eitaa logo
درایت
225 دنبال‌کننده
89 عکس
58 ویدیو
69 فایل
نکاتی ویژه از معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام ارتباط با مدیر کانال: @yahyaab
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ دعوای تمام‌نشدنی وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دينِكُمْ إِنِ اسْتَطاعُوا. [جبهه کفر] پیوسته و بی‌امان با شما می‌جنگند تا شما را از آیین و دین‌تان برگردانند. اگر بتوانند ... تقابل میان حق و باطل ذاتی است و درگیری این‌دو یک نزاع تاریخی، تمدنی و تمام‌ناشدنی. یعنی جبهه کفر هرگز دست از سر اسلام برنمی‌دارد و بدخواهی و کینه‌توزی را رها نمی‌کند. بر اساس این آموزه‌ی قرآنی، دشمن همیشه هست و همیشه دشمنی می‌کند و خباثت می‌ورزد و تا زهر خود را نریزد و ما را از دین و آیین‌مان بازنگرداند رها نمی‌کند و آرام نمی‌گذارد. بدین جهت اهالی جبهه‌ی ایمان دائم در معرض خطر و در آستانه‌ی آسیب دشمن قرار دارند و لازم است همیشه هوشیار و برحذر باشند. ✅ هرگز نباید به دشمن اعتماد کرد و فریب او را خورد؛ زیرا جریان باطل همه موجودیت حق را هدف گرفته است و جریان حق نیز با همه موجودیت باطل مشکل دارد. این دو جریان هرگز با هم جمع نمی‌شوند و چشم دیدن هم را ندارند. بنابراین هیچ ساده‌لوحی نباید در پی میانجی‌گری و ایجاد صلح و آشتی میان حق و باطل باشد زیرا این تعارض ماهوی است و این تضاد برداشتنی نیست. ✅ صلح و سلامت تنها در فرضی واقع خواهد شد و این نزاع و تقابل تنها در صورتی پایان خواهد گرفت که یکی از این دو طرف از بین برود. از این میان البته جبهه حق، رفتنی نیست زیرا خدا وعده یاری و پیروزی به آن داده است؛ كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلي‏ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزيزٌ/ وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ پس باید منتظر از بین رفتن جبهه باطل بمانیم و برای آن تلاش کنیم که «إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً» ✅ با این وصف استراحت و عافیت برای مؤمنان معنا ندارد. مومنان دائم در حال مبارزه‌اند و لباس رزم مستمر با کفر و شرک و فساد را نباید از تن درآورند. آرایش جبهه اهل ایمان آرایش مبارزه است و تا از بین بردن همه‌ی بدی‌ها و فتنه‌ها و تا حاکمیت کامل دین خدا آرام و قراری ندارند: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ ✅ امام راحل رابطه ایران و نظام سلطه را رابطه گرگ و میش می‌دانست و می‌فرمود: «تا بانگ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه بر تمام جهان طنين نيفكند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جاى جهان عليه مستكبرين هست ما هستيم». (صحیفه امام، ج۱۲، ص۱۴۸) تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم. (صحیفه امام، ج۲۱، ص۸۸) این معرکه حق و باطل صف‌ها را معلوم می‌کند و درونمایه انسان‌ها را می‌نمایاند؛ یعنی در بحبوحه این سختی‌هاست که مومنان صدق ایمان خود را نشان می‌دهند و منافقان رسوا می‌شوند. وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبينَ إِنَّ النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ. لا تَكرَهُوا الفِتنَةَ في آخِرِ الزمانِ ؛ فإنّها تُبِيرُ المُنافِقينَ . ✅ ما منتظر فتنه‌های بزرگ‌تر هستیم و برای نابودی و رسوایی منافقان لحظه شماری می‌کنیم محمد عالم‌زاده نوری
هدایت شده از بینات | هادی انصاری
🔰 *فوتبال مهم است!* 🔹بیش از آنکه از باخت تیم ملی ناراحت باشیم از بازی تدافعی و منفعلانه تیم که به روشنی تاکتیک اتخاذی تیم بود دلگیر شدیم. 🔹این تاکتیک مرا به یاد جملات امیرالمومنین در خطبه 27 نهج البلاغه انداخت: *قُلْتُ لَكُمُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ يَغْزُوكُمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِيَ قَوْمٌ قَطُّ فِي عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا* با دشمنتان بجنگید قبل از آنکه او با شما بجنگد، به خدا قسم تا کنون به هیچ گروهی در دل خانه شان حمله نشده مگر اینکه آنان ذلیل شدند. 🔹فوتبال مهم است و درس آموز. در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است اگر تهاجم نکنی به تو تهاجم میکنند. اگر حمله نکنی به تو حمله میکنند. 🔹و *سیاست خارجی قرآن سیاست خارجی ای فعالانه و تهاجمی است.* در جای جای سور مدنی و در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی میتوان این تحرک فعالانه و پیش دستانه را نشان داد.
