eitaa logo
موزه دیجیتال آستان قدس رضوی
594 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
603 ویدیو
8 فایل
نشانی: حرم مطهر رضوی، صحن کوثر، موزه رضوی این کانال به معرفی آثار موزه ای می پردازد. آدرس ای دی شبکه های اجتماعی: @digimuseum_aqr 🖥سایت موزه آستان قدس رضوی https://museum.razavi.ir ایمیل @library.razavi.ir" rel="nofollow" target="_blank">digimuseum@library.razavi.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
برگی از قرآن منسوب به خط بايسنقرمیرزا اندازه: 177 * 101 سانتی‏متر، جنس: كاغذ خانبالغ، خط: محقق، تاریخ کتابت: قرن نهم هـ .ق برگ‏هایی از قرآن به خط محقق که به خط بايسنقربن شاهرخ تیموری (متوفي 837 هـ .ق)منسوب شده است. هر صفحة آن هفت سطر دارد 68 برگ از این قرآن مشهور و نفیس در مخزن کتب خطی و موزه آستان قدس رضوی موجود است . درحال حاضر تعداد 8 برگ از آن در معرض نمایش قرار گرفته 7 برگ از آن‌ها در دوره پهلوی توسط تذهیب‏کاران کتابخانه آستان قدس تذهیب شده است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن @digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه مدال طلای المپیک غلامرضا تختی، در رشته کشتی آزاد وزن 87 کیلوگرم. غلامرضا تختی متولد ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران و ملقب به جهان‌پهلوان، کشتی‌گیر ایران بود. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امامعلی حبیبی نخستین مدال‌های طلای تاریخ ورزش ایران در بازی‌های المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی در فهرست برترین‌های قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی یکی از سه کشتی‌گیر ایرانی در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد است که تصویر آن‌ها در تالار افتخارات فیلا نصب شده است. مزار تختی در ابن بابویه شهر ری واقع شده‌است. روحش شاد. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه مرکزی ، گنجینه مدال #گنجینه_رضوی #جهان_پهلوان_تختی #کشتی_آزاد #المپیک #کشتی_گیران_ایرانی @digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه تـابلـو پنجمیـن روز آفریـنش یکـی دیگر از آثار مـاندگـار استـاد فـرشچیـان در هفت آیه از قرآن مجيد عبارت «فی ستة أیام» به مفهوم آفرينش آسمان، زمين و ديگر موجودات توسط خداوند در شش روز (یا شش دوران) آمده است. در قسمت بالای تابلو، انواع پرندگان گوناگون و رنگارنگ با هم تلفیق و ترکیب گردیده، در قسمت پایین، ماهی‌ها، دریا و موجودات آبزی، و در وسط تابلو، انفجار حیات و آفرینش دیده می‌شود. در این اثر، تمام موجودات در حال پیچ‌وتاب و حرکت‌اند، هیچ عنصری ساکن نیست، تنوع رنگ‌ها، فرم‌ها و مفهوم آفرینش آسمان و زمین کاملاً مشهود است و شور و هیجان وافری در همه اثر دیده می‌شود. محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان #گنجینه_رضوی #استاد_فرشچیان #آفرینش #قرآن_مجید #پروردگار @digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه 🔹🔹 قــرآن شمــاره 114 این قرآن داراي 295 برگ است. در هر صفحه پانزده سطر به خط نسخ با كتابت خفی و به شیوه دفتری، توسط محمد علي اردستاني حسيني كاتب السلطان در اواسط قرن 13 هـ .ق نوشته شده است. دو صفحة اول مذهّب و مرصّع با گل و برگ رنگی و ترنج وگوشه و دعاي قبل از تلاوت در ميان ترنج به خط رقاع جلي و قلم زر بر زمینة لاجورد. دو صفحة افتتاح مذهّب و مرصّع با پيشاني و ذيل به خط رقاع و قلم زر تحريردار و بوم لاجورد می باشد. دو صفحة سوم مذهّب با حاشیه تشعیر با گل و برگ رنگی به طرح اسليمي، دارای جدول وكمند وبين سطور طلااندازي شده است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن @digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه نام اثر:تابلو اجابت تابلوی «اجابت» اثر مهدی فرخی اين اثر با سبك سورئاليسم و یا فرا واقع‌گرایی با تكنيك اكريليك روی مقوای بدون اسيد، در ابعاد ۶۰ در 80 با سبک سوررئا در سال‌ 1382 توسط این هنرمند به تصویر کشیده شده و از جمله تابلوهای به نمایش گذاشته شده در گنجینه هنرهای تجسمی می باشد. امروزه آثار این هنرمند از مهمترین آثار نمایشگاه های نگارگری به عنوان هنری نو به دور از تکرار مکررات به شمار می رود. که مخاطبان زیادی را شیفته معانی بلند آثار خود کرده است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه هنرهای تجسمی #گنجینه_رضوی #نقاشی #سبك_سورئاليسم #نگارگری #توسل_و_اجابت @digimuseum
