ایا توسعه خروجی یک تمدن است یا تمدن خروجی یک توسعه است؟
تمدن خروجی مدل توسعه است
وقتی این محقق شد
تمدن حاصل شد توسعه مورد نظر حاصل میشود
ارمان شهر:مدینه فاضله
گزارش هایی که فیلسوفان از نحوه تحقق یک تمدن مورد نظر خود مینوشتند
زبان تمدن زبان روندهای کلان و ارتباط بین سیستم های کلان زندگی ست(جریان سیستم های زندگی)
طلاق در نگاه سیستمی:
در فضای سیستم خانواده با دید جامعه شناسانه که بنگریم متوجه خواهیم شد که طلاق یک بحران اجتمعی است
دستیار محقق
الوین تافلر https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86_%D8%AA%D8%A7%D9%81%D9%84%D8
اینده پژوه
+خانواده هسته ای
۳ انقلاب قرن ۲۰: (سه ستون دانش جدید بشری)
انقلاب کوانتمی
انقلاب فناوری
انقلاب رایانه ای
در اصول فلسفه و روش رئالیسم فرمول تغییر با زبان دیگری بیان شده است که همان عناوین حرکت است
توسعه یک فرایند است
فرایند تولید رفتارهای #شبکه ای منجر به ارتقاء #کیفیتزندگی اجتماعی
شبکه ای (شبکه هستی)
کیفیت زندگی(شاخص های اسلام)
اگر میخواهیم در #روشتحقیق موفق عمل کنیم باید:
قوه و فعل
حرکت
علل اربع
اعراض تسعه
ادوات استفهام (جزئیات حرکت)
را مسلط باشیم
#رفتارشبکهای یعنی:
تصمیم گیری بر اساس پنج محور:
نفع جسم
نفع روح
نفع فکر
نفع جمع(خانواده ، کشور ، بین الملل)
نفع محیط پایدار
#آرمانشهر
تفکر آرمان شهری ، توصیف با جزییات شهری که مصداق عینی تحقق یافته مدل توسعه یک تمدن باشد
آرمان شهر یک تابع از مدل توسعه
ایات و روایت مرتبط با آرمان شهر
+ام القری
+حیاه طیبه
+بلد امن
+توصیفات جنت
+توصیفات زمان ظهور
+بلد طیب
سیستم بانکداری:
بجای تغییر در فرایند ها ضوابط تغییر کرد
نتیجه:بهره بانکی وجود دارد
تغییر ساختار=تغییر فرایند
سوره نحل ایه ۱۱۲:
ضرب الله مثلا قریه امنه مطمئنا رغدا من کل مکان
شهری امن و مطمئن و پایدار که از همه طرف نیازمندی های او برطرف میشود
رزق(فقط خوردنی نیست)
کل مکان:چهار راه اقتصادی و مرکز داد و ستت ها
حداقل لازم برای داشتن آرمان شهر در این ایه بیان شده است
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/fa/hadith/304050?utm_source=hadith_app&utm_medium=display&utm_content=share_translation
تحف العقول / ترجمه کمره ای: ج ۱، ص۳۴۶
يكى از او پرسيد و گفت راههاى زندگانى بندههاى خدا كه در آن ميان خود با هم كسب و داد و ستد كنند،و وجوه نفقات چند است؟در پاسخ فرمود:همه و همه راههاى معيشت از وجوه معاملات ميان مردم كه وسيله كسب و سودبردن آنها است چهار راه از معامله و داد و ستد است. سائل گفت آيا همه اين چهار راه از هر جهت باشند حلالند يا همه حرامند و يا بعضى حلالند و بعضى حرامند؟ امام صادق(عليه السّلام)فرمود:بسا كه در اين چهار نوع از جهتى حلال باشد،و از جهتى حرام اين انواع نامگذارى شده و جهات معروفه دارند.نخست جهت از اين چهار ولايت و پايه كارمنديست،و تصدى كار يك ديگر،و نخست همان كارگزارى واليانست،و كارمندان از طرف واليان تا برسد بكارمندان دون پايه كه همه يكنوع ولايت و تصديست نسبت بكسى كه بر او حكم رواست. دوم تجارت و بازرگانيست در همه انواع خريد و فروش با يك ديگر.سوم صنعتها است،و چهارم اجاره و كارمزدى در هر آنچه از اجارات بدان نياز باشد،و همه اين اصناف معيشت از يك راه حلال باشند،و از يك راه حرام،و از طرف خداوند بر همه مردم فرض است كه در اين معاملات از راه حلال واردشونده و بوجه حلال كار كنند و از راههاى حرامش دورى كنند.
مطالب فقهی باید به اثر برسد
۱)اجرای قدم به قدم خود آگاهاه عمل(محدوده های درست و غلط را بشناسیم)
۲)مهارت آموزش قدم به قدم اگاهانه عمل
۳)محارت تسخیص عیب یابی فقهی (عیب یابی در عمل)(هیچ فقیهی نمازش را نمیشکند بلکه ترمیم میکند)
۴)مهارت اصلاح عیوب
۵)قدرت تبیین فلسفه حکم