eitaa logo
دستم از آسمان کوتاه نیست
258 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.9هزار ویدیو
15 فایل
ادمین @yaregharib گروه زندگی بهترپاسخگوی سؤالات عقیدتی واخلاقی https://eitaa.com/joinchat/436862999Caf799e67c2 پاسخ بسؤالات دینی و احکامی حرم مطهررضوی https://eitaa.com/joinchat/2319450312C0335cb0f4d
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 برکات قرآن کریم در خانه امام صادق عليه السلام: الدّارُ إذا تُلِيَ فيها كِتابُ اللَّهِ تَعالى‏ كانَ لَها نورٌ ساطِعٌ فِي السَّماءِ تُعرَفُ مِن بَينِ الدّورِ خانه ‏اى كه در آن، كتاب خداوند متعال خوانده شود، چنان نورى از آن بر آسمان مى ‏تابد كه در ميان خانه ‏ها ، شناخته مى ‏شود. بحارالأنوار ج 92 ص 203 @sahelenoor114
پرسش :  لطفا با استفاده از تاریخ بفرمایید حجاب اسلامى در زمان پیامبر ( ص ) چگونه بوجود آمد ؟  پاسخ :  واژه ى حجاب در لغت به معناى پرده ، حاجب و چیزى است که میان دو چیز حایل و فاصله مى شود ( ابن منظور ، لسان العرب ، ماده ى حجب ) البته همان گونه که مفسران و محققان گفته اند ، واژه ى حجاب به معناى پوشش زنان ، اصطلاحى است که بیشتر در عصر ما پیدا شده و اصطلاحى جدید است . آنچه در گذشته ها در این مورد به کار مى رفته ، به ویژه در اصطلاح فقها ، واژه ى ستر است که به معناى پوشش است . ( تفسیر نمونه ، ج ۱۷ ، ص ۴۰۲ مطهرى ، مرتضى ، مسئله ى حجاب ، ص ۷۸ )  لزوم پوشیدگى زن در برابر مرد بى گانه یکى از مسائل مهم اسلامى است . در قرآن کریم براى رشد و تعالى زن و نیز سالم سازى محیط خانه و اجتماع ، حجاب براى زنان ، واجب شده است .  آنچه را که از تاریخ استفاده مى شود ، این است که حجاب به معناى پوشش زنان ، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل هاى متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسى نیست یعنى اسلام آن را اختراع نکرده ، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر ( ص ) استفاده مى شود ، اسلام قدرى محدوده ى آن را وسیع تر کرده و به آن بیشتر توجه نموده است .  در ایران قبل از اسلام ، در میان قوم یهود ، در هند ، حجاب هاى سخت و شدیدى وجود داشت . در ایران باستان حتى پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مى شدند . ( ویل دورانت ، تاریخ تمدن ، ج ۱۲ ، ص ۳۰ ج ۱ ، ص ۵۵۲ )  بنابراین ، آنچه را که از تاریخ استفاده مى شود این است که زنان در زمان پیامبر داراى حجاب بودند ، البته نه حجاب کامل ، زنان عرب معمولاً پیراهن هایى مى پوشیدند که گریبان هایشان باز بود ، دور گردن ، سینه ، در معرض دید بود . روسرى هایى که به سر مى انداختند ، قسمت هاى پایین آن را به پشت سر مى انداختند به طور طبیعى گوش ها و گوش واره ها و جلوى سینه و گردن نمایان بود . ( مطهرى ، مرتضى ، مجموعه آثار ، ج ۱۹ ، ص ۴۸۴ - ۴۸۵ )  نتیجه این که حجاب زنان در زمان پیامبر ( ص ) این گونه بوده است که تمام بدن آنان در پوشش بوده ، همچنین روسرى به سر مى انداختند ، منتها مقدارى از سینه و گردن آنان و جاهایى که محل زینت و موجب تحریک شهوت مردان است ، باز بود . از امام باقر ( ع ) روایت شده : روزى در هواى گرم مدینه زن جوان زیبایى در حالى که طبق معمول روسرى خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پیدا بود ، از کوچه عبور مى کرد ، مردى از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل مى آمد ، آن منظره ى زیبا ، سخت نظر او را جلب کرد و چنان غرق تماشاى آن زن زیبا شد که از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوى خودش را نگاه نمى کرد ، آن زن وارد کوچه اى شد و جوان با چشم خود او را دنبال مى کرد ، همان طور که مى رفت ناگهان استخوان یا شیشه اى که از دیوار بیرون آمده بود به صورتش اصابت کرد و صورتش را مجروح ساخت ، وقتى به خود آمد که خون از سر و صورتش جارى شده بود . با همین حال به حضور پیامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند . ( فیض کاشانى ، تفسیر صافى ، ج ۵ ، ص ۲۳۰ مجموعه آثار ، مرتضى مطهرى ، ج ۱۹ ، ص ۴۸۵ ) این جا بود که آیه ى حجاب نازل شد . ( وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ . . . . نور ، ۳۱ ) و به زنان با ایمان بگو چشم هاى خود را ( از نگاه هوس آلود ) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را آشکار ننمایند و ( اطراف ) روسرى هاى خود را بر سینه خود افکنند ( تا گردن و سینه با آن پوشانده شود ) و زینت خود را آشکار نسازند ، مگر . . . .  بدیهى است که این آیه در مقام بیان توسعه ى محدوده ى پوشش و حجاب است زیرا قسمت هاى دیگر بدن با لباس هاى مرسوم آن زمان که همان پیراهن هاى بلند بوده پوشیده مى شد و فقط قسمت هاى سینه و گردن بود که باز بود .  