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه 🔹🔹نام اثر: بشقاب چینی منقوش بشقاب چینی منقوش به تصویر نقاشی اکولیک (احتمالاً) قبرستان بقیع و مسجد النبی، بشقاب ساخت کارخانه چینی زرین ایران می باشد. بر کف ظرف تصویر بقیع و مسجد النبی در حالی که افراد زیادی در حال نماز خواندن می باشند. یک تکه یونالیت به صورت نیم دایره بریده و بر کف ظرف چسبانده شده است. بر روی این قسمت تصویر بقیع و نمازگزاران نقاشی شده است در پشت زمینه و بر روی کف بشقاب تصویر مسجدالنبی نقاشی شده است. در زیر کار در کنار یک سنگ قبر امضاء: «تقدیمی م ـ مصطفوی 1386» نوشته شده است. @digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه 🔹🔹قــرآن منسوب به دستخط امام حسن علیه السلام بخشی از قرآن کریم، اوایل قرن 3 هجری ، قَطع بَیاضی (اُفقی)، 5/16 × 7/11 سانتی متر، واقف: شاه عباس اوّل صفوی در 1008ق این قرآن، 122 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی داشته و آغاز آن آیه 27 سوره مبارکه «یس» (بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ) و پایان آن، آیه 45 سوره مبارکه «فصّلت» (...وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ) می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن @digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه 🔹🔹شمشیر منسوب به شاه عباس صفوی شمشیر فولادی جوهردار، سازنده: اسدالله اصفهانی. این شمشیر منسوب به شاه عباس صفوی است و کتیبه «بنده شاه ولایت عباس» روی تیغه شمشیرحک شده است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه صلاح @digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه یکی دیگر از آثار مـاندگـار استـاد فـرشچیـان: تـابـلو یا رب تابلوی «یارب»، توسل انسان به خداوند را نشان می‌دهد و تداعی‌گر نیایش‌ها و دعاهایی است که در قرآن کریم با «ربّنا» شروع می‏شود. حالت شب و سحر در تابلو نشانگر آرامش و زمان دعا در سحرگاه است. در مرکز اثر، تکنیک رنگ‌های متضاد نور و ظلمت، نشانگر حالت خوف و رجاء است. در پایین، تابلو تیره‌تر و پررنگ‌تر است و هرچه به سمت بالا می‌رویم روشن‌تر و نورانی‌تر می‌شود. نور مطلق در تابلو، نشانه امیدواری به لطف و رحمت و اجابت الهی است. مکان: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان @digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه شماره اموال: 25؛ منسوب به أئمه أطهار علیهم السلام این قرآن، 50 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی، آیات به خط کوفی عالی با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر در فضایی به ابعاد 5/22 × 5/14 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است. صفحه دوم و سوم داراي تذهيب عربي، سر سوره ها به قلم زر محرر و به خط کوفی است فواصل آیات گوی های زرین، حاشیه صفحات مجدول به طلا و تحریر به سرخی و لاجورد. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن #گنجینه_رضوی #خط_کوفی #نقوش_اسلیمی @digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه 🔹🔹نام اثر: پرده ماهوت مرواريددوزي، منجوق‏ دوزی طرح اين اثر، محرابي گلداني معروف به هزارگل با اندازه: 120×240 سانتي‌متر، تاریخ دوخت: احتمالاً قرن 12 هـ ق كه با استفاده از مرواريد و منجوق‌هاي رنگي بسیار ظریف بر روي زمينه‌اي از ماهوت قهوه‌اي ـ قرمز اجرا شده است. دوزنده و سفارش‌دهنده اين اثر كه در زمره شاهكارهاي هنري مرواريددوزي- منجوق‌دوزي است، نامعلوم است. محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، موزه فرش @digimuseum_aqr