روحانیت و نگهبانی از دین
از گذشته تاکنون همگان به این مساله اذعان داشتهاند که وظیفه اصلی و اساسی حوزههای علمیه نگهبانی از دین خداست.
حال این سوال پیش می آید که قلمروی دین کجاست؟
آیا دین فقط رابطه میان انسان با خداوند را سامان میدهد؟ یا اینکه علاوه بر ساحت فردی، ساحت اجتماعی را نیز در بر میگیرد؟ اگر روحانیت متکفل نگهبانی از دینی است که علاوه بر امور فردی، امور اجتماعی را نیز دربر میگیرد، برای نگهبانی از چنین دینی باید دخالت مستقیم در حکومت داشته باشد؛ اما اگر حوزه متکفل دینی است که امور فردی را دربر میگیرد و کاری به امور اجتماعی انسانها ندارد، در این صورت دخالت حوزه در امر حکومت جای تأمل بیشتری دارد.
پاسخ به این سوال را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
حکومت دینی از منظر آخوند خراسانی
تفسیر آخوند خراسانی از نظام مشروطه در کشور عبارت است از: «محدود و مشروطبودن ادارات سلطنت و دوایر دولتی به عدم تخطی از حدود و قوانین موضوعه برطبق مذهب رسمی آن مملکت»
آخوند خراسانی در حاشیه خود بر کتاب مکاسب شیخ مرتضی انصاری، درباره ولایت فقیهان جامعالشرایط بر امور عامه بحث کرده است. ایشان همچون استاد خود، شیخ مرتضی انصاری، دلالت روایات مورد ادعا بر این مسئله را نمیپذیرد و حتی برخلاف نظر موافق شیخ انصاری، ولایت امضایی و غیراستقلالی فقیهان را نیز به نقد میکشد. تا این مرحله، آخوند خراسانی، موافق ولایت عامۀ فقیه نیست؛ اما مرحلۀ دیگری نیز وجود دارد ....
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
حکومت دینی از منظر محقق نائینی
قرائتهای مختلف از کلمات محقق نائینی به وفور مطرح شده است. برخی نائینی را طراح ناسیونالیسم دموکراتیک دانسته که دموکراسی متجددانه را با الهیات دینی، تئوریزه کرده است. در بررسی این دیدگاه باید گفت اینکه نائینی حکومت را در درجه اول «منصبی الهی» میداند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید، از محکمات اندیشه اوست. از نظر نائینی تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری در پیشرو نداشته باشد، نمیتواند از انجام تکلیف الهیاش صرفنظر کند، چنانکه خود او چنین میکرد.
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
اگرچه نظریه جدایی دین از سیاست امروزه قائلین زیادی در بین حوزویان ندارد، اما می توان ادعا کرد که به صورت تلویحی در اندیشه افراد مختلفی ظاهر شده و خودنمایی میکند.
تفکر جدایی دین از سیاست، پیش از انقلاب توسط گروههایی مثل انجمن حجتیه مطرح شده بود؛ اما به صورت جدی در دهه دوم انقلاب و در بین برخی اندیشمندان حوزوی، رواج پیدا کرده و افرادی همچون «محسن کدیور»، «محمد مجتهد شبستری» و «عبدالکریم سروش» داعیهدار آن شدند. مهمترین دلایل این افراد برای مخالفت با تعامل حوزه و دین با حکومت را میتوان در سه دسته تقسیم بندی کرد:
۱ - دلایل فلسفی_کلامی
۲ - دلایل دینی
۳ - دلایل تاریخی و اجتماعی
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
نشستی با عنوان
انقلاب اسلامی و روند سکولاریسم
علیرضا شجاعی زند
(دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس)
و
بیژن عبدالکریمی
(دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)
در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
مصاحبه با آیت الله محمدعلی گرامی قمی
از شاگردان آیت الله بروجردی
موضوع : رویکرد آیت الله بروجردی در مورد ولایت فقیه در دوره ۱۵ ساله مرجعیتشان
در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
جایگاه حوزه علمیه و روحانیت ایران در سده اخیر
محسن کدیور
نویسنده و استاد دانشگاه دوک آمریکا
در نشریه دیدهباناندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
از جمهوری موعود ، به جمهوری موجود
محمد سروش محلاتی
پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه
مقصود از این عنوان بررسی وعدههای جمهوری اسلامی از قبیل فقرزدایی یا کاهش فاصله طبقاتی و یا آزادیهای سیاسی و ... نیست که هرکدام چقدر تحقق یافته و یا چقدر تحقق نیافته است.
بلکه مقصود، تبیینِ فقهی و حقوقی نظام است. پرسش این است که در سال ۵۸ و در هنگام رفراندم، جمهوری اسلامی را چگونه «تعریف» و ارائه کردند و آیا امروز نظام به آن تعریف پای بند است و یا تعریف دیگری از آن ارائه میشود؟
در نشریه دیدهباناندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
فیرحی و مصادره اندیشه سیاسی
میرزای نائینی
علیرضا جوادزاده (عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)) :
یکی از اتفاقات و تحولاتی که در سالهای پایانی سلسله قاجار به وقوع پیوست ماجرای مشروطه بود.
یکی از تأثیرگذارترین این افراد، مرحوم میرزا حسین نائینی بود که با نوشتن «رساله تنبیهالامه و تنزیهالمله» نقش مهمی در تئوریزه کردن نهضت مشروطه داشت به این امید که مقدمات اجرای احکام اسلامی فراهم شود.
