eitaa logo
🌹دلنوشته های صادقانه...🌹
404 دنبال‌کننده
2هزار عکس
619 ویدیو
598 فایل
آب دریا را گر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید خدايا پناهمان باش تا مظلوم روزگار نباشیم ياورمان باش تا محتاج روزگار نباشیم
مشاهده در ایتا
دانلود
التماس دعا يعني چه؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻮسی ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﺎ ﺯﺑﺎنی ﺩﻋﺎ ﻛﻦ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍی ﺗﺎ ﺩﻋﺎﻳﺖ ﻣﺴﺘﺠﺎﺏ ﺷﻮﺩ ! ﻣﻮسی ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ : ﭼﮕﻮﻧﻪ؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﮕﻮ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺩﻋﺎﻛﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍی !! (( و این است فلسفه ی التماس دعا)) " در این روز ها و شب های ماه مبارک رمضان نگاهم ﺑﻪ ﺩﻋﺎﯾﺘﺎﻥ است..."
فضیلت فوق العاده ماه رمضان 🌸رسول خدا صلی الله علیه و آله: هر کس در ماه رمضان هم وزن ذره ای و بالاتر از آن صدقه بدهد، در نزد خداوند سنگین تر از کوه‌های زمین به وزن طلا است و کسی که در ماه رمضان آیه ای را قرائت کند یا تسبیح گوید، فضیلت او بر دیگران مانند فضیلت من بر امتم می‌باشد، پس طوبی از آنِ کسی خواهد شد که ماه رمضان را دریابد و خوشا به حال او. کسی که در ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند، برای او به اندازه هفتصد هزار رکعت در غیر ماه رمضان به حساب می‌آید، چراکه اعمال در ماه رمضان چندین برابر می‌شود. عرض شد: ای رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله)، اعمال چند برابر می‌شود؟ حضرت فرمودند: جبرئیل علیه السلام به من خبر داد و گفت: نیکی‌ها هزار هزار برابر(یک میلیون برابر) می‌شود و هر نیکی از اعمال نیک از کوه احد برتر است و این سخن خداوند است که می‌فرماید: «وَاللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاء»، -. بقره / ۲۶۱ - {و خداوند برای هر کس که بخواهد، [آن را] چند برابر می‌کند. } 📗بحارالانوار ج۹۳ ص۳۴۶
🌷 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) : 💠 زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره می‌کند، در همان لحظه در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و می‌گوید: خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد کرده است!! از نظر ابلیس بلند مرتبه ترین، نزدیک ترین و رفیق ترین انسان با شیطان کسی است که میان زن و شوهر تفرقه و اختلاف بیافکند.  @delnvsstahaycadgane ☘ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید : ✍ ابلیس تخت خویش را بر آب قرار می دهد، سپس سربازانش را گسیل می دارد. نزدیک ترین آنان از لحاظ رتبه و منزلت به ابلیس کسی است که فتنه بیشتری را پدید آورد، یکی یکی می آیند و می گویند: چنین و چنان کرده ام. (ابلیس) می گوید: کاری نکرده ای. سپس دیگری می آید و می گوید: او را رها نساختم تا وقتی میان وی و زنش جدایی انداختم. (ابلیس) او را نزد خود می خواند و او را (باخوشحالی) در آغوش می گیرد. 📚 لئالی‌الأخبار ، ج ۲ ، ص ۲۱۷ @delnvsstahaycadgane
