eitaa logo
دستیار پژوهش
271 دنبال‌کننده
890 عکس
134 ویدیو
294 فایل
ارائه محتوا پژوهشی، مطالب آموزشی مرتبط با تحقیق و پروپوزال نویسی و مقاله نویسی و پایان نامه نویسی، اطلاع رسانی همایش ها و فراخوان ها راه ارتباطی @ostadi1998
مشاهده در ایتا
دانلود
ریزموضوعات بخش ویژه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره): بخش اول 1. حوزه و دانش (دانش‌شناسی سده اخیر حوزه علمیه قم) 1. مکاتب علمی و رویکردهای دانشی حوزه علمیه در سده اخیر؛ 2. شخصیت‌های دانشی برجسته و تأثیرگذار حوزه علمیه؛ 3. آرا و نظریات تحولی و نوآورانه علمی؛ 4. ابعاد و حجم تولید علم در حوزه‌های دانشی؛ 5. تاریخ تطور، ساختار و ادبیات علمی در علوم اسلامی و انسانی؛ 6. روش‌شناسی در علوم اسلامی و انسانی؛ 7. روش‌ها و شیوه‌ها در نظامات آموزشی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 8. روش‌ها و سنت‌های پژوهشی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 9. بررسی تحلیلی مواجهه حوزه علمیه قم با دانش‌های جدید؛ 10. نگاه دانشی حوزه علمیه قم به حاکمیت و حکمرانی در سده اخیر؛ 11. مواجهه دانشی حوزه علمیه قم با نظریات رقیب در سده اخیر؛ 12. حوزه علمیه قم و مقابله علمی با جریانات انحرافی در سده اخیر؛ 13. منابع، کتب، رسائل و تقریرات درسی مهم و اثرگذار؛ 14. مناظرات، مکاتبات و حلقات علمی جالب و اثرگذار. 2. حوزه، بین‌الملل و تمدن اسلامی 1. تأثیر حوزه علمیه در جنبش‌های اسلامی و انقلابی جهان در سده اخیر؛ 2. نقش حوزه علمیه در زمینه‌سازی و تحقق تمدن نوین اسلامی در سده اخیر؛ 3. بررسی فراز و فرودهای ارتباطات و تعاملات حوزه‌های علمیه با نهادهای ملی و بین‌المللی؛ 4. روابط علمی میان حوزه‌های علمیه در سده اخیر؛ 5. تعامل حوزه علمیه با سازمان‌هایی همچون دیانت ترکیه، الازهر، محمدیه اندونزی، ادیان شرق، واتیکان و دانشگاه‌های جهان؛ 6. حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمية؛ 7. مطالعات راهبردی فعالیت‌های حوزه‌های علمیه در جهان اسلام؛ 8. مطالعات راهبردی فعالیت‌های دین‌شناسانه حوزه علمیه قم در عرصه بین.الملل (غیر جهان اسلام)؛ 9. حوزه علمیه قم و محور مقاومت؛ 10. حوزه علمیه و تربیت مبلغان و پژوهشگران و مدیران بین‌المللی؛ 11. زبان‌آموزی در حوزه‌های علمیه؛ 12. حوزه علمیه قم و رژیم اشغالگر قدس در سده اخیر. 3. حوزه و نظام (انقلاب و جمهوری اسلامی) 1. حوزه علمیه قم و قانون‌گذاری در سده معاصر؛ 2. حوزه علمیه قم و قانون‌گذاری در قانون اساسی مجلس شورای اسلامی 3. نقش حوزه علمیه قم در ساختارهای جمهوری اسلامی ایران 4. تأسیس نهادهای اختصاصی حوزه علمیه در نظام جمهوری اسلامی ایران (مجمع جهانی تقریب و اهل‌بیت؛ ائمه جمعه؛ سازمان تبلیغات اسلامی؛سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه)؛ 5. ائمه جمعه و نمایندگی‌های ولی‌فقیه؛ 6. نقش حوزه علمیه در تشکیل نظام جمهوری اسلامی؛ 7. نقش حوزه علمیه در نظریه‌پردازی‌های کلی نظام: الف) نقش حوزه علمیه در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ ب‌) نقش حوزه علمیه در تدوین سیاست‌های کلی نظام؛ ت‌) نقش حوزه علمیه در تدوین اسناد راهبردی فرهنگی کشور؛ ث‌) نقش حوزه علمیه در تبیین ولایت‌فقیه؛ ج‌) نقش حوزه علمیه در تبیین و نظریه.