🔰 رهبر انقلاب : جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است. ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
🔰 رهبر انقلاب، امروز: دیکتاتوری رسانهای دشمن در فضای مجازی تحمل اسم و عکس شهید سلیمانی را ندارد.
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_N0..35.pdf
16.77M
#اختصاصی
#ویژه
•┈┈┈•• «روحانیت در میدان» ••┈┈┈•
📜 دیدهبان اندیشه، شماره ۳۵، بهمنماه ۱۴۰۰
✴️ «بررسی نسبت روحانیت و سیاست »
🔻صدسالگی حوزه و مسائل جامعه ایران؛
🔻نقش روحانیت در انقلاب اسلامی؛
🔻طلبه انقلابی در ساحت بینش، گرایش و کنش؛
🔻سکولاریسم حوزوی چالش و ابهامات؛
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
روحانیت و نگهبانی از دین
از گذشته تاکنون همگان به این مساله اذعان داشتهاند که وظیفه اصلی و اساسی حوزههای علمیه نگهبانی از دین خداست.
حال این سوال پیش می آید که قلمروی دین کجاست؟
آیا دین فقط رابطه میان انسان با خداوند را سامان میدهد؟ یا اینکه علاوه بر ساحت فردی، ساحت اجتماعی را نیز در بر میگیرد؟ اگر روحانیت متکفل نگهبانی از دینی است که علاوه بر امور فردی، امور اجتماعی را نیز دربر میگیرد، برای نگهبانی از چنین دینی باید دخالت مستقیم در حکومت داشته باشد؛ اما اگر حوزه متکفل دینی است که امور فردی را دربر میگیرد و کاری به امور اجتماعی انسانها ندارد، در این صورت دخالت حوزه در امر حکومت جای تأمل بیشتری دارد.
پاسخ به این سوال را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
حکومت دینی از منظر آخوند خراسانی
تفسیر آخوند خراسانی از نظام مشروطه در کشور عبارت است از: «محدود و مشروطبودن ادارات سلطنت و دوایر دولتی به عدم تخطی از حدود و قوانین موضوعه برطبق مذهب رسمی آن مملکت»
آخوند خراسانی در حاشیه خود بر کتاب مکاسب شیخ مرتضی انصاری، درباره ولایت فقیهان جامعالشرایط بر امور عامه بحث کرده است. ایشان همچون استاد خود، شیخ مرتضی انصاری، دلالت روایات مورد ادعا بر این مسئله را نمیپذیرد و حتی برخلاف نظر موافق شیخ انصاری، ولایت امضایی و غیراستقلالی فقیهان را نیز به نقد میکشد. تا این مرحله، آخوند خراسانی، موافق ولایت عامۀ فقیه نیست؛ اما مرحلۀ دیگری نیز وجود دارد ....
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
حکومت دینی از منظر محقق نائینی
قرائتهای مختلف از کلمات محقق نائینی به وفور مطرح شده است. برخی نائینی را طراح ناسیونالیسم دموکراتیک دانسته که دموکراسی متجددانه را با الهیات دینی، تئوریزه کرده است. در بررسی این دیدگاه باید گفت اینکه نائینی حکومت را در درجه اول «منصبی الهی» میداند که به معصوم و در درجه دوم به فقیه عادل واگذار شده، و تنها در صورت عدم دسترسی به حاکم منصوب میتوان از نصب چشم پوشید، از محکمات اندیشه اوست. از نظر نائینی تا جایی که فقیه در عصر غیبت بتواند در امر حکومت مداخله کند و محذوری در پیشرو نداشته باشد، نمیتواند از انجام تکلیف الهیاش صرفنظر کند، چنانکه خود او چنین میکرد.
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
اگرچه نظریه جدایی دین از سیاست امروزه قائلین زیادی در بین حوزویان ندارد، اما می توان ادعا کرد که به صورت تلویحی در اندیشه افراد مختلفی ظاهر شده و خودنمایی میکند.
تفکر جدایی دین از سیاست، پیش از انقلاب توسط گروههایی مثل انجمن حجتیه مطرح شده بود؛ اما به صورت جدی در دهه دوم انقلاب و در بین برخی اندیشمندان حوزوی، رواج پیدا کرده و افرادی همچون «محسن کدیور»، «محمد مجتهد شبستری» و «عبدالکریم سروش» داعیهدار آن شدند. مهمترین دلایل این افراد برای مخالفت با تعامل حوزه و دین با حکومت را میتوان در سه دسته تقسیم بندی کرد:
۱ - دلایل فلسفی_کلامی
۲ - دلایل دینی
۳ - دلایل تاریخی و اجتماعی
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
نشستی با عنوان
انقلاب اسلامی و روند سکولاریسم
علیرضا شجاعی زند
(دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس)
و
بیژن عبدالکریمی
(دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)
در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
مصاحبه با آیت الله محمدعلی گرامی قمی
از شاگردان آیت الله بروجردی
موضوع : رویکرد آیت الله بروجردی در مورد ولایت فقیه در دوره ۱۵ ساله مرجعیتشان
در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
جایگاه حوزه علمیه و روحانیت ایران در سده اخیر
محسن کدیور
نویسنده و استاد دانشگاه دوک آمریکا
در نشریه دیدهباناندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
از جمهوری موعود ، به جمهوری موجود
محمد سروش محلاتی
پژوهشگر دینی و استاد دانشگاه
مقصود از این عنوان بررسی وعدههای جمهوری اسلامی از قبیل فقرزدایی یا کاهش فاصله طبقاتی و یا آزادیهای سیاسی و ... نیست که هرکدام چقدر تحقق یافته و یا چقدر تحقق نیافته است.
بلکه مقصود، تبیینِ فقهی و حقوقی نظام است. پرسش این است که در سال ۵۸ و در هنگام رفراندم، جمهوری اسلامی را چگونه «تعریف» و ارائه کردند و آیا امروز نظام به آن تعریف پای بند است و یا تعریف دیگری از آن ارائه میشود؟
در نشریه دیدهباناندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh
فیرحی و مصادره اندیشه سیاسی
میرزای نائینی
علیرضا جوادزاده (عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)) :
یکی از اتفاقات و تحولاتی که در سالهای پایانی سلسله قاجار به وقوع پیوست ماجرای مشروطه بود.
یکی از تأثیرگذارترین این افراد، مرحوم میرزا حسین نائینی بود که با نوشتن «رساله تنبیهالامه و تنزیهالمله» نقش مهمی در تئوریزه کردن نهضت مشروطه داشت به این امید که مقدمات اجرای احکام اسلامی فراهم شود.
اما نام میرزای نائینی و تفکر او در دایره حوادث مشروطه محصور نماند و پای این عالم سیاستدان به لطف عمامهبهسرهای سکولار، به معرکه تئوریسینهای اصلاحطلب باز شد
یکی از کسانی که تلاش کرد با زیرکی تمام اندیشه میرزای نائینی را به نفع جریان غربگرا مصادره کند و آن را عصای دست خود و همکیشانش در سکولاریزه کردن دین و سیاست و حکومت قرار دهد، مرحوم دکتر فیرحی بود
مشروح این مطلب را در نشریه دیده بان اندیشه (شماره ۳۵) بخوانید
📌آدرس کانال
https://eitaa.com/didebane_andisheh