eitaa logo
جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی
143 دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ترازوی عدل اسلام را نشان بدهید همه مسلمان می شوند.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎊 مژده 🎉 🎉 مژده 🎊 📣 رونمائی از اولین سکه ی درهم شرعی 🥈 دیشب در نهمین جلسه ی از اولین سکه ی ضرب شده با حضور اعضاء محترم رونمائی شد. 🔺 این سکه به نام مهر السنه در یک طرف مزین به عکس گنبد ولی نعمت مان علی بن موسی الرضا علیه السلام و عیار نقره و سال و شهر محل ضرب آن می باشد. 🔻 در طرف دیگر مزین به حدیث معروف النکاح سنتی رسول اکرم صلی الله علیه و اله و اسم و عدد و نماد سکه و همچنین خوشه های گندم به نشانه ی برکت می باشد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
اگر سوال یا اشکال یا نظر و پیشنهادی دارید در گروه زیر آماده ی شنیدن کلام شما عزیزان هستیم. گروه پرسش و پاسخ اقتصادی https://eitaa.com/joinchat/2255421721Gb34bb5c32c
🔹 ما در معتقدیم که راهکار برون رفت از بحران های پولی کشور رفتن به سمت درهم و دینار است ولی راهکار ناقص است. 🧐 چه باور کنیم و چه باور نکنیم مردم ایران و همچنین اقتصاد ایران روی قیمت طلا حساس هستند. 🤯 ذهن مردم و شرایط بازار ایران و عوامل جانبی دیگر طلا را خطرناک کرده است. 👈 پس واقعیت های موجود اقتصاد را باید باور کنیم و با انکار، چیزی تغییر نمی کند. 👍 در اسلام راه دومی هم هست به نام سکه ی نقره 💎 رفتن به سمت سکه ی نقره فوایدی دارد از جمله: 🔺 اولا: نقره بازار ملتهبی ندارد ولی طلا دارد. 🔺 ثانیا: التهابش هم روی اقتصاد کشور تاثیر گذار نیست ولی التهابات بازار طلا روی اقتصاد و انتظارات تورمی مردم تاثیر گذار است. به دلیل وجود چنین ریسکی، مسئولین کشور به ما اجازه ی اجرایی شدن را نمی دهند. ⚠️ همیشه مسئولین و سیاست مداران آدم های محافظه کاری هستند، پس ما نباید انتظار بی جا از مسئولین داشته باشیم و این واقعیت را باور کنیم؛ در نتیجه انتظار نداشته باشیم که مسئولین چنین پیشنهاد پر ریسکی را قبول کنند. 🔺 ثالثا: در خلقت خدا حجم معادن نقره از معادن طلا در کره ی زمین بیشتر است و برای ترویج پول بین مردم مناسب تر است؛ چون دسترسی به آن راحت تر و قابلیت تقاضا پذیری بیشتری دارد. 👌 یعنی اگر تقاضاهای مردم به سمت نقره کشانده شود به خاطر حجم بالایش التهاب کمتری در قیمتش ایجاد می شود. ⚠️ (البته الان در شرایط فعلی نقره یک ملاحظه ای دارد و آن این است که چون تقاضا برای نقره بسیار پائین است قیمت فعلی آن مصنوعی است و قیمت واقعی آن بیشتر از الان است و اگر تقاضا ایجاد بشود به قیمت واقعی خودش بر می گردد و افزایش قیمت اولیه اش طبیعی است) 🔺 رابعا: علاوه بر اینکه حجم نقره بیشتر است، کل حجم نقره هم در بازار موجود هست. بر خلاف طلا که بیشتر حجم طلا در اختیار بانک مرکزی می باشد؛ چون بانک مرکزی حجم زیادی از طلا را ذخیره کرده است و نقره پشتوانه ی پولی کشور نیست. 👈 پس برنامه ریزی برای طلایی که در دست ما نیست و اتفاقا در دست رقیب ما هست، علت عدم مقبولیت این طرح از طرف مسئولین می شود. 🔺 خامسا: قیمت نقره مناسب تر است و خریدهای خرد و کوچک را می توان انجام داد. در نتیجه سرعت ترویج آن بالاتر است؛ چون برای خریدهای جزیی مناسب تر است. 🧐 دقت کنید اکثر معاملات مردم خریدهای روزانه جزیی است که نقره برای این کار راحت تر است. نکته: پول 2 بخش دارد: 1. ارزش و قیمت (جنس طلا و نقره) 2. اعتبار (ضرب سکه) 👈 اعتبار یعنی مردم در ذهنشان در برابر کلمه ی پول سکه ی نقره را قرار بدهند و این کار با ممارست و تجربه به دست می آید. یعنی تا مردم با سکه ی درهم بازار نروند و خرید نکنند متوجه پول بودن سکه ی درهم و دینار نمی شوند. ⚠️ غربی ها قبل از اینکه پول اعتباری را رواج دهند اذهان مردم را تغییر دادند تا مردم به کاغذ رنگی هایشان پول بگویند. 