فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️رونمایی آستان قدس رضوی از نهجالبلاغههایی با 9 قرن قدمت
🔰همزمان با ایام شهادت امامعلی(ع)، کتابخانه آستان قدس رضوی از نُسخ خطی 900 ساله نهجالبلاغه در فضای مجازی رونمایی کرد.
https://bit.ly/35WQdm6
💠معرفـی آثار مـوزه
🔷نام اثر: قرآن کریم با دستخط منسوب به امام علی علیه السلام مربوط به اوایل قرن 2 هجری
این قرآن، 69 ورق از جنس پوست به رنگ نخودی روشن داشته و آغاز آن، آیه 1 سوره مبارکه «هود» و پایان آن آیه 110 سوره مبارکه «کهف» می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 15 سطر در فضایی به ابعاد 25 × 16/5 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز رنگ، اِعراب گذاری شده اند.
صفحه اول این قرآن، وقفنامه به قلم «شیخ بهایی» (953تا1030ق) بوده و صفحه های دوم وسوم آن، دارای تذهيب می باشند؛ اسامي سوره ها و عدد هر ده آيه در دايرة زرّين به خط زر با تحريرنوشته شده است. دارای نشانه های ترنجي و مُذهب در فواصل آيات است. يادداشت های تاريخي« داخل عرض شد» و«زيارت شد» و «ملاحظه شد» با مهر متصديان وقت از شعبان 1266 تا نوزدهم شوال 1342 هـ. ق می باشد. جلد این قرآن تیماج قهوهای ضربی دو رو و نوساز است.
کتابت این قرآن به أمیر المؤمنین امام علی بن أبیطالب (ع) (23 قبل از هجرت-40ق) نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#موزه_قرآن_و_نفایس
#قرآن_ناطق_علی_ست
#فزت_ورب_الكعبة
#نجف_اشرف_حرم_مطهر_مولا_امیرالمومنین_علیه_السلام
#qoran_news
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار مـوزه
🔷نام اثر: ظرف کریستال با کتیبه «بسمالله الرحمن الرحیم»
ظرف کریستال کتیبه دار، کشور تركيه، دوره معاصر در اندازه: 13/2 × 22/5 سانتیمتر از جنس: کریستال و اهداکننده: عبدالله گل رئیسجمهور ترکیه در تاریخ 20/11/1387 ش.می باشد.
بدنه بيروني این ظرف کریستال سبزرنگ با کتیبه «بسمالله الرحمن الرحیم» و نوارهای تزئینیِ طلاییرنگ تزیین شده است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#موزه_هدایای_مقام_معظم_رهبری
#کتیبه_بسم_الله_الرحمن_الرحیم
#کتیبه_های_تاریخی
#کشور_ترکیه
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار مـوزه
🔷نام اثر: تابلوی پناه (یتیم نوازی حضرت علی علیهالسلام)
یکی از القاب حضرت امام علی علیهالسلام، «ابو الأیتام» به معنای «پدر یتیمان» است. این تابلو نشانگر این است که حضرت تعدادی کودک یتیم را درآغوش گرفته و مهربانانه نوازش میکند. نگارگر توانا به دلیل قداست و جلال حضرت، ایشان را از طرف پشت تصویرگری نموده و سر مبارک حضرت را با دستار و پارچهای پوشانیده است.
تصویر حضرت علی علیهالسلام در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان میدهد. در پایین پای حضرت که نان و خرما در انبانی دیده میشود، نشاندهندة مهربانی و رسیدگی به یتیمان است. رنگهای روشن امیدبخش و پر از عواطف انسانی و لطیف مواج است که حالت پدرانه حضرت را کاملاً نشان میدهد.
نور زردرنگ ملایم در تمامی اطراف حضرت علی علیهالسلام در گردش و نشانگر این است که حضرت متصل و مستغرق در انوار الهی است.
مکان: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان
#گنجینه_رضوی
#تالار_آثار_استاد_فرشچیان
#یتیم_نوازی_امیرالمومنین
#شب_های_قدر
#امیر_المومنین_علی_علیه_السلام
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار مـوزه 🔷نام اثر: قرآن کریم با دستخط منسوب به امام علی علیه السلام مربوط به اوایل قرن 3 هجری
این قرآن دارای 133 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی است. آغاز متن آن با آیه 63 سوره مبارکه «فرقان» (بروجاً و جعل فیها سراجاً و قمراً منیراً) و پایان آن، آیه 43 سوره مبارکه «عنکبوت» (و ما یعقلها إلا العالمون) میباشد؛ ، آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر در فضایی به ابعاد 13 × 8 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است. در صفحه آخر آثار پنج عرض ديد تاریخی از 1289 تا 1315 قمری مشاهده ميشود. چهار صفحه كاغذ نانويس حنائي در آخر آن وجود دارد.
وقفنامه این قرآن، به قلم «شیخ بهایی » (953تا1030ق) است؛ جلد دورو كه طرف داخل تيماج عنابي و بيرون آن ساغري ضربي مشكي ساخت كتابخانه آستانه در 1295 هجري قمري است.
کتابت این قرآن به أمیر المؤمنین امام علی بن أبیطالب (ع) (23 قبل از هجرت-40ق) نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#موزه_قرآن_و_نفایس
#قرآن_ناطق_علی_ست
#رمضان_الکریم
#رمضان_المبارک
#qoran_news
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠معرفـی 8 برگ از قرآن به خط بایسنغر میرزا موجود در گنجینه قرآن و نفایس
میرزا غیاث الدین بن شاهرخ بن امیر تیمور (تولد ۸۰۲ ق. درگذشت ۸۳۷ ق.) معروف به بایسنقر میرزا پسر شاهرخ و نوه امیر تیمور گورکانی است، او شاهزاده و امیری هنرمند و هنرپرور و از حامیان بزرگ هنر بود و از استادان برجسته و طراز اول خط محقق و ثلث بهشمار می رود وی در خطوط ششگانه خوشنویسی شاگرد شمس الدین محمّد بن حسام هروی معروف به شمس بایسنقری بود و کتیبه ای زیبای مسجد گوهرشاد که به دستور مادرش گوهر شاد آغا در مشهد بنا شده، به خط ثلث بایسنقر میرزا می باشد.
از مهمترین آثار او کتابت بزرگترین قرآن موجود است که آن را به خط بایسنقر میرزا می دانند که به خط محقق نگاشته شده و هماکنون تعداد 8 برگ از آن در گنجینه قرآن و نفایس در معرض نمایش قرار گرفته که 7 برگ از آنها در دوره پهلوی توسط تذهیبکاران کتابخانه آستان قدس رضوی تذهیب و وصالی شده و یک برگ به شکل اولیه موجود است. برخی از اوراق این قرآن بزرگ در کتابخانه ملی،کتابخانه و موزه ملک، موزه ایران باستان و موزه رضا عباسی موجود است.
#گنجینه_رضوی
#موزه_قرآن_و_نفایس
#خط_محقق
#بایسنغر_میرزا
#گوهر_شاد
#کتابخانه_ملی
#موزه_ملک
#موزه_ایران_باستان
#qoran_news
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار مـوزه
🔹نام اثر: قطعه پارچه کتیبه دار قاب شده
منشاء اثر: احتمالاً عربستان
ابعاد: 54/5 × 54/5 سانتیمتر
جنس: پارچه و چوب
جنس الیاف: ابریشم
فن بافت: بافت تافته (ساده)
فن تزیینات: ابریشمدوزی قطعهای از پارچه متبرک، مربوط به پوشش داخلی کعبه
این اثر احتمالاً قطعهای از پارچه متبرک، مربوط به پوشش داخلی کعبه است که بر آن کتیبه «لاالهالاالله و محمد رسولالله» ابریشمدوزی شده و بر روی صفحه فلزی زیر آن عبارت دعایی «یا حنان» نقش شده است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#موزه_هدایای_مقام_معظم_رهبری
#پرده_کعبه
#ابریشم_دوزی
#الکعبه
@digimuseum_aqr
💠معرفـی قرآن مربوط به قرن 13 ق.
