✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: ماکت کعبه معظمه و مسجدالحرام
بزرگترین طول: 118 سانتیمتر
بزرگترین عرض: 75 سانتیمتر
جنس: طلا ، نقره، سنگ
دوره زمانی: معاصر
اهداكننده: اميرعبدالله وليعهد عربستان سعودي
تاريخ اهدا:1376/9/18
اين ماكت نفیس که با مهارت بسیار ساخته شده، به مناسبت كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در تهران در سال 1376 ش، به مقام معظم رهبري اهدا شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، بخش آثار اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
#گنجینه_رضوی
#کعبه_معظمه
#مسجد_الحرام
#عربستان_سعودی
#کنفرانس_اسلامی
#تهران
@digimuseum_aqr
26.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ نودومین سه شنبه علمی فرهنگی با عنوان رونمایی از «قدیمی ترین اسناد جنگ جهانی اول»
@digimuseum_aqr
دعوت به کارگاه آموزشی بررسی نمادهای عاشورایی در هنر، با نگاهی به آثار موزه رضوی
آدرس وبینار: http://webinar.aqr.ir/museum
@digimuseum_aqr
✍️رونمایی از قدیمیترین اسناد اولین جنگ جهانی موجود در گنجینه رضوی
تعدادی از اسناد مربوط به حضور گروههایی از متحدان و متفقان در ایران برای همراه کردن ایرانیها با خود و برخی دیگر از اسناد به میزان برآورد خسارات جنگ جهانی اول در منطقه اختصاص دارد.
https://zaya.io/yaard
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: قالی بته ای
شماره اموال: 657
اندازه: 320 × 221 سانتیمتر
محل بافت: کاشان، دوره قاجار (اواخر قرن سیزدهم ش)
جنس: تار: پنبه، پود: پنبه، پرز: پشم
رجشمار: 35 گره نامتقارن
تولیدکننده: ملاحسن محتشم
اهداکننده: ستاد اجرایی فرامین امام خمینی (ره)
این قالی متعلق به ملاحسن محتشم از تولیدکنندگان صاحب نام کاشان در دوره قاجار است که طبق کتیبه آن به فرمایش «حاجی مائده علی آفا تاجر کاشانی» بافته شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، بخش آثار اهدایی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
#گنجینه_رضوی
#قالی_بته_ای
#ملاحسن_محتشم
@digimuseum_aqr
💠 💠 بدون خبرنگار لحظه ها ماندگار نمی شود. (مقام معظم رهبری)
✍️موزه دیجیتال آستان قدس رضوی 17 مرداد روز خبرنگار را به تمامی فعالان و خبرنگاران به ویژه اندیشه ها و قلم هایی که از روی اخلاص و ارادت خدمت می کنند تبریک عرض می نماید .
@digimuseum_aqr
✍️ اهدای مدال طلای قهرمان المپیک 2020 توکیو به موزه آستان قدس رضوی
فروغی، مدای طلای خود در مسابقات جام جهانی هندوستان در فروردین ۱۴۰۰ که اولین مدای طلای او در رشته تیراندازی با تپانچه بادی به شمار میآید را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کرد.
https://zaya.io/s1d8f
@digimuseum_aqr
دعوت به نود و یکمین برنامه سه شنبه علمی فرهنگی آستان قدس رضوی
https://Webinar.aqr.ir/farhangi
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠 نام اثر: مدال طلای پرتاب نیزه
رشته ورزشی: دوومیدانی
قطر: 8/5 سانتي متر
پارالمپیک آتلانتا- آمریکا، 1996 م
اهدا كننده: جانباز 70% مختار نورافشان
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
#گنجینه_رضوی
#مدال_طلای
#ورزش_دو_و_میدانی
#پارالمپیک
#جانبازان
#جانباز_مختار_نورافشان
@digimuseum_aqr
امام حسين عليه السلام :نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد .
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی فرارسیدن ایام ماه محرم و سوگواری شهادت امام حسین علیه السلام را تسلیت عرض می نماید.
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: سکه روپی
روی سکه: حکم شد از قادر بی چون باحمد پادشاه / سکه زن بر سیم و زر از اوج ماهی تابماه
پشت سکه: احمد شاه درانی
ضرب مشهد مقدس
اهدایی آقای علی محمد پیشوایی از تهران
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: ساعد بند
شماره اموال6/70397
جنس: فولاد با تزئینات طلا و نقرهکوب
دوره زمانی: احتمالاً قاجار
طول کل با محافظ دست :51/8 سانتیمتر
طول پلاک بزرگ :35/2 سانتیمتر
طول پلاک کوچک :14/2سانتیمتر
وزن : 1052 گرم
این ساعد بند از فولاد با تزئینات طلا و نقرهکوب ساخته شده و دارای یک دست پوش مشبک است که به قطعات فوقانی آن متصل شده است. روی سطح خارجی آن با نقوش گیاهی و هندسی با تکنیک نقره و طلاکوبی تزئین شده است. ساعد بند یا دست بند، نوعی زره است که جنگجویان برای محافظت از دست هایشان در مقابل ضربات شمشیر، خنجر و گرز، آن را به دستان خود میبستند. ساعدبندها به دلیل این که دست چپ فرد مبارز بهواسطه در دست گرفتن سپر محفوظ میماند، فقط برای دست راست و به یک شکل ساخته میشدند. برای حفاظت پشت دست و انگشتان، روپوشهای زرهی می ساختند و زیر آن را چرم میگرفتند و به ساعد بند متصل میکردند. این روپوشهای زرهی تا روی دست کشیده می شد و فقط انگشت شست در آن فرو میرفت.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش علوم و فنون(سلاح، نجوم، ساعت و سایر ابزار علمی)
#گنجینه_رضوی
#ساعد_بند
#تزئینات_طلا
#نقوش_گیاهی
#نقوش_هندسی
#سلاح_سرد
@digimuseum_aqr
آثار اهدایی شهدای مدافع حرم در موزه رضوی رونمایی شد.