✅ حضرت جبرئیل همراه با قرآن نازل شد و به بهترینِ ملائکه تبدیل گشت. 🌸قرآن بر حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نازل گشت و به سرور مخلوقات تبدیل شد. 🌸 قرآن به سوی امت پیامبر صلی الله علیه و سلم آمد و آن را به بهترین امت تبدیل کرد. 🌸 قرآن در ماه رمضان نازل شد و رمضان به بهترین ماه تبدیل شد. 🌸و قرآن در شب قدر نازل گشت و به بهترین شب تبدیل شد. ⁉ ️حال اگر قرآن بر قلب تو وارد شود تو چگونه خواهی شد.!؟ ♦ این مهمانی برکاتش یکماه بین ما هست و خوش به حال استفاده کنندگان از قرآن که بهترین راه دنیا و آخرت را به همه نشان میدهد 👈 خیلی شنیدیم میگن حالا شما یه بار امتحان کن شاید جواب داد ، بنده عرض میکنم شما یه بار امتحان کنید حتما جواب میده، اونم تو این ماه مبارک رمضان.. 🌹 اَللَّهُمَّ نَوِّرْ قُلُو بَنَا بِالْقُرْآنِ
🌼امام رضا (علیه السلام) فرمودند: «از مواردی که به زیارت زائرم می‌آیم شب اول قبرست. » ✍️پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «محبت به من و اهلبیتم در هفت موقف بسیار هولناک، نجات بخش است: 1️⃣هنگام مرگ و حضور فرشته مامور قبض روح. 2️⃣هنگام بازجویی در برابر فرشتگان مسئول برزخ در شب اول قبر. 3️⃣هنگام زنده شدن مردگان در قیامت. 4️⃣هنگام باز شدن پرونده عمل در برابر انسان در قیامت و یا زمانی که پرونده عمل هر شخصی را به دستش می‌دهند. 5️⃣هنگام حساب و حضور در دادگاه عدل الهی. 6️⃣هنگام سنجش افکار و اعمال انسان با معیارهای حق و الگوهایی که در آن روز است. 7️⃣هنگام عبور از صراط و پلی که بر روی دوزخ نهاده شده است. » 📗بحار، ج ۷، ص ۲۴۷
7- عبادات: تمام عبادات و اعمال نیکى که اسلام براى پیروان خود تشریع نموده و مسلمانان را ترغیب به آن نموده است خود عاملى براى تزکیه نفس و دور شدن فرد از آلودگیها به شمار مى‏رود که برخى از عباداتى که قرآن در این جهت بدان اشاره نموده عبارت است از الف) نماز: نماز از عباداتى است که اگر با آداب و شرائط آن بجا آورده شود هم باعث جلوگیرى از آلوده شدن به گناهان مى‏گردد(45) و هم انسان را از گناهانى که مرتکب شده پاک مى‏نماید.(46) در شأن نزول آیه فوق نقل شده که یکى از مسلمانان بنام ابوالیسر گناهى را مرتکب شد و براى پاک شدن خود نزد رسول خدا آمد که آیه فوق نازل شد و پس از آن پیامبر به وى فرمود: نماز تو کفاره گناهت مى‏باشد.(47) در آیات 14 و 15 سوره اعلى نیز تزکیه و نماز موجب رستگارى مؤمنان دانسته شده است که ذکر نماز بعد از تزکیه مى‏تواند ذکر خاص بعد از عام و یکى از مصادیق تزکیه باشد. در روایتى نماز همچون آبى دانسته شده است که تمام گناهان بین دو نماز را محو مى‏کند(48) و در روایتى دیگر پیامبر(ص) فرمود: نمازى که با آداب و شرائط اقامه شود گناهان را همچون برگ خزان مى‏ریزاند.(49) ب) روزه: از آنجا که یکى از شرائط اصلى روزه ترک محرمات و حتى اجتناب از برخى امور حلال است این عمل موجب دور شدن انسان از گناه و طهارت نفس و ایجاد تقوا مى‏گردد.(50) ج) وضو، غسل، تیمم: سه عمل وضو، غسل و تیمم نیز علاوه بر این که موجب طهارت ظاهرى است طینت و باطن مؤمن را نیز از آلودگیهاى گناه و صفات ناپسند پاک مى‏گرداند.