آنچه در این آیه محل دقت و مورد نظر است جمله ى ولیضربن بخمرهن على جیوبهن است . راغب در مفردات مى گوید : اصل خمر به معناى پوشانیدن شىء است و به آنچه با آن چیزى را مى پوشانند ، خمار گویند ، ولى در عرف ، خمار مخصوص شده به آنچه زن سر خود را با آن مى پوشاند . ( راغب اصفهانى ، مفردات الفاظ قرآن ، واژه ى خمر ) گفته اند وقت نزول آیه زنان ، اطراف چارقد و روسرى را جمع کرده ، به پشت سر مى انداختند و سینه هایشان آشکار مى شد . ( قرشى ، سید على اکبر ، قاموس قرآن ، ج ۲ ، واژه ى حجب )  بنابراین ، معناى آیه این مى شود که زنان مى باید روسرى خود را بر روى سینه و گریبان خویش قرار دهند ، تا گردن و سینه با آن پوشانده شود .  ابن عباس در تفسیر این بخش از آیه مى گوید : یعنى زن ، مو و سینه و دور گردن و زیر گلوى خود را بپوشاند . ادامه👇👇👇
  از عائشه نقل شده : همین که آیه ى ۳۱ سوره ى نور نازل شد ، هیچ زنانى را همانند زنان انصار ، مشاهده نکردم و دیده نشد که آنان همچون سابق بیرون بیایند . ( ما رأیت نساءاً خیراً من نساء الانصار ، لما نزلت هذه الآیه . . . » . تفسیر کشاف ، ج ۳ ، ذیل آیه ى ۳۱ سوره ى نور . )  اما در مورد اینکه حجاب زنان در حکومت اسلامى چگونه بوده است ، باید گفت به یقین حکومت اسلامى ، فشار زیادى روى اهل کتاب و اهل ذمه نداشته و به نحوه حجاب آنان کارى نداشته است ولى گاهى مى‌شود اگر تبعیضى میان زنان مسلمان و غیر مسلمان در یک جامعه واقع شود ، به عنوان ثانوى ، منشأ مشکلات مى‌شود لذا احتمالا آنان نیز مانند مسلمانان حجاب کامل را رعایت مى کردند مثل زنان غیر مسلمانى که در عصر ما در ایران زندگى مى کنند ، حکومت اسلامى مى‌تواند از آن‌ها هم بخواهد براى رعایت احترام جامعه اسلامى و همرنگ شدن با مسلمین و براى این‌که در محیط تبعیضى نباشد ، احتراماً ارزش‌هاى کشورى را که در آن زندگى مى‌کنند ، رعایت کنند که یکى از آن ارزش‌ها حجاب است . ( برگرفته از : فرهنگ حجاب بیم‌ها و امیدها ، قم : دفتر مطالعات دینى زنان ، ۱۳۸ )  مطلب دیگر این است که آنچه مسلم است اینست که : آیه حجاب خطابش به مردان و زنان مؤمن و مؤمنه مى‌باشد و نه اهل کتاب ، همچنین برخوردى هم از پیامبر یا امیرالمومنین با اینگونه افراد در تاریخ گزارش نشده است .  اما در مورد مشرکین که اعتقادى به حجاب نداشته اند باید گفت چون آیات حجاب در سال ششم هجرت در مدینه و در زمان استقرار حکومت اسلامى در آنجا نازل شده و مشرکى در مدینه زندگى نمى کرده لذا طبیعتا برخوردى هم نمى‌تواند رخ داده باشد . 🍃🍃🍃 @sahelenoor114
🔰 پوشش زنان انگلیسی تا قرن ۱۹ م ✍ آستین های لباس زنان تا آرنج و یا مچ دست بود و دامن هایشان روی زمین کشیده می شد. پوشیدن جوراب های ابریشمی به وسیله ی ملکه (الیزانت) مرسوم شد. @sahelenoor114 پایگاه اندیشه ی برتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«انقلاب اسلامی، بالنده و مقتدر، چون کوه استوار» بعنوان شعار محوری ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی 1399 تعیین شده است.🇮🇷 ❤️عزیزان ما مفتخر به این انقلاب نابیم🤲 @sahelenoor114
سوره مُزَّمِّل هفتاد و سومین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۲۹ جای گرفته است. نام سوره از آیه اول گرفته شده که اشاره به پیامبر(ص) دارد و به معنای کسی است که لباس به خود پیچیده است. از جمله موضوعاتی که در این سوره مطرح شده، دعوت پیامبر(ص) به عبادت شبانه و قرائت قرآن و شکیبایی برابر کافران و بحث از معاد است. از آیات مشهور این سوره آیه چهارم است که به پیامبر(ص) دستور می‌دهد قرآن را به ترتیل قرائت کند. گفته شده ترتیل به معنای ادای صحیحِ کلمات و تأمل در معانی آیات است. درروایات آمده است کسی که سوره مزمل را در نماز عشاء یا در آخر شب قرائت کند، خداوند به او زندگی پاک می‌دهد و او را پاکیزه می‌میراند. @sahelenoor114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام باقرعلیه السلام می فرماید: میوه «بِهْ» غبار اندوه را از خاطر محو می کند، همان طور که انگشتان شما قطرات عرق را از پیشانی تان می برد. میوه به معروف است به سیب طلایی و برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل افسردگی ، زخم معده و بیماری های قلبی از گذشته تا کنون مورد استفاده بوده است. به، مانند بسیاری از میوه ها غنی از مواد مغذی، مانند:ویتامین های آ، ب،ث، فیبر و همچنین مواد معدنی، مانند:پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است و کم چرب می باشد. https://eitaa.com/sahelenoor114