🔺 سادسا: پرداخت فطریه که واجبی است به گردن تمام مسلمانان با سکه نقره بهتر است. 🔅 در کتاب موسوعه آیت‌الله خوئی جلد 24 صفحه 443 این پرداخت با درهم را آیت الله خویی اثبات کرده اند. 🔹 اولا: فطریه کمک به فقراست و جذب سرمایه ها به سمت فقراء باعث عدالت اقتصادی است. 🔹 ثانیا: پرداخت فطریه با سکه ی نقره در روایات توصیه شده و دلیلی بر پرداخت آن با پول کاغذی نداریم و به این نحو می توانیم مراجع عظام را با خود در این طرح همراه کنیم. 🔹 ثالثا: اگر پرداخت فطریه با سکه ی نقره باشد، مردم مومن در مساجد راحت تر با این قضیه کنار می آیند و کار مردمی تر جلو می رود و این کار به مبانی ما نزدیک تر است. 👈 تجربه نشان داده اعتماد به مسئولین سبب شکست طرح های بنیادین می شود. 🔹 رابعا: در ماه رمضان جو مذهبی به اوج خودش می رسد و اذهان مردم در قبول پول اسلامی مثل نقره آماده تر است. 🔹 خامسا: فطریه حکم اسلام است و احکام اسلام بین المللی هستند و نه تنها در ایران بلکه باید در بقیه کشورها هم اجرا شوند و زمینه ی نفوذ این طرح به کشورهای دیگر مثل عراق و لبنان و یمن و پاکستان و سوریه و ... فراهم می شود. ✅ بعد از ترویج سکه ی نقره 📛 التهابات بازار روی سکه ی نقره سوار می شود که سبب می شود حباب سکه ی طلا از بین برود و همچنین حساسیت اقتصاد و مردم را به طلا کمتر می کند. 💯 در این هنگام وقتی در ذهن مردم طلا به نقره قیمت خورد یعنی وقتی مردم از هم سوال بکنند، هر گرم طلا چند؟ 🔅 در جواب به جای تومان و دلار بگویند هر گرم طلا مثلا 20 سکه ی نقره قیمت می خورد. 🥇 اینجا دینار را وارد بازار می کنیم و التهابات را می خوابانیم. با این مسیر درهم و دینار به اقتصاد برمی گردند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣7⃣ 🌓 درهم و دینار مکمل هم هستند و هر کدام بدون دیگری عملکرد خوبی ندارد. 📖 (وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ 49/ذاریات) 📜 و از هر چیزی یک زوج خلق کردیم، شاید که متذکر شوید. ✌️ برای الکترون منفی، پروتون مثبت خلق شده است. 📖 (زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ 14/ آل عمران) 📜 محبت امور مادي، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره جلوه داده شده است. 💯 خداوند طلا و نقره را زوج قرار داد. 🥈 معاملات خرد و جزئی با درهم است. 🥇 اما معاملات بزرگ و سنگین با دینار است. 🥈 درهم برای سرمایه‌ ی در گردش است مثل حساب جاری بانک ها. 🥇 دینار برای سرمایه گذاری بلند مدت است مثل سپرده‌ها و وام های بانکی. 🥈 درهم پول خرد است. 🥇 دینار پول درشت است. 🥈 درهم پول منطقه ای است مثل پول ایران و عراق و افغانستان و ... . 🥇 دینار پول بین المللی است مثل دلار و یورو. 🥈 درهم پشتوانه ی فقیران است. 🥇 دینار پشتوانه ی سرمایه داران است. 🥈 درهم پول کاسب است. 🥇 دینار پول تاجر است. 🥈 درهم مال خرج روزانه است. 🥇 دینار مال پس انداز چند ساله است. 🥈 معیار معاملات نقدی با درهم است مثل خرید نان و شیر و کیف و لباس. 🥇 معیار معاملات مدت دار با دینار است مثل خریدهای چکی و قرض الحسنه. 🥈 قیمت گذاری اجناس حتی طلا با درهم است. 🥇 مقایسه ی قیمت یک جنس حتی درهم در 2 کشور مختلف با دینار است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
🔺 خدمت بزرگوارانی که تازه وارد کانال ما شده اند سلام عرض می شود.🙌 🔺 جهت اطلاع این بزرگواران 3 مطلب بیان می شود. 1. پیام های این کانال به جهت درست کردن آرشیوی برای آموزش افراد و تبلیغ از برنامه های می باشد. 👈 به همین جهت اولا قرار نیست این کانال بی نهایت مطلب منتشر بکند. ثانیا تمام این پیام ها به جهت نمونه است و شاید بعدا برخی از پیام ها از حیث محتوا و شکل تغییراتی داشته باشند. ثالثا عزیزان می توانند با عضو بودن در کانال ما یک آرشیوی از مباحث اقتصادی برای روشنگری و ترویج اقتصاد اسلامی داشته باشند. 