✨اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
🔸دوشنبه 20 تیرماه، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه در یزد
ساعت 21
🔹جمعه 24 تیرماه، سخنرانی استاد حسن عباسی در قم. همراه با افتتاحیه مدرسه رسانهای استاد فرج نژاد و اکران مستند «سرو بیقرار»
ساعت16
🔸سه شنبه الی پنجشنبه 28 الی 30 تیرماه، سخنرانی سید احمد عبودتیان و حاج عظیم ابراهیم پور در ابرکوه
🔹یکشنبه 2 مردادماه، سخنرانی استاد سلطانشاهی و استاد تقیپور در تهران
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | رویکرد تمدنی
🔸 رویکرد تمدنی حوزه علمیه مستلزم کار زیاد و دقیق است تا در جهان کنونی مؤثر واقع شود.
📖 دیده بان اندیشه شماره ۳۵
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#حوزه_انقلابی
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
#اختصاصی
💠 «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره سی و نهم، خردادماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻رویکردهای سهگانه ادیان در مواجهه با طبیعت؛
🔻معنای صحیح اشرفیت انسان در بین موجودات؛
🔻شعورمندی طبیعت و مدل صحیح بهرهبرداری از آن؛
🔻اثبات جواز بهرهبرداری از طبیعت بدون تخریب آن.
✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم فاطمینیا
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 fekrat.net/?p=9895
#تثمیر_استثمار
#اخلاق_زیست_محیطی
#اشرفیت_انسان
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_39_PC.pdf
5.05M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 39؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_39_MOBILE.pdf
5.22M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 39؛ نسخه موبایلی
✴️ با موضوع «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
🆔 @didebane_andisheh
🔰 بخشی از سرمقاله شماره ۳۹ #دیدهبان_اندیشه
♦️ «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
🔷 هر موجود زنده برای تغذیه، رشد و تولید مثل نیازمند دیگر موجودات زنده است. انسان نیز از این مساله مستثنی نبوده و دائما با محیط زیست طبیعی خود در ارتباط دوسویه است؛ البته هرچند در این چرخه برخی از موجودات زنده وابستگی زیادی به انسانها دارند، از آن جهت که عمر پیدایش انسان بر روی کره زمین کوتاهتر از سایر موجودات زنده است، میتوان نتیجه گرفت که موجودات زنده غیرانسانی، زندگیکردن بدون انسان را تجربه کردهاند اما انسان چنین تجربهای نداشته است.
🔶 بعد از تخریب و آلودگیهای گسترده زیستمحیطی در دوران مدرن در سراسر جهان، امروزه انسان چارهای جز تعامل پایدار با طبیعت پیرامون خود ندارد. هرچند از نظر عملی تا رسیدن به تعامل و خروج کامل از دوره پیشین راه درازی در پیش است، اما میتوان گفت که از لحاظ نظری از میانه قرن بیستم میلادی، پژوهشهای مختلفی در باب نحوه تحقق این تعامل انجام شده و تحلیلگران برای حل مشکلات بشر به تکاپو افتادند. یکی از اقدامات آنها، ابداع بحث تازهای تحت عنوان اخلاق مواجهه با محیط زیست بود که ذیل شاخههای مختلف حوزه اخلاق کاربردی تعریف میشد.
🔷 اخلاق زیستمحیطی به بررسی ارزش در دل طبیعت و جایگاه انسان در آن و تنظیم رفتار و مناسبات انسان با عالم ناانسانی (حیوانات غیرناطق، گیاهان، و جمادات) میپردازد و میکوشد روابط انسان را با محیط پیرامون خود تبیین کند. در این حوزه، محیط زیست مفهوم عامی است که تمام چیزهای پیرامونی که روی زندگی انسان تاثیر میگذارند و از آن تاثیر میپذیرند را شامل میشود.
