تابلو عرش بر زمین (گودی قتلگاه) این اثر فاخر هجدهمین اثری است که استاد فرشچیان به موزه آستان قدس اهدا کرده است این تابلوی ارزشمند بازگوی واقعه عاشورا وصحنه تاثیر انگیز و دواع حضرت زینب(س) با پیکر مطهر امام حسین علیه السلام در گودی قتلگاه است.
مکان: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان
#استاد_فرشچیان
#عرش_بر_زمین
#کربلا
#توسل
#عاشورا
#گودی_قتلگاه
@digimuseum_aqr
یکی دیگر ار آثار ماندگار استاد فرشچیان: تابلو معراج پیامبر اکرم (ص)
در این تابلو نور و نیرویی وجود دارد که علاوه بر انتقال مفهوم به بیننده، پیامبر بزرگ اسلام را بالا برده و در جریان معراج به علویت می رساند و حضرت محمد(ص) با اسبش براق به سمت نور درگاه الهی در حرکت است، فرشتگان را چیزی بین زن و مرد کار شده است یعنی نه زن هستند و نه مرد. در این تابلو ماه بالا قرار گرفته و هرچه پیامبر و فرشتگان بالاتر میروند در نور االهی محو میشوند.
مکان: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان
#استاد_فرشچیان
#معراج_پیامبر
#هنرمندان
#درگاه_خداوند
#علویت
#فرشتگان
#نور_الهی
@digimuseum_aqr
قرآن کریم با دستخط منسوب به امام علی علیهالسلام
این قرآن دارای 69 برگ، از آغاز سورة هود( الر كتاب احكمت آياته ...) تا پايان سورة كهف( ولايشرک بعباده ربه احداً) به خط کوفی روی پوست است. در هر صفحه، پانزده سطر آیات قرآن با اعراب واعجام وتنوين به شیوة دفتری و در آخرین صفحه رقم «کتبه عليبن ابي طالب» نوشته شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر ، ساختمان موزه قرآن و نفایس
#گنجینه_رضوی
#قرآن_و_نفایس
#امام_علی_علیه_السلام
#اخط_کوفی
@digimuseum_aqr
اسطرلاب مسطح برنجي، سازنده: استاد عبدالائمه در سال 1133 قمری (دوره صفویه)
کاربرد اسطرلاب: برای مطالعات و محاسبات کارهای نجومی از قبیل پیدا کردن ارتفاع و زاویه آفتاب، محل ستارگان و سیارات و منطقه_البروج و به دست آوردن طول و عرض جغرافیایی محل در تمام مدت شبانه روز و فصول مختلف سال بکار برده میشود. همچنین برای بدست آوردن ارتفاع کوه ها و پهنای رودخانه ها و سایر عوارض طبیعی زمین و تعیین ساعات طلوع و غروب یکایک ستارگان ثابت و سیاراتی که نام آنها بر شبکه اسطرلاب نقش بسته نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه مرکزی ، گنجینه نجوم
#گنجینه_رضوی
#گنجینه_نجوم
#اسطرلاب
#سیارات
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
بقایای پرچم واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس، بعد از جنگ جهانی اول. این پرچم که نماد مقاومت و استکبارستیزی است مربوط به سال 1294شمسی میباشد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#مقام_معظم_رهبری
#نماد_مقاومت
#عشایر_خورستان
#استکبار_ستیزی
@digimuseum_aqr
برگی از قرآن منسوب به خط بايسنقرمیرزا
اندازه: 177 * 101 سانتیمتر، جنس: كاغذ خانبالغ، خط: محقق، تاریخ کتابت: قرن نهم هـ .ق
برگهایی از قرآن به خط محقق که به خط بايسنقربن شاهرخ تیموری (متوفي 837 هـ .ق)منسوب شده است. هر صفحة آن هفت سطر دارد 68 برگ از این قرآن مشهور و نفیس در مخزن کتب خطی و موزه آستان قدس رضوی موجود است . درحال حاضر تعداد 8 برگ از آن در معرض نمایش قرار گرفته 7 برگ از آنها در دوره پهلوی توسط تذهیبکاران کتابخانه آستان قدس تذهیب شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#قرآن
#کاغذ_خانبالغ
#کتب_خطی
#تذهیب_کاران
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
مدال طلای المپیک غلامرضا تختی، در رشته کشتی آزاد وزن 87 کیلوگرم.