این قرآن دارای270 ورق از جنس پارچه آهار مهره شده به رنگ شکری است. آغاز آن سوره مبارکه «فاتحه الکتاب» و پایان آن، سوره مبارکه «ناس» می باشد؛ بر هر ورق از این نسخه، آیات در 14 سطر، به خط نسخ با مرکب مشکی، در جدولی به ابعاد 21/5 × 12/5 سانتی متر نوشته شده است.
دو صفحه اول مرصع و فهرست نام سوره ها درون جدول هاي طلاپوش و نقره پوش به خط رقاع و با رنگهاي مختلف نوشته شده است. دو صفحه دوم متن و حاشيه منقوش به گل و برگ اسليمي و دعاي قبل از تلاوت قرآن به خط نسخ با مرکب قرمز در ميان ترنج و دو سرترنج طلاپوش نوشته شده است. دو صفحه سوم ( فاتحهالكتاب و آغاز بقره ) تمام تذهيب و ترصيع و هر يك داراي سرلوح مذهب و مرصع با دو سرسوره و کتيبه بازوبندي می باشد. تمام صفحات داراي طلااندازي بين سطري، جدول و کمند به طلا و الوان مي باشد. فواصل آيات با دایره های کوچک طلایی، مشخص شده است و سرسورهها در قاب مستطيل شکل با کتيبه بازوبندي طلا پوش و نام سوره ها به خط رقاع بامرکب قرمز و لاجورد نوشته شده است. خواص سورهها در حاشيه بعضی از صفحات به خط شكسته نستعليق درون نشانهای شرفهدار نوشته شده است. نشانهاي ترنجي و بادامي شكل طلا پوش براي حزب، جزو و نصف جزو با نوشتههاي به خط ثلث با مرکب قرمز استفاده شده است. در دو صفحه آخر ترقیمه و وقف نامه به خط رقاع بر يك ورق كاغذي نوشته شده است. همچنین چهار ورق پارچه اي جدید و بدون نوشته در اول و آخر قرآن وجود دارد.محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#موزه_قرآن_و_نفایس
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱برپايي نمایشگاه مجازی قرآن کریم
✅به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور و با مشارکت موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، نمایشگاه مجازی قرآن کریم برپا شد.
🔉به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نمایشگاه با طراحی، صفحه آرایی، صداگذاری به زبان اردو توسط مجری مشهور رادیو و تلویزیون شبکه پی تی وی در معرفی موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی و تلاوت سوره مبارکه قدر توسط کریم منصوری، قاری ممتاز کشورمان با نمایش مصاحف و نسخ خطی قرآنی منسوب به ائمه اطهاراز جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و امام رضا(ع) برگزار شد.
@digimuseum_aqr
🔉موزههای آستان قدس رضوی پس از 3 ماه، بازگشایی شد
بازگشایی موزه
🔹به گزارش گنجینۀ رضوی، همزمان با بازگشایی صحنهای حرم مطهر رضوی، موزههای آستان قدس رضوی نیز پس از حدود سه ماه تعطیلی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی کار خود را ازسرگرفت.
🔹معاون موزهها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اعلام کرد: موزه مرکزی آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر با گنجینههای تاریخ حرم رضوی، تمبر، سکه و اسکناس، ساعت، نجوم، ظروف، سلاح، هنرهای تجسمی و آبزیان همهروزه از ساعت 8تا 18 پذیرای علاقهمندان به آثار موزهای است.
مهدی قیصرینیک خبر داد: علاقهمندان به آثار موزهای همچنین میتوانند از موزه فرش آستان قدس رضوی، به عنوان تخصصیترین و بزرگترین موزه فرش جهان، و همچنین موزه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای مقام معظم رهبری واقع در صحن کوثر حرم رضوی و نیز موزه مردمشناسی واقع در ضلع غربی صحن جامع رضوی، همهروزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12 بازدید کنند.
@digimuseum_aqr
💠معرفـی قرآن مربوط به قرن 12 ق.