پردازی در عرصه نظام اسلامی. 4. حوزه و سازمان روحانیت (قم، نجف، شهرستانها، مرجعیت و...) 1. شناسایی و بازمعرفی مراجع و علما در ابعاد فقهی، فلسفی، کلامی، اخلاقی، عرفانی و... در سده اخیر؛ 2. گونه‌شناسی و ارائه تصویر تحلیلی در تعاملات علمی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه قم با سایر حوزه‌های علمیه داخل و خارج کشور در سده اخیر؛ 3. تبیین و تحلیل کارکردهای تشکل‌ها و نهادهای اقماری حوزه علمیه قم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سده اخیر از جمله حوزه‌های علمیه خواهران، جامعة الزهرا، جامعة المصطفی و...؛ 4. پیشنهادهای راهبردی و کارکردی ارتقای فعالیت‌های ساختاری و محتوایی حال و آینده حوزه علمیه قم با استفاده از تجارب سده اخیر؛ 5. سیر تاریخی تحولات نهادهای آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه قم با تأکید بر سده اخیر؛ 6. تحلیل تاریخی شکل‌گیری ارتباطات حوزه و دانشگاه در سده اخیر؛ (تعاملات علمی، همکاری‌های سازمانی، تربیت نیرو و...)؛ 7. شیوه‌های مدیریتی مدارس حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 8. سیر تاریخی شکل‌گیری و تحولات نهاد مرجعیت در حوزه‌های علمیه؛ 9. تحلیل مواضع مراجع و علما در برابر پدیده‌هایی همچون سکولاریزم و... در سده اخیر؛ 10. تحلیل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی اشتغال روحانیون در مشاغل غیرحوزوی در سده اخیر.
بخش دوم 5. حوزه و آموزش و پژوهش 1. مهم‌ترین روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در سده اخیر حوزه علمیه قم؛ 2. تغییرات و تحولات ساختاری و سازمانی آموزش و پژوهش در سده اخیر؛ 3. گونه‌شناسی سنت‌های آموزشی و پژوهشی در سده اخیر؛ 4. تعامل و ترابط آموزش و پژوهش سده اخیر حوزه علمیه قم؛ 5. تعامل و ترابط نظام آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه؛ 6. تطورات منابع تدوین‌یافته آموزشی؛ 7. منابع مطالعاتی پژوهش‌پژوهی؛ 8. آموزش غیر حضوری و مجازی؛ 9. آموزش و پژوهش خواهران در سده اخیر حوزه علمیه قم؛ 10. آسیب‌شناسی عملکرد آموزش و پژوهش حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 11. کارکردشناسی مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی اقماری حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 12. نقش نظام جمهوری اسلامی در ارتقای آموزش و پژوهش حوزه علمیه قم؛ 13. فناوری و روش‌های نوین آموزشی و پژوهشی سده اخیر حوزه علمیه قم؛ 14. مکاتب و جریان‌های پژوهشی سده اخیر حوزه علمیه قم؛ 15. نقش علمی حوزه در نظام آموزشی و پژوهشی کشور؛ 16. جایگاه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه در پاسخ‌گویی به نیازهای نظام و انقلاب. 6. حوزه و تهذیب و تربیت 1. برنامه‌های تهذیبی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛ 2. گونه‌شناسی روش‌های تهذیبی و تربیتی حوزه در سده اخیر؛ 3. برترین محصولات، منابع، کتب، رسائل و تقریرات تهذیبی و تربیتی سده اخیر؛ 4. نقش حوزه و عالمان وارسته آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر؛ 5. تهذیب و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه خواهران سده اخیر حوزه علمیه قم (ایجاد، حفظ و بسط) 6. نقش فرهنگ جهاد، شهید