غلامرضا تختی متولد ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران و ملقب به جهانپهلوان، کشتیگیر ایران بود. تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن به همراه امامعلی حبیبی نخستین مدالهای طلای تاریخ ورزش ایران در بازیهای المپیک را کسب کرد. او با یک مدال طلا و دو مدال نقره المپیک، دو طلا و دو نقره قهرمانی جهان و یک طلای بازیهای آسیایی در فهرست برترینهای قرن فیلا در جایگاه سیزدهم قرار دارد. وی یکی از سه کشتیگیر ایرانی در کنار امامعلی حبیبی و عبدالله موحد است که تصویر آنها در تالار افتخارات فیلا نصب شده است. مزار تختی در ابن بابویه شهر ری واقع شدهاست. روحش شاد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه مرکزی ، گنجینه مدال
#گنجینه_رضوی
#جهان_پهلوان_تختی
#کشتی_آزاد
#المپیک
#کشتی_گیران_ایرانی
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
تـابلـو پنجمیـن روز آفریـنش یکـی دیگر از آثار مـاندگـار استـاد فـرشچیـان
در هفت آیه از قرآن مجيد عبارت «فی ستة أیام» به مفهوم آفرينش آسمان، زمين و ديگر موجودات توسط خداوند در شش روز (یا شش دوران) آمده است. در قسمت بالای تابلو، انواع پرندگان گوناگون و رنگارنگ با هم تلفیق و ترکیب گردیده، در قسمت پایین، ماهیها، دریا و موجودات آبزی، و در وسط تابلو، انفجار حیات و آفرینش دیده میشود. در این اثر، تمام موجودات در حال پیچوتاب و حرکتاند، هیچ عنصری ساکن نیست، تنوع رنگها، فرمها و مفهوم آفرینش آسمان و زمین کاملاً مشهود است و شور و هیجان وافری در همه اثر دیده میشود.
محل نمایش: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان
#گنجینه_رضوی
#استاد_فرشچیان
#آفرینش
#قرآن_مجید
#پروردگار
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹 قــرآن شمــاره 114
این قرآن داراي 295 برگ است. در هر صفحه پانزده سطر به خط نسخ با كتابت خفی و به شیوه دفتری، توسط محمد علي اردستاني حسيني كاتب السلطان در اواسط قرن 13 هـ .ق نوشته شده است. دو صفحة اول مذهّب و مرصّع با گل و برگ رنگی و ترنج وگوشه و دعاي قبل از تلاوت در ميان ترنج به خط رقاع جلي و قلم زر بر زمینة لاجورد. دو صفحة افتتاح مذهّب و مرصّع با پيشاني و ذيل به خط رقاع و قلم زر تحريردار و بوم لاجورد می باشد. دو صفحة سوم مذهّب با حاشیه تشعیر با گل و برگ رنگی به طرح اسليمي، دارای جدول وكمند وبين سطور طلااندازي شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#قرآن
#خط_رقاع
#طرح_اسلیمی
#تذهیب_کاران
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
نام اثر:تابلو اجابت
تابلوی «اجابت» اثر مهدی فرخی اين اثر با سبك سورئاليسم و یا فرا واقعگرایی با تكنيك اكريليك روی مقوای بدون اسيد، در ابعاد ۶۰ در 80 با سبک سوررئا در سال 1382 توسط این هنرمند به تصویر کشیده شده و از جمله تابلوهای به نمایش گذاشته شده در گنجینه هنرهای تجسمی می باشد. امروزه آثار این هنرمند از مهمترین آثار نمایشگاه های نگارگری به عنوان هنری نو به دور از تکرار مکررات به شمار می رود. که مخاطبان زیادی را شیفته معانی بلند آثار خود کرده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه هنرهای تجسمی
#گنجینه_رضوی
#نقاشی
#سبك_سورئاليسم
#نگارگری
#توسل_و_اجابت
@digimuseum
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: بشقاب چینی منقوش
بشقاب چینی منقوش به تصویر نقاشی اکولیک (احتمالاً) قبرستان بقیع و مسجد النبی، بشقاب ساخت کارخانه چینی زرین ایران می باشد. بر کف ظرف تصویر بقیع و مسجد النبی در حالی که افراد زیادی در حال نماز خواندن می باشند.
