنای تأثیر نطفۀ او در رفتار و کردار انسانی خواهد بود. از اميرمؤمنان”علیه السلام” روايت شده كه رسول خدا”صلی الله علیه و آله” فرمود: «خدا حرام كرده است بهشت را بر هر فحاش بى آبرویی كه از آنچه گويد و آنچه به او گفته شود باکی ندارد؛ زيرا اگر احوالاتش را مورد بررسی قرار دهی يا از زنا است يا از شركت شيطان. به ایشان عرض شد: اى رسول خدا! در ميان مردمان شركت شيطان هم هست؟ فرمود: آيا گفتار خداى عزوجل را نخواندهاى كه [به شيطان] فرمود:
(وَ شَارِكهُمْ فِي الأَمْوَال ِ وَالأَولاد):
📚 سوره اسرا آیه ۶۴
و شركت كن با ايشان در مالها و فرزندان»
📚 اصول کافی ترجمه مصطفوی ج ۴ ص ۱۴
شراكت شيطان در اموال بدین نحو است که از طرفی مردم را به تحصیل و گردآوری مال از حرام و سپس صرف كردن آن در راهی که جايز نيست وادار می کند و از طرفی دیگر در خرج كردن، آنان را از حد ميانهروى بيرون میبرد كه يا اسراف و تبذير كنند و يا بخل ورزند و سختگيرى كنند.
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
واعظ درونی
عن ابی حمزة الثمالی قَالَ کان علی بن الحسین علیه السلام یقول : ابْنَ آدَمَ إِنَّكَ لَا تَزَالُ بِخَيْرٍ مَا كَانَ لَكَ وَاعِظٌ مِنْ نَفْسِكَ. / تحف العقول، النص، ص: 280
تا مادامی که از درون، خود را موعظه می کنی و متوجه و مراقب حال خودت هستی و به خودت تذّکر می دهی که این کار خوب را انجام بده و این کار بد را انجام نده، وضعت خوب (است.) واقعاً این جور است.آن وقتی زاویه پیدا می کنیم (و) راهمان کج می شود که این واعظ درونی خواب می رود. احتمالش در ماها خیلی زیاد است ؛ چون همه ما به خودمان حسن ظنّ داریم، لذا انسان از خطاهای خودش غفلت می کند. هستند کسانی که دورانی را به خوبی می گذراندند، در یک حادثه، در یک امتحان ، پا را کج گذاشتند ، از خودشان غفلت کردند ، لغزیدند. «لَا تَزَالُ بِخَيْرٍ» مادامی که از درون خود را موعظه می کنی و مادامی که همّتت این است که خودت را محاسبه کنی ، در راه خیر و نیکویی خواهی بود .
[شرح حدیث از امام خامنه ای (مدظلّه العالی) در مقدمه درس خارج 13/10/1396 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
@dars_akhlaq.mp3
2.07M
🔊 #صوتی
💐🎙 #حجت الاسلام #ماندگاری
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
🔵👈 از ما نیست کسی که روزانه اهل #محاسبه نباشد....
#پیشنهادویژه_دانلود
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
همۀ اهداف و غایات، متوقفّ بر مقدّمات است !
عن الصادق (علیهالسلام) َ قَالَ علیه السلام : لِرَجُلٍ أَحْكِمْ أَمْرَ دِينِكَ كَمَا أَحْكَمَ أَهْلُ الدُّنْيَا أَمْرَ دُنْيَاهُمْ وَ إِنَّمَا جُعِلَتِ الدُّنْيَا شَاهِداً يُعْرَفُ بِهَا مَا غَابَ عَنَّا مِنَ الْآخِرَةِ فَاعْرِفِ الْآخِرَةَ بِهَا وَ لَا تَنْظُرْ إِلَى الدُّنْيَا إِلَّا بِالاعْتِبَار/ الشافی، ص 850
امام صادق فرمود: كار دينت را استوار ساز، چنانكه دنياداران، كار دنيايشان را استوار مىسازند؛ زيرا دنيا، در حقيقت، علامت و گواهى قرار داده شده تا با آن، غيب دنيا، يعنى آخرت، شناخته شود. پس به وسيله دنيا، آخرت را بشناس و به دنيا ، جز با ديده اعتبار منگر.
آنطور که مردم دنیا در کار دنیا محکم کاری میکنند، انواع و اقسام حیلهها و شگردها و زبانبازیها را بهکار میبرند برای اینکه کار دنیایشان رو به راه بشود! اگر یک مَنفذی و راهی وجود داشته باشد که آنها را به آن منافع مطلوبِ خودشان نزدیک کند و به ذهن آنها برسد، حتما آن راه را خواهند پیمود، یعنی رها نمیکنند. ببینید اهل دنیا دربارۀ دنیایشان چطورند، شما هم دربارۀ دینتان اینطور باشید! میفرمایند: ما دنیا را یک شاهدی، نمونهای، آینهای از آخرت قرار دادیم. یک اموری را در دنیا مشاهده میکنید، اینها را اماره قرار بدهید برای شناخت آنچه در مورد آخرت باید انجام داد. مراد این است اهداف و اغراضی که در دنیا دارید، جز از طریق وسائلش، این اغراض به دست نمیآید.