2. تمام پیام ها و حتی توضیح آن پیام در قسمت بالای متن سمت چپ شماره دارند. 👈 کاربرد این شماره ها برای این است که ارجاع به پیام ها راحت تر باشد. حال این ارجاع به خاطر اولا: اشکال یا ایراد یا پیشنهاد می باشد تا مشخص باشد به کدام پیام اشکال می شود. ثانیا: اگر نکته مبهم یا اشتباهی در پیام ها بود با ذکر شماره ی پیام آن نکته توضیح داده شود. 3. رویکرد ما در تعامل با دیگران است. فلذا یک گروه پرسش و پاسخ اقتصادی تشکیل داده ایم تا اگر عزیزان اشکال و ایراد و شبهه و انتقاد یا پیشنهادی داشتند ما را از نظرات خودشان مستفیض بفرمایند. 🌐 گروه پرسش و پاسخ اقتصادی https://eitaa.com/joinchat/2255421721Gb34bb5c32c
♻️ توضیحی خدمت سروران جدیدی که تازه به گروه اضافه شده اند عرض می شود. 👈 یک بخشی در این کانال وجود دارد به نام (توضیح پیام) 🔹 در این بخش قرار است نکات ظریف یا سخت یا شبهه برانگیز برخی پیام ها شرح داده شود. 🔅 شکل کار به این نحو است: 1⃣ هر پیامی یک شماره در زیر عکس در سمت چپ (بالای متن پیام) دارد و پیامی که نکات آن پیام را شرح می دهد با ذکر شماره ی آن پیام نشان می دهد که این شرح مربوط به کدام پیام با چه شماره ای هست. ⛔️ پیام هایی که می خواهند نکات پیامی را توضیح بدهند هم شماره دارند. 1⃣➖1⃣ شماره آنها همان شماره ی پیام اصلی است که به صورت اعشاری مشخص می شود. 🔅 مثلا اگر شماره ی پیام اصلی 3 است شماره پیامی که آن را توضیح می دهد 3-1 می باشد.
📢 از امروز یک بخش جدیدی به کانال جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی اضافه می شود به نام (تجزیه و تحلیل پیام ها). 💠 قصد داریم در این بخش ارتباط مطالب چند پیام را با هم بررسی کنیم. 👈 نحوه ی کار به این شکل است که 🔹 اول تمام پیام هایی که می خواهیم تجزیه و تحلیل کنیم را دوباره تکرار می کنیم و در کانال می گذاریم. 🔺 بعد به تجزیه و تحلیل آنها می پردازیم.
🔸🔹🔶 تجزیه و تحلیل پیام ها 🔶🔹🔸
8⃣ 🔹پول ظالمانه، از مغول تا پهلوی 🔍در زمان گیخاتوخان مغول، دستور انتشار پول کاغذی «چاو» در شهریور 673 شمسی صادر شد. شاه مغول امر کرده بود که «چاو» مقدس است و هرکس از پول دیگری استفاده کند، گردن زده شود. اما مردم ایران با سکه های طلا و نقره کردند و «چاو» در بهمن ماه 673 شمسی به زباله دان تاریخ رفت. 🏛سالها بعد رضاخان پهلوی با پشتوانۀ بانکهای انگلیسی، ریال را به ایرانیان تحمیل نمود. ⭕️عموما تصور می شود که بشر در یک سیر تکاملی به سمت پول اعتباری حرکت کرده است؛ ولی شواهد تاریخی و روائی، بر خلاف این ادعا ست. 🏅امروز هم با مقاومت جبهۀ حق، پول اسلامی درهم و دینار بر دلار و ریال و همۀ ابزارهای رباخواری پیروز خواهد شد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
8⃣➖1⃣ در پیام شماره ی 8⃣ داشتیم که مغول های قاتل و خونریز با تمام زورگویی شان خواستند پول کاغذی به نام (چاو) را رواج بدهند ولی نتوانستند. ⁉️ اما چطور شد که در این روزگار مردم به همین راحتی تن به پول های کاغذی دادند و درهم و دینار حذف شد؟! ⚠️ در روزگار ما وقتی که یهودیان در حکومت ها نفوذ کردند و مردم را از اجرای احکام اسلام باز داشتند، مدیریت درهم و دینار به اشکال خورد و همین اشکالات سبب بی رغبتی و بی میلی مردم و دولت ها به درهم و دینار شد و یهودیان از همین فرصت استفاده کردند و درهم و دینار را حذف کردند. 👈 برای اینکه بدانید چه اشکالاتی برای درهم و دینار پیش آمد به پیام های 12 و 13 و 14 و 15 مراجعه بفرمائید. 🔺 الان ما در و به دنبال احیاء درهم و دینار هستیم. اما باید بدانیم، کاری که مغول ها با زور و خون ریزی نتوانستند انجام دهند، یهودیان با سیاست و ترویج کفر توانستند انجام بدهند. 