(51) در روایتى پیامبر وضو را موجب پاک شدن گناهان قبل از آن دانست(52) و نیز فرمود: وضو موجب باز شدن گره ههاى شیطان و طهارت نفس است(53) از امام رضا(ع) نیز نقل شده که وضو موجب پاک شدن از نجاسات رفع کسالت و چرت و تزکیه نفس مى‏باشد.(54) د: انفاق: انفاق مال چه واجب و چه مستحب موجب پاک شدن اموال و نیز تطهیر قلوب از آلودگیها و صفات ناپسند همچون بخل، دوستى دنیا مى‏گردد(55) برخى دادن زکات و انفاق مستحبى را هم موجب تزکیه فرد و هم تزکیه جامعه دانسته مى‏گویند: بسیارى از آلودگیها در جامعه به خاطر فقر است و انفاق به افراد نیازمند موجب رفع فقر و پاک شدن جامعه از بسیارى از آلودگیها مى‏گردد.(56) خداوند در آیه 102 سوره توبه به پیامبر(ص) فرمان مى‏دهد که بخشى از اموال مسلمانان را گرفته تا بدین وسیله آنان را تطهیر و تزکیه نماید. بیشتر مفسران مراد از آیه فوق را گرفتن زکات واجب دانسته‏اند.(57) اما برخى مراد از آن را بخشى از اموال افراد گنه‏کار دانسته‏اند که جهت کفاره گناه خویش پرداخت مى‏نماید.(58) شأن نزول آیه فوق(59) که به گناه ابى لبابه و گرفتن بخشى از اموال او از سوى پیامبر جهت کفاره گناه اشاره دارد و نیز آیه بعد که از پذیرش توبه گناهکاران و قبول صدقات آنان از سوى خداوند یاد نموده(60) نیز این نظریه را تأیید مى‏کند اگر چه استفاده حکم زکات واجب از آیه منافاتى با شأن نزول و آیه بعد از آن ندارد. در آیات 18 و 19 سوره لیل نیز به انفاق مستحبى و نقش آن در تزکیه اشاره کرده و آن را از صفات متقین دانسته است. در روایات اسلامى نیز بر تأثیر انفاق در تزکیه و محو گناهان تأکید گردیده از جمله پیامبر(ص) فرمود: هر کس خانواده مسلمانى را یک شبانه روز پذیرایى کند خداوند گناهان او را محو مى‏کند.(61) 8- رعایت احکام و قوانین الهى: قرآن در آیاتى، پس از آن که از برخى احکام و قوانین الهى سخن به میان مى‏آورد رعایت این قوانین از سوى مؤمنان را موجب تزکیه و تطهیر قلوب آنان برمى‏شمارد. از جمله در آیه 232 سوره بقره از سخت‏گیرى نسبت به زنان مطلقه نهى نموده و رعایت آن را موجب طهارت و تزکیه دانسته است. در آیات 28 سوره نور از اجازه گرفتن از صاحبان خانه یاد نموده و در آیه 30 همین سوره مؤمنان را سفارش به عفت نموده و عمل به این توصیه ها را موجب تطهیر و تزکیه قلوب آنان برشمرده است. همچنین در آیه 53 سوره احزاب به مؤمنان سفارش نموده که با زنان پیامبر از وراى حجاب سخن گفته و این امر را هم موجب طهارت قلوب مردان و هم طهارت قلوب زنان پیامبر(ص) دانسته است. 9- مسجد: مسجد مکانى است که مؤمنان با ورود به آن هم خود را از آلودگیهاى ظاهرى پاک مى‏سازند و هم با عبادت و ذکر خدا قلوب خود را تطهیر مى‏نمایند قرآن در آیه 108 سوره توبه از مسجد قبا(62) و ورود مؤمنانى که دوست دارند خود را در آن تطهیر نمایند یاد نموده است «لَمَسجِدٌ اُسِّسَ عَلَى التَّقوى‏ مِن اَوَّلِ یَومٍ اَحَقُّ اَن تَقومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ اَن یَتَطَهَّروا». که تطهیر در این آیه هم تطهیر ظاهرى را شامل است چنان که برخى روایات(63) بر این امر دلالت دارند و هم پاکسازى روحانى از آثار شرک و گناه(64) و تزکیه نفس را.