🔺 مثلاً اگر بخواهید سلامت جسمانی پیدا کنید، یک ابزارهایی دارد، نمیشود انسان بدون ورزش، بدون خوردن غذای مقوّی، بدون زندگی کردن در هوای خوب، متوقع باشد که مزاج سالم و بدنِ نیرومندی داشته باشد!
🔴👈 همۀ اهداف و غایات، متوقفّ بر مقدّمات است. در مورد آخرت هم همینطور است، این که انسان بخواهد به اهداف اخروی، به رضوان الهی دست بیابد در حالی که مقدمات آن را انجام ندهد، این، شدنی نیست، عملی نیست. نه تضرّع، نه استغفار، نه اعمالِ واجب، نه اجتناب از محرّمات، اگر هیچکدام نباشد در عین حال انسان توقع داشته باشد آن اغراض و اهداف و خواستههای اخروی برای او فراهم بشود، این، امکان ندارد، همچنان که در دنیا امکان ندارد.
🔵👈 به دنیا جز با چشم اعتبار نگاه نکن! نگاه کنید در امور دنیا و از آن، عبرت بگیرید که به درد آخرتتان بخورد.
[ شرح حدیث از امام خامنه ای در ابتدای درس خارج ، 22/2/92 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
به آنچه خدا و پیغمبر خشنود باشند خشنودم
یک روز علی علیه السلام دلش به حال همسر عزیزش سوخت، دید رُفت و روب خانه و کارهای آشپزی جامه های او را غبار آلود و دودی کرده، بعلاوه از بس که با دستهای خود آسیاب دستی را چرخانیده دستهایش آبله کرده و بند مشک آب که در مواقعی به دوش کشیده و از راه دور آورده روی سینه اش اثر گذاشته است. به همسر عزیزش پیشنهاد کرد به حضور رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) برود و از آن حضرت، خدمتکاری برای کمک خودش بگیرد.زهرا (سلام الله علیها) پیشنهاد را پذیرفت و به خانه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)رفت... پیامبرصلی الله علیه و آله در مقابل درخواست آنها فرمود : « میل دارید چیزی به شما یاد بدهم که از همه این ها بهتر باشد؟» - بفرمایید یا رسول الله!
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : « هر وقت خواستید بخوابید،سی و چهار مرتبه ذکر الله اکبر، سی و سه مرتبه ذکر الحمد لله و سی و سه مرتبه ذکر سبحان الله را فراموش نکنید. اثری که این عمل در روح شما می بخشد، از اثری که یک خدمتکار در زندگی شما می بخشد بسی افزون تر است. » زهرا سلام الله علیها با خوشحالی و نشاط سه بار پشت سرهم گفت : « به آنچه خدا و پیغمبر خشنود باشند خشنودم . »
[ بحارالانوار ج10 ، ص 24 و 25]
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
@dars_akhlaq .mp3
953.9K
📱 #صوتی
💐🎙 #حجت الاسلام #پناهیان
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
🔵👈 #بداخلاقی شوهر و تأثیر آن بر روی فرزندان
#پیشنهادویژه_دانلود
═══✼🍃🌹🍃✼══
🔴کــانال درس اخلاق
✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
🗓 #حدیث_روز
🌸 قال امام باقر علیه السلام 🌸
اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَاللّهِ اَشَدُّكُمْ اِكْراما لِحَلائِـلِهِمْ؛
گرامى ترين شما نزد خداوند، كسى است كه بيشتر به همسر خود احترام بگذارد.
📚 وسائل الشیعه ج۱۶ ص ۵۸ ح ۶
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq
معیار قبولی حرف دیگران !
«عَنْ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْكِیكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون» ( كافى، ج 2، ص 683 )
حضرت علیه السلام می فرماید : [از] آن كسى كه حرفهائى به تو می زند كه آنقدر تلخ است كه تو را به گریه مىآورد، اما خیرخواه توست؛ حرف او را قبول كن. «اتَّبِع» یعنى حرف او را گوش كن، بپذیر؛ [اگرچه] تلخ است، لیكن به نفع توست. « وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ »
🔴👈 ولى گوش نكن، پیروى نكن از حرف آن كسى كه حرفهاى شیرینى میزند كه خوشت مىآید و لبهاى تو را به تبسم باز میكند، فریبگر است، غش میكند با تو، خیرخواهى ندارد، از روى بددلى و بدخواهى است، [ولی] حرفى میزند كه تو خوشت بیاید؛ از این شخص پرهیز كن. « وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون»؛ وقتى پیش خداى متعال رفتید، آنگاه حقایق دلهاى یكدیگر را آنجا خواهید فهمید.
[ شرح حدیث از حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای در مقدمه درس خارج ، 13/10/89 ]
❤️ #مقام_معظم_رهبری ❤️
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
🌹کانال درس اخلاق🌹
✨✨✨✨✨
🆔 @dars_akhlaq