*#جزء۱۶-⬅️* شهین بهمنی🔹 مینا شکاری🔹 اعظم خوشا🔹 فیروزه ضرغامی🔹 پریوش شیعه زاده🔹 فرخنده زمانی🔹 صغرا جمالی🔹 اشرف فتاحی🔹 زهرا اسلامی🔹 فریبا رحیمی🔹 لیلا حسینی🔹 سپیده غزنوی🔹 زینب اسماعیل فر🔹
*#جزء۱۷-⬅️* ماندانا ایرانی دوست🔸 بصیرت سلیمانی🔸 زهرا رواشد🔸 فاطمه عاشوری🔸 هنگامه بناكار🔸 مریم ترکمنی🔸 مریم تفضلی🔸 سمیه رشیدی 🔸 نجمه رجبی🔸 الهام اسماعیلی🔸 بتول ابراهیمی🔸 عفت قنبری🔸 فاطمه نجفیان🔸
*#جزء۱۸-⬅️* نرگس قربانی🔹 پریسا صادقی🔹 فریده نوروزی🔹 نسرین ایرانبخش🔹 الهه رحمانیان🔹 شهناز شریفیان🔹 ساناز اژدری🔹رضیه به آیین🔹 مرضیه زارع🔹رویا زارع🔹 گل صبا بخشنده🔹 ایمان سادات هاشمی🔹؟🔹
*#جزء۱۹-⬅️* طاهره تنیده🔸 رقیه مجیدزاده🔸 مهزاد چناری🔸 دریه قنبری🔸 مریم میرقاسمی🔸 طاهره ذوالنوریان🔸 فهیمه جوی🔸 فاطمه افسری🔸 محمد عظیمی🔸 زهرا قاضی عسگر🔸 آنیتا صادقی🔸 زهرا یوسفی🔸؟🔸
*#جزء۲۰-⬅️* شهناز جواهریان🔹 ماریا نعیمی🔹 رضوان شفیعیون🔹 زیبا علیزاده🔹 فاطمه ملک🔹 لیلی عقیلی نیا🔹 ملیحه امامی🔹 روشنک معدنی🔹 حمیده صانعی🔹 سعیده عمادی🔹 معصومه چای بخش🔹 زینب افتخاری🔹 رقیه اسدی🔹
*#جزء۲۱-⬅️* زهرا ترابیان🔸 هاجر نعیمی🔸 نیلوفرو عباسوندی🔸 مینا سیرانی🔸 مینا شفیعی🔸 شراره شیعه زاده🔸 عصمت سیدزاده🔸 مریم فاتحی🔸 فهیمه میرجلیلی🔸 فریبا شهدوست🔸 رقیه احمدی🔸 سوسن تبریان🔸 مریم مؤیدی🔸
*#جزء۲۲-⬅️* فاطمه ش🔹 سوسن زارع🔹 معصومه جعفری🔹 فاطمه زارع خلیلی🔹 رویا صیفی🔹 لیلا ایزدی🔹 رقیه رضازاده🔹 صغری پایسته🔹 فاطمه نجفیان🔹 مریم مؤمنی🔹 زیبا علیزاده🔹 حسنا بابائیان🔹 خدیجه خلیلی🔹
*#جزء۲۳-⬅️* مینا ریاضی🔸 زهرا آقایی🔸 پوران شیعه زاده🔸 فاطمه یاقوت پور🔸 عذرا علیایی🔸 فاطمه امامی🔸 فریبا ندیمی🔸 مهرانه نظیری🔸 شهربانو علی اکبری🔸 گیتی دهقان🔸 فاطمه اولیایی🔸 محمد تقی مقصودی🔸 نسیم ایرانبخش🔸
*#جزء۲۴-⬅️* فاطمه محمدی🔹 طاهره زینعلی پور🔹 طاهره دهقان🔹 زهره شجاع حیدری🔹 سیما قناد🔹 فاطمه طاهریان🔹 مینا گل دان🔹 پریسا خانی🔹 معصومه زارع🔹 امیر علی قریشی🔹 اورانوس سخندانی🔹 مرجان علوی🔹عسل ستوده🔹