عوامل و اسباب متعددى در عالم خارج یا درون انسان وجود دارد که هر یک به نوعى در تزکیه انسان نقش دارند که این عوامل عبارتند از: 1- توفیق الهى: مهمترین عامل تزکیه بشر توفیق الهى و فراهم کردن اسباب از جانب خداوند است که اگر فضل و رحمت خداوند در این مورد وجود نداشته باشد هیچ انسانى قادر به تزکیه خود نخواهد بود(20) و لکن تزکیه بشر از سوى خداوند دو نوع است. گاهى موهبتى و غیر اکتسابى است به این معنى که خداوند از همان آغاز برخى انسانها همچون انبیاء امامان و برخى اولیاء خاص الهى را بر فطرت پاک خلق کرده و آنان را در برابر آلودگیها از حمایت ویژه خود برخوردار مى‏نماید. چنان که ابراهیم، اسحاق و یعقوب را پاک و خالص نموده و آنان را از برگزیدگان قرار داد.(21) ( و پلیدى و رجس را از اهل‏بیت(ع) دور نموده و آنان را پاک گردانید(22) و یا مریم را از میان زنان عالم برگزید و به او طهارت نفس عطا کرد(23) و گاهى اکتسابى است که بشر خود باید با تلاش، نفس خویش را از آلودگیها منزه سازد ولى خداوند اسباب و زمینه‏هاى تزکیه را فراهم مى‏کند مانند فرستادن پیامبران الهى براى آشنا کردن انسان با معارف دینى و تطهیر انسان (24) و یا توفیق توبه انسان از گناه و پذیرش توبه(25) و یا امور دیگرى همچون عبادات و... که براى حصول تزکیه تشریع نموده است و تزکیه خداوند تنها شامل کسانى مى‏شود که استعداد تزکیه را داشته و با زبان استمداد از خداوند تزکیه را طلب نمایند چنان چه جمله «سَمیعٌ عَلیم» در آیه «ولکِنَّ اللَّهَ یُزَکّى مَن یَشاءُ واللَّهُ سَمیعٌ عَلیم»(26) دلالت بر همین امر دارد؛ یعنى خداوند نسبت به درخواست کسانى که خواهان تزکیه‏اند شنواست و نسبت به کسانى که آمادگى تزکیه را دارند آگاه است(27) اما کسانى که از دین و ایمان روى برتافته و در راه کفر سرعت مى‏گیرند مورد تزکیه خداوند قرار نخواهند گرفت(28) چنان که عهد شکنان و کسانى که دین را به دنیا مى‏فروشند نیز از تزکیه الهى بى‏بهره خواهند بود.(29) 2. رهبران الهى: پیامبران، امامان و دیگر رهبران الهى با آشنا کردن انسانها با معارف دین، از دیگر عوامل عمده تزکیه انسانها به شمار مى‏روند.(30) و روى همین جهت که اینان نقش عمده‏اى در این جهت دارند ابراهیم(ع) از خداوند تقاضاى فرستادن پیامبرانى مى‏کند تا نسل او را از آلودگیها پاک نمایند.(31) و لکن یکى از شرائط پیشوایان الهى و هر آن کس که وظیفه تزکیه دیگران را بر عهده دارد تزکیه خود قبل از دیگران است چنان که خداوند به پیامبر که وظیفه تزکیه مردم را بر عهده دارد فرمان مى‏دهد که از آلودگیها دورى نماید «وثیابَکَ فَطَهِّر * والرُّجزَ فَاهجُر» (32) که مراد به تطهیر لباس، تزکیه نفس است چنان که «رجز» نیز تمام افعال و اخلاق ناپسند و گناهان را شامل است(33) على(ع) نیز در روایتى فرمود: کسى که امامت دیگران را بر عهده دارد باید قبل از تربیت دیگران به تربیت خود بپردازد(34) همچنین آنان باید به دنبال افراد آلوده رفته و آنان را دعوت به تزکیه نمایند نه این که منتظر آمدن افراد به نزد آنان جهت تزکیه باشند.