و شهادت در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید؛ 7. نقش انقلاب اسلامی در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزه علمیه قم؛ 8. آسیب‌شناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم و روحانیت در ارتباط با جامعه و حکومت؛ 9. نقش فعالیت‌های اجتماعی و جهادی و خدمت‌رسانی در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه؛ 10. نقش توسل، دعا، مناجات و هیئات مذهبی در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه؛ 11. نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و مردمی شدن آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه؛ 12. نقش تربیت‌یافتگان حوزه در مقابله با معنویت‌گرایان دروغین؛ 13. آسیب‌شناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در ارتباط با روحانیت، جامعه و حکومت. 7. حوزه و عرصه‌های فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای 1. کتب، آثار و محتواهای تبلیغی در سده اخیر؛ 2. حوزه علمیه قم و نهادهای تبلیغی آن در سده اخیر؛ 3. فناوری‌های نوین و تطور تبلیغ در سده اخیر از سنتی به روزآمد، جامع و مجازی؛ 4. حوزه علمیه قم و تطور روش‌های تبلیغی و شبکه‌های تبلیغی؛ 5. تبلیغ و حوزه‌های علمیه خواهران؛ 6. برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه علمیه قم در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای؛ 7. حوزه علمیه قم و رسانه‌های ارتباط جمعی در سده اخیر؛ 8. حوزه و اعزام مبلغ تخصصی؛ 9. تبلیغ و مراجع در سده اخیر؛ 10. نقش حاج شیخ عبدالکریم حائری، احیاگر حوزه در احیای تبلیغ؛ 11. مراجع ثلاث و احیای تبلیغ؛ 12. بررسی تحلیلی آثار و محتواهای تبلیغی در سده اخیر؛ 13. شخصیت‌های تبلیغی موفق در سده اخیر؛ 14. مبلغین خارج از کشور در سده اخیر. 8. حوزه و خدمات اجتماعی و اقتصادی 1. تدوین و انتشار اسناد فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی زعمای حوزه در سده اخیر [از حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) تا آیت‌الله خامنه‌ای]؛ 2. معرفی خدمات و دستاوردهای اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه برادران و خواهران در سده اخیر؛ 3. تاریخ مقاومت روحانیت و حوزه‌های علمیه در برابر استعمارگران و حکومت‌های طاغوت و تبیین نقش آنان در تحولات سیاسی ایران و جهان در سده اخیر؛ 4. نقش حوزه‌های علمیه در شکل‌گیری انقلاب و تداوم آن و نقش حوزه در پیکره مدیریتی دستگاه‌های نظام 5. نقش حوزه و روحانیت در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهل‌بیت(ع)؛ 6. آسیب‌شناسی عملکرد حوزه و روحانیت در جامعه در سده اخیر؛ 7. معرفی و الگوسازی شهدای روحانی در سده اخیر؛ 8. نقش روحانیت در عرصه صدور انقلاب و جریان مقاومت در منطقه؛ 9. نقش حوزه در پیشرفت انقلاب اسلامی؛ 10. نقش حوزویان در حوادث غیرمترقبه و بحران‌ها؛ 11. نقش حوزه و روحانیت در اقتصاد مقاومتی در سده اخیر؛ 12. حوزه و معیشت طلاب و اساتید در سده اخیر؛ 13. حوزه، وقف و موقوفات حوزوی؛ 14. چرایی و چگونگی اقتصاد حوزه در سده اخیر؛ 15. ورزش و تربیت بدنی در سده اخیر حوزه؛ 16. خدمات اجتماعی عمومی حوزه برای مردم (ساخت مدارس، مساجد، مراکز بهداشتی و درمانی و...).
