eitaa logo
🌹دلنوشته های صادقانه...🌹
406 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
612 ویدیو
598 فایل
آب دریا را گر نتوان کشید هم بقدر تشنگی باید چشید خدايا پناهمان باش تا مظلوم روزگار نباشیم ياورمان باش تا محتاج روزگار نباشیم
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آیا می دانید آرزوهای محالی که در قرآن ذکر شده اند کدامند؟ ✅ای کاش من خاک بودم. 📝"سوره مبارکه نبٲ آیه /40" ✅ای کاش پیشاپیش چیزی می فرستادم. 📝"سوره مبارکه فجر آیه /24" ✅ای کاش نامه مرا به دست من نداده بودند. 📝"سوره مبارکه حاقه آیه /25" ✅ای کاش فلان را دوست نمی گرفتم. 📝"سوره مبارکه فرقان آیه /28" ✅ای کاش خدا را اطاعت کرده بودیم و رسول را اطاعت کرده بودیم. 📝"سوره مبارکه احزاب آیه /66" ✅ای کاش راهی را که رسول در پیش گرفته بود ، در پیش گرفته بودم. 📝"سوره مبارکه فرقان آیه /27" ✅ای کاش ما نیز با آنها می بودیم و به کامیابی بزرگ دست میافتیم. 📝"سوره مبارکه نسا آیه /73" 👌⇜آرزوهایے ڪه هم اڪنون 👌⇜فرصت انجامش هست 👌⇜پس تا زنده‌ایم آنها را برآورده ڪنیم... ❣️ خدا عاقبتمان را نیکو گرداند...
با دو دسته از آدم ها وارد رابطه نشو! یکی خود شیفته ها و دیگری وابسته ها هر دوی اینها به تعریف و تحسین بیرونی توسط دیگران، نیاز زیادی دارند. یکی خود را زیادی شایسته تحسین میداند، و دیگری خود را شایسته تحسین نمیداند. یکی باک عاطفی اش پر نمیشود، دیگری باک عاطفی اش سوراخ است! هر دوی اینها بیش از اینکه به تو نیاز داشته باشند و ارزش تو را بدانند و به رابطه احترام بگذارند، نیازمندند! نیازمندِ بودن دیگری، تحقیر کردن دیگری، تحسین شدن توسط دیگری!
✅ فقيركيست ؟ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از اصحاب خود پرسید: فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد. حضرت فرمودند : آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است. 📚 بحارالانوار ج72 ص6
هشت شاخصه برای انتخاب درست
📚جواب های دندان شکن حضرت علی (علیه السلام) به کفار کفار: خدا کیست و در چه سال و تاريخى خدايت به وجود امد ؟ امام فرمود:خداوند وجود داشته قبل از بوجود آمدن زمان و تاريخ و هرچيزى كه وجود داشته . كفار گفتند: چه طور ميشود؟ ! هرچيزى كه به وجود آمده يا قبلش چيزى بوده كه از او به وجود آمده ويا تبديل شده!! امام على (علیه السلام) فرمود : قبل از عدد ٣ چه عددى است ؟ گفتند ٢ امام پرسيد قبل از عدد ٢ چه عدديست ؟ گفتند ١ امام پرسيد و قبل از عدد ١ ؟ گفتند هيچ امام فرمود چطورميشود عدد يك كه بعدش اعداد بسیاری هست قبل نداشته باشد ولی قبل ازخداوند كه خود احد و واحد حقيقى است نميشود چيزى نباشد ؟؟ كفار گفتند خدايت كجاست وكدام جهت قرار گرفته؟!! امام فرمود همه جا حضور دارد وبر همه چيز مشرف است . گفتند چطور ممكن است كه همه جا باشى و همه جهت اشراف داشته باشى؟! امام فرمود : اگر شما در مكانى تاريك خوابيده باشيد صبح كه بيدار شويد روشنايي را از كدام طرف و كجا مي بینيد ؟ كفار گفتند همه جا و از همه طرف! امام فرمود پس چگونه خدايى كه خود نور سماوات و ارض است نميشود همه جا باشد؟؟ كفار گفتند : پس جنس خدا از نور است اما نور از خورشيد است خدايت از چيست !؟ چطور ميشود از چيزى نباشى همه جا هم باشى قدرت هم داشته باشى !؟ امام فرمود: خداوند خودش خالق خورشيد و نور است ايا شما قدرت طوفان و باد را نديده ايد؟ باد از چيست كه نه ديده ميشود نه از چيزى است،در حالى كه قدرتمند است؟ خداوند خود خالق باد است. گفتند :خدايت را برايمان توصيف كن.از چه درست شده ؟ آیا مثل آهن سخت است ؟ يا مثل آب روان ؟ ويا از گاز است و مثل دود و بخار است !؟ امام فرمود : ايا تا به حال كنار مريضى در حال مرگ بوده ايد و با او حرف زده ايد ؟ گفتند : آرى بوده ايم وحرف زده ايم . امام فرمود : آيا بعداز مردنش هم بااو حرف زديد ؟ گفتند نه چطور حرف بزنيم در حالى كه او مرده ؟! امام فرمود : فرق بين مردن و زنده بودن چه بود كه قادر به تكلم وحركت نبود؟؟ گفتند :روح،روح از بدنش خارج شد. امام فرمود شما آنجا بوديد و ميگوييد كه روح از بدنش خارج شد و مُرد. حال آن روح را كه جلو چشم شما خارج شده برايم توصيف كنيد از چه جنس و چگونه بود !؟ همه سكوت كردند . امام على (علیه السلام) فرمود: شماکه قدرت توصيف روحى كه جلو چشمتان از بدن مخلوق خدا بيرون آمده را نداريد؛ چطور قادر به فهم و درك ذات أقدس احديت و خداى خالق روح هستيد؟!! 📚ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﮐﺘﺎﺏ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻧﻈ
موانع استجابت دعا 1- گناه: گناهان سه گونه اثر می‌گذارند: توفیق دعا کردن را سلب می‌کند. حالت تضرع و تواضع و توبه و انابه و اشک و گریه را می‌گیرند و نمی‌گذارند بنده با حضور قلب، توجه‌اش به سوی خدا متمرکز گردد و مجذوب نفحات رحمانی او شود. در صورت خواندن دعا، دعایش مستجاب نمی‌گردد. علی(ع) می‌فرماید: «المعصیة تمنع الاجابة؛ گناه از اجابت دعا جلوگیری می‌کند». در دعای کمیل شب‌های جمعه دقت نمایید، آن جا که می‌خوانید: «اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا و... خدایا گناهانی که مانع استجابت دعای من شده‌اند بر من ببخش.» 2- ترک دعا در هنگام خوشی‌ها: خداوند به حضرت داود(ع) وحی فرمود: «مرا در روزهای خوش و آسایش یاد کن تا من دعای تو را در ایام گرفتاری و سختی اجابت کنم» 3- نافرمانی و رنجاندن والدین 4- تأخیر انداختن نمازهای واجب از اول وقت 5- در گفتار، بد زبان بودن 6- نسبت به افراد مؤمن سوء ظن داشتن و بد طینت بودن 8- با برادران یا خواهران مؤمن، با دو رویی و منافقانه برخورد کردن 8- ترحم نکردن به افراد ضعیف
شرایط اجابت دعا برای استجابت دعا و برآورده‌ شدن خواست انسان به وسیله دعا، شرایط متعدد و مختلف در روایات مطرح شده که در این‌جا به طور خلاصه به چند مورد اشاره می‌شود: ۱. یکی از شرایط مؤثر در اجابت دعا آن است که انسان در همه حال اهل دعا و مناجات با خدا باشد، امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: جدّم می‌فرمود: در دعا پیش‌دستی کنید (پیش از آن‌که گرفتار شوید دعا کنید) زیرا چون بنده‌ای بسیار دعا کند و بلائی به او برسد و دنبالش دعا کند، گفته شود: صدای آشناست، و اگر همواره اهل دعا نباشد، و بعد از پیش‌آمد ناگوار دعا نماید، بدو گفته شود: تاکنون کجا بودی؟ [۶] ۲. یکی از شرایط استجابت دعا طهارت و پاکی انسان از هرگونه آلودگی ظاهری و باطنی است، [۷] لذا گفته‌اند: شرط بسیار مهم تاثیر اذکار و ادعیه و اوراد و نظائر آنها، طهارت انسان است که صرف لقلقه زبان سودی نبخشد، بلکه مبادا موجب قساوت و دوری هم بشود، زیرا که ذکر عاری از فکر است یعنی قلب بی‌حضور است و قلب بی‌حضور چراغ بی‌نور است و شخص بی‌نور از ادراک حقایق دور است و مَثَل ذکر بی‌حضور مثَل کوری است که در دست او مشعل نور است. [۸] ۳. از شرایط مؤثر دیگر که در روایات فراوان مطرح شده صلوات فرستادن بر پیامبر اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) و ائمه اطهار (علیهم‌السّلام)، قبل از دعا و بعد از دعا است، به گونه‌ای که دعا در لفّافه صلوات قرار گیرد. امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) در کلام دل‌انگیزی دراین‌باره