eitaa logo
جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی
143 دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ترازوی عدل اسلام را نشان بدهید همه مسلمان می شوند.
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣0⃣ 🚷 آیا می دانستید خطر دزدی سکه ی طلا و نقره کمتر است و اگر درهم و دینار توی جیبتان باشد، کسی دست توی جیب شما نمی کند!! 👈 ما 2 نوع چک داریم: 1. دسته چک شخصی که هر کسی می تواند داشته باشد و ارزش و اعتبار این چک بستگی به اعتبار شخص امضا کننده دارد. 2. چک دولتی که رئیس کل بانک مرکزی پای آن را امضا می کند و ارزش و اعتبارش بستگی به درآمد دولت دارد. این چک پول کاغذی نام دارد. 🔻 همانطور که شما باید درآمد کسب بکنی تا جای چک خودت را پر کنی و الا برگشت می خورد، دولت هم باید درآمد داشته باشد تا جای چک هایی که صادر می کند را پر کند. 🔻 حالا اگر دولت جای چک خودش را پر نکند این چک برگشت نمی خورد، تورم ایجاد می شود و ارزش چک دولت یا همان پول کاغذی کمتر می شود. ▪️ مثلا اگر من 10 هزار تومان دارم و تورم 10 درصد باشد یعنی دولت فقط جای 9 هزار تومان از چک خودش را پر کرده است و 1000 تومان از جیب من برداشته است و من با آن 10 هزار تومانی، فقط 9 هزار تومان می توانم خرید کنم. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
✅همایش بررسی نظریه پولطلا و طرح عملیاتی احیاء مهرالسنه ✳️زمان : پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ساعت 15 الی 17 ❇️مکان : حرم مطهر - بست شیخ طبرسی - بنیاد پژوهشهای استان قدس رضوی - تالار شیخ طوسی 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣8⃣ مبنای ربوی نظام پرداخت اعتباری عامل خلق پول و تورم است. 🔺 در نظام پرداخت اعتباری می توان با اعتبار از بازار خرید داشته باشیم. به اولین باری که این اعتبار خرید لحاظ می شود خلق پول می گویند. 🤔 خیلی ها فکر می کنند که فقط چاپ پول توسط بانک مرکزی سبب خلق پول و بالا رفتن پایه ی پولی کشور می شود بلکه اینگونه نیست و هرگونه لحاظ جدید اعتبار خرید در سیستم بانکی بر اساس مبانی ربوی خلق پول است و پایه پولی را بالا می برد. 👈 از جمله مواردی که سبب خلق پول می شود می توان موارد ذیل را نام برد که همه بر اساس مبنای ربا اتفاق می افتد. 1. به بدهی دولت به بانک ها سود تعلق می گیرد که این سود خلق پول است. 2. به اوراقی که دولت ها منتشر می کنند و نقدینگی جذب می کنند یعنی به بدهی دولت به مردم سود تعلق می گیرد. 3. به سپرده های مردم در بانک ها سود تعلق می گیرد. 4. به سپرده های بانک ها نزد بانک مرکزی سود تعلق می گیرد. 5. به بدهی مردم به بانک ها یا همان وام های بانکی سود تعلق می گیرد. 6. به دیرکرد پرداخت اقساط وام سود تعلق می گیرد. 7. به گردش پول در بانک ها سود تعلق می گیرد. 8. به بدهی بانک مرکزی به بانک ها سود تعلق می گیرد. 😱 تمام سودی که در این موارد ذکر شد بر مبنای ربا می باشد و به اعتبار لحاظ شده در همه ی این سودها خلق پول می گویند که عامل تورم و بی ارزش شدن پول ملی می شود. 💯 اما در نظام پرداخت واقعی چنین سودی لحاظ نمی شود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣8⃣➖1⃣ در پیام شماره 8⃣1⃣ گفتیم که مبانی ربوی در نظام پرداخت اعتباری سبب خلق پول و تورم است. ⁉️ آن مبانی چیست و چگونه این اتفاق می افتد؟ 👈 در ربای قرضی یک مبنای اعتباری و فرضی وجود دارد که این مبنا در نظام پرداخت اعتباری به رسمیت شناخته شده و بر آن مبنای فرضی آثار واقعی بار کرده اند و همین سبب خلق پول و تورم می شود. ⁉️ مبنای ربا خواران در دادن پول به دیگران چیست؟ ⏰ فقط عنصر زمان بدون هیچ عامل دیگری در افزایش سود پول موثر است. 👈 یعنی هر چه مدت زمان برگرداندن قرض و بدهی بیشتر باشد سود بیشتری باید بابت تسویه ی قرض و بدهی پرداخت شود. 💯 اما ملاک در نظام پرداخت واقعی کار است نه زمان و هر چه کار بیشتری صورت بگیرد سود بیشتری نصیب شریکان خواهد شد. ⚠️ پس وقتی فقط زمان در کم و زیاد شدن سود موثر باشد نه کار، این امر سبب می شود که یک سود فرضی و غیر واقعی برای پول در نظر گرفته بشود. 