یک تکه یونالیت به صورت نیم دایره بریده و بر کف ظرف چسبانده شده است. بر روی این قسمت تصویر بقیع و نمازگزاران نقاشی شده است در پشت زمینه و بر روی کف بشقاب تصویر مسجدالنبی نقاشی شده است. در زیر کار در کنار یک سنگ قبر امضاء: «تقدیمی م ـ مصطفوی 1386» نوشته شده است.
#گنجینه_رضوی
#قبرستان_بقیع
#مسجد_النبی
#نماز_گزاران
#چینی_رزین_ایران
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹قــرآن منسوب به دستخط امام حسن علیه السلام
بخشی از قرآن کریم، اوایل قرن 3 هجری ، قَطع بَیاضی (اُفقی)، 5/16 × 7/11 سانتی متر، واقف: شاه عباس اوّل صفوی در 1008ق
این قرآن، 122 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی داشته و آغاز آن آیه 27 سوره مبارکه «یس» (بِمَا غَفَرَ لِي رَبِّي وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُكْرَمِينَ) و پایان آن، آیه 45 سوره مبارکه «فصّلت» (...وَإِنَّهُمْ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مُرِيبٍ) می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#قرآن
#خط_کوفی
#شنگرف
#امام_حسن_علیه_السلام
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹شمشیر منسوب به شاه عباس صفوی
شمشیر فولادی جوهردار، سازنده: اسدالله اصفهانی. این شمشیر منسوب به شاه عباس صفوی است و کتیبه «بنده شاه ولایت عباس» روی تیغه شمشیرحک شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه صلاح
#گنجینه_رضوی
#شمشیر
#کتیبه
#شاه_عباس_صفوی
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
یکی دیگر از آثار مـاندگـار استـاد فـرشچیـان: تـابـلو یا رب
تابلوی «یارب»، توسل انسان به خداوند را نشان میدهد و تداعیگر نیایشها و دعاهایی است که در قرآن کریم با «ربّنا» شروع میشود. حالت شب و سحر در تابلو نشانگر آرامش و زمان دعا در سحرگاه است. در مرکز اثر، تکنیک رنگهای متضاد نور و ظلمت، نشانگر حالت خوف و رجاء است. در پایین، تابلو تیرهتر و پررنگتر است و هرچه به سمت بالا میرویم روشنتر و نورانیتر میشود. نور مطلق در تابلو، نشانه امیدواری به لطف و رحمت و اجابت الهی است.