فرمود: هر گاه از خدای سبحان درخواستی داری، ابتدا بر پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) درود بفرست، سپس حاجت خود را بخواه، زیرا خدا بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت درخواست شده، یکی را برآورده و دیگری را باز دارد. [۹] ۴. مساله دیگر که در اجابت دعا مؤثر است و در روایات بر آن اصرار شده، دعای دسته‌جمعی است، امام صادق (علیه‌السّلام) فرمود: هر گاه پیش‌آمدی پدرم را غمناک می‌کرد، زنان و کودکان را جمع می‌کرد، سپس دعا می‌نمود و آنها آمین می‌گفتند. [۱۰] و هم‌چنین فرمود: هیچ‌گاه چهارنفر با هم اجتماع نکرده‌اند که برای مطلبی به درگاه خدا دعا کند، جز این‌که با اجابت آن دعا از هم جدا شده‌اند. [۱۱] یکی از بزرگان اهل معنا در این‌باره گفته است: به طور اصل کلّی نفوس مجتمع متحد را اثر یک نفس کلیّ الهی قوی است، و یکی از فضیلت‌های نماز جماعت و حلقه ذکر و مجتمع دعا این است که هر انسانی یک صفت یا بیشتر از اوصاف خوب و کمالات انسانی را دارد و به فرض اگر یک انسان کامل باشد تا چه‌ اندازه واسطه نزول برکات خواهد بود، انسان‌های گرد آمده در صلوات و ذکر دعا، کانّ یک انسان کامل و یا ظلّ و مثال او را تشکیل می‌دهند که آن مجتمع نزول برکات خواهد بود. [۱۲] ۶. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، کتاب دعا، باب التقدم فی الدعا، نشر بنیاد رسالت با ترجمه جواد مصطفوی، ج۴، ص۲۲۰. ۷. ↑ حسن زاده آملی، رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم، نشر فجر، سال ۱۳۶۲ ش، ص۴۲. ۸. ↑ حسن زاده آملی، حسن، رساله ذکر، ‌ذاکر و مذکور، فصل ۶، نشر انتشارات تشیع، سال ۱۳۷۱ ش، ص۶۲. ۹. ↑ امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، حکمت، ۳۶۱. ۱۰. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، کتاب دعا باب اجتماع فی دعا، نشر بنیاد رسالت، با ترجمه جواد مصطفوی، ج۴، ص۲۴۱. ۱۱. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، کتاب دعا باب اجتماع فی دعا، نشر بنیاد رسالت، با ترجمه جواد مصطفوی، ج۴، ص۲۴۱. ۱۲. ↑ حسن زاده آملی، حسن، رساله نور علی نور، انتشارات تشیع، سال ۱۳۷۱ ش، ص۱۰۷.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شمیم اهل نظر را به هر کسی ندهند صفای وقت سحر را به هر کسی ندهند کجاست دیدۀ روشن‌دلان باطن‌بین نگاه نیک نظر را به هر کسی ندهند شنیده‌ام ز بزرگان معرفت، یاران خلوص و دیدۀ تر را به هر کسی ندهند چه داغ‌ها چه بلاها چه رنج‌ها باید یقین که سوز جگر را به هر کسی ندهند کسی که اهل شهادت نبود نا اهل است بدان که میل خطر را به هر کسی ندهند قسم به راهب نصرانی و سه سالۀ شام طواف کعبۀ سر را به هر کسی ندهند سوی حسین به فردای محشر ای یاران جواز و اذن گذر را به هر کسی ندهند دعای عهد بخوان رجعتی اگر خواهی که درک صبح ظفر را به هر کسی ندهند
منتظر هیچ دستی در هیچ جای این دنیا نباش و اشکهایت را با دستان خود پاک کن (همه رهگذرند) زبان استخوانی ندارد ولی اینقدر قوی هست که بتواند به راحتی قلبی را بشکند (مراقب حرفهایت باش) به کسانی که پشت سرت حرف میزنند بی اعتنا باش آنها جایشان همانجاست دقیقا پشت سرت (گذشت داشته باش) گاهی خداوند برای حفاظت از تو کسی یا چیزی را از تو میگیرد اصرار به برگشتنش نکن پشیمان خواهی شد (خداوند وجود دارد،پس حکمتش را قبول کن) انسان به اخلاقش هست نه به مظهرش.اگرصدای بلند نشانگر مردانگی بود سگ سرور مردان بود قبل از اینکه سرت را بالا ببری و نداشته هات را به پیش خدا گلایه کنی نظری به پایین بینداز و داشته هات را شاکر باش. بزرگ نمیشود جز به وسیله ی فكرش