eitaa logo
جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی
143 دنبال‌کننده
34 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ترازوی عدل اسلام را نشان بدهید همه مسلمان می شوند.
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣7⃣➖1⃣ در پیام شماره ی 7⃣1⃣ گفتیم که درهم و دینار مکمل هم هستند و بدون هم عملکرد خوبی ندارند. 🔺 ما به دنبال احیاء سکه ی نقره به نام درهم و سکه ی طلا به نام دینار هستیم نه به دنبال طلا و نقره کردن پول. ⚠️ فرق درهم و دینار با طلا و نقره این است که 1. طلا و نقره وزنی قیمت می خورند اما درهم و دینار عددی مثل سکه ی بهار آزادی قیمت می خورند. البته شاید قیمت یک سکه بیشتر از طلا یا نقره ای باشد که همراه سکه هست. به این حالت حباب سکه می گویند هر چند که نباید حباب سکه وجود داشته باشد. 2. طلا و نقره مثل اجناس دیگر در بازار هستند و هر کدام قیمت و مشتری خاص خودشان را دارند ولی درهم و دینار وظیفه ی خاصی به نسبت به اعتبار و خصوصیات خودشان دارند. 🔺 برای همین درهم و دینار باید به جای پول مطرح بشوند و جایگاه پول را داشته باشند و وظایف پولی که در پیام 1 گفتیم را باید انجام دهند. 🔹 ما در پیام 17 وظایفی را برای درهم و دینار بیان کردیم که باید این وظایف را با وظایف پول تطبیق کنیم. در پیام شماره ی 1 گفتیم که اقتصاددانان 3 وظیفه برای پول گفته اند. 1. ذخیره و حفظ ارزش؛ 2. واسطه در مبادلات؛ 3. معیار و مقیاس سنجش قیمت ها؛ 🔹 اگر درهم و دینار بخواهند وظایف پول را انجام دهند باید اعتبار و مدیریت شان با توجه با خصوصیات خودشان لحاظ شود تا به خوبی وظایف پول را انجام دهند و اختلالی در نظام پرداخت واقعی پیش نیاید. 📐 یکی از وظایف پول معیار و مقیاس سنجش قیمت ها بود. درهم و دینار هر کدام به یک شکل معیار و مقیاس هستند. 💯 درهم معیار و مقیاس کوچک است اما دینار معیار و مقیاس بزرگ است. در نتیجه چیزهای کوچک را باید با درهم اندازه گیری کرد و چیزهای بزرگ را با دینار. 🔅 مثلا هیچکس فاصله 2 شهر را با میلیمتر اندازه گیری نمی کند. آیا تا حالا شما تابلویی در جاده ها دیده اید که فاصله بین شهرها را به میلیمتر نشان بدهد؟! یا قطر یک شیشه را با کیلومتر اندازه گیری نمی کند مثلا می گویند شیشه 4 میل یا 5 یا 6 یا 8 میل. 👈 پس معیار و مقیاس باید با چیزی که می خواهیم آن را بسنجیم تناسب داشته باشد یعنی قیمت یک شکلات را با سکه ی طلا نمی سنجند. ⚠️ یهودیان، اول درهم و سکه ی نقره را از بازار حذف کردند و بعد از آن که مردم نتوانستند اکثر اجناس خود را با سکه ی طلا قیمت گذاری بکنند چون قیمت مختصری داشتند؛ در نتیجه به خرید کردن با سکه ی طلا بی میل و رغبت شدند و اختلال در نظام پرداخت واقعی پیش آمد. 🔹 اکثر کالاهای داخل بازار و اکثر مایحتاج مردم قیمت کمی دارند مثل نان و شیر و حبوبات و بقیه مواد غذایی که مردم هر روز مشغول خرید این کالاها هستند در نتیجه اکثر معاملات روزانه ی مردم و اکثر پول در گردش پول خرد است. 🔹 از طرف دیگر مقدار و حجم نقره از طلا بیشتر است و قیمت سکه ی درهم بسیار کمتر از دینار است پس مقیاس و معیار اینگونه معاملات باید درهم باشد. یک نتیجه ی دیگر هم می گیریم که پول در گردش که واسطه ی در مبادلات روزانه ی مردم است درهم است؛ پس این پول نباید برای پس انداز کنار گذاشته شود که باعث اختلال در معاملات مردم می شود. 🔺 اما سرمایه داران و هر انسانی می خواهد مقداری از سرمایه ی خود را برای روز مبادا ذخیره بکند. مشخص است که هر شخصی پول یک نان را برای روز مبادا ذخیره نمی کند بلکه بیشتر؛ در نتیجه از دینار و سکه ی طلا برای پس انداز باید استفاده کرد. معاملات بزرگ با مبالغ بالا به نسبت معاملات خرد مردم بسیار کمتر اتفاق می افتند و سرمایه های هنگفت هم یک شبه جمع نمی شوند و باید مدت زمانی بگذرد تا چنین مبلغی جمع بشود؛ پس دینار مخصوص پس انداز و مبادلات بزرگ تجاری می باشد. 🔹 اکثر معاملات بین المللی و اکثر تجارت دنیا با مبالغ بزرگ است؛ پس دینار مقیاس مبادلات و معاملات بین المللی است؛ پس دینار با وزن کم در عین ارزش زیاد حمل و نقلش راحت تر از درهم است. ولی اکثر مبادلات داخل شهرها بین مردم مبادلات کوچک و روزانه است؛ پس درهم پول منطقه ای می باشد. 🔺 گفتیم درهم و دینار مقیاس و معیار قیمت گذاری است و گفتیم این مقیاس خودش عددی می باشد؛ پس قیمت های اجناس یا کمتر از یک سکه است یا بیشتر. اگر قیمت یک جنس کمتر از یک سکه باشد، باید قیمت گذاری اعشاری باشد؛ چون اعداد کمتر از یک اعشاری هستند و اگر بیشتر است هم به همین شکل مثلا یک و نیم سکه. 🔹 اما مردم در این زمان با این پول های الان مثل قدیم عادت به اعداد اعشاری ندارند و باید مقیاس پول را مثل ساعت تقسیم بکنیم چون کسی در حساب و کتاب ساعت مشکلی ندارد. هر 60 ثانیه یک دقیقه هر 60 دقیقه یک ساعت هر 24 ساعت یک روز درهم و دینار هم همین طور هر 10 قران یک تومان هر 100 تومان یک درهم هر چند درهم یک دینار که بستگی به قیمت درهم و دینار دارد. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
ضمن عرض پوزش مجدد از تمامی عزیزان؛ به اطلاع می رساند گروه جدید برای تبادل نظر ایجاد شد. اگر سوال یا اشکال یا نظر و پیشنهادی دارید در گروه زیر آماده ی شنیدن کلام شما عزیزان هستیم. گروه گفتگوی آزاد https://eitaa.com/joinchat/4024631599G9e6a11f9d5
🔺 خدمت بزرگوارانی که تازه وارد کانال ما شده اند سلام عرض می شود.🙌 🔺 جهت اطلاع این بزرگواران 3 مطلب بیان می شود. 1. پیام های این کانال به جهت درست کردن آرشیوی برای آموزش افراد و تبلیغ از برنامه های می باشد. 👈 به همین جهت اولا قرار نیست این کانال بی نهایت مطلب منتشر بکند. ثانیا تمام این پیام ها به جهت نمونه است و شاید بعدا برخی از پیام ها از حیث محتوا و شکل تغییراتی داشته باشند. ثالثا عزیزان می توانند با عضو بودن در کانال ما یک آرشیوی از مباحث اقتصادی برای روشنگری و ترویج اقتصاد اسلامی داشته باشند. 2. تمام پیام ها و حتی توضیح آن پیام در قسمت بالای متن سمت چپ شماره دارند. 👈 کاربرد این شماره ها برای این است که ارجاع به پیام ها راحت تر باشد. حال این ارجاع به خاطر اولا: اشکال یا ایراد یا پیشنهاد می باشد تا مشخص باشد به کدام پیام اشکال می شود. ثانیا: اگر نکته مبهم یا اشتباهی در پیام ها بود با ذکر شماره ی پیام آن نکته توضیح داده شود. 3. رویکرد ما در تعامل با دیگران است. فلذا یک گروه گفتگوی آزاد تشکیل داده ایم تا اگر عزیزان اشکال و ایراد و شبهه و انتقاد یا پیشنهادی داشتند ما را از نظرات خودشان مستفیض بفرمایند.
♻️ توضیحی خدمت سروران جدیدی که تازه به گروه اضافه شده اند عرض می شود. 👈 یک بخشی در این کانال وجود دارد به نام (توضیح پیام) 🔹 در این بخش قرار است نکات ظریف یا سخت یا شبهه برانگیز برخی پیام ها شرح داده شود. 🔅 شکل کار به این نحو است: 1⃣ هر پیامی یک شماره در زیر عکس در سمت چپ (بالای متن پیام) دارد و پیامی که نکات آن پیام را شرح می دهد با ذکر شماره ی آن پیام نشان می دهد که این شرح مربوط به کدام پیام با چه شماره ای هست. ⛔️ پیام هایی که می خواهند نکات پیامی را توضیح بدهند هم شماره دارند. 1⃣➖1⃣ شماره آنها همان شماره ی پیام اصلی است که به صورت اعشاری مشخص می شود. 🔅 مثلا اگر شماره ی پیام اصلی 3 است شماره پیامی که آن را توضیح می دهد 3-1 می باشد.
1⃣6⃣ 📛 درهم و دینار جلوی خلق پول را نمی گیرد بلکه نظام پرداخت واقعی جلوی خلق پول را می گیرد 🔻 2 نوع نظام پرداخت وجود دارد: 1. نظام پرداخت واقعی؛ 2. نظام پرداخت اعتباری؛ 1. نظام پرداخت واقعی: یعنی هر شخصی در قبال کالا و خدماتی که دریافت می کند فقط چیزی را می تواند پرداخت کند که دارای ارزش واقعی باشد. 2. نظام پرداخت اعتباری: یعنی هر شخصی در قبال کالا و خدماتی که دریافت می کند می تواند با اعتباری که خودش کسب کرده یا اعتباری که به او داده شده پرداخت داشته باشد. ✅ به اعتباری که می توان با آن کالا و خدمات خرید، پول می گویند و به اولین باری که این اعتبار لحاظ و منظور می شود خلق پول می گویند. 💯 نظام پرداخت واقعی بر اساس درهم و دینار است و نظام پرداخت اعتباری بر اساس پول اعتباری. ⚠️ نظامی که الان بر اقتصاد جهان حاکم است نظام پرداخت اعتباری می باشد. یهودیان با حاکم کردن این نظام توانستند درهم و دینار را حذف بکنند. 👈 در نظام پرداخت اعتباری فرقی نمی کند که شما چه اعتبار می کنی، چه 100 سکه ی طلا یا 100 دلار یا 100 تومان هیچ تفاوتی با هم ندارد؛ چون اعتبار کردن هزینه ندارد. 🔅 مثلا در حساب شما 100 سکه ی طلا منظور می کنند و شما الان می توانی به همین اعتبار به مقدار 100 سکه ی طلا پرداخت داشته باشی، بدون اینکه سکه ی طلایی وجود داشته باشد. 🥇 اگر بخواهیم درهم و دینار را احیاء کنیم و با یهودیان مقابله بکنیم، باید نظام پرداخت واقعی را حاکم بکنیم و الا با نظام پرداخت اعتباری مشکل بیشتر هم می شود. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی
با عرض پوزش برای چندمین بار بدون دلیل گروه پرسش و پاسخ اقتصادی از دسترس خارج شد. تا بررسی ایراد و ر