💠 زیارت امام با عمل صالح 🔸 استاد عابدینی در روایت دارد که هر عمل صالح که انسان انجام می دهد دارد با امام ملاقات میکند. هر عمل ناصالح که دارد انسان انجام میدهد اتباع اعداء است. «و السیئة و الله اتباع اعدائه و الحسنة و الله اتباع الائمه». این زیارت و رفت و آمد زیارت مادی نیست. آن کسی که اهل دیدن است، این رفت و آمد ها را در نظام تفکری و روحی میبیند که دائما رفت و برگشت است. میروند قوه میگیرند و برمیگردند. رفت و برگشت ها گاهی به صورت خطورات است. این هم زیارت و ملاقات است. کسی که یک خطور شیطانی در ذهنش ایجاد میشود ملاقات کرده است، به زیارت شیطان رفته است، به زیارت رأس ضلالت رفته است. چه در نظام حاکمیتی و چه در نظام فردی فرقی نمی کند. 📚https://tamhis.ir/lessons/hadith/5781/
درایت
💠 زیارت امام با عمل صالح 🔸 استاد عابدینی در روایت دارد که هر عمل صالح که انسان انجام می دهد دارد با
نظر یکی از بزرگواران: با جستجو در نرم افزار نور، به نظر می رسد متن حدیث چنین نیست. و اگر درست سرچ کرده باشم متن حدیث چنین است: 6- فس، تفسير القمي مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها وَ هُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ- وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ «7» قَالَ الْحَسَنَةُ وَ اللَّهِ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ السَّيِّئَةُ وَ اللَّهِ اتِّبَاعُ أَعْدَائِهِ «8». حدیث بالا متن بحار است. در حاشیه آمده در مصدر چنین است: «و السیئة عداوته» متن تفسیر قمی چنین است: و قوله مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ قال الحسنة و الله ولاية أمير المؤمنين ع و السيئة و الله عداوته، به نظر استشهاد به این روایت یا مخدوش است یا با تکلّفات همراه است.
- حضرت زهرا س -میرزامحمدی.mp3
1.64M
روضه حضرت زهرا سلام الله علیها- میرزامحمدی
صلوات بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ حَبيبَةِ حَبيبِكَ وَنَبِيِّكَ وَاُمِّ خدايا درود فرست بر صديقه (طاهره ) فاطمه آن بانوى پاكيزه محبوب دوست و پيامبرت و مادر اَحِبّآئِكَ وَاَصْفِيآئِكَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ دوستان و برگزيدگانت آن بانويى كه او را برگزيدى و فضيلت و برتريش دادى بر زنان الْعالَمينَ اَللّهُمَّ كُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَكُنِ جهانيان خدايا تو انتقامش را بگير از كسانى كه به او ستم كردند و حرمتش را سبك الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اَللّهُمَّ وَكَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى شمردند و تو اى خدا خونخواهى فرزندانش را بكن خدايا همچنانكه او را بدين مقام رساندى كه مادر امامان راهنما وَحَليلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْكَريمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَيْها و همسر پرچمدار محشر و گرامى در عالم بالا قرارش دادى پس درود فرست بر او وَعَلى اُمِّها صَلوةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ اَبيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ و بر مادرش (خديجه ) درودى كه گرامى دارى بدان آبروى پدرش محمد صلى الله عليه و آلهرا و روشن گردانى بِها اَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ بدان ديده فرزندانش را و برسان بديشان از من در اين ساعت بهترين تحيت و سلام را