*#جزء۲۵-⬅️* نجمه صفائیان🔸 زهرا نام آور🔸 مرضیه کوهستانی🔸 منیژه هنرپیشه🔸 ظاهر علیزاد🔸 زهرا فراشائیان🔸 زهرا علی نیا🔸 سهیلا زارع🔸 معصومه اسماعیلی🔸 ستایش ستوده🔸 فاطمه پورقلی🔸 فریده قاضی عسکر🔸 حمیده مهرزاده🔸
*#جزء۲۶-⬅️* سمیه دشمیر🔹 فاطمه زینعلی پور🔹 صبورا امامی🔹آرزو آقاجانی🔹 زهره قندی🔹 تهمینه همتی🔹 فاطمه هاشمی🔹 صدیقه میقانی 🔹 فرزانه عریانی🔹 حمیده دهاقین🔹 سرور منصورخاکی🔹 افسانه مظفری🔹 شهلا عرب🔹
*#جزء۲۷-⬅️* معصومه آسمانی🔸 شکوفه پناهنده🔸 مرضیه اسدی🔸 سکینه صالحی🔸 مرضیه سیدی🔸 نسرین رمضانی🔸 مهری عبدالمحمدی🔸 نسرین رستاقی🔸 کبرا عطایی🔸نجمه انصاری🔸 سوسن دقایقی🔸بهناز پیرونظر🔸 مهسا راهپیما🔸
*#جزء۲۸-⬅️* شهین بهمنی🔹 آذر صادق زاده🔹 سلیم جوهری🔹 معصومه کمالی🔹 خدیجه علیمی🔹 فاطمه دهقان🔹 حکیمه طالبی🔹 مبینا شفیعی🔹 پروانه سلطانی🔹 رضوان رضوانی🔹 زهره حقیقی راد🔹 صدیقه فراشائیان🔹 ف.بداغی🔹
*#جزء۲۹-⬅️* فاطمه بیغم🔸 پرستو همتی🔸 شیدا کریمی🔸 سکینه کوهستانی🔸 اعظم امیری مقدم🔸 طاهره سادات حسینی🔸 بارانا كاشانى🔸 فاطمه صف آرا🔸 لیلا روشن ضمیر🔸 معصومه نیازی🔸جمیله ایزدی🔸 زهرا ابطحی🔸 لیلا ترابی🔸
*#جزء۳۰-⬅️* رقیه بابارحیمی🔹 مرضیه افرازی🔹 فاطمه مهدوی🔹 عشرت مصور رحمانی🔹 زهرا ظهیرامامی🔹 رقیه جورابچی🔹 محمدجواد سلیمانی🔹 گل خانم موسوی🔹 کبری لشکری🔹 رباب طاقی بیرقی🔹 زهره ملک زاده🔹 شیدا آقا خانی🔹 سمانه اژگان🔹
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
پیام قرآنی امروز
آیات 56و57 سوره مبارکه مریم صفحه 309
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 ﻣﺮﺍﺩ ﺍﺯ «ﻣﻜﺎﻧﺎً ﻋﻠﻴّﺎ»، ﻣﻘﺎم ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻳﺎ ﻋﺮﻭﺝ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﺳﺖ.
💠 «ﺻﺪّﻳﻖ» ﺑﻪ ﻛﺴﻲ ﮔﻔﺘﻪ
ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎﺷﺪ.