🔅 🎙 👤 سخنران: جناب آقای دکتر عباس اشرفی (ریاست سابق دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبائی) 🔸موضوع: روایت بین ادیانی از نوروز 📆 تاریخ برگزاری: اسفند 1399 📍 برگزار کننده: انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی 📲 جهت دریافت فایل صوتی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://t.me/quran_mazaheb/114انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی @dastyarpazhoohesh
🔅 🎙 🔺️ سلسله نشست های علمی_تخصصی دهه مهدویت 🔻 نشست شماره یک 👤 سخنران: جناب آقای دکتر سعید طاووسی مسرور (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) 🔸موضوع: اعتبارسنجی نشانه های ظهور 📆 تاریخ برگزاری: اسفند ۱۳۹۹ 📍 برگزار کنندگان: انجمن های علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 📲 جهت دریافت فایل صوتی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://t.me/quran_mazaheb/132انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب @dastyarpazhoohesh
🔅 🎙 🔺️ سلسله نشست های علمی_تخصصی دهه مهدویت 🔻 نشست شماره هشت 👤 سخنران: دکتر وحید باقرپور کاشانی ( پژوهشگر حوزه کلام و فلسفه) 🔸موضوع: نقد و بررسی مدعیات و انحرافات احمد‌الحسن بصری 📆 تاریخ برگزاری: فروردین 1400 📍 برگزار کنندگان: انجمن های علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 📲 جهت دریافت فایل صوتی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://t.me/quran_mazaheb/139انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی @dastyarpazhoohesh
🔅 🎙 🔺️ سلسله نشست های علمی_تخصصی دهه مهدویت 🔻 نشست شماره چهار 👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر حسین شریفی (مدرس دانشگاه و مشاور تخصصی خانواده و روابط اجتماعی) 🔸موضوع: کاوشی در مهدویت و تاثیر آن بر سلامت روان انسان 📆 تاریخ برگزاری: فروردین 1400 📍 برگزار کنندگان: انجمن های علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 📲 جهت دریافت فایل صوتی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://t.me/quran_mazaheb/135انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی @dastyarpazhoohesh
🔅 🎙 🔺️ سلسله نشست های علمی_تخصصی دهه مهدویت 🔻 نشست شماره دو 👤 سخنران: مرحوم دکتر محمدحسین فرج نژاد (کارشناس حوزه و سینما) 🔸موضوع: بازی روایتها در باب منجی در سینمای غرب 📆 تاریخ برگزاری: اسفند 1399 📍 برگزار کنندگان: انجمن های علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران 📲 جهت دریافت فایل صوتی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://t.me/quran_mazaheb/133انجمن علمی علوم قرآن دانشگاه مذاهب اسلامی @dastyarpazhoohesh
هدایت شده از قاصدک
با سلام درصورت تمایل به پویش بازگرداندن حجت الاسلام حامد کاشانی روی آنتن برنامه شبکه ۳ ، رای دهید. https://www.farsnews.ir/my/c/130675
tabin_1-1401-01-06.pdf
4.03M
📚تبیین با نور قرآن 📚تبیین در پرتوی ۳۰ آیه از ۳۰ جزء قرآن 📗جلد اول ◽️نویسنده ▫️حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی ◽️چیستی و اهمیت جهاد تبیین ◽️لوازم جهاد تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
tabin_2-1401-01-05.pdf
3.99M
📚تبیین با نور قرآن 📚تبیین در پرتوی ۳۰ آیه از ۳۰ جزء قرآن 📗جلد دوم ◽️نویسنده ▫️حجت‌الاسلام سید محمدحسین راجی ◽️موضوعات نیازمند تبیین