🔶أَشْرَافُ أُمَّتِي 🔸 مقام معظم رهبری «نام‌ها و عنوان‌ها و جایگاه‌ها و کرسی‌ها به انسان تشخص نمی‌دهد؛ تشخص واقعی و شرف واقعی در معنای دیگری است؛ همچنانی که در روایت داریم که «أَشْرَافُ أُمَّتِي حَمَلَةُ الْقُرْآنِ وَ أَصْحَابُ اللَّيْلِ‌». اشرافیت در نظام‌های مادی معنایی دارد، ولی در نظام اسلامی اشرافیت معنای دیگری دارد. آن کسانی که اصحاب اللیل‌اند_ کسانی هستند که برای خدا در شب قیام می‌کنند_ یا کار دشوار را برای مردم در شب انجام می‌دهند، یا آن کسانی که حمله القرآن هستند و با قرآن انس دارند و با نور قرآن و هدایت قرآن حرکت می‌کنند، «اشراف» این‌ها هستند. کسانی که پول دارند، ثروت دارند و جایگاه اجتماعی دارند، آن‌ها در منطق و در نظام ارزشی اسلامی «اشراف» محسوب نمی‌شوند». 📚 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت، 02/06/1387. 🏠@deraiat
هدایت شده از حَنان | یحیی
حسینی شیرازی،20آذر.ج1.mp3
17.81M
🎤 استاد - ◀️ جلسه اول/ مدرسه معارفی درایه 📆 1401/09/20
به مناسبت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها جزوه از فرمایشات استاد تهیه شده است «کوکب درّی»؛ تفسیر آیه مبارکه نور https://almabahes.bahjat.ir/%da%a9%d9%88%da%a9%d8%a8-%d8%af%d8%b1%d9%91%db%8c%d8%9b-%d8%aa%d9%81%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%da%a9%d9%87-%d9%86%d9%88%d8%b1/
هدایت شده از حَنان | یحیی
💠 ادبیات اختصاصی شارع [عن] عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ (ع):‏ فَإِيَّاكَ أَنْ تُفَسِّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْيِكَ حَتَّى تَفْقَهَهُ عَنِ الْعُلَمَاءِ فَإِنَّهُ رُبَّ تَنْزِيلٍ يُشْبِهُ كَلَامَ الْبَشَرِ وَ هُوَ كَلَامُ اللَّهِ وَ تَأْوِيلُهُ لَا يُشْبِهُ كَلَامَ‏ الْبَشَرِ كَمَا لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِنْ خَلْقِهِ يُشْبِهُهُ كَذَلِكَ لَا يُشْبِهُ فِعْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَيْئاً مِنْ أَفْعَالِ الْبَشَرِ وَ لَا يُشْبِهُ شَيْ‏ءٌ مِنْ كَلَامِهِ كَلَامَ الْبِشْرِ فَكَلَامُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى صِفَتُهُ‏ وَ كَلَامُ الْبَشَرِ أَفْعَالُهُمْ فَلَا تُشَبِّهْ كَلَامَ اللَّهِ بِكَلَامِ الْبَشَرِ فَتَهْلِكَ وَ تَضِلَّ قَالَ فَرَّجْتَ عَنِّي فَرَّجَ اللَّهُ عَنْكَ وَ حَلَلْتَ عَنِّي عُقْدَةً فَعَظَّمَ اللَّهُ أَجْرَكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين‏ 📚التوحيد، ص: 265 ارتکاز رایج در فقه و اصول موجود، شأن شارع را شأن موالی عرفی می پندارد و برای او شأن اختصاصی قائل نیست. برهمین اساس روش و شیوه او در ابلاغ وحی و تعلیم احکام و معارف نیز همان روش مولای عرفی است و شارع شیوه جدیدی تأسیس نکرده است. به تبع این ارتکاز، «ادبیات شارع» نیز همان ادبیات عرف عرب زمان نزول شریعت است و همان ادبیات، معیار فهم کلمات شارع قرار می گیرد. ادبیات شارع مقدس، ادبیات ویژه و اختصاصی اوست و نه ادبیات مبتنی بر عرف زمان نزول شریعت. یکی از ادله این دیدگاه را می توان در مبنای کلامی به شئون الهی دانست: همه شئون، اوصاف و خصوصیات خداوند متعال منحصر به فرد اوست و هیچ شأن و فعلی از خداوند با شئون و افعال خلق، یکسان نیست. این ویژگی تنها مختص به اوصاف ذاتی خداوند همچون علم و حیات نیست بلکه اوصاف فعلی خداوند نیز اینگونه است، یعنی کیفیت افعال خداوند را نمی توان با مخلوق یکسان تلقی کرد. براین اساس کلام خداوند که قرآن است از هر جهت، نسبت به کلام مخلوق برتر و ممتاز است و ادبیات آن نیز فوق ادبیات بشری است. البته -چنانچه گذشت- این امتیاز و برتری به نفی ارتباط با مخلوق نمی انجامد، چنانچه در دیگر صفات الهی اینگونه است. به عنوان مثال، علم خداوند بیگانه از علم مخلوق نیست (نفی اشتراک لفظی) و با علم مخلوق هم یکسان نیست (نفی اشتراک معنوی) بلکه حد وسط ایندو است.