🔺 ما باید برای آن اشکالات در سکه ی طلا و نقره، راه کار و برنامه ریزی داشته باشیم. ⚔ ما داریم وارد یک جنگ تمام عیار با غرب و یهودیان می شویم که هم رسانه دارند و هم ثروت و قدرت 💡 برای همین اسم این گروه را جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی گذاشتیم تا نشان بدهیم در احیاء درهم و دینار و بهرمندی از فوائدش بیشتر از همه چیز به روشنگری و آگاهی دادن به مردم احتیاج است. 💯 درهم و دینار با زور و اجبار نرفت تا با زور و اجبار برگردد بلکه با سیاست و برنامه ریزی یهودیان رفت و باید با همین کار برگردد. 💎 ما در و از همه عزیزان درخواست می کنیم که رسانه باشند و ما را در جهت ترویج احکام اسلام کمک کنند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣6⃣ 📛 درهم و دینار جلوی خلق پول را نمی گیرد بلکه نظام پرداخت واقعی جلوی خلق پول را می گیرد 🔻 2 نوع نظام پرداخت وجود دارد: 1. نظام پرداخت واقعی؛ 2. نظام پرداخت اعتباری؛ 1. نظام پرداخت واقعی: یعنی هر شخصی در قبال کالا و خدماتی که دریافت می کند فقط چیزی را می تواند پرداخت کند که دارای ارزش واقعی باشد. 2. نظام پرداخت اعتباری: یعنی هر شخصی در قبال کالا و خدماتی که دریافت می کند می تواند با اعتباری که خودش کسب کرده یا اعتباری که به او داده شده پرداخت داشته باشد. ✅ به اعتباری که می توان با آن کالا و خدمات خرید، پول می گویند و به اولین باری که این اعتبار لحاظ و منظور می شود خلق پول می گویند. 💯 نظام پرداخت واقعی بر اساس درهم و دینار است و نظام پرداخت اعتباری بر اساس پول اعتباری. ⚠️ نظامی که الان بر اقتصاد جهان حاکم است نظام پرداخت اعتباری می باشد. یهودیان با حاکم کردن این نظام توانستند درهم و دینار را حذف بکنند. 👈 در نظام پرداخت اعتباری فرقی نمی کند که شما چه اعتبار می کنی، چه 100 سکه ی طلا یا 100 دلار یا 100 تومان هیچ تفاوتی با هم ندارد؛ چون اعتبار کردن هزینه ندارد. 🔅 مثلا در حساب شما 100 سکه ی طلا منظور می کنند و شما الان می توانی به همین اعتبار به مقدار 100 سکه ی طلا پرداخت داشته باشی، بدون اینکه سکه ی طلایی وجود داشته باشد. 🥇 اگر بخواهیم درهم و دینار را احیاء کنیم و با یهودیان مقابله بکنیم، باید نظام پرداخت واقعی را حاکم بکنیم و الا با نظام پرداخت اعتباری مشکل بیشتر هم می شود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣6⃣➖1⃣ در پیام شماره ی 6⃣1⃣ آمده بود نظام پرداخت اعتباری. ⁉️ نظام پرداخت اعتباری چیست؟ ⚠️ اول باید گفت پرداخت اعتباری و خود اعتبار چیست تا نظام پرداخت اعتباری معنایش واضح شود. 👈 بار کردن یا لحاظ کردن مفهومی بر یک چیزی اعتبار کردن می گویند. 🔺 مثلا بار کردن مفهوم توقف و ایست بر چراغ قرمز یا لحاظ اسم شهید سلیمانی بر یک خیابان یا گذاشتن یک اسم روی بچه توسط پدر و مادرش 💭 اعتبار و لحاظ کردن فقط یک امر ذهنی است و با این اعتبار و لحاظ، هیچ چیز در واقعیت و عالم خارج تغییر نمی کند و چیزی خلق یا ایجاد نمی شود. مثلا اگر پدر و مادری اسم بچه شان را تغییر بدهند، چاق تر یا قد بلندتر یا خوشکل تر یا قوی تر نمی شود. 🗣 اگر کسی بخواهد اسم خودش را تغییر بدهد دیگران به راحتی قبول نمی کنند و باز هم او را به اسم قبلی صدا می زنند. 🔺 حال چطوری یهودیان مفهوم پول را بر کاغذ رنگی های خودشان لحاظ یا اعتبار کردند، به طوری که مردم هم قبول بکنند. ⁉️ یعنی چگونه یهودیان ذهن مردم را دست کاری کردند؟ 🔺 اول به بهانه های مختلف مثل اینکه سکه های طلا و نقره را بدهید ما برایتان نگه می داریم جایشان پیش ما امن تر است، سکه های مردم را گرفتند و یک سری کاغذهایی به عنوان مدرک به صاحبان سکه ها دادند. 🔺 بعد رفته رفته همین کاغذها حکم حواله را پیدا می کرد و شخص می توانست با ارائه ی این کاغذ در هر شهر یا حتی کشوری طلا دریافت بکند. 🔺 بعد این حواله ها بی نام شد و دست هر کسی بود می توانست سکه دریافت کند و به این طریق حواله ها خرج می شد. 🔺 بعد یک سازوکاری برای حواله ها درست کردند تا جعل نشود و امنیت داشته باشد در نتیجه یک سری حواله های رسمی برای یک میزان خاص طلا صادر کردند. 