••❇️اصل تلقین یا خودگوییهای مثبت❇️••
◀️ گفتن، باور داشتن است. وقتی میگوییم من آدم شکست خوردهای هستم، بیاستعدادم و عوض شدنی نیستم، در واقع، حکم محکومیت خود را صادر میکنیم.
⬅️ روانشناسی شناخت، به ما چنین میگوید: دستور دادن، فرایندِ شدن است و ما را، دستورات میسازند. ما همواره با خودمان حرف میزنیم و هفتاد درصد(۷۰%) وقتمان با گفتوگو سپری میشود. حتی زمان خواب؛ ما همان میشویم که با خود حرف میزنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان بدهید.
❓شما با خودتان چه میگویید؟
فرهنگِ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا، یا منفی است و نیروبر؟
آجرهای بنای هستیمان را، طرز تفکرمان میسازد و اگر بخواهیم در دنیایمان اتفاق زیبایی بیفتد، گام اول، تغییر در نگاه و بینش ماست. با تغییر نگاه، ایدهآلها و اهداف زندگیمان به درستی شکل میگیرند و آنگاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخابهای عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد؛
✨«إنَّ اللهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوم حَتَّی یُغَیِّرُوا مَا بَأَنفُسِهِم».(سوره رعد، آیه ۱۱)
خداوند حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر ندهند.✨
🔹نگرشها و اندیشههای ما، مهمترین عامل تغییر به شمار میآیند. نود درصد(۹۰%) تغییرات خوب و بد زندگیمان، به نوع نگرش ما به رخدادهای زندگی بستگی دارد و ده درصد(۱۰%) آن به وقایع بیرونی وابسته است.
👈ادیسون میگوید: «مشکل افرادی که شکست خوردهاند و دست از تلاش برداشتند، این بود که نمیدانستند که در یک قدمی پیروزیاند.» و میگفت: «راز توفیقم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش میکردم و باز نمیشد، بارها و بارها تلاش میکردم و با خود میگفتم: حتماً این کلید، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.»
•••●•■•●•••؛
↙️در حفظ قرآن نیز باید از تلقینهای منفی خودداری کنیم که من فردا کار و درس دارم و نمیتوانم برای حفظ وقت بگذارم و با این فکر و گویش مهر تایید را زدهایم تا حفظمان فردا تعطیل باشد.
باید به حفظ قرآن و برنامههایی که قرار هست در ساعات آینده انجام شود، با دید مثبت نگاه کنیم.
بیشتر تعطیلیهای حفظ با همین تلقینها صورت میگیرد و اگر منصفانه قضاوت کنیم میتوانستیم همان روزها هم برنامه را انجام بدهیم. پس همیشه باید با گفتن جملاتی مانند من میتوانم و انجام خواهم داد، به برنامهی حفظمان سرعت ببخشیم تا مسیر برنامه استوار شود و با تلقین بیمورد فرو نپاشد.
http://eitaa.com/joinchat/1073741843C3f5de7ddfd
@sahelenoor114
✅ آماده شدن برای روزهای بعد عید...🍀🍀🌿
🔸خوابیدنهای زیاد عید کم کم به عادت تبدیل می شود و باید از این عادت گرفتن فاصله بگیرید...
🔸 به کسلی در هوای بهاری قطعا دچار خواهید شد...
👈برای جلوگیری از این مسائل حتما باید برنامه منظمی داشته باشید و مهمتر از اون ، به برنامتون متعهد باشید.
👈من نمیگم شادی و تفریح نکنید ، با جمع نباشید یا از تعطیلات عید لذت نبرید..
بلکه بیشتر هم تشویق میکنم ، چون ذهن نیاز داره که استراحت کنه ، تفریح کنه.
👈 فقط نباید این دو هفته تعطیلی عید باعث بشه که در ادامه راه نتونیم دوباره به روزهای قبل برگردیم و نتونیم با برنامه ریزی پیش بریم، هر روز اهدافتون رو در ذهنتون مرور کنید
http://eitaa.com/joinchat/1073741843C3f5de7ddfd
@sahelenoor114
هدایت شده از وحیدیان فر
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام ای غریب غریبان سلام.....
سلام ای طبیب طبیبان سلام
15.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اگر جوانان میدانستند...
🔹پیامی که خدا برای جوانان فرستاده است.
#توبه
#نماهنگ
#روز_جوان
#میلاد_حضرت_علی_اکبر ع
━✨🌹✨🌸✨━
♨️ @sahelenoor114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پسر فاطمه می آید ...
@sahelenoor114
🍃🌺🍃
اى کاش که انتظار معنا می شد
بى تابى جویبار معنا مى شد
وقتى که سحر شکوفه صبح دمید
با آمدنت بهار معنا مى شد...
🍃🌺🍃
🌸بهار پیش رویتان،متبرک به لطف و عنایت گل همیشه بهار هستی...
@sahelenoor114
❓روش یادگیری توزیعی چیست؟🤔
🛠 یک تکنیک مفید برای تحکیم و تثبیت حفظ و محفوظات، 👈یادگیری توزیعی👉 نامیده است.
👤این تکنیک را میتوان به آب دادن باغچه تشبیه کرد.
🔻👈هم میتوان باغچه را یک بار در هفته و به مدت ۹۰ دقیقه آبیاری کرد،
🔻👈و هم اینکه ۳ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه به آن آب داد.
👀 اگر این کار را امتحان کنید خواهید دید که توزیع دفعات آبیاری به صورت ۳ بار در طول هفته باغچهی شما را در طول زمان سرسبزتر خواهد کرد، ولی اگر فقط یک بار به مدت ۹۰ دقیقه آبیاری کنیم ممکن است باغچه ما در ۶ روز باقی مانده پژمرده شود.
🔐 بعضی از حافظان قرآن برنامه حفظ و مرورشان را به صورت فشرده انجام میدهند،
👈مثلا به جای آنکه حفظ جدید را با فواصل زمانی تمرین کنند یک ساعت کامل تمرین میکنند و در ادامه تمرینی ندارند.
👈برخی دیگر از حافظان که هفتهای ۴ جز برنامه مرور دارند، در دو روز ۴ جز مرور میکنند و ۴ روز دیگر مروری ندارند.
👌✅ یکی از بهترین راهکارها برای تقویت حفظیات بهرهگیری از یادگیری توزیعی است.
یعنی؛
🔰کسی که صبح حفظ انجام میدهد، در ادامه هر دو یا سه ساعت به مدت ۱۰ دقیقه تا پایان روز، برای تمرین حفظ جدید وقت بگذارد.
🔰کسی که هفتهای ۳ صفحه حفظ میکند، روزانه باید نصف صفحه حفظ کند.
🔰کسی که در هفته ۴ جزء مرور میکند، روزانه باید ۱۵ صفحه مرور کند.
❇️همه این برنامهها را👆میتوان به صورت فشرده و یک یا دو روزه انجام داد، ولی از لحاظ کیفیت محفوظات دچار ضعف خواهد شد.❇️
http://eitaa.com/joinchat/1073741843C3f5de7ddfd
@sahelenoor114
«روی بنما و وجود خودم از یاد ببر
خرمن سوختگان را همه ی گو باد ببر
ما کـه دادیم دل و دیده بـه توفان بلا
گو بیا سیل غم و خانه ز بنیاد ببر
سینه گو شعله ي آتشکده ي پارس بکش
دیده گو آب رخ دجله ي بغداد ببر»
@sahelenoor114
وظیفه منتظران
🔸 وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ ابو بصیر از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) سؤال میكند كه ما اگر عصر غیبت را ادراك كردیم وظیفه مان چیست؟ یك سلسله دستورات نظامی دادند فرمودند #بهترین_وظیفه این است كه «لِيُعِدْ [لِيُعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»[1] هر كدام از شما به اندازه یك تیر خودتان را آماده كنیم، این در بعضی از نصوص #وظیفه_منتظران است «لِيُعِدْ [لِيُعِدَّنَّ] أَحَدُكُمْ لِخُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَوْ سَهْماً»؛ منتها تیری كه ارتشی ها و نظامی ها دارند یك حساب است, تیری كه حوزویان و دانشگاهیان دارند قلم اینهاست كه ذات اقدس الهی به این قلم و مكتوبات این قلم سوگند یاد كرده است؛ اینكه فرمود من به قلم و مسطورات قلم سوگند یاد میكنم سرّش همین است ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون .[2] مستحضرید كه سوگند خدا در مقابل بینه نیست، ما یك قسم داریم كه در مقابل بینه است در محاكم قضایی كسی كه مدّعی است باید بینه اقامه كند كسی كه منكر است، سوگند یاد می كند، بینه یك طرف, سوگند یك طرف; ولی قسم ذات اقدس الهی به خود بینه است اگر كسی در روز روشن بگوید من به این آفتاب قسم, ادّعا می كنم كه الآن روز است این به دلیل قسم خورده است نه در قبال دلیل، سوگند قرآن كریم به بینه است نه در قبال بینه! وقتی خدا سبحان به كتاب قسم می خورد به مكتوبات قسم می خورد; زیرا علم است و مكتوب است و سواد است و #فرهنگ است كه جامعه را #هدایت می كند. من به قلم قسم می خورم, من به نوشته های قلم قسم می خورم كه تو عقلانی حرف می زنی؛ یعنی من به دلیل قسم می خورم. این چنین نیست كه سوگندهای خدا در قبال بینه باشد او متن بینه را آفریده است. بنابراین وظیفه همه ما آن است كه در عصر غیبت هر كدام از ما آنچه #رشد_ دینی_جامعه را تأمین می كند فراهم كنیم, این مطلب اول.
🔸 زراره عرض می كند وظیفه ما در عصر غیبت چیست؟ فرمود دعا! اما دعایی كه آدم را باسواد كند. یك وقت دعا این است كه خدایا پدر و مادر مرا بیامرز! این دعا برای همه است، عوام هم این دعا را می كنند، اما دعای حوزویان و دانشگاهیان این است كه خدایا ما را باسواد كن! عرض كرد دعای ما در عصر غیبت چیست؟ فرمود همین دعا بگو اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُولَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی [3] این یك برهان لِمّی است، ما رهبر را برای این نمی خواهیم كه كشور ما را حفظ كند! حرف بسیار لطیفی مرحوم خواجه طوسی نسبت به شیخ الرئیس دارند، فرمود: مردم امام را نمی خواهند تا دنیایشان تأمین باشد! اكثر و بیش از ماها كسانی هستند كه نه خدا را قبول دارند نه قیامت را قبول دارند. حرف مرحوم خواجه این است كه ما امام و پیغمبر را نمی خواهیم برای اینكه زندگی دنیایمان راحت باشد، ما برای اینكه این هفتاد سال خوب زندگی كنیم كه رهبر نمی خواهیم، ما یك #موجود_ابدی هستیم، ما از جایی آمدیم كه نمی دانیم كجاست, به جایی می رویم كه هیچ از آن خبری نیست، ما یك راهنما می خواهیم! ما فهمیدیم كه انسان, مرگ را می میراند، نه بمیرد! این را دین به ما آموخت كه انسان, مرگ را اماته می كند نه به عكس, ما مرگ را می میرانیم. بیان خدا در قرآن كریم این نیست كه «كلّ نفس یذوقها الموت» هر كسی را مرگ می چشد، بیانش این است ﴿كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ﴾[4] روشن است كه هر ذائقی مذوق را هضم می كند نه مذوق ذائق را! ما مرگ را هضم می كنیم و او را از پا در می آوریم و او را می میرانیم و پایدار می شویم و دیگر هیچ! پس ما رهبری را, دین را, امام را برای این می خواهیم كه موجود ابدی هستیم، یك #موجود_ابدی راه می خواهد این راهنما می طلبد.
📚[1] . الغیبة (للنعمانی), ج۱, ص۳۲۰؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار، ج6، ص170.
[2] . سوره قلم، آیه1.
[3] . کمال الدین وتمام النعنة، ج2، ص342.
[4] . سوره آل عمران، آیه185؛ سوره أنبیاء، آیه35؛ سوره عنکبوت، آیه57.
#بهار_مهدوی
#موجود_ابدی
#فرهنگ_و_هدایت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1393/03/22
@sahelenoor114