🔷این قرآن دارای 165 ورق از جنس کاغذ فرنگی به رنگ نخودی است. آغاز آن سوره مبارکه «فاتحه الکتاب» و پایان آن، سوره مبارکه «ناس» می باشد؛ بر هر ورق از این نسخه، آیات در22 سطر، به خط نسخ با مرکب مشکی، در جدولی به ابعاد 10/3× 6 سانتی متر نوشته شده است. دو صفحه اول تمام تذهيب و دعاي قبل از تلاوت قرآن در ميان ترنج با خط رقاع با مرکب قرمز بر زمينه طلا نوشته شده است. دو صفحه دوم ( فاتحه الكتاب و آغاز سوره بقره) مذهب و مرصع و هر يک دارای یک سرلوح و کتیبه قلمدانی در بالا و پایین صفحه که به خط رقاع طلایی بر زمينه لاجوردی نوشته شده است. صفحات پنجم، ششم و هفتم دارای حاشيه گل و برگ طلایی در چهار طرف بر زمينه کاغذ می باشد.
جلد این قرآن لاکی روغني دورو، بیرون آن گل و برگ و حاشیه دارای نقوش طلایی زمینه مشکی و درون جلد ترنج و دو سر ترنج، متن جلد گل و برگ های طلایی و حاشیه و متن ترنج ها احادیثی از رسول اکرم (ص) به خط رقاع طلایی نوشته شده است.
این قرآن در آبان ماه سال 1315ش توسط حاجی شیخ حسن نایب الصدر رشتی وقف شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#موزه_قرآن_و_نفایس
#خط_رقاع
#نقوش_طلایی
#qoran_news
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با توجه به بازگشایی موزهها و فراهم شدن امکان بازدید از آثار و ابنیه تاریخی از آنجاکه این بازدیدها غالباً در فضاهای بسته صورت میگیرد و افراد از نقاط مختلف جغرافیایی به بازدید این آثار و ابنیه میآیند، لازم است نکات ایمنی سلامتی و بهداشتی در برنامههای بازدید مدنظر قرار گیرد و برای حفظ سلامتی خود و حفظ مجموعه آثار موزهای لازم است مواردی که در کلیپ آمده رعایت شود:
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیس مـوزه
نام اثر: قالی گل و بوته (هفت رنگ)
اندازه: 280 × 154 سانتیمتر
محل بافت: درخش (بیرجند)
دوره قاجار (اواسط قرن سیزدهم ش)
رجشمار: 40 گره نامتقارن
جنس: تار: پنبه، پود: پنبه، پرز: پشم
تاریخ اهدا: 26/11/1359
طرح این قالی در زیر مجموعه طرحهای واگیرهای تکراری قرار دارد که واگیره تکرار شونده شامل بوتهای از گل است. این طرح از طرحهای اصیل حوزه قالی بافی بیرجند است و با توجه به کاربرد هفت رنگ در بافت آن، به «هفت رنگ» معروف است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه فرش
#گنجینه_رضوی
#بیرجند
#قالی_بافی
#هفت_رنگ
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: تمبر یابود ارتحال امام خمینی (ره)
تمبر یادبود با عنوان «سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)»، نخستین تمبر با تصویر ایشان است که 30 سال پیش توسط پست جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 14 خرداد سال 1369 منتشر شد؛ بهاء اسمی این تمبر 50 ریال است و در شمارگان 3 میلیون قطعه در چاپخانه بانک مرکزی ایران، چاپ شده است.