فا ام...: ❌متن شایعه: 👇👇👇 خانمی بنام "مژگان مَروی" ۳۲ ساله اهل مشهد به تازگی ادعا کرده به طور پنهانی همسر دوم سردار قاسم سلیمانی بوده و از قاسم سلیمانی دو فرزند خردسال هم دارد و به علت تهدیدات همسر اول شهید سلیمانی نمیتوانسته در دادگاه طلب حق و حقوق کند. ✅پاسخ شایعه: 👇👇👇 در این دوره و زمانه که سلاح رسانه و فضای مجازی از هر سلاحی برنده‌تر است، اگر چنین چیزی صحت داشت، یک فیلم از چنین زنی کافی بود تا افکار عمومی را چنان تحت تأثیر قرار دهد که تهدیدات همسر شهید که هیچ، تهدیدات نهادهای مهم و قدرتمند هم نمی‌توانست جلوی احقاق حق او را بگیرد. اساسا شهید سلیمانی که همیشه در حال ماموریت‌های خارج کشور و عرصه‌های بین‌المللی بوده، حتی برای خانواده خود هم فرصت کمی داشت چه برسد به گرفتن زن دوم و صیغه و... پر واضح است که دشمنان، پس از ترور جسمی سردار دل‌ها و مشاهده عمیق‌تر شدن تأثیر او بر ایرانیان، ترور شخصیت وی را در دستور قرار داده‌اند اما زهی خیال باطل! کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات ضمنا جهت تایید بیشتر عکس مربوط به مطلب «چرا حجاب با چادر را انتخاب کردم؟» در سایت عصر هامون است به تاریخ 20 تیر 1396 لینک: http://www.asrehamoon.ir/news/96347/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%DA%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%85 عکس را با مطلبی دروغین برای تخریب سردار منتشر کرده اند
مژگان مروی هم عضو انجمن مددکاری حضرت رقیه اصفهان است، که اصلا ربطی به عکس نداره در شایعه گفتن ساکن مشهد است اسم یکی با عکس یکی دیگه رو با مطلب دروغ نشر میدن، جنگ نرم یعنی این، بعد کی حالشو داره بره حقیقت رو کشف کنه؟ هیچکس فقط باور میکنن یا شک میکنن و ذهنشون خراب میشه
دستیار پژوهش
فا ام...: ❌متن شایعه: 👇👇👇 خانمی بنام "مژگان مَروی" ۳۲ ساله اهل مشهد به تازگی ادعا کرده به طور پنهان
ضممنا مژگان مرو عضو انجمن مددکاری حضرت رقیه اصفهان است، که اصلا ربطی به عکس ندارد و در شایعه گفته شده ساکن مشهد است اسم یکی با عکس دیگری با مطلب دروغ نشر داده اند و این مصداق جنگ نرم است و کیست حوصله داشته باشد برود سراغ کشف حقیقت
همایش اوقات فراغت @dastyarpazhoohesh
🕋 طرح ملی تفسیر کوتاه قرآن کریم / ویژه کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه ها (ثبت نام و صدور گواهینامه از طریق سامانه ملی آموزش مجازی قرآن وعترت به آدرس👇 lms.telavat.ir 📌زمان برگزاری دوره از 14 فروردین لغایت 11 اردیبهشت 🔻زمان برگزاری آزمون پایان دوره: 29 و 30 اردیبهشت
📌فراخوان مسابقه سراسری نماز در سیره و سخن امام علی (ع) اعلام شد 🕋ستاد اقامه نماز به منظور بهره مندی از ظرفیت معنوی ماه مبارک رمضان در مطالعه محتوای سودمند نسبت به برگزاری مسابقه سراسری کتابخوانی نماز اقدام می نماید. جزئیات بیشتر در https://www.namaz.ir/1401/01/14/ مهلت تعیین شده جهت مطالعه کتاب و شرکت در آزمون مسابقه از تاریخ ۲۰ فروردین الی ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به مدت ۴۳ روز می باشد. علاقه مندان می توانند در قالب شرکت کننده آزاد یا کارکنان دستگاه های اجرایی در این رویداد فرهنگی شرکت نمایند. آزمون مسابقه بصورت مجازی و از طریق سامانه محراب به نشانی mehr.Namaz.ir در مدت زمان تعیین شده برگزار خواهد شد.
CIU_Volume 11_Issue 41_Pages 563-590.pdf
674.7K
یک مقاله فوق العاده که در قالب یک گروه محققان بالای ۲۰ نفر از اساتید راجع به عوامل تاثیر گذار بر گرایش به دینداری و دین گریزی نوشته شده پیشنهاد میشود حتما مطالعه بفرمایید @dastyarpazhoohesh
⚠️« دُعا » یا « وِرد » شرف الشمس ، خرافه یا حقیقت⁉️ ♦️ انسان‌های آگاه و روشن‌فکر، برای پیشرفت و حل مشکلات‌شان، فکر می‌کنند، تلاش می‌کنند و از وقت و استعدادهای خود به شکل درستی بهره می‌برند. این رمز موفقیت تمام انسان‌های بزرگ تاریخ است. 🔷 امکان ندارد شما فردی را در پیشینه‌ی بشر بیابید که با بهره از نیروهای ماورایی، فردی به معنای واقعی کلمه موفق باشد. 🔶 اما انسان‌های ساده‌لوح و ناآگاه، همواره عمر خود را در باتلاق خرافات می‌گذرانند و با دست و پا زدن‌های بیهوده، هر روز بیشتر از روز قبل در آن فرو می‌روند، بدون اینکه موفقیتی کسب کرده باشند. 🔷 یکی از خرافه‌های بی‌اساسی که در بین عموم مردم ایران وجود دارد و اخیراً طرفداران زیادی پیدا کرده است، نوشته‌ی رمزگونه‌ای بر روی سنگی قیمتی است که طبق ادعای کاسبان، مشکل‌گشا، روزی‌رسان، ضامن سلامتی و چندین و چند خواص ماورایی دیگر است. 🔶 نکته‌ی عجیبی که در این خرافه وجود دارد، زمان نوشتن این وِرد هندسی بر روی سنگ قیمتی است. ♦️ ادعای کاسبان این بازار، اینگونه است که این اَشکال حتماً باید در روز ۱۹ فروردین بر روی سنگ زردرنگ حک شود و با زدن برچسب‌های مذهبی سُستی، سعی در قبولاندن این خرافه و در نتیجه، فروختن سنگ‌های حکاکی شده‌ی خود دارند.
⚠️، دعا یا ورد شرف الشمس، خرافه یا حقیقت⁉️
♦️ دلیل نوشتن این مقاله ، تنها مبارزه با این تفکر خرافی نیست؛ دلیل دیگری وجود دارد که افراد آگاه به حقیقت، آن‌را «شبه‌علم» می‌نامند و آن ربط این موضوع با رویدادی نجومی است. 🔷 در این موضوع که منجمین قدیمی در علم زمان خود، خبره بوده‌اند شکی نیست، اما باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از ادعاهای نجومی در تاریخ بشر، دست‌مایه‌ی سودجویانی بوده‌اند که از ناشناخته بودن و رمزآلود بودن این دانش، سواستفاده کرده‌اند. 🔶 بسیاری از کاسبان شرف‌ شمس، تاریخ این دُعا، یا بهتر بگوییم وِرد را متعلق به زمان صدر اسلام می‌دانند؛ اما بر خلاف ادعای آن‌ها، در کتب معتبر مذهبی، حتی به این موضوع اشاره هم نشده و بسیاری از مجتهدان و بزرگان دینی، آن‌را به‌شدت رَد می‌کنند. 🔷 البته گفتنی است که در چند کتاب تازه نوشته‌شده که در آن‌ها مطالب حاشیه‌ای فراوانی وجود دارد، به این موضوع اشاره شده است که به‌دلیل اعتبار ضعیف مطالب موجود، از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنیم. 🔶 اما در همین اسناد تاریخی باقی‌مانده از سرچشمه‌ی شرف‌الشمس که تاریخ چندان قدیمی‌ای نیز ندارد، گاف عجیب علمی‌ای وجود دارد که خود مشخص می‌کند سازندگان این شایعه، تنها کلاهبرداران ناآگاهی بوده‌اند که با هدف اخاذی از مردم، چنین شایعه‌ای خرافی را ساخته‌اند؛ بی‌خبر از اینکه روزی ادعای شبه‌علمی آن‌ها فاش خواهد شد. 🔷 این کاسبان سنگ‌فروش، با استناد به گفته‌ی ستاره‌شناسانی نامعلوم، زمانی که خورشید ۱۹ درجه وارد برج حمَل شده باشد را زمانی ویژه برای اجابت وِردی ویژه می‌دانند. 🔶 چرا که به گفته‌ی آن‌ها، خورشید در بهترین موقعیتش در آسمان و در تبلیغات مدرن این افراد، خورشید در بهترین موقعیت در کهکشان راه‌شیری قرار دارد! ♦️ اما ذهن آن‌ها این مفهوم را به‌خاطر نسپرده است و تنها عدد ۱۹ را حفظ و آن‌را به ماه فروردین ربط داده‌اند. 🔷 گاف علمی عجیب آن‌ها زمانی نمایان می‌شود که از نظر نجومی و به‌خاطر حرکت ویژه‌ی زمین بنام حرکت تقدیمی، امروزه خورشید در روز ۱۹ فروردین، در صورت فلکی حوت (نَه حمَل) قرار دارد و موقعیت آن حدود ۲۰۰۰ سال پیش در صورت‌فلکی حمَل بوده است که این موضوع خود دلیلی احتمالی بر غیراسلامی بودن ریشه‌ی این خرافه است. 🔶 در نتیجه، به‌اشتباه روز ۱۹ فروردین از دیدگاه این افراد، روزی خاص برای حکاکی اَشکالی بر روی سنگی زردرنگ است؛ غافل از اینکه مختصات قرارگیری خورشید در بین صورفلکی، صرفا به روز و ماه سال وابسته نیست و با گذر زمان و سپری شدن سال‌های پیاپی، خورشید در بین صورفلکی جایگاه جدیدی پیدا می‌کند. 🔷 ۲۶ هزار سال طول می‌کشد تا خورشید دوباره در روز ۱۹ فروردین به همان جایی بازگردد که منجمین قدیمی آن را در همین روز رصد کرده‌اند. 🔶 از طرفی در تبلیغات جدید فروشندگان این سنگ‌ها گفته شده که خورشید در این روز در بهترین موقعیتش در کهکشان راه‌شیری قرار دارد! 🔷 آن‌ها یقیناً نمی‌دانند یا خود را به ندانستن زده‌اند که موقعیت خورشید در کهکشان ما، ثابت نیست و همراه با دیگر اجرام موجود در کهکشان راه‌شیری، در حال طی مسیری به دور نقطه‌ی مرکزی کهکشان است. 🔶 پس موقعیت خورشید، زمانی که شما خواندن این مقاله را آغاز کرده‌اید با موقعیتش در زمانی که خواندن این مقاله را به‌پایان می‌رسانید، یکسان نیست و قطعاً تا میلیون‌ها سال آینده نیز تکرار نخواهد شد؛ چرا که خورشید هر ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلیون سال یک‌بار گردش خود به دور کهکشان را کامل می‌کند. 🔷 اما هر چه باشد، از هر دیدگاهی، چه علمی و چه فقهی، شرف‌الشمس خرافه‌ای است که از قدیم، کاسبان کلاهبردار برای فروش ویژه‌ی سنگ‌های خود ساخته‌اند و برای فریب مشتریان خود، دست به دامن ناآگاهی مردم از علمی زیبا به‌نام نجوم یا همان ستاره‌شناسی شده‌اند که پُر از مطالب هیجان‌انگیز علمی و زیبایی است و با جعل نقل‌قول‌هایی مذهبی تلاش کرده‌اند که به این خرافه، اعتبار بخشند. 🔶 متاسفانه افرادی در قرن ۲۱ پیدا می‌شوند که می‌خواهند با وِرد و جادو به خواسته‌های‌شان برسند؛ بدون اینکه از فکر و استعداد خود کمک بگیرند و تلاش و کوشش را، راه رسیدن به اهداف خود بدانند. ♦️ بیایید عاقلانه بیاندیشیم و زندگی خود را با چشم حقیقت ببینیم، نه توهم و خرافه! https://eitaa.com/antihalghe