مکان: حـرم مطهـر رضـوی، صحن کوثر، تالار آثار استاد فرشچیان
#گنجینه_رضوی
#توسل
#یا_رب
#سحر
#خوف_و_رجا
@digimuseum_aqr
معرفـی آثار نفیـس مـوزه
شماره اموال: 25؛ منسوب به أئمه أطهار علیهم السلام
این قرآن، 50 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی، آیات به خط کوفی عالی با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر در فضایی به ابعاد 5/22 × 5/14 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است. صفحه دوم و سوم داراي تذهيب عربي، سر سوره ها به قلم زر محرر و به خط کوفی است فواصل آیات گوی های زرین، حاشیه صفحات مجدول به طلا و تحریر به سرخی و لاجورد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_کوفی
#نقوش_اسلیمی
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: پرده ماهوت مرواريددوزي، منجوق دوزی
طرح اين اثر، محرابي گلداني معروف به هزارگل با اندازه: 120×240 سانتيمتر، تاریخ دوخت: احتمالاً قرن 12 هـ ق كه با استفاده از مرواريد و منجوقهاي رنگي بسیار ظریف بر روي زمينهاي از ماهوت قهوهاي ـ قرمز اجرا شده است. دوزنده و سفارشدهنده اين اثر كه در زمره شاهكارهاي هنري مرواريددوزي- منجوقدوزي است، نامعلوم است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، موزه فرش
#گنجینه_رضوی
#مروارید_دوزی
#منجوق_دوزی
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: سکه ولایت عهدی امام رضا (علیهالسلام)
جنس این سکه از طلا و نقره، متن روی این سکّه در 7 سطر است: لله/ محمّد رسول الله/ المأمون خلیفة الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین
متن حاشیه روی سکه عبارتست از: «محمّد رسول الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون »، متن پشت این سکه در 4 سطر است: لا اله الا/ الله وحده/ لا شریک له/ المشرق.
متن حاشیه داخلی دایره پشت سکه عبارتست از: «بسم الله ضرب هذا الدرهم بسمرقند سنه اثنین و مأتین ».
متن حاشیه خارجی پشت سکه عبارتست از: « لله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المومنون بنصرالله »
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه سکه
#گنجینه_رضوی
#امام_رضا_علیه_السلام
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: تابلوی معرق عصر عاشورا
این تابلو توسط آقای محمد توانا در سال 1383 ش.، با ابعاد: 4×6 متر، تعداد قطعات: 101250 قطعه چوب و دارای شش قسمت مجزّا وقابل اتصال است اهداء شد. مدت زمان کار روی اثر 26850 ساعت ( 24 ماه ) می باشد و مصالح بکاررفته دراین اثر 30 نوع چوب که شامل 95 درصد مصالح می باشد به کار رفته است، رنگ طبیعی آنها نشان دهندة عظمت خلقت خداوند است. مقدار کمی صدف طبیعی، خاتم، مس، برنج وآلومینیوم نیز بکار رفته است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#صدف_طبیعی
#چوب_معرق
#امام_رضا_علیه_السلام
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔹نمـایـشگـاه بهــارانـه رضــوی
باتوجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا و عدم برگزاری نمایشگاه به صورت حضوری جهت خدمات به زائرین رضوی در نگارخانه موزه رضوی به صورت مجازی نمایشگاهی با «عنوان بهارانه رضوی» پیرامون مجموعه ای از نقاشی آبرنگ مربوط به هنرمندان مختلف برگزار می شود.
#گنجینه_رضوی
#نقاشی_آبرنگ
#بهارانه
#انتظار_فرج
#امام_رضا_علیه_السلام
@digimuseum_aqr
🔶معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: قرآن منسوب به امام حسین علیه السلام
این قرآن، 41 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی داشته و آغاز آن، آیه 72 سوره مبارکه «کهف» (قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ) و پایان آن، آیه 135 سوره مبارکه «طه» (...وَمَنِ اهْتَدَى) می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر در فضایی به ابعاد 12 × 5/7 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری و با نقطه های مشکی نقطه گذاری شده است. کتابت این قرآن به امام حسین ابن علي بن ابيطالب (ع) (4 تا61ق) نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_کوفی
#امام_حسین_علیه_السلام
#قرآن_های_خطی
@digimuseum_aqr
💠معرفـی آثار نفیـس مـوزه
🔹🔹نام اثر: قنديل مفرغي قلمزني شده نقره کوب
این شی مزین به کتیبه به خط ثلث دوره تیموری، دارای ارتفاع 38 و قطر دهانه 22 س.م.، تاريخ ساخت: قرن 9 قمری می باشد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، موزه تاریخ حرم رضوی
#گنجینه_رضوی
#قلمزنی
#خط_ثلث
#دوره_تیموری
@digimuseum_aqr