آثار ماندگاری از شهدای مدافع حرم در نود ویکمین برنامه سه شنبه های علمی فرهنگی آستان قدس رضوی به نمایش گذاشته شد.
https://zaya.io/cfbge
@digimuseum_aqr
نمایش شمشیر فولادی منتسب به دوره صفوی در گنجینه سلاح
این نوع شمشیر با انحنای زیاد در دوره صفوی رایج بوده و در دوره تیموری نیز چند نمونه از آن دیده شده است.
https://zaya.io/e074u
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
💠نام اثر: سكستانت
شماره اموال: 51867/6
جنس: برنج
سازنده: Atluremauv، A. Hurlimann
محل ساخت: فرانسه (پاريس)
سال ساخت: 1880 م
این سکستانت دارای یک دوربین تک چشمی با طول 5/9 سانتی متر (قطر شیئی: 25 میلی متر، قطر چشمی:9 میلی متر) و یک فیلتر رصد خورشید است که بر روی چشمی دوربین نصب شده است.کمان آن تقریبا یک چهارم دایره است. زاویه رأس سکستانت 60 درجه است. یک آینه به ابعاد 6/4 *3 سانتیمتر و به شکل مستطیل بر روی رأس سکستانت و بر روی محور متحرک سکستانت قرار دارد و با حرکت آن زاویۀ دید آینه نیز تغییر میکند. در قسمت فوقانی بازوی آن 4 فیلتر با قاب مربع و شیشه رنگی و در بخش میانی آن سه فیلتر رنگی با قاب دایره وجود دارد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش علوم و فنون(سلاح، نجوم، ساعت و سایر ابزار علمی)
#گنجینه_رضوی
#سکستانت
#ساخت_فرانسه
#نجوم
#ابزار_علمی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: اسکناس 5 ریال پهلوی اول، پشت فارسی
روی اسکناس: تصویر پهلوی اول نیم رخ بدون کلاه، 5 ریال، بانک ملی
پشت اسکناس: پنج ریال، آرامگاه دانیال نبی (شوش)
سال انتشار 1317 ش.
شماره سریال: 945433/گ
امضاء: رضا قلی امیر خسروی (مدیرکل) و عبدالحسین هژیر(بازرس دولت)
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش سکه و مدال و اسناد مالی
#گنجینه_رضوی
#اسكناس
#دوره_پهلوی
#بانک_مرکزی
#شیر_و_خورشید
#بانک_ملی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: هدیه عشق (حضرت علی اصغر علیه السلام)
ابعاد اثر: 72×95 س.م.،
سبک اثر: نگارگری
تکنیک اثر: اکریلیک
تاریخ خلق اثر: 1381 ش
تاریخ اهداء: دی 1382
شماره ثبت: 93084
تصویر حضرت علیاصغر (ع) در دستان حضرت سیدالشهداء (ع) است. تیر سه شعبه به گلوی مبارک شش ماهه اصابت کرده و بی رحمانه گلوی نازک کودک را دریده است. افتادگی دست علیاصغر (ع) نشانگر شهادت و جان به جانان تسلیمکردن است. حالت امام حسین (ع) که کودک را روی دو دست خود گرفته نشانگر هدیه به پیشگاه حق و حالت دعا است. نقطة عطف ماجرا و عصارة داستان و بازتاب شهادت حضرت علیاصغر (ع) به صورت نمادین در سادهترین شکل و فرم نشان داده شده است.
#گنجینه_رضوی
#امام_حسین_ع
#علی_اصغر
#شهادت
#کربلا
#عاشورا
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: قالی گل و بوته (هفت رنگ)
شماره اموال: 2299
اندازه: 280 × 154 سانتیمتر
محل بافت: درخش (بیرجند)، دوره قاجار (اواسط قرن سیزدهم ش)
طرح این قالی در زیر مجموعه طرح های واگیره ای تکراری قرار دارد که واگیره تکرار شونده شامل بوتهای از گل است. این طرح از طرح های اصیل حوزه قالی بافی بیرجند است و با توجه به کاربرد هفت رنگ در بافت آن، به «هفت رنگ» معروف است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، بخش فرش و منسوجات
@digimuseum_aqr
✍️معرفـي آثار مـوزه اي
💠 نام اثر: تابلو پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل«ع»)
تابلوی پرچمدارحق (حضرت ابوالفضل علیهالسلام) زمان افتادن حضرت ابوالفضل علیهالسلام از روی اسب را نشان میدهد. اسب فداکار حضرت با نشستن بر روی زمین سعی کرده است که سوار نورانی و بدون دست را بر روی خود نگه دارد. در این اثر، مشک آبی که تیر خورده و آب ریخته در سمت راست اثر و نیز تیرها و پیکانهایی که به بدن حضرت علیهالسلام و به اسب اصابت کرده است دیده میشود. پرچم سبز علمدار همچنان برافراشته است و دور بدن و بازوان حضرت را در برگرفته تا دستهای بریده دیده نشود. درختهای نخل که در اطراف اثر در بیابان پراکندهاند، غمبار و پراندوه و دردمند دیده میشوند. فضایی غمافزا تمام فضای اثر و تابلو را فراگرفته است.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، آثار استاد فرشچیان
@digimuseum_aqr
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی روز بزرگداشت ابوعلی سینا _ روز پزشک را گرامی می دارد.
@digimuseum_aqr