🏦 تا موقعی که این فرض و اعتبار بین اشخاص حقیقی باشد مشکلی ندارد اما وقتی این فرض و اعتبار از اشخاص حقیقی به اشخاص حقوقی سرایت بکند یعنی به دستگاه حاکمیت مثل دولت و بانک مرکزی سرایت بکند سبب خلق پول و تورم می شود. 🔺 وقتی نظام حاکم بر اقتصاد نظام پرداخت اعتباری باشد، خلق اعتبار جدید آسان است؛ چون خلق اعتبار هزینه ای ندارد. 😱 اما این مساله به همین جا ختم نمی شود. گاهی اوقات بانک مرکزی مجبور به خلق اعتبار جدید است و یا بهتر بگوییم گاهی اوقات خلق اعتبار از دست نظام حاکمه خارج است. 🔺 وقتی مبنا در قرض دادن این باشد که عنصر زمان در افزایش سود پول موثر باشد هرگونه بدهی دولت و بانک مرکزی و بانک ها به مردم و به همدیگر سبب خلق پول و اعتبار جدید می شود. 👈 خلاصه می توان گفت علت خلق اعتبار منحصر در اراده ی نظام حاکمه نیست بلکه گذر زمان هم یکی دیگر از علل خلق اعتبار جدید می باشد که اتفاقا این علت خلق اعتبار اجباری است؛ چون گذر زمان اجباری است. 🔺 پس هر چه بدهی بانک ها به مردم بیشتر باشد در قالب سپرده و نگهداری پول مردم و ... یا بدهی مردم به بانک ها بیشتر باشد در قالب وام یا بدهی دولت به بانک ها بیشتر باشد یا بدهی بانک مرکزی به بانک ها بیشتر باشد یا بدهی بانک ها به بانک مرکزی بیشتر باشد، با گذر زمان خلق اعتبار بیشتری صورت می گیرد. 🏦 به صورت کلی، هر چه پول اعتباری، مدت زمان بیشتری در نظام بانکی بماند به هر عنوانی، سود بیشتری به آن پول تعلق می گیرد و هر چه سود بیشتری تعلق بگیرد خلق اعتبار بیشتری اتفاق می افتد. ⁉️ ارتباط سود پول با نظام پرداخت اعتباری چیست؟ 👈 نظام پرداخت اعتباری این سود فرضی را قابل پرداخت می کند و به آن رسمیت می بخشد. 💯 اما در نظام پرداخت واقعی این سود فرضی قابل پرداخت نیست؛ چون در برابر این سود درهم و دینار واقعی نیست تا پرداخت شود و این سود فرضی دین و بدهی ایجاد می کند و طبق قاعده، دولت یا بانکی که نتواند بدهی خودش را پرداخت کند ورشکسته می شود نه اینکه با خلق اعتبار جدید این دین و بدهی با تورم به مردم منتقل شود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣8⃣➖2⃣ در پیام 8⃣1⃣ گفتیم که مبانی ربوی در نظام پرداخت اعتباری سبب خلق پول و تورم است. به یکی از مبانی ربا در پیام 1⃣➖8⃣1⃣ اشاره کردیم و الان به دومین مبنای آن اشاره می کنیم. ⁉️ فروش دین یعنی در مقابل انتقال دین، پول نقد دریافت کنیم درست است یا انتقال و تهاتر دین با طلب درست است؟ آقای ب به آقای الف 1000 تومان بدهکار است. آقای ج هم به آقای ب 1000 تومان بدهکار است. از طرف دیگر آقای الف به آقای ج 1000 تومان بدهکار است. 👈 پس اگر آقای الف بتواند 1000 تومان بدهکاری خودش را به آقای ج بپردازد، آقای ج هم می تواند به آقای ب 1000 تومان بدهکاری خودش را بپردازد و همچنین آقای ب هم می تواند به آقای الف 1000 تومان بدهکاری خودش را بپردازد و تازه بعد از اینکه آقای الف 1000 تومان طلب کاری خودش را از آقای ب گرفت، می تواند 1000 تومان بدهکاری خودش را به آقای ج بپردازد. ♻️ این دور شد یعنی آقای الف زمانی می تواند بدهکاریش را به آقای ج پرداخت کند که بدهکاری خودش تسویه شده باشد و زمانی بدهکاری خودش تسویه می شود که بدهکاریش را به آقای ج پرداخت کند. 💯 برای همین در نظام پرداخت واقعی فروش دین ممکن نیست؛ چون چیزی نیست که فروخته شود اما تهاتر دین ممکن است چون احتمال دارد دور پیش بیاید. 💡 پس در صورت بالا تهاتر طلب الف از ب با بدهکاری الف از ج مشکل دور را حل می کند. ✅ به این شکل که اگر دین ج به ب از طرف آقای ب، بابت طلب الف از ب به ذمه ی الف منتقل شود؛ نتیجه این می شود که آقای الف، هم از ج طلبکار است و هم به ج بدهکار و وقتی جنس و شکل این طلب و بدهکاری یکی باشد با هم تهاتر می شوند. یعنی اگر آقای الف 1000 تومان بدهکار و 1000 تومان از آقای ج طلب کار باشد این هزار تومان دقیقا همان هزار تومان است و تهاتر صورت می گیرد و با هم تسویه حساب می شوند. 