✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: جزء 23 تا30 قرآن کریم با ترجمه و تفسیر به زبان ترکی جغتایی
قرن 8ق (دوره ایلخانی)
کاتب: محمّد بن شیخ یوسف الأباری در10 شعبان 737 ق.
شماره اموال: 293
این قرآن، دارای 356 ورق از جنس کاغذ سمرقندی به رنگ حنایی است. آغاز آن سوره مبارکه «ص» و پایان آن، سوره مبارکه «ناس» می باشد؛ بر هر ورق از این نسخه، آیات به خط ریحان با مرکب مشکی در 7 سطر و ترجمه و خواص سورهها به زبان ترکی جغتایی به خط رقاع، در جدولی به ابعاد 29 × 17 سانتی متر نوشته شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#رمضان_كريم
#ماه_مهمانی_خدا
#رمضان_مبارك
#قرآن_کریم
#خط_ریحان
#زبان_ترکی
#کتيبه_مذهب
#جزو_قرآن
#مشبک
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: تمبر پستی به مناسبت روز کارگر
در سال 1361 توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تمبر 100 ریالی روز جهانی کارگر به صورت رنگارنگ و با شمارگان 5/2 میلیون قطعه چاپ و منتشر شد. تصویر این تمبر یک دست به صورت نمادین دیده می شود که در حال به حرکت در آوردن چرخ صنعت می باشد.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه تمبر، اسکناس و سکه
#گنجینه_رضوی
#روز_جهانی_کارگر
#تمبر
#چرخ_صنعت
#نمادین
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز هجدهم ماه مبارک رمضان
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: قرآن منسوب به دستخط امام علی علیه السلام
اوایل قرن 2 هجری
قَطع بَیاضی (اُفقی)،33/2*23/5
واقف: شاه عباس اوّل صفوی در جمادي الاول 1008ق
شماره اموال: 6
این قرآن، 69 ورق از جنس پوست به رنگ نخودی روشن داشته و آغاز آن، آیه 1 سوره مبارکه «هود» و پایان آن آیه 110 سوره مبارکه «کهف» می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 15 سطر در فضایی به ابعاد 25 × 16/5 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز رنگ، اِعراب گذاری شده اند.
کتابت این قرآن به أمیر المؤمنین امام علی بن أبیطالب(ع) (23 قبل از هجرت-40ق) نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#ماه_مهمانی_خدا
#رمضان_مبارك
#خط_کوفی
#جنس_پوست
#قرآن_کریم
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: تابلو معرق تمثال استاد شهید مرتضی مطهری
ایران، معاصر
ابعاد:65/5*47/3 سانتیمتر
جنس: چوب
فن ساخت: معرق چوب روی تخته چندلایه
تاریخ اهداء: 1378 شمسی
شماره ثبت دفتر اشیای موزهای: 9201479
در این تابلو تمثال استاد شهید مرتضی مطهری بهوسیله قطعات معرق چوب با فن سایهروشن روی تخته چندلایه ساختهشده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#روز_معلم
#استاد_شهید_مرتضی_
#چوب_معرق
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: بخشی از قرآن کریم
قرن 3 هجری
قَطع بَیاضی (اُفقی)، 5/16*8/10 سانتی متر
شماره اموال: 14