با عرض پوزش باز هم برای چندمین بار بدون دلیل گروه گفتگوی ما از دسترس خارج شد.😱 گروه جدید دیروز تشکیل شد و امروز از دسترس خارج شده😡
〰〰〰〰〰 توضیح پیام 〰〰〰〰〰
1⃣6⃣➖1⃣ در پیام شماره ی 6⃣1⃣ آمده بود نظام پرداخت اعتباری. ⁉️ نظام پرداخت اعتباری چیست؟ ⚠️ اول باید گفت پرداخت اعتباری و خود اعتبار چیست تا نظام پرداخت اعتباری معنایش واضح شود. 👈 بار کردن یا لحاظ کردن مفهومی بر یک چیزی اعتبار کردن می گویند. 🔺 مثلا بار کردن مفهوم توقف و ایست بر چراغ قرمز یا لحاظ اسم شهید سلیمانی بر یک خیابان یا گذاشتن یک اسم روی بچه توسط پدر و مادرش 💭 اعتبار و لحاظ کردن فقط یک امر ذهنی است و با این اعتبار و لحاظ، هیچ چیز در واقعیت و عالم خارج تغییر نمی کند و چیزی خلق یا ایجاد نمی شود. مثلا اگر پدر و مادری اسم بچه شان را تغییر بدهند، چاق تر یا قد بلندتر یا خوشکل تر یا قوی تر نمی شود. 🗣 یا اگر کسی بخواهد اسم خودش را تغییر بدهد دیگران به راحتی قبول نمی کنند و باز هم او را به اسم قبلی صدا می زنند مگر آنقدر تکرار کند تا بقیه به اسم جدیدش عادت بکنند. 🔺 حال چطوری یهودیان مفهوم پول را بر کاغذ رنگی های خودشان لحاظ یا اعتبار کردند، به طوری که مردم هم قبول بکنند. ⁉️ یعنی چگونه یهودیان ذهن مردم را دست کاری کردند؟ 🔺 اول به بهانه های مختلف مثل اینکه سکه های طلا و نقره را بدهید ما برایتان نگه می داریم جایشان پیش ما امن تر است، سکه های مردم را گرفتند و یک سری کاغذهایی به عنوان مدرک به صاحبان سکه ها دادند. 🔺 بعد رفته رفته همین برگه های امانت، حکم حواله را پیدا می کرد و شخص می توانست با ارائه ی این کاغذ در هر شهر یا حتی کشوری طلا دریافت بکند. 🔺 بعد این حواله ها بی نام شد و دست هر کسی بود می توانست سکه دریافت کند و به این طریق حواله ها خرج می شد. 🔺 بعد یک سازوکاری برای حواله ها درست کردند تا جعل نشود و امنیت داشته باشد در نتیجه یک سری حواله های رسمی برای یک میزان خاص طلا صادر کردند. 🔺 بعد مراکزی درست کردند به نام بانک که این حواله ها را هم نگهداری می کرد تا امنیتش حفظ شود و هم صادر و نقد می کرد تا حواله واقعی از جعلی شناخته شود. 🔺 بعد کاغذهایی چاپ کردند و به مردم گفتند که اینها را به جای پول استفاده بکنید و در واقع اینها ارزشی ندارد و ارزش اینها به پشتوانه ی طلایی است که در بانک ها می باشد. 🔺 بعد 50 سال قبل گفتند همین کاغذها خودش ارزش واقعی دارند و ارزش اینها به طلای توی بانکها نیست و خود همین کاغذها پول است. ✅ اینگونه شد که مفهوم پول را برای کاغذ رنگی هایشان لحاظ و اعتبار کردند و مردم هم قبول کردند. 👈 مشکل لحاظ و اعتبار این است که یک امر ذهنی و فرضی است و در واقع دیده نمی شود و این کاغذ رنگی ها کاشف آن اعتبار و لحاظ ذهنی و فرضی هستند. 🛰 بعد وقتی تکنولوژی و فناوری پیشرفته تر شد پا را هم از این فراتر گذاشتند و گفتند برای کشف این اعتبار، کاغذ هم لازم نیست همین که یک مرکز رسمی تائید بکند شما این اعتبار را دارید کافی است و به جای کاغذ، کارت بانکی صادر کردند. 📲 بعد وقتی قرار شد فقط یک چیز فرضی به اسم پول نزد مردم ارزش داشته باشد، گفتند هر گونه لحاظ و اعتباری به اسم پول، ارزشمند است به شرطی که کاشفی برای آن وجود داشته باشد و در ادامه رمز ارزها درست شد. 💯 حال انتقال این اعتبار و لحاظ فرضی از خریدار به فروشنده که یک کاشف خاص و مخصوص برایش وجود دارد، پرداخت اعتباری نام دارد. 💯 پس سازوکارها و مراکز و بسترهایی که این اعتبار ذهنی را کشف و تائید می کنند و آن را گسترش می دهند مثل بانک و بورس و بیمه و رمز ارز و سوئیفت و FATF و غیره نظام پرداخت اعتباری می گویند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.
به صورت خود جوش و آتش به اختیار تشکیل شده و در 4 سطح 1. پژوهشی 2. آموزشی 3. تبلیغی 4. اجرایی-عملیاتی به فعالیت خودش ادامه می دهد. پژوهش های خوبی صورت گرفته و برنامه های اجرایی خوبی با توجه به آن پژوهش ها طراحی شده است. اعتقاد دارد با آموزش افراد جدید و تبلیغ از طرح اجرایی می تواند با کمک خدا و اراده ی مردم، اقتصاد ایران را از وضع نابسامان امروز نجات بدهد. به دنبال ضرب سکه ی نقره و رواج آن هست. احکام خدا راهنمای ما می باشند. پرداخت زکات فطره و زکات نقدین بهترین دلیل برای رواج درهم هستند. با هماهنگی و تعامل با انجمن پولطلا در اصفهان و موسسه متا به زودی طرح احیای پول اسلامی را در دهه ی فجر امسال در مشهد کلید می زند و اولین درهم های اسلامی را به عنوان درهم مهر السنه منتشر می کند.
از دوستان حاضر در گروه دعوت می کند (در صورت تمایل) در جلسات حضوری انجمن هم شرکت بفرمایند تا از ریز فعالیت های مطلع بشوند. این جلسات به جهت هماهنگی و همفکری و گزارش فعالیت های صورت گرفته تشکیل می شوند. مکان جلسات: مشهد مقدس، دور میدان صاحب الزمان (عج)، سنایی 9، درب چهارم از سمت چپ زمان جلسات: شنبه ها از ساعت 18:30 عصر تا 22:30 شب. این جلسات هر هفته در این ساعت و در آن مکان دایر می باشد.
〰〰〰〰〰 توضیح پیام 〰〰〰〰〰
1⃣6⃣➖2⃣ در پیام شماره ی 6⃣1⃣ گفتیم 2 نوع نظام پرداخت داریم: 1. نظام پرداخت واقعی؛ 2. نظام پرداخت اعتباری؛ ✅ در پیام شماره ی 1⃣➖6⃣1⃣ نظام پرداخت اعتباری را توضیح دادیم. 💎 اما خصوصیات نظام پرداخت واقعی: 🔺 1. در نظام پرداخت واقعی شما مالک پولتان هستید ولی در نظام پرداخت اعتباری فقط اعتبار برای شما لحاظ می شود و این اعتبار را به شما نشان می دهند. 🔺 2. در نظام پرداخت واقعی در هنگام خرید، مالکیت خود را منتقل می کنید. 🔹 الف) یا اصل جنس را هم منتقل می کنید مثل اینکه یک سکه ی درهم را بدهیم و چند کیلو میوه بگیریم. 🔸 ب) یا فقط ملکیت را واگذار می کنید ولی اصل جنس باقی است مثلا سکه ی طلا و نقره نزد کسی امانت است و شما حواله ی سکه ها را به شخص مقابل می دهید یا شما در خانه زندگی می کنید ولی سندش را به نام خریدار می زنید. 🚫 ولی در نظام پرداخت اعتباری، اعتبار شما هم قابل انتقال به دیگران است و به همین پول می گویند. 🔺 3. در نظام پرداخت واقعی می توان برای هر ملکی حتی پول یک سند لحاظ یا اعتبار کرد ولی در نظام پرداخت اعتباری هر اعتباری فقط یک کاشف و نمایانگر دارد. 👈 فرق سند با کاشف: 1. سند را فقط یک مرجع حکومتی صادر و تائید می کند اما کاشف هر وسیله ای به هر نحوی که بتواند این لحاظ را نشان دهد کاشف می گویند. 2. سند غیر از خود مال است ولی کاشف، همان اعتبار است یعنی اگر کاشفی نباشد اعتباری هم نیست ولی اگر سند نباشد خود مال هست. 🔺 4. در نظام پرداخت واقعی در قبال انتقال ملکیت باید یک چیزی که دارای ارزش واقعی است پرداخت شود. ⁉️ مثلا در مورد اجاره ی منزل که ملکیت منتقل نمی شود یا کارهای خدماتی مثل لوله کشی و خیاطی و ...، این قاعده چگونه اجرا می شود؟ 👈 در مورد اجاره ی منزل هم ملکیت منتقل می شود به این نحو که مستاجر ملکیت پولش را در قبال چیزی که ارزش واقعی دارد یعنی سکونت در خانه منتقل می کند. 👈 در مورد کارهای خدماتی در قبال انتقال ملکیت پولتان شما خدمتی دریافت می کنید که ارزش واقعی دارد. ⁉️ اگر نسیه خرید کنیم چه؟ یعنی اگر پرداختی صورت نگیرد؟ 🔺 5. در نظام پرداخت واقعی اگر پرداختی صورت نگیرد مثل خرید نسیه 🔸 اولا: شخص مدیون است؛ 🔹 ثانیا: باید مقدار دین و زمان و نحوه ی پرداخت دینش را مشخص کند و همه را در یک سند رسمی با شاهد ثبت بکند، مثلا به فروشنده چک بدهد. 🔸 ثالثا: اگر شخص، آدم معتبری باشد و در بازار اعتبار داشته باشد، این اعتبارش پرداخت حساب نمی شود و آن شخص مدیون هست ولی اعتبارش سبب تاخیر در پرداخت دین می شود، مثل حساب دفتری بقالی های سرکوچه در قدیم که به اعتبار همسایه بودن نسیه می دادند. 🚫 ولی در نظام پرداخت اعتباری، اعتبار شما پرداخت محسوب می شود و شما با انتقال اعتبار مدیون نمی باشید و دریافت کننده ی اعتبار هم همین را به نفر بعد منتقل می کند؛ پس نظام پرداخت اعتباری بر اساس ایجاد دین بنا شده است. 🔺 6. در نظام پرداخت واقعی دولت ها ارزش کار دولت را در پول ذخیره و به مردم منتقل می کنند. ⚠️ اما در نظام پرداخت اعتباری دولت ها با خلق اعتبار یا همان پول، دین ایجاد می کنند و به مردم منتقل می کنند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🌐 به کانال انجمن نقدین جهاد تبیین در اقتصاد اسلامی @derham1 بپیوندید.