eitaa logo
دیده‌بان اندیشه
984 دنبال‌کننده
663 عکس
102 ویدیو
56 فایل
🔹‌در جست و جوی خرد ناب🔹 دوماهنامه‌ی رصدی - تحلیلی ناظر به محتواهای اندیشه‌ای در فضای مجازی 📭 ارتباط با سردبیر: @m110614
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ملی‌گرایی شوکت‌گرا ❇️ اندیشه ناسیونالیستی و ملی‌گرایی که متعاقب عصر استعمار در همه‌ جهان اسلام مطرح گردید، در ایران به باستان‌گرایی و میراث تمدنی گذشته گره خورد. این رویکرد در سه نحله فکری قابل شناسایی است: 1️⃣ «باستان‌گرای ضدعرب» مثل کسروی و تقی‌زاده‌ها که برخی از آن‌ها ممکن است مخالف اسلام نباشند؛ اما تعصبات ضدتازی و ضدعربی آنها بسیار آشکار است؛ طرفداران این نحله اشعار فردوسی را الگوی فکری خودشان می‌دانند. 2️⃣ «ملی‌گرایی کاذب» مثل میرزا آقاخان کرمانی، آخوندزاده، پورداود و صادق هدایت که بازگذشت به تفاخرات تمدن ایرانی را برای مقابله با اسلام تعقیب می‌کنند. 3️⃣«ملی‌گرایان شوکت‌گرا» که بازگشت به هویت و تاریخ و تمدن گذشته را برای تقویت ایرانی مسلمان و بازگشت به خویشتن امروزی، تلقی می‌کنند؛ طیف عمده‌ ملی‌گراهای مذهبی اخیر از این صنف هستند. 📖نشریه دیده‌بان شماره 44 🆔@Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اندیشه دینی در آزمایشگاه کارآمدی 🎙 دکتر محمدعلی میرزایی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
❇️ امتناع فقها از شناخت زیست‌جهان جدید، موجب بیگانگی انسان معاصر با فقه می‌شود...! 👤 گفتگوی اختصاصی با دکتر محمود شفیعی عضو هیئت علمی دانشگاه مفید ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 جواز تثمیر و نه استثمار 🔶 رقابت جوامع معاصر بر سر توسعه‌یافتگی فزاینده، آنها را به این سمت سوق داده که با نابودی بیشتر طبیعت و گونه‌های زیستی آن، عرصه بزرگ‌تر و راحت‌تری را برای زندگی انسان فراهم کنند. سوژه‌محوری انسان مدرن وضعیتی را در جهان معاصر به وجود آورده که دیگر نه انقراض یک گونه جانوری تعجب کسی را به دنبال دارد و نه تخریب هزاران درخت برای ساخت یک ویلا و برج تجاری، سوالی را در ذهن شهروندان پدید می‌آورد. 🔷 در این وضعیت انسان نه تنها محور هستی بلکه محور ارزش‌های نهفته در آن نیز هست؛ اگر روزی تخریب یک جنگل یا سدکردن راه آب به نفع انسان باشد، آن کار مشروعیت پیدا می‌کند و اگر روز دیگر بهادادن به یک گیاه یا گونه جانوری، خواست انسان باشد، نابودی آن به ضدارزش تبدیل می‌شود. 🔶 خدامحوری در تفکر دینی باعث می‌شود تا در پی‌ریزی مولفه‌های توسعه‌یافتگی یک جامعه، نه صرفا خواست بشر بلکه ارزش‌های الهی به عنوان معیار و قانون قرار گیرند. جامعه توسعه‌یافته آن است که قوانین خداوند در مورد ارتباط با تمام موجودات اعم از انسان و غیرانسان را ارج نهد و جز به قصد بهره‌وری و مشارکت برای تعالی، به آنان نزدیک نشود. 📖نشریه دیده‌بان شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ در طول تاریخ، صناعت فقاهتی تشیع با مسئله‌مندی توانسته در دل شرایط زمانه، پایگاه خود را بازسازی نماید...! 👤 گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام امین اسدپور مدیر مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضُحی ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
📣 چاپ شماره ۵۰ نشریه دیده‌بان اندیشه توسط انتشارات «بوستان کتاب» ❇️ بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ ➕ به ضمیمه گزارش کنفرانس «داوری در ترازوی داوری» 🌹 فرهیختگان زین‌پس می‌توانند برای تهیه این شماره از نشریه، به شعبات فروش بوستان کتاب در سراسر کشور مراجعه فرمایند؛ همچنین علاقه‌مندان می‌توانند نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره را از طریق ارسال درخواست به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام تهیه نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقاصد شریعت و فرآیند اجتهاد 🎙 دکتر محمدعلی میرزایی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
