eitaa logo
دروس مجازی مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی(ع)
137 دنبال‌کننده
46 عکس
28 ویدیو
243 فایل
دروس مجازی مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی(ع)
مشاهده در ایتا
دانلود
رسائل بخش سوم ، جلسه نوزدهم، 3 آذر 99.mp3
12.99M
از « و بما ذکرنا ص183» تا «و لکن الانصاف ص185» 13 مگابایت - 55دقیقه 1- حکم مقلد در اختلاف دو مجتهد را با اختلاف امت در دو قول مقایسه کنید. 2-چطور کلام شیخ طوسی اعلی الله مقامه بر تخییر واقعی حمل می شود؟
دعای هفتم: و کان من دعائه اذا عرضت له مهمة او نزلت به ملمة و عند الکرب دعا به هنگام پیشامدهای ناگوار و گرفتاری ۱- زندگی انسان و به تعبیر دقیق‌تر عالم تشریع میدان آزمون آموزه‌های تجربه‌‌ی توانایی‌هاست و این ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. ابتلائات برای تربیت و رشد روح انسان-آیات:۱۵۵ تا ۱۵۷ بقره- و فتنه‌ها برای درس آموزی و عبرت‌گیری و محک خوردن، و هردو برای این است که انسان در برابر قدرت الهی و سنت‌های آفرینش او خاضع باشد و سرکشی نکند. ۲-آن‌چه در آزمون انسان‌ مهم است نمره‌ موفقیت یا شکست نیست، زیرا توجه به پیروزی خودشیفتگی می‌آورد و توجه به شکست بر ناامیدی می‌افزاید، بلکه مهم درسی است که انسان از پیروزی‌ها و شکست‌ها می‌گیرد و آبدیده می‌شود، جای پایش را محکم‌تر می‌کند و استوارتر می‌ایستد؛ «ان مع العسر یسرا» همواره در دل سختی‌ها رشد و بالندگی است. ۳- خلوص در باور به ربوبیت خدا –معرفت توحیدی- و اخلاص در عمل –توکل به او در همه‌ی امور- و تفویض ظاهر و باطن زندگی به ربوبیت حکیمانه‌ی او، با ادعا و آموزش علوم و سرک کشیدن به کتب عرفانی و حفظ و تکرار اصطلاحات حاصل نمی‌شود. تنها در ابتلائات روزمره و زد و خورد با نفس فریبنده و راحت‌طلب و لذت‌پرست است که انسان به تعالی می‌رسد و جوهره‌ی ذات خود را به محک می‌زند و زلال می‌سازد. ۴- این دعا نیز همانند دعاهای پیشین بخشی شامل گزاره‌های توصیفی و ترسیم و تصویر حقایق معرفتی است و بخش دیگر بیان نیازمندی‌های یک بنده‌ی نیازمند است که با درخواست صلوات بر پیامبر خاتم و آل او آغاز می‌شود و جامع تمامی گزاره‌های توحید ربوبی و تفویض همه‌ی امور به خدا و توکل به او در تمامی گرفتاری‌ها و اظهار نیاز مطلق به قادر علی الاطلاق است. ۵-چند جمله از دعا: -ذلت لقدرتک الصعاب و تسببت بلطفک الاسباب و جری بقدرتک القضاء -و قد نزل بی یا رب ما قد تکأدنی ثقله و الّم بی ما قد بهظنی حمله و بقدرتک اوردته علی؛ رب از تربیت است؛ «و هو تبلیغ الشیئ الی کماله شیئا فشیئا ... ریاض۳۱۵» این حادثه‌ی سنگین مرا از پای درآورده است. ابتلا خوب است در حد توانایی شخص باشد. حضرت امیر فرمود: نگویید «اللهم انی اعوذ بک من الفتنة، لانه لیس احد الا و هو مشتمل علی فتنة و لکن من استعاذ فلیستعذ من مضلات الفتن.» حکمت۹۳. -فلا مصدر لما اوردت و لا صارف لما وجهت و لا فاتح لما اغلقت و ... ان الامر کله لک فلا راد لقضائک و لا دافع لبلائک. تکرار جمله‌ها برای علاقمندی به شنوانیدن شکوای درون است. -و انلنی حسن النظر فیما شکوت و اذقنی حلاوة الصنع فیما سألت از گلایه‌هایم برداشت عدم رضایت و اعتراض نشود، بث شکوا برای سنگ صبور است پس چاره‌ای شیرین نما تا شیرینی آن بر جانم نشیند. -و لا تشغلنی بالاهتمام عن تعاهد فروضک ... مبادا غم و اندوه این گرفتاری از انجام وظیفه بازم دارد؟! ۶- خلاصه‌ای از ترجمه: خدایا گره‌های بسته با دست تو گشوده می‌شود و دشواری‌ها با عنایت تو آسان می‌گردد و راه رستگاری را از تو باید خواست. سختی‌ها با قدرت تو آسان و اسباب کارها به لطف تو فراهم و مقدرات تابع اراده‌ی توست؛ هرگاه بخواهی، نگفته فرمان می‌برند و اگر نخواهی، نگفته بازمی‌ایستند. در مور مهم تنها تو را خوانند و در ناگواری‌ها تنها به تو پناه برند. اگر نخواهی، حادثه‌ی ناگواری روی ندهد و گره‌ بسته‌ای باز نشود. اینک مشکلی مرا از پای درآورده و پیشامدی مرا عاجز نموده است. این حادثه را تو با قدرت و تسلط خود فرستاده‌ای و هیچ‌کس را توان بازگرداندن آن نیست؛ دری که بسته‌ای کسی نمی‌تواند بگشاید و آن‌چه را باز می‌کنی، کسی توان بستن نیست و آن‌چه را دشوار سازی کسی آسان نسازد و هرکه را خوار کنی کسی را توان یاری نباشد. پس بر محمد و اهل‌بیت او درورد فرست و درِ آسایش به روی من بگشا و سلطه‌ی اندوهم را در هم شکن. با خوش‌بینی به من نگر و شیرینی چاره‌اندیشی را به من بچشان. از سوی خودت رحمت و گشایش گوارا نصیبم فرما و راه برون رفت سریع را نشانم ده و به جای انجام وظایف، با این گرفتاری مشغولم نساز. پروردگارا به راستی از آن‌چه روی داده خسته شده‌ام و جانم به لب رسیده و تنها تو می‌توانی این مشکل را برطرف و گرفتاری مرا حل کنی؛ پس بفرما! گرچه من شایستگی ندارم، اما تو بر همه چیز احاطه داری. 🆔@darsalhadi
رسائل بخش سوم، جلسه بیستم، 5 آذر 99.mp3
11.02M
از «و لکن الانصاف ص185» تا «و یضعف الاخیر ص186» 10 مگابایت - 45دقیقه 1- نظر شیخ (رض) در مورد ادله اباحه ظاهریه عند دوران بین محذورین چیست؟ 2- دلیل استقراء (دلیل پنجم) در وجوب اخذ به حرمت عند الدوران را توضیح دهید.