💠 ﺳﻴﻤﺎﻱ ﺍﺩﺭﻳﺲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم
* ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺩﺭﻳﺲ، ﺍﺯ ﺍﺟﺪﺍﺩ ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ﺍﺳﺖ ﻭﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺷﺘﻐﺎﻝ ﺯﻳﺎﺩ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﺭﺱ(٤٢٢) ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻗﻠﻢ ﻧﻮﺷﺖ، ﺑﻪ ﺍﺩﺭﻳﺲ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺷﺪ.(٤٢٣)
* ﻧﺎم ﺷﺮﻳﻒ ﺍﺩﺭﻳﺲ، ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻭﺻﺎﻑ «ﺻﺪّﻳﻖ»، «ﺻﺎﺑﺮ» ﻭ «ﻧﺒﻲ» ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﺠﻠﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
💠 * ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:
ﺧﺎﻧﻪ ﻱ ﺍﺩﺭﻳﺲ، ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪ ﺳﻬﻠﻪ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻧﺠﻒ ﺍﺷﺮﻑ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٤٢٤)
💠 * ﺍﺩﺭﻳﺲ، ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﻧﺠﻮم ﻭ ﺣﺴﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺖ.(٤٢٥)
* ﺍﻭّﻟﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﺧﻴﺎﻃﻲ ﺁﻣﻮﺧﺖ.(٤٢٦)
💠 *ﺍﺩﺭﻳﺲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ٣٦٥ ﺳﺎﻝ ﻋﻤﺮ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻇﻬﻮﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﻱ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺣﺎﺿﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ.(٤٢٧)
👈 ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻳﺎﺩ ﻭ ﺗﺠﻠﻴﻞ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
«ﻭﺍﺫﻛﺮ»
٢- ﺗﺠﻠﻴﻞ ﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﻤﺎﻧﺪ.
«ﻓﻲ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏ»
٣- ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺗﺠﻠﻴﻞ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺭﺯﺷﻬﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ
. «ﺻﺪّﻳﻘﺎً ﻧﺒﻴّﺎً»
٤- ﺻﺪﺍﻗﺖ، ﺷﺮﻁ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺩﺭ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺍﺳﺖ.
«ﺻﺪّﻳﻘﺎً ﻧﺒﻴّﺎً»
ﺗﻘﺪّم ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺻﺪّﻳﻖ» ﺑﺮ «ﻧﺒﻲّ»، ﻧﺸﺎﻧﻪﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺻﺪﺍﻗﺖﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﻧﺒﻮّﺕ ﺍﺳﺖ.
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
٤٢٢) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ.
٤٢٣) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ.
٤٢٤) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ.
٤٢٥) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻃﻴﺐ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ.
٤٢٦) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻧﻤﻮﻧﻪ.
٤٢٧) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻃﻴﺐ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ.
پیام قرآنی امروز
آیات 59و60 سوره مبارکه مریم صفحه 309
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 «ﺧَﻠَﻒ»، ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺻﺎﻟﺢ ﺭﺍ ﮔﻮﻳﻨﺪ
ﻭ «ﺧَﻠْﻒ» ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻧﺎﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ.
ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﻏﻲّ» ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺖ.
«ﻗﺪ ﺗﺒﻴّﻦ ﺍﻟﺮّﺷﺪ ﻣﻦ ﺍﻟﻐﻲّ»(٤٣٠)
💠 ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺁﻥ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺗﺄﺧﻴﺮ، ﭼﻨﻴﻦ ﻛﺴﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﺒﻚ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.(٤٣١)
💠 ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:
ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺳﻮﻝ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺗﻠﺎﻭﺕ
ﻣﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ، ﻣﻨﻘﻠﺐ ﺷﺪﻩ، ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ٦٠ ﺳﺎﻝ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺿﺎﻳﻊ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ.(٤٣٢)
ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺳﺎﻝ ﺍﻭّﻝ ﻫﺠﺮﻱ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺳﺎﻝ ٦٠ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻳﺰﻳﺪ ﺍﺳﺖ.
💠 ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ
* ﻣﻌﻤﻮﻟﺎً ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺁﻳﺎﺕ ﻋﺬﺍﺏ، ﺟﻤﻠﻪ ﻱ
«ﺍﻟﺎّﺍﻟّﺬﻳﻦ ﺗﺎﺑﻮﺍ»
ﻳﺎ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ «ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ» ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺗﺎ ﺑﮕﻮﻳﺪ:
ﺭﺍﻩ ﺍﺻﻠﺎﺡ، ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺴﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ.
✔️* ﺗﻮﺑﻪ، ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ. ﺯﻳﺮﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺳﺖ.
«ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ»(٤٣٣)
✔️* ﻗﺒﻮﻝ ﺗﻮﺑﻪ ﻱ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻗﻄﻌﻲ ﺍﺳﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺍﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﻭﻟﻲ ﺍﻭ ﻧﭙﺬﻳﺮﺩ.
«ﻫﻮﺍﻟّﺬﻱ ﻳﻘﺒﻞ ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ ﻋﻦ ﻋﺒﺎﺩﻩ»(٤٣٤)،
«ﻫﻮﺍﻟﺘّﻮﺍﺏ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ»(٤٣٥)
✔️* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ.
«ﻳﺤﺐّ ﺍﻟﺘّﻮﺍﺑﻴﻦ»(٤٣٦)
✔️* ﺗﻮﺑﻪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎﺷﺪ.
«ﺗﺎﺏ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ»(٤٣٧)،
«ﺗﺎﺏ ﻣﻦ ﺑﻌﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻠﺢ»(٤٣٨)،
«ﺗﺎﺑﻮﺍ ﻭﺍﺻﻠﺤﻮﺍ ﻭ ﺑﻴّﻨﻮﺍ»(٤٣٩)
✔️ * ﺗﻮﺑﻪ، ﺭﻣﺰ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ.
«ﺗﻮﺑﻮﺍ ... ﻟﻌﻠﻜﻢ ﺗﻔﻠﺤﻮﻥ»(٤٤٠)
✔️ * ﺗﻮﺑﻪ، ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺳﻴﺌﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﺴﻨﺎﺕ ﺍﺳﺖ.
«ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎً ﻓﺎﻭﻟﺌﻚ ﻳﺒﺪّﻝ ﺍﻟﻠّﻪ ﺳﻴﺌﺎﺗﻬﻢ ﺣﺴﻨﺎﺕ»(٤٤١)
✔️* ﺗﻮﺑﻪ، ﺳﺒﺐ ﻧﺰﻭﻝ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
«ﺗﻮﺑﻮﺍ ... ﻳﺮﺳﻞ ﺍﻟﺴﻤﺎء»(٤٤٢)
✔️ * ﺗﻮﺑﻪ، ﺳﺒﺐ ﺭﺯﻕ ﻧﻴﻜﻮ ﺍﺳﺖ.
«ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﻳﻤﺘّﻌﻜﻢ ﻣﺘﺎﻋﺎً ﺣﺴﻨﺎ»(٤٤٣)
✔️ * ﺗﻮﺑﻪ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎم ﺩﻳﺪﻥ ﺁﺛﺎﺭ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ.
«ﺣﺘّﻲ ﺍﺫﺍ ﺣﻀﺮ ﺍﺣﺪﻫﻢ ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻗﺎﻝ ﺍﻧّﻲ ﺗﺒﺖ ﺍﻟﺎﻥ»(٤٤٤)
✔️* ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻗﺒﻮﻝ ﺗﻮﺑﻪ، ﻟﻄﻒ ﻭﻳﮋﻩ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ.
«ﻫﻮ ﺍﻟﺘّﻮﺍﺏ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ»(٤٤٥)
«ﺛﻢّ ﺗﺎﺏ ﻭ ﺍﺻﻠﺢ ﻓﺎﻧّﻪ ﻏﻔﻮﺭ ﺭﺣﻴﻢ»(٤٤٦)،
«ﺛﻢّ ﺗﺎﺏ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻧّﻪ ﺑﻬﻢ ﺭﺅﻑ ﺭﺣﻴﻢ»(٤٤٧)
«ﺍﻟﺎّ ﻣَﻦ ﺗﺎﺏ ﻭ ﺁﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ ﻓﺎﻭﻟﺌﻚ ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»(٤٤٨)
«ﺛﻢّ ﺗﻮﺑﻮﺍ ﺍﻟﻴﻪ ﺍﻥ ﺭﺑّﻲ ﺭﺣﻴﻢ ﻭﺩﻭﺩ»(٤٤٩)
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﻭ ﺭﺃﻓﺖ ﻭ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
💠 * ﻗﺮﺁﻥ ﺗﺮﻙ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻇﻠﻢ ﻭ ﻫﻠﺎﻛﺖ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
«ﻭﻣﻦﻟﻢﻳﺘﺐﻓﺎﻭﻟﺌﻚﻫﻢﺍﻟﻈﺎﻟﻤﻮﻥ»(٤٥٠)
«ﺛﻢ ﻟﻢ ﻳﺘﻮﺑﻮﺍ ﻓﻠﻬﻢ ﻋﺬﺍﺏ ﺟﻬﻨّﻢ»(٤٥١)
👈 ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﮔﺎﻫﻲ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﻭﻧﺴﻞ ﺁﻳﻨﺪﻩ، ﺯﺣﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
(ﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺑﺎﻥ، ﻧﺴﻞ ﻧﺎﺍﻫﻞ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ)
«ﺧَﻠْﻒ ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ»
٢- ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺤﻮﺭ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ.
(ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﻱ ﻧﺴﻠﻲ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ ﺩﻳﮕﺮ، ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ)
«ﻓﺨﻠﻒ ﺧَﻠْﻒ ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ»
٣- ﻧﻤﺎﺯ، ﺳﺪّﻱ ﺍﺳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺪّ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﺷﻮﺩ، ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺍﺯ ﺷﻬﻮﺕ ﻫﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.
«ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ»
٤- ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ (ﻧﻤﺎﺯ) ﺟﺪﺍ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺷﻬﻮﺍﺕ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺭﺩ.
«ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ ﺍﻟﺼﻠﻮﺓ ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ»
٥ - ﺭﻭﻧﻖ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺷﻬﻮﺍﺕ، ﻏﻲّ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﻭﺍﺗّﺒﻌﻮﺍ ﺍﻟﺸﻬﻮﺍﺕ... ﻳﻠﻘﻮﻥ ﻏﻴّﺎ»
٦- ﻛﻴﻔﺮ ﺿﺎﻳﻊ ﻛﺮﺩﻥ ﻧﻤﺎﺯ، ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﻳﻠﻘﻮﻥ ﻏﻴّﺎ»
(ﺭﺷﺪ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﻣﻌﻨﻮﻳّﺖ ﺍﺳﺖ)
٧- ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ
«ﺍﺿﺎﻋﻮﺍ... ﻳﻠﻘﻮﻥ... ﺍﻟﺎّ ﻣﻦ ﺗﺎﺏ...»
٨ - ﺗﻮﺑﻪ، ﻳﻚ ﺗﺤﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺗﻈﺎﻫﺮ.
«ﺗﺎﺏ ﻭ ﺍﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎً»
٩- ﺷﺮﻁ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ، ﺗﻮﺑﻪ ﻭﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﺳﺖ.
«ﺗﺎﺏ ﻭ ﺁﻣﻦ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﺎ... ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
🌴💫🍃🌸☘️🌹🍀🌺🍂
به نام خداوند بخشنده مهربان❣️🌹
بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مىدهى و از هر كس بخواهى حكومت را مىگیرى و هر كه را بخواهى عزّت مىبخشى و هر كه را بخواهى ذلیل مىنمایى، همه خیرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چیز توانایى.
آلعمران آیه 26
🌺 @darsayesarquran 🌺
پیام قرآنی امروز
آیات 61و62و63 سوره مبارکه مریم صفحه 309
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
ا
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻗﺒﻞ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺟﻨّﺖ» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻔﺮﺩ ﺑﻜﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺑﻮﺩ،
«ﻳﺪﺧﻠﻮﻥ ﺍﻟﺠﻨّﺔ»،
ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻛﻠﻤﻪ ﻱ «ﺟﻨّﺎﺕ» ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺟﻤﻊ ﻣﻄﺮﺡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻍ ﻭ ﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺑﻮﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻌﺪّﺩ ﺍﺳﺖ.