4_5866305287677281149.mp3
14.47M
دعای کمیل بدون مناجات حاج منصور ارضی
هدایت شده از حکمت و حکومت
🔸دلالتهای سیاسی مفهوم تبرج «وَ قَرْنَ فىِ بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبرَّجْنَ تَبرَّجَ الْجَهِلِيَّةِ الْأُولىَ‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلَوةَ وَ ءَاتِينَ الزَّكَوةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكمُ‏ْ تَطْهِيرًا»(احزاب: 33) یک فهم رایج از مفهم «تبرج»، خودنمایی زنانه و جنسیتی است. این برداشت صحیح است ولی به نظر می رسد که «تبرج» به عنوان یک مفهوم قرآنی بار معنایی وسیعتری دارد. در برخی از تفاسیر روایی، آیه شریفه بر ماجرای خروج صفراء/صفوراء زن حضرت موسی ع بر وصی حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون و هم چنین خروج عایشه بر امیرمومنان (ع) تطبیق شده است.(1) بنابر این تفسیر، مفهوم تبرج خودنمایی و اظهار خود برای ریاست و سلطه سیاسی را نیز شامل میشود. مطابق آیه شریفه هر دو نوع تبرج جنسی و سیاسی نوعی جاهلیت است و طبعا تبرج سیاسی جاهلیتی زیانبارتر است. علامه طباطبایی در توضیح این لفظ می نویسد: «كلمه" تبرج" به معناى ظاهر شدن در برابر مردم است، همان طور كه برج قلعه براى همه هويدا است»(2) روشن است که این نوع ظاهر شدن منحصر در خودنمایی جنسیتی نیست. این برداشت سیاسی از مفهوم تبرج آنگاه اهمیت بیشتری می یابد که در صدر آیه از تبرج نهی شده است و در ذیل آیه، تطهیر اهل بیت علیهم السلام از هر گونه رجس آمده است که به صورت کلی مفهومی سیاسی از آیه به دست می دهد یعنی در صدر آیه از ریاست طلبی نااهلان نهی شده است و در ذیل آیه شایستگان برای این امر معرفی می شوند. 🔹بروز هر دو نوع تبرج در جنبش اخیر یکی از ویژگیهای آشوبهای اخیر آنست که مفهوم نهی شده تبرج در هر دو مصداق خود یعنی «تبرج جنسی» و «تبرج سیاسی» بروز یافته است. تبرج سیاسی آنجایی است که یک فرد بدون داشتن شرایط حقیقی زعامت اجتماعی، با یک خودبرتر بینی کاذب خود را شایسته به دست آوردن قدرت سیاسی می داند. اعم از اینکه این خود برتربینی ناشی از شهرت، نسب، ثروت، زیبایی و... باشد. لیدری سلبریتی ها، هنرمندان و فوتبالیستها برای یک جریان سیاسی مصداق بارز همین نوع تبرج است چرا که هیچیک از صلاحیتهای سیاسی در ایشان وجود ندارد. __________________________ 1- متن روایت: «عبد اللَّه بن مسعود گويد به پيغمبر عرض كردم وقتى از دنيا بروى كى تو را غسل ميدهد؟ فرمود هر پيغمبرى را وصى او غسل ميدهد عرض كردم وصى شما كيست يا رسول اللَّه؟ فرمود على بن ابى طالب عرض كردم يا رسول اللَّه بعد از شما چند زنده باشد فرمود سى سال زيرا يوشع بن نون وصى موسى پس از او سى سال زنده بود و صفوراء دختر شعيب زن حضرت موسى بر او شوريد و گفت من به خلافت از تو شايسته ترم يوشع با وى جنگيد و طرفدارانش را كشت و خودش را اسير كرد و با او خوشرفتارى نمود دختر ابى بكر هم به زودى بر على بشورد با چند هزار از امتم و با او بجنگد و طرفدارانش را بكشد و خودش را اسير كند و با او خوشرفتارى كند و در باره او است كه خداى عز و جل (در سوره احزاب آيه 33) فرمايد در خانه ‏هاى خود بمانيد و مانند زمان جاهليت نخست خود نمائى نكنيد مقصود از آن صفوراء دختر شعيب است‏.» كمال الدين و تمام النعمة / ترجمه كمره ‏اى، ج‏1، ص: 106 - تفسیر صافی ج 4 ص 187 - البرهان في تفسير القرآن، ج‏4، ص: 442 2- ترجمه الميزان، ج‏16، ص: 46
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰آیت الله ( حفظه الله ) 🌀قاعده ای در عدم رد روایات 🔸ان عدم رد الروایات اصل مهم تعرضت له النصوص و ان طرحها نتیجة لعدم الفهم و ان الفقیه المتبحر فی الدین لا یقوم بذلک 🔹و هذا الاصل الاساسی علی طبق : ( حدیثنا صعب مستصعب لا یحتمله الا ملک مقرب او نبی مرسل او مومن امتحنه الله قلبه للایمان ) فالوظیفة هی السکوت لا الطرح 📚المغنی فی الاصول ج۳ ص۱۲۳ 🆔@masire_feghahat