از گذشته تاکنون به طورکلی 3 رویکرد در باب استفاده و بهرهوری انسان از طبیعت در بین اندیشمندان وجود داشته که هرکدام مبانی معرفتی خاص خود را ترویج میکردند:
1️⃣ اولین رویکرد در زمینه تسخیر طبیعت، دیدگاهی افراطی است که هرگونه بهرهبرداری از طبیعت را برای انسان مجاز شمرده و محدودیتی در این راه در نظر نمیگیرد. از منظر قائلین این رویکرد که آثار مخرب آن را امروزه در بستر منابع طبیعی در جهان شاهد هستیم، انسان صرفاً از آن جهت که انسان است، تافتهای جدابافته است؛ تنها اوست که شأن اخلاقی و ارزش ذاتی دارد؛ لذا دیگر موجودات به میزانی که برای انسان فایده دارند، ارزشمندند.
2️⃣ دومین رویکرد، دیدگاهی تفریطی و رهبانیتگونه است که ارزش ذاتی تمام موجودات طبیعی را به رسمیت شناخته و از طرفی ذات انسان را ظالم و استثمارگر جلوه میدهد. قائلین این رویکرد سعی میکنند تا اشرفیت انسان را در بین موجودات زنده زیر سوال برده و احترام به طبیعت را در استفادهنکردن از آن جلوه دهند.
3️⃣ سومین رویکرد، رویکردی میانه است که تثمیر و بهرهوری انسان از طبیعت را مجاز ولی استثمار و نابودی آن را ممنوع اعلام میکند. از منظر قائلین این رویکرد، طبیعت امانتی در دست انسان است که میتواند با اختیار خود، از آن به درستی بهره برده و خود را تعالی ببخشد و یا از آن به نادرستی بهرهکشی کند و خودش را نیز نابود سازد.
✅ نشریه دیده بان اندیشه به مقتضای رسالت تبیینگرایانه خود در این شماره به منظور ارائه فهمی عمیق از این سه رویکرد، به تحلیل و بررسی مهمترین مبانی آنها میپردازد.
📍برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#تثمیر_استثمار
#اخلاق_زیست_محیطی
#اشرفیت_انسان
#ژورنالیسم
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
🌟اولین سالگرد درگذشت استاد محمدحسین فرجنژاد
✨افتتاحیه مدرسه رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
🔸با سخنرانی استاد حسن عباسی
🔹و اکران مستند «سرو بیقرار»
◾️به همراه تقدیر از استاد برتر دشمنشناسی استاد شمسالدین رحمانی
⏰جمعه 24 تیرماه ساعت 16:30
📆قم، بلوار امین، سالن همایش مدرسه معصومیه
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
💢 گزارش رصد این ماه ما را از دست ندهید...
♨️ نسخه رایگان ماهنامه را دانلود کنید، به صفحه ۱۲ بروید و گزارش رصد دیده بان ما را مطالعه کنید.
✴️ دیده بان اندیشه برای شما تمامی جریانات اندیشهای را رصد و تحلیل میکند.
📖 #دیدهبان_اندیشه شماره ۳۹
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#طبیعت
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | عمیقتر از آوینی
🔸 به نظر من مرحوم فرجنژاد راه شهید آوینی را بسیار عمیقتر و قویتر و دقیقتر ادامه دادند.
🎙 حجتالاسلام والمسملین عبدالحسین خسروپناه
📍 برای دریافت نسخه رایگان ویژهنامه استاد فرجنژاد کلیک کنید.
#محمدحسین_فرجنژاد
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
📺 پخش مستند سرو بی قرار
یکشنبه، ساعت 16 و 40 دقیقه
از شبکه یک
#فرج_نژاد
#استاد_صبر
#استاد_بی_ادعا
#محمدحسین_فرجنژاد
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 aparat.com/Faraj_Nejad
🆔 t.me/Faraj_Nejad
🔖 #عکس_نوشته | حیات پرخطر!
🔸 بشر باید دنبال راهی باشد که رفتارهای غیراخلاقی خود دربرخورد با طبیعت را کنترل و رفتارهای اخلاقی در این زمینه را تقویت کند.
📖 دیده بان اندیشه شماره ۳۹
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
🔖 #عکس_نوشته | دوگانگی در طبیعت
🔻 شاید فمینیستها بخاطر همردیف کردن زن با مرد، بحث طبیعت دوجنسیتی را مطرح میکنند.
📖 دیده بان اندیشه شماره 39
📍 برای دریافت نسخه رایگان ماهنامه کلیک کنید.
#محیط_زیست
#فمینیست
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh