eitaa logo
محمدحسن دهقانی
613 دنبال‌کننده
413 عکس
179 ویدیو
41 فایل
«پژوهشگر حوزه اقتصاد و مدیریت | جست‌وجوگر مسیرهای نو برای پیشرفت و نوآوری | ترکیب دانش با عمل برای ساختن دنیایی بهتر | عاشق کارآفرینی و خلق فرصت‌های جدید» ارتباط: @mhdehghaniiii
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
39.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موشن‌گرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش چهارم @syjebraily
اقتصاد کوثری در برابر اقتصاد تکاثری خداوند به پیامبرش میگوید به تو کوثر عطا کردیم (آنا اعطیناک الکوثر)که برکتش، عبادت خدا (فصل لربک) و قربانی (وانحر) است. ثمره یک بندگی خدا و انفاق است. در مقابل است(الهیکم التکاثر ) که به بیان قرآن سر از تفاخر (حتی زرتم المقابر) و مال‌اندوزی (وتکاثر فی الاموال) در می‌آورد ✍️نویسنده: محمدجواد توکلی 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
پیام وارده حجت الاسلام اصلانی سلام علیکم مطلب «اقتصاد کوثری در برابر اقتصاد تکاثری» در کانال ایتایی، مطلب جالبی بود. در استقبال این بیان کوتاه و زیبا، قرآن کریم مفاد اقتصاد کوثری را، «حکمت» معرفی می‌فرماید. چرا که «کوثر» بر وزن «فوعل»؛ وصفى است که از «کثرة» گرفته شده و به معناى «خیر کثیر و فراوان» است(تهذیب اللغة، ج 10، ص 102؛ العین، ج 5، ص 348). خدای متعال صفت «خیر کثیر» را بر حکمت اطلاق فرموده است: «وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»(بقره: ۲۶۹). بنابراین حقیقت اقتصاد کوثری، «اقتصاد حکیمانه» است و نقطه مقابل آن، «اقتصاد سُفهایی» است که خدای متعال هشدار می‌دهد که مراقب باشد اقتصاد شما به دست سفیهان نیفتد: «وَ لَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا»(نساء: ۵). در ادبیات قرآن، سردمداران اقتصاد سفهایی که حقیقت اقتصاد تکاثری است، دو گروه و دو جریان است. قرآن به این دو، «سفهاء» اطلاق کرده است: ۱. یهود: سَيَقُولُ السُّفَهَاءُ مِنَ النَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كَانُوا عَلَيْهَا ﴿142 البقرة﴾ ۲. منافقین: أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ ﴿13 البقرة﴾ مصیبت دنیای امروز را همین حکمت قرآنی تبیین فرموده. اقتصاد و معیشت جامعه بشری در چنگال یهود جهانی(صهیونیست‌ها) و اشیاعهم و اتباعهم(منافقین همراه دشمن) گرفتار است. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
قبض برق یک خانواده آلمانی ماهی بالای ۷۰ میلیون تومان می‌شود/ افزایش ۱۱۲ درصدی قیمت گاز در آلمان ‌‌‌‌ براساس مطالعات شرکت "وریفوکس"، قیمت گاز در آلمان نسبت به سال میلادی گذشته با افزایش ۱۱۲ درصدی همراه خواهد بود. ‌‌‌ مصرف کنندگان برق در ژانویه به طور متوسط ​​۴۴ درصد بیشتر از پاییز ۲۰۲۱، زمانی که قیمت انرژی شروع به افزایش سرسام آور شد، پرداخت خواهند کرد. در مورد گاز حتی افزایش ۱۱۲ درصدی پیش بینی می شود. ‌‌‌ طبق این مطالعه، یک خانواده متوسط ​​با مصرف برق ۴۰۰۰ کیلووات ساعت باید از ژانویه تا پایان سال به طور متوسط ​​​​۱۷۶۴ یورو بپردازد. 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
امیرالمومنین را در بازار کوفه دیدند؛ به لباس فروشی فرمود: آیا مرا میشناسی؟! گفت: بله تو امیرالمومنین هستی. علی(علیه السلام) از مغازه او رد شد و به لباس فروش دیگری فرمود: آیا مرا میشناسی؟! او گفت: خیر. پیراهنی از او خرید و پوشید سپس فرمود: خدا را شکر که علی‌بن‌ابی‌طالب را پوشاند. _از کسی لباس خرید که او را نمیشناخت به دلیل اینکه مبادا لباس را از روی گذشت و جایگاه اجتماعی علی(علیه‌السلام) به او ارزان‌تر بفروشد. منبع: خصائص‌الائمه،ص۸۰ ✍محمدحسن دهقانی 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
هدایت شده از اقتصاد دان فردا
📚چاپ دوم کتاب اقتصاددان فردا منتشر شد. 📌با موضوع تربیت اقتصادی کودک و نوجوان 📔ویژه والدین و مربیان 🖇همراه با داستان و فعالیت برای آموزش مفاهیم تربیت اقتصادی به کودک و نوجوان ✅معرفی شده در کتابنامه رشد آموزش و پرورش: yun.ir/qcc8sa 🛍برای تهیه نسخه چاپی و الکترونیک کتاب از طریق لینک های زیر اقدام کنید: 📙فروشگاه های پاتوق کتاب در سرار کشور yun.ir/anzjp6 📘سایت و اپلیکیشن طاقچه yun.ir/ttc40b 📗سایت و اپلیکیشین فیدیبو yun.ir/p8jzh2 📕سایت خانه کتاب و ادبیات ایران yun.ir/ddtnp ✅ با ما در مسیر تربیت اقتصادی همراه باشید https://zil.ink/eghtesaddan_farda
هدایت شده از رصام
درمورد رصام : رصام (مخفف : رصد اقتصاد مقاومتی) رسانه ای است که از رصد و ارزیابی میزان پیشرفت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور، دیده‌بان اقتصاد مقاومتی خواهد بود. اقتصاد مقاومتی به‌طور ذاتی الگوی اقتصادی موردنظر انقلاب اسلامی بوده است. الگویی که می‌توانست با درنوردیدن موانع داخلی و خارجی (اعم از موانع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی موانع فیزیکی و طبیعی) تحقق اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی (استقلال، رفاه و پیشرفت) را تضمین کند؛ لکن با تأکید مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر این الگو از اواسط دهه ۸۰ و در نهایت ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط معظم له (پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر گروه‌های دانشگاهی و نخبگان کشور)، با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی مقرر گردید رویکرد اقتصادی کشور به‌طور رسمی به سمت نظام اقتصاد مقاومتی تغییر یابد. این تغییر مسیر مستلزم تحولاتی به شرح ذیل است: 1. تغییر در رویکردها و عملیات دستگاه‌های اجرایی و حکومتی؛ 2. تغییراتی در ساختارها و قوانین رسمی کشور (متناسب با اقتضائات اقتصاد مقاومتی)؛ 3. تغییر در سطح دانش و نوع بینش، گرایش و رفتارهای مرتبط با اقتصاد در آحاد ملت (اعم از نخبگان، مسئولین و توده‌های مردم)؛ 4. (در نتیجه اقدامات فوق) تغییر در وضعیت متغیرها و شاخص‌های اقتصادی کشور (در سطوح خرد و کلان) متناسب با مفاهیم و اهداف اقتصاد مقاومتی؛ فلذا ما در رصام قصد داریم با تمام تلاش با رصد کلی تحلیل ها، اخبار، رویداد ها، مجموعه ها و ... دیدی شفاف و صادقانه از وضعیت اقتصاد کشور را به سمع و بصر شما مردم برسانیم. فعالیت جدید رصام به مناسبت یوم الله ۹ دی ماه آغاز می شود. 💡رصام (رصد اقتصاد مقاومتی) https://eitaa.com/rasamnama
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش اول منابع عمومی باید به چه کسانی تخصیص داده شده و به چه مصارفی برسد؟ اقتصاد سیاسی نئولیبرال، عادلانه‌ترین روش توزیع منابع را «مکانیسم قیمت» می‌داند و معتقد است در این روش، منابع به بهترین مصرف ممکن نیز خواهد رسید. بر اساس نگرش پیروان این مکتب، منابع محدود عمومی باید به بالا‌ترین قیمت پیشنهادی در بازار واگذار شود و دولت نیز در نحوه مصرف، مداخله‌ای نکند؛ چه، باور این است که دست نامرئی بازار این منابع را به مطلوب‌ترین نقطه ممکن خواهد رساند. اما نتیجه توزیع منابع عمومی بر اساس مکانیسم قیمت این است که صرفاً ثروتمندان می‌توانند از این منابع محدود بهره ببرند. یعنی در چنین نظام توزیعی، این منابع عمومی، منافع عمومی را تأمین نمی‌کند، بلکه به مصارف اختصاصی می‌رسد و همین «مصرف اختصاصی منابع عمومی» است که در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد می‌کند. این همان فرآیندی است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث معروف «ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانب‌ها حق مضیع» از آن به «پایمال شدن حق» یاد می‌کنند. دریافت مشهور از این حدیث این است که هرجا نعمت زیادی هست، نتیجه دزدی و غصب از یک عده است، اما معنای حدیث این نیست. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تفسیر دقیقی از این حدیث دارند. ایشان می‌فرمایند معنای حدیث این است که آنجایی که ثروت زیادی هست، خود این ثروت، فرصت بهره‌مندی از امکانات را برای صاحب ثروت ایجاد می‌کند و این فرصت از اکثریت مردم که این ثروت را ندارند، دریغ می‌شود. یعنی وقتی شما منابع عمومی را با مکانیسم قیمت توزیع کنید، تنها ثروتمندان قادر به بهره‌مندی از این منابع خواهند بود و اکثریت مردم از این موهبت محروم خواهند شد؛ به عبارت دیگر، نظام توزیع منابع، به بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی دامن خواهد زد. لذا یکی از وظایف حاکمیت در زمینه صیانت از عدالت این است که اجازه ندهد منابع عمومی به شکلی عرضه شود که اکثریت مردم از فرصت بهره مندی از آن محروم شوند، و صرفاً صاحبان ثروت چنین فرصتی را داشته باشند. @syjebraily
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش دوم حال سؤال اینجاست که اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعده‌ای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرموده‌اند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام اولاً «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، ثانیاً «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، ثالثاً منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و رابعاً باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه می‌گیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمی‌آید؛ آن شکاف و آن دره‌های طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمی‌کند. تفاوت هست، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.» استفاده‌ای که می‌توان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند. اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و برای نمونه تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمد‌های ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالا‌هایی شود که جزو نیاز‌های اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخ‌دهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالا‌ترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه، درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع می‌شود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند. بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیاز‌های عمومی را مدیریت کند. لازمه تحقق این اهداف، این است: ۱- ارز حاصل از صادرات همه صادرکنندگان، همچون منابع عمومی، در اختیار حاکمیت باشد. ۲-لیستی هوشمند از مصارف مجاز و مصارف غیرمجاز تهیه شده و ارز صرفاً برای مصارف مجاز (مرتبط با ارتقای الگوی تولید ملی یا تأمین نیاز اساسی عمومی) تخصیص داده شود یا اینکه تعرفه‌های بازدارنده چند صددرصدی وضع شود که واردات کالای غیرضرور را از حالت مقرون به صرفه خارج سازد. ۳- از آنجایی که واردات کالا‌های مشابه داخلی در تضاد با سیاست ارتقای الگوی تولید است، به هیچ عنوان برای این کالا‌ها ارز تخصیص داده نشود (در لیست غیرمجاز قرار گیرند). ۴- در مواردی که ارز به پروژه‌های مرتبط با ارتقای الگوی تولید تخصیص داده می‌شود، تکالیف تولیدکننده مشخص شده و انجام این تکالیف رصد شود (بدون داشتن سیاست صنعتی چنین امری محال است). ۵- در مواردی که ارز برای تأمین نیاز‌های عمومی- که الگوی تولید کشور پاسخگوی آن‌ها نیست- تخصیص داده می‌شود، اولا کالای وارد شده باید در سیستم توزیع رهگیری شود تا مصرف‌کننده نهایی به قیمت گزافی که می‌تواند ناشی از انگیزه کسب سود گزاف واردکننده باشد، کالا را مصرف نکند؛ ثانیاً به موازات ایجاد ظرفیت تولید داخل، از سهمیه واردات کاسته شده و نهایتاً این سهمیه حذف شود. @syjebraily
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش خبری صدا و سیما از سامانه ملی رصد اشتغال بر اساس گزارش‌های " سامانه ملی رصد اشتغال کشور" از ٩٠٠ هزار خدمت ثبت شده در این سامانه میزان خدمات صحت‌سنجی شده به ٧۵ درصد رسیده است. این سامانه صحت‌سنجی خدمات اشتغال را از خرداد امسال آغاز کرده است. دستگاه‌های اجرایی طبق قانون خدمات حوزه اشتغال خود را در این سامانه ثبت میکنند. 🔻عضو کانال شوید🔻 https://eitaa.com/joinchat/2777022496C4d8fb4a62f
41.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ موشن‌گرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش پنجم @syjebraily
11.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دقیقه‌های اقتصاد اسلامی ♻️ قسمت ۱۹ از ۱۰۰ خدا پولدار پولداراست راه رهایی از فقر 🗣 دکترحمیدرضا مقصودی @eq_qasd