💢 آیا ساخت است⁉️ ⚪ بررسی کتب و نشان می‌دهد حرز شرف الشمس (طراحی نقوشی بر روی سنگ زرد یا پارچه و کاغذی زرد رنگ رسم می‌شود) به اثبات نرسیده و ابهامات بسیاری دارد. ⚪ از منظر و حدیث، حداقل تا 7 قرن، از روایت منسوب به در باب شرف الشمس، در کتب حدیثی موجود ، مطلبی وجود ندارد. و ابهام اصلی همین است که تا قرن‌ها، این روایت کجا بوده و ناگهان پیدا شده است؟! 🔵 اخیراً برخی کانال‌های مجازی مدعی شدند که حرز شرف الشمس  نشان متعلق به و است. لذا در پاسخ به ایشان و کسانی که با این شبهه مواجه شدند می‌گوییم: ⚪ هرچند در انتساب حرز شرف الشمس به حضرت علی (علیه السلام) تردید هست، اما پیشینه‌ی این حرز به قرن هفتم هجری برمی‌گردد و فرقه‌ی بابیت و بهائیت در قرن سیزده هجری به وجود آمده‌اند، لذا انتساب حرزی که پیش از پیدایش بابیت و بهائیت وجود داشته، به آن‌ها، معقول نیست. ⚪ از طرفی دلایلی که برای انتساب این حرز به بابیت و بهائیت ارائه شده، سُست و بی‌پایه هست. به طور مثال می‌گویند چون روز باید نوشته شود و عدد نوزده در بابیت و بهائیت مقدس است، پس این حرز ساخت بهائیت می‌باشد، حال آن‌که از دیرباز نوزدهمین روز از ماه فروردین برای منجمان مسلمان اهمیت ویژه‌ای داشته است. روزی که خورشید 19 درجه در برج حَمَل (فروردین) باشد و البته در ساعت‌های خاصی در این روز، بهترین موقعیت خورشید در کهکشان در سال است. لذا در روایات نیز، شرفِ خورشید، در برج حَمَل دانسته شده است.[1] ⚪ یا می‌گویند ستاره‌ی این حرز شباهت به ستاره‌ی پنج پَر بابیت دارد؛ حال آن‌که اگر شباهت ستاره‌ی شرف الشمس را به ستاره‌ی بابیت، دلیل بابی ساخت بودن این نقوش در نظر بگیریم، باید بپذیریم که نقوش ستاره‌های به کار برده شده در حرم معصومین (علیهم السلام) نیز ساخت و یا نشان و... است؛ ادعایی که هر عاقلی از پذیرش آن اِبا دارد! ⚪ از نگاه مراجع عظام شیعه نیز حرز شرف‌الشمس، بی‌اعتبار [2] محسوب گردیده و تنها از نگاه برخی و با حسن نظر،عمل به آن بی‌اشکال دانسته‌اند[3] ⚪ لذا به نظر می‌رسد که حتی اگر منبع و ریشه‌ی شرف الشمس را رد کنیم، نهایتاً می‌توان آن را طلسمی دانست. اما انتساب این حرز به بابیت و بهائیت یا حاصل بی‌دقتی‌ها و یا توطئه‌ی خود بهائیت می‌باشد. 🔵 در هر صورت، فرقه‌ای که به هر بهانه قصد علنی کردن نام خود دارد، تا توجه همگان را نسبت به خود برانگیزد، از علنی کردن این ادعا در هر صورت سود خواهد برد. 🆔 @baharoom 📚پی‌نوشت: [1]. ر.ک: سجادی، فرهنگ معارف اسلامی، ج 2، ص 1053؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 54، ص 227. [2]. استفتائات آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سید علی سیستانی. [3]. آیت الله میرزا جواد تبریزی، صراط النجاة، ج 10، ص 426؛ استفتائات آیت الله صافی گلپایگانی و... . https://eitaa.com/antihalghe
هدایت شده از قاصدک
نکاتی درباره جلسات تفسیری استاد رفیعی: 1. جلسات تفسیری ایشان در سال 94و95 در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شده است. 2. فایلهای مذکور بعد از پیگیری ها از مدیریت آستان مقدس حضرت معصومه (س) دریافت و برای اولین بار برای مبلغان محترم منتشر میشود. (برخی جلسات به صورت ناقص در فضای مجازی موجود است.) @ghasedaknoor 👇👇👇👇👇