سید روحالله موسوی خمینی مشهور به امام خمینی (ره)، اولین رهبر و ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران است که در 13 خرداد سال 1368 خورشیدی در سن 87 سالگی به ملکوت اعلی پیوست.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه تمبر و اسکناس
#گنجینه_رضوی
#امام_خمینی_ره
#تمبر
#اسکناس
#پست_جمهوری_اسلامی_ایران
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: تابلوی قلمزنی مزین به تمثال امام خمینی (قدس سره)
اندازه: 76×96/5 سانتيمتر
سازنده: مهدي علمداري
اهداكننده: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
در مرکز تابلو تصویر امام خمینی (قدس سره) بر روی مس قلمزنی و برجسته کاری ساختهشده و در اطراف آن قسمت های از وصیت نامه امام خمینی (قدس سره ): «بسمالله الرحمن الرحيم يا ايتها النفس المطمئنه ارجعي...جنتي صدق الله العلي العظيم» و «وصیت من به همه آن است که با یاد خدای متعال بهسوی خودشناسی و خودکفایی و استقلال، با همه ابعادش بهپیش بروید و بیتردید دست خدا با شماست. حضرت امام خميني (ره)» قلمزنی شده است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#موزه_هدایای_مقام_معظم_رهبری
#سوره_بقره
#خاتمکاری
#قرآن_و_موزه
@digimuseum_aqr
💠تقدیر ایکوم از موزههای آستان قدس رضوی
🔸به گزارش گنجینۀ رضوی، ایکوم ایران در پیامی از سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به دلیل فعالیتهای مستمر مجازی در دوران کرونایی تقدیر کرد.
https://bit.ly/2MBvLOJ
#گنجینه_رضوی
#ایکوم
#فضای_مجازی
#دوران_کرونایی
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار مـوزه ای
🔹نام اثر: شمشير فولاد جوهردار
مربوط به دوره صفوي
نام سازنده: اسدالله اصفهاني
طول دسته: 10 سانتيمتر
طول تيغه: 83/1 سانتيمتر
طول غلاف : 83/8 سانتيمتر
پهناي بلچاق : 11/5 سانتيمتر
پهناي تيغه: 8/2-3 سانتيمتر
وزن با غلاف : 1159 گرم
شماره اموال: 61647/6
اين شمشير با تيغه فولاد جوهردار (طرح مواج) منسوب به شاه عباس صفوي با مهر اسدالله اصفهاني است. سه كتيبه بر روي تيغه وجود دارد با نوشتههاي: «بنده شاه ولايت عباس / افوض امري الي الله / من يتوكل علي الله».
قبضة آن از عاج شيرماهي ، بلچاق طلاكوبي شده كه قسمتي از آن باقي است، غلاف از دو تكه چوب كه با سريشم به هم متصل و روكش چرم ساغري روي آن كشيده شده، ساخته شده است. غلاف داراي دو وربند است كه طلاكوبي و پشت آن سيم دوزي شده است . اين نوع شمشير با انحناي زياد، از دوره صفوي رايج و در دوره تيموري چند نمونه از آن ديده شده است. كاربرد سلاح، كششي و برشي است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، موزه رضوی، گنجینه سلاح
#گنجینه_رضوی
#گنجینه_سلاح
#دوره_صفويه
#دوره_تیموری
#کتیبه_نقش_برجسته
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: قلمدان ، ايران
احتمالاً قاجار
جنس: فولاد
ابعاد: طول: 21/3، عرض: 3/3، ارتفاع: 3/3 سانتیمتر
فن تزئین: طلاکوب
تاريخ وقف: 3/12/1325
شماره اموالي: 155
این قلمدان از جنس فولاد با لبههای مدور و دارای محفظهی کشویی است. تزئینات آن در تمام سطوح به روش حکاکی با اسید و فلزکوبی (طلاکوب) صورت گرفته و شامل گل و برگهای ختایی طلاکوب است که در رویه و طرفین با نقوش تزئینی و زنجیرهای محصورشده است. در سطح زیرین قلمدان نقوش تزئینی قلمزنی شده است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، موزه قران و نفایس
#گنجینه_رضوی
#قلمدان
#حکاکی
#نقوش_تزئینی
#قلم_زنی
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رونمایی از مجموعۀ نفیس نسخههای خطی نفیس امام جعفر صادق(ع) موجود در گنجینۀ رضوی در فضای مجازی
به مناسبت شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع)، پنجاهوششمین برنامۀ سهشنبههای فرهنگی آستان قدس رضوی با رونمایی از نسخههای خطی مربوط به امام صادق علیه السلام که بیشتر آنها از طریق سنت حسنۀ وقف و اهدا به مجموعۀ آستان قدس رضوی افزوده شده است، برگزار میشود. مهدی قیصرینیک اعلام کرد: این نسخ به دلیل محدودیتهای کرونایی به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی رونمایی و معرفی میشود.