هدایت شده از درایت
هدایت شده از درایت
صلوات خاصه امام هادی علیه‌السلام ️ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُورا يَسْتَضِي‏ءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
هدایت شده از جهادتبیینی
🌙بمناسبت آغاز ماه‌مبارک‌رجب 🤲شرح دعای "خاب الوافدون" 🏳وارد شده در ماه مبارک رجب 🏳توسط رهبر معظم انقلاب/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در این ماه شریف، مؤمنین که دعا میخوانند، از خدای متعال این‌جور میخواهند: اَللهُمَّ فَاهدِنی هُدَی المُهتَدینَ وَ ارزُقنی اجتِهادَ المُجتَهِدینَ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. چقدر حائز اهمّیّت است هر سه فِقره! فقره‌ی آخر هم که مغفرت است که اساس همه‌ی کارها است: وَ اغفِر لی یَومَ الدّین. هدایتِ هدایت‌یافتگان و تلاش تلاشگران آن چیزی است که در این دعا از خدای متعال میخواهید. شما تأمّل بفرمایید اگر همین دو عامل در من و شما باشد، همه‌ی مشکلات حل خواهد شد؛ هم هدایت هدایت‌یافتگان الهی نصیب ما بشود، هم تلاش تلاشگران تاریخ بشریّت در رفتار ما، در گفتار ما، در منش ما محسوس باشد. در آن فقره‌ی سوّم، آسیب مورد اشاره قرار گرفته است: وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. غفلت بزرگ‌ترین آسیب است؛ غفلت از مسیر، غفلت از هدف، غفلت از توان، غفلت از فرصت، غفلت از دشمن، غفلت از وظیفه‌ای که امروز بر دوش من و شما است؛ غفلت. بزرگ‌ترین دشمن ما غفلت است. اوّلین دشمنی که ما را در مقابل دشمنان دیگرمان به خاک می‌نشاند، غفلت است؛ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. نتیجه‌ی این غفلت دور شدن است؛ دور شدن از خدا، دور شدن از هدف، دور شدن از کامیابی. مضامین دعاها معرفت است، توحید است، درس زندگی است؛ ببینید دعاها اینها است. با این توجّه دعاها را بخوانیم و از این فضای این ماه بهره ببریم. ۹۴/۲/۱۶ @Jahade_tabeini
و يستحب ليلة النصف من رجب أن يصلي اثنتي عشرة ركعة. رَوَى دَاوُدُ بْنُ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تُصَلِّي لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ رَجَبٍ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً تَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ الْحَمْدَ وَ سُورَةً فَإِذَا فَرَغْتَ مِنَ الصَّلَاةِ قَرَأْتَ بَعْدَ ذَلِكَ الْحَمْدَ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ وَ آيَةَ الْكُرْسِيِّ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ وَ تَقُولُ بَعْدَ ذَلِكَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ أَرْبَعَ مَرَّاتٍ ثُمَّ تَقُولُ اللَّهُ اللَّهُ رَبِّي لَا أُشْرِكُ بِهِ شَيْئاً وَ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ- و تقول في ليلة سبع و عشرين مثله‏ قَالَ ابْنُ أَبِي عُمَيْرٍ وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى تَقْرَأُ بَعْدَ الِاثْنَتَيْ عَشْرَةَ رَكْعَةً الْحَمْدَ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ وَ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ وَ سُورَةَ الْجَحْدِ سَبْعاً سَبْعاً وَ بَعْدَ ذَلِكَ تَقُولُ- الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ كَبِّرْهُ تَكْبِيراً ثُمَّ تَقُولُ بَعْدَ ذَلِكَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَقْدِ عِزِّكَ عَلَى أَرْكَانِ عَرْشِكَ وَ مُنْتَهَى رَحْمَتِكَ مِنْ كِتَابِكَ وَ اسْمِكَ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ وَ ذِكْرِكَ الْأَعْلَى الْأَعْلَى الْأَعْلَى وَ كَلِمَاتِكَ التَّامَّاتِ كُلِّهَا أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَسْأَلُكَ مَا كَانَ أَوْفَى بِعَهْدِكَ وَ أَقْضَى لِحَقِّكَ وَ أَرْضَى لِنَفْسِكَ وَ خَيْراً لِي فِي الْمَعَادِ عِنْدَكَ وَ الْمَعَادِ إِلَيْكَ أَنْ تُعْطِيَنِي‏ السَّاعَةَ السَّاعَةَ كَذَا وَ كَذَا وَ تَدْعُو بَعْدَ ذَلِكَ بِمَا أَحْبَبْتَ. 📚مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص: 807