(35) 3- قرآن کریم: قرآن کتابى است که عمل به آن انسان را از تاریکیها به سوى نور و روشنایى هدایت مى‏کند (ابراهیم/14) و باعث مى‏شود انسان از آلودگیهاى جهالت، شرک و گناه پاک گردیده و نفس خود را تطهیر نماید(36) . 4- ایمان و عمل صالح: پذیرش دین الهى و انجام اعمال نیک از دیگر عوامل تزکیه در نگاه قرآن است (37) عمل صالح اختصاص به کارى خاص نداشته بلکه انسان هر کارى را خالصانه و به قصد تقرب به خدا انجام دهد موجب دور شدن از آلودگیها و تزکیه نفس خواهد شد.(38) 5- تقوا: خداوند در طبیعت آدمى هم زمینه ارتکاب فجور و هم زمینه کسب تقوا را به ودیعه نهاده و تنها آن کس را اهل فلاح و رستگارى دانسته است که راه تقوا را برگزیده و بدین وسیله نفس خود را تزکیه نماید.(39) در آیه‏اى دیگر قرآن مؤمنان را از خودستایى و پاک شمردن خود برحذر داشته و خداوند را آگاه‏تر به حال تقوا پیشگان معرفى کرده است(40) که از این آیه بدست مى‏آید که تنها راه دستیابى به تزکیه تقوا و عمل است، نه ادعا و حرف(41) همچنین در آیات 17 و 18 سوره لیل، از سرگذشت با تقواترین انسان در قیامت خبر داده که با انفاق مال خویش براى تزکیه نفس از آتش جهنم دورى مى‏کند که توصیف چنین افرادى به صفت تقوا نشانگر نقش مهم تقوا در تزکیه نفس مى‏باشد. در روایتى على(ع) نیز تقوا را داروى دردهاى قلب و پاک کننده آلودگیها از نفس دانسته است.(42) 6- خوف خداوند: خوف از خداوند باعث مى‏شود انسان نفس را از هواها و خواسته‏هاى باطل نهى کرده و از ارتکاب گناه دورى گزیند (43) و انذارهاى انبیاء الهى را بشنود و در نتیجه نفس خود را از آلودگیها پاک نماید.(44)
امام صادق (علیه السلام) فرمود : بعد از نماز، دلیل كامل شدن نماز و رضاى خدا و اعجاب و خوش آمدن فرشتگان است. خداوند بارها از آنان مى ‏پرسد، پاداش این بنده شاكر چیست؟ مى‏ گویند: رحمت تو، بهشت تو، حلّ مشكل او، و هر خیرى را كه فرشتگان مى ‏گویند، جوابى نمى‏ شنوند، به خدا عرضه مى‏ دارند: ما نمى ‏دانیم پاداش این سجده چیست؟ خداوند مى‏ فرماید: همچنانكه او از من تشكر كرد، من هم از او تشكر مى‏ كنم، و با این جمله به فرشتگان مى‏ فهماند كه رضا و سپاس الهى از او، بالاتر از بهشت و رحمت و حلّ مشكلات است. 📚 پرتوی از اسرار نماز
تاثیر عجیب دعا در حق دیگران ‍ "اگر شخصی در پشت سر برادر مؤمنش برای او دعا کند از عرش ندا می شود؛ برای تو صد هزار برابر مثل او است (صد هزار برابرش رو روزی برای خودت مستجاب میکنم) این در حالی است كه اگر برای خودش دعا می كرد، فقط به اندازه همان یك دعایش به او داده می شد. پس دعای تضمین شده ای که صد هزار برابر آن داده می شود، بهتر است از دعایی(دعای شخص دعا کننده برای خود) که معلوم نیست مستجاب بشود یا نشود. امام صادق(ع) من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۲۱۲