این قرآن، 41 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی داشته و آغاز آن، آیه 72 سوره مبارکه «کهف» (قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ) و پایان آن، آیه 135 سوره مبارکه «طه» (...وَمَنِ اهْتَدَى) می باشد؛ آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی مایل به قهوه ای در 7 سطر در فضایی به ابعاد 12 × 7/5 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری و با نقطه های مشکی نقطه گذاری شده است. کتابت این قرآن به امام حسین ابن علي بن ابيطالب (ع) (4 تا 61ق) نسبت داده شده است
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#رمضان_كريم
#ماه_مهمانی_خدا
#قرآن_کریم
#خط_کوفی
#کتيبه_مذهب
#جزو_قرآن
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: يك قطعهکاشی حرم مطهر حضرت علی (ع)
دوره قاجار، جنس: كاشي
ابعاد: 20 × 20 سانتي متر
فن تزئینات: کاشی هفترنگ
اهداكننده: مصطفی فروتن؛ مدیرعامل سازمان مردمنهاد جامعه صالحین در نوروز سال 1391
شماره ثبت موزهای: 9501105
یک قطعه کاشی هفترنگ مربوط به دوره قاجار که متعلق به حرم مطهر حضرت علی (ع) است، و داراي نقوش گیاهی و ختایی درزمینه لاجوردی و نقوش اسلیمی درزمینه فیروزهایرنگ است. این کاشی در یک قاب طلاییرنگ قرارگرفته است. حاشیه این قاب به رنگ قهوهای با نقوش انتزاعی است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری
#گنجینه_رضوی
#کاشی_هفت_رنگ
#رنگ_لاجورد
#نقوش_اسلیمی
#کاشی
#نقوش_انتزاعی
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان
💠معرفـی آثار مـوزه ای
🔷نام اثر: تابلوی پناه (یتیم نوازی حضرت علی علیهالسلام)
شماره اموالی:6/51886
اندازه:50*73 سانتیمتر
تاریخ خلق اثر: 1356 ش
تاریخ اهدا: 1371 ش
سبک: نگارگری
تکنیک: اکرلیک
جنس بوم: مقوای بدون اسید
یکی از القاب حضرت امام علی علیهالسلام، «ابو الأیتام» به معنای «پدر یتیمان» است. این تابلو نشانگر این است که حضرت تعدادی کودک یتیم را درآغوش گرفته و مهربانانه نوازش میکند. نگارگر توانا به دلیل قداست و جلال حضرت، ایشان را از طرف پشت تصویرگری نموده و سر مبارک حضرت را با دستار و پارچهای پوشانیده است.
تصویر حضرت علی علیهالسلام در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان میدهد. در پایین پای حضرت که نان و خرما در انبانی دیده میشود، نشاندهندة مهربانی و رسیدگی به یتیمان است. رنگهای روشن امیدبخش و پر از عواطف انسانی و لطیف مواج است که حالت پدرانه حضرت را کاملاً نشان میدهد.
نور زرد رنگ ملایم در تمامی اطراف حضرت علی علیهالسلام در گردش و نشانگر این است که حضرت متصل و مستغرق در انوار الهی است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، تالار آثار استاد فرشچیان
#گنجینه_رضوی
#یتیم_نوازی_امیرالمومنین
#شب_های_قدر
#نگارگری
#مقام_عرفانی
#انوار_الهی
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: بخشی از قرآن کریم
قرن 3 هجری
قَطع بَیاضی (اُفقی)، 30 × 2/20 سانتی متر
واقف: شاه عباس اوّل صفوی در 1008ق
شماره اموال: 27
این قرآن دارای 39 ورق از جنس پوست به رنگ حنایی است. آغاز متن آن با سوره مبارکه «نبأ» و پایان آن، آیه 5 سوره مبارکه «تغابن» (و بال أمرهم) میباشد. آیات به خط کوفی ممتاز با مرکب مشکی در 7 سطر در فضایی به ابعاد 22/5 × 14/5 سانتی متر نگاشته و با دایره های قرمز، اِعراب گذاری شده است.