💠 ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﻍ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﺍﻟﺮّﺣﻤﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ:
«ﻭ ﻟﻤَﻦ ﺧﺎﻑ ﻣﻘﺎم ﺭﺑّﻪ ﺟﻨّﺘﺎﻥ... ﻭ ﻣﻦ ﺩﻭﻧﻬﻤﺎ ﺟﻨّﺘﺎﻥ»(٤٥٢)
ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮﻛﺲ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﺗﻘﻮﺍ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ، ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﻫﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﻍ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺑﺎﻍ ﻳﺎ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ، ﻧﻮﻉ ﺑﺎﻏﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺩﺍﺭﺩ.(٤٥٣)
💠 ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺍﺯ ﺗﺤﻘّﻖ ﻳﺎﻓﺘﻦ
ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺳﺨﻦ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ:
«ﻭ ﻣَﻦ ﺍﻭﻓﻲ ﺑﻌﻬﺪﻩ ﻣﻦ ﺍﻟﻠّﻪ»(٤٥٤)
ﻛﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﻭﻓﺎﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ؟
💠 ﺳﺘﺎﻳﺶ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻟﻐﻮﻱ ﻧﻤﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ، ﻫﻢ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻣﺎﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻟﻐﻮ ﺩﻭﺭﻱ ﻛﻨﻴﻢ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻳﺎﻭﻩ ﻛﻔّﺎﺭ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻧﺞ ﻣﻲ ﺩﺍﺩ، ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﻴﺴﺖ.
💠 ﺩﺭ ﺟﻤﻠﻪ ﻱ
«ﻧﻮﺭﺙ ﻣَﻦ ﻛﺎﻥ ﺗﻘﻴّﺎ»
ﻫﻢ ﺑﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻢ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﺭﺙ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﺳﺖ.
💠 ﮔﺮﭼﻪ ﺗﻘﻮﺍ ﻛﻠﻴﺪ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣّﺎ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ، ﺍﺭﺙ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﭘﺎﺩﺍﺷﻬﺎﻱ ﻣﺎ ﺍﺭﺛﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﻧﺞ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ.
💠ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:
ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺑﻬﺸﺖ ﺷﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺩﻭﺯﺧﻲ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺧﻴﺎﻥ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻫﻞ ﺩﻭﺯﺥ ﺷﺪ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺍﺭﺙ ﻣﻲ ﺭﺳﺪ.(٤٥٥)
💠 ﺷﺨﺼﻲ ﺑﻪ ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﻣﻌﺪﻩ ﺍﺵ ﺷﻜﺎﻳﺖ ﻛﺮﺩ. ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ:
ﺩﻭ ﻧﻮﺑﺖ ﻏﺬﺍ ﺑﺨﻮﺭ، ﺻﺒﺢ ﻭﻏﺮﻭﺏ، ﻭ ﺑﻴﻦ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻏﺬﺍ ﻧﺨﻮﺭ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻓﺴﺎﺩ ﺑﺪﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ «ﺭﺯﻗﻬﻢ ﻓﻴﻬﺎ ﺑﻜﺮﺓ ﻭﻋﺸﻴّﺎ» ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻛﺮﺩﻧﺪ.(٤٥٦)
👈ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﺍﺳﺘﻘﺮﺍﺭ ﺩﺭ ﺑﺎﻍ ﻫﺎﻱ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺍﺳﺖ.
«ﺟﻨّﺎﺕ ﻋﺪﻥ»(٤٥٧)
٢- ﺳﺮﭼﺸﻤﻪ ﻱ ﺁﻥ ﻫﻤﻪ ﺍﻟﻄﺎﻑ ﻣﻮﻋﻮﺩ، ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
«ﻭﻋﺪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ»
٣- ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭﻋﺪﻩ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﻢ.
«ﺑﺎﻟﻐﻴﺐ»
٤- ﻛﻠﺎم ﺭﺍﻳﺞ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ.