🔅 اینگونه می شود که در نظام پرداخت واقعی خلق پول صورت نمی گیرد. چون اولا: دین فروخته نمی شود و فقط از ذمه ی یک نفر به دیگری منتقل می شود. ثانیا: با دین چیزی خریداری نمی شود؛ چون ارزش واقعی ندارد و فقط دین با طلب تهاتر می شود. ثالثا: سود واقعی مبنای پرداخت قرار می گیرد و سود فرضی مثل ربا مبنا قرار نمی گیرد. ⚠️ اما در نظام پرداخت اعتباری اولا: فروش دین می کنند به کمتر از مقدار دین؛ چون ارزش همه چیز اعتباری است و برای این دین هم ارزش اعتباری لحاظ می کنند و در قبالش پول پرداخت می کنند. ثانیا: برای این پولی که از نقد شدن دین با تاخیر پرداخت می شود یک کسر ارزش در نظر می گیرند یا به خاطر تورم و یا به نام اسکنت پول که اگر این پول الان نقدا می بود و به یک نفر می دادیم، آن شخص چقدر بابت این قرضش سود می داد؛ پس این کارکرد فرضی پول به نام اسکنت از مبلغ دین کسر می شود به اسم فروش دین دقیقا مثل کم کردن مبلغ اجاره خانه به خاطر پرداخت رهن بیشتر. ثالثا: مبنای سود فرضی و مبانی ربوی حاکم است و طبق آن عمل می شود. ⛔️ مثلا در مثال بالا اگر آقای ب 1000 تومان دین آقای ج به خودش را به آقای الف 900 تومان بفروشد و 100 تومان هم نقد بدهد دین آقای ب به الف تسویه می شود و طلب آقای ب از ج از بین می رود و همچنین بدهکاری الف به ج با طلبکاری الف از ج تهاتر می شود ولی 100 تومان ارزش جدید لحاظ شد. یعنی 100 تومانی که آقای ب بابت کسر مبلغ فروش دین به الف پرداخت کرد بی خود و بی دلیل ایجاد شد. 📛 حالا اگر این چرخه ی دین فروشی بزرگتر شود می تواند به مقدار ارزش دین فروخته شده پول اضافه پرداخت شود یا اگر این مبنای فروش دین از افراد حقیقی به افراد حقوقی مثل دولت و بانک مرکزی سرایت بکند علاوه بر اینکه لحاظ ارزش جدید تصاعدی بیشتر می شود، این لحاظ جدید به خلق پول هم می انجامد. یعنی وقتی برای دین یک ارزش اعتباری لحاظ شود و این ارزش لحاظ شده ی اعتباری قابل پرداخت در نظام پرداخت اعتباری باشد، خود همین سبب خلق پول یا خلق اعتبار جدید می شود. 👈 اینگونه می شود که مبانی ربوی سبب خلق پول و تورم و کاهش ارزش پول می شود. 💯 اما اگر درهم و دینار با احکام حرمت ربا جاری باشد و تهاتر دین در مبادلات اساس کار باشد یعنی نظام پرداخت واقعی حاکم باشد این فروش دین معنایی پیدا نمی کند و مبنای خلق پول از بین می رود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
1⃣9⃣ بیت المال ابزار اجرای نظام پرداخت واقعی و عامل حذف خلق پول است. 🗓 1400 سال پیش بعد از هجرت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله) به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی، حضرت برای مدیریت اقتصادی جامعه اسلامی مجموعه ای را تاسیس فرمودند به نام بیت المال. ✅ در اهمیت بیت المال در نظام اسلامی همین بس که امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) در اولین کلام بعد از به حکومت رسیدن فرمودند: اموال بیت المال را بر خواهم گرداند هر چند که مهر زنهای تان شده باشد. 🕌 جایگاه بیت المال در نظام اقتصادی اسلام مثل جایگاه بانک در نظام اقتصادی غرب است. 🏦 همانطور که بانک، نظام پرداخت اعتباری را رواج و توسعه می دهد بیت المال هم نظام پرداخت واقعی را رواج و توسعه می دهد. 🕍 ما اصلا چیزی به نام بانک اسلامی یا بانکداری اسلامی نداریم و در این 44 سال از عمر انقلاب کاملا آزمایش کردیم. 👈 آزموده را دوباره آزمودن خطاست 💯 آن ابزاری که جلوی خلق پول را می گیرد و سبب توسعه ارکان اقتصادی اسلام می شود مجموعه ای است به نام بیت المال. 🕹 درهم و دینار به عنوان پول در نظام پرداخت واقعی احتیاج به کنترل و هدایت دارند و مجموعه ای که این وظیفه را به عنوان توسعه دهنده و ابزار کنترل نقدینگی در نظام اقتصادی اسلام به عهده دارد مجموعه ایست به نام بیت المال. ⚔ راهکار مبارزه با نظام اقتصادی غرب احیای بیت المال است. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.