صفحه اول این قرآن از جنس کاغذ ترمه بوده و وقفنامه به قلم «شیخ بهایی » (953تا1030ق) بر آن نوشته شده است؛ طرف ديگر اين صفحه با سوره نباء شروع مي شود، از ورق پنجم به بعد خط كوفي تغيير مي يابد، ورق آخر الصاقي از قرآن ديگري است. دارای سجع مُهر متولیان آستان قدس و هفت عرض دید از تاریخ 1259 تا 1342 قمری است. جلداین قرآن تیماج عنابی با ترنج متصل به شرفه و نقش اسلیمی ماری ضربی. داخل جلد کاغذ ابر و باد پر طاووسی است. کتابت این قرآن به أئمه أطهار علیهم السلام نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#رمضان_كريم
#ماه_مهمانی_خدا
#قرآن_کریم
#خط_کوفی
#کتيبه_مذهب
#جزو_قرآن
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
✍️معرفـی آثار مـوزه ای
🔷نام اثر: مدال طلای شانزدهمین دوره بازی های آسیایي
قطر: 6 سانتي متر
رشته ورزشی: تکواندو
گوانگجو: 2010 م
اهدا كننده: عليرضا نصرآزاداني
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه مدال
#گنجینه_رضوی
#تندیس_قهرمانی
#مسابقات_جهانی
#تکواندو
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: بخشی از قرآن کریم
قرن 2 و 3 هجری
قَطع بَیاضی (اُفقی)،24*16/5 سانتی متر
واقف: تولیت وقت آستان قدس رضوی، بهمن 1338 خورشیدی
شماره اموال: 1586
این قرآن، دارای 27 ورق از جنس پوست به رنگ نباتی است . متن آن از وسط آیه 60 سوره مبارکه «نور» آغاز شده، به ترتیب شامل سورههای قصص، عنكبوت، روم، لقمان، سجده، احزاب، مؤمنون، فصلّت، جاثيه، أحقاف و واقعه میباشد و به آیه 4 سوره مبارکه «حدید» ختم می شود.کتابت این قرآن به امام علي بن موسی الرّضا (ع) (148 تا203ق) نسبت داده شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_کوفی
#تذهیب
#تفسیر_قرآن
#جزو_قرآن
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: یک ورق قرآن، منسوب به خط بایسنقر میرزا
سال: 837 قمری.
اندازه: 180 × 110 سانتی متر
شماره اموال: 22186
این ورق قرآن که روی آن از آیه 46 سوره غافر(أشد العذاب و إذ یتحاجّون فی النار) تا آیه 50 سوره غافر (قالوا أولم تک تأتیکم رسلکم بالبینات) و پشت آن آیات 43 تا 46 سوره غافر می باشد، به خط محقق جلی در هفت سطر روی کاغذ خانبالغ ایرانی با مرکب مشکی کتابت شده و منسوب به خط بايسنقر بن شاهرخ تیموری است. در دوره پهلوی این ورق مرمت و بین السطور آن طلا اندازی و جدول کشی و با گل و برگ های طلای رنگ تزیین شده است و حاشیه آن دارای جدول گره بندی طلایی با تحریر مشکی و لاجورد است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_بايسنقر
#قرآن_کریم
#دوره_تیموری
#رنگ_لاجورد
#خط_محقق
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار مـوزهای
🔷نام اثر: کمان
شماره اموال: 195
جنس: چوب ، شاخ ، پی
سازنده و واقف: عباس حسین
تاریخ ساخت یا وقف: 1013 هـ .ق
طول کمان: 7/153 سانتیمتر
عرض :6/8 سانتیمتر
طول قبضه : 11/7 سانتیمتر
این کمان با نقوش گیاهی و کتیبه تزئین و از سه قسمت دسته، میانه و دو تا بازو تشکیل شده است. دستۀ میانه از چوب ساخته و به صورت عدد 7 و 8 در هم چفت شده است. در قسمت روی بازوهای کمان شاخ (به صورت تکهای) چسبانده میشود و در پشت کمان پی در روی سطح کمان چسبانده میشود. روی کمان با نقوش تزئینی وگیاهی با رنگهای طلایی، قرمز، سبز و سیاه تذهیب و با لایهای از لاک پوشانده شده است.
داخل این کمان کتیبهای به این شرح درج شده است:
«یا محمد / چو توفیق خدا / ساخت عباس این کمان را / یا الله»
»یا علی / وقف کرد بر حضرت سلطان علی موسی رضا / یا الله(؟) سنه 1013( احتمالاً) »
برروی چوب انتهای دو دسته کتیبههای «خاک ره مرتضی عباس حسین/ ز بحر قضا زه آوره (؟) »(خوانده نشد).
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه سلاح
#گنجینه_رضوی
#نقوش_گیاهی
#سلاح
#کمان
#دوره_صفوی
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: یک ورق قرآن، منسوب به خط بایسنقر میرزا
سال 837 قمری.
اندازه: 180 × 110 سانتی متر
شماره اموال: 22191
این ورق قرآن که روی آن از آیه 19 سوره انفطار(لنفسٍ شیئاً والامر یومئذٍ لله) تا آیه 7 سوره مطفّفین (یوم یقوم الناس لرب العالمین کلا إنّ) و پشت آن آیات 6 تا 19 سوره انفطار می باشد، به خط محقق جلی در هفت سطر روی کاغذ خانبالغ ایرانی با مرکب مشکی کتابت شده و منسوب به خط بايسنقر بن شاهرخ تیموری است. این ورق دارای یک سر سوره به خط محقق طلایی و تحریر می باشد و در دوره پهلوی مرمت و بین السطور این ورق طلا اندازی و با نقوش گل و برگ های الوان تزیین شده است و حاشیه آن دارای جدول با خطوط تزئینی مکرر است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_بايسنقر
#قرآن_کریم
#دوره_تیموری
#رنگ_لاجورد
#خط_محقق
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: ماهی شیطان دریا (مومیایی شده)
ماهي «شيطان دريا» از خانواده ماهيان سيراتيده «CERATIDAE» در زبان يوناني به معناي شاخدار است كه در عمق آب ها زندگي مي كند. جنس مؤنث آن داراي بدن كشيده و فشرده و دهان تقريبا عمودي با دندان هاي متوسط است. این ماهی براي گرفتن طعمه، تكه استخواني دراز در جلو از روي پوزه و از بين چشم هایش بيرون مي آورد. طول جنس مادة این ماهی به 145 سانتی متر می رسد و جنس مذكّر آن ريزاندام وكوچك تقریباً به طول 16 سانتی متر است که بهصورت انگل خود را به حفرة آبشش، بدن يا سرِ جنس مونث مي چسباند. اين نوع ماهي كيفيت غذايي يا تجاري ندارد و تقريباً در بيشتر مناطق اقيانوس اطلس، آرام، هند و درياهاي جنوبي يافت مي شود. ظاهر این ماهی به علت شکل دهی و مومیایی کردن آن توسط سوداگران و فروشندگان این گونه ماهی ها تغییر یافته است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، گنجینه آبزیان
#گنجینه_رضوی
#آبزیان
#اقیانوس
#ماهيان_سيراتيده
#مومیایی_کردن
@digimuseum_aqr
✍️معرفـی آثار نفیس مـوزهای
🔷نام اثر: یک ورق قرآن منسوب به خط بایسنقر میرزا
سال 837 قمری.
اندازه: 183 × 113 سانتی متر
شماره اموال: 22193
این ورق قرآن که یک روی است از آیه 28سوره عنکبوت(و لوطا إذ قال لقومه) تا آیه 31 سوره عنکبوت (قالوا إنا مهلکو أهل) به خط محقق جلی در هفت سطر روی کاغذ خانبالغ ایرانی با مرکب مشکی کتابت شده و منسوب به خط بايسنقر بن شاهرخ تیموری شده است. این صفحه دارای سه دایره طلایی تزیین برای نشان آیات و حاشیه آن دارای جدول الوان می باشد. در دوره پهلوی این ورق مرمت و وصالی شده است.
محل نمایش: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه قرآن و نفایس، موزه قرآن
#گنجینه_رضوی
#خط_بايسنقر
#قرآن_کریم
#دوره_تیموری
#رنگ_لاجورد
#خط_محقق
@digimuseum_aqr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ معرفی منابع تخصصی موجود در کتابخانه هنر و موزه داری
💠 نام کتاب: مشکات در هنر اسلامي
پديدآور: نسیم دهنوي
سال نشر: ۱۳۹۹
محل نگهداری: حرم مطهر رضوی؛ صحن کوثر، ساختمان موزه رضوی، اداره پژوهش، کتابخانه هنر و موزه داری
@digimuseum_aqr
✍️از تمبرهای دهه شصت تا سکه های دو هزار ساله
هر کدام از واقفان و ناذران آثار فرهنگی، داستانی متفاوت برای گفتن دارند، اما در تمام این روایتها یک نقطه مشترک وجود دارد و آن ارادت خاصی است که آن ها به حضرت رضا(ع) دارند.
👇
https://zaya.io/scuce
@digimuseum_aqr