🔺 بعد مراکزی درست کردند به نام بانک که این حواله ها را هم نگهداری می کرد تا امنیتش حفظ شود و هم صادر و نقد می کرد تا حواله واقعی از جعلی شناخته شود. 🔺 بعد کاغذهایی چاپ کردند و به مردم گفتند که اینها را به جای پول استفاده بکنید و در واقع اینها ارزشی ندارد و ارزش اینها به پشتوانه ی طلایی است که در بانک ها می باشد. 🔺 بعد 50 سال قبل گفتند همین کاغذها خودش ارزش واقعی دارند و ارزش اینها به طلای توی بانکها نیست و خود همین کاغذها پول است. ✅ اینگونه شد که مفهوم پول را برای کاغذ رنگی هایشان لحاظ و اعتبار کردند و مردم هم قبول کردند. 👈 مشکل لحاظ و اعتبار این است که یک امر ذهنی و فرضی است و در واقع دیده نمی شود و این کاغذ رنگی ها کاشف آن اعتبار و لحاظ ذهنی و فرضی هستند. 🛰 بعد وقتی تکنولوژی و فناوری پیشرفته تر شد پا را هم از این فراتر گذاشتند و گفتند برای کشف این اعتبار، کاغذ هم لازم نیست همین که یک مرکز رسمی تائید بکند شما این اعتبار را دارید کافی است و به جای کاغذ، کارت بانکی صادر کردند. 📲 بعد وقتی قرار شد فقط یک چیز فرضی به اسم پول نزد مردم ارزش داشته باشد، گفتند هر گونه لحاظ و اعتباری به اسم پول، ارزشمند است به شرطی که کاشفی برای آن وجود داشته باشد و در ادامه رمز ارزها درست شد. 💯 حال انتقال این اعتبار و لحاظ فرضی از خریدار به فروشنده که یک کاشف خاص و مخصوص برایش وجود دارد، پرداخت اعتباری نام دارد. 💯 پس سازوکارها و مراکز و بسترهایی که این اعتبار ذهنی را کشف و تائید می کنند و آن را گسترش می دهند مثل بانک و بورس و بیمه و رمز ارز و سوئیفت و FATF و غیره نظام پرداخت اعتباری می گویند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣2⃣ ⚠️ حذف درهم و دینار از مبادلات مردم به خاطر خرده نشدن و عدم تامین نقدینگی بود که پول های امروزی این مشکل را ندارند؛ پس پول های امروزی پیشرفته تر از درهم و دینار می باشند. 🔹 درهم و دینار چون از جنس طلا و نقره هستند و این 2 جنس غیر قابل تولید هستند، در گذشته بازار معاملات را با اختلال روبرو کردند و با رشد اقتصادی کشورها و احتیاج آنها به پول بیشتر سبب اختلال و رکود و عدم تامین نقدینگی شدند و همین باعث اختراع پول های جدید شد. 🔸 از طرف دیگر، بالا رفتن تقاضا برای درهم و دینار سبب افزایش قیمتشان شد. از آنجا که این 2 پول غیر قابل تجزیه و خرد شدن بودند، معاملات خرد با این 2 پول غیر ممکن شد و مردم مجبور بودند برای خرد کردن این 2 پول از کاغذ های حواله خرد استفاده بکنند که ارزش آن حواله ها مثلا یک صدم سکه باشد تا بتوانند معاملات خرد و روزانه شان را انجام بدهند. همین سبب بی رغبتی مردم به این 2 پول شد و رفته رفته حواله های کاغذی جذابیت بیشتری پیدا کردند و از اینجا بود که سیر تکامل بشر به سمت پول های امروزی آغاز شد. 👈 در نتیجه بشر به این نتیجه رسید که پول کاغذی هم از بابت فراوانی و تامین نقدینگی و هم از بابت خرد شدن بهتر از درهم و دینار می باشد. ✅ آزموده را آزمودن خطاست. بشر یک مرتبه این مسیر را تجربه کرد و دوباره نباید اشتباه گذشته را جبران کنیم. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣3⃣ 🔹 یکی دیگر از علل حذف درهم و دینار از مبادلات، سخت بودن و غیر مانوس بودن حساب و کتاب با سکه بود. 🔺 چون قیمت سکه ی طلا و نقره بالاتر از بیشتر اجناس داخل بازار است و قیمت گذاری اجناس با آنها به شکل اعشار و صدم سکه بود مثلا نصف و ربع و عشر یا 5 صدم سکه، و چون حساب و کتاب در این حالت سخت بود و با پول کاغذی ساده تر بود مردم پول کاغذی را انتخاب کردند. 🔺 از طرف دیگر قیمت گذاری اجناس به شکل حدودی بود و دقیق نبود چون تقسیم ارزش سکه از یک حد بیشتر غیر قابل وصول بود که معمولا فروشنده یا خریدار ضرر می کرد. 🔺 همچنین قیمت اجناس شناور نبود یعنی اگر سکه ی طلا و نقره افزایش قیمت پیدا می کرد، باید در این صورت اجناس ارزان تر می شدند، ولی چون قیمت اجناس مشخص بود مثلا ربع سکه دیگر کسی قیمت جنسش را کمتر نمی کرد و به قیمت قبل می فروخت و در عوض چون قیمت سکه بالا رفته بود مزد کارگر با سکه ی کمتری پرداخت می شد؛ در نتیجه درآمد قشر کارگر کاهش پیدا می کرد. یعنی کارگر با قیمت روز سکه، مزد و حقوق دریافت می کرد ولی اجناس داخل بازار با قیمت گذشته سکه قیمت گذاری شده بودند. ⚠️ این عوامل سبب بی رغبتی و بی میلی مردم به درهم و دینار شد و دست آخر منجر به حذف این 2 سکه از بازار شد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣4⃣ 🔹 یکی دیگر از عوامل حذف درهم و دینار تولید و حفظ و نگهداری پر هزینه این 2 سکه بود. 🥇 سکه ی طلا و نقره علاوه بر ارزش زیاد خودشان، هزینه ی ضرب بالایی داشتند. از طرف دیگر ضرب آنها هم کار سخت و پیچیده و دقیقی بود که باید وزن و شکل یکسان می داشتند و همین امر سرعت ضرب را کند و هزینه اش را بالا می برد و در نتیجه علاوه بر بی رغبتی حکومت ها به ضرب، قیمت سکه هم به نسبت طلا و نقره ی خام خیلی گران تمام می شد و به همین دلیل مردم رغبت به استفاده از سکه را نداشتند. از طرف دیگر هزینه چاپ پول بسیار آسان بود و سرعت چاپ هم خیلی سریعتر و راحت تر امکان پذیر بود و این جوری پول های امروزی جذابیت پیدا کرد. 🏆 از طرف دیگر چون طلا و نقره خام از سکه ی آن ارزان تر بود، مردم بیشتر میل به نگهداری و جمع طلا و نقره زینتی می کردند و همین سبب کاهش طلا و نقره و در نتیجه کاهش نقدینگی در بازار می شد. ⚠️ حمل و نقل سکه برای تجارت و خرج مسافرت بسیار پر خطر بود و با ریسک بالا صورت می گرفت و خطر دزدیده شدن آن بالا بود و همچنین تامین امنیت آن هم بسیار سخت بود و مردم رو به حواله آوردند که این مشکلات را نداشت و در ادامه پول کاغذی جای آن حواله ها را گرفت که حمل و نقلش آسان تر و امنیتش بیشتر بود. در این حالت دولت ها طلا را انبار می کردند و پول های کاغذی را به مردم می دادند و هر کجا که مردم می خواستند ارزش آن پول را هم تضمین می کردند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣5⃣ 🔴 یکی دیگر از عوامل حذف درهم و دینار، عدم فرآیندی رسمی برای تعیین اعتبار و محک سکه و عدم وجود سازوکاری برای نگهداری و حمل و نقل فیزیکی سکه بود. 🥇 حتما شما هم در فیلم ها دیده اید که مردم وقتی از کسی سکه ی طلا می گرفتند آن را لای دندان هایشان می گذاشتند و گاز می گرفتند. این کار برای این بود که بفهمند این سکه واقعی است یا تقلبی. 👈 یک سری عوامل جانبی سبب شد که مقبولیت و محبوبیت درهم و دینار از بین برود: 1. وجود سکه های تقلبی به خاطر ضرب آسان سکه: البته به شرطی که خود دولت ها سکه تقلبی ضرب نمی کردند. 2. عدم نگهداری درست سبب سائیدگی و ضرب خوردگی سکه ها و در نتیجه موجب کاهش وزن آنها می شد و از طرف دیگر مردم ترازو هایی برای اندازه گیری نداشتند اما وقتی به صرافی مراجعه می کردند متوجه خسارتشان می شدند. 3. غش در وزن و جنس و عیار سکه مثل دولت مصر که دستور داد به دانشگاه الازهر اعلام کند مثقال شرعی 2 سوم مثقال بازار است و سکه های سبک تر ضرب کرد. در نتیجه پول های کاغذی چون ارزش شان به خودشان نبود و راهکاری برای تشخیص تقلبی بودن داشتند و نگهداری آنها ساده بود، رواج بیشتری یافت. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
〰〰〰 تجزیه و تحلیل پیام ها 〰〰〰 🔺 در پیام 8 و توضیح آن یعنی 8-1 گفتیم که کسی نتوانست درهم و دینار به زور از اقتصاد حذف کند ولی یهودیان با برنامه ریزی و سیاست این کار را کردند. 🔺 در پیام شماره 16 و توضیح آن یعنی 16-1 گفتیم که سیاست یهودیان، حاکم کردن نظام پرداخت اعتباری بود. 🔺 اما در پیام 12 و 13 و 14 و 15 گفتیم که علل حذف درهم و دینار به خاطر اختلالات و مشکلاتی بوده است که در خود درهم و دینار بوده و آن اختلالات سبب حذف درهم و دینار شد. ⁉️ آیا تناقض گویی نیست؟! بالاخره علت حذف درهم و دینار چی بوده؟! ⚠️ آیا علت حذف درهم و دینار سیاست یهودیان در حذف درهم و دینار بوده و یا اینکه به خاطر بروز اشکالاتی در درهم و دینار مردم به این 2 پول بی میل و رغبت شدند و همین امر سبب حذف شدنشان شد؛ کدام یک درست است؟! 👈 در واقع هر 2 بوده است. 🔹 اولا: انکار نمی کنیم که درهم و دینار خودشان یک سری اشکالاتی دارند و قواعد و احکام اسلامی برای برطرف کردن همان اشکالات آمده اند. پس بدون برنامه‌ریزی و بدون کنترل درهم و دینار نمی توان اقتصاد را با این 2 پول درست کرد. 🔹 ثانیا: برخی از اشکالات پیش آمده برای درهم و دینار به خاطر بر هم خوردن نظام پرداخت واقعی ایجاد شده بود که یهودیان مسبب بر هم خوردن آن بودند. 🔹 ثالثا: یهودیان با بی میل و رغبت کردن مردم نسبت به درهم و دینار از فرصت سوء استفاده را کردند و با بزرگ نمایی آن اشکالات، به جای حل مساله در کل مساله را پاک کردند و درهم و دینار را از اقتصاد حذف کردند. 🔺 در پیام شماره ی 16 گفتیم که راه حل کارآمد کردن درهم و دینار و حذف خلق پول اعتباری، احیاء نظام پرداخت واقعی است. 🔹 اولا: شناخت صفات و خصوصیات نظام پرداخت واقعی برای همه ی ما لازم است. 🔹 ثانیا: برای احیاء دوباره ی این نظام برطرف کردن نواقص گذشته ی آن هم لازم است و الا در جنگ با نظام پرداخت اعتباری شکست خواهد خورد. 🔹 ثالثا: در نظام پرداخت واقعی به روز رسانی هم باید صورت بگیرد. 👈 چون حداقل یک قرن پیش این نظام از بین رفته و اگر الان بخواهد دوباره احیاء شود، علاوه بر حل اشکالات قدیم، لازم است که همگام با فناوری و نیاز روز نوآوری شود که متاسفانه هنوز هیچ طرح و برنامه ای برای بروز رسانی نظام پرداخت واقعی وجود ندارد. ✅ نتیجه گیری: 💯 باید دانست که احیاء درهم و دینار بدون حاکم کردن نظام پرداخت واقعی مشکلی را حل نمی کند و برای رسیدن به نظام پرداخت واقعی راه طولانی در پیش داریم و اول باید علم و دانش خود را از نظام پرداخت واقعی بالا ببریم و بعد طرح و برنامه های اجرایی مطابق با شرایط روز دنیا ارائه بدهیم و بعد آن طرح ها را آزمایشی اجرا کنیم تا آزمون و خطا داشته باشیم و اشکالات گذشته ی مدیریت درهم و دینار را برطرف کنیم و بعد از برطرف کردن نواقص کار، این نظام را همگانی کنیم یعنی در کل دنیا. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
اگر سوال یا اشکال یا نظر و پیشنهادی دارید در گروه زیر آماده ی شنیدن کلام شما عزیزان هستیم. گروه پرسش و پاسخ اقتصادی https://eitaa.com/joinchat/2255421721Gb34bb5c32c
به صورت خود جوش و آتش به اختیار تشکیل شده و در 4 سطح 1. پژوهشی 2. آموزشی 3. تبلیغی 4. اجرایی-عملیاتی به فعالیت خودش ادامه می دهد. پژوهش های خوبی صورت گرفته و برنامه های اجرایی خوبی با توجه به آن پژوهش ها طراحی شده است. اعتقاد دارد با آموزش افراد جدید و تبلیغ از طرح اجرایی می تواند با کمک خدا و اراده ی مردم، اقتصاد ایران را از وضع نابسامان امروز نجات بدهد. به دنبال ضرب سکه ی نقره و رواج آن هست. احکام خدا راهنمای ما می باشند. پرداخت زکات فطره و زکات نقدین بهترین دلیل برای رواج درهم هستند. با هماهنگی و تعامل با انجمن پولطلا در اصفهان و موسسه متا به زودی طرح احیای پول اسلامی را در دهه ی فجر امسال در مشهد کلید می زند و اولین درهم های اسلامی را به عنوان درهم مهر السنه منتشر می کند.
از دوستان حاضر در گروه دعوت می کند (در صورت تمایل) در جلسات حضوری انجمن هم شرکت بفرمایند تا از ریز فعالیت های مطلع بشوند. این جلسات به جهت هماهنگی و همفکری و گزارش فعالیت های صورت گرفته تشکیل می شوند. مکان جلسات: مشهد مقدس، دور میدان صاحب الزمان (عج)، سنایی 9، درب چهارم از سمت چپ زمان جلسات: شنبه ها از ساعت 18 عصر تا 22 شب. این جلسات هر هفته در این ساعت و در آن مکان دایر می باشد.
1⃣ ⁉️ پول چیست؟ ❗️تا حالا کسی نتوانسته پول را تعریف کند و تمام کسانی که ادعا می کنند تعریف کرده اند، فقط وظایف پول را بیان می کنند. 💸 برای پول 3 وظیفه بیان کرده اند: 1. ذخیره ارزش؛ 2. واسطه در معاملات و مبادلات؛ 3. معیار سنجش ارزش قیمت ها. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
〰〰〰〰〰 توضیح پیام 〰〰〰〰〰
1⃣➖1⃣ در پیام شماره ی 1⃣ گفتیم که اقتصاددانان پول را تعریف درستی نکردند و بیشتر تعاریف، تعریف به وظیفه است. 🔺 اولا: برخی گفته اند برای پول حدود 200 تعریف ارائه شده که نشان می‌دهد که پول نزد اقتصاددانان چیز واضحی نبوده که نتوانسته اند به یک تعریف واحدی برسند. 🔺 ثانیا: تعریف باید نمایانگر ماهیت و واقعیت هر چیزی باشد و به طور کل هر تعریفی باید جامع افراد و مانع اغیار باشد. یعنی تعریفی که شامل همه ی افراد باشد و چیز دیگری غیر چیزی که تعریف می شود هم داخل در تعریف نشود. ⁉️ به نظر شما درست است بگوئیم پول همان چیزی است که مردم با آن خرید می کنند؟! آیا این تعریف پول شد؟! شما باور می کنید که این تعریف را یک اقتصاددانان بزرگ گفته باشد؟! اما واقعا پول را اینگونه بچگانه تعریف کرده اند. 🔺 ثالثا: تعریف نباید به وظیفه ی شیء باشد. اکثر کسانی که پول را تعریف کردند تعریف به وظیفه کرده اند و اشکال تعریف به وظیفه این است که جامع و مانع نیست. ⁉️ مثلا بیل چیست؟ 👈 به چیزی که با آن خاک را زیر و رو می کنند بیل می گویند. 🔹 گاوآهن هم خاک را زیر و رو می کند یا بلدوزر هم همین طور با کلنگ هم می توانیم همین کار را بکنیم یا با یک قاشق هم می توان این کار را کرد. ⚠️ آیا با هر وسیله ای که بتوان خاک را زیر و رو کرد به آن بیل می گویند؟! پس تعریف به وظیفه درست نیست. 💯 در نتیجه اختلاف در تعاریف پول و جامع و مانع نبودن تعاریف ارائه شده برای پول و تعریف کردن به وظیفه ی پول نشان می دهد که پول امر مجهول و مبهمی در نزد اقتصاددانان می باشد. 🔅 پس در واقع می توان گفت تعریفی از پول ارائه نکردند و فقط ادعا کردند که پول را تعریف کرده اند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
هدف از تشکیل چیست؟ 💎 احیاء و ترویج زکات درهم و دینار ⚠️ شاید بعضی بگویند سری که درد نمی کند چرا دستمال می بندید. الان که درهم و دینار نیست زکات هم واجب نیست. چرا شما دوست دارید که درهم و دینار را احیاء بکنید تا زکات بدهید؟ 🔺 اولا: ما تا اینجا داشتیم در این کانال از نظر علمی فواید احیاء درهم و دینار را ثابت می کردیم. 🔺 ثانیا: جدا از این مباحث خداوند در آیه ی 103/توبه می فرماید: 🔅 ای پیامبر از اموال مسلمانان زکات بگیر تا پاک بکنی آنها را و تزکیه بکنی آنها را بوسیله زکات و صلوات بفرست بر زکات دهندگان همانا صلوات تو آرامش برای آنها و خداوند شنونده ی داناست 🔅 👈 خدا در قرآن به مسلمانان دستور داده تا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله صلوات بفرستند ولی در این آیه خداوند به پیامبرش دستور داده تا از بین تمام مسلمانان، فقط به زکات دهندگان صلوات بفرستد. 🔺 از طرف دیگر خداوند آنقدر زکات دادن از روی میل و رغبت را دوست دارد که اگر کسی به این افراد عیب بگیرد خداوند عیب گیرندگان را به هیچ عنوان نمی بخشد همان خداوند مهربانی که فرموده همه گناهان را می بخشد. آیه 79 و 80/ سوره توبه 🔅 کسانی که عیب می گیرند به کسانی از مومنین که از روی میل و رغبت زکات پرداخت می کنند .... (ای پیامبر) چه استغفار بکنی برای این عیب گیرندگان و چه استغفار نکنی، اگر 70 مرتبه هم استغفار بکنی پس هرگز خداوند آن عیب گیرندگان را نمی بخشد 🔅 خداوند در این آیه (لن یغفر) دارد که نفی ابد را می رساند یعنی به هیچ عنوان گناه عیب گیرندگان به پرداخت کنندگان زکات را نمی بخشد😱 ✅ در روایات هم داریم که قبولی نماز و روزه مشروط به پرداخت زکات است. 📣 همه ی شما عزیزان را دعوت به همکاری می کند و از همه شما بزرگواران طلب حمایت و پشتیبانی دارد.🙏 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
از دوستان حاضر در گروه دعوت می کند (در صورت تمایل) در جلسات حضوری انجمن هم شرکت بفرمایند تا از ریز فعالیت های مطلع بشوند. این جلسات به جهت هماهنگی و همفکری و گزارش فعالیت های صورت گرفته تشکیل می شوند. مکان جلسات: مشهد مقدس، دور میدان صاحب الزمان (عج)، سنایی 9، درب چهارم از سمت چپ زمان جلسات: شنبه ها از ساعت 18 عصر تا 22 شب. این جلسات هر هفته در این ساعت و در آن مکان دایر می باشد.