https://bit.ly/3hGZKmK
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: كاشی زرینفام هشت ضلعی
كاشی زرینفام هشت ضلعی از کاشیهای حرم مطهر امام رضا علیه السلام به ابعاد 19/7×6/19 سانتیمتر، مزین به نقوش گل و برگ که در آن علاوه بر لعاب زرینفام، از لعاب لاجوردی نیز برای تزیین استفاده شده است. این كاشی به اوایل قرن هفتم هجری تعلق دارد و در حاشیۀ آن دو حدیث به نقل از امام رضا(ع) نوشته شده است.
متن احادیث به این شرح است: عن الرضا علیهالسلم مَنْ [زَا]رَنِی [عَلَی بُعْدِ]دَارِی وَ مَزَارِی أَتَیتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فِی ثَلَث مَوَاطِنَ حَتَّی أُخَلِّصَهُ[مِـ]ـنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایرَتِ [الْكُتُبُ یمِیناً وَ]شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ
«کسي که از راه دور به زيارت من بيايد، روز قيامت در سه جا (براي دستگيري) نزد او خواهم آمد و او را از بيم و گرفتاري آن موقفها رهايي خواهم بخشيد: هنگامي که نامههاي اعمال در راست و چپ به پرواز درآيند، نزد (پل) صراط و نزد ميزان (محل سنجش اعمال)».
و قال الرضا علیهالسلم مَا زَارَنِی أَحَدٌ مِنْ أَوْلِیائِی عَارِفاً بِحَقِّی إِلا شُفِّعْتُ فِیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ
هیچ یک از دوستانم مرا با شناخت حقّم زیارت نمى کند مگر این که در روز قیامت شفاعتم از او پذیرفته مى شود.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، موزه تاریخ حرم رضوی
#گنجینه_رضوی
#موزه_تاریخ_حرم_رضوی
#احادیث_شیعه
#شفاعت_امام_رضا_علیه_السلام
#virtual_museum
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: تابلو مسجد امام اصفهان
اندازه:90×60 سانتی متر
جنس: پارچه
هنرمند: عباسعلی پورصفا
تاریخ خلق اثر: 1347 ش
سبك اثر: رئالیسم
تكنيك اثر: رنگ و روغن
این اثر منظرۀ دورنمای گنبد مسجد شیخ لطف الله، قسمتی از میدان نقش جهان و شهر اصفهان را که از روی پشت بام مسجد امام و مشرف بر بالای ایوان ورودی به داخل مسجد کشیده شده، نشان می دهد. نام نقاش و تاریخ خلق اثر در پایین آن نوشته شده است:" پور صفا 1347".
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه هنرهای تجسمی
#گنجینه_رضوی
#اصفهان_هنر
#نقش_جهان_اصفهان
#مسجد_امام_اصفهان
#نقاشی_رئالیسم
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار مـوزه ای
نام اثر: تنگ سفالی مرصّع
ارتفاع: 17/5 سانتیمتر
قطر بدنه: 19 سانتیمتر
قطردهانه: 9/6 سانتیمتر
قدمت: قرن 6 ق.
اين تنگ سفالیِ نخودی که مكشوفه از حفاريهاي رواق امام خميني(ره) حرم مطهرامام رضا (ع) می باشد، با نقوش کندۀ انتزاعيِ گیاهی و قطعات كوچكِ لعاب فيروزهاي نشانده شده در خمير ظرف، تزئین شده است. بدنۀ ظرف کروی ودرقسمت فوقانی آن دارای یک ردیف نقش استامپی کنده و نقطهای است .كف تنگ کروی و ایستایی ندارد. اين گونه ظرفها معمولاً بر روي پايه قرار مي گيرند.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه ظروف
@digimuseum_aqr