استاد سید محمد جواد شبیری آیت الله والد _مد ظله_ به حقیر امر فرمودند که دعاهای مأثوره را که مناسب است در سجده نماز خوانده‌ شود از کتب حدیثی استخراج کنم. این یادداشت کوتاه در امتثال امر معظم له نگارش یافت. اول ربیع الاول المولود ۱۴۳۵ پاره ای از دعاهای مأثور درسجود یکی از رسمهای شایع در میان مومنان دعا کردن در سجده آخر نماز، بویژه در نماز جماعت است. در این سجده، دعاهای چندی مرسوم است، از جمله: «یا ولی العافیة نسألک العافیة، عافیة الدنیا و الآخرة» «یا لطیف ارحم عبدک الضعیف» «یا من له الدنیا و الآخرة ارحم من لیس له الدنیا و الآخرة» از این دعاها مأثور نیست[۱]، نه در خصوص سجده و نه در جای دیگر. لذا پیشنهاد می‌شود به جای این دعاها در سجده، دعاهای وارد شده در احادیث، بویژه احادیث معتبر خوانده‌ شود. ما در اینجا را که در خصوص سجده نماز واجب و در سجده به طور کلی وارد شده نقل می‌کنیم. دعای اول: با سند صحیح از زید شحام _ثقة_ عن ابی جعفر علیه‌السلام قال: ادع فی طلب الرزق فی المکتوبة و انت ساجد: «یا خیر المسؤولین و یا خیر المعطین ارزقنی و ارزق عیالی من فضلک فانک ذوالفضل العظیم» گفتنی است که در چاپ دارالکتب الاسلامیه از کافی ج۲ ص۵۵۱ ح۴، این دعا با افزودن کلمه «الواسع» بعد از «من فضلک» نقل شده است. ولی در پنج نسخه خطی معتبر کافی[۲] و مصادر حدیثی و فقهی بسیار، این واژه ذکر نشده است[۳]. و نیز این دعا در مصباح المتهجد بدون این کلمه نقل شده است[۴]. به نظر می‌رسد که انس ذهنی برخی از ناسخان کافی با تعبیر «فضلک الواسع»[۵] سبب افزوده شدن سهوی این واژه شده است. بویژه با عنایت به این که در حدیث آغاز این باب کافی، که اندکی قبل از حدیث مورد بحث قرار گرفته دو بار این تعبیر تکرار شده است: «اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب … الا سعة من فضلک الواسع[۶]». دعای دوم: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و العفو عند الحساب» این دعا را که به نقل راوندی در دعوات، امام کاظم علیه السلام آن را در سجده خود بسیار می خوانده اند[۷]. مرحوم کلینی درباب السجود و التسبیح و الدعاء فیه فی الفرائض والنوافل و مایقال بین السجدتین با سند صحیح از ابو جریر رواسی نقل کرده است. قال: سمعت ابا الحسن موس علیه السلام و هو یقول: … یرددها[۸]. در این باب کافی دعاهای چندی آورده شده که در سجده خوانده می شود. ———————— [۱] البته تعبیر «یا ولیّ العافیة» در منابعی همچون تهذیب ج۳، ص۷۲، ح۲۳۲ و ص۹۵، ح۲۵۷ وارد شده و نیز دعا برای عافیت دنیا و آخرة نیز در کتب حدیثی فراوان ذکر شده است. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء۲۳، مصباح المتهجد ص۶۳، اقبال ص۵۵۱. ولی تعبیر فوق در جایی یافت نشد. [۲] ر.ک. کافی، چاپ دارالحدیث، ج۴، ص۴۸۶، حاشیه ۱. [۳] وسائل ج۶، ص۳۷۲، ح۸۲۱۲ و ج۷، ص۱۲۱، ح۸۹۰۲ و وافی ج۹ ص ۱۶۰۸، ح۸۸۲۹ و حدائق ج۸، ص۲۹۹ و کشف الغطاء ج۳، ص ۲۰۷ (و مقایسه کنید با ص ۵۰۶)، مستند الشیعه ج۵، ص۲۹۳ و العروة الوثقی(المحشی) ج۲، ص۲۴۷ و منهاج الصالحین للسید الحکیم ج۲، ص۵۷۴ و منهاج الصالحین للسید الخوئی ج۱، ص۱۷۶ و وسیلة النجاة ج۱، ص۱۶۰ و تحریر الوسیلة ج۱، ص۱۷۶ و توضیح المسائل محشی ج۱، ص۵۹۱. [۴] مصباح المتهجد ص۱۹۹: یستحب ان یقول فی سجود الفرض لطلب الرزق: یا خیر المسؤولین … (به نقل از آن در مصباح کفعمی، ص۱۷۰) [۵] این تعبیر در دعاهای بسیاری دیده می‌شود. از جمله: صحیفه سجادیه، دعاء ۲۵، کافی ج۳، ص۴۷۴، ح۱. فقیه ج۲، ص۵۲۶ و ج۳، ص۴۱۶. مزار شیخ مفید، ص۱۳۱ و تهذیب ج۳، ص۳۱۲، ح۹۶۷ و ج۵، ص۲۷۷، ح۹۴۶ و ج۶، ص۶۹ و مصباح المتهجد ج۱، ص۹۰ و ۱۴۸ و ۱۵۰ و ۱۸۱ و ۲۰۷ و ۲۵۹ و ج۲، ص۵۹۵ و ۶۰۱ و ۷۰۶ و ۷۲۹ و … [۶] کافی ج۲، ص۵۵۰، ح۱. [۷] دعوات راوندی، ص۱۷۹، ونیز ر.ک. مصباح المتهجد، ج۲، ص۸۵۱ و مزار کبیر ص۴۱۳ و اقبال ج۱، ص۴۴. [۸] کافی ج۳، ص۳۲۳، ح۱۰ و نیز تهذیب ج۲، ص۳۰۰، ح۱۲۰۹. گفتنی است که در متن روایت کافی از خواندن دعا در سجده ذکری به میان نیامده است، ولی از عنوان باب کافی برمی‌آید که دعا را مربوط به حالت سجده دانسته‌اند. شاید در اصل مصدر حدیث قرینه‌ای بر این امر بوده و یا مرحوم کلینی به نقل دیگر حدیث مشابه نقل راوندی برخورده است که تصریح به سجده در آن شده باشد. نیز ر.ک. منتهی المطلب ج۵، ص۱۵۰. در بحار ج۸۶، ص۲۱۶، ح۳۱ آمده است: جامع بزنطی، نقلا من خط بعض الأفاضل عن جمیل عن الحسن بن زیاد، قال سمعت اباعبدالله علیه‌السلام یقول وهو ساجد: «اللهم انی اسألک الراحة عند الموت و الراحة عند الحساب»، قال اسماعیل فی حدیثه: و الامن عند الحساب. در مـرآة العقول ۱۵: ۱۳۱ این حدیث را از خط شیخنا البهائی نقل کرده‌است که ظاهرا ایشان، مراد از بعض الافاضل است. 📚https://mfeb.ir/home/zkrhadis16-3/ 🏠https://eitaa.com/deraiat
🔴 اولین بار که با این جمله در یکی از پیج‌های اینستاگرام مواجه شدم ، گوینده‌اش را بسیار تحسین کردم. جمله این بود: "The most important thing a father can do for his children is to love their mother." «مهم‌ترین کاری که یک پدر می‌تواند برای فرزندانش انجام دهد، دوست داشتن مادرشان است.» 🔹 این جمله زیبا و عمیق است و همیشه در ذهنم بود تا این‌که با این روایت مواجه شدم:« قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه: حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ إِذَا کَانَ ذَکَراً أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهُ‏ ... وَ إِذَا کَانَتْ أُنْثَى أَنْ یَسْتَفْرِهَ أُمَّهَا ...» (۱) رسول خدا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: «حق فرزند بر پدر درصورتی‌که پسر باشد این است که مادرش را مسرور گرداند... و اگر دختر باشد این است که مادرش را خشنود گرداند...» 🔹 در این روایت واژه «یَسْتَفْرِهَ» ترجمه‌شده به «سرور، خشنودی». ریشه این واژه «فره» هست که به باب استفعال رفته. «فره» به معنای «فرح ملایم باطنی که در آن اصطکاک همراه با غم یا کدورت نباشد»(۲) است. 🔹 این روایت بسیار عمیق‌تر از آن جمله انگلیسی است. زیرا اولاً در اینجا فراهم کردن نشاط و سرور درونی مادر، از حقوق فرزندان شمرده‌شده است. این بدان معناست که ایجاد حال خوب و سرزنده نگه‌داشتن مادر از «تکالیف» مرد است. موضوعی که علی‌رغم اهمیت بسیار، کمتر گفته‌شده است. اهمیت این مسئله به‌قدری زیاد است که در این روایت، به‌عنوان اولین حق فرزند ذکرشده است. 🔹 ثانیاً، فراهم کردن نشاط درونی زن، از جانب مرد، فراتر از موضوع محبت است. زیرا محبت، امر درونیست، اما ایجاد نشاط، از لوازم مودّت است، یعنی ابراز محبت و محبت توأم با مسئولیت. 🔖 پی‌نوشت: ۱- الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏6، ص: 49 در اینجا بخشی از روایت آورده شده است. ۲- هو الفرح الملائم الباطنىّ من دون اصطکاک بما یوجب اغتماما و انکدارا. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۹، ص۷۴ ✍ مهدیه منافی 🔴 👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