❇️ مهمترین موازین کارآمدی فقه را باید در عملکرد امام راحل جستجو کرد...! 👤 گفتگوی اختصاصی با حجت‌الاسلام سید فرید موالی زاده استاد حوزه علمیه قم ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
💠 محور امت اسلامی ♻️ انقلاب و حکومت جمهوری اسلامی به دلیل دارا بودن برخی از خصوصیات، این توانایی را دارد که به عنوان محور امت اسلامی معرفی گردد. این خصوصیات عبارتند از: 📌 توجه ویژه به ابعاد فرهنگی جمهوری اسلامی، بیش و پیش از هر چیز، یک حرکت فرهنگی است؛ نه یک انقلاب سیاسی، حقوقی و اقتصادی. به‌عبارت‌دیگر، جمهوری اسلامی، بیشتر دل‌نگران محروم‌ماندن مردم از تکامل معنوی و اخلاقی است و اگر با پدیده‌های اجتماعی‌ای مانند فقر و ظلم هم مبارزه می‌کند، به علت تأثیر منفی‌ای است که هر یک از این پدیده‌ها در تکامل معنوی و اخلاقی بشر می‌تواند داشته باشد. 📌اهمیت انتخاب آگاهانه چون هدف اصلی و نهایی این انقلاب تکامل معنوی انسان‌هاست و این هدف جز براثر افعال اختیاری آنان حاصل نمی‌شود، رهبران این حرکت هرگز به شیوه‌های مجبورکننده، تحمیلی و قهری متوسل نمی‌شوند بلکه می‌کوشند تا خود مردم به مقاصد این حرکت ایمان آورند و آگاهانه و آزادانه به انقلابیون بپیوندند و از جان‌ودل، سقوط و انهدام نظام فاسد و استقرار نظام اسلامی و تحقق امت اسلامی را بخواهند. 📌 تلاش در تحکیم عقاید حقه رهبران این نظام، برخلاف دیگران، از هر عقیده‌ای، اگرچه نادرست و خلاف واقع استفاده نمی‌کنند. آنان با تحریک و تهییج شدید، احساسات و عواطف غیرعقلانی مردم را بر فعالیت‌های خود حاکم نمی‌سازند؛ بلکه احساسات و عواطف را محکوم و تابع احکام، ادراکات عقل و آرا و عقاید صحیح می‌گردانند و آنگاه از آن‌ها برای محقق کردن اهداف آن سود می‌برند. 📌تأکید بر تبیین دقیق اهداف رهبران جمهوری اسلامی، همچنین بر تعیین صریح و دقیق اهداف و مقاصد انقلاب، تأکید آشکاری دارند. ازاین‌رو، همواره اعلام می‌کنند اغراض ملت‌گرایانه، وطن‌پرستانه، نژادپرستانه و از این قبیل را دنبال نمی‌کنند و فقط در پی حق و عدالت‌اند و حال‌آنکه رهبران سایر انقلاب‌ها چه‌بسا اهداف و مقاصد خود را در پرده ابهام و ایهام پوشیده می‌دارند، تا به این وسیله هیچ دسته‌ای از مردم را از خود نرانند. 📌عبور از منافع صرفاً ملی حمایت از مظلومان به‌ویژه فلسطین اشغالی و دشمنی با نمادهای انحراف و کفر در حالی همواره سرلوحه رفتار این نظام بوده است که می‌توانسته با عبور از آرمان‌های امت اسلامی منافع خود در چارچوب مفهوم ملت را تأمین کند. 📖نشریه دیده‌بان شماره37 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقاصد شریعت و فرآیند اجتهاد 🎙 دکتر محمدعلی میرزایی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
✅ روشنفکری و اقامت در دو وطن 👤 دکتر محسن الویری 📌 انقلاب اسلامی یک انقلاب معنوی است؛ بنابراین اصولاً چه فهم گذشته و چه نقش‌آفرینی برای اکنون و آینده انقلاب در گرو و رهینِ توجه به بعد معنوی است و این استثنابردار نیست؛ اگر ما بپذیریم که یک رکن رکین غیرقابل انکارِ انقلاب، معنویت‌گرایی است، بنابراین یک روشنفکر تراز انقلاب اصلاً نمی‌تواند نسبت به این موضوع کم‌توجه باشد. 📌 وجه توجه مرحوم دکتر افروغ به بُعد معنویت و کوچیدن از علم به عشق نیز دقیقاً در همین نکته نهفته است. کوچیدن از علم به عشق، به مفهوم کم‌ارزش و بی‌ارزش‌شمردن علم نیست؛ کسی که با درک درستی از انقلاب در ساحت علم، قدم زده است، به کمال‌یافتگی می‌رسد و این کمال‌یافتگی یعنی ورود به ساحت و عرصه عشق، ریشه در بعد علمی دارد. 📌 یک روشنفکر تراز انقلاب، نه فقط باید رفت و برگشتِ بین ساحتِ علم و عشق داشته باشد، بلکه باید در این دو ساحت مقیم باشد؛ بحث رفت و برگشت نیست، بلکه سخن در اقامت است. یعنی باید یک پای او این‌جا باشد و یک پای او آنجا؛ و إلا نه می‌تواند فهم نماید که چه شد و نه می‌تواند به یک نتیجه و باور و روشی در باره اینکه چه باید بکنم، دست پیدا کند. ⚠️ فرهیختگان و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره از نشریه درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh
❇️ امام خمینی(ره) فقها را به نگاه کلان‌داشتن نسبت به مسائل روز جامعه مثل اقتصاد، دعوت می‌کردند...! 👤 گفتگوی اختصاصی با آیت‌الله سید علی حسینی اشکوری نماینده خبرگان رهبری ⚠️ در این شماره از دیده‌بان به بررسی نظرات مختلف در باب شرایط و موانع کارآمدی فقه خواهیم پرداخت. 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مهجوریت معرفت‌شناختی قرآن کریم 🎙 دکتر محمدعلی میرزایی ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
💠 مقاومت ابزار تحقق امت اسلامی ♻️ یکی از مهمترین آثار و خروجی‌های انقلاب اسلامی، خلق نهضت بیداری اسلامی در سطح جهانی است. بیداری اسلامی از آن جهت پیشنهاد شد که عملکرد استعماری غرب، سبب افول تمدن اسلامی در تمام جهات آن گردیده و مسلمانان بار دیگر به هدف احیای اندیشه تمدنی خود و همچنین برپایی امتی ورای جغرافیای موجود، به پا خواستند. ♻️ جنبش‌های اسلامی تا پیش از انقلاب اسلامی، با دو معضل اساسی روبرو بودند؛ اول درک ناقص رهبران نهضت از تعالیم دینی و واکنش تند و منفی در برابر پدیده‌های فرهنگی غرب. امام خمینی(ره) با تفسیر جامع و همه‌جانبه تعالیم دینی، تلاش کرد بنیان فکری و ایدئولوژیکی جنبش‌های اسلامی را غنا بخشد. همچنین ایشان میان جنبه‌های مثبت و منفی تمدن غرب تفکیک ایجاد کرده تا موضع جریانات اسلام‌گرا را از حالت انفعال خارج نماید. ♻️ تشکیل نهضت بیداری اسلامی در واقع این خودباوری را به جوانان سراسر جهان تزریق کرد که همچون جوانان و نوجوانان ایرانی علیه ظلم و استکبار به پاخیزند و از قدرت‌های پوشالی نهراسند. 📖نشریه دیده‌بان شماره37 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آنالیز روش فقهی امام امت 🎙 حجت‌الاسلام موالی‌زاده ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
💠 در میانه‌ی دو تمدن 📌 سید شهیدان اهل قلم «غرب» را نه صرف در دموکراسی، تکنوکراسی، سکولاریزم و سایر مظاهر مدرنیته، که با نگاه به مبادی و غایات این تمدن تحلیل می‌کرد. به نظر وی آثار حاصل از تمدن مدرن، ناشی از نوع نگاه به انسان و جهان در غرب است که اومانیسم، ماتریالیسم و نهیلیسم، سه شاخصه‌ مهم آن به شمار می‌روند. بر این اساس به تقابل این تمدن با تمدن برخاسته از انقلاب اسلامی تاکید کرده و بر لزوم پی‌ریزی مبانی تمدنی بومی تاکید می‌کند. 📌 وی مهمترین شاخصه‌ گفتمان توسعه مدرن را غلبه غایات مالی و دنیایی دانسته که همه چیز را با معیارهای اقتصادی می‌سنجد و به همین دلیل مدل‌های اقتصادی سرمایه‌محور پیشنهاد داده و به جای تشویق به تولید، مردم جامعه را به مصرف بیشتر دعوت می‌نماید. آوینی با نگارش کتاب ارزشمند «توسعه و مبانی تمدن غرب» تلاش کرد تا از منظر مبانی اسلامی، جهان‌بینی، معیارها و غایات مدل توسعه غربی را به چالش بکشد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 49 🆔 @Didebane_Andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکومت‌محوری در فرآیند اجتهاد 🎙 حجت‌الاسلام موالی‌زاده ❇️ ویژه‌نامه بررسی شرایط و موانع «فقه کارآمد» 🆔 @didebane_andisheh
✅ نسخه‌های چاپی دیده‌بان 50 به دفتر مجله رسید. 📦 فرآیند ارسال برای عزیزانی که در بازه زمانی فروش ویژه ثبت سفارش کرده بودند، انجام شد. 🛑 زین‌پس علاقه‌مندان به تهیه این شماره می‌توانند با مراجعه به شعبات بوستان کتاب در سراسر کشور، نسخه چاپی را با هزینه آزاد(96 هزارتومان) خرید کنند. ⚠️ همچنین متقاضیان می‌توانند برای دریافت نسخه چاپی یا الکترونیکی این شماره، درخواست خود را به آیدی @m110614 در ایتا و تلگرام ارسال نمایند. 🆔 @Didebane_Andisheh