اما نام میرزای نائینی و تفکر او در دایره حوادث مشروطه محصور نماند و پای این عالم سیاستدان به لطف عمامهبهسرهای سکولار، به معرکه تئوریسینهای اصلاحطلب باز شد
یکی از کسانی که تلاش کرد با زیرکی تمام اندیشه میرزای نائینی را به نفع جریان غربگرا مصادره کند و آن را عصای دست خود و همکیشانش در سکولاریزه کردن دین و سیاست و حکومت قرار دهد، مرحوم دکتر فیرحی بود
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
هدایت شده از فکرت
#اختصاصی
#ویژه
•┈••«فقیه آگاه»••┈•
📜 دیدهبان اندیشه، شماره۳۵، اسفندماه ۱۴۰۰
✴️ «بررسی اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی »
🔻لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیتالله صافی؛
🔻تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیتالله صافی؛
🔻نظر آیتالله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛
🔻مخالفت آیتالله صافی با فلسفه و عرفان؛
🔻استقلال حوزه از منظر آیتالله صافی؛
🔻وحدت شیعه و سنی از منظر آیتالله صافی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
DIDEBAN_ANDISHE_N0.36_web.pdf
10.86M
#اختصاصی
#ویژه
•┈••«فقیه آگاه»••┈•
📜 دیدهبان اندیشه، شماره۳۵، اسفندماه ۱۴۰۰
✴️ «بررسی اندیشه آیتالله صافی گلپایگانی »
🔻لزوم تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیتالله صافی؛
🔻تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیتالله صافی؛
🔻نظر آیتالله صافی در حوزه زنان و موسیقی؛
🔻مخالفت آیتالله صافی با فلسفه و عرفان؛
🔻استقلال حوزه از منظر آیتالله صافی؛
🔻وحدت شیعه و سنی از منظر آیتالله صافی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
از منظر آیت الله صافی گلپایگانی(ره) یکی از مهمترین موضوعاتی
که همواره افکار بشر را از حاکم و محکوم به خود مشغول ساخته،مسئله رهبری و زمامداری جامعه و چگونگی حکومت و سیستم اداره امور و تشکیالت نظامی و قضائی و قسمتهای دیگر است.
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
دراوایل دهه ۶۰ لایحه حدود، قصاص، دیات و تعزیرات در مجلس شورای اسلامی تصویب شد
در بخشی از این لایحه ، بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلافاتی وجود داشت،که درنهایت منجر به استعفای اول آیت الله صافی گلپایگانی(ره) از شورای نگهبان گردید
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
اختلاف نظر آیت الله صافی و امام خمینی(ره) درباره مصلحت سنجی در حکومت از جمله مسائلی است که تا امروز مورد سوءاستفاده بسیاری از تحلیلگران قرار گرفته است.
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
دومین استعفاء آیت الله صافی گلپایگانی مربوط است به قانون کار که دولت تا چه حد حق دارد در روابط اجتماعی افراد دخالت کند و محدودیت هایی را برقرار سازد
که در این موضوع اختلافی بین وزیر کار و شورای نگهبان وجود داشت که این اختلاف نظر سبب استعفاء دوم آیت الله صافی گلپایگانی از شورای نگهبان قانون اساسی شد
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
آیت الله صافی در آثار خود به معرفی چهره ایجابی سبک حکومت اسلام پرداخته و براساس ادله نقلی و عقلی قائل اند که منبع مشروعیت حکومت اسلامی و بیان کننده شکل آن تنها خداوند است ، به نحوی که حتی پیامبر در آن دخالتی ندارد.
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقیه بصیر
آیت الله صافی گلپایگانی
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اختلاف نظر آیت الله صافی گلپایگانی(ره)
با امام خمینی (ره) چه بود؟
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۶) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/41
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای استعفای اول آیت الله صافی گلپایگانی(ره) از شورای نگهبان چه بود؟
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_37.computer.pdf
5.36M
✅ دیدهبان ۳۷؛ نسخه کامپیوتری
💠 شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه
🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت»
📌آدرس کانال
@didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_37.mobile.pdf
3.69M
✅ دیدهبان ۳۷؛ نسخه موبایلی
💠 شماره جدید نشریه دیدهبان اندیشه
🔸با موضوع «اصالتِ امت؛ در دایره وحدت»
📌آدرس کانال
@didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنچه در شماره جدید نشریه دیده بان اندیشه میخوانید
✅ دیدهبان ۳۷
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
مصاحبه با دکتر سیدجواد میری
این تعارض وجود دارد.
برخی میگویند چرا ما باید با این ملاک امت اسلامی در سوریه، لبنان، فلسطین و ... دخالت کنیم در حالی که در داخل، مردم ایران مشکلات فراوانی دارند؛ یعنی به قدری خودمان را درگیر سیاست خارجی با مبنای امت اسلامی میکنیم که نمیتوانیم فضای داخلی را بهبود بدهیم. شما به عنوان استاد جامعه شناسی ، تعارض امت و ملت را به چه شکلی حل میکنید؟ حاکمیت چطور باید این را برای مردم حل کند؟
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۷) بخوانید👇
https://eitaa.com/didebane_andisheh/61
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
💠 ثمره تلاش معصومین برای امت سازی
🔹 نظام «امامت-امت» یک پارادایم است که در ذیل آن حکومت اسلامی «دولت-شهر» مدینه با رفراندوم تاریخی اهالی مدینه محقق شد و در سال ۳۵ هجری مرحله دیگری از آن در قالب یک «نظام فدرالی» توسط همان مردم در اعتراض به خلیفه سوم، مطالبه حق داشتند، انتخاب شد.
🔸 سومین جلوه آن در عصر غیبت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب جمهوری اسلامی محقق شد و چهارمین و کاملترین تجلی چنین نظامی در عصر ظهور امام عصر(عج) تحقق خواهد یافت.
📖 #دیدهبان_اندیشه شماره ۳۷
📍برای دریافت نسخه کامل ماهنامه کلیک کنید.
#امت_سازی
🆔 @didebane_andisheh