«ﻟﺎﻳﺴﻤﻌﻮﻥ... ﺍﻟﺎ ﺳﻠﺎﻣﺎ»
ﻣﺤﻴﻂ ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﺤﻴﻄﻲ ﺍﻣﻦ ﻭ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ، ﻫﻢ ﺍﺯ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺳﻠﺎم ﻣﻲ ﺷﻨﻮﻧﺪ،
«ﺳﻠﺎم ﻋﻠﻴﻜﻢ ﻃﺒﺘﻢ»(٤٥٨)
ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ.
ج «ﻓﺴﻠﺎم ﻟﻚ ﻣﻦ ﺍﺻﺤﺎﺏ ﺍﻟﻴﻤﻴﻦ»(٤٥٩)
٥ - ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﻢ ﺍﻣﻨﻴّﺖ ﺭﻭﺣﻲ ﺍﺳﺖ،
«ﺍﻟﺎّ ﺳﻠﺎﻣﺎ»
ﻭ ﻫﻢ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺟﺴﻤﻲ.
«ﺭﺯﻗﻬﻢ ﺑﻜﺮﺓ ﻭ ﻋﺸﻴّﺎ»
٦- ﺩﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻬﺸﺖ، ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﻭ ﻧﻘﻀﻲ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ، ﻗﻮﻱ ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﺳﺖ.(٤٦٠)
«ﻧﻮﺭﺙ»
٧- ﺑﻬﺸﺖ، ﻣﻴﺮﺍﺙ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
«ﻧﻮﺭﺙ ﻣﻦ ﻋﺒﺎﺩﻧﺎ ﻣَﻦ ﻛﺎﻥ ﺗﻘﻴّﺎ»
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
پیام قرآنی امروز
آیه 64 سوره مبارکه مریم صفحه 309
تفسیر نور استاد قرائتی
هدیه به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📚 ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
💠 ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:
ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺒﻞ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺶ ﺩﻫﻨﺪ.
💠 ﺩﺭ ﺗﻔﺎﺳﻴﺮ ﻓﺨﺮﺭﺍﺯﻱ، ﻃﺒﺮﻱ ﻭﺗﺒﻴﺎﻥ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:
ﻣﺪّﺗﻲ ﻭﺣﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻗﻄﻊ ﺷﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ، ﺳﺒﺐ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭﻃﻌﻨﻪ ﻱ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﮔﺮﺩﻳﺪ. ﺁﻳﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ:
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻜﺎﺭ ﻧﻴﺴﺖ.
«ﻣﺎﻛﺎﻥ ﺭﺑّﻚ ﻧﺴﻴّﺎ»
ﻧﻈﻴﺮ ﺁﻳﻪ ﻱ
«ﻣﺎ ﻭَﺩّﻋﻚ ﺭﺑّﻚ ﻭ ﻣﺎ ﻗَﻠﻲ»(٤٦١)
👈 ﭘﻴﺎم ﻫﺎ:
١- ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ، ﺗﺪﺭﻳﺠﻲ ﻭ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﺳﺖ.
«ﻭ ﻣﺎ ﻧﺘﻨﺰّﻝ ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻣﺮ ﺭﺑّﻚ»
٢- ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
«ﻭ ﻣﺎ ﻧﺘﻨﺰّﻝ ﺍﻟﺎّ ﺑﺎﻣﺮ ﺭﺑّﻚ»
٣- ﻣﺎﻟﻚ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﺍﻭﺳﺖ. «ﻟﻪ»
٤- ﺗﺄﺧﻴﺮ ﻭﺣﻲ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻮﺩ، ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ.(٤٦٢)
«ﻣﺎ ﻛﺎﻥ ﺭﺑّﻚ ﻧﺴﻴّﺎ»
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═
٤٦١) ﺿﺤﻲ، ٣.
٤٦٢) ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻓﻲ ﻇﻠﺎﻝ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ؛ ﺗﺒﻴﺎﻥ
🌴💫🍃🌸☘️🌹🍀🌺🍂
به نام خداوند بخشنده مهربان❣️🌹
(خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بیرون آورى وهر كه را خواهى بىشمار روزى مىدهى.
آلعمران آیه 27
🌺 @darsayesarquran 🌺