⭐️ توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به معتکفین 👈🏻 در ایام نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. سیّدعلی خامنه‌ای.۱۴۰۱/۱۱/۱۳ 🏷 کیفیت 🔸 نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد. 🔸بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود، همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود. 🔹 در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. 🔹اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود. 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔸 نکته‌ای در دعای ماه رجب 🔹محمدباقر ملکیان 🔺ساليان درازی است در مورد دعايی که در ماه رجب بعد از نمازهای يوميه خوانده می شود بحث های مختلفی شده است. اين دعا را سيد بن طاوس را با اين سند نقل کرده است: «روى أبو الحسن عليّ بن محمّد البرسي رضي اللّه عنه، قال: أخبرنا الحسين بن أحمد بن شيبان، قال: حدّثنا حمزة بن القاسم العلويّ العباسي، قال: حدّثنا محمّد بن عبد اللّه بن عمران البرقي، عن محمّد بن عليّ الهمداني، قال: أخبرني محمّد بن سنان، عن محمّد السجاد في حديث طويل، قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام‏»، الحديث. (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‏3، ص211) سخن در تکه آخر دعاست: ثمّ مدّ أبو عبد اللّه عليه السلام يده اليسرى فقبض على لحيته و دعا بهذا الدّعاء و هو يلوذ بسبّابته اليمنى، ثمّ قال بعد ذلك: يا ذَا الْجَلالِ وَ الإِكْرامِ يا ذَا النَّعْماءِ وَ الْجُودِ، يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النّار. (الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‏3، ص211) اما به نظر می رسد نقل رجال کشی ـ که هم سندش بهتر وکاملتر است وهم متنش بی دغدغه تر ـ برای فهم اين تکه راهگشاست. نقل کشی اين گونه است: طَاهِرُ بْنُ عِيسَى الْوَرَّاقُ، قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَيُّوبَ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ صَالِحُ بْنُ أَبِي حَمَّادٍ الرَّازِيُّ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زَيْدٍ الشَّحَّامِ، قَالَ: رَءَانِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) وَ أَنَا أُصَلِّي فَأَرْسَلَ إِلَيَّ وَ دَعَانِي، فَقَالَ لِي: مِنْ أَيْنَ أَنْتَ؟ قُلْتُ: مِنْ مَوَالِيكَ، قَالَ: فَأَيُّ مَوَالِي؟ قُلْتُ: مِنَ الْكُوفَةِ، فَقَالَ: مَنْ تَعْرِفُ مِنَ الْكُوفَةِ؟ ... قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ عَلِّمْنِي دُعَاءً! قَالَ: اكْتُبْ: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏، يَا مَنْ‏ أَرْجُوهُ‏ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ عَثْرَةٍ، يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ وَ يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ سَأَلَهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، يَا مَنْ أَعْطَى مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ‏ وَ لَمْ يَعْرِفْهُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ، وَ أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعِ خَيْرِ الْآخِرَةِ، فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ لِمَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ سَعَةِ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ، ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ، فَقَالَ: يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ ارْحَمْ شَيْبَتِي مِنَ النَّارِ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى لِحْيَتِهِ وَ لَمْ يَرْفَعْهَا إِلَّا وَ قَدِ امْتَلَأَ ظَهْرُ كَفِّهِ دُمُوعاً. (إختيار معرفة الرجال، ص: 370، الرقم: 689